Raadsvoorstel                                                                 

 

 

Van                 : presidium            

Datum              : 10-09-2007[JMP1] 

Pfh.                 : n.v.t.[JMP2]                            

Steller              : Rens Elst [JMP3]                      

tel.nr.               : 2197251

e-mail               : relst@delft.nl[JMP4] 

Programma        : Bestuur en organisatie               

Registratie nr.     : 20343072

Stuk                 : 201 I                  

 

Onderwerp        : redactiestatuut website gemeenteraad[JMP5] 

 

Gevraagde beslissing:

  1. vaststellen van het redactiestatuut website gemeenteraad.
  2. leden van het redactieraad te benoemen. 

 

 

Samenvatting

Dit document is bedoeld om tot afspraken te komen over de invulling en het beheer van de themasite www.delft.nl/gemeenteraad, een onderdeel van www.delft.nl. De opzet van de website is in 2006 besproken tussen de griffie en het vakteam Communicatie van de gemeente Delft. Sinds 2007 is de gemeenteraad gebruiker van de website.
Dit statuut wordt onderdeel van het redactiestatuut dat momenteel wordt opgesteld voor de portal www.delft.nl Als daar aanleiding toe is, worden wijzigingen in het statuut via de redactiecommisie ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

 

1.       Aanleiding

De gemeenteraad beschikt sinds maart 2007 over een eigen website binnen de portal Delft.nl. Tot nu toe ontbrak het aan een statuut, waarin afspraken, doelstellingen en richtlijnen voor de website zijn vastgelegd. 

 

2.       Bevoegdheid

Gemeenteraad, kaderstellend stuk [JMP6] 

 

3.       Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

Sinds maart 2007 is de gemeenteraad gebruiker van de website www.delft.nl/gemeenteraad. De site maakt deel uit van het communicatietraject van de griffie.

 

4.       Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

Het redactiestatuut geeft de gemeenteraadsite een formele basis binnen de portal Delft.nl; tevens biedt het de raad via de redactiecommissie inspraak over de inhoud en voortgang van de site en legt het afspraken vast over wat te doen bij conflictsituaties.

 

5.       Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

Na goedkeuring van het redactiestatuut door de gemeenteraad worden de leden van de redactiecommissie officieel benoemd.

 

6.       Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

n.v.t.

 

7.       Communicatie

n.v.t.

 

8.       Verdere procedure

De website www.delft.nl/gemeenteraad wordt voorlopig tweejaarlijks geëvalueerd in de raadscommissie Bestuur en Werk en via het Stadspanel-onderzoek of een vergelijkbaar instrument dat de mening van de Delftenaar peilt. De redactiecommissie en de communicatiemedewerker van de griffie houden de dagelijkse voortgang van de website in de gaten.

 

 

Bijlagen:

Redactiestatuut

 


Pagina: 1
 [JMP1]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP2]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan

Pagina: 1
 [JMP3] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.

Pagina: 1
 [JMP4] Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.

Pagina: 1
 [JMP5]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.

Pagina: 1
 [JMP6]Hier wordt ingegaan op de bevoegdheden. Welk orgaan is bevoegd een besluit te nemen of waarom gaat de informatie naar de raad toe. Dit kan gaan om redenen van bijvoorbeeld:

q    Kaderstelling

q    Budgetrecht

q    Actieve informatieplicht

q    Anders………

Tevens dient aangegeven te worden waarop dat gebaseerd is, bijvoorbeeld voorvloeiend uit:

q    Gemeentewet artikel….

q    Verordening x

q    …….