Geacht college,

 

1. Inleiding.

Door het college is aan de raad toegezegd dat het referendum inzake uitbreiding camping ja of nee aan een evaluatie onderworpen zal worden. Op de opzet van een dergelijke evaluatie wordt hierna ingegaan. Immers, voordat met de daadwerkelijke evaluatie begonnen wordt zal over de opzet een bestuurlijk standpunt ingenomen moeten worden.

 

2. Een referendum.

De referendummogelijk in Delft is inmiddels 10 jaar oud. Deze evaluatie biedt een mogelijkheid om het referendum in Delft te evalueren. Meer in het bijzonder moet in elk geval worden bezien of de reikwijdte van de huidige referendumverordening ongewijzigd kan blijven. In de huidige opzet blijkt het namelijk mogelijk te zijn ook over een zogeheten ontwikkelingsplan een referendum te houden. Een planfiguur die binnen het planologische speelveld van een nadrukkelijk wettelijk geregelde procedure is voorzien. Het college heeft al eerder in de betreffende voorstellen aan de raad met betrekking tot

het referendum uitbreiding camping aangegeven, dat men van oordeel is dat een referendum ten aanzien van een ontwikkelingsplan niet zou moeten kunnen. Men was dan ook verrast door de ruime uitleg die de externe adviseurs aan de betreffende bepalingen uit de referendumverordening hebben gegeven.

 

3. Het proces.

Vanzelfsprekend mag in een adequate evaluatie niet ontbreken hoe het proces verlopen is. Anders gezegd: wat gebeurde er allemaal bestuurlijk, ambtelijk en maatschappelijk vanaf het moment dat er een inleidend verzoek werd gedaan om een referendum te mogen houden tot en met het moment waarop de raad het betreffende raadsvoorstel op 22 november 2006 verwierp.

 

Dat kan uitgesplitst worden naar in elk geval deelaspecten als:

a.

was er geld en menskracht om een dergelijk omvangrijk en niet gepland project te trekken;

b.

was de bestaande regelgeving hanteerbaar en toepasbaar, met name de voorgeschreven termijnen;

c.

kon de in de betreffende regelingen voorziene adviesstructuur benut worden en hoe was de invulling die de externe adviseurs aan hun rol gegeven hebben;

d.

hoe werd het proces door de diverse betrokken geledingen (bestuur, politiek,

lokale samenleving) benut;

e.

hoe verliep de communicatie door het gemeentebestuur en de betrokken partijen; met name is daarbij van belang de bijzonderheid dat het gemeente niet alleen het referendumproces faciliteerde maar ook beleidsmatig en inhoudelijk betrokken was;

f.

wat betekende het referendum verkiezingstechnisch zowel intern als extern; wat betekende het dat het referendum gelijk gehouden werd met de Tweede Kamerverkiezingen o.a uit een oogpunt van communicatie, financiën en drempel;

g.

wat heeft het referendum gekost; hoe was/werd de financiële dekking geregeld;

h.

de rechtsbeschermingsmogelijkheden;

i.

subsidieverstrekking campagnevoerders.

 

4. Het leereffect.

Tenslotte het leereffect. Wat zou er op grond van de opgedane ervaringen met het eerste referendum in Delft verder geregeld of aangepast, respectievelijk verduidelijkt moeten worden. Bepalend daarbij zal zijn wat de evaluatie aan resultaten zal opleveren. Die resultaten zullen moeten uitmonden in concrete conclusies en aanbevelingen. Niet ongebruikelijk is dat gemeentebesturen een gehouden referendum evalueren. Doorgaans komen daarbij aspecten aan de orde als hiervoor genoemd onder 2.

 

5. Voorstel.

Het college wordt voorgesteld als volgt:

1.       het gehouden referendum uitbreiding camping Delftse Hout wordt geëvalueerd gedurende het eerste kwartaal van 2007;

2.       de evaluatie vindt plaats door de taskforce referendum; coördinatie vindt plaats vanuit het vakteam JZ;

3.       de evaluatie heeft betrekking op:

·                   de reikwijdte van de huidige referendumverordening (ontwikkelingsplan);

·                   het proces

·                   het leereffect (conclusies en aanbevelingen).

4.       bestuurlijke besluitvorming over de resultaten van de evaluatie vindt plaats in maart 2007.

5.       de voorgenomen opzet van de evaluatie wordt ter bespreking aan de

gemeenteraad toegezonden.

 

 

EM/JZ

15.12.06.