Het
Dagelijks Bestuur van Haaglanden heeft de programmabegroting 2008-2011 van
Haaglanden aangeboden aan de colleges en raden van de deelnemende gemeenten.
Het
Dagelijks Bestuur verzoekt de gemeenteraden uw oordeel over de
ontwerp-begroting vóór 23 mei 2007 ter kennis van het dagelijks bestuur te
brengen. Het Dagelijks Bestuur legt de begroting voor aan het
algemeen bestuur voor de vergadering van 27
juni 2007.
De
Programmabegroting geeft inhoudelijk weinig aanleiding tot opmerkingen. Op het
beleidsmatige vlak is het duidelijk, dat de regio verkeert in spanning over de
toekomst van de Randstad. Het in het regeerakkoord vermelde urgentieprogramma
voor de Randstad is voor het stadsgewest een mager resultaat met
onduidelijkheid voor de toekomst.
In
financiële zin is van belang, dat de bijdrage per gemeente stijgt volgens het
voorstel van Haaglanden naar 5,29
ct per inwoner, oftewel van € 464.000
(2007) naar afgerond € 504.000 (2008), verschil € 40.000. Deze stijging is het
gevolg van:
a) een
stijging en inhaalslag van de loonkosten ten gevolge van de cao. Deze stijging
is exogeen en niet te beïnvloeden. Voor de Delftse begroting 2008 wordt op
basis van o.m. berekeningen van het CPB rekening gehouden met een accres voor
gemeentelijke bijdragen/ subsidies aan instellingen van 2,4%. Het percentage
van 2,8% betekent een lichte tegenvaller.
b) het
gelijk trekken van de tarieven per inwoner. Voorheen was het tarief
gedifferentieerd: de later toegetreden gemeenten betaalden minder, omdat zij
niet bijdroegen in de kosten van het oude gewest 's Gravenhage. Door onder meer
gemeentelijke herindeling is het steeds lastiger dit gedifferentieerde tarief te
handhaven, het bestuur van Haaglanden wil dit tarief daarom nu gelijk trekken.
Voor Delft betekent dit een nadeel van € 4.000. O.i. is het voorstel van het
algemeen bestuur redelijk en pragmatisch.
c) Een
verhoging van het budget voor intensivering van lobby- en
positioneringsactiviteiten. Overigens zijn wij daarbij van mening, dat deze
lobbyíst ook voor de gemeente moet werken. Uiteraard is deze verhoging van het budget
wel beïnvloedbaar. De vraag is ook of dit een structureel karakter moet hebben.
Gelet op de te verwachten positieve rekeningsuitkomst[1]
is het ook te overwegen om voor deze activiteiten vanuit de algemene reserve
incidenteel geld vrij te maken.
Indien
punt c) alsnog structureel verwerkt wordt in de gemeentelijke bijdrage betekent
dit een tegenvaller voor de Delftse begroting van ca € 15.000. Deze moet dan
meegenomen worden in de begrotingsvoorbereiding 2008. Onderdelen a) en b)
kunnen verwerkt worden als nominale ontwikkeling van de gemeentelijke bijdrage.
Overigens
wordt in het hoofdstuk financieel beleid een vertekend beeld gegeven van de
nullijn voor de gemeentelijke bijdrage, en gehouden bezuinigingsrondes.
Ondanks
dat dit wel inzet was van de Delftse bezuinigingsoperatie is het niet gelukt,
dat in het kader van de gemeentebrede bezuinigingsoperatie ook instellingen als
het stadsgewest enige bijdrage hebben geleverd aan de door de
rijksbezuinigingen van 2004/2005 getroffen gemeenten.
Advies:
Aan
de raad voorstellen in te stemmen met de conceptbegroting
2008-2011 Stadsgewest Haaglanden met de aantekening dat voor de intensivering
van lobby- en positioneringsactiviteiten in eerste aanleg incidentele dekking
uit de algemene reserve van Stadsgewest Haaglanden aangewezen moet worden.
Strategie&control,
2
mei 2007
[1] De jaarrekening 2006 wordt over een maand uitgebracht, de voorlopige rekeningscijfers in de voorliggende begroting worden daarop dan nog aangepast