Van :
presidium
Datum :
10-09-2007[JMP1]
Pfh. :
n.v.t.[JMP2]
Steller :
Rens Elst [JMP3]
tel.nr. : 2197251
e-mail : relst@delft.nl[JMP4]
Programma :
Bestuur en organisatie
Registratie nr. :
20343072
Stuk :
201 I
Onderwerp :
redactiestatuut website gemeenteraad[JMP5]
Gevraagde beslissing:
Dit
document is bedoeld om tot afspraken te komen over de invulling en het beheer van
de themasite www.delft.nl/gemeenteraad,
een onderdeel van www.delft.nl. De opzet van
de website is in 2006 besproken tussen de griffie en het vakteam Communicatie
van de gemeente Delft. Sinds 2007 is de gemeenteraad gebruiker van de website.
Dit statuut wordt onderdeel van het redactiestatuut dat momenteel wordt
opgesteld voor de portal www.delft.nl Als
daar aanleiding toe is, worden wijzigingen in het statuut via de
redactiecommisie ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
1. Aanleiding
De
gemeenteraad beschikt sinds maart 2007 over een eigen website binnen de portal
Delft.nl. Tot nu toe ontbrak het aan een statuut, waarin afspraken,
doelstellingen en richtlijnen voor de website zijn vastgelegd.
2. Bevoegdheid
Gemeenteraad,
kaderstellend stuk [JMP6]
3. Historie / relatie met eerdere besluiten/
proces
Sinds
maart 2007 is de gemeenteraad gebruiker van de website www.delft.nl/gemeenteraad. De site
maakt deel uit van het communicatietraject van de griffie.
4. Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)
Het
redactiestatuut geeft de gemeenteraadsite een formele basis binnen de portal
Delft.nl; tevens biedt het de raad via de redactiecommissie inspraak over de
inhoud en voortgang van de site en legt het afspraken vast over wat te doen bij
conflictsituaties.
5. Wat gaan we daarvoor doen?
(Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Na
goedkeuring van het redactiestatuut door de gemeenteraad worden de leden van de
redactiecommissie officieel benoemd.
6. Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf
)
n.v.t.
7. Communicatie
n.v.t.
8. Verdere procedure
De
website www.delft.nl/gemeenteraad
wordt voorlopig tweejaarlijks geëvalueerd in de raadscommissie Bestuur en Werk
en via het Stadspanel-onderzoek of een vergelijkbaar instrument dat de mening
van de Delftenaar peilt. De redactiecommissie en de communicatiemedewerker van
de griffie houden de dagelijkse voortgang van de website in de gaten.
Bijlagen:
Redactiestatuut
Pagina:
1
[JMP1]Dit betreft de datum
van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand
aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit
in.
Pagina:
1
[JMP2]Hier komen de
initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan
Pagina:
1
[JMP3] Hier vul je de naam
van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze
persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.
Pagina:
1
[JMP4] Het e-mail adres van
de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.
Pagina:
1
[JMP5]Hier komt in zeer
korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het
onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen
bij het college doorgeleid worden naar de raad
Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar
“vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het
besluitvormingsformulier staat.
Pagina:
1
[JMP6]Hier wordt ingegaan op
de bevoegdheden. Welk orgaan is bevoegd een besluit te nemen of waarom gaat de
informatie naar de raad toe. Dit kan gaan om redenen van bijvoorbeeld:
q Kaderstelling
q Budgetrecht
q Actieve informatieplicht
q Anders………
Tevens dient aangegeven te worden waarop dat gebaseerd is, bijvoorbeeld voorvloeiend uit:
q Gemeentewet artikel….
q Verordening x
q …….