Stuk
23
20196624
Delft 8 januari 2007
Onderwerp: Behandeling programmabegroting 2008
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Hierbij
treft u een voorstel aan met betrekking tot de behandeling van de begroting
2008. Dit voorstel is tot stand gekomen in nauw overleg met het presidium en de
fractievoorzitters. Hiervoor zijn zij bijeengekomen op maandag 11 december en
hebben gesproken over de enquête-uitkomsten die daar voorafgaand is gehouden.
Ook het college van B&W heeft input geleverd voor het komende proces zodat
inpassing in de bedrijfsvoering mogelijk is.
Een
van de belangrijkste uitkomsten was dat de raad invloed wil kunnen uitoefenen
vanuit haar kaderstellende rol. Er is daarbij gekeken naar de mogelijkheid om
de discussienota’s op te stellen en de mogelijke invloed van het jaarverslag op
de begroting. Naar aanleiding van die discussie wordt voorgesteld de
perspectiefnota die in 2006 is opgesteld een zwaardere rol toe te dichten.
Onder de volgende voorwaarden kan deze voldoen aan behoefte van de
fractievoorzitters, het presidium en het college.
-
Perspectiefnota
niet alleen financieel georiënteerd maar vooral ook beleidsmatig kaderstellend;
-
In
verband met het kunnen verwerken van de uitkomsten is besluitvorming voor het
reces noodzakelijk;
-
De
uitkomsten uit het jaarverslag moeten mede als input kunnen dienen.
-
Een
politieke markt maakt onderdeel uit van het begrotingsproces.
-
Er
is bereidheid om eventueel in een extra vergadering deze nota vast te stellen.
De
naam perspectiefnota duidt meer op een mogelijk toekomstbeeld terwijl de aard
van het document meer “het stellen van kaders” is. Om die reden is het beter te
spreken van een kaderbegroting of kadernota. Hierbij geniet de landelijk veel
gebruikte term kadernota de voorkeur.
De
kadernota wordt in juni ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad en
omvat:
-
Actuele
beleidsmatige ontwikkelingen per programma
-
Mogelijk
te maken keuzes binnen het beleid
-
De
voor de raad beschikbare financiële ruimte (budgetflexibiliteit)
-
Het
financieel meerjarenbeeld 2008 – 2010, inclusief mee- en tegenvallers
Deze
kadernota wordt door het college uitgewerkt tot een (concept)
programmabegroting 2008.
Hieronder
zijn twee varianten op hoofdlijnen uitgewerkt. In het definitieve raadsvoorstel
zal alleen de voorkeur van de commissie Bestuur en Werk worden opgenomen. In
onderstaande varianten is de behandeling van het jaarverslag gelijktijdig met
de kadernota gepland. Om het leereffect vanuit het jaarverslag te kunnen
betrekken in de kadernota, geniet het de voorkeur om het jaarverslag een maand
eerder vast te stellen. Hoewel dit voor het jaarverslag 2006 niet meer haalbaar
is, wordt er op aangedrongen het proces jaarverslag in latere jaren te
versnellen.
Er
is voor gekozen om bij de begrotingsbehandeling de commissie een belangrijke
rol toe te dichten tussen de algemene beschouwingen en de besluitvorming in de
raad. In de week na de raadsvergadering van de algemene beschouwingen schrijft
het college een reactie op de algemene beschouwingen en de eventueel ingediende
moties en amendementen. In de reguliere cyclus van oktober kunnen de commissies
een meer inhoudelijke discussie voeren over de algemene beschouwingen, moties,
amendementen en de reactie van het college. Deze discussies dienen als input
voor de afsluitende en besluitvormende gemeenteraadsvergadering begin november.
U
wordt voorgesteld het presidium te mandateren voor een verdere detailuitwerking
van het proces.
Of
Variant
B: Kadernota - Commissie - Raad (AB) - Raad
Er
is voor gekozen om de commissie te betrekken voorafgaand aan de
raadsbehandeling die in twee avonden plaatsvindt. De commissiebehandeling wordt
op deze wijze meer ingezet om de feitelijke informatie scherp te krijgen. In de
eerste raadsvergadering worden de algemene beschouwingen gehouden en kunnen
eventuele moties en amendementen worden ingediend. De tweede raadsvergadering
is een besluitvormende raadsvergadering. In de week tussen de twee
raadsvergaderingen in krijgt het college de gelegenheid te reageren op de
algemene beschouwingen en de ingediende moties en amendementen.
U
wordt voorgesteld het presidium te mandateren voor een verdere detailuitwerking
van het proces.
Er
is een brede wens om burgers te betrekken bij de begrotingsbehandeling. De
politieke markt is daarbij een goed instrument. Deze kan op twee manieren
ingezet worden.
In
deze variant kunnen de burgers en instellingen van Delft op een brede informele
wijze in discussie met raadsleden. Deze inbreng kan worden ingezet bij de
bespreking van of de kadernota of de begroting.
Voorgesteld
wordt het presidium te mandateren voor een verdere detailuitwerking van de
politieke markt.
Of
In
deze variant wordt de politieke markt meer ingezet zoals steeds meer gemeenten
hun commissiebehandeling inrichten. De commissiebehandeling heeft dan een
opiniërend karakter waarin raadsleden, burgers,instellingen en
portefeuillehouders informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Deze politieke
markten worden rondom de commissiestructuur georganiseerd al dan niet in
parallelsessies.
Voorgesteld
wordt het presidium te mandateren voor een verdere detailuitwerking van de
politieke markt.
Besluit:
1.
De
behandeling van de programmabegroting te laten plaatsvinden via de variant Raad
– Commissie – Raad.
Of
1.
De
behandeling van de programmabegroting te laten plaatsvinden via de variant
Commissie - Raad – Raad
2.
De
politieke markt te organiseren met een algemeen breed karakter bij de
behandeling van de kadernota.
Of
2.
De
politieke markt te organiseren met een specifiek, commissiegeoriënteerd
karakter
3.
Het
presidium te mandateren het ordevoorstel op detailniveau verder uit te werken.