Raadsvoorstel                                                                                   

 

 

Van                     : Presidium[JMP1]               

Datum                  : 10 september 2007[JMP2] 

Pfh.                     :                  

Steller                  : [JMP3] Y. van Delft                        

tel.nr.                   : 2197952[JMP4] 

e-mail                  : yvdelft@delft.nl[JMP5] 

Programma          : Bestuur en Organisatie       

Registratie nr.       : [20334928[JMP6] ]

Stuk                    : [Wordt ingevuld door Griffie[JMP7] ]                        

 

Onderwerp        : [JMP8] Wijzingsvoorstellen Reglement van Orde Gemeenteraad en Verordening op de Raadscommissies

 

Gevraagde beslissing:

1.                  In te stemmen met de voorgestelde wijzingen van het Reglement van Orde Gemeenteraad en de Verordening op de Raadscommissies [JMP9] 

 

 

.

 

Samenvatting

De voorgestelde wijzigingen omvatten de volgende onderwerpen:

Ø       Toevoegen van een bepaling dat initiatiefvoorstellen standaard voor een reactie naar het college worden gestuurd (wijziging artikel 35, lid 2 RvO)

Ø       Wijzigen van de bepaling omtrent wijze van beschikbaar stellen geheime stukken; ter inzage i.p.v. opsturen (wijziging artikel 12, lid 3 VR)

Ø       Wensen en bedenkingen van de raad i.h.k.v. artikel 160 lid 2, dan wel artikel 169, lid 4 voortaan vastleggen in een raadsbesluit (wijziging artikel 11, lid 4 VR)

Ø       Losknippen van raadsvoorstellen en ter kennisname stukken bij de toezending/behandeling (wijziging artikel 11, lid )

 

1.         Aanleiding

Het spreiden van piekmomenten in de verzending, zodat er (meer) tijd is voor advisering en de vraag om de spelregels aan de praktijk aan te passen.

 

2.         Bevoegdheid

Verordenende bevoegdheid raad

 

3.         Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

-[JMP10] 

 

4.         Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

Ø       De reglementen aanpassen aan de huidige praktijk

Ø       Spreiden van de verzending van raads- en commissiestukken op meerdere momenten in de week, zodat er (meer) tijd komt voor advisering. Daarnaast kan het losknippen van raadsvoorstellen en ter kennisname stukken een positief effect hebben op het concentreren op hoofdlijnen door de raad. Immers, de raadsvoorstellen zijn bevoegdheid van de raad en aan stukken die ter kennisname worden gestuurd kan de raad niets meer veranderen.

 

5.         Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

Reglementen wijzigen

 

6.         Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

-

 


Stuk

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het presidium van 10 september 2007 inzake wijzigingsvoorstellen voor het Reglement van Orde van de gemeenteraad en de Verordening op de Raadscommissies;

 

gelet op het advies van de commissie Bestuur en Werk;

 

b e s l u i t :

 

-In te stemmen met de volgende wijziging van het Reglement van Orde gemeenteraad:

           

artikel 35, lid 2 Initiatiefvoorstellen

In de zin ‘De raad kan bepalen dat het voorstel eerst voor advies aan een raadscommissie en/of het college wordt voorgelegd.’ schrappen: ‘en/of het college’. De volgende zin wordt aan lid 2 toegevoegd: ‘Nadat het voorstel schriftelijk is ingediend bij de voorzitter wordt het voorstel standaard naar het college doorgestuurd voor een advies en/of standpunt.’.

 

 -In te stemmen met de volgende wijzigingen van de Verordening op de Raadscommissies:

 

Artikel 12 lid 3 Ter inzage leggen van stukken en beschikbaarstelling via het Raadsinformatiesysteem

‘…, toegezonden aan de (plv) commissieleden.’ vervangen door ‘en ter inzage gelegd bij de griffier voor stukken die worden overdragen aan de raad en bij de gemeentesecretaris voor stukken die aan het college blijven en worden verstrekt in het kader van de actieve informatieplicht.’

 

Artikel 11 De Agenda

Lid 4: schrappen b, c en d

Toevoegen lid 4b (nieuw) ‘De stukken ter kennisname van het college en van overigen worden wekelijks op het RIS geplaatst. Commissieleden kunnen deze stukken aanmelden voor korte bespreking in de eerstvolgende vakcommissie, waarbij een uiterste termijn van 48 uur in acht genomen moet worden.’.

 

De zin ’Behoudens de onder punt d vermelde stukken kunnen de voorstellen geplaatst op de lijst niet te bespreken stukken, onder gebruikmaking van het bepaalde in lid 6, ter bespreking worden gevraagd door de (plv.) commissieleden.’ vervangen door ‘De voorstellen geplaatst op de lijst niet te bespreken stukken kunnen, onder gebruikmaking van het bepaalde in lid 6, ter bespreking worden gevraagd door de (plv.) commissieleden.’  

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 november 2007.

 

 

                                                           , burgemeester.

 

 

                                                           , griffier.


Pagina: 1
 [JMP1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium

Pagina: 1
 [JMP2]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP3] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.

Pagina: 1
 [JMP4]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel.

Pagina: 1
 [JMP5] Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.

Pagina: 1
 [JMP6]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP7]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.

Pagina: 1
 [JMP8]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.

Pagina: 1
 [JMP9]Hier komen puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.

Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.

 

Pagina: 1
 [JMP10]Hier wordt kort ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen. Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het voorliggende besluit wordt genomen.