Van :
Presidium[JMP1]
Datum :
12 november 2007
Pfh. :
nvt
Steller : J.M. Post
tel.nr. : 260 2639
e-mail : anpost@delft.nl
Programma :
Bestuur en Organisatie
Registratie nr. :
20354449[JMP2]
Stuk :
220 I
Onderwerp : Fractieverantwoordingen 2006
Gevraagde beslissing:
1.
Kennisnemen
van het accountantsrapport “rekening en verantwoording vergoeding raadsfracties
2006”[JMP3]
2.
Het
vaststellen van de bedragen van de uitgaven van fracties in 2006, de reservering
van de fracties voor 2007 en de daaraan verbonden terugbetaling.
Deloitte
accountants heeft over de verantwoordingen van de fracties over de besteding
van de fractiebudgetten 2006 een rapport van bevindingen opgesteld. De raad
dient bij verordening de diverse bedragen vast te stellen. Het rapport van de
accountant dient daarbij als input.
1. Aanleiding
Op
1 november is door de raad het rapport ontvangen van Deloitte accountants
aangaande de verantwoording van de fracties over de door hen ontvangen
fractiebijdrage in 2006.
2. Bevoegdheid
De
fractievergoeding 2006 is ontvangen op basis van de “verordening op de
ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2002”. De verantwoording vindt
plaats op basis van deze verordening. Op dit moment is deze verordening
vervallen en vervangen door de nieuwe verordening “voorzieningen fracties,
raads- en commissieleden 2006”. De accountant heeft de uitgaven getoetst op
basis van de oude verordening omdat bij het doen van de uitgaven in 2006 er nog
geen nieuwe verordening was. In de oude verordening is de rol van de raad niet
vastgelegd. In de nieuwe verordening is dat wel opgenomen. Omdat er in die zin
sprake is van een “overgangsjaar” naar de nieuwe verordening, is in dit
voorstel de bevoegdheid van de raad, gebaseerd op de nieuwe verordening..”
Artikel 30 van deze verordening is daarbij van toepassing:
Artikel
30 Verantwoording
1. Elke
fractie legt, binnen twee maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de
raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor
fractieondersteuning onder overlegging van het verantwoordingsmodel (inclusief
onderbouwing) zoals opgenomen in bijlage 2 behorende bij deze verordening.
2. Controle van de verslagen vindt plaats door de accountant,
belast met de controle van de jaarrekening. De accountant brengt zijn “Rapport
van Bevindingen” uit aan de raad.
3. Fracties die na 1 maart hun, in lid 1 van dit artikel
bedoelde, verantwoording inleveren kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor
aanvullende accountantskosten.
4. De raad stelt na ontvangst van het
rapport van de accountant de bedragen vast van de:
a. uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de
bijdrage bekostigd zijn;
b. wijziging
van de reserve
c. resterende
reserve
d. verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het
ontvangen voorschot en voorzover nodig, de hoogte van de terugvordering van
ontvangen voorschotten.
Op
basis van dit artikel dient de raad een besluit te nemen over de
fractieverantwoordingen.
3. Historie / relatie met eerdere besluiten/
proces
Jaarlijks
leggen de fracties verantwoording af over de uitgaven van de fractievergoeding
4. Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)
Het
waarborgen van een democratisch bestuur dat effectief, doelmatig, transparant
en betrouwbaar functioneert. (programmabegroting 2006)
5. Wat gaan we daarvoor doen?
(Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Bij
de fracties is op aangedrongen de verantwoordingen volgens de nieuwe
verordening aan te leveren. Alle fracties hebben zich daar in behoorlijke mate
aan gehouden. Volgens de nieuwe verordening dient de verantwoording voor 1
maart te zijn ingeleverd (oude verordening 1 april). Acht fracties hadden hun
verantwoording voor 1 maart ingeleverd. Drie fracties hebben dat voor 1 april
gedaan. Van één fractie, die niet is teruggekeerd in de raad na de
verkiezingen, was in 2006 reeds een verantwoording ontvangen, deze is vorig
jaar reeds afgewikkeld.
Nadat
alle verantwoordingen waren ontvangen zijn in de eerste week van april alle
verantwoordingen overhandigd aan de accountant die is belast met de controle
van de jaarrekening. Er is op aangedrongen de controle snel af te handelen om
deze voor het zomerreces bestuurlijk aan te kunnen bieden. De extra
werkzaamheden die de accountant heeft verricht voor de controle van de
jaarrekening van de gemeente Delft heeft er toe geleid dat deze controle
vertraagd is. Met de accountant is afgesproken dat (conform de nieuwe
verordening) volgend jaar de controle gelijk oploopt met de controle van de
jaarrekening en dat deze bestuurlijk ook gelijktijdig met de jaarrekening wordt
aangeboden.
Door
de accountant zijn geen noemenswaardige afwijkingen geconstateerd. Voor enkele
fracties heeft hij extra navraag gedaan naar de achtergrond van de verantwoording.
Voor de verdere inhoud wordt verwezen naar het rapport van bevindingen van de
accountant dat op 1 november is ontvangen.
6. Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf
)
In
de begroting van de griffie is een budget opgenomen die voldoende is voor
uitbetaling van de fractievergoeding. In die zin zijn er geen financiële
consequenties verbonden aan dit voorstel.
Voorgesteld
de volgende uitgaven per fractie vast te stellen (bedragen in €):
PvdA 9.674,84
CDA 7.185,46
VVD 9.259,57
Leefbaar Delft 4.582,49
GroenLinks 6.388,99
STIP 5.386,39
Stadsbelangen 3.267,80
D66 1.143,40
ChristenUnie
/ SGP 690,00
SP 1.828,95
Kroon nvt[1]
Voor
een drietal fracties betekend de verantwoording dat ze met hun reserve in 2007
boven de grens uitkomen dan die volgens de verordening is toegestaan (max. 100%
van de ontvangen vergoeding). Voorgesteld wordt conform artikel 30 lid 4d de
volgende bedragen te verrekenen bij de eerst volgende voorschotbetaling (bedragen
in €):
PvdA 1.769,81
D66 454,54
ChristenUnie/SGP 1.541,63
Voor
de nadere onderbouwing van deze verrekening wordt verwezen naar het totaal
overzicht dat bij dit voorstel als bijlage is opgenomen.
7. Communicatie
nvt
8. Verdere procedure
nvt
Bijlagen:
·
Gespecificeerd
overzicht per fractie
[1] De verantwoording over 2006 van de fractie Kroon is reeds bij de verantwoording over 2005 verrekend.
Pagina:
1
[JMP1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium
Pagina:
1
[JMP2]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP3]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.