Toetsingskader voor de interne en externe controle

jaarrekening 2007

- vastgesteld door college 20 november 2007

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.       Samenhang in de begrippen

Met betrekking tot rechtmatigheid zijn begrippen als normenkader, toetsingskader, opdrachtbevestiging, controleprotocol, interne controle, werkprogramma’s inmiddels ingeburgerd. In de kadernota rechtmatigheid 2007 worden deze begrippen in de onderlinge samenhang uiteengezet. Voor Delft geldt de volgende invulling:

 

 

 

Onderwerp

Instrument

Domein

Inrichten rechtmatigheidsbeheer

Financiële verordening ex Artikel 212

Gemeenteraad

Inrichten accountantscontrole

Controleverordening ex Artikel 213

Gemeenteraad

Opdrachtverstrekking accountant

Raadsbesluit
* via controleprotocol en plan van aanpak accountantscontrole

Gemeenteraad

Inventarisatie wet- en regelgeving Operationaliseren rechtmatigheidsbeheer

Toetsingskader

Controleplan en werkprogramma’s (interne audits)

Beheersmaatregelen in de organisatie 

College

Figuur 1: begrippenkader rechtmatigheid

 

Bij raadsvoorstel van 20 november 2007 is aan de raad voorgesteld het gemeentelijke controleprotocol 2007-2010 vast te stellen en aan Deloitte Accountants BV de opdracht voor controle  van de jaarrekening 2007 te verstrekken in de vorm van het controleprotocol 2007-2010 en het door de accountant zelf opgestelde “plan van aanpak accountantscontrole 2007” (17 oktober 2007).

 

Het is de bevoegdheid van het college om binnen deze normstelling van de gemeenteraad een toetsingskader op te stellen. Controleprotocol en toetsingskader zijn geupdate op basis van de laatste inzichten van landelijk platform rechtmatigheid (kadernota rechtmatigheid, 15 oktober 2007).

 

Het toetsingskader bestaat uit een overzicht van de geldende externe en eigen regelgeving met betrekking tot financiële beheershandelingen. Om het toetsingskader te kunnen gebruiken voor de interne beheersing en de accountantscontrole moet het worden geoperationaliseerd. Ten behoeve van de uitwerking is het van belang dat bekend is welke bepalingen van de regelgeving relevant zijn voor het rechtmatigheidsbeheer. In het kader van de interne audits en de accountantscontrole gaat het daarbij om de bepalingen waar voor de gemeente financiële consequenties uit kunnen voortkomen.

 

2.       Het auditprogramma 2007/2008

Uiteindelijk gaat het om een adequate inrichting van de gemeentelijke beheersorganisatie. De beheersorganisatie moet zodanig zijn ingericht dat de naleving van wet- en regelgeving (= het normenkader) met voor de gemeente financiële consequenties zichtbaar en toetsbaar wordt vastgelegd. Het uiteindelijk resultaat zal moeten zijn dat een gemeente zichtbaar in “control” is. De gemeente maakt hiervoor gebruik van een intern auditprogramma met bijbehorende controleplannen voor de te auditten processen. Het auditprogramma 2007/2008 en controleplannen per proces worden afgestemd met de accountant. Zowel de interne audits als de accountantscontrole worden ingericht op basis van de vereisten uit het controleprotocol en het toetsingskader.

 

In de controleprogramma’s is overigens sprake van een integrale controle op zowel getrouwheid, rechtmatigheid als opzet/bestaan van de administratieve organisatie. De bevindingen/aanbevelingen van de integrale audits worden ter kennis gebracht van de accountant.

 

Op basis van de bevindingen van onze interne audits en externe controles van de accountant bij de jaarrekening 2007 ligt onze focus bij het subsidieproces en het inkoopproces.

 

De belangrijkste gebieden met “financiële massa” die aan een audit worden onderworpen zijn:

1.       Personeel

2.       Inkopen/investeringen

3.       Subsidies

4.       Wet werk en bijstand

5.       Parkeren

6.       Wet sociale werkvoorziening

7.       Grondexploitaties

8.       Belastingen (inkomsten)

9.       Treasury en gemeentefonds

10.   Overlopende activa/passiva

11.   Debiteuren en crediteuren

12.   Liquide middelen

13.   Reserves en voorzieningen

14.   Doeluitkeringen/SISA

15.   Jaarrekening 2007

 

3.                   Rechtmatigheidscontrole

Vanaf de controle bij de jaarrekening 2004 is een nieuw gegeven de expliciete oordeelsvorming van de accountant over de rechtmatigheid van het beheer. Bij de getrouwheidscontrole wordt al op een aantal aspecten getoetst die ook van belang zijn voor de rechtmatigheidscontrole. Hierbij moet gedacht worden aan:

ü       is het bedrag van de financiële stroom juist vastgesteld;

ü       heeft de verantwoording van de verplichting op het juiste tijdstip plaatsgevonden en is het tijdstip van betaling of inning correct vastgesteld;

ü       zijn de opbrengsten volledig;

ü       is de verplichting aan de juiste persoon/instantie geadresseerd;

ü       past de verplichting in het kader van de activiteiten van de gemeentelijke huishouding en is in relatie tot de prijs een aanvaardbare tegenprestatie ontvangen;

ü       is de overeengekomen tegenprestatie ontvangen.

 

Nieuwe elementen in het kader van de rechtmatigheidscontrole zijn de criteria: criterium begrotingsrechtmatigheid, voorwaardencriterium en criterium misbruik en oneigenlijk gebruik:

We beperken ons in het toetsingskader tot deze criteria.

 

4.                   Spelregels begrotingscriterium

In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de bij de jaarrekening toe te passen transparantie van begrotingsafwijkingen en in het verlengde daarvan hoe omgegaan kan worden met de gebruikelijke procedure voor overheveling van budgetten bij de jaarrekening.

 

Bij het begrotingscriterium is het budgetrecht van de raad aan de orde. Het gaat het er om dat financiële beheershandelingen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting tot stand komen. Als de werkelijke uitgaven hoger zijn dan hetgeen begroot was, is sprake van begrotingsonrechtmatigheid. Deze overschrijdingen dienen expliciet door de raad te worden geautoriseerd. Met de raad moet worden afgestemd in hoeverre de begroting daarop aangepast moet worden. Indien overschrijdingen niet in overeenstemming zijn met raadsbeleid en de met de raad afgesproken spelregels voor de begrotingsrechtmatigheid zal de accountant dit als een onrechtmatigheid meewegen bij de controle.

 

Het begrotingscriterium richt zich op de baten en lasten op programmaniveau. Het budgettair kader voor het bestaande beleid wordt afgeleid uit:

-          de programmabegroting met toelichting;

-          de begrotingswijzigingen op programmaniveau met toelichting zoals blijkend uit de tussentijdse beheersrapportage en raadsbesluiten.

 

Het begrotingscriterium is verder verfijnd uitgewerkt in de kadernota 2007. De belangrijkste inhoudelijke aanpassing betreft de vaststelling, dat het overschrijden van de begroting altijd onrechtmatig is, maar niet in alle gevallen hoeft te worden meegewogen in het accountantsoordeel. Essentieel is dat de raad nadere regels kan stellen wanneer kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten (1), kostenoverschrijdingen passend binnen het beleid (2) en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen (3) moeten meewegen bij het oordeel van de accountant. In die gevallen dat de gemeenteraad geen nadere regels stelt, geldt het uitgangspunt dat deze kostenoverschrijdingen door de accountant niet bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven wordt betrokken. Voorwaarde is wel dat deze kostenoverschrijdingen dan goed herkenbaar in de jaarrekening zijn opgenomen. Daarnaast moet de accountant in het verslag van bevindingen deze kostenoverschrijdingen, waarvan het college in de jaarrekening aan moet geven dat ze nog dienen te worden geautoriseerd, aan de orde stellen.

 

Wanneer de raad wel nadere regels stelt, gelden uiteraard deze nadere regels als norm voor "passend in het beleid". Extra lasten die worden gemaakt omdat extra opbrengsten daarvoor de ruimte bieden terwijl de extra lasten niet direct zijn gerelateerd aan de extra opbrengsten en over de aanwending van deze extra opbrengsten de raad nog geen besluit heeft genomen, zijn onrechtmatig.

 

Begrotingsafwijkingen
Begrotingsafwijkingen worden in de jaarrekening/het jaarverslag toegelicht. Overeenkomstig de werkwijze bij de jaarrekening 2006 zal
bij de jaarrekening 2007 op een systematische wijze verantwoording worden afgelegd over budgetoverschrijdingen. Daartoe zal de financiële verantwoording van ieder programmahoofdstuk worden afgesloten met een tabel waarin de budgetafwijkingen groter dan € 1 ton als volgt worden geclassificeerd:

a.       Tijdig te weten voor 31 december 2007 gemelde mogelijke kostenoverschrijdingen (al dan niet in de vorm van een pro memorie post) passend binnen het bestaande beleid. (Deze kunnen bijvoorbeeld gemeld zijn bij de 2e beheersrapportage);

b.       Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten, die in verband met het tijdstip van het ontstaan ervan niet tijdig aan de raad konden worden gerapporteerd, die passen binnen het bestaande beleid en die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld via kostendekkende omzet (heffingen, huur) via egalisatiereserves of via subsidies. Deze overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd (passend binnen het beleid).

c.       Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten, die in verband met het tijdstip van het ontstaan ervan niet tijdig aan de raad konden worden gerapporteerd, die passen binnen het bestaande beleid, die niet geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten  en een gevolg zijn van interne of externe factoren zoals bijvoorbeeld:

-                doorberekening van indirecte kosten, onder voorwaarde dat de totale apparaatskosten zoals verantwoord op de kostenplaatsen niet worden overschreden;

-                kapitaallasten, onder voorwaarde dat de investeringskredieten door de raad zijn geautoriseerd

-                overschrijdingen als gevolg van technische correcties;

-                dotaties aan voorzieningen die verplicht zijn op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten, waaronder de voorziening nadelige saldi actieve grondexploitaties.

-                een open einde (subsidie)regeling;

-                wijzigingen in landelijke wet- en regelgeving met financiële consequenties;

-                aanpassingen in het gemeentefonds;

-                uitgaven van gemeenschappelijke regelingen;

-                realisatie op begrote subsidieverwachtingen;

-                klimaatsomstandigheden, bijvoorbeeld een overschrijding van het budget gladheidbestrijding als gevolg van sneeuwval;

-                uitgaven die naar hun aard onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar zijn.

Vaak blijken dergelijke zaken pas bij het opmaken van de jaarrekening.
Deze overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd (passend binnen het beleid).

d.       Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die passen binnen het bestaande beleid en ten onrechte niet tijdig aan de raad zijn gerapporteerd. Deze overschrijdingen kunnen als onrechtmatig worden aangemerkt. Doordat deze overschrijdingen binnen het bestaande beleid vallen, kunnen deze door de raad echter bij de jaarrekening alsnog worden geautoriseerd.

e.       Kostenoverschrijdingen niet passend binnen het bestaande beleid: deze overschrijdingen (bijvoorbeeld ten gevolge van een rechtelijke uitspraak) kunnen als in eerste aanleg als onrechtmatig worden aangemerkt. De overschrijdingen kunnen door de raad bij de jaarrekening echter alsnog worden geautoriseerd. Dit soort posten worden in een aparte paragraaf zichtbaar gemaakt.

f.         Kostenonderschrijdingen. Deze zijn in principe niet onrechtmatig tenzij deze in strijd zijn met het beleid dat de raad heeft vastgesteld;

g.       Opbrengstenonderschrijdingen en opbrengstenoverschrijdingen. Ook deze zijn in beginsel niet onrechtmatig. Er kan hier wel sprake zijn van een relatie met een kostenoverschrijding (zoals aangegeven bij b).

 

In de kadernota 2007 is een aparte paragraaf gewijd aan het onttrekken of doteren aan (bestemmings)reserves. Hierover is in de in de hoofdlijnennotitie resultaatbestemmen van maart 2007 van de Commissie-BBV onder andere opgenomen:

      “In de rekening kunnen de toevoegingen en onttrekkingen aan elk van de bestemmingsreserves worden verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting(swijzigingen) door de raad is goedgekeurd voor de betreffende bestemmingsreserve. Verder kunnen er raadsbesluiten zijn die inhouden dat specifiek benoemde saldi, bijvoorbeeld een overschot op de uitvoering van de WMO, ook nog in het lopende begrotingsjaar ten gunste of ten laste van een specifieke bestemmingsreserve mogen worden gebracht (…).

      Het gerealiseerde resultaat na bestemming volgend uit de programmarekening wordt in de eindbalans afzonderlijk opgenomen als onderdeel van het eigen vermogen. In het volgende jaar kan de raad vervolgens besluiten over de bestemming van het resultaat vorig boekjaar”.

 

Mutaties in de reserves die niet door een voor 31 december van het verslagjaar genomen raadsbesluit zijn gedekt, zijn dus in strijd met de Gemeentewet  Dit zijn derhalve onrechtmatigheden met betrekking tot externe regelgeving en wegen derhalve mee bij de oordeelsvorming inzake rechtmatigheid en getrouwheid in de accountantsverklaring.

 

5.                   Het voorwaardencriterium

In het controleprotocol wordt aangegeven: “De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2007 is gericht op de naleving van wettelijke kaders en bij raadsbesluit vastgestelde gemeentelijke regels, zoals nader uitgewerkt in het toetsingskader accountantscontrole. Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.” Bijlage 2 omvat een lijst aan verordeningen, hieraan zijn toergevoegd in 2007 ontworpen verordeningen in kader WMO.

 

Bij het voorwaardencriterium gaat het erom dat gestelde voorwaarden ook worden nageleefd.

 

In het algemeen geldt dat het bij dit criterium gaat om voorwaarden die nodig zijn om de rechtmatigheid van de financiële beheershandelingen te toetsen. Verordeningen hebben verschillende soorten van bepalingen: termijnen, administratieve bepalingen, bevoegdheden, bewijsstukken, etc. en een aantal rechtstreekse financiële bepalingen: recht (de doelgroep), hoogte en duur. Soms zijn voorwaarden ook bedoeld om de doelmatigheid te controleren of om beleidseffecten in kaart te brengen. Deze voorwaarden kunnen van de toets op financiële rechtmatigheid uitgesloten worden. Voor de toets op financiële rechtmatigheid zijn alleen de bepalingen m.b.t. recht, hoogte en duur van belang.

 

Het voorwaardencriterium speelt met name bij belastingen/heffingen, bij subsidies en bij uitkeringen. Bij belastingen en heffingen geldt hetgeen is bepaald in de wetten en de belastingverordening. De criteria voor kwijtschelding moeten voldoende duidelijk zijn. In het geval van subsidies spelen de subsidievoorwaarden een essentiële rol. Deze moeten voor een ieder volkomen duidelijk zijn en daardoor toetsbaar en afdwingbaar zijn. Van belang is dat de subsidieverstrekking in overeenstemming is met de voorwaarden die in de betreffende subsidieverordening door de raad als relevant zijn aangemerkt én met de algemene wet bestuursrecht. Ook voor uitkeringen moeten de te stellen voorwaarden/vereisten duidelijk, toetsbaar en afdwingbaar zijn

 

Voor alle verordeningen geldt, dat in de toets op financiële rechtmatigheid alleen de bepalingen m.b.t. recht, hoogte en duur van belang zijn. Voor de volgende verordeningen is specifiek benoemd (zie bijlage 1) welke bepalingen dit zijn:

a.         de financiële beheersverordening

b.         de algemene subsidieverordening en de specifieke subsidieregelingen

c.         de belastingverordeningen (heffing en inning van de OZB, reinigingsrechten, rioolrechten, e.d.)

d.         de garantieverordening

e.         het treasurystatuut (=een collegebesluit)

f.           de verordeningen WWB (wet werk en bijstand)

g.         (de EU-aanbestedingsregels en) het gemeentelijk Inkoopbeleid

 

Voor de bepalingen die direct relevant zijn voor de financiële rechtmatigheid zal getoetst moeten worden op welke wijze deze in onze organisatie cq administratieve organisatie geborgd zijn.

 

6.                   Criterium Misbruik en oneigenlijk gebruik

Om te waarborgen dat niet ten onrechte uitkeringen en subsidies worden verstrekt of belastingen en heffingen te laag worden vastgesteld, behoort de gemeente een beleid ter voorkoming van Misbruik & Oneigenlijk gebruik te hebben dat bestaat uit een mix van maatregelen op het gebied van voorlichting, controle en sanctionering.

 

Tweede helft 2007 is een audit uitgevoerd in hoeverre dit beleid momenteel al wordt toegepast, en of dit zowel voor het management als voor de externe accountant zichtbaar is. Dit wordt in een afzonderlijke nota aan college/raad voorgelegd.

 

Geconstateerd wordt, dat op dit gebied op veel beleidsterreinen al veel is geregeld. Het gaat hierbij met name om:

ü       subsidies aan instellingen die gemeentebeleid realiseren

ü       inkomensondersteuning en uitkeringen (met name WWB en WvG)

ü       belastingen en heffingen inclusief kwijtschelding

ü       vergunningen (milieu-, parkeer-, bouw-, openbare orde-, brandveiligheid-, monumenten-)

ü       burgerzaken (informatieverstrekking, aangiften en verstrekken documenten)

 “Traditiegetrouw” is het M&O-beleid op het gebied van Sociale Zaken het meest uitgewerkt, maar ook op de andere beleidsterreinen zijn maatregelen getroffen.

 

In het auditprogramma 2007/2008 wordt ook getoetst op aspecten van Misbruik en Oneigenlijk gebruik.

 

 

 

 

 

Strategie&control,

26 november 2007.

 


Bijlage I. Het voorwaardencriterium

 

Beleidsveld

Verordening, beleidsregel, besluit

Relevante bepalingen

 

 

 

Algemeen

 

 

 

Financiële Beheersverordening

Integraal op de financiële bepalingen

Subsidies

 

 

 

 

                                                       

 

De algemene subsidieverordening

2, 3, 5, 6, 7, 8, 9,  15, 17.2/ 17.3/17.4. Hardheidsclausule 18 voor de gevallen waarin de verordening niet voorziet.

 

Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten (SMA)

2, 3, 10a, 14 exc. 14.2, 15, 16, 18, 22 (lid 4 t/m 6), 26, 36 (lid 1, hardheidscl.)

 

Bepalingen van recht, hoogte en duur in de uitvoeringsregelingen.

 

Treasury

 

 

 

Treasurystatuut

Integraal

 

Garantieverordening

2, 3, 6, 7, 11 (hardheidsclausule criteria/eisen garantieverlening)

Inkoop

 

 

 

Financiële verordening

Artikel 25

Belastingen

 

 

 

OZB

2 t/m 5, 6A, 6B, 9 t/m 11 (hardheidsclausule wijze belastingheffing)

 

Leges

2 t/m 5, 8, 9 (hardheidsclausule)

 

Kadegelden

2 t/m 6, 9, 11 (hardheidscl.)

 

Lijkbezorgingsrechten

2 t/m 6, 8, 10, 11 (hardheidscl.)

 

Marktgelden

2 t/m 6; 9 (hardheidsclausule)

 

Parkeren

2 t/m 6; 13, 15 (hardheidscl.)

 

Precario

2 t/m 6, 8, 10, 11 (hardheidscl.)

 

Rioolrechten

2 t/m 8, 10 (hardheidsclausule)

 

Reclame

2 t/m 6, 11, 12 (hardheidscl.)

 

Reinigingsheffingen

3 t/m 9, 11 t/m 15, 17, 19 (hardheidsclausule)

 

Toeristen

2 t/m 10, 11 (hardheidsclausule)

 

Belasting, kwijtschelding

1 t/m 4 (hardheidsclausule), 6.

WWB

 

 

 

Bijstandsverordening (Toeslagenverordening)

Integraal,  Artikel 12: hardheidsclausule voor de gevallen waarin de verordening niet voorziet.

 

Maatregelenverordening WWB

2, 3, 8, 9 t/m 15, 16, 17: hardheidsclausule voor de gevallen waarin de verordening niet voorziet.

 

Reïntegratieverordening WWB

3, 4 (lid 3), 5, 8 (lid 4), 9 (lid 2), 10 (lid 4), 12 t/m 14. Artikel 15: hardheidsclausule voor de gevallen waarin de verordening niet voorziet.

 

Verordening inspraak Werk en Inkomen

Geen relevante bepalingen voor de financiële rechtmatigheid

 

Regeling Stimuleringssubsidie Werk, Inkomen en Zorg

3 t/m 5, 7 (lid 2 t/m 5).

 

 
Korte Toelichting

 

Financiële Beheersverordening

Deze verordening geeft de belangrijkste basis voor het rechtmatigheidsbeheer. Via deze verordening worden beleidsregels verbonden aan de juiste toepassing van het Besluit Begroting en Verantwoording.  Een actualisatie van de beheersverordening op basis van adviezen/aanwijzingen van de landelijke commissie BBV wordt separaat aan college en raad voorgelegd. 

 

De algemene subsidieverordening

De eigen gemeentelijk kaderstelling op vlak van subsidieverlening kan drie niveaus beslaan:

1.         De raad: algemene subsidieverordening

2.         Het college: nadere besluiten in uitvoeringsregelingen

3.         Het GMT: de administratieve organisatie met de systeemaanpak voor naleving.

Via het plan van aanpak rechtmatigheidsbeheer wordt het stelsel en de opzet van de subsidieverordeningen herijkt. Er komt een nieuw beleidskader subsidiesystematiek met bijbehorende kaderverordening en door het college vast te stellen beleidsregels of als dat wettelijk bepaald is afzonderlijke deelverordeningen. Het beleidskader subsidiesystematiek en de kaderverordening subsidieverlening treden per 1 januari 2008 in werking. 

 

Treasurystatuut

Primaire kaderstelling voor de gemeentelijke financiering is opgenomen in de door de raad vastgestelde financiële verordening. Door middel van het (in principe elke 4 jaar aan te passen) treasurystatuut voegt het college daar een aantal aanvullende bepalingen aan toe. Het treasurystatuut is in het kader van rechtmatigheidsbeheer aangepast en door het college vastgesteld.

 

Garantieverordening

De garantieverordening is in 2006 aangepast door de gemeenteraad in verband met de oprichting van de VOM,  het beleidsveld restauraties monumenten en financiering voor Parking. Primaire kaderstelling voor de gemeentelijke garantieverlening is opgenomen in de door de raad vastgestelde financiële verordening.

 

Inkoopbeleidsregels

De gemeente moet uiteraard voldoen aan de Europese regelgeving. De eigen gemeentelijk kaderstelling op vlak van de Inkoop kan drie niveaus beslaan:

1.       De raad: bepalingen financiële verordening

2.       Het college: inkoop besluit

3.       Het GMT: de administratieve organisatie met de systeemaanpak voor naleving.

Het collegebesluit is separaat door het college vastgesteld. Het GMT stelt het handboek I&A (voormalig de nota I&A-beleid) vast.

 

Belastingverordeningen

Geen bijzonderheden.

 

WWB-verordeningen

Voor artikel 16 van de maatregelenverordening kan verwezen worden naar het fraudebeleidsplan 2001-2005 en de in januari 2006 vastgestelde nota Hoogwaardig Handhaven waarin maatregelen ter bestrijding van misbruik zijn vastgelegd.

 

 


Bijlage 2: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten

 

In het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtmatigheidscontrole voor Delft relevante algemene wet- en regelgeving.

 

Dit overzicht moet als volgt worden gelezen:

o        In de eerste kolom wordt een algemene omschrijving gegeven van beleidsvelden/activiteiten in volgorde van de programma’s van de Programmabegroting 2007-2010.

o        In de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (lasten) mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, en de beheersverordening

o        De verordeningen met financiële bepalingen zijn in de laatste kolom opgenomen.

 

Programma/activiteit

Wetgeving extern

Regelgeving intern

Dienstverlening

 

 

Burgerlijke stand en afgifte documenten

Burgerlijke wetboek

Gemeentewet

Wet GBA

Wet rechten burgerlijke stand

Algemene Wet rijksbelastingen,

Invorderingswet

Verordening verstrekking persoonsgegevens

Verordening heffing en inning van Leges

Wonen, Zorg en Welzijn

 

 

Intensivering Stedelijke Vernieuwing

Wet ISV

MISV-beleid met bijbehorende subsidieregelingen

Wonen

Leegstandswet

Woningwet

Huurprijzenwet woonruimte

Huisvestingswet

Huurwet

Huursubsidiewet

Besluit woninggebonden subsidies

Wet bevordering eigen woningbezit

ABW

Huisvestingsverordening Haaglanden

Subsidieverordening Stimuleringsregeling verbetering panden

Tegemoetkoming woonlasten kamerhuurders

 

WMO

Wmo

Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning

Besluit bovenlokale subsidies

Gehandicaptenzorg

Wet Voorziening Gehandicapten

Verordening voorzieningen gehandicapten

 

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten/WMO

 

Preventie volksgezondheid

GW, WGR, wet collectieve preventie volksgezondheid

Gemeenschappelijke regeling Zuid Holland West

Subsidies zorginstellingen

GW, AWB

Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten: Regeling stimuleringssubsidies volksgezondheid, gehandicaptenbeleid, vrouwengezondheid, soc. zaken

Algemeen welzijn en sport

Welzijnswet, GW, AWB

Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten

Uitvoeringsregeling activiteiten subsidie stedelijke evenementen

Verordening in gebruikneming en gebruik sportterreinen

Recreatie

WGR

Gemeenschappelijke Regeling Midden Delfland

Jeugd en Onderwijs

 

 

Verzorgen basis- en speciaal-onderwijs

Rijksregelgeving Basiseducatie volwassenen Wet primair onderwijs

Wet op de basiseducatie

GOA

OALT

Basiseducatie volwassenen (subsidieverlening)

Verordening leerlingenvervoer

Verordening basiseducatie volwassenen

Verordening gebruik school- en gymnastieklokalen

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs

Verordening financiële gelijkstelling onderwijs

Godsdienstonderwijs, vormingsonderwijs

GW, Wet basisonderwijs

Verordening subsidieverlening voor geven Godsdienstonderwijs en vormingsonderwijs

Verzorgen voortgezet onderwijs

Wet op het voortgezet onderwijs, WGR

Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk  onderzoek

Wet educatie- en beroepsonderwijs

Gemeenschappelijke Regeling behartiging belangen voortgezet onderwijs

Verordening Bestuurscommissie voortgezet openbaar onderwijs Hugo Grotius

Integratie en inburgering

 

 

Integratie

Wet inburgering nieuwkomers

Boeteverordening inburgering nieuwkomers

Inburgering

Wet Inburgering Nieuwkomers

Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers

Veiligheid

 

 

Handhaving

Gemeentewet

APV

 

Winkeltijdenwet

Marktverordening/ APV

 

Brandweer en rampenbestrijding

Brandweerwet 1995

Gemeenschappelijke regeling Brandweer Rijswijk/Delft

GR regionale brandweer

Brandbeveiligingsvergunningen

Gemeentewet

Verordening Brandbeveiligingsvergunningen

Wijkzaken en beheer van de stad

 

 

Grafrechten

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen,

Wet op de lijkbezorging

Beheerverordening begraafplaatsen,

Heffing en invordering lijkbezorgingsrechten.

Afvalstoffenbeheer

Gemeentewet, Wet Milieubeheer

Afvalstoffenverordening, Verordening op de afvalstoffenheffing

Rioolbeheer en reiniging

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet, Invorderingswet

Wet op de waterhuishouding

Waterleidingwet

Aansluitverordening riolering. Lozingsverordening

 

 

 

Riool-/reinigingsrechten/afvalstof-fenheffing

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet, Algemene termijnenwet

Verordening Heffing en invordering van  rioolrechten-/reinigingsrechten/afvalstof-fenheffing

Milieu en duurzame ontwikkeling

 

 

Milieubeheer

Wet belastingen op milieugrondslag

Verordening milieubeheer

Milieu/Geluid

WGR

Wet geluidhinder

GW/AWB

Gemeenschappelijke regeling geluidssanering Delft/Pijnacker

Subsidieverordening milieureserves

Arbeidsmarkt, inkomen en emancipatie

 

 

Sociale inkomensvoorzieningen

Wet Werk en Bijstand

IOAW en IOAZ

Sociale en Fiscale wetgeving

Verordening maatregelen en toeslagen WWB

Reïntegratieverordening WWB

Verordening/ raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand

Verordening verhoging/verlaging norm categorieën bijstand

Werkgelegenheid

Wet Werk en Bijstand

Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars

WSW

Verordening/ raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid

 

 

Kennisstad en Economie

 

 

Marktgelden

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet

Marktgeldverordening

Verordening op de warenmarkten

Havenbeheer

Binnenschepenwet

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

Verordening heffing en invordering kadegelden

Reclame

Gemeentewet

Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet

Verordening Subsidieverlening verwijdering of vervangen reclames aan bedrijfs- en of winkelpanden

Reclameverordening, Verordening heffing en inning reclamebelasting

Cultuur en Binnenstad

 

 

Cultuur en lokale media

Mediawet, Wet op het specifiek cultuurbeleid;

GW, AWB

Subsidieverordening Ateliers Beeldende Kunstenaars

Subsidieverordening

Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie Stedelijke evenementen

Betreft dientverleningsovereenkom-sten (lichte GR) archeologie

WGR, Monumentenwet

Gemeenschappelijke regelingen archeologie voor de Lier en Schipluiden

Betreft dientverleningsovereenkom-sten (lichte GR) archief

WGR, Archiefwet

Gemeenschappelijke regelingen archief voor de Pijnacker en Schipluiden

Musea

 

Reglement stedelijk museum Het Prinsenhof

Ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer

 

 

Parkeerbeheer

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen,

Wet Mulder administratiefrechtelijke heffingen

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

Verordening Heffing en invordering van  parkeerbelastingen

Regeling parkeergarages

Wegsleepverordening

Verordening fiscale handhaving gebruik parkeerplaatsen en verlening vergunningen

Ontwikkelen, grond en vastgoed

 

 

Bouwen/Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden, Nota grondprijsbeleid, Algemene voorwaarden voor de verkoop van bouwterreinen, Beheersverordening Grondbedrijf

Algemene erfpachtbepalingen gemeente Delft

Nadeelcompensatieverordening

Planschadeverordening

Bouwverordening, Verordening duurzaam bouwen (sanctiebepaling), Legesverordening (bouwleges)

Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden

Nota grondbeleid

Bouwverordening (leges)

Nadeelcompensatieverordening

Planschadeverordening

Samenwerkingsconvenant Harnaschpolder

WGR

Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Harnaschpolder

Bestuur en organisatie

 

 

Algemeen financieel middelenbeheer

Grondwet

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

Besluit Begroting en Verantwoording

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene Wet Bestuursrecht

Verordening ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting financiële organisatie

Verordening ex art. 213: controle

Delegatiebesluit

Gedragscode gemeenteraad, gedragscode college

Treasurybeheer

Wet financiering decentrale overheden

Collegeregeling: Treasurystatuut

Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid

Ambtenarenwet

Fiscale wetgeving

Sociale verzekeringswetten

CAR/UWO

 

Ambtenaren reglement

Regelingen op studiefaciliteiten, reiskosten e.d.

Betreft onevenredige schade o.b.v. besluiten/handelingen gemeente

 

Verordening Algemene nadeelscompensatie, Planschadeverordening

Inkopen en contractbeheer

EU-aanbestedingsregels

Collegebesluit inkoopbeleid

Kostenvergoedingen, vacatiegelden van commissies, fracties

Gemeentewet

Verordeningen:

o           Regeling voor ambtelijke bijstand (onderdeel fractievergoedingen)

o           Verordening Secundaire voorzieningen raadsleden

Kostenvergoedingen, vacatiegelden van commissies, fracties

Gemeentewet

Verordeningen vervolgd:

o           Verordening voorzieningen raads- en commissieleden

o           Geldelijke voorzieningen raadsleden

o           Adviescommissie bezwaarschriften

o           Commissie voor advies beeldend kunstbeleid

o           Geldelijke vergoeding voor leden van de dagelijkse besturen van commissies (Commissie voor advies beeldend kunstbeleid, Commissie Welstand en Wonen, Begeleidingscommissie, ombudscommissie, commissie beroep en bezwaar, etc.)

o           Besluit vergoeding leden stichtingsbesturen

Diverse gemeenschappelijke regelingen

WGR

G.G.D. Zuid-Holland West Hulpverleningsregio Haaglanden

Stadsgewest Haaglanden

Reinigingsbedrijf  Avalex

Brandweer Delft/Rijswijk

Recreatieschap Midden-Delfland

Bedrijvenschap Harnaschpolder

(lichte GR) archeologie

(lichte GR) archief

Fin meerjarenbeeld/

Algemene Middelen

 

 

OZB

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet

Wet waardering Onroerende Zaken

OZB verordening

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Leidraad invordering

Toeristenbelasting

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet. Woningwet, Huisvestingswet

Verordening heffing en inning toeristenbelasting

Precarioheffing

Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen,

Woningwet

Verordening op de heffing en invordering van de precariobelasting