|
1.
Samenhang
in de begrippen
Met betrekking tot
rechtmatigheid zijn begrippen als normenkader, toetsingskader,
opdrachtbevestiging, controleprotocol, interne controle, werkprogramma’s
inmiddels ingeburgerd. In de kadernota rechtmatigheid 2007 worden deze
begrippen in de onderlinge samenhang uiteengezet. Voor Delft geldt de volgende
invulling:
|
|
|
Onderwerp |
Instrument |
Domein |
Inrichten rechtmatigheidsbeheer |
Financiële verordening ex Artikel 212 |
Gemeenteraad |
Inrichten accountantscontrole |
Controleverordening ex Artikel 213 |
Gemeenteraad |
Opdrachtverstrekking accountant |
Raadsbesluit |
Gemeenteraad |
Inventarisatie wet- en regelgeving
Operationaliseren rechtmatigheidsbeheer |
Toetsingskader Controleplan en werkprogramma’s (interne audits) Beheersmaatregelen in de organisatie |
College |
Figuur 1: begrippenkader
rechtmatigheid
Bij raadsvoorstel van 20 november 2007 is aan de raad voorgesteld het gemeentelijke
controleprotocol 2007-2010 vast te stellen en aan Deloitte Accountants BV de
opdracht voor controle van de
jaarrekening 2007 te verstrekken in de vorm van het controleprotocol 2007-2010
en het door de accountant zelf opgestelde “plan van aanpak accountantscontrole
2007” (17 oktober 2007).
Het
is de bevoegdheid van het college om binnen deze normstelling van de
gemeenteraad een toetsingskader op te stellen. Controleprotocol en
toetsingskader zijn geupdate op basis van de laatste inzichten van landelijk
platform rechtmatigheid (kadernota rechtmatigheid, 15 oktober 2007).
Het toetsingskader bestaat uit een overzicht van de geldende externe en
eigen regelgeving met betrekking tot financiële beheershandelingen. Om het
toetsingskader te kunnen gebruiken voor de interne beheersing en de accountantscontrole
moet het worden geoperationaliseerd. Ten behoeve van de
uitwerking is het van belang dat bekend is welke bepalingen van de regelgeving
relevant zijn voor het rechtmatigheidsbeheer. In het kader van de interne
audits en de accountantscontrole gaat het daarbij om de bepalingen waar voor de
gemeente financiële consequenties uit kunnen voortkomen.
2. Het
auditprogramma 2007/2008
Uiteindelijk gaat het om
een adequate inrichting van de gemeentelijke beheersorganisatie. De
beheersorganisatie moet zodanig zijn ingericht dat de naleving van wet- en
regelgeving (= het normenkader) met voor de gemeente financiële consequenties
zichtbaar en toetsbaar wordt vastgelegd. Het uiteindelijk resultaat zal moeten
zijn dat een gemeente zichtbaar in “control” is. De gemeente maakt hiervoor
gebruik van een intern auditprogramma met bijbehorende controleplannen voor de
te auditten processen. Het auditprogramma 2007/2008 en controleplannen per
proces worden afgestemd met de accountant. Zowel de interne audits als de
accountantscontrole worden ingericht op basis van de vereisten uit het
controleprotocol en het toetsingskader.
In de controleprogramma’s
is overigens sprake van een integrale controle op zowel getrouwheid,
rechtmatigheid als opzet/bestaan van de administratieve organisatie. De
bevindingen/aanbevelingen van de integrale audits worden ter kennis gebracht
van de accountant.
Op basis van de bevindingen van onze interne audits en externe controles
van de accountant bij de jaarrekening 2007 ligt onze focus bij het
subsidieproces en het inkoopproces.
De belangrijkste
gebieden met “financiële massa” die aan een audit worden onderworpen zijn:
1.
Personeel
2.
Inkopen/investeringen
3.
Subsidies
4.
Wet werk en bijstand
5.
Parkeren
6.
Wet sociale
werkvoorziening
7.
Grondexploitaties
8.
Belastingen (inkomsten)
9.
Treasury en
gemeentefonds
10.
Overlopende
activa/passiva
11.
Debiteuren en
crediteuren
12.
Liquide middelen
13.
Reserves en
voorzieningen
14.
Doeluitkeringen/SISA
15.
Jaarrekening 2007
3.
Rechtmatigheidscontrole
Vanaf de controle bij de
jaarrekening 2004 is een nieuw gegeven de expliciete oordeelsvorming van de
accountant over de rechtmatigheid van het beheer. Bij de getrouwheidscontrole
wordt al op een aantal aspecten getoetst die ook van belang zijn voor de
rechtmatigheidscontrole. Hierbij moet gedacht worden aan:
ü is het bedrag van de financiële stroom juist
vastgesteld;
ü heeft de verantwoording van de verplichting op het
juiste tijdstip plaatsgevonden en is het tijdstip van betaling of inning
correct vastgesteld;
ü zijn de opbrengsten volledig;
ü is de verplichting aan de juiste persoon/instantie
geadresseerd;
ü past de verplichting in het kader van de activiteiten
van de gemeentelijke huishouding en is in relatie tot de prijs een aanvaardbare
tegenprestatie ontvangen;
ü is de overeengekomen tegenprestatie ontvangen.
Nieuwe elementen in het
kader van de rechtmatigheidscontrole zijn de criteria: criterium
begrotingsrechtmatigheid, voorwaardencriterium en criterium misbruik en
oneigenlijk gebruik:
We beperken ons in het toetsingskader tot deze
criteria.
4.
Spelregels begrotingscriterium
In deze
paragraaf wordt nader ingegaan op de bij de jaarrekening toe te passen
transparantie van begrotingsafwijkingen en in het verlengde daarvan hoe
omgegaan kan worden met de gebruikelijke procedure voor overheveling van
budgetten bij de jaarrekening.
Bij het begrotingscriterium
is het budgetrecht van de raad aan de orde. Het gaat het er om dat financiële
beheershandelingen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting tot stand
komen. Als de werkelijke uitgaven hoger zijn dan hetgeen begroot was, is sprake
van begrotingsonrechtmatigheid. Deze overschrijdingen dienen expliciet door de
raad te worden geautoriseerd. Met de raad moet worden afgestemd in hoeverre de
begroting daarop aangepast moet worden. Indien overschrijdingen niet in
overeenstemming zijn met raadsbeleid en de met de raad afgesproken spelregels
voor de begrotingsrechtmatigheid zal de accountant dit als een onrechtmatigheid
meewegen bij de controle.
Het
begrotingscriterium richt zich op de baten en lasten op programmaniveau. Het
budgettair kader voor het bestaande beleid wordt afgeleid uit:
-
de programmabegroting met
toelichting;
-
de begrotingswijzigingen op
programmaniveau met toelichting zoals blijkend uit de tussentijdse
beheersrapportage en raadsbesluiten.
Het begrotingscriterium is verder verfijnd
uitgewerkt in de kadernota 2007. De belangrijkste inhoudelijke aanpassing
betreft de vaststelling, dat het overschrijden van de begroting altijd
onrechtmatig is, maar niet in alle gevallen hoeft te worden meegewogen in het
accountantsoordeel. Essentieel is dat de raad nadere regels kan stellen wanneer
kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door direct gerelateerde
opbrengsten (1), kostenoverschrijdingen passend binnen het beleid (2) en
kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen (3) moeten meewegen bij het
oordeel van de accountant. In die gevallen dat de gemeenteraad geen nadere
regels stelt, geldt het uitgangspunt dat deze kostenoverschrijdingen door de
accountant niet bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende
accountantsverklaring kan worden gegeven wordt betrokken. Voorwaarde is wel dat
deze kostenoverschrijdingen dan goed herkenbaar in de jaarrekening zijn
opgenomen. Daarnaast moet de accountant in het verslag van bevindingen deze
kostenoverschrijdingen, waarvan het college in de jaarrekening aan moet geven
dat ze nog dienen te worden geautoriseerd, aan de orde stellen.
Wanneer de raad wel nadere regels stelt, gelden
uiteraard deze nadere regels als norm voor "passend in het beleid".
Extra lasten die worden gemaakt omdat extra opbrengsten daarvoor de ruimte
bieden terwijl de extra lasten niet direct zijn gerelateerd aan de extra
opbrengsten en over de aanwending van deze extra opbrengsten de raad nog geen
besluit heeft genomen, zijn onrechtmatig.
Begrotingsafwijkingen
Begrotingsafwijkingen worden in de jaarrekening/het jaarverslag toegelicht.
Overeenkomstig de werkwijze bij de jaarrekening 2006 zal bij
de jaarrekening 2007 op een systematische
wijze verantwoording worden afgelegd over budgetoverschrijdingen. Daartoe zal
de financiële verantwoording van ieder programmahoofdstuk worden afgesloten met
een tabel waarin de budgetafwijkingen groter dan € 1 ton als volgt worden
geclassificeerd:
a.
Tijdig te weten voor 31 december 2007 gemelde
mogelijke kostenoverschrijdingen (al dan niet in de vorm van een pro memorie
post) passend binnen het bestaande beleid. (Deze kunnen bijvoorbeeld gemeld
zijn bij de 2e beheersrapportage);
b. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten,
die in verband met het tijdstip van het ontstaan ervan niet tijdig aan de raad
konden worden gerapporteerd, die passen
binnen het bestaande beleid en die geheel of grotendeels worden gecompenseerd
door direct gerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld via kostendekkende omzet
(heffingen, huur) via egalisatiereserves of via subsidies. Deze
overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd (passend binnen het beleid).
c. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten,
die in verband met het tijdstip van het ontstaan ervan niet tijdig aan de raad
konden worden gerapporteerd, die passen
binnen het bestaande beleid, die niet geheel of grotendeels worden gecompenseerd
door direct gerelateerde inkomsten en
een gevolg zijn van interne of externe factoren zoals
bijvoorbeeld:
-
doorberekening van indirecte
kosten, onder voorwaarde dat de totale apparaatskosten zoals verantwoord op de
kostenplaatsen niet worden overschreden;
-
kapitaallasten, onder
voorwaarde dat de investeringskredieten door de raad zijn geautoriseerd
-
overschrijdingen als gevolg
van technische correcties;
-
dotaties aan voorzieningen
die verplicht zijn op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording
provincies en gemeenten, waaronder de voorziening nadelige saldi actieve
grondexploitaties.
-
een open einde (subsidie)regeling;
-
wijzigingen in landelijke wet- en regelgeving met
financiële consequenties;
-
aanpassingen in het gemeentefonds;
-
uitgaven van gemeenschappelijke regelingen;
-
realisatie op begrote subsidieverwachtingen;
-
klimaatsomstandigheden,
bijvoorbeeld een overschrijding van het budget gladheidbestrijding als gevolg
van sneeuwval;
-
uitgaven die naar hun aard
onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar zijn.
Vaak blijken dergelijke zaken pas bij het opmaken van de
jaarrekening.
Deze overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd (passend binnen het
beleid).
d. Kostenoverschrijdingen
betreffende activiteiten die passen binnen het bestaande beleid en ten onrechte
niet tijdig aan de raad zijn gerapporteerd. Deze overschrijdingen kunnen als
onrechtmatig worden aangemerkt. Doordat deze overschrijdingen binnen het
bestaande beleid vallen, kunnen deze door de raad echter bij de jaarrekening
alsnog worden geautoriseerd.
e. Kostenoverschrijdingen
niet passend binnen het bestaande beleid: deze overschrijdingen (bijvoorbeeld
ten gevolge van een rechtelijke uitspraak) kunnen als in eerste aanleg als
onrechtmatig worden aangemerkt. De overschrijdingen kunnen door de raad bij de
jaarrekening echter alsnog worden geautoriseerd. Dit soort posten worden in een aparte paragraaf zichtbaar gemaakt.
f.
Kostenonderschrijdingen. Deze zijn in principe niet
onrechtmatig tenzij deze in strijd zijn met het beleid dat de raad heeft
vastgesteld;
g. Opbrengstenonderschrijdingen
en opbrengstenoverschrijdingen. Ook deze zijn in beginsel niet onrechtmatig. Er
kan hier wel sprake zijn van een relatie met een kostenoverschrijding (zoals
aangegeven bij b).
In
de kadernota 2007 is een aparte paragraaf gewijd aan het onttrekken of doteren
aan (bestemmings)reserves. Hierover is in de in de hoofdlijnennotitie
resultaatbestemmen van maart 2007 van de Commissie-BBV onder andere opgenomen:
“In de rekening kunnen de
toevoegingen en onttrekkingen aan elk van de bestemmingsreserves worden
verwerkt tot maximaal het bedrag dat via de begroting(swijzigingen) door de
raad is goedgekeurd voor de betreffende bestemmingsreserve. Verder kunnen er
raadsbesluiten zijn die inhouden dat specifiek benoemde saldi, bijvoorbeeld een
overschot op de uitvoering van de WMO, ook nog in het lopende begrotingsjaar
ten gunste of ten laste van een specifieke bestemmingsreserve mogen worden
gebracht (…).
Het gerealiseerde resultaat
na bestemming volgend uit de programmarekening wordt in de eindbalans
afzonderlijk opgenomen als onderdeel van het eigen vermogen. In het volgende
jaar kan de raad vervolgens besluiten over de bestemming van het resultaat
vorig boekjaar”.
Mutaties in de reserves die niet door een
voor 31 december van het verslagjaar genomen raadsbesluit zijn gedekt,
zijn dus in strijd met de Gemeentewet
Dit zijn derhalve onrechtmatigheden met betrekking tot externe
regelgeving en wegen derhalve mee bij de oordeelsvorming inzake rechtmatigheid
en getrouwheid in de accountantsverklaring.
5.
Het voorwaardencriterium
In het controleprotocol
wordt aangegeven: “De accountantscontrole op rechtmatigheid
voor het kalenderjaar 2007 is gericht op de naleving van wettelijke kaders en
bij raadsbesluit vastgestelde gemeentelijke regels, zoals nader uitgewerkt in
het toetsingskader accountantscontrole. Dit uitsluitend voor zover deze directe
financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.” Bijlage 2 omvat
een lijst aan verordeningen, hieraan zijn toergevoegd in 2007 ontworpen
verordeningen in kader WMO.
Bij het voorwaardencriterium gaat het erom
dat gestelde voorwaarden ook worden nageleefd.
In het algemeen geldt dat het bij dit criterium
gaat om voorwaarden die nodig zijn om de rechtmatigheid van de financiële
beheershandelingen te toetsen. Verordeningen hebben verschillende soorten van
bepalingen: termijnen, administratieve bepalingen, bevoegdheden, bewijsstukken,
etc. en een aantal rechtstreekse financiële bepalingen: recht (de doelgroep),
hoogte en duur. Soms zijn voorwaarden ook bedoeld om de doelmatigheid te
controleren of om beleidseffecten in kaart te brengen. Deze voorwaarden kunnen
van de toets op financiële rechtmatigheid uitgesloten worden. Voor de toets op
financiële rechtmatigheid zijn alleen de bepalingen m.b.t. recht, hoogte en
duur van belang.
Het voorwaardencriterium
speelt met name bij belastingen/heffingen, bij subsidies en bij uitkeringen.
Bij belastingen en heffingen geldt hetgeen is bepaald in de wetten en de
belastingverordening. De criteria voor kwijtschelding moeten voldoende
duidelijk zijn. In het geval van subsidies spelen de subsidievoorwaarden
een essentiële rol. Deze moeten voor een ieder volkomen duidelijk zijn en
daardoor toetsbaar en afdwingbaar zijn. Van belang is dat de subsidieverstrekking
in overeenstemming is met de voorwaarden die in de betreffende
subsidieverordening door de raad als relevant zijn aangemerkt én met de
algemene wet bestuursrecht. Ook voor uitkeringen moeten de te stellen
voorwaarden/vereisten duidelijk, toetsbaar en afdwingbaar zijn
Voor alle verordeningen geldt, dat in de toets op
financiële rechtmatigheid alleen de bepalingen m.b.t. recht, hoogte en
duur van belang zijn. Voor de volgende
verordeningen is specifiek benoemd (zie bijlage 1) welke bepalingen dit zijn:
a.
de
financiële beheersverordening
b.
de
algemene subsidieverordening en de specifieke subsidieregelingen
c.
de
belastingverordeningen (heffing en inning van de OZB, reinigingsrechten,
rioolrechten, e.d.)
d.
de
garantieverordening
e.
het
treasurystatuut (=een collegebesluit)
f.
de
verordeningen WWB (wet werk en bijstand)
g.
(de
EU-aanbestedingsregels en) het gemeentelijk Inkoopbeleid
Voor de bepalingen die direct relevant zijn voor de
financiële rechtmatigheid zal getoetst moeten worden op welke wijze deze in
onze organisatie cq administratieve organisatie geborgd zijn.
6.
Criterium Misbruik en oneigenlijk gebruik
Om te waarborgen dat niet ten onrechte uitkeringen
en subsidies worden verstrekt of belastingen en heffingen te laag worden
vastgesteld, behoort de gemeente een beleid ter
voorkoming van Misbruik & Oneigenlijk
gebruik te hebben dat bestaat uit een mix van maatregelen op het
gebied van voorlichting, controle en sanctionering.
Tweede helft 2007 is een audit uitgevoerd in
hoeverre dit beleid momenteel al wordt toegepast,
en of dit zowel voor het management als voor de externe accountant zichtbaar
is. Dit wordt in een afzonderlijke nota aan college/raad voorgelegd.
Geconstateerd wordt, dat op dit gebied op veel
beleidsterreinen al veel is geregeld. Het gaat hierbij met name om:
ü
subsidies aan instellingen die gemeentebeleid
realiseren
ü
inkomensondersteuning en uitkeringen (met name WWB
en WvG)
ü
belastingen en heffingen inclusief kwijtschelding
ü
vergunningen (milieu-, parkeer-, bouw-, openbare
orde-, brandveiligheid-, monumenten-)
ü
burgerzaken (informatieverstrekking, aangiften en
verstrekken documenten)
“Traditiegetrouw” is het M&O-beleid op het gebied van Sociale
Zaken het meest uitgewerkt, maar ook op de andere beleidsterreinen zijn
maatregelen getroffen.
In het auditprogramma 2007/2008 wordt ook getoetst
op aspecten van Misbruik en Oneigenlijk gebruik.
Strategie&control,
26 november 2007.
Bijlage I. Het voorwaardencriterium
Beleidsveld |
Verordening, beleidsregel, besluit |
Relevante bepalingen |
|
|
|
Algemeen |
|
|
|
Financiële Beheersverordening |
Integraal op de financiële bepalingen |
Subsidies |
|
|
|
|
|
|
De algemene subsidieverordening |
2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 15, 17.2/ 17.3/17.4. Hardheidsclausule 18 voor de gevallen
waarin de verordening niet voorziet. |
|
Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten
(SMA) |
2, 3, 10a, 14 exc. 14.2, 15, 16, 18, 22 (lid 4
t/m 6), 26, 36 (lid 1, hardheidscl.) |
|
Bepalingen van recht, hoogte en duur in de
uitvoeringsregelingen. |
|
Treasury |
|
|
|
Treasurystatuut |
Integraal |
|
Garantieverordening |
2, 3, 6, 7, 11 (hardheidsclausule criteria/eisen
garantieverlening) |
Inkoop |
|
|
|
Financiële verordening |
Artikel 25 |
Belastingen |
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Belasting, kwijtschelding |
|
WWB |
|
|
|
Integraal,
Artikel 12: hardheidsclausule voor de gevallen waarin de verordening
niet voorziet. |
|
|
Maatregelenverordening WWB |
2, 3, 8, 9 t/m 15, 16, 17: hardheidsclausule voor
de gevallen waarin de verordening niet voorziet. |
|
3, 4 (lid 3), 5, 8 (lid 4), 9 (lid 2), 10 (lid
4), 12 t/m 14. Artikel 15: hardheidsclausule voor de gevallen waarin de
verordening niet voorziet. |
|
|
Geen relevante bepalingen voor de financiële
rechtmatigheid |
|
|
Regeling Stimuleringssubsidie Werk, Inkomen en
Zorg |
3 t/m 5, 7 (lid 2 t/m
5). |
Financiële Beheersverordening
De algemene subsidieverordening
De eigen gemeentelijk kaderstelling op vlak
van subsidieverlening kan drie niveaus beslaan:
1.
De raad: algemene subsidieverordening
2.
Het college: nadere besluiten in uitvoeringsregelingen
3.
Het GMT: de administratieve organisatie met de
systeemaanpak voor naleving.
Via het plan van aanpak rechtmatigheidsbeheer wordt
het stelsel en de opzet van de subsidieverordeningen herijkt. Er komt een nieuw
beleidskader subsidiesystematiek met bijbehorende kaderverordening en door het
college vast te stellen beleidsregels of als dat wettelijk bepaald is
afzonderlijke deelverordeningen. Het beleidskader subsidiesystematiek en de
kaderverordening subsidieverlening treden per 1 januari 2008 in werking.
Treasurystatuut
Primaire kaderstelling voor de gemeentelijke
financiering is opgenomen in de door de raad vastgestelde financiële
verordening. Door middel van het (in principe elke 4 jaar aan te passen)
treasurystatuut voegt het college daar een aantal aanvullende bepalingen aan
toe. Het treasurystatuut is in het kader van rechtmatigheidsbeheer aangepast en
door het college vastgesteld.
Garantieverordening
De garantieverordening is in 2006 aangepast door de
gemeenteraad in verband met de oprichting van de VOM, het beleidsveld restauraties monumenten en financiering voor
Parking. Primaire kaderstelling voor de gemeentelijke garantieverlening is
opgenomen in de door de raad vastgestelde financiële verordening.
Inkoopbeleidsregels
De gemeente moet uiteraard voldoen aan de
Europese regelgeving. De eigen gemeentelijk kaderstelling op vlak van de Inkoop
kan drie niveaus beslaan:
1.
De raad: bepalingen financiële verordening
2.
Het college: inkoop besluit
3.
Het GMT: de administratieve organisatie met de systeemaanpak
voor naleving.
Het collegebesluit is separaat door het college vastgesteld.
Het GMT stelt het handboek I&A (voormalig de nota I&A-beleid) vast.
Belastingverordeningen
Geen bijzonderheden.
WWB-verordeningen
Voor artikel 16 van de maatregelenverordening kan
verwezen worden naar het fraudebeleidsplan 2001-2005 en de in januari 2006
vastgestelde nota Hoogwaardig Handhaven waarin maatregelen ter bestrijding van
misbruik zijn vastgelegd.
Bijlage 2: Inventarisatie wet- en regelgeving in
het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten
In het navolgende
overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtmatigheidscontrole
voor Delft relevante algemene wet- en regelgeving.
Dit overzicht moet als
volgt worden gelezen:
o
In de eerste kolom wordt een algemene omschrijving
gegeven van beleidsvelden/activiteiten in volgorde van de programma’s van de
Programmabegroting 2007-2010.
o
In de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen
algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel
beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente.
De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (lasten) mogen worden (aan)gedaan worden
onder meer ontleend aan de begroting, en de beheersverordening
o
De verordeningen met financiële bepalingen
zijn in de laatste kolom opgenomen.
Programma/activiteit |
Wetgeving
extern |
Regelgeving
intern |
Dienstverlening |
|
|
Burgerlijke stand en afgifte documenten |
Burgerlijke wetboek Gemeentewet Wet GBA Wet rechten burgerlijke stand Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet |
Verordening verstrekking persoonsgegevens Verordening heffing en inning van Leges |
Wonen, Zorg en Welzijn |
|
|
Intensivering Stedelijke Vernieuwing |
Wet ISV |
MISV-beleid met bijbehorende subsidieregelingen |
Wonen |
Leegstandswet Woningwet Huurprijzenwet woonruimte Huisvestingswet Huurwet Huursubsidiewet Besluit woninggebonden subsidies Wet bevordering eigen woningbezit ABW |
Huisvestingsverordening Haaglanden Subsidieverordening Stimuleringsregeling verbetering panden Tegemoetkoming woonlasten kamerhuurders |
WMO |
Wmo |
Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Besluit bovenlokale subsidies |
Gehandicaptenzorg |
Wet Voorziening Gehandicapten |
Verordening voorzieningen gehandicapten |
|
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten/WMO |
|
Preventie volksgezondheid |
GW, WGR, wet collectieve preventie volksgezondheid |
Gemeenschappelijke regeling Zuid Holland West |
Subsidies zorginstellingen |
GW, AWB |
Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten: Regeling stimuleringssubsidies
volksgezondheid, gehandicaptenbeleid, vrouwengezondheid, soc. zaken |
Algemeen welzijn en sport |
Welzijnswet, GW, AWB |
Subsidieverordening Maatschappelijke activiteiten Uitvoeringsregeling activiteiten subsidie stedelijke evenementen Verordening in gebruikneming en gebruik sportterreinen |
Recreatie |
WGR |
Gemeenschappelijke Regeling Midden Delfland |
Jeugd en Onderwijs |
|
|
Verzorgen basis- en speciaal-onderwijs |
Rijksregelgeving Basiseducatie volwassenen Wet primair onderwijs Wet op de basiseducatie GOA OALT |
Basiseducatie volwassenen (subsidieverlening) Verordening leerlingenvervoer Verordening basiseducatie volwassenen Verordening gebruik school- en gymnastieklokalen Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Verordening financiële gelijkstelling onderwijs |
Godsdienstonderwijs, vormingsonderwijs |
GW, Wet basisonderwijs |
Verordening subsidieverlening voor geven Godsdienstonderwijs en vormingsonderwijs |
Verzorgen voortgezet onderwijs |
Wet op het voortgezet onderwijs, WGR Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek Wet educatie- en beroepsonderwijs |
Gemeenschappelijke Regeling behartiging belangen voortgezet onderwijs Verordening Bestuurscommissie voortgezet openbaar onderwijs Hugo
Grotius |
Integratie en inburgering |
|
|
Integratie |
Wet inburgering nieuwkomers |
Boeteverordening inburgering nieuwkomers |
Inburgering |
Wet Inburgering Nieuwkomers |
Boeteverordening Wet Inburgering Nieuwkomers |
Veiligheid |
|
|
Handhaving |
Gemeentewet |
APV |
|
Winkeltijdenwet |
Marktverordening/ APV |
Brandweer en rampenbestrijding |
Brandweerwet 1995 |
Gemeenschappelijke regeling Brandweer Rijswijk/Delft GR regionale brandweer |
Brandbeveiligingsvergunningen |
Gemeentewet |
Verordening Brandbeveiligingsvergunningen |
Wijkzaken en beheer van de stad |
|
|
Grafrechten |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Wet op de lijkbezorging |
Beheerverordening begraafplaatsen, Heffing en invordering lijkbezorgingsrechten. |
Afvalstoffenbeheer |
Gemeentewet, Wet Milieubeheer |
Afvalstoffenverordening, Verordening op de afvalstoffenheffing |
Rioolbeheer en reiniging |
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet, Invorderingswet Wet op de waterhuishouding Waterleidingwet |
Aansluitverordening riolering. Lozingsverordening |
Riool-/reinigingsrechten/afvalstof-fenheffing |
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet, Algemene termijnenwet |
Verordening Heffing en invordering van rioolrechten-/reinigingsrechten/afvalstof-fenheffing |
Milieu en duurzame ontwikkeling |
|
|
Milieubeheer |
Wet belastingen op milieugrondslag |
Verordening milieubeheer |
Milieu/Geluid |
WGR Wet geluidhinder GW/AWB |
Gemeenschappelijke regeling geluidssanering Delft/Pijnacker Subsidieverordening milieureserves |
Arbeidsmarkt, inkomen en emancipatie |
|
|
Sociale inkomensvoorzieningen |
Wet Werk en Bijstand IOAW en IOAZ Sociale en Fiscale wetgeving |
Verordening maatregelen en toeslagen WWB Reïntegratieverordening WWB Verordening/ raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand Verordening verhoging/verlaging norm categorieën bijstand |
Werkgelegenheid |
Wet Werk en Bijstand Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars WSW |
Verordening/ raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid |
Kennisstad en Economie |
|
|
Marktgelden |
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet |
Marktgeldverordening Verordening op de warenmarkten |
Havenbeheer |
Binnenschepenwet Besluit administratieve bepalingen wegverkeer |
Verordening heffing en invordering kadegelden |
Reclame |
Gemeentewet Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet |
Verordening Subsidieverlening verwijdering of vervangen reclames aan bedrijfs-
en of winkelpanden Reclameverordening, Verordening heffing en inning reclamebelasting |
Cultuur en Binnenstad |
|
|
Cultuur en lokale media |
Mediawet, Wet op het specifiek cultuurbeleid; GW, AWB |
Subsidieverordening Ateliers Beeldende Kunstenaars Subsidieverordening Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie Stedelijke evenementen |
Betreft dientverleningsovereenkom-sten (lichte
GR) archeologie |
WGR, Monumentenwet |
Gemeenschappelijke regelingen archeologie voor de Lier en Schipluiden |
Betreft dientverleningsovereenkom-sten (lichte
GR) archief |
WGR, Archiefwet |
Gemeenschappelijke regelingen archief voor de Pijnacker en Schipluiden |
Musea |
|
Reglement stedelijk museum Het Prinsenhof |
Ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
|
|
Parkeerbeheer |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Wet Mulder administratiefrechtelijke heffingen Besluit administratieve bepalingen wegverkeer |
Verordening Heffing en invordering van parkeerbelastingen Regeling parkeergarages Wegsleepverordening Verordening fiscale handhaving gebruik parkeerplaatsen en verlening
vergunningen |
Ontwikkelen, grond en vastgoed |
|
|
Bouwen/Grondexploitatie |
Wet ruimtelijke ordening Besluit op de ruimtelijke ordening |
Verordening inzake exploitatie van gronden, Nota grondprijsbeleid, Algemene
voorwaarden voor de verkoop van bouwterreinen, Beheersverordening
Grondbedrijf Algemene erfpachtbepalingen gemeente Delft Nadeelcompensatieverordening Planschadeverordening Bouwverordening, Verordening duurzaam bouwen (sanctiebepaling), Legesverordening
(bouwleges) |
Grondexploitatie |
Wet ruimtelijke ordening Besluit op de ruimtelijke ordening |
Verordening inzake exploitatie van gronden Nota grondbeleid Bouwverordening (leges) Nadeelcompensatieverordening Planschadeverordening |
Samenwerkingsconvenant Harnaschpolder |
WGR |
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijvenschap Harnaschpolder |
Bestuur en organisatie |
|
|
Algemeen financieel middelenbeheer |
Grondwet Burgerlijk Wetboek Gemeentewet Besluit Begroting en Verantwoording Wet gemeenschappelijke regelingen Algemene Wet Bestuursrecht |
Verordening ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting
financiële organisatie Verordening ex art. 213: controle Delegatiebesluit Gedragscode gemeenteraad, gedragscode college |
Treasurybeheer |
Wet financiering decentrale overheden |
Collegeregeling: Treasurystatuut |
Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid |
Ambtenarenwet Fiscale wetgeving Sociale verzekeringswetten CAR/UWO |
Ambtenaren reglement Regelingen op studiefaciliteiten, reiskosten e.d. |
Betreft onevenredige schade o.b.v. besluiten/handelingen
gemeente |
|
Verordening Algemene nadeelscompensatie, Planschadeverordening |
Inkopen en contractbeheer |
EU-aanbestedingsregels |
Collegebesluit inkoopbeleid |
Kostenvergoedingen, vacatiegelden van commissies,
fracties |
Gemeentewet |
Verordeningen: o
Regeling voor ambtelijke bijstand (onderdeel
fractievergoedingen) o
Verordening Secundaire voorzieningen
raadsleden |
Kostenvergoedingen, vacatiegelden van commissies,
fracties |
Gemeentewet |
Verordeningen vervolgd: o
Verordening voorzieningen raads- en
commissieleden o
Geldelijke voorzieningen raadsleden o
Adviescommissie bezwaarschriften o
Commissie voor advies beeldend kunstbeleid o
Geldelijke vergoeding voor leden van de dagelijkse besturen van
commissies (Commissie voor advies beeldend kunstbeleid, Commissie Welstand en
Wonen, Begeleidingscommissie, ombudscommissie, commissie beroep en bezwaar,
etc.) o
Besluit vergoeding leden stichtingsbesturen |
Diverse gemeenschappelijke regelingen |
WGR |
G.G.D. Zuid-Holland West
Hulpverleningsregio Haaglanden Stadsgewest Haaglanden Reinigingsbedrijf Avalex Brandweer Delft/Rijswijk Recreatieschap Midden-Delfland Bedrijvenschap Harnaschpolder (lichte GR) archeologie (lichte GR) archief |
Fin meerjarenbeeld/ Algemene Middelen |
|
|
OZB |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Invorderingswet Wet waardering Onroerende Zaken |
OZB verordening Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Leidraad invordering |
Toeristenbelasting |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Algemene termijnenwet.
Woningwet, Huisvestingswet |
Verordening heffing en inning toeristenbelasting |
Precarioheffing |
Gemeentewet, Algemene Wet rijksbelastingen, Woningwet |
Verordening op de heffing en invordering van de precariobelasting |