Geacht
college,
Het Instituut Sociaal raadslieden (ISR) doet in haar jaarverslag over
2006 verschillende aanbevelingen. WIZ geeft middels deze notitie een korte
reactie op de verschillende aanbevelingen:
Het
ISR doet de aanbeveling om in het geval van periodieke bijzondere bijstand de
cliënt tijdig op de hoogte te stellen van het feit dat de periode van
bijzondere bijstandsverlening ten einde loopt. Op basis hiervan kan de cliënt
tijdig een nieuwe aanvraag indienen.
WIZ
neemt deze aanbeveling over en is inmiddels begonnen haar werkwijze hierop aan
te passen.
WIZ
voert een beleid dat de cliënt de mogelijkheid biedt om als een cliënt wordt
opgeroepen voor een gesprek op een tijdstip dat hem /haar niet uitkomt, dat in
overleg een nieuwe afspraak wordt gemaakt. In de praktijk levert dit bij WIZ
geen problemen op.
De
consulenten van WIZ zullen, naar aanleiding van het signaal van het ISR er
nogmaals op worden gewezen dat in deze gevallen cliënten in overleg met WIZ een
andere afspraak kunnen maken.
Het
huidige beleid van WIZ is zodanig dat terug te vorderen WWB-uitkeringen,
waarbij door een overschrijding van de
jaargrens verrekening van de afgedragen premies en belastingen met de
belastingdienst niet meer mogelijk is, bruto worden teruggevorderd. De cliënt
kan de teveel betaalde belasting terugvorderen bij de belastingdienst.
Indien
WIZ nalatig is geweest de cliënt tijdig op de hoogte te stellen van de
vordering, wordt volstaan met een netto vordering. WIZ zal in de toekomst
kritischer bezien of volstaan kan worden met een netto vordering.
In
die gevallen waarin toch bruto wordt teruggevorderd zal WIZ nadrukkelijker
aangeven dat de cliënt teveel betaalde belasting terug kan krijgen via de
belastingdienst.
Het
ISR constateert dat veel onnodige vragen worden gesteld door de verschillende
uitkeringsinstanties.
Inmiddels
is bekend dat de uitkeringsinstanties vanaf 1 januari 2008 verplicht moeten
werken met het Digitale Klantendossier (DKD). Vanaf dat moment zal
waarschijnlijk ook de ‘Wet eenmalige gegevensuitvraag’ van kracht zijn. De
voorbereidingen hiervoor zijn bij WIZ in volle gang. Met het tot stand komen
van het DKD en het van kracht worden van de genoemde wet zal het stellen van
onnodige vragen tot het verleden behoren.
Over
de klantgerichtheid van gemeenten
Naar
de mening van het ISR kan de klantgerichtheid van gemeenten beter.
Het
ISR ziet graag dat gemeenten, bij op het publiek gerichte regelingen, een voor
iedereen verkrijgbare versie van die regeling in gewone woorden, eventueel zonder formele rechtskracht,
beschikbaar stellen.
Communicatie
over op het publiek gerichte regelingen is uitermate belangrijk. De regelingen
die door WIZ worden uitgevoerd zijn voor de burger veelal moeilijk. Daarbij
beseft WIZ ook dat haar doelgroep een moeilijke is.
Folders,
brochures etc. worden met een zo groot mogelijke zorg samengesteld. Teksten
e.d. moeten voor iedereen begrijpbaar zijn. Het gebruikte materiaal wordt bij
elke herdruk opnieuw beoordeeld.
Het
ISR pleit ervoor dat regels met redelijkheid worden toegepast. In de praktijk
bestaan situaties waarin mensen verloren raken tussen regels. Bij het uitvoeren
van regels moet een redelijke belangenafweging plaatsvinden.
De
WWB kent duidelijke regels om het recht op een uitkering vast te stellen, en
kent de mogelijkheid om in individuele gevallen maatwerk te verlenen. WIZ
beschouwt wetten en regels als gidsen om maatwerk te leveren, zoals het
aanbieden van bepaalde voorzieningen of vormen van begeleiding.
Daar
waar noodzakelijk wordt door WIZ maatwerk geleverd. In dit soort individuele
beoordelingen blijft het wel altijd mogelijk dat feiten en omstandigheden door
WIZ anders worden beoordeeld dan door de aanvrager of andere betrokkenen.
Het
jaarverslag van het ISR biedt andermaal een overzicht van hulpvragen en
signalen. Ook biedt dit verslag
aanbevelingen voor een betere uitvoering en dienstverlening. Het jaarverslag
vormt dan ook een belangrijke input voor WIZ. Het helpt WIZ scherp te blijven.
Het jaarverslag zal ook onder de medewerkers van WIZ verspreid worden, en daar
waar nodig zal dit besproken worden.
De
aanbevelingen hebben ook betrekking op andere overheden. De gemeente zal actief
met deze andere overheden in gesprek gaan om hen hierop aan te spreken.
Voorgesteld
wordt:
-
dit
jaarverslag voor kennisgeving aannemen;
-
het
ISR te bedanken voor dit verslag;
-
de
aanbevelingen die worden gedaan in het jaarverslag overnemen;
-
het
jaarverslag ISR 2006 ter kennisname aan de raad zenden.
R. Diemers