Stuk 20 I                                                                                             Delft, 8 januari 2007.

20081852

 

Onderwerp: Evaluatie Stemmen in een Willekeurig Stembureau

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Inleiding

 

Deze nota geeft u de conclusies en aanbevelingen van het verkiezingsexperiment Stemmen in een Willekeurig stembureau (SWS) waaraan de gemeente Delft in maart 2006 met de Gemeenteraadsverkiezingen en in november met de Tweede Kamerverkiezingen en het Referendum heeft meegedaan. (de complete evaluatienota is als bijlage bij dit stuk gevoegd).

 

1.         Stemmen in een Willekeurig Stembureau

Bij de verkiezingen in 2006 heeft Delft meegedaan aan het verkiezingsexperiment Stemmen in een willekeurig stemlokaal (SWS). Dit hield in dat een kiesgerechtigde vrij was in de keuze wáár hij in Delft zijn stem uitbracht en dus niet gebonden was aan zijn stemdistrict.

 

Uit de evaluatie is gebleken dat de Delftse verkiezingen in 2006 volgens het principe “Stemmen in een willekeurig stembureau”, voor wat betreft de organisatie en uitvoering door de gemeente, goed realiseerbaar is en geen grote problemen heeft opgeleverd. Ook landelijk is men zeer lovend over SWS-stemmen.

De voorbereiding en uitvoering levert voor het vakteam Burgerzaken meer werk op en brengt hogere organisatiekosten met zich mee, maar daar staat tegenover dat de “klanttevredenheid” van de kiezer aanzienlijk toeneemt.

 

Wanneer de wetgever en de gemeenteraad daartoe de condities willen scheppen door “ruimte” te geven in de wet- en regelgeving en het ter beschikking stellen van de benodigde extra middelen, kan de toekomstige continuering van de SWS-werkwijze, naast de genoemde hoge klanttevredenheid, op termijn wellicht ook bijdragen aan een hoger opkomst van de kiezers.

 

Uit  de evaluatieresultaten van de stembureaus en de algemene indrukken komt naar voren dat zowel de kiezers als de stembureauleden zeer positief zijn over de mogelijkheid te stemmen in een lokaal naar keuze. Een herhaling en zo mogelijk een landelijke uitbreiding van de SWS-werkwijze wordt zeer op prijs gesteld.

Het nieuwe systeem is vooral een uitkomst voor mensen waar een ander stemlokaal daadwerkelijk dichterbij huis aanwezig is of dat men dit vanwege de oriëntatie op een bepaalde buurt als zodanig ervaart. Daarnaast wordt ook van deze mogelijkheid gebruik gemaakt door mensen die op weg zijn naar hun werk, de school van de kinderen of die gaan winkelen.

Voor de stembureaus leidt deze nieuwe manier van stemmen over het algemeen tot minder werk.


Stuk 20 I                                                                                 pag. 2.

 

 

Of het nieuwe systeem ook zal leiden tot extra stemmers, kan op basis van het evaluatieonderzoek niet worden aangetoond. De verwachting is dat als de mensen meer vertrouwd  zijn met het nieuwe systeem, dit ook zal leiden tot meer stemmers.

 

Het geven van veel publiciteit rondom de deelname aan het experiment  en de gevolgen voor de kiezer, ruim voor de verkiezingsdatum,  is van groot belang gebleken. Ook de informatie, bijgevoegd bij de verzending van de stempas, heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de verwachtte informatiebehoefte van de kiezer.

 

2.                  Extra financiën

Vanwege deelname aan het experiment heeft ieder deelnemende gemeente per verkiezing van het Ministerie van BZK een financiële bijdrage, € 0,10 per kiesgerechtigde ontvangen, die bijdrage beoogt niet kostendekkend te zijn.

 

Ten opzichte van de organisatie- en uitvoeringskosten voor een “gewone” gemeenteraadsverkiezing, heeft de uitvoering van het experiment SWS, tot hogere kosten geleid. De organisatiekosten voor de Gemeenteraadsverkiezingen zijn, gerelateerd aan de in de begroting 2006 opgenomen budget, € 18.500  “duurder” uitgevallen. De stimuleringsbijdrage van het Rijk drukte de kosten. Zonder bijdrage zouden de kosten rond de € 24.000,- gelegen hebben. Voor de Tweede Kamerverkiezingen en het referendum is zo snel na 22 november nog geen compleet gerealiseerd kostenoverzicht te geven. In de nota van september aan uw Raad is wel een gedegen prognose over de te verwachten kosten opgenomen.

 

Nu drukt de stimuleringsbijdrage van het Rijk de kosten nog. Als SWS wet wordt zal naar verwachting de stimuleringsbijdrage komen te vervallen. De structurele meerkosten voor SWS worden dan € 18.500,- .Dit komt omdat half december bekend is geworden dat leverancier Centric de prijs van de bijlagen bij de stempassen drastisch verlaagd voor de komende verkiezingen. De kosten zijn daardoor € 5.500,- lager.

 

Het incidenteel benodigde extra budget voor de Provinciale statenverkiezingen bedraagt derhalve voor het SWS-stemmen € 11.500,-. (ik verwijs u graag naar bijlage 1 van de evaluatienota)

 

In de landelijke evaluatie is gesproken over gemiddelde meerkosten van € 0,15 per kiesgerechtigde. In Delft lag het hoger, nl. € 0,24 . Dit zit vooral in de verzendwijze van de stempas, nl. per envelop met een bijlage. Slechts 1 op de 6 deelnemende gemeenten had dat op die manier gedaan. De anderen hadden de stempas los verzonden. Bij de Tweede Kamerverkiezingen was te merken dat veel andere gemeenten hun stempassen nu ook in enveloppen met bijlage verstuurden. Dit was één van de aanbevelingen uit de landelijke evaluatie. De gemiddelde meerkosten zullen voor de komende verkiezingen lager zijn omdat onze leverancier Centric zijn prijzen verlaagd heeft.

 

 


Stuk 20 I                                                                                 pag. 3.

 

 

3.         Aanbevelingen

-          Handhaving  SWS-werkwijze bij aankomende verkiezingen

Het nut en gemak van de SWS-mogelijkheid heeft zich bewezen. Reeds 311 gemeenten maken er gebruik van. Vooruitlopend op een wetswijziging wordt voorgesteld om de werkwijze in elk geval voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2007 weer toe te passen. Het benodigde budget van  € 11.500,- dient daarvoor in 2007 aan het verkiezingsbudget te worden toegevoegd. Als dekking wordt voorgesteld om het budget dat in 2008 is opgenomen reeds in 2007 te benutten. Voor 2008 is er namelijk wel budget op de meerjarenbegroting opgenomen maar zijn er (vooralsnog) geen verkiezingen gepland. Voor de periode 2009 zal u een nieuw voorstel worden voorgelegd.

-          Herindeling van de stemdistricten/ stembureaus:

 

Gelet op de opkomstpercentages van de verschillende stemdistricten, mede door deelname aan het experiment SWS, zou de verdeling van de stemdistricten gewijzigd kunnen worden. Het  aantal kiesgerechtigden per stemdistrict kan, vanwege de toegenomen snelheid waarmee een stembureau kan werken, verhoogd worden.

Tevens kan opgemerkt worden dat, door het ontbreken van beschikbare locaties er op 4 locaties 2 stembureaus waren gehuisvest.

De betreffende stembureauleden zijn van mening dat één stembureau op de betreffende locaties voldoende is. Het huidige aantal stemdistricten bedraagt 55 en . rekening houdend met een blijvende goede bereikbaarheid is het mogelijk om voor de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2007 al 3 stembureau’s te laten vervallen. Dit  levert een besparing op van € 3.750,-. Na 7 maart 2007 wordt een verdere herindeling van de stemdistricten gemaakt.

 

-      De mate van informatie over SWS naar de kiesgerechtigde

 

Bij de verkiezingen in 2006 zijn de kiesgerechtigden steeds zeer uitgebreid geïnformeerd over het SWS-stemmen,  omdat het hier een nieuwe manier van stemmen betrof. In de toekomst zal SWS-stemmen waarschijnlijk wet worden en zal iedereen er snel aan wennen. Voorgesteld wordt de ruime wijze van informeren voor de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart 2006 nog éénmaal te handhaven maar deze daarna te herzien en bij volgende verkiezingen wat terug te brengen waardoor een kostenbesparing bewerkstelligd zal kunnen worden.

 

-     Handhaven 4e stembureaulid

 

Bij de laatste verkiezingen is voor de eerste keer een 4e stembureaulid per stembureau geïnstalleerd. De bedoeling was dat de leden zo ieder een pauze van enkele uren konden nemen tijdens de lange verkiezingsdag (15 uur). Dat initiatief werd zeer gewaardeerd alhoewel door de enorme drukte op de meeste bureaus geen pauze kon worden genomen. In maart zullen de welverdiende pauzes wel genomen kunnen worden. Daarom wordt voorgesteld het 4e stembureaulid structureel te handhaven. Het benodigde budget daarvoor is € 6.750,-


Stuk 20 I                                                                                 pag. 4.

 

 

4.         Voorstel:

 

Wij stellen u voor:

1.   de SWS-werkwijze bij de Provinciale Statenverkiezingen in 2007 toe te passen. Benodigd budget € 11.500,-.

2.   voor 7 maart 2007 3 stembureaus laten vervallen. Besparing € 3.750,-

3.   de ruime mate van informatieverstrekking aan kiesgerechtigden m.b.t. SWS handhaven voor de Provinciale Statenverkiezingen en daarna herzien

4.   structureel handhaven van een 4e stembureaulid. Benodigd budget € 6.750,-

5.   in totaal is € 14.500 benodigd. Dit budget incidenteel ter beschikking stellen uit het budget van Verkiezingen voor 2008 opgenomen op de meerjarenbegroting. In 2008 vinden er vooralsnog geen verkiezingen plaats.

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                             ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                          ,secretaris.

 

 

 

 

 

 

 

 


Stuk 20 II

20081852

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 19 december 2006;

 

B e s l u i t :

 

1.       -de SWS-werkwijze bij de Provinciale Statenverkiezingen in 2007 toe te passen. Benodigd budget € 11.500,-.

 

2.       -Voor 7 maart 2007 3 stembureaus laten vervallen. Besparing € 3.750,-

 

3.       –de ruime mate van informatieverstrekking aan kiesgerechtigden m.b.t. SWS handhaven voor de Provinciale Statenverkiezingen en daarna herzien

 

4.       -structureel handhaven van een 4e stembureaulid. Benodigd budget € 6.750,-

 

5.       -in totaal is € 14.500 benodigd. Dit budget incidenteel ter beschikking stellen uit het budget van Verkiezingen voor 2008 opgenomen op de meerjarenbegroting. In 2008 vinden er vooralsnog geen verkiezingen plaats.

 

 Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 januari 2007.

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

           

 

                                                           ,griffier.