Stuk 27 I                                                                                             Delft, 12 maart 2007.

20202260

 

 

 

                                                          

Onderwerp:       2e wijziging van de legesverordening in verband met de

wijziging van leges voor bouwvergunningen.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Aan u wordt aangeboden een voorstel tot wijziging van de Legesverordening Delft 2007. Het betreft de tweede wijziging van deze verordening en ziet op de leges voor bouwvergunningaanvragen.

Bij de vaststelling van de belastingtarieven voor 2007 (raadsbesluit van 7 november 2006) zijn de legestarieven voor het aanvragen van een bouwvergunning ongewijzigd gebleven. Uit onderzoek is evenwel gebleken dat de tariefstelling bouwleges aanpassing behoeft.

 

 

Onderzoek tarieven bouwprojecten

Bij het onderzoek naar de tarieven is tevens gebleken dat een enkelvoudig tarief voor bouwleges zoals dat nu in de legesverordening staat, bij grote bouwprojecten een onevenredige lastendruk ten gevolge heeft.

 

De huidige verhouding is te verklaren door het feit dat de zogenaamde ‘terugverdiencapaciteit’ van Delft -in tegenstelling tot vergelijkbare andere gemeenten- zeer hoog is (benchmark Bouw&Woningtoezicht 2005 = 175%). Dit houdt in dat 90% van de legesinkomsten komt uit 10% van de aanvragen, hetgeen weer betekent dat de legesinkomsten zeer afhankelijk zijn van grote bouwplannen.

De komende jaren zal de ontwikkeling van grote bouwplannen doorgaan (TU-TNO terrein, herstructurering Poptahof, Spoorzone, Technopolis, Harnaschpolder). Over 10-15 jaar zal het aantal bouwplannen van deze omvang echter afnemen, omdat de stad dan is volgebouwd. De verhouding tussen kosten en opbrengsten zal dan opnieuw bezien moeten worden.

In de tussentijd dient een degressieve tariefopbouw te zorgen voor een betere verhouding tussen kosten en opbrengsten bij bouwplannen met een hoge investering.

 

Getrapte tariefstelling

Naarmate de bouwkosten oplopen, stijgen ook de verschillen tussen de gemeentelijke kosten en de legesopbrengsten. Daarom is gekozen voor de tariefstelling met de gekozen percentages, zoals die nu wordt voorgesteld. De effecten zijn het meest zichtbaar bij de plannen met een investering van 5 tot 20 miljoen. In deze categorie wordt -relatief gezien- het grootste aantal plannen aangevraagd.

 


Stuk 27 I                                                                     pag. 2.

 

 

Getraptheid in bouwplannen met een investering vanaf € 1 miljoen bewerkstelligen op de langere termijn 100% kostendekkendheid, waardoor een effectieve en verantwoorde tariefstelling van bouwleges in het leven wordt geroepen. De huidige tariefstelling voor bouwleges kent dat niet, waardoor de kostendekkendheid -juridisch gezien- niet gemotiveerd onderbouwd kan worden indien de tariefstelling wordt aangevochten.

De investeringen in de bouw laten zich voor de korte en middellange termijn redelijk voorspellen. Dat maakt het mogelijk de kostendekkendheid van de bouwleges -beschouwd over een periode van tien jaar- binnen de wettelijke grenzen te houden. De meerjarenraming bouwleges is hierop aangepast. Uiteraard kunnen economische ontwikkelingen van invloed zijn op het al dan niet doorgaan of het temporiseren van bouwplannen. Na voltooiing van in-, uitbreiding en herstructurering van de stad, zal het accent verschuiven van bebouwen naar beheer van die omgeving. De verhouding tussen kosten en opbrengsten wordt dan opnieuw bezien.

 

 

Voorstel:

Wij stellen u voor:

1.       akkoord te gaan met de aanpassing van de meerjarenraming van kosten en opbrengsten bouwleges;

2.       met het voorgaande de 2e wijziging op de Legesverordening Delft 2007 vast te stellen alsmede

3.       vast te stellen de 11e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2007.

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                        ,burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                                  ,secretaris.




Stuk 27 II

20202260

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 6 februari 2007;

 

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

 

gezien het advies van de commissie Bestuur en Werk;

 

b e s l u i t

 

vast te stellen de

 

2e wijziging van de (tarieventabel behorende bij) de Legesverordening gemeente Delft 2007.

 

Artikel 1

Aan artikel 8 ‘Vrijstelling’ wordt het volgende lid ‘f’ toegevoegd:

”f.         het in behandeling nemen van bouwvergunningaanvragen door of (mede) vanwege  de gemeente, waarbij de bouwkosten uitstijgen boven € 30 miljoen en waarvoor op andere wijze betaling van met de vergunningverlening verbandhoudende kosten geschiedt.”.

 

Artikel 2

Hoofdstuk 5.2 van de tarieventabel komt als volgt te luiden:

“5.2

Bouwvergunning

 

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

5.2.1

een lichte bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1 eerste lid onderdeel q van de Woningwet:

 

 

2,50%

 

van de bouwkosten, met een minimum van

€

75,00;

5.2.2

een reguliere bouwvergunning, als bedoeld in artikel 1 eerste lid onderdeel p van de Woningwet, bestaat uit de som van een vast deel en een variabel deel die conform de onderstaande tariefgroepindeling worden bepaald. Het variabele deel bestaat uit het bij de tariefgroep genoemde percentage van het deel van de bouwkosten dat het aanvangsbedrag van de betreffende tariefgroep, waarin het bouwplan op grond van de bouwkosten valt, overstijgt.

 

 

 

 

Het minimumtarief  van een bouwvergunning bedraagt

€

75,00

 

Bouwkosten tariefgroep I: > € 0,00 en ≤ € 1.000.000,00

 

 

 

Vast

€

0,00

 

Variabel

 

2,50 %

 

Bouwkosten tariefgroep II: > € 1.000.000,00 en ≤ € 5.000.000,00

 

 

 

Vast

€

25.000,00

 

Variabel

 

2,30 %

 

Bouwkosten tariefgroep III: > € 5.000.000,00 en ≤ € 20.000.000,00

 

 

 

Vast

€

117.000,00


Stuk 27 II                                                                                pag. 2.

 

 

Variabel

 

2,10 %

 

Bouwkosten tariefgroep IV: > € 20.000.000,00 en ≤ € 50.000.000,00

 

 

 

Vast

€

532.000,00

 

Variabel

 

1,90 %

 

Bouwkosten tariefgroep V: > € 50.000.000,00

 

 

 

Vast

€

1.002.000,00

 

Variabel

 

1,30 %;

5.2.3

een reguliere bouwvergunning 1e fase, als bedoeld in artikel 46 lid c van de Woningwet:

van de leges die op grond van 5.2.2 (aanvraag reguliere bouwvergunning) in rekening moeten worden gebracht met een minimumtarief van:                   

 

 

 

 

€

 

60%

 

 

75,00

5.2.4

een reguliere bouwvergunning 2e fase, als bedoeld in artikel 46 lid c van de Woningwet:

van de leges die op grond van 5.2.2 (aanvraag reguliere bouwvergunning) in rekening moeten worden gebracht met een minimumtarief van:       

 

 

 

 

€

 

55%

 

 

75,00.”

 

 

Artikel 3

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 maart 2007.

 

 

 

,burgemeester.

 

 

 

,griffier.


Stuk 27 II                                                                                pag. 3.

 

 

TOELICHTING

op de tweede wijziging van de Legesverordening Delft 2007

 

Gebleken is daarnaast, dat een enkelvoudige tariefstelling een relatief grote lastendruk op grote bouwprojecten ten gevolge heeft. Zo staat bijvoorbeeld  een legesopbrengst voor een nieuwbouwproject van € 20 miljoen niet in een acceptabele verhouding tot de legesopbrengst voor een dakkapel van € 10.000, gelet op de gemeentelijke kosten die met de behandeling van de vergunningaanvraag zijn gemoeid. Om deze reden is een getrapt tarievenstelsel geοntroduceerd, dat meer recht doet aan deze verhouding.