Inleiding

Bij de begrotingsbehandeling van het ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de begroting 2007 is incidenteel geld vrijgemaakt voor het verkorten van de wachtlijst voor de sociale werkvoorziening. De aangenomen amendementen Irrgang en Verburg/Bussemaker zorgen ervoor dat er € 50 miljoen extra beschikbaar komt voor het bekorten van de SW-wachtlijsten. Voor de gemeente Delft betekent dit een eenmalige toevoeging van € 311.169,--. Op lokaal niveau is het verkleinen van de wachtlijst prioriteit. In het coalitieakkoord is aangegeven dat deze collegeperiode de wachtlijst bekort zal worden.

In dit stuk wordt ingegaan op:

-          amendementen

-          bestaand beleid wachtlijst;

-          onderzoek wachtlijst;

-          aanpak wachtlijst;

-          conclusie.

Tot slot wordt van u een besluit gevraagd over de besteding van de middelen en de aanpak tot het bekorten van het wachtlijst.

Naast de inzet van dit incidentele amendementengeld zijn voorstellen in voorbereiding om te komen tot een structurele en duurzame aanpak van de wachtlijst in Delft.

 

Amendementen

De aangenomen amendementen Irrgang (€ 25 miljoen) en Verburg/Bussemaker (€ 25 miljoen) zorgen ervoor dat er € 50 miljoen extra wordt vrijgemaakt voor het bekorten van de SW-wachtlijsten. Voor de gemeente Delft betekent dit een eenmalige toevoeging van in totaal

€ 311.169,--. Het betreft hier zowel geoormerkt als niet geoormerkt geld.

De middelen (voor Delft € 146.361) vanuit het amendement Irrgang worden toegevoegd aan het gemeentefonds en zijn niet geoormerkt voor een bepaald doel. Tevens is bepaald dat de verantwoording over de besteding van dit geld lokaal zal plaatsvinden. Via de meicirculaire zal het geld via het gemeentefonds beschikbaar worden gesteld aan de gemeenten. Deze gelden kunnen meerjarig besteed worden middels een bestemmingenreserve.

De middelen (voor Delft € 164.808) vanuit het amendement Verburg/Bussemaker zijn wel geoormerkt en komen direct ten goede aan het SW-budget. Deze middelen dienen in 2007 te worden uitgegeven aan het bekorten van de wachtlijst.

 

Bestaand beleid wachtlijst SW

Op dit moment bestaat de wachtlijst van mensen (wonend in de gemeente Delft) met een SW-indicatie uit 167 personen (met een equivalent van 120 volledige arbeidsplaatsen). In 2007 wordt voor 592 volledige arbeidsplaatsen subsidie vanuit het ministerie toegekend, waar ongeveer 700 mensen op werkzaam zijn. Het gaat hier om structurele SW-arbeidsplaatsen voor de gemeente Delft.

 

Op dit moment wordt het beleid voor de wachtlijst SW gevoerd volgens het principe van first in, first out. Een belangrijke uitzondering bij het first in, first out principe is de voorrang die wordt gegeven aan jongeren (tot 23 jaar) met een SW indicatie. Dit betekent dat alle jongeren van de wachtlijst als eerste voor plaatsing worden voorgedragen indien er vacatures beschikbaar zijn. In dit kader wordt nog wel eens naar voren gebracht dat er nog veel mensen met een WAJONG uitkering ( arbeidsongeschiktheidsregeling voor jongeren) niet geplaatst zijn. Gebleken is dat dit mensen zijn die ofwel geen SW indicatie hebben aangevraagd ( SW is vrijwillig) danwel na een langdurig SW dienstverband niet meer in staat zijn arbeid te verrichten en terug vallen op de oorspronkelijke WAJONG uitkering.

 

Onderzoek wachtlijst

De mensen die op de wachtlijst staan, zijn daarvoor aangemeld na een indicatiestelling via het CWI. Het CWI levert bij de toekenning van de indicatie een rapport van bevindingen waar informatie over de SW-geïndiceerde in is opgenomen. Combiwerk wordt bij plaatsing geconfronteerd met de volgende zaken:

·         Toename ernst van de beperkingen en de handicaps. Ook het aantal meervoudig gehandicapten op de wachtlijst is fors toegenomen.

·         De match van de wachtlijstkandidaat en het beschikbare werk moeilijker wordt.

·         Er behoefte is om de mensen op de wachtlijst beter te leren kennen om daardoor in staat te zijn gerichte acquisitie te plegen, om tijdig passend werk binnen te halen.

·         Mensen op de wachtlijst zijn onder meer door schuldenproblematiek moeilijk te motiveren voor bemiddeling naar passend werk.

·         Het onvoldoende beheersen van de Nederlandse taal.

·         De mensen van de wachtlijst hebben na plaatsing extra begeleiding nodig en de aard van de werkzaamheden zijn veelal beschut.

Kortom, meer weten van de mensen op de wachtlijst stelt ons in staat om al tijdens het verblijf op de wachtlijst mensen te begeleiden. Bovengenoemde gegevens verzamelen is alleen mogelijk, door onderzoek te doen bij mensen die op de wachtlijst staan. De hieraan verbonden kosten bedragen ca. € 25.000,--. Om een en ander mogelijk te maken, wordt dit geld uit het wachtlijstbudget gereserveerd. Dit is een eenmalige operatie. Na deze operatie worden het onderzoeken van een persoon op de wachtlijst ingebed in het reguliere werkproces. Waardoor er structureel effect gegenereerd wordt.

 

Tevens kan er gestart worden met gerichte trainingen, cursussen en verwijzing naar hulpverlening om problemen te reduceren. Denk hierbij aan taalcursussen, schuldhulpverlening, motivatietraining, traumaverwerking, etc. Voor de inkoop van trainingen wordt € 10.000,-- gereserveerd, gedekt vanuit het amendement Verburg/Bussemaker. Hierbij wordt primair een beroep gedaan op de verschillende daartoe geëigende instanties, qua uitvoering en financiering. Door deze acties nemen de basisvoorwaarden om te kunnen starten op een SW-arbeidsplaats flink toe en daarmee de kans op een succesvolle match.

 

Aanpak wachtlijst

Met de huidige subsidienormen kan er door de inzet van het extra geld voor een periode van één jaar voor 11,4 FTE’s aan SW-arbeidsplaatsen worden gecreëerd. Door het incidentele karakter van de financiering zal de wachtlijst voor een beperkte periode licht krimpen. Daarna vloeien de mensen weer terug naar de wachtlijst of stromen door naar vacatures binnen de SW-formatie waardoor andere mensen langer op de wachtlijst moeten blijven. In beide situaties neemt de wachtlijst uiteindelijk weer toe tot het oorspronkelijke niveau.In dit stuk wordt gekozen voor een alternatieve  aanpak waardoor een groter en langduriger resultaat bereikt wordt.

 

Inzet amendement Irrgang

Door een alternatieve inzet van de extra middelen kan er voor een langere duur mensen van de wachtlijst worden geplaatst. Omdat het geld vanuit het amendement Irrgang via het gemeentefonds wordt toegevoegd, niet geoormerkt is en er geen verantwoording naar het ministerie hoeft plaats te vinden over de bestemming van de gelden, is een andere inzet dan alleen ‘een jaar extra mensen inzetten’ toegestaan. Door het geld in een  bestemmingsreserve te storten waar meerjarig geld aan kan worden onttrokken, ontstaat de mogelijkheid om mensen meerjarig te werk te stellen. Daardoor is de mogelijkheid voor mensen om in reguliere vacatures in te stromen groter. Indien er een plaatsing van minimaal twee jaar kan worden gerealiseerd is een soepele instroom binnen de door de SW subsidie gefinancierde arbeidsplaatsen realiseerbaar. Door deze systematiek kunnen 11,2 fte, oftewel 16 mensen duurzaam instromen. 

 

Mensen met een WWB-uitkering

Er staan 77 mensen op de SW-wachtlijst met een WWB uitkering. Deze mensen hebben een SW-indicatie wat betekent dat er een grote afstand bestaat tot de arbeidsmarkt, waarbij door het CWI is vastgesteld dat zonder Wsw-hulp er geen plaatsing in regulier werk haalbaar is. Indien mensen met een WWB-uitkering via een tijdelijke SW-arbeidsplaats geplaatst kunnen worden, ontstaat er een voordeel bij de gemeente. Immers de niet meer uit te betalen WWB blijft ‘in de knip’ van de gemeente. Het betreft hier geld dat weer vrijelijk door de gemeente bestemd kan worden.

Het is aldus mogelijk om met inzet van vrijvallende WWB-middelen een grotere groep mensen vanaf de wachtlijst te plaatsen bij Combiwerk. Daarvoor zouden uitsluitend mensen met een WWB-uitkering én indicatie (dus op wachtlijst) worden geplekt. Als achtereenvolgens de vrijvallende WWB-middelen in het wachtlijstfonds worden gestort, kunnen er weer extra mensen met een WWB-uitkering van de wachtlijst worden geplaatst. Het gevolg is dat bij gelijkblijvende uitgaven er meer mensen van de wachtlijst kunnen worden geplaatst. Totaal wordt er via deze methodiek (zie bijlage 1 voor onderbouwing en verloop reserve) ruim € 284.160,-- aan WWB middelen vrij gemaakt. Deze vrijgekomen middelen wordt heringezet ter bekorting van de wachtlijst. 

 

Naast de inzet van WWB geld om de wachtlijst SW te kunnen bekorten is het ook denkbaar dat er met behulp van UWV gelden soortgelijke stappen gezet kunnen voor mensen met een UWV uitkering en een SW indicatie. Contacten zijn daarvoor gelegd. Het is echter nog onduidelijk hoe (en hoe groot) de financiering er uit zal komen te zien.

 

Inzet amendement Verburg/Bussemaker

Het budget vanuit het amendement Verburg/Bussemaker is geoormerkt aan het SW-budget ter verkorting van de wachtlijst. Dit geld dient in 2007 besteed te worden. Deze middelen kunnen derhalve niet in een meerjarige bestemmingsreserve gestort worden. Gezien het incidentele karakter van dit extra geld worden direct mensen van de wachtlijst geplaatst met een dienstverband voor het jaar 2007. Vooruitlopend op de amendementen is reeds 5 fte extra ingestroomd vanaf de wachtlijst, gefinancierd vanuit dit amendement. Deze specifieke groep wordt na 1 januari 2008 gefinancierd vanuit de getroffen meerjarige reserve. Aansluitend op de systematiek van de inzet amendement Irrgang worden personen van de wachtlijst geplaatst met een SW-indicatie met een WWB-uitkering.

 

Exploitatie

De mensen van de wachtlijst hebben stevige begeleiding nodig. Daarnaast is de aard van de werkzaamheden veelal beschut. De rijkssubsidie is daardoor onvoldoende dekkend. Plaatsing van extra mensen van de wachtlijst betekent voor Combiwerk een onvoorziene kostenpost, die opgevangen wordt in de exploitatie.

 

Toekomst

De amendementen zijn incidentele oplossingen om de omvang van de wachtlijst terug te dringen. Recente wetsvoorstellen, uitspraken van het ministerie van Sociale Zaken en de op stapel staande modernisering van de SW-wetgeving komen er meer mogelijkheden om de wachtlijst aan te pakken. Voorstellen voor langdurige en structurele aanpak van de wachtlijst zijn in voorbereiding. Hierbij wordt onder andere gedacht aan activering van mensen op de wachtlijst met behulp van een verdere ontschotting van middelen en inzet van re-integratiegelden.

 

Conclusie

Met het creëren van meerjarige bestemmingsreserve en het inzetten van vrijgekomen WWB-gelden kan voor een langere duur mensen van de wachtlijst geplaatst worden. 11 fte oftewel 16 mensen kunnen geplaatst worden. Deze periode biedt een grotere mogelijkheid om in reguliere vacatures in te stromen. Daarnaast geschiedt door wachtlijstonderzoek en training van mensen op de wachtlijst een betere en effectievere plaatsing. Deze realisatie van extra tijdelijke SW arbeidsplaatsen komt bovenop de normale instroom binnen de door SW subsidie gerealiseerde arbeidsplaatsen. Dit betekent dat de mensen op de wachtlijst niet langer hoeven te wachten als gevolg van deze maatregel.

Schematisch zien de inkomsten en besteding van de middelen er als volgt uit.

 

Extra gelden

Soort

Bedrag

Amendement Irrgang

€ 146.361

Amendement Verburg/Bussemaker

€ 164.808

Vrijgevallen WWB-gelden

€ 284.160

Totaal

€ 595.329

 

Besteding

Jaar

Soort

Kosten

Gedekt uit

2007

Wachtlijstonderzoek

€ 25.000

Amendement Verburg

 

Cursussen

€ 10.000,-

Amendement

Verburg

 

5,2 fte SW-wachtlijst

 

€129.808

Amendement Verburg

2008

11,2 fte SW-wachtlijst

 

 

€ 280.521

Meerjarige bestemmingsreserve

2009

6 fte SW-wachtlijst

€ 150.000

Meerjarige bestemmingsreserve

Totaal

 

€ 595.329

 

(In deze tabel zitten afrondingsmarges)

 

Voorstellen:

1.       In te stemmen met deze nota.

2.       Het budget ad € 146.361,--, dat via het amendement Irrgang via het gemeentefonds beschikbaar komt, te bestemmen voor een meerjarige wachtlijstreserve voor SW-geïndiceerden en deze middelen laten toevoegen aan de begroting van Combiwerk.

3.       Kennisnemen dat de extra gelden ad € 164.808,-- dat via het amendement Verburg/Bussemaker direct beschikbaar komt aan het SW-budget 2007 voor het verkorten van de wachtlijst.

4.       Voor deze extra arbeidsplaatsen SW-geïndiceerden in aanmerking laten komen, die op de wachtlijst staan én een WWB-uitkering hebben. De vrijvallende WWB-middelen ad € 284.160,-- storten in een nieuwe bestemmingsreserve, genaamd ‘bekorting van de SW-wachtlijst’, waardoor er de komende jaren meer SW-geïndiceerden met een WWB-uitkering te werk kunnen worden gesteld.

5.       De financiële consequenties te verwerken in de 80e begrotingswijziging van het dienstjaar 2007.


Bijlage 1 Onderbouwing vrijgevallen WWB-gelden

 

Er is ruimte vanuit het tijdelijk wachtlijstgeld voor 11 FTE mensjaren (naar beneden afgerond).1 FTE SW kost afgerond € 25.000 per jaar en er is

€ 276.169,-- (€ 311.169,- minus € 10.000 (cursussen) en minus € 25.000 (wachtlijstonderzoek)) beschikbaar. De besparing op WWB gelden bij het plaatsen van mensen met een WWB uitkering is € 12.800 voor een volledige WWB jaaruitkering. Als er wordt besloten om de vrijval van WWB middelen te bestemmen voor meer SW plaatsingen de navolgende rekensom ontstaat.

 

-          Bij 11 FTE valt er 11 maal de WWB uitkering van € 12.800,-- vrij en dat is € 140.800,--;

-          Daarvoor kunnen weer voor 5,6 FTE ( €140.800 gedeeld door

€ 25.000,--) aan WWB uitkeringsgerechtigden worden geplaatst en dat levert een besparing voor de WWB op van 5,6 maal € 12.800,-- en dat is € 71.680,--;

-          Daarvoor kunnen 2,9 FTE aan WWB uitkeringsgerechtigden worden geplaatst en dat levert een besparing op voor de WWB van 2,9 maal € 12.800,-- en dat is € 37.120,--;

-          Daarvoor kunnen 1,5 FTE aan WWB uitkeringsgerechtigden worden geplaatst en dat levert een besparing op van 1,5 maal € 12.800,-- en dat is € 19.200,--.

-          Daarvoor kan voor 0,8 FTE aan WWB uitkeringsgerechtigden worden geplaatst en dat levert een besparing op van 0,8 maal € 12.800,-- en dat is € 10.240,--

-          Daarvoor kan voor 0,4 FTE aan WWB uitkeringsgerechtigden worden geplaatst en dat levert een besparing op van 0,4 maal € 12.800 en dat is € 5.120,--

 

Totaal wordt er via deze methodiek ruim € 284.160,-- aan WWB middelen vrij gemaakt en dat staat gelijk aan nogmaals 11,4 FTE voor een jaar plaatsen van mensen met een SW indicatie.