CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING 2007-2010 VAN DE GEMEENTE Delft.

 

 

1.     Inleiding

De gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverkla-

ring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2003 gelet op art. 213 GW en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie vastgesteld.

 

Maart 2007 heeft de gemeenteraad van Delft het controleprotocol voor de controle van de jaarrekening 2006 vastgesteld. Thans wordt een vergelijkbaar controleprotocol ten behoeve van de jaarrekening 2007 aan u ter vaststelling voorgelegd. In dit protocol wordt een aantal zaken geregeld die van belang zijn voor de uitvoering van de controleopdracht.  Separaat van dit controleprotocol wordt het door Deloitte opgestelde “Plan van aanpak accountantscontrole” aan de gemeenteraad voorgelegd.

 

Het controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2007. Tevens wordt aangegeven welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal zijn.

 

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad.

 

2.     Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

Zoals in art 213 GW is voorgeschreven is de accountantscontrole op de jaarrekening gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

·       de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

·       het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;

·       de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

·       het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

·       de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

 

Ook voor de bijzondere verklaringen geldt in beginsel, dat deze vallen onder het bereik van de accountantscontrole 2007. De verantwoordingsinformatie van een aantal specifieke uitkeringen is nu onderdeel van de jaarrekening. De accountantscontrole hierop volgt het principe ‘single information single audit’ (‘sisa’). De accountantscontrole op de betreffende verantwoordingsinformatie is onderdeel van de controle op de jaarrekening.

 

Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.

 

3.     Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de rechtmatigheid

In het hierna opgenomen schema is de goedkeurings­tolerantie opgenomen zoals door de gemeenteraad vastgesteld voor het controlejaar 2007.

 

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Fouten in de jaar-
rekening (% lasten)

≤ 1%

>1%<3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle (% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

 

Dit is overeenkomstig de eisen in het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Deze toleranties zijn afzonderlijk van toepassing op de aspecten getrouwheid en financiële rechtmatigheid. Van de accountant wordt naast deze kwantitatieve benadering bij de weging van fouten en onzekerheden ook een kwalitatieve beoordeling verwacht (professional judgement).

 

Voor de rapporteringstolerantie stelt de raad als maatstaf dat de accountant op het niveau van programma’s in de begroting elke fout of onzekerheid groter of gelijk aan € 100.000 van de goedkeuringstolerantie rapporteert.

 

4.     Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing

Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen ”.

 

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2007 is gericht op de naleving van wettelijke kaders en bij raadsbesluit vastgestelde gemeentelijke regels, zoals nader uitgewerkt in het toetsingskader accountantscontrole. Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.

 

5.     Rapportering accountant

De accountant rapporteert naar aanleiding van de interim-controle en de jaarrekeningcontrole op de wijze als aangegeven in bijlage 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1: Rapportagevormen

 

 


Bijlage 1: Rapportagevormen

 

De volgende standaard rapportagevormen worden onderkend:

 

Rapportage

Tijdstip

Inhoud

Gericht aan

Managementletter interim-controle, uit te brengen uiterlijk 1 december 2007

Na afronding van de
interim-controle.

 

Mogelijke risico’s, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures.

 

De belangrijke bevindingen uit de interim-controle worden ook aan de gemeenteraad gemeld.

 

College

 

 

 

Raad

Verslag van bevindingen jaarrekening en bijbehorende accountantsverklaring

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

In bevindingen en accountantsverklaring wordt ingegaan op aspecten van getrouwheid en rechtmatigheid in relatie tot de controletoleranties.

Raad

 

 

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

 

Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen.

 

De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.