Met betrekking tot de wijzigingen wordt in onderstaand
overzicht artikelsgewijs aangegeven wat de voorgestelde verandering is.
·
Artikel 1 tekstuele wijziging en komt te luiden
De commissie adviseert het
bestuursorgaan over de beslissing op alle tegen besluiten van gemeentelijke
bestuursorganen ingediende bezwaarschriften als bedoeld in artikel 1:5 van de
Algemene wet bestuursrecht.
·
Artikel 2 lid 2 sub g; toegevoegd en komt te luiden:
Onderwijswetgeving, voor zover het besluiten betreft tot schorsing, tot de
verwijdering van school of de uitsluiting van verdere deelname aan een examen.
·
Artikel 2 lid 3 toegevoegd en komt te luiden: lid 2 sub a
·
Artikel 4 lid 1 gewijzigd: tekstuele wijziging;
Lid 1 komt te luiden:
De kamers van de commissie bestaan uit:
a.
de kamers I en III bestaan elk uit twee externe leden, waaronder de
voorzitter van de kamer, en een raadslid dan wel een commissielid/niet-raadslid;
b. kamer II bestaat uit
vijf externe leden, waaronder de voorzitter van de kamer, en twee raadsleden
dan wel commissieleden/niet-raadsleden;
c. kamer IV bestaat uit
drie externe leden, waaronder de voorzitter van de kamer.
·
Artikel 4 lid 4 toegevoegd : dat ook personen die in de periode van
tien jaar voorafgaande aan de benoeming lid waren van de gemeenteraad kunnen
worden benoemd en dat minimaal het aantal leden wordt benoemd als
bepaald in het eerste lid;
lid 4 komt te luiden: De burgemeester, het college en de raad benoemen uit het
midden van de raad of uit de commissieleden/niet-raadsleden dan wel uit
personen die in de periode van tien jaar voorafgaande aan de benoeming lid
waren van de gemeenteraad ten minste het aantal desbetreffende leden
zoals in lid 1 van dit artikel per kamer is bepaald en een genoegzaam aantal
plaatsvervangende leden.
·
Artikel 6 lid 2b toegevoegd: dat de externe leden hun functie blijven
vervullen totdat in hun opvolging is voorzien;
Lid 2b komt te luiden:
De leden blijven hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.
·
Artikel 8 lid 2 gewijzigd: de voorzitter ontvangt thans geen dubbele
vergoeding meer voor het optreden als voorzitter van de vergaderingen van de
commissie. De voorzitter ontvangt wel een hogere vergoeding dan de overige
leden. De vergoeding van alle leden is opgetrokken;
lid 2 komt te luiden: Voor het optreden als voorzitter van de vergaderingen van
de commissie of een kamer ontvangt het betreffende (plaatsvervangende) externe
lid een hogere vergoeding als bedoeld in het eerste lid.
·
Artikel 10 lid 2 toegevoegd:
lid 2 komt te luiden: Het college wijst ook een of meer plaatsvervangers van de
secretaris aan;
·
Artikel 13 lid 2 toegevoegd:
lid 2 komt te
luiden: Alle
gemeentelijke organen, bestuurders, commissies en ambtenaren zijn verplicht aan
een verzoek van of namens de voorzitter om inlichtingen binnen een door hem te
bepalen termijn te voldoen.
·
Artikel 13 lid 4 tekstuele wijziging: instantie in
plaats van commissie;
lid 4 komt te luiden: Als er voor het bestuursorgaan een wettelijke verplichting
bestaat of indien er een wens bestaat, alvorens op een bezwaarschrift te
beslissen, tevens advies in te winnen van een andere instantie dan de
adviescommissie voor bezwaarschriften, dan wacht laatstgenoemde commissie, alvorens
tot behandeling van een bezwaarschrift in het kader van deze verordening over
te gaan, dit advies af en betrekt het bij de behandeling en het uit te brengen
advies.
·
Artikel 13 lid
5 toegevoegd:
lid 5 komt
te luiden: Het bestuursorgaan
verzoekt in een geval als bedoeld in lid 4 aan de secretaris om aanhouding en
informeert de secretaris aan welke instantie om advies is gevraagd, welke
vragen zijn voorgelegd en op welke termijn dat advies dient te worden
uitgebracht;
·
Artikel 14 lid 2 toegevoegd en komt te luiden artikel 2:1 lid 2;
·
Artikel 14 lid 3 toevoeging: opgenomen is de
mogelijkheid de bevoegdheden te mandateren aan de plaatsvervangend-voorzitter;
14 lid 3 komt te
luiden: De voorzitter kan de
bevoegdheden genoemd in dit artikel en in artikel 11 lid 3, artikel 13 lid 1 en
lid 2, artikel 15 lid 1 en artikel 16 overdragen aan een
plaatsvervangend-voorzitter en mandateren aan de secretaris van de commissie.
·
Artikel 15 lid 1 tekstuele wijziging en komt te luiden;
De voorzitter
van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin
belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich
door de commissie te laten horen.
·
Artikel 15 lid 2 tekstuele wijziging: lid 2 verwijderd (dit is bij
artikel 14 lid 2 toegevoegd);
·
Artikel 15 lid 3 wordt lid 2 tekstuele wijziging en komt te luiden;
lid 2: De voorzitter kan bepalen dat, gelet op artikel 7:3 Awb, afgezien wordt
van het horen van belanghebbenden. Indien de voorzitter van het horen afziet,
doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
·
Artikel 15 lid 4 wordt lid 3 en komt te luiden:
Het horen geschiedt in beginsel door drie leden van de commissie, waarvan
in beginsel twee externe leden en een lid als bedoeld in artikel 4 lid 4. De
voorzitter kan besluiten dat het horen geschiedt door een of twee leden van de
commissie.
·
Artikel 16 lid 2 toevoeging termijn: binnen drie dagen na de
uitnodiging
lid 3 komt te luiden: Een bezwaarmaker of het verwerend orgaan die wijziging
wenst van het tijdstip van de zitting, kan daartoe, onder opgaaf van redenen,
binnen drie dagen na de uitnodiging een verzoek indienen bij de voorzitter.
·
Artikel 16 lid 3: tekstuele wijziging en komt te luiden: De beslissing
van de voorzitter op een verzoek genoemd in het tweede lid, wordt zo spoedig
mogelijk aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.;
·
Artikel 20 lid 3; tekstuele wijziging en komt te luiden:
lid 3: Het advies wordt vastgesteld bij meerderheid van stemmen
·
Artikel 25 artikel toegevoegd en komt te luiden:
artikel 25: In
alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de voorzitter.