Vergadering:

-- juni 2008

Agendapunt:

 

 

Nummer:

ABV

Portefeuillehouder:

W.A. Mateman

Contactpersoon:

P. Morauw AA.

Doorkiesnummer:

070 7501 537

 

Den Haag,

-- juni 2008

Aan het algemeen bestuur

Programmabegroting 2009

 

CONCEPT

 

Nota van aanbieding

 

1.                   Inleiding

 

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 52 van de Regeling stadsgewest Haaglanden 1995 bieden wij u hierbij de ontwerpbegroting voor het jaar 2009 ter vaststelling aan. De ontwerpbegroting is voorzien van een meerjarenraming.

 

De begroting is gebaseerd op de doelstelling en taken, zoals deze zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling Stadsgewest Haaglanden 1995 en sluit voorts aan bij het lopende beleid.

De begroting is aangepast aan de per 1 januari 2008 ingevoerde nieuwe voorschriften (het Besluit Begroting en Verantwoording).Hierin is bepaald, dat de voorheen onder voorzieningen opgenomen subsidies van Rijk en provincie, nu gezien moeten worden als nog te betalen bedragen en moeten worden gerangschikt onder de transitoria. Dit heeft als gevolg, dat de in het jaar gerealiseerde uitgaven (subsidies, uitbestedingen en eventuele apparaatskosten) in de exploitatierekening worden verantwoord en niet meer rechtstreeks op de voorziening worden gemuteerd. Hierdoor is het inzicht in de totale lasten hersteld en is aan een belangrijk bezwaar van de hiervoor krachtens wet voorgeschreven methodiek tegemoet gekomen.

Aangezien deze nieuwe voorschriften bekend zijn gemaakt nadat de begroting 2008 is vastgesteld, is deze nog op de inmiddels gewijzigde voorschriften gebaseerd. Bij eerste managementrapportage 2008, die in september aan uw bestuur zal worden aangeboden, zal de begroting 2008 met de nieuwe voorschriften in overeenstemming worden gebracht.

De vergelijking van de begroting 2009 met die van 2008 is gelet op nu nog onderling verschillende inrichtingen voor programma’s, die steunen op belangrijke geldstromen van het Rijk en provincie niet goed mogelijk.

 

  1. Financieel beleid

 

Voor de begroting van het Stadsgewest is uitgegaan van de zogenaamde nullijn, dat wil zeggen, dat de algemene bijdrage per inwoner van de gemeenten uitsluitend verhoogd is met een index voor de loonontwikkeling. Deze index bestaat uit de verrekening van de werkelijke (loon)stijging ten opzichte van de geraamde stijging 2008 alsmede een raming van de in 2009 verwachte stijging.

In de jaarrekening wordt de afwijking tussen begrote en werkelijke index van het verslagjaar verrekend.

 

Het is gewenst gebleken enkele beleidsintensiveringen toe te passen. De hiervoor noodzakelijke ruimte is gecreëerd door bezuinigingen elders. Daarbij is gekozen voor een generieke bezuinigingsmethode, namelijk het niet toekennen van een prijscompensatie aan de uitbestedingen van de programma’s. Hierdoor kunnen de volgende beleidsintensiveringen worden gerealiseerd:

·         Door de toegenomen druk op de arbeidsmarkt is de vervulling van vacatures een probleem, waardoor in specifieke gevallen meer wervingskosten zullen moeten worden gemaakt. Hiervoor is het P&O-budget opgehoogd met  30.000 euro.

·         Het budget voor onderzoek en uitbesteding van organisatie- en efficiencyonderzoeken is al enige jaren gefixeerd op 10.000 euro. Dit bedrag is onvoldoende om een onderzoek uit te financieren. Het budget is in deze begroting opgehoogd met 30.000 euro.

·         De toegenomen druk op de door het Rijk voorgeschreven beleidswijzigingen van de Jeugdzorg is niet meer op te vangen binnen de huidige formatie. In de begroting wordt voorzien in een uitbreiding, waarvan 0,4 fte ten laste komt van de vorenstaand bedoelde ruimte.

·         De ambitie op het gebied van Milieu en in het bijzonder met betrekking tot het klimaat vereist een forse investering. Uit de huidige middelen is hiervoor een bedrag van 40.000 euro vrijgemaakt. Dit is toereikend voor slechts een deel van de ambitie.

·         Voor de instelling van een afzonderlijk programma Groen is een deel van de formatie en een deel van de uitbestedingbudgetten van het programma Ruimte overgedragen. Aan deze gelden is een bedrag van 60.000 euro toegevoegd. De thans vrijgemaakte ruimte is uitsluitend toereikend voor het opstellen en begeleiden van groenbeleid. Dit zal in de loop van 2008 leiden tot nadere voorstellen, onder meer inzake de instelling van een Groenfonds.

 

De begrotingsruimte die is ontstaan door het wegvallen van de bijdrage van het Stadsgewest aan de (inmiddels opgeheven) Regio Randstad, die uit de lopende begroting werd betaald, is benut voor een, gelet op de noodzakelijk toenemende aandacht voor juridische procedures, aanbestedingsprocedures, contracten en overeenkomsten - formatieve versterking, waarvan 0,5 fte ten laste komt van de gecreëerde ruimte.

 

3.  Financiering

 

De totale uitgaven van het stadsgewest worden voor 2009 geraamd op  433 miljoen euro.

Dit bedrag wordt als volgt gedekt:

  1. rijksbijdragen                                                                               413.000.000
  2. de gemeentelijke bijdrage per inwoner                                                6.000.000
  3. de gemeentelijke bijdrage aan het mobiliteitsfonds                              7.000.000
  4. bijdrage provincie                                                                             3.000.000
  5. overige (detacheringen, onttrekkingen reserves, treasury ed.)

                                                                                                            4.000.000

 

 

  1. Risico’s

 

In de paragraaf weerstandsvermogen zijn de volgende risico’s opgenomen:

 

Algemeen

 

Risico's als gevolg van bestuurlijk organisatorische ontwikkelingen

Op 1 januari 2006 is de Wijzigingswet Wgr-plus in werking getreden. Daarmee is een einde gekomen aan een periode waarin het Stadsgewest onder de tijdelijke Kaderwet bestuur in verandering viel en is de tijdelijke voorziening materieel gezien omgezet in een structurele regeling.  De omvang van het takenpakket is overigens afhankelijk van de betreffende sectorwetgeving. Dat betekent dat daarin een zeker, maar niet te definiëren risico zit.

 

Bijdragen huisvesting

In de begroting 2009 zijn de huisvestingskosten verdeeld over de geraamde bezetting. Hierin zijn personen opgenomen die niet tot de formatie van het Stadsgewest behoren, maar, bijvoorbeeld ten gevolge van de uitvoering van een project (bijvoorbeeld Swingh en Stedebaan), wel ruimte bezetten. Na afloop van dat project ontstaat dan leegstand en zullen de huisvestingskosten per eenheid omhoog gaan.

 

Verkeer en Vervoer

 

Risico infrastructuur

Door het uitvoeren van infrastructurele werken treden een drietal risico’s op:

·           risico’s met betrekking tot de uitvoering: voor deze risico’s worden zoveel mogelijk verzekeringen afgesloten;

·           risico’s met betrekking tot de subsidieafrekening. Het Rijk kan bij de vaststelling van de subsidiabele kosten afwijken van de door het Stadsgewest ingediende afrekening.

·           risico’s die optreden als het Stadsgewest opdrachtgever is: voor deze risico’s is de juridische kwaliteit van de opdrachtverstrekking en de control op de uitvoering essentieel.

 

Jeugdzorg

Met het recht op jeugdzorg is het Stadsgewest Haaglanden verantwoordelijk voor een genoegzaam aanbod. Wanneer niet tijdig de geïndiceerde (door het Stadsgewest te financieren) jeugdzorg geleverd wordt en de aanbieder niet over voldoende budget beschikt, kan deze zorg uiteindelijk via de rechter afgedwongen worden bij het Stadsgewest.
De financiële mogelijkheden van het Stadsgewest zijn, gezien de afhankelijkheid van het Rijk, beperkt. Gezien de ervaringen in de AWBZ sector is de verwachting dat het aantal claims beperkt zal zijn. In de voorgaande jaren zijn geen claims binnengekomen.

De vraag naar jeugdzorg zal komende jaren, zo is de verwachting, nog stijgen. Er bestaat een spanning tussen de hoogte van de beschikbare Rijksmiddelen en de uitgaven voor het verschaffen van voldoende en verantwoorde zorg in het Stadsgewest Haaglanden. In geval van tekorten en een ontoereikende egalisatiereserve jeugdzorg zal een beroep gedaan worden op het Rijk (hardheidsclausule Wjz) in verband met aanvullende middelen.

 

6.       Procedure vaststelling begroting

 

De procedure voor de vaststelling van de begroting is vermeld in artikel 52, leden 1, 2 en 6 van de Regeling stadsgewest Haaglanden 1995. Deze procedure houdt in dat het dagelijks bestuur jaarlijks een ontwerpbegroting opmaakt, voorzien van een meerjarenraming. Deze ontwerpbegroting wordt uiterlijk zes weken voordat zij aan het algemeen bestuur wordt aangeboden aan de raden der deelnemende gemeenten toegezonden.

De raden van de deelnemende gemeenten kunnen over de ontwerpbegroting aan het dagelijks bestuur hun zienswijze geven. Het dagelijks bestuur voegt deze commentaren waarin de zienswijzen zijn vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden. Het algemeen bestuur stelt de begroting uiterlijk vast 1 juli van het jaar voorafgaande aan dat, waarvoor de begroting moet dienen.

 

7.       De bijdrage van de deelnemende gemeenten

 

Ingevolge artikel 52, lid 4, van de gemeenschappelijke rege­ling stadsge­west Haaglanden 1995 wordt bij de begroting voor de berekening van de bijdrage per deelnemende gemeente uitgegaan van het inwonertal op 1 januari van het jaar, voorafgaand aan het jaar waarvoor de bijdrage is verschuldigd.

 

Het aantal inwoners van de aan het Stadsgewest deelnemende gemeenten bedraagt per
1 januari 2008 in totaal 997.331. De bijdrage per inwoner bedraagt € 5,60 (2008 : € 5,29).

 

De berekening van de bijdrage per gemeente is opgenomen als bijlage 2 bij de begroting.

 

De bijdrage per inwoner is ten opzichte van 2008 geïndexeerd met 5,95% als resultante van:

 

1.       de correctie op de cao loonstijging voor 2007 (lopend tot 1 juni 2008) van 0,70%.

2.       de correctie op de cao loonstijging voor 2008 (lopend tot 1 juni 2009) van 1,30 %

3.       de bijstelling van de werkgeverspremies 2008 ( 32,07%) ten opzichte van 2007 (30,37%) met 1,70% (voornamelijk Zorgverzekering, WAO/WIA en WGA)

4.       een geraamde loonstijging voor 2009 van 3,0% (doorgerekend vanaf 1 juni 2009) en 0,5% incidenteel is per saldo 2,25%

 

Voor de berekening van de meerjarencijfers wordt uitgegaan van 3,5% voor de jaren na 2009.

 

De bijdrage van de deelnemende gemeenten wordt verhoogd met de bijdrage van het “Mobiliteitsfonds 2005” met een oplopende bijdrage van:

  1.             voor het jaar 2009: € 7,26;
  2.             voor het jaar 2010: € 7,26;
  3.             voor het jaar 2011: € 8,30.

 

De bijdrage is gebaseerd op het prijspeil 2008 en zal worden geïndexeerd.

 

  1. Het begrotingsbeeld

 

Het totaalbeeld is als volgt:

(in duizenden euro’s)

 

 

Lasten

Baten

Saldo

1

Bestuur

1.162

64

1.098

2

Mobiliteit

335.308

334.941

367

3

Jeugdzorg

86.248

86.044

204

4

Economie

1.633

234

1.398

5

Milieu

1.741

889

852

6

Ruimte

3.998

3.479

519

7

Groen

473

0

473

8

Wonen

917

143

774

9

Financiering

1.855

7.752

-5.897

 

saldo voor bestemming

 

 

-212

 

mutatie op reserves

302

90

212

 

saldo na bestemming

433.636

433.636

0

 

  1. Meerjarenramingen

 

In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is de meerjarenraming als onderdeel van de begroting voorgeschreven. Voor 2010 en latere jaren is vooralsnog uitgegaan van het voortzetten van het huidige pakket van werkzaamheden. De cijfers 2010 en later zijn derhalve in het algemeen geëxtrapoleerd met het trendpercentage van 3,5%. Voor zover de cijfers voortkomen uit met derden gemaakte afspraken (Grondkostenfonds, Bijdrage Openbaar Vervoer e.d.) zijn de afgesproken meerjarencijfers opgenomen.

 

  1. Intern overleg

 

Op grond van artikel 31a, lid 7 WOR is advies gevraagd over de ontwerp begroting aan de ondernemingsraad. Op 19 maart is de conceptbegroting in de Ondernemingsraad (OR) toegelicht.

 

  1. Reactie gemeenten

 

omen. Deze reactie‘s zullen bij de behandeling van de begroting beschikbaar zijn

  1. Voorstel

 

Wij stellen u voor om de begroting 2009, zoals deze in ontwerp is bijgevoegd, conform vast te stellen.

 

Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden,
de secretaris,                                                                          de voorzitter

drs. A. Harkes                                                                    J.J. VAN AARTSEN