1. Inleiding.
Door het college is aan de raad toegezegd dat het
referendum inzake uitbreiding camping ja of nee aan een evaluatie
onderworpen zal worden. Op de opzet van een dergelijke evaluatie wordt hierna
ingegaan. Immers, voordat met de daadwerkelijke evaluatie begonnen wordt zal
over de opzet een bestuurlijk standpunt ingenomen moeten worden.
2. Een referendum.
De referendummogelijk in Delft is inmiddels 10 jaar
oud. Deze evaluatie biedt een mogelijkheid om het referendum in Delft te
evalueren. Meer in het bijzonder moet in elk geval worden bezien of de
reikwijdte van de huidige referendumverordening ongewijzigd kan blijven. In de
huidige opzet blijkt het namelijk mogelijk te zijn ook over een zogeheten
ontwikkelingsplan een referendum te houden. Een planfiguur die binnen het
planologische speelveld van een nadrukkelijk wettelijk geregelde procedure is
voorzien. Het college heeft al eerder in de betreffende voorstellen aan de raad
met betrekking tot
het referendum uitbreiding camping aangegeven, dat
men van oordeel is dat een referendum ten aanzien van een ontwikkelingsplan
niet zou moeten kunnen. Men was dan ook verrast door de ruime uitleg die de
externe adviseurs aan de betreffende bepalingen uit de referendumverordening
hebben gegeven.
3. Het proces.
Vanzelfsprekend
mag in een adequate evaluatie niet ontbreken hoe het proces verlopen is. Anders
gezegd: wat gebeurde er allemaal bestuurlijk, ambtelijk en maatschappelijk
vanaf het moment dat er een inleidend verzoek werd gedaan om een referendum te
mogen houden tot en met het moment waarop de raad het betreffende raadsvoorstel
op 22 november 2006 verwierp.
Dat kan uitgesplitst worden naar in elk geval
deelaspecten als:
a.
was er geld en menskracht om een dergelijk
omvangrijk en niet gepland project te trekken;
b.
was de bestaande regelgeving hanteerbaar en
toepasbaar, met name de voorgeschreven termijnen;
c.
kon de in de betreffende regelingen voorziene
adviesstructuur benut worden en hoe was de invulling die de externe adviseurs
aan hun rol gegeven hebben;
d.
hoe werd het proces door de diverse betrokken
geledingen (bestuur, politiek,
lokale samenleving) benut;
e.
hoe verliep de communicatie door het
gemeentebestuur en de betrokken partijen; met name is daarbij van belang de bijzonderheid
dat het gemeente niet alleen het referendumproces faciliteerde maar ook
beleidsmatig en inhoudelijk betrokken was;
f.
wat betekende het referendum verkiezingstechnisch
zowel intern als extern; wat betekende het dat het referendum gelijk gehouden
werd met de Tweede Kamerverkiezingen o.a uit een oogpunt van communicatie,
financiën en drempel;
g.
wat heeft het referendum gekost; hoe was/werd de
financiële dekking geregeld;
h.
de rechtsbeschermingsmogelijkheden;
i.
subsidieverstrekking campagnevoerders.
4. Het leereffect.
Tenslotte het
leereffect. Wat zou er op grond van de opgedane ervaringen met het eerste
referendum in Delft verder geregeld of aangepast, respectievelijk verduidelijkt
moeten worden. Bepalend daarbij zal zijn wat de evaluatie aan resultaten zal
opleveren. Die resultaten zullen moeten uitmonden in concrete conclusies en
aanbevelingen. Niet ongebruikelijk is dat gemeentebesturen een gehouden
referendum evalueren. Doorgaans komen daarbij aspecten aan de orde als hiervoor
genoemd onder 2.
5. Voorstel.
Het college wordt voorgesteld als volgt:
1. het
gehouden referendum uitbreiding camping Delftse Hout wordt geëvalueerd
gedurende het eerste kwartaal van 2007;
2. de
evaluatie vindt plaats door de taskforce referendum; coördinatie vindt plaats vanuit
het vakteam JZ;
3. de
evaluatie heeft betrekking op:
·
de reikwijdte van de huidige referendumverordening
(ontwikkelingsplan);
·
het proces
·
het leereffect (conclusies en aanbevelingen).
4. bestuurlijke
besluitvorming over de resultaten van de evaluatie vindt plaats in maart 2007.
5. de
voorgenomen opzet van de evaluatie wordt ter bespreking aan de
gemeenteraad toegezonden.
EM/JZ
15.12.06.