|
-- juni 2008 |
Agendapunt: |
|
Nummer: |
ABV |
Portefeuillehouder: |
W.A. Mateman |
Contactpersoon: |
P. Morauw AA. |
Doorkiesnummer: |
070 7501 537 |
Den Haag, |
-- juni 2008 |
Aan het algemeen bestuur |
|
Programmabegroting 2009 |
CONCEPT
Nota van aanbieding
1.
Inleiding
Overeenkomstig het
bepaalde in artikel 52 van de Regeling stadsgewest Haaglanden 1995 bieden wij u
hierbij de ontwerpbegroting voor het jaar 2009 ter vaststelling aan. De
ontwerpbegroting is voorzien van een meerjarenraming.
De begroting is
gebaseerd op de doelstelling en taken, zoals deze zijn vastgelegd in de
gemeenschappelijke regeling Stadsgewest Haaglanden 1995 en sluit voorts aan bij
het lopende beleid.
De begroting is aangepast aan de per 1
januari 2008 ingevoerde nieuwe voorschriften (het Besluit Begroting en
Verantwoording).Hierin is bepaald, dat de voorheen onder voorzieningen
opgenomen subsidies van Rijk en provincie, nu gezien moeten worden als nog te
betalen bedragen en moeten worden gerangschikt onder de transitoria. Dit heeft
als gevolg, dat de in het jaar gerealiseerde uitgaven (subsidies,
uitbestedingen en eventuele apparaatskosten) in de exploitatierekening worden
verantwoord en niet meer rechtstreeks op de voorziening worden gemuteerd.
Hierdoor is het inzicht in de totale lasten hersteld en is aan een belangrijk
bezwaar van de hiervoor krachtens wet voorgeschreven methodiek tegemoet
gekomen.
Aangezien deze nieuwe voorschriften
bekend zijn gemaakt nadat de begroting 2008 is vastgesteld, is deze nog op de
inmiddels gewijzigde voorschriften gebaseerd. Bij eerste managementrapportage
2008, die in september aan uw bestuur zal worden aangeboden, zal de begroting
2008 met de nieuwe voorschriften in overeenstemming worden gebracht.
De vergelijking van de begroting 2009
met die van 2008 is gelet op nu nog onderling verschillende inrichtingen voor
programma’s, die steunen op belangrijke geldstromen van het Rijk en provincie
niet goed mogelijk.
Voor de begroting van het Stadsgewest is uitgegaan van de zogenaamde nullijn, dat wil
zeggen, dat de algemene bijdrage per inwoner van de gemeenten uitsluitend
verhoogd is met een index voor de loonontwikkeling. Deze index bestaat uit de
verrekening van de werkelijke (loon)stijging ten opzichte van de geraamde
stijging 2008 alsmede een raming van de in 2009 verwachte stijging.
In de jaarrekening wordt de
afwijking tussen begrote en werkelijke index van het verslagjaar verrekend.
Het is gewenst gebleken enkele beleidsintensiveringen
toe te passen. De hiervoor noodzakelijke ruimte is gecreëerd door bezuinigingen
elders. Daarbij is gekozen voor een generieke bezuinigingsmethode, namelijk het
niet toekennen van een prijscompensatie aan de uitbestedingen van de programma’s.
Hierdoor kunnen de volgende beleidsintensiveringen worden gerealiseerd:
·
Door
de toegenomen druk op de arbeidsmarkt is de vervulling van vacatures een
probleem, waardoor in specifieke gevallen meer wervingskosten zullen moeten
worden gemaakt. Hiervoor is het P&O-budget opgehoogd met 30.000 euro.
·
Het
budget voor onderzoek en uitbesteding van organisatie- en efficiencyonderzoeken
is al enige jaren gefixeerd op 10.000 euro. Dit bedrag is onvoldoende om een
onderzoek uit te financieren. Het budget is in deze begroting opgehoogd met
30.000 euro.
·
De
toegenomen druk op de door het Rijk voorgeschreven beleidswijzigingen van de
Jeugdzorg is niet meer op te vangen binnen de huidige formatie. In de begroting
wordt voorzien in een uitbreiding, waarvan 0,4 fte ten laste komt van de
vorenstaand bedoelde ruimte.
·
De
ambitie op het gebied van Milieu en in het bijzonder met betrekking tot het
klimaat vereist een forse investering. Uit de huidige middelen is hiervoor een
bedrag van 40.000 euro vrijgemaakt. Dit is toereikend voor slechts een deel van
de ambitie.
·
Voor
de instelling van een afzonderlijk programma Groen is een deel van de formatie
en een deel van de uitbestedingbudgetten van het programma Ruimte overgedragen.
Aan deze gelden is een bedrag van 60.000 euro toegevoegd. De thans vrijgemaakte
ruimte is uitsluitend toereikend voor het opstellen en begeleiden van
groenbeleid. Dit zal in de loop van 2008 leiden tot nadere voorstellen, onder
meer inzake de instelling van een Groenfonds.
De begrotingsruimte die is ontstaan
door het wegvallen van de bijdrage van het Stadsgewest aan de (inmiddels
opgeheven) Regio Randstad, die uit de lopende begroting werd betaald, is benut
voor een, gelet op de noodzakelijk toenemende aandacht voor juridische
procedures, aanbestedingsprocedures, contracten en overeenkomsten - formatieve
versterking, waarvan 0,5 fte ten laste komt van de gecreëerde ruimte.
3. Financiering
De totale uitgaven van het stadsgewest
worden voor 2009 geraamd op 433 miljoen
euro.
Dit bedrag wordt als volgt gedekt:
€ 4.000.000
In de paragraaf
weerstandsvermogen zijn de volgende risico’s opgenomen:
Algemeen
Risico's als gevolg van
bestuurlijk organisatorische ontwikkelingen
Op 1 januari 2006
is de Wijzigingswet Wgr-plus in werking getreden. Daarmee is een einde gekomen
aan een periode waarin het Stadsgewest onder de tijdelijke Kaderwet bestuur in
verandering viel en is de tijdelijke voorziening materieel gezien omgezet in
een structurele regeling. De omvang van
het takenpakket is overigens afhankelijk van de betreffende sectorwetgeving.
Dat betekent dat daarin een zeker, maar niet te definiëren risico zit.
Bijdragen huisvesting
In de begroting 2009 zijn de
huisvestingskosten verdeeld over de geraamde bezetting. Hierin zijn personen
opgenomen die niet tot de formatie van het Stadsgewest behoren, maar,
bijvoorbeeld ten gevolge van de uitvoering van een project (bijvoorbeeld Swingh
en Stedebaan), wel ruimte bezetten. Na afloop van dat project ontstaat dan
leegstand en zullen de huisvestingskosten per eenheid omhoog gaan.
Verkeer en Vervoer
Risico infrastructuur
Door
het uitvoeren van infrastructurele werken treden een drietal risico’s op:
·
risico’s met betrekking tot de uitvoering: voor deze risico’s worden
zoveel mogelijk verzekeringen afgesloten;
·
risico’s met betrekking tot de subsidieafrekening. Het Rijk kan bij de
vaststelling van de subsidiabele kosten afwijken van de door het Stadsgewest
ingediende afrekening.
·
risico’s die optreden als het Stadsgewest opdrachtgever is: voor deze
risico’s is de juridische kwaliteit van de opdrachtverstrekking en de control
op de uitvoering essentieel.
Jeugdzorg
Met het recht
op jeugdzorg is het Stadsgewest Haaglanden verantwoordelijk voor een genoegzaam
aanbod. Wanneer niet tijdig de geïndiceerde (door het Stadsgewest te
financieren) jeugdzorg geleverd wordt en de aanbieder niet over voldoende
budget beschikt, kan deze zorg uiteindelijk via de rechter afgedwongen worden
bij het Stadsgewest.
De financiële mogelijkheden van het Stadsgewest zijn, gezien de afhankelijkheid
van het Rijk, beperkt. Gezien de ervaringen in de AWBZ sector is de verwachting
dat het aantal claims beperkt zal zijn. In de voorgaande jaren zijn geen claims
binnengekomen.
De vraag naar
jeugdzorg zal komende jaren, zo is de verwachting, nog stijgen. Er bestaat een
spanning tussen de hoogte van de beschikbare Rijksmiddelen en de uitgaven voor
het verschaffen van voldoende en verantwoorde zorg in het Stadsgewest
Haaglanden. In geval van tekorten en een ontoereikende egalisatiereserve
jeugdzorg zal een beroep gedaan worden op het Rijk (hardheidsclausule Wjz) in
verband met aanvullende middelen.
6.
Procedure
vaststelling begroting
De procedure voor
de vaststelling van de begroting is vermeld in artikel 52, leden 1, 2 en 6 van
de Regeling stadsgewest Haaglanden 1995. Deze procedure houdt in dat het
dagelijks bestuur jaarlijks een ontwerpbegroting opmaakt, voorzien van een
meerjarenraming. Deze ontwerpbegroting wordt uiterlijk zes weken voordat zij
aan het algemeen bestuur wordt aangeboden aan de raden der deelnemende
gemeenten toegezonden.
De raden van de
deelnemende gemeenten kunnen over de ontwerpbegroting aan het dagelijks bestuur
hun zienswijze geven. Het dagelijks bestuur voegt deze commentaren waarin de
zienswijzen zijn vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen
bestuur wordt aangeboden. Het algemeen bestuur stelt de begroting uiterlijk
vast 1 juli van het jaar voorafgaande aan dat, waarvoor de begroting moet
dienen.
7. De bijdrage van de deelnemende gemeenten
Ingevolge artikel 52, lid 4, van de
gemeenschappelijke regeling stadsgewest Haaglanden 1995 wordt bij de
begroting voor de berekening van de bijdrage per deelnemende gemeente uitgegaan
van het inwonertal op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan het jaar waarvoor
de bijdrage is verschuldigd.
Het aantal inwoners van de
aan het Stadsgewest deelnemende gemeenten bedraagt per
1 januari 2008 in totaal 997.331. De bijdrage per inwoner bedraagt € 5,60 (2008
: € 5,29).
De berekening van de bijdrage per gemeente is
opgenomen als bijlage 2 bij de begroting.
De
bijdrage per inwoner is ten opzichte van 2008 geïndexeerd met 5,95% als
resultante van:
1.
de
correctie op de cao loonstijging voor 2007 (lopend tot 1 juni 2008) van 0,70%.
2.
de
correctie op de cao loonstijging voor 2008 (lopend tot 1 juni 2009) van 1,30 %
3.
de
bijstelling van de werkgeverspremies 2008 ( 32,07%) ten opzichte van 2007 (30,37%)
met 1,70% (voornamelijk Zorgverzekering, WAO/WIA en WGA)
4.
een
geraamde loonstijging voor 2009 van 3,0% (doorgerekend vanaf 1 juni 2009) en
0,5% incidenteel is per saldo 2,25%
Voor de berekening van de
meerjarencijfers wordt uitgegaan van 3,5% voor de jaren na 2009.
De bijdrage van de
deelnemende gemeenten wordt verhoogd met de bijdrage van het “Mobiliteitsfonds
2005” met een oplopende bijdrage van:
De bijdrage is
gebaseerd op het prijspeil 2008 en zal worden geïndexeerd.
Het totaalbeeld is
als volgt:
(in duizenden euro’s)
|
|
Lasten |
Baten |
Saldo |
1 |
Bestuur |
1.162 |
64 |
1.098 |
2 |
Mobiliteit |
335.308 |
334.941 |
367 |
3 |
Jeugdzorg |
86.248 |
86.044 |
204 |
4 |
Economie |
1.633 |
234 |
1.398 |
5 |
Milieu |
1.741 |
889 |
852 |
6 |
Ruimte |
3.998 |
3.479 |
519 |
7 |
Groen |
473 |
0 |
473 |
8 |
Wonen |
917 |
143 |
774 |
9 |
Financiering |
1.855 |
7.752 |
-5.897 |
|
saldo voor bestemming |
|
|
-212 |
|
mutatie op reserves |
302 |
90 |
212 |
|
saldo na bestemming |
433.636 |
433.636 |
0 |
In het Besluit
Begroting en Verantwoording (BBV) is de meerjarenraming als onderdeel van de begroting
voorgeschreven. Voor 2010 en latere jaren is vooralsnog uitgegaan van het
voortzetten van het huidige pakket van werkzaamheden. De cijfers 2010 en later
zijn derhalve in het algemeen geëxtrapoleerd met het trendpercentage van 3,5%.
Voor zover de cijfers voortkomen uit met derden gemaakte afspraken
(Grondkostenfonds, Bijdrage Openbaar Vervoer e.d.) zijn de afgesproken
meerjarencijfers opgenomen.
Op grond van
artikel 31a, lid 7 WOR is advies gevraagd over de ontwerp begroting aan de
ondernemingsraad. Op 19 maart is de conceptbegroting in de Ondernemingsraad
(OR) toegelicht.
omen. Deze reactie‘s zullen
bij de behandeling van de begroting beschikbaar zijn
Wij stellen u voor om de begroting 2009, zoals
deze in ontwerp is bijgevoegd, conform vast te stellen.
Het dagelijks bestuur van het
stadsgewest Haaglanden,
de secretaris, de
voorzitter
drs. A. Harkes J.J.
VAN AARTSEN