1.
Inleiding
Ten
gevolge van rijksbezuinigingen en teruggang in de economie is in 2004/2005 een
omvangrijk bezuinigingsprogramma neergezet, het totale bedrag van dit
bezuinigingsprogramma is € 10 miljoen. Over de voortgang van het bezuinigingsprogramma
wordt normaal gesproken via de reguliere beleidscyclusdocumenten (begroting,
rekening en beheersrapportage) gerapporteerd. Voor het begrotingsjaar 2007 is
echter vanwege praktische omstandigheden de eerste beheersrapportage overgeslagen:
mee- en tegenvallers zijn een integraal onderdeel van de aan de raad
voorgelegde kadernota 2008-2011 en aan u wordt nu een aparte
voortgangsrapportage voorgelegd over de lopende bezuinigingsrapportage. Deze
kan dan eveneens door het college aan de raad voorgelegd worden.
Bijgevoegd
zijn de totaaloverzichten van de resterende taakstellingen ingaande 2007.
Structureel staat van de bezuinigingstaakstelling ad € 10 miljoen ingaande 2007
nog een bedrag open (inclusief voor 2006 op incidentele basis gerealiseerde
bezuinigingen) van € 2,6 miljoen.
Inmiddels
is daarvan een bedrag van ruim € 1,7 miljoen in 2007 oplopend tot 2,5 miljoen
in 2011 ingevuld. Rekening houdend met het voor mogelijke besparingsverliezen
bestemde structurele budget (de risicobuffer) ligt er voor 2007/2010 nog een
relatief bescheiden restant incidentele taakstelling in te vullen. Dit zal
meegenomen worden in het verlengde van de in de kadernota 2008-2011 genoemde
operatie Oud voor Nieuw.
In de overall bezuinigingstaakstelling is onderscheid naar
drie categorieën van bezuinigingen. De detailoverzichten dienaangaande treft u
bijgaand aan. Het gaat hierbij om bezuinigingen op
a)
de
bedrijfsvoering
In
deze notitie geven we hier op hoofdlijnen nog een toelichting op.
2.
De bezuiniging op de
bedrijfsvoering
Een belangrijke post in de tabel betreft de
bezuinigingstaakstelling op de bedrijfsvoering, 2007 ca € 1,1 miljoen nog te realiseren, oplopend naar
€ 1,35 mio structureel ingaande 2008. Het GMT heeft de taakstellende opdracht
deze bezuinigingstaakstelling te realiseren. Hier zijn in GMT-verband sluitende
afspraken voor gemaakt.
3.
Overdracht van taken
Een tweede omvangrijke post betreft de taakstelling overdracht taken aan derden, 2007 € 5 ton, oplopend naar € 550.000 structureel in 2008.
In de vorige raadsperiode is aangegeven op welke dossiers overdracht van taken met eventuele bezuinigingen aan de orde kan zijn. In dit kader spelen de volgende dossiers: fusie van de Delftse reiniging met Avalex en de reinigingsdienst van Zoetermeer, bouw/exploitatie van een crematorium door DLE, en kostenefficiency stadsbeheer.
De financiële consequenties m.b.t. de reiniging zijn opgenomen in het eindrapport van de regiegroep en het beleidsvoorstel aan college en raad voor de fusie van de Delftse reiniging met Avalex, met name in 2010/2011 zijn door efficiencymogelijkheden van de grotere reinigingsorganisatie voordelen te verwachten. De precieze financiële effecten met betrekking tot de stichting van een crematorium moeten nog nader uitgewerkt worden, er wordt nu met een indicatief bedrag ad € 50.000 rekening gehouden. De kostenefficiency stadsbeheer loopt taakstellend op van € 40.000 in 2007 tot € 160.000 structureel in 2010.
De in 2008
aanvullend te realiseren € 50.000 betreft de brandweer. Eind 2006 is de
begroting van de GR Brandweer geharmoniseerd met de gemeentebegroting. Een
taakstelling voor 2008 is op dit moment niet realistisch. Mogelijk ontstaat er
wel ruimte in kader regionalisering brandweer.
Inzet van de risicobuffer voor de in te
tabel aangegeven cijferreeks biedt een gedeeltelijke financiële oplossing voor
de jaren 2007-2010. Via de operatie Oud voor Nieuw zullen
aanvullende voorstellen gedaan worden.
4.
Bezuinigingen op beleidsposten
Dit betreft een verzameling van verschillende beleidsposten, voor 2007 € 736.000, in 2008 oplopend naar € 753.000 structureel nog te realiseren.
Beleidsposten |
totaal |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Taakstelling |
755 |
738 |
755 |
755 |
755 |
755 |
Ingevuld |
0 |
551 |
551 |
551 |
551 |
551 |
Nog in te vullen |
|
187 |
204 |
204 |
204 |
204 |
Inzet risicobuffer |
|
-117 |
-124 |
-124 |
-124 |
-124 |
Totaal |
|
70 |
80 |
80 |
80 |
80 |
Deze posten zijn voor een belangrijk deel
gerealiseerd. Invoering van de brede rioolheffing (€ 30.000) en kostenverhaal
ontwikkelingsplannen (€ 50.000) is afhankelijk van de inwerkingtreding van
wettelijke regelingen. Realisatie wordt nu voorzien ingaande 2008. Enkele
andere posten zoals onder meer de taakstelling op het vastgoedbedrijf ad €
75.000 zijn niet realiseerbaar en dienen afgeboekt te worden van de
risicobuffer bezuinigingen.
5.
Advies:
Wij stellen u voor te besluiten:
1.
De
voortgangsrapportage in de vorm van de B&W-nota en bijbehorende
detailoverzichten ter kennisname brengen van de gemeenteraad
2.
Aan de raad
voorstellen te besluiten:.
a)
Structureel
ten laste van de risicobuffer bezuinigingen brengen: versterken
vastgoedmanagement (€ 75.000), verhoging begrafenisrechten (€ 25.000), lagere
bijdragen aan stadsgewest Haaglanden en Hulpverleningsregio Haaglanden (€
15.000 2007, € 22.000 in 2008 e.v.), en budget representatiekosten college (€
2.000);
b)
Incidenteel
ten laste van de risicobuffer bezuinigingen brengen: overdracht van taken €
398.000 in 2007, € 148.000 voor 2008/2010;
c)
Voor 2007 vast
te stellen de 96e wijziging op de programmabegroting 2007. Voor 2008
e.v. de meerjarige financiële consequenties doen verwerken bij de nulde wijziging
van de Programmabegroting 2008-2011.
Strategie&control
Bert den Uijl