In
dit verband is samen met het UWV het project Samenlopers opgezet. Binnen dit
project is met redelijk succes gewerkt aan activering van cliënten met een
onvolledige arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV en een aanvullende
bijstandsuitkering van WIZ. Het project samenlopers is inmiddels afgerond. In
de bijlage is een samenvatting van het resultaat van dit project opgenomen. De
activeringstrajecten zijn uiteindelijk volledig gefinancierd door het UWV
vanwege de wettelijke verplichting van deze instelling ten opzichte van de
doelgroep. Door de eigen financiering van het UWV kan de gemeente Delft het ter
beschikking staande budget ad € 226.890 anderszins inzetten.
In
de Nota “Arbeidsmarkt, Integratie en Emancipatie” en het huidige collegeakkoord
wordt prioriteit gegeven aan de bestrijding van armoede. Op grond hiervan wordt
voorgesteld het nog ter beschikking
staande budget ad € 226.890 in de
periode 2007-2010 volledig in te zetten voor de eerste doelstelling van dit
EZH-project: het bestrijden van armoede.
Armoede
is een veelomvattend en complex probleem en kent vele ontstaansgronden en
verschijningsvormen. Delft heeft de afgelopen jaren volop aandacht gehad voor
dit probleem en werk gemaakt van het bestrijden van armoede. Vorig jaar heeft
een anti-armoede conferentie plaatsgevonden. De ideeën opgedaan tijdens deze
conferentie worden, naast input vanuit andere bronnen, verwerkt in het
anti-armoedebeleid. Speerpunt van dit beleid is het terugdringen van het
niet-gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen.
Daarom
gaat in dit najaar een campagne van start om de Delftse inkomensondersteunende
voorzieningen onder de aandacht te brengen van Delftenaren met een laag
inkomen.
Deze
voorzieningen worden op dit moment kritisch bekeken, onder andere door middel
van onderzoek naar niet-gebruik. Een voorziening die na eerste analyse van de
uitkomsten van het onderzoek de aandacht trok is de sportregeling. 44,6% van de
respondenten zegt de voorziening wel te kennen, maar niet te gebruiken. Als
antwoord op de vraag wat de gemeente kan verbeteren aan de voorziening antwoord
41% van de respondenten dat het bedrag te laag is. Gezien het bovenstaande
wordt voorgesteld de EZH-gelden van € 226.890,- op de volgende manier te besteden:
a)
verhogen
bedrag sportregeling 2007-2010;
b) anti-armoede campagne 2007-2008.
Een
van de ambities die zijn neergelegd in de Nota Arbeidsmarkt, Inkomen &
Emancipatie is het ondersteunen van Delftse burgers om te kunnen participeren
in de samenleving. Participeren kan op verschillende manieren. Een van die
manieren is door middel van sport en in het bijzonder het lidmaatschap van een
sportvereniging.
Middels
de sportregeling kunnen Delftenaren met een laag inkomen een jaarlijkse
bijdrage aanvragen om te kunnen sporten bij een sportvereniging. De maximaal te
verstrekken bijdrage bedraagt in het eerste jaar € 120,- en in het tweede en
navolgende jaren € 80,-.
Nog
een ambitie uit de Nota: inkomensondersteunende voorzieningen toegankelijk
maken voor een meer mensen met een laag inkomen. Om dit te bereiken is (als
eerste stap) de inkomensgrens verhoogd van 110% naar 120% van de geldende
bijstandsnorm. In 2006 en 2007 zijn verschillende acties gedaan om de
sportregeling meer bekendheid te geven. Het is voor belanghebbenden makkelijker
gemaakt een aanvraag voor de sportregeling te doen. Zo is het mogelijk om
aanvragen digitaal te doen. En we hebben de termijn voor de inkomenstoets
teruggebracht van 3 naar 1 maand. Deze acties, en de anti-armoede campagne die
in het najaar van start gaat, zullen
een groei van het aantal aanvragen tot gevolg hebben. In de kosten die gemoeid
zijn met de groei van het aantal aanvragen wordt voorzien in de claim die in de
programmabegroting 2008 is neergelegd
Ondanks
de verbeteringen blijkt uit de eerste analyse van het onderzoek dat 44% van de
respondenten de sportregeling wel kent, maar niet gebruikt.
41%
van de respondenten vindt het maximum bedrag
te laag. De eigen bijdrage blijkt een barričre voor mensen om te gaan
sporten. We stellen voor, om het maximaal te verstrekken bedrag te verhogen met
€ 25,- per aanvraag. Het maximaal te verstrekken bedrag wordt dan in het eerste
jaar € 145,- en in het tweede en navolgende jaren € 105,-. Rekening houdend met
een groei van het aantal aanvragen tot 1.500 per jaar maal € 25,- komen de
totale kosten op € 37.500,- per jaar en dus op € 150.000,- voor de komende
jaren (2007-2010).
Een
belangrijk speerpunt van het anti-armoedebeleid is het stimuleren van het
gebruik van bestaande inkomensondersteunende voorzieningen. Er maken minder
mensen dan zij die er recht op hebben gebruik van de mogelijkheden van
bijzondere bijstand, de Delftpas, de sportregeling, kwijtschelding of
belastingtoeslagen. Daarom gaat dit najaar de anti-armoede campagne van start.
Met deze campagne zullen we zoveel moglijk Delftenaren met een laag inkomen
informeren over inkomensondersteunende voorzieningen en hen stimuleren van deze
voorzieningen gebruik te maken. Hiermee willen we bereiken dat meer aanvragen
worden ingediend, zodat meer mensen met een laag inkomen ondersteund worden met
de voorzieningen die Delft rijk is.
We
stellen voor om een bedrag van € 76.890,- uit de EZH-gelden te reserveren voor
het financieren van de anti-armoede campagne.
Aan de gemeenteraad
voorstellen te besluiten:
1.
in te stemmen met het bestedingsvoorstel EZH-gelden
“Armoede bestrijding en verkleinen instroom WAO”
2.
en hiertoe de begroting te wijzigen door middel van
de 99e wijziging van de Programmabegroting
Voor
de begrotingswijziging wordt de volgende verdeling aangehouden:
a)
verhogen
bedrag sportregeling 2007-2010: € 150.000,-
b)
Anti-Armoedecampagne
2007-2008: € 76.890,-
Totaal: €
226.890,-
Het
doel van het project samenlopers was tweeledig. Ten eerste om mensen met een
gecombineerde WAO en bijstandsuitkering in beeld te brengen en intensief de reďntegratie
van deze groep op te pakken. Ten tweede was het de wens om de samenwerking
tussen gemeente en UWV te verbeteren. Binnen het project zijn klanten die tot
de doelgroep behoorden uitgenodigd voor een intake en diagnose gesprek. Na dit
gesprek kon de klant of, een reďntegratie traject, of een sociale
activeringstraject gaan volgen. In een aantal gevallen werd geconstateerd dat
de klant aangewezen bleef op zorg. Alle aan het project deelnemende klanten
zijn ondergebracht bij twee daarvoor aangewezen zorgconsulenten binnen WIZ.
Binnen
het project is een uitstroom gerealiseerd van ongeveer 11%. Deze geringe
uitstroom bevestigt het beeld van de complexe problematiek van deze groep
cliënten.
Het
tweede doel van dit project was het verbeteren van de samenwerking tussen
gemeente en UWV. Binnen dit project is de samenwerking goed verlopen. Dit jaar
verhuist WIZ naar het bedrijfsverzamelgebouw (BVG), waarin ook (een aantal
medewerkers van) het UWV een plaats zullen krijgen. In de nieuwe
organisatiestructuur, samenwoning in het BVG zal de samenwerking tussen UWV en
de gemeente in het kader van de keten geďntensiveerd worden.