M E M O
Onderwerp: stand van zaken
aandeelhouderschap ENECO : Koninklijk Besluit inzake groepsverbod en
herijking strategie ENECO.
Deze zomer hebben de Minister van Economische Zaken en de 1e en 2e Kamer hun overleg over de inwerkingtreding van het zogenaamde
groepsverbod energiebedrijven afgerond.
Inmiddels zijn de Raad van Bestuur (RvB) en de Aandeelhouderscommissie
(AHC) gesprekken gestart over de herijking van de strategie van ENECO.
Ik verwijs U naar de
gezamenlijke brief van 19 juli 2007 van de voorzitters van de AHC en de RvB. Zie bijlage.
Achtergrond:
De deelname van de aandeelhoudende gemeenten in ENECO is
historisch bepaald: de elektriciteitsvoorziening was lange tijd een
overheidsmonopolie. Inmiddels is er geen sprake meer van een overheidsmonopolie.
Tegen deze achtergrond heeft het van oorsprong GEB-Rotterdam zich in 1992
omgevormd van een gemeentelijke tak van dienst in de structuur vennootschap NV
GEB Rotterdam. Van daaruit is door een aantal fusies en overnames in 1995 de NV
ENECO ontstaan.
In 2000 is ons eigen Delftse energiebedrijf Delfland, na de
fusie tot Dozijn,overgenomen door de NV
ENECO. Daarna heeft nog verdere opschaling plaatsgevonden. (ondermeer overname
door ENECO van REMU-Utrecht in 2002.)
Thans zijn 64 gemeenten, verspreid over het hele land
aandeelhouder van ENECO.
Delft bezit 2,47 % van de aandelen van ENECO.Vanuit de
gemeenten gezien is er geen geografische binding meer met de meerderheid van de
afnemers.
Beleid:
ENECO heeft in 2001 samen met haar aandeelhouders een lijn
tot internationalisering uitgezet. Daarbij is uitgegaan van de visie dat ENECO
als stand-alone onderneming te klein zou zijn in een geliberaliseerde markt en
dat de gemeenten geen rol meer dienen te hebben als aandeelhouder van een
onderneming in een vrije competitieve markt.
De aandeelhouders ENECO hebben in het verlengde van deze
lijn altijd gesteld dat zij voorstander zijn van integrale verkoop. Ook hebben
zij aangegeven dat als splitsing van het bedrijf verplicht wordt, zij dan de
mogelijkheid willen hebben tot verkoop van het risicovolle leveringsbedrijf van
ENECO.
Het wetgevingsdebat in de 1e Kamer in november
2006 heeft geleid tot de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON). Deze wet noopt de
aandeelhouders tot het opnieuw inventariseren van alle strategische opties voor
zowel de onderneming als de aandeelhoudende gemeenten.
Op 4 april j.l kondigde de minister van Economische Zaken
aan dat zij tot verplichte splitsing van de energiebedrijven Essent, NUON en
ENECO wil overgaan. Zij diende daartoe op 7 juni een Koninklijk Besluit (KB)
bij het parlement in.
Na forse discussie in de 1e kamer heeft de
Ministerraad op 13 juli jl. besloten het KB op 1 juli 2008 in werking te laten
treden. Vanaf dat moment hebben de energiebedrijven nog maximaal 2 ˝ jaar de
tijd om de splitsing door te voeren. Uiterlijk 1 januari 2011 is de verplichte
splitsing van ENECO in een leveringsbedrijf en een netbedrijf een feit.
Procesafspraken tussen ENECO en haar aandeelhouders
ENECO en de AHC hadden al eerder afgesproken om in de
periode tot en met september/oktober 2007 een gezamenlijk proces te
doorlopen over de (herijking van de) strategie voor de komende jaren. Dit
gebeurt volgens de regels van een open proces, met een – wat de AHC betreft –
open einde. Aan de orde moeten komen: alle strategische opties, inclusief :
De strategiediscussie wordt voorbereid in een ambtelijke
AHC-werkgroep. Deze werkgroep verzorgt frequente terugkoppeling aan de
verantwoordelijke AHC-bestuurders. De ambtelijke werkgroep wordt
ondersteund door Roland Berger,
strategie consultants.
De feitelijke situatie is dat de analyse- en synthesefase
inmiddels zijn doorlopen en dat ENECO naar verwachting de besluitvormingsfase
medio september kan afronden.
Eind september zullen de Raden van Bestuur en van
Commissarissen de AHC consulteren over de gekozen strategische koers.
Aandachtspunten
Ik stel voor eind september een discussie in het college te
voeren over bovenstaande punten. Ik wil het presidium verzoeken om op 30
oktober een extra commissie Bestuur en Werk te organiseren, waarop ik de
commissie kan informeren over onze gedragslijn in de aandeelhoudersvergadering.
(2 oktober is te vroeg en 20 november is te laat).
Saskia Bolten