Het Dagelijks Bestuur van Haaglanden heeft de programmabegroting 2008-2011 van Haaglanden aangeboden aan de colleges en raden van de deelnemende gemeenten.

 

Het Dagelijks Bestuur verzoekt de gemeenteraden uw oordeel over de ontwerp-begroting vóór 23 mei 2007 ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen. Het Dagelijks Bestuur legt de begroting voor aan het algemeen bestuur voor de vergadering van 27 juni 2007.

 

De Programmabegroting geeft inhoudelijk weinig aanleiding tot opmerkingen. Op het beleidsmatige vlak is het duidelijk, dat de regio verkeert in spanning over de toekomst van de Randstad. Het in het regeerakkoord vermelde urgentieprogramma voor de Randstad is voor het stadsgewest een mager resultaat met onduidelijkheid voor de toekomst.

 

In financiële zin is van belang, dat de bijdrage per gemeente stijgt volgens het voorstel van Haaglanden  naar 5,29 ct  per inwoner, oftewel van € 464.000 (2007) naar afgerond € 504.000 (2008), verschil € 40.000. Deze stijging is het gevolg van:

a)       een stijging en inhaalslag van de loonkosten ten gevolge van de cao. Deze stijging is exogeen en niet te beïnvloeden. Voor de Delftse begroting 2008 wordt op basis van o.m. berekeningen van het CPB rekening gehouden met een accres voor gemeentelijke bijdragen/ subsidies aan instellingen van 2,4%. Het percentage van 2,8% betekent een lichte tegenvaller.

b)       het gelijk trekken van de tarieven per inwoner. Voorheen was het tarief gedifferentieerd: de later toegetreden gemeenten betaalden minder, omdat zij niet bijdroegen in de kosten van het oude gewest 's Gravenhage. Door onder meer gemeentelijke herindeling is het steeds lastiger dit gedifferentieerde tarief te handhaven, het bestuur van Haaglanden wil dit tarief daarom nu gelijk trekken. Voor Delft betekent dit een nadeel van € 4.000. O.i. is het voorstel van het algemeen bestuur redelijk en pragmatisch.

c)       Een verhoging van het budget voor intensivering van lobby- en positioneringsactiviteiten. Overigens zijn wij daarbij van mening, dat deze lobbyíst ook voor de gemeente moet werken. Uiteraard is deze verhoging van het budget wel beïnvloedbaar. De vraag is ook of dit een structureel karakter moet hebben. Gelet op de te verwachten positieve rekeningsuitkomst[1] is het ook te overwegen om voor deze activiteiten vanuit de algemene reserve incidenteel geld vrij te maken. 

 

Indien punt c) alsnog structureel verwerkt wordt in de gemeentelijke bijdrage betekent dit een tegenvaller voor de Delftse begroting van ca € 15.000. Deze moet dan meegenomen worden in de begrotingsvoorbereiding 2008. Onderdelen a) en b) kunnen verwerkt worden als nominale ontwikkeling van de gemeentelijke bijdrage.

 

Overigens wordt in het hoofdstuk financieel beleid een vertekend beeld gegeven van de nullijn voor de gemeentelijke bijdrage, en gehouden bezuinigingsrondes.

 

Ondanks dat dit wel inzet was van de Delftse bezuinigingsoperatie is het niet gelukt, dat in het kader van de gemeentebrede bezuinigingsoperatie ook instellingen als het stadsgewest enige bijdrage hebben geleverd aan de door de rijksbezuinigingen van 2004/2005 getroffen gemeenten.

 

Advies:

Aan de raad voorstellen in te stemmen met de conceptbegroting 2008-2011 Stadsgewest Haaglanden met de aantekening dat voor de intensivering van lobby- en positioneringsactiviteiten in eerste aanleg incidentele dekking uit de algemene reserve van Stadsgewest Haaglanden aangewezen moet worden.

 

 

Strategie&control,

2 mei 2007

 

 

 

 

 

 

 



[1] De jaarrekening 2006 wordt over een maand uitgebracht, de voorlopige rekeningscijfers in de voorliggende begroting worden daarop dan nog aangepast