Wij
hebben kennis genomen van de resultaten van uw onderzoek naar onze jaarrekening
over 2006. In deze brief geven wij graag een reactie op uw beoordeling.
U stelt dat de
jaarrekening 2006 materieel niet in evenwicht is. U komt tot dat oordeel door
het nadelige saldo van de incidentele baten en lasten alsmede de incidentele
mee- en tegenvallers ter grootte van € 1,9 miljoen te corrigeren op het
resultaat na bestemming. Na deze correctie zou een negatief resultaat na
bestemming ontstaan van € 1,5 miljoen.
Wij zijn van mening dat
de incidentele baten en lasten uitsluitend mogen worden betrokken bij de
beoordeling van het resultaat voor bestemming. Hier was reeds sprake van een
negatief saldo, zowel op begrotingsbasis als in de realisatie. Daar staan
echter per saldo onttrekkingen aan bestemmingsreserves tegenover.
Ook de incidentele baten
en lasten alsmede de incidentele mee- en tegenvallers in de jaarrekening 2006,
die u volledig corrigeert op het resultaat na bestemming, worden in veel
gevallen verrekend met een bestemmingsreserve die ook voor dat doel beschikbaar
is. Wij noemen als voorbeeld het
incidentele nadeel van € 2,4 miljoen dat ontstond door de afboeking van enkele
panden. Blijkens bladzijde 146 en 147 is dit nadeel in de jaarrekening 2006 ten
laste gebracht van egalisatiereserves bij Vastgoed. Daarmee mag dit nadeel niet
zondermeer worden gecorrigeerd op het resultaat na bestemming, zoals u nu doet.
Wij kunnen uw conclusie
dat de jaarrekening materieel niet in evenwicht is dan ook niet delen. Ons
inziens is het daarvoor noodzakelijk om te beoordelen in hoeverre incidentele
baten en lasten worden verrekend met bestemmingsreserves. Wij streven ernaar om
dat inzicht in toekomstige jaarrekeningen te verbeteren.
Indien u onze conclusie niet kunt onderschrijven, nodigen
wij u graag uit voor een gesprek om ons standpunt nader toe te lichten.
Bezuinigingen
Het college heeft voorafgaande aan het zomerreces aan de
gemeenteraad de voortgangsrapportage bezuinigingen 2004-2008 voorgelegd.
Ten gevolge van rijksbezuinigingen en teruggang in de
economie was in 2004/2005 een omvangrijk bezuinigingsprogramma neergezet tot een
totaal bedrag van € 10 miljoen. Rekening houdend met het voor mogelijke
besparingsverliezen bestemde structurele budget (de risicobuffer) ligt er voor
2007/2010 nog een relatief bescheiden restant incidentele taakstelling. Dit zal
meegenomen worden in het verlengde van de in de kadernota 2008-2011 genoemde
operatie Oud voor Nieuw.
Daarmee
is de bezuinigingsoperatie 2004-2008 afgerond. Bij de Programmabegroting
2008-2011 wordt nader ingegaan op de operatie Oud voor nieuw.
Bij
de voortgangsrapportage bezuinigingen 2004-2008 hoort een begrotingswijziging die (tezamen met de
voortgangsrapportage) separaat nog aan u ter goedkeuring zal worden voorgelegd.
De verdere inhoudelijke verbetering van de
jaarrekening heeft elk jaar onze aandacht. In het advies van de commissie voor
de rekening worden de volgende items benoemd:
o
Verminderen van
stijl-/kwaliteitsverschillen
o
Vereenvoudigen classificatie van de
budgetafwijkingen (begrotingsrechtmatigheid)
o
In inleiding programmaverslag een hoofdstuk
opnemen dat ingaat op de hoofdlijnen van de financiële resultaten, zelfstandig
leesbaar is, een samenvatting vormt en afgesloten wordt met een leeswijzer
o
Een uitgebreidere toelichting op de aard en
reden van elke reserve en voorziening alsmede op de mutaties daarin gedurende
het verslagjaar
Voor 2007 zijn de volgende verbeterpunten
benoemd:
1. Het
college zal in de jaarrekening 2007 een hoofdstuk opnemen waarin per programma
een tabel wordt opgenomen met een analyse van de budgetafwijkingen. Deze tabellen zijn de basis voor zowel de
toelichting op de 3e W-vraag in de programmaverantwoording als het
samenvattende hoofdstuk in de jaarrekening. Zij bevatten alle voor de raad
relevante informatie in overeenstemming met de eisen die het Besluit Begroting
en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV) aan de toelichting stelt.
2. De
afwijkingen in de tabel zijn gebaseerd op de classificatie van
budgetafwijkingen. Door in de tabel een omschrijving van de afwijkingen op te
nemen, wordt de leesbaarheid van de tabel vergroot. Het inzicht in de
classificatie wordt daarnaast vereenvoudigd door in aparte kolommen aan te
geven of de betreffende afwijking rechtmatig is en of de afwijking incidenteel
of structureel is.
3. Ook
de toelichting op de aard en reden van elke reserve en voorziening en de
mutaties daarin wordt in de jaarrekening verbeterd.
Wij verwachten dat van het hanteren van een
eenduidig model voor de programmaverantwoording en de jaarrekening een
positieve impuls uitgaat op de eenheid en kwaliteit van de jaarstukken.
Het
onderhoud van kapitaalgoederen heeft onverminderd onze aandacht.
In
de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen in de programmabegroting 2008-2011 is
per beheerdiscipline de stand van zaken geschetst, waarbij veelal ook is
aangegeven welke middelen in de begroting voor het onderhoud op dat onderdeel
zijn gereserveerd.
Daarnaast
hebben wij een viertal beheerplannen afgerond, deze zijn door de desbetreffende
raadscommissie vastgesteld. Het betreft de beheerplannen Oevers, Kunstwerken, Groen
en Verkeers- en Straatmeubilair.
Ook
op het vorig jaar ingezette traject met betrekking tot de verdere
professionalisering van gemeentelijk vastgoed zijn vervolgstappen gezet. Wij
hebben hierover begin september de voortgangsrapportage “Financiële organisatie
gemeentelijk Vastgoedbedrijf” uitgebracht aan de gemeenteraad.
Inmiddels is er voor
Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft BV (OBS) al wel door de gemeentelijke
treasuryfunctie (onderdeel van het verantwoordelijkheidsgebied van de
gemeentecontroller) een concept treasurystatuut opgesteld. Het treasurystatuut
gaat uit van een prudent financieringsbeleid.
Het treasurystatuut zal
naar verwachting in oktober aan de Raad van Commissarissen voorgelegd worden en
kan dan bekrachtigd worden in de algemene vergadering van aandeelhouders.
De accountant constateert in zijn rapport van
bevindingen een belangrijke verbetering. De oordeelsonthouding voor
jaarrekening 2005 met betrekking tot de rechtmatigheid is nu vervangen door een
verklaring met beperking. Onze inspanningen zijn er op gericht om bij de
jaarrekening 2007 een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring te realiseren. Het
rapport van bevindingen geeft duidelijk aan op welke onderdelen nog verdere
verbetering nodig is, dit betreft met name het voldoen aan:
o de
formele vereisten van subsidieverlening, dit wordt in 2007 geborgd via het
project rechtmatigheid subsidieverlening. In dit verband is reeds afzonderlijk
aan u voorgelegd het beleidskader subsidiesystematiek met bijbehorende
kaderverordening.
o europese
aanbesteding: op de betreffende dossiers zal europese aanbesteding voorbereid
worden
o begrotingsrechtmatigheid:
de systematiek met betrekking tot begrotingswijzigingen is inmiddels aangepast.
Nadere analyse op gewenste detaillering begroting/rekening vindt nog plaats.
In 2007 wordt invulling gegeven aan de gewenste
versterking van het rechtmatigheidsbeheer. Hierbij wordt rekening gehouden met
de bevindingen van de accountant bij de interim controle en de resultaten van
onze interne audits.
Wij
hopen u met het bovenstaande voor dit moment naar genoegen te hebben
geïnformeerd.
Hoogachtend,
De gemeenteraad van de gemeente Delft,
Burgemeester
griffier