Verordening
Cliëntenparticipatie Wsw
De cliëntenparticipatie
Wsw houdt zich bezig met het gemeentelijk beleid ten aanzien van de Wsw.
Dit is de verordenende bevoegdheid van de gemeente en ook de bestuurlijke
verantwoordelijkheid voor de uitvoering. In de Wet sociale Werkvoorziening,
artikel 2 lid 3 is cliëntenparticipatie geformuleerd als een wettelijk recht.
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel van het
college van 27 mei 2008,
besluit vast te stellen de
volgende Verordening Cliëntenparticipatie Wsw-beleid
Artikel 1 - Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan
onder:
- cliëntenparticipatie
Wsw: de gestructureerde wijze waarop de gemeente
Wsw-gerechtigden betrekt in de beleidsvoorbereiding, beleidsvaststelling,
uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wsw-beleid;
- College: het
college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft;
- Gemeentelijk
beleid arbeidsparticipatie : de samenhangende wijze
waarop de gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden, werkt aan de
verbetering van de mogelijkheden tot deelname aan reguliere arbeid van
Wsw-gerechtigden en aangepaste arbeid waar nodig;
- Cliëntenraad Wsw: de
door college als zodanig erkende en in deze gemeente actief zijnde
cliëntenraad van Wsw-gerechtigden, hierna te noemen: sw-raad.
- Wsw-gerechtigden:
ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijk
vertegenwoordigers, te weten:
·
Wsw-gerechtigden op de wachtlijst
·
Wsw-gerechtigden als werknemer van een sw-bedrijf of
·
Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever
en /of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.
Artikel 2 - Doelstellingen
Het beleid
cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:
1.
het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij het gemeentelijk
beleid inzake de uitvoering van de Wsw vanuit een onafhankelijke positie
optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en
evaluatie van het voor hen gevoerde gemeentelijk beleid;
2.
het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het
gemeentelijk Wsw-beleid, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden
aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening wat bijdraagt aan
het realiseren van volwaardig burgerschap.
Artikel 3 - Beleidsterreinen
In het kader van de cliëntenparticipatie
Wsw wordt de sw-raad onder andere betrokken bij het gemeentelijk Wsw-beleid en
de volgende onderwerpen:
-
visie van de gemeente ten aanzien van de invulling van de
doelstelling ‘de cliënt centraal en waar mogelijk werk bij een gewone werkgever’;
-
verordeningen Cliëntenparticipatie, Wachtlijstbeheer en
Persoonsgebonden budget en eventuele andere verordeningen;
-
wachtlijstbeheerbeleid. Onder andere Beleid gemeente met
betrekking tot verwijderen van wachtlijst Wsw bij weigering ‘passend’ werk aanbod
door gemeente;
-
beleid van de gemeente om werkgevers actief te benaderen
voor het beschikbaar stellen van werkplekken voor begeleidwerken;
-
beleid m.b.t. behoud verworven vaardigheden wachtende
Wsw-gerechtigden (sluitende aanpak);
-
keuze begeleidingsorganisaties voor mensen die begeleid
willen werken zonder gebruik te maken van het persoonsgebonden budget;
-
gemeentelijke verantwoording met betrekking tot het
gemeentelijk Wsw-beleid;
-
financiële verantwoording gemeente met betrekking tot de
Wsw;
-
gemeentelijk beleid met betrekking tot benutten faciliteiten
sw-bedrijf voor andere groepen;
-
de sw-raad mag adviseren over de klachten- of
bezwaarprocedures en regelingen
-
Meerjarenplan Combiwerk.
Artikel 4 Informatievoorziening
en advies
- De sw-raad kan het College en de Raad gevraagd
en ongevraagd een advies geven over de onderwerpen
als bedoeld in artikel 3.
- De adviezen van de sw-raad
worden door de secretaris op schrift gesteld. De voorzitter geeft
tekstueel akkoord aan het advies door het te ondertekenen. Het ondertekende
advies wordt ter kennisname gebracht aan het College en de Raad.
- Indien het besluit van het College afwijkt van
het advies van de sw-raad, dan stellen zij de sw-raad daarvan zo spoedig
mogelijk schriftelijk in kennis, voorzien van een motivering.
- Het College voorziet, behoudens overmacht,
overeenkomstig het huishoudelijk reglement de sw-raad schriftelijk en
tijdig van de noodzakelijke informatie welke een adequate deelname aan de
sw-raad mogelijk maakt.
- Burgemeester en wethouders voorzien de sw-raad
van de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van
de sw-raad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid
en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen
volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd
(braille, grootletterschrift, daisy rom).
- De werkwijze van het overleg zal, met
inachtneming van de bepalingen in deze verordening, worden vastgelegd in
een huishoudelijk reglement, vast te stellen door de daartoe gemachtigde
wethouder, en de sw-raad.
Artikel
5 Overleg
1.
Tussen burgemeester en wethouders en de sw-raad vindt
minimaal drie keer per jaar een structureel overleg plaats.
2.
Dit overleg wordt voorgezeten door een onafhankelijk
voorzitter, te benoemen door het College op voordracht van de leden van de
sw-raad en de verantwoordelijke wethouders.
3.
Bespreekpunten kunnen zowel door het College als de sw-raad
voor de agenda worden aangemeld. Bespreekpunten kunnen via de secretaris worden
aangemeld bij de agendacommissie van de sw-raad.
4.
Van overleg en afspraken met de sw-raad doen burgemeester en
wethouders binnen redelijke termijn schriftelijke rapportage aan de
cliëntenraad. Daarbij wordt in ieder geval aangegeven wat er met de door de
sw-raad gegeven adviezen is gedaan.
Artikel
6 Samenstelling
- De sw-raad bestaat uit
personen als bedoeld in artikel 1 Wsw en woonachtig in de gemeenten Delft,
Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland.
- De sw-raad telt maximaal 15 leden.
- De leden worden in unanimiteit door de vier
colleges benoemd.
- Voor alle leden, zoals bedoeld onder 1 en 2
geldt dat zij benoemd worden voor een periode van 3 jaar. Na deze termijn
kan op verzoek de deelname aan de sw-raad met eenmaal 3 jaar worden
verlengd.
- Bij de samenstelling van de sw-raad wordt
gestreefd naar regionale spreiding van de leden uit de vier deelnemende
gemeenten. Om de regionale component te garanderen is er geoormerkte
vacatureruimte voor de contractgemeenten.
- De voorzitter en secretaris worden in
unanimiteit benoemd door de vier colleges. Hun benoeming wordt gesteund
door de leden van de sw-raad.
Artikel 7 Faciliteiten
- Burgemeester en wethouders stellen aan de
sw-raad zodanige middelen ter beschikking dat de sw-raad redelijkerwijze
in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze
verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige
Wsw-gerechtigden in het kader van de Wsw.
- De middelen als bedoeld in het eerste lid worden
jaarlijks toegekend op basis van een begroting.
- De gemaakte kosten worden vóór 1 april aan het
College verantwoord.
- Voor niet reguliere activiteiten kan de sw-raad
bij burgemeester en wethouders een projectsubsidie aanvragen.
- Aan de sw-raad zal een secretaris beschikbaar
worden gesteld.
- De voorzitter, zoals genoemd in artikel 6 lid 6
van deze verordening wordt benoemd voor een periode van 4 jaar. Na het
beëindigen van deze termijn kan de voorzitter worden gevraagd nogmaals een
termijn als voorzitter te fungeren.
- De colleges kunnen in unanimiteit op voordracht van
de sw-raad, gedurende de zittingsperiode besluiten de voorzitter uit diens
functie te ontheffen wanneer deze naar het oordeel van de sw-raad en het
College onvoldoende functioneert. Dit besluit vindt niet plaats dan nadat
de voorzitter is gehoord.
- Uit het voor de sw-raad beschikbare budget wordt
elke deelnemer van de sw-raad, die dit wenst, ter bestrijding van gemaakte
en te maken onkosten een passende onkostenvergoeding verstrekt. Het
College is bevoegd dit bedrag aan te passen.
Artikel 8
In gevallen
waarin deze verordening niet voorziet, beslist het College.
Artikel 9
Deze verordening kan worden
aangehaald als de: Verordening cliëntenparticipatie Wet sociale
werkvoorziening.
Artikel
10
Deze
verordening treedt in werking op 1 juli
2008
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2008.
,burgemeester.
,griffier.