Van : Presidium[JMP1]
Datum : 10 september 2007[JMP2]
Pfh. :
Steller : [JMP3]Y.
van Delft
tel.nr. : 2197952[JMP4]
e-mail : yvdelft@delft.nl[JMP5]
Programma : Bestuur en Organisatie
Registratie nr. : [20334928[JMP6]]
Stuk : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP7]]
Onderwerp :
[JMP8]Wijzingsvoorstellen
Reglement van Orde Gemeenteraad en Verordening op de Raadscommissies
Gevraagde
beslissing:
1.
In te stemmen met de voorgestelde wijzingen van het
Reglement van Orde Gemeenteraad en de Verordening op de Raadscommissies [JMP9]
.
De voorgestelde wijzigingen omvatten de volgende
onderwerpen:
Ø Toevoegen
van een bepaling dat initiatiefvoorstellen standaard voor een reactie naar het
college worden gestuurd (wijziging artikel 35, lid 2 RvO)
Ø Wijzigen
van de bepaling omtrent wijze van beschikbaar stellen geheime stukken; ter
inzage i.p.v. opsturen (wijziging artikel 12, lid 3 VR)
Ø Wensen
en bedenkingen van de raad i.h.k.v. artikel 160 lid 2, dan wel artikel 169, lid
4 voortaan vastleggen in een raadsbesluit (wijziging artikel 11, lid 4 VR)
Ø Losknippen
van raadsvoorstellen en ter kennisname stukken bij de toezending/behandeling
(wijziging artikel 11, lid )
1. Aanleiding
Het spreiden van piekmomenten in de verzending,
zodat er (meer) tijd is voor advisering en de vraag om de spelregels aan de
praktijk aan te passen.
2. Bevoegdheid
Verordenende bevoegdheid raad
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
Ø De
reglementen aanpassen aan de huidige praktijk
Ø Spreiden
van de verzending van raads- en commissiestukken op meerdere momenten in de
week, zodat er (meer) tijd komt voor advisering. Daarnaast kan het losknippen
van raadsvoorstellen en ter kennisname stukken een positief effect hebben op
het concentreren op hoofdlijnen door de raad. Immers, de raadsvoorstellen zijn
bevoegdheid van de raad en aan stukken die ter kennisname worden gestuurd kan
de raad niets meer veranderen.
5. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Reglementen wijzigen
6. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf )
-
Stuk
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel van het presidium van 10
september 2007 inzake wijzigingsvoorstellen voor het Reglement van Orde van de
gemeenteraad en de Verordening op de Raadscommissies;
gelet op het advies van de commissie Bestuur en
Werk;
b e s l u i t :
-In te stemmen met de volgende wijziging van het
Reglement van Orde gemeenteraad:
In de zin ‘De raad kan bepalen dat het voorstel
eerst voor advies aan een raadscommissie en/of het college wordt voorgelegd.’
schrappen: ‘en/of het college’. De volgende zin wordt aan lid 2 toegevoegd:
‘Nadat het voorstel schriftelijk is ingediend bij de voorzitter wordt het
voorstel standaard naar het college doorgestuurd voor een advies en/of
standpunt.’.
-In te
stemmen met de volgende wijzigingen van de Verordening op de Raadscommissies:
Artikel
12 lid 3 Ter inzage leggen van stukken en beschikbaarstelling via het
Raadsinformatiesysteem
‘…, toegezonden aan de (plv) commissieleden.’ vervangen door ‘en ter inzage gelegd bij de griffier voor stukken die worden overdragen aan de raad en bij de gemeentesecretaris voor stukken die aan het college blijven en worden verstrekt in het kader van de actieve informatieplicht.’
Artikel 11 De Agenda
Lid 4: schrappen b, c en
d
Toevoegen lid 4b (nieuw)
‘De stukken ter kennisname van het college en van overigen worden wekelijks op
het RIS geplaatst. Commissieleden kunnen deze stukken aanmelden voor korte
bespreking in de eerstvolgende vakcommissie, waarbij een uiterste termijn van
48 uur in acht genomen moet worden.’.
De zin ’Behoudens de
onder punt d vermelde stukken kunnen de voorstellen geplaatst op de lijst niet
te bespreken stukken, onder gebruikmaking van het bepaalde in lid 6, ter
bespreking worden gevraagd door de (plv.) commissieleden.’ vervangen door ‘De
voorstellen geplaatst op de lijst niet te bespreken stukken kunnen, onder
gebruikmaking van het bepaalde in lid 6, ter bespreking worden gevraagd door de
(plv.) commissieleden.’
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 1 november 2007.
,
burgemeester.
,
griffier.
Pagina:
1
[JMP1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium
Pagina:
1
[JMP2]Dit betreft de datum
van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand
aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit
in.
Pagina:
1
[JMP3] Hier vul je de naam
van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze
persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.
Pagina:
1
[JMP4]Hier staat het
telefoonnummer van de steller van het voorstel.
Pagina:
1
[JMP5] Het e-mail adres van
de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.
Pagina:
1
[JMP6]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP7]Dit betreft het
raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.
Pagina:
1
[JMP8]Hier komt in zeer
korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het
onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen
bij het college doorgeleid worden naar de raad
Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar
“vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het
besluitvormingsformulier staat.
Pagina:
1
[JMP9]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.
Pagina:
1
[JMP10]Hier wordt kort
ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen.
Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het
voorliggende besluit wordt genomen.