1.                 Inleiding

Ten gevolge van rijksbezuinigingen en teruggang in de economie is in 2004/2005 een omvangrijk bezuinigingsprogramma neergezet, het totale bedrag van dit bezuinigingsprogramma is € 10 miljoen. Over de voortgang van het bezuinigingsprogramma wordt normaal gesproken via de reguliere beleidscyclusdocumenten (begroting, rekening en beheersrapportage) gerapporteerd. Voor het begrotingsjaar 2007 is echter vanwege praktische omstandigheden de eerste beheersrapportage overgeslagen: mee- en tegenvallers zijn een integraal onderdeel van de aan de raad voorgelegde kadernota 2008-2011 en aan u wordt nu een aparte voortgangsrapportage voorgelegd over de lopende bezuinigingsrapportage. Deze kan dan eveneens door het college aan de raad voorgelegd worden.

 

Bijgevoegd zijn de totaaloverzichten van de resterende taakstellingen ingaande 2007. Structureel staat van de bezuinigingstaakstelling ad € 10 miljoen ingaande 2007 nog een bedrag open (inclusief voor 2006 op incidentele basis gerealiseerde bezuinigingen) van € 2,6 miljoen.

 

Inmiddels is daarvan een bedrag van ruim € 1,7 miljoen in 2007 oplopend tot 2,5 miljoen in 2011 ingevuld. Rekening houdend met het voor mogelijke besparingsverliezen bestemde structurele budget (de risicobuffer) ligt er voor 2007/2010 nog een relatief bescheiden restant incidentele taakstelling in te vullen. Dit zal meegenomen worden in het verlengde van de in de kadernota 2008-2011 genoemde operatie Oud voor Nieuw.

 

 

 


In de overall bezuinigingstaakstelling is onderscheid naar drie categorieën van bezuinigingen. De detailoverzichten dienaangaande treft u bijgaand aan. Het gaat hierbij om bezuinigingen op

a)      de bedrijfsvoering

b)      overdracht van taken

c)      beleidsposten

 

In deze notitie geven we hier op hoofdlijnen nog een toelichting op.

 

 

2.            De bezuiniging op de bedrijfsvoering

Een belangrijke post in de tabel betreft de bezuinigingstaakstelling op de bedrijfsvoering, 2007 ca €  1,1 miljoen nog te realiseren, oplopend naar € 1,35 mio structureel ingaande 2008. Het GMT heeft de taakstellende opdracht deze bezuinigingstaakstelling te realiseren. Hier zijn in GMT-verband sluitende afspraken voor gemaakt.


 

 

 


3.            Overdracht van taken

Een tweede omvangrijke post betreft de taakstelling overdracht taken aan derden, 2007 € 5 ton, oplopend naar € 550.000 structureel in 2008.

 


 

 


In de vorige raadsperiode is aangegeven op welke dossiers overdracht van taken met eventuele bezuinigingen aan de orde kan zijn. In dit kader spelen de volgende dossiers: fusie van de Delftse reiniging met Avalex en de reinigingsdienst van Zoetermeer, bouw/exploitatie van een crematorium door DLE, en kostenefficiency stadsbeheer.

 

De financiële consequenties m.b.t. de reiniging zijn opgenomen in het eindrapport van de regiegroep en het beleidsvoorstel aan college en raad voor de fusie van de Delftse reiniging met Avalex, met name in 2010/2011 zijn door efficiencymogelijkheden van de grotere reinigingsorganisatie voordelen te verwachten. De precieze financiële effecten met betrekking tot de stichting van een crematorium moeten nog nader uitgewerkt worden, er wordt nu met een indicatief bedrag ad € 50.000 rekening gehouden. De kostenefficiency stadsbeheer loopt taakstellend op van € 40.000 in 2007 tot € 160.000 structureel in 2010.

 

De in 2008 aanvullend te realiseren € 50.000 betreft de brandweer. Eind 2006 is de begroting van de GR Brandweer geharmoniseerd met de gemeentebegroting. Een taakstelling voor 2008 is op dit moment niet realistisch. Mogelijk ontstaat er wel ruimte in kader regionalisering brandweer.  

 

Inzet van de risicobuffer voor de in te tabel aangegeven cijferreeks biedt een gedeeltelijke financiële oplossing voor de jaren 2007-2010. Via de operatie Oud voor Nieuw zullen aanvullende voorstellen gedaan worden.

 

 

4.            Bezuinigingen op beleidsposten

Dit betreft een verzameling van verschillende beleidsposten, voor 2007 € 736.000, in 2008 oplopend naar € 753.000 structureel nog te realiseren.

 

Beleidsposten

totaal

2007

2008

2009

2010

2011

Taakstelling

755

738

755

755

755

755

Ingevuld

0

551

551

551

551

551

Nog in te vullen

 

187

204

204

204

204

Inzet risicobuffer

 

-117

-124

-124

-124

-124

Totaal

 

70

80

80

80

80

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze posten zijn voor een belangrijk deel gerealiseerd. Invoering van de brede rioolheffing (€ 30.000) en kostenverhaal ontwikkelingsplannen (€ 50.000) is afhankelijk van de inwerkingtreding van wettelijke regelingen. Realisatie wordt nu voorzien ingaande 2008. Enkele andere posten zoals onder meer de taakstelling op het vastgoedbedrijf ad € 75.000 zijn niet realiseerbaar en dienen afgeboekt te worden van de risicobuffer bezuinigingen. 

 

5.            Advies:

Wij stellen u voor te besluiten:

1.      De voortgangsrapportage in de vorm van de B&W-nota en bijbehorende detailoverzichten ter kennisname brengen van de gemeenteraad

2.      Aan de raad voorstellen te besluiten:.

a)      Structureel ten laste van de risicobuffer bezuinigingen brengen: versterken vastgoedmanagement (€ 75.000), verhoging begrafenisrechten (€ 25.000), lagere bijdragen aan stadsgewest Haaglanden en Hulpverleningsregio Haaglanden (€ 15.000 2007, € 22.000 in 2008 e.v.), en budget representatiekosten college (€ 2.000);

b)      Incidenteel ten laste van de risicobuffer bezuinigingen brengen: overdracht van taken € 398.000 in 2007, € 148.000 voor 2008/2010;

c)      Voor 2007 vast te stellen de 96e wijziging op de programmabegroting 2007. Voor 2008 e.v. de meerjarige financiële consequenties doen verwerken bij de nulde wijziging van de Programmabegroting 2008-2011.

 

 

Strategie&control

Bert den Uijl