CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE
JAARREKENING 2007-2010 VAN DE GEMEENTE Delft.
De gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de
gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste
lid Boek2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde
jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverkla-
ring en het uitbrengen van een verslag van
bevindingen. De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2003 gelet op art. 213 GW en
het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten de verordening voor de
controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie vastgesteld.
Maart 2007 heeft de gemeenteraad van Delft het
controleprotocol voor de controle van de jaarrekening 2006 vastgesteld. Thans
wordt een vergelijkbaar controleprotocol ten behoeve van de jaarrekening 2007
aan u ter vaststelling voorgelegd. In dit protocol wordt een aantal zaken
geregeld die van belang zijn voor de uitvoering van de controleopdracht. Separaat van dit controleprotocol wordt het
door Deloitte opgestelde “Plan van aanpak accountantscontrole” aan de
gemeenteraad voorgelegd.
Het controleprotocol heeft als doel nadere
aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole,
de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren
goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening
2007. Tevens wordt aangegeven welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel
beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal zijn.
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende
accountantscontrole vindt periodiek afstemmingsoverleg plaats tussen de
accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad.
Zoals in art 213 GW is
voorgeschreven is de accountantscontrole op de jaarrekening gericht zijn op het
afgeven van een oordeel over:
·
de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en
lasten en de activa en passiva;
·
het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de
van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke
verordeningen;
·
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie
gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk
maken;
·
het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde
jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen
regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording
Provincies en Gemeenten);
·
de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
Ook voor de bijzondere verklaringen geldt in
beginsel, dat deze vallen onder het bereik van de accountantscontrole 2007. De
verantwoordingsinformatie van een aantal specifieke
uitkeringen is nu onderdeel van de jaarrekening. De accountantscontrole hierop
volgt het principe ‘single information single audit’ (‘sisa’). De accountantscontrole op de betreffende verantwoordingsinformatie
is onderdeel van de controle op de jaarrekening.
Bij de controle zijn de nadere regels die bij of
krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel
213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten)
bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.
In het hierna opgenomen schema is de goedkeuringstolerantie
opgenomen zoals door de gemeenteraad vastgesteld voor het controlejaar 2007.
Goedkeuringstolerantie |
Goedkeurend |
Beperking |
Oordeelonthouding |
Afkeurend |
Fouten in de jaar- |
≤ 1% |
>1%<3% |
- |
≥ 3% |
Onzekerheden in de controle (% lasten) |
≤ 3% |
>3%<10% |
≥ 10% |
- |
Dit is overeenkomstig de eisen in het Besluit
Accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Deze toleranties zijn afzonderlijk
van toepassing op de aspecten getrouwheid en financiële rechtmatigheid. Van de
accountant wordt naast deze kwantitatieve benadering bij de weging van fouten
en onzekerheden ook een kwalitatieve beoordeling verwacht (professional judgement).
Voor de rapporteringstolerantie stelt de raad als
maatstaf dat de accountant op het niveau van programma’s in de begroting elke
fout of onzekerheid groter of gelijk aan € 100.000 van de
goedkeuringstolerantie rapporteert.
Onder rechtmatigheid wordt
begrepen de definitie volgens het besluit Accountantscontrole Provincies en
Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties
rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met
de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen ”.
De
accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2007 is gericht op
de naleving van wettelijke kaders en bij raadsbesluit vastgestelde
gemeentelijke regels, zoals nader uitgewerkt in het toetsingskader accountantscontrole.
Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen
of kunnen betreffen.
De accountant rapporteert naar aanleiding van de
interim-controle en de jaarrekeningcontrole op de wijze als aangegeven in
bijlage 2.
Bijlage 1: Rapportagevormen
Bijlage 1: Rapportagevormen
De volgende standaard rapportagevormen worden
onderkend:
Rapportage |
Tijdstip |
Inhoud |
Gericht aan |
Managementletter interim-controle, uit te brengen uiterlijk
1 december 2007 |
Na afronding van de |
Mogelijke risico’s, verbeter- en
aandachtspunten betreffende de processen en procedures. De belangrijke bevindingen uit de interim-controle worden ook aan de gemeenteraad gemeld. |
College Raad |
Verslag van bevindingen jaarrekening en bijbehorende
accountantsverklaring |
Na afronding van de controle van de jaarrekening. |
In bevindingen en accountantsverklaring
wordt ingegaan op aspecten van getrouwheid en rechtmatigheid in relatie tot
de controletoleranties. |
Raad |
Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht
gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium,
voorwaardencriterium, etc.).
Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie
als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden
weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen.
De accountant rapporteert ook over eventuele
bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de
door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.