ten
behoeve van de
S T A D S V I S I E
Delft, 26 mei 2008
Opsteller: Ronald de Groot |
Reg.nr.:
360164 |
Ten geleide
Op 11 december 2007 is in de
raadscommissie Bestuur en Werk het proces om tot een stadsvisie te komen
besproken. Afgesproken is onder meer om zomer 2008 een koersnota uit te brengen
met de volgende elementen:
· Het proces
ter totstandkoming van de stadsvisie, met daarin uitgewerkt de wijze waarop de
maatschappelijke discussieronde gevoerd wordt;
· De
samenbindende elementen en het daaruit te destilleren profiel van Delft;
· De vragen
en discussiepunten die aan de samenleving kunnen worden voorgelegd over de
betekenis van ontwikkelingen en trends voor de stad;
· De
samenvattingen van beleidskadernota’s en andere visiedocumenten.
Omdat de koersnota input zal zijn voor de maatschappelijk
discussie zal deze als krant bij aanvang van de discussie gepubliceerd worden.
Tevens zal op basis hiervan een onderdeel voor de gemeentelijke website worden
opgemaakt.. De publicatie zal naar verwachting eind september zijn. Vooralsnog
wordt gedacht aan een bijlage bij de Stadskrant. Dit betekent dat de nota is
opgebouwd als pakket min of meer zelfstandig leesbare artikelen die onderling
samenhang kennen. Het kan zijn dat de in deze nota opgenomen artikelen om reden
van opmaak of leesbaarheid redactietechnisch nog aangepast worden. Inhoudelijk
zal dit niet van invloed zijn.
De verschillende onderdelen hebben voor de bestuurlijke
besluitvorming verschillend gewicht. College en raad moeten instemmen met de
wijze waarop de discussie gevoerd wordt. Dit betekent dat voor dit deel van de
koersnota inhoudelijke politiek bestuurlijke besluitvorming gevraagd wordt.
De onderdelen samenbindende elementen en profiel van Delft
en de vragen die aan de samenleving gesteld worden niet bestuurlijk
vastgesteld. Zij zijn immers input voor
het maatschappelijk debat dat vrij en
open gevoerd moet kunnen worden. College en raad moeten wel instemmen met het
vrijgeven van deze onderdelen voor discussie.
De samenvattingen behoeven geen enkele besluitvorming. De
documenten waarop deze samenvattingen zijn gebaseerd zijn namelijk bestuurlijk
al vastgesteld.
Dit laatste maakt overigens mogelijk om beleid dat
binnenkort wordt vastgesteld een plaats te geven in het proces en de stadsvisie
zelf. Dit is waarschijnlijk van toepassing op de nota ‘samenwerken in krachtige
wijken’, de ‘afvalnota’ de ‘houtskoolschets met ruimtelijke keuzevarianten
t.b.v. de ruimtelijke structuurvisie en de gezondheidsnota.
De
samenvattingen zijn waar dit de helderheid en eenheid van beleid ten goede komt
geclusterd. De samenvattingen komen naar verwachting als losse kaders in ‘de krant’. De hier gehanteerde volgorde is
willekeurig en heeft geen relatie met de opmaak van de krant.
Het openingartikel “Ons Delft in 2030” is een inleiding (als
ware) afkomstig van de burgemeester. Immers de burgemeester kan naar buiten
treden namens het gehele bestuur (college en raad) en zo namens zowel collega
als raad ‘ambassadeur’ zijn van het idee en het proces tot opstellen van de
stadsvisie.
Het in het openingartikel geschetste proces om de
maatschappelijke discussie te voeren moet
technisch nog nader worden uitgewerkt. Deze uitwerking zal tevens in de
krant worden opgenomen.
Naast de discussie over de stadsvisie vindt najaar 2008
tevens onder meer inspraak over de ruimtelijke structuurvisie plaats. Bij de
inrichting van de maatschappelijke discussie is uitdrukkelijk rekening gehouden
om deze (en mogelijk andere) inspraak goed te integreren.
De planning van het
vervolgproces is indicatief omdat een aantal stappen nog concreet georganiseerd
moeten worden en afhankelijk zijn van agenda’s van derden. Zo moet het raadsdebat over de uitkomsten van
de maatschappelijke discussie nog gepland en georganiseerd worden met het
raadspresidium.
Ter indicatie is een planning opgemaakt waarin het gehele
proces in principe in 2008 afgerond kan worden. De maand januari 2009 biedt
mogelijkheid tot aanpassing zonder dat
dit het opstellen van de eigenlijke stadsvisie onder druk zet.
Behandeling in raadscommissie BestW |
Week 25 2008 (Di 17 juni) |
Besluitvorming gemeenteraad |
Week 26 2008 (Do 26 juni) |
Publicatie Koersnota als bijlage bij stadskrant |
Week 38 2008 (Zo 21 sept) |
DIP enquête en prijsvraag |
Week 39 t/m 41 |
Debat met externen (experts) |
Week 42 |
Vrije ruimte |
Week 43 t/m 49 |
Opmaken bundel |
Week 50 |
Raadsdebat over de uitkomsten |
Week 51 |
Vaststelling stadsvisie in gemeente raad |
Juni 2009 |
Onderdeel
maatschappelijke discussie
Dit deel van de koersnota behoeft bestuurlijke
vaststelling |
Ons Delft in 2030
De
gemeente Delft gaat een stadsvisie opstellen.
De wereld om ons heen verandert snel en dat is voor Delft
niet anders. Een generatie geleden was Delft nog een middelgrote industriestad
met een technische hogeschool en een betrekkelijk homogene bevolking. Nu is
Delft een innovatieve en internationaal georiënteerde stad met een naar
opleidingsniveau en herkomst zeer gedifferentieerde bevolking. Op veel manieren is zichtbaar dat burgers,
bedrijven, instellingen en de gemeente hierop inspelen. De gemeente heeft delen
of contouren van de toekomst van Delft zichtbaar gemaakt in beleidsstukken (kader- en visiedocumenten).
In deze krant zijn deze bouwstenen samengevat op een rijtje gezet. De gemeente
wil graag het debat over onze toekomst op gang brengen. Welk totaalbeeld zien
we ontstaan? Wat gebeurt er als we trends als internationalisering of
informatisering op het beeld loslaten? En het belangrijkste: hoe willen we dat
Delft er uit ziet?
Een
stadsvisie voor iedereen
Met een stadsvisie maken we de ambities die we met de stad
hebben en prioriteiten die we hierin stellen helder en voor iedereen kenbaar.
Deze lange termijn visie geeft koers en richting aan ons korte termijn
handelen. We starten bij wat we al hebben, omdat een stadsvisie die goed
geworteld is in het heden kracht heeft. Onze ambitie is dat de stadsvisie van iedereen wordt.
Het wordt een visie van de gemeente, van bedrijven en instellingen, van
belangenorganisaties en vooral van de inwoners van Delft. Een breed gedragen
stadsvisie lijkt een noodzakelijke voorwaarde voor de uitvoering ervan.
Delft in 2030
Een
stadsvisie schetst enerzijds een verre horizon, maar geeft anderzijds ook een
concreet beeld van hoe de stad eruit zou kunnen komen te zien. Voor de
Stadsvisie is daarom het jaar 2030 als scope gekozen. Dit jaar ligt ver weg
genoeg om los te komen van de huidige vraagstukken en planuitvoering en nabij
genoeg om nog voorstelbaar te zijn.
Hoe ver reikt de invloed van de
gemeente
Deze krant is het startschot voor de maatschappelijke
discussie om tot de stadsvisie te komen. Namens zowel raad als college nodig ik
u graag uit hieraan bij te dragen. In de discussie over de stadsvisie gaat het
dus over de richting die we voor de toekomst inslaan. Een toekomst die door uw
dagelijks handelen mede wordt bepaald. We zijn dus heel benieuwd hoe u tegen
die toekomst aan kijkt en welke kansen en mogelijkheden u voor Delft ziet.
In de discussie gaat het om de kwaliteit van argumenten. Om
goede ideeën. Om uw toekomstvisie. Het gaat dus niet om een meerderheid voor
een idee, om gelijk krijgen of om meebeslissen.
Voordat we de eigenlijke discussie gaan voeren willen we
eerst uw visies en beelden over Delft in 2030 verzamelen. We doen dit door via
het Delft Internet Panel een internet enquête te houden en door een prijsvraag
uit te schrijven waar iedereen aan mee kan doen. In de prijsvraag vragen we om
ons in maximaal 160 tekens “jouw gedroomde Delft” te sms’en of te mailen. De
internetenquête moet inzicht bieden in wat er bij u leeft. De spelregels van de
prijsvraag staan elders in deze krant. De resultaten van dit voortraject is
input voor de stadsvisie meerdaagse.
De
stadsvisie driedaagsemeerdaagse
De
stadsvisie meerdaagsedriedaagse
begint met het door een jury vaststellen van de 30 beste sms- inzendingen. Deze
inzenders krijgen allen een cadeaubon van € 50,--. Vervolgens houden we een
expertdebat dat live op lokale radio is te volgen. In dit debat geven
spraakmakende deskundigen hun bespiegelingen op de toekomst van Delft, op de
enquêteuitkomsten en op de sms’jes. Uiteraard reageren ze ook op elkaar. De
debatuitkomsten, sms’jes /mailtjes en de internetuitkomsten worden door
tekenaars verbeeld.
De
tekeningen worden vervolgens gedurende zes weken tentoongesteld en iedereen kan
op of aan de hand van de tekeningen reageren. Al deze reacties worden
verzameld. Ook vragen we u om uit de 30 gekozen sms’jes de meest aansprekende
te kiezen. Deze zal in een gedicht worden omgezet dat in de stadsvisie
gepubliceerd zal worden.
Na de meerdaagse drie daagse vindt de “de vrije ronde”
plaats, die zes weken zal duren. Dit betekent dat we organisaties zoals
scholen, belangengroepen, politieke partijen of instellingen actief ruimte
geven om zelf op onderzoek uit te gaan, zelf stadsvisie debatten te organiseren
en mensen uit te nodigen om mee te doen. De resultaten van de meerdaagsedriedaagse
staan voor iedereen in deze vrije ronde ter beschikking. Iedereen die in deze
vrije ronde iets wil doen kan via het stadsvisie contactpunt afspreken hoe wij
de resultaten ontvangen.
Naast de stadsvisie zijn dit najaar ook nog andere inspraak
momenten. Een belangrijk en spraakmakend voorbeeld hiervan is de
inspraakprocedure rond de ruimtelijke structuurvisie (RSV). Deze discussies
worden goed onderling afgestemd om dubbelingen te voorkomen.
Aan het eind hebben we de uitkomsten van de internetenquête,
de reacties op de prijsvraag, de resultaten van de meerdaagse, de reacties op
of naar aanleiding van de tekeningen,
de uitkomsten uit de vrije ronde en resultaten uit andere inspraak
momenten. Dit materiaal wordt gebundeld en aangeboden aan de gemeenteraad. De
gemeenteraad gaat hierover in debat. Ook dit debat is live op de lokale radio
te volgen. Na het raadsdebat zullen de bevindingen weer aan het college worden
aangeboden die deze samen met de eerste genoemde bundel tot één geïntegreerde
stadsvisie samenbrengt. Dit aanbieden gebeurt in een slotbijeenkomst waar alle
deelnemers voor worden uitgenodigd.
Planning is dat het college de stadsvisie zomer 2009 aan de
gemeenteraad zal aanbieden. Er zal dan ook verantwoording worden afgelegd over
hoe de input in de stadsvisie is verwerkt.
Delft is gemaakt door mensen. Uw inbreng is van belang is en
we doen concreet een beroep op uw creativiteit, deskundigheid, betrokkenheid
bij de stad, positiefkritische houding en visie. Het doel is immers een
denkrichting, een stadvisie te ontwikkelen die van de stad is.
Onderdeel samenbindende elementen en profiel
Dit deel van de koersnota behoeft bestuurlijk te worden vrijgegeven voor
discussie |
Delft
divers en kansrijk
Bewoners maken een stad en dat is in Delft niet anders. Het
zijn de bewoners die met de
universiteit, de werkers, het bedrijfsleven en de bezoekers de dragers zijn van
de toekomstige ontwikkelingen. De gemeente speelt hierin een ondersteunende en
activerende rol. Dit heeft ons opgeleverd dat Delft een prettige stad is met
veel ruimte voor creativiteit en innovatie die volop in beweging en
ontwikkeling is.
Delft is een stad met veel gezichten. Al deze
gezichten maken samen het Delft profiel. Een profiel dat wortelt in het
verleden en gericht is op de toekomst
Maatschappelijk is Delft een actieve, zorgzame stad
Delft is een stad waar gewerkt wordt. Economisch actief zijn
is en blijft belangrijk. De plek die arbeid in het leven inneemt zal
waarschijnlijk veranderen. Het is aan de Delftse inwoners en bedrijven om daar
klaar voor te zijn en aan de gemeente om daar voorwaarden voor te scheppen en
in haar plannen goed rekening mee te houden. Verwachting is dat de scheiding
tussen werk en privé verder zal vervagen als gevolg van toenemende
flexibilisering, toename van thuiswerk en toename van de arbeidsparticipatie.
Daarnaast zullen in de toekomst steeds meer mensen langer, dus na het 65e
jaar, door willen (of moeten) gaan. Vanwege onze kenniseconomie zal in Delft
het aantal (niet Nederlandse) kenniswerkers dat hier tijdelijk,voor een paar
jaar, komt werken en wonen sterk toenemen. Permanent aandachtpunt blijft de
match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.
Heel, schoon en veilig maken een stad leefbaar. In Delft
wordt veel geïnvesteerd in het ‘stedelijk erf’. Dit investeren kent vele
gezichten: variërend van het verzamelen van afval in ondergrondse containers
tot acties als ‘Fleur op’. De Delftse wijken hebben een eigen wijkbudget, waar
inwoners direct invloed hebben op de besteding. Met dit budget worden
bijvoorbeeld extra auto of fiets parkeervoorzieningen aangelegd, wordt de
verkeersveiligheid bij scholen verder verbeterd, het buurtwinkelcentrum
opgeknapt of de straatverlichting verbeterd.
Ook wordt veel gedaan om de binding van bewoners met de buurt en met
elkaar te verbeteren, bijvoorbeeld door het houden van straatfeesten. Bekend is
de actie ‘de leukste straat’
In Delft hoeft niemand in armoede te leven. In Delft vinden
we het normaal om mensen die door omstandigheden –tijdelijk- niet deelnemen aan
het arbeidsproces te helpen met een uitkering en vooral te ondersteunen bij het
vinden van een betaalde baan. De match op de arbeidsmarkt gaat niet vanzelf:
aan de ene kant mensen die moeilijk aan de slag komen en aan de andere kant
moeilijk vervulbare vacatures. Een oorzaak van niet aan de slag komen is het
onvoldoende gekwalificeerd zijn voor de beschikbare banen. In Delft doen we er
dan ook alles aan om te zorgen dat iedereen zich voor de arbeidsmarkt kan
kwalificeren. We leggen onze prioriteit dan ook bij bestrijden van
schooluitval, het halen van een startkwalificatie en opheffen van taalachterstand.
Het betekent ook verwezenlijken van minder
hooggekwalificeerde arbeid en scheppen van voorwaarden voor het combineren van
werk en zorgtaken, zoals kinderopvang. Alles is dus gericht op de economische
zelfstandigheid van de burger om zo een situatie van armoede te voorkomen of te
beëindigen. Dit maakt van Delft een
‘inclusieve’ stad!
Zorgen voor elkaar en meedoen zijn onze waarden. Zie
bijvoorbeeld onze invulling van het
WMO beleid en onze al meer dan een decennium succesvolle brede
wijkaanpak. Dit beleid voorkomt de vorming van probleemwijken. Reden genoeg om
hier mee stevig mee door te gaan.
Delft beschikt over een aantal krachtige culturele iconen
zoals Vermeer en Delfts Blauw. Deze iconen zullen blijven en zijn de dragers
van onze toeristische aantrekkelijkheid. Het maakt ons immers wereldwijd
bekend.. De actieve (beoefenen) en passieve (kijken en luisteren) culturele
participatie neemt toe. Dit is een gevolg van veranderende vrije tijd
besteding. Delft is een stad die hier veel ruimte en mogelijkheid toe wil
bieden.
Delft
integratiestad
Delft is een heterogene stad. Zo heeft bijna 3 op de 10
inwoners heeft een niet Nederlandse etniciteit. Integratie is een vereiste om
als heterogene bevolking prettig samen te kunnen leven. Delft doet er veel aan
om deze integratie te bereiken. Tolerantie, dat al heel lang tot de kernwaarden
van onze samenleving behoort, is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle
integratie.
Delft
jonge stad
Als studentenstad kent Delft een relatieve jonge bevolking.
Met name de groep 18 tot 25 jaar is hier relatief sterk vertegenwoordigd en dat
zal in de toekomst zo blijven. Zo’n grote groep jong volwassenen kleurt de
stad. Brengt levendigheid en vernieuwing en voorkomt gezapigheid. Het zijn van
een jonge stad maakt dat in Delft nieuwe trends en ontwikkelingen relatief snel
worden opgepakt. Dit is tot voordeel van iedereen.
Delft wil een gezonde stad zijn. Het hebben van een breed
assortiment indoor en outdoor sportvoorzieningen, een goede en laagdrempelige
gezondheidszorg en een goed bekend staand Reinier de Graaf streekziekenhuis is
daartoe de basis. Maar het gaat verder. Door goed te handhaven dat alcohol en
tabak aan jongeren wordt verkocht . Door voorzieningen op beperkte afstand van
de woning beschikbaar te hebben, verbonden met een goede fiets en wandel paden
pakken mensen sneller de fiets in plaats van de auto. Door veilige wijken met
goede speelvoorzieningen te creëren, spelen kinderen meer buiten. Door een
actief beleid te voeren op het tegengaan van fijn-stof helpen we
luchtwegproblemen te beperken.
Delft
sportieve stad
Delft beschikt over een ruim pakket aan sportfaciliteiten,
waar een breed assortiment sporten op veel niveaus beoefend kan worden. Delft
beschikt ook over een rijk sportverenigingsleven Omdat veel verenigingen
drijven op een relatief kleine groep enthousiastelingen staat deze goede
vereniging sportinfrastructuur wel onder druk. Voor de gemeente is dit een
belangrijk punt van zorg en aandacht.
Delft
woonstad
Delft is een prettige stad om te wonen. Het woonaanbod biedt
ruimte voor veel woonvormen. De sociale woningbouw is in Delft relatief
oververtegenwoordigd. De sector koopwoningen, en dan met name die voor de
midden en hogere inkomens en kenniswerkers aantrekkelijk is, is
ondervertegenwoordigd. Opgave is om dit de komende jaren recht te trekken.
Delft is door de bank genomen een veilige stad. Dit wordt
een stad niet vanzelf, maar vereist concrete aanpak van problemen. De gemeente
is daarom sterk gericht op het tegengaan van overlast, van het ontstaan van
achterstandswijken, van radicalisering en dat groepen buiten de samenleving
terecht komen. Veiligheid is ook bestrijding van ongeluk en rampen. Delft
beschikt over een goed functionerend en uitgerust brandweercorps en
ambulancedienst, die regionaal opereren.
Delft kennisstad is een zichtbaar en bepalend deel van ons
imago. Delft koestert dit. Dit imago is immers magneet voor op techniek
georiënteerde economische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen zijn bij uitstek
toekomst gericht en borgen zo onze toekomstige plek onder de zon. Het aspect
kennis maakt dat vanuit Delft belangrijke plekken in de ontwikkeling van techniek en daarmee de Europese
kenniseconomie worden ingenomen. Dit levert veel werkgelegenheid op en trekt
koopkracht aan. Dit komt de Delftse samenleving als geheel ten goede, maar niet
iedereen profiteert hier van zelf van mee. Nano-science, medische technologie
en biotechnologie zijn voorbeelden van terreinen die in de toekomst
waarschijnlijk een belangrijke rol zullen spelen in de economie en samenleving
en waar op dit moment mensen in
Delft met veel succes hun sporen
verdienen. De verbinding tussen kennis en economie wordt ruimtelijk gelegd in
de ontwikkeling van het Technologisch Innovatief Complex. We staan nu aan het
begin van deze ruimtelijke ontwikkeling.
Delft
internationale stad
Door de globalisering is het niet alleen belangrijk welke
plek je in eigen land en regio inneemt, maar ook in de wereld. Delft heeft
daartoe een goede uitgangspositie.’Delfts blauw’ is wereldwijd bekend en zorgt voor een verhoudingsgewijs grote
naamsbekendheid. Daarnaast is Delft
internationaal een begrip op het gebied van techniek en ontwerp. De
naamsbekendheid en de technische vermaardheid biedt kans om juist op het gebied
van kenniseconomie en toerisme internationaal onze betekenis verder op te
bouwen.
Delft heeft en houdt als studentenstad een relatief jonge
goed opgeleide bevolking. Delft kent dan ook relatief veel startende
ondernemers en ondernemingen. Het zijn de starters die per saldo de meeste
nieuwe werkgelegenheid genereren en Delft wil dan ook een omgeving zijn waar
deze starters goed tot ontwikkeling kunnen komen. Hierop wordt door de gemeente
gericht beleid gevoerd. Delft profileert zich als bakermat van bedrijvigheid
vooral in sectoren van de technisch georiënteerde creatieve economie, zoals
architectuur en bouwkunde, design en nieuwe consumenten artikelen en ICT. De
opgave voor de toekomst is om als stad kraamkamer voor nieuwe ondernemingen te
kunnen blijven.
De Delftse ICT sector neemt in Nederland een voorhoede
positie in waar het ontwikkeling betreft. Het is zaak dat deze sector in Delft
een omgeving blijft vinden waarin zij
volop kan experimenteren en floreren. Op deze wijze kan Delft de voorhoede
positie vasthouden. Het belang hiervan kan niet overschat worden.
De laatste vijf jaar is alom bekend dat het klimaat
verandert. Dit zal op wereldniveau grote en vaak negatieve invloed hebben op
zeer veel ontwikkelingen. Delft voert zeker de laatste tien jaar bewust en
gericht beleid op duurzaamheid. Hiermee wordt voorkomen dat Delft in negatieve
zin te zeer bijdraagt aan de klimaatverandering. Een ander effect is dat dit
beleid bijdraagt aan het creëren van
een omgeving waarin Delftse technische kennis gericht wordt ingezet op het
bijdagen aan oplossingen voor de vraagstukken die de klimaatverandering tot
gevolg zal hebben. Hierin liggen tal van kansen voor de toekomstige Delftse
samenleving
Delft is een oude stad met een rijke geschiedenis:
Prinsenstad, VOC stad, handelsstad; woonplaats van groten als Johannes Vermeer,
Antonie van Leeuwenhoek, Hugo de Groot; laatste rustplaats van het Huis van de
Oranje, Maarten Tromp en Piet Hein. Veel sporen van de geschiedenis zijn
bewaard gebleven en het binnenstedelijk historisch decor is redelijk
ongeschonden. Het besef van het belang hiervan voor onze identiteit groeit. We
doen er veel aan om de historische uitstraling te behouden. Dit kost geld, maar
levert per saldo, mede dankzij het toerisme, veel meer op. Het zijn van
historische stad komt dus ook ons hedendaags economisch functioneren ten goede.
Delft
ontsloten stad
Delft is een goed ontsloten stad. Delft beschikt over een
goed fietswegennet en OV net, met tramlijn 1 als ruggengraat. Ook voor de auto
is Delft met de A4 aan de westkant, de A13 aan de oostkant, de Kruithuisweg als
verbinding hiertussen en de provinciale weg als binnenstedelijke noord-zuid
verbinding goed bereikbaar. Er gebeurt veel om de binnenstedelijke mobiliteit
op peil te houden en verder te verbeteren. Pronkstuk zal komend decennium het
ondergronds brengen van het spoor zijn. Het parkeervraagstuk is de afgelopen 0
jaren stevig aangepakt, met de Zuidpoortgarage als ander ondergronds pronkstuk.
De komende jaren hebben we met elkaar de grote uitdaging om Delft, ondanks de
vele bouwprojecten goed bereikbaar te houden. Dit is een belang dat niet
overschat kan worden. Goede mobiliteit is essentieel voor de economische
ontwikkeling.
Delft doet er veel aan om een groene stad te zijn. In de
drukke en volle Zuidvleugel van de Randstad is dat best een opgave. Groen in de
wijken en parken staat hoog op de agenda.
Midden Delfland en het Delftse Hout levert het meer robuust groen om
Delft heen. Behoud hiervan is van essentieel belang voor de kwaliteit van de
stad.
Het thema water zal in de toekomst tevens het gezicht van
Delft mee gaan bepalen. Delft heeft potentie zich te ontwikkelen op het terrein
van waterrecreatie en –toerisme. Daarnaast maakt de klimaatverandering
watermanagement noodzakelijk en veel in Delft aanwezige technische en ontwerp
kennis kan hierin een rol gaan spelen. Delft kan een hoofdrol verwerven in het
verder ontwikkelen en verspreiden van deze kennis. Ander water aspect is
waterbeheer en de ruimtelijke inpassing. Ook hierop valt veel kennis te
ontwikkelen. Deze inzichten kunnen in eigen stad toegepast worden en zo Delft
direct ten goede komen.
Bestuurlijk is Delft een op de burger gerichte betrouwbare
stad met ambities
Delft betrouwbare stad
De gemeentelijke overheid wil
voor de burger een betrouwbare partner zijn. Deze betrouwbaarheid willen we
mede bereiken door een goede dienstverlening en heldere informatievoorziening.
Landelijk gezien scoort de gemeente Delft op beide aspecten goed. Maar het gaat om meer. Het gaat om het
beleven van de dienstverlening door de burger, om de manier waarop de overheid contacten onderhoudt, over de wijkaanpak,
over interactieve beleidsvorming of de ruimte voor burgerparticipatie zoals het
burgerinitiatief en concrete aanpak van regeldruk vermindering.
Delft is
een gemeente die niet los gezien kan worden van zijn plek in de regio. Delft
ligt midden in de Zuidvleugel Randstad met de steden Rotterdam en Den Haag in
de nabijheid. Dit vereist enerzijds veel samenwerking en goede verstandhouding
met ‘de buren’, maar wel met zelfvertrouwen omdat we veel unieks te bieden
hebben en vanuit de kracht om onze welbegrepen belangen te behartigen. Dit
betekent ook dat Delft zich goed moet positioneren op landelijk en Europees
niveau en dat naast de samenwerking in de eigen regio samengewerkt moet worden
met steden met een gelijk profiel elders in de wereld. Het risico is dat Delft
op een positie tussen tafellaken en servet terechtkomt. Te groot om op de
vleugels van anderen mee te vliegen, maar te klein om het allemaal zelf te
kunnen doen.
In
Delft komt veel beleid tot stand in samenspraak met bewoners, belanghebbenden
en belangstellenden; maar ook bedrijven, verenigingen, belangengroepen en andere organisaties.
Delft het uitdrukkelijke beleid om de invloed van inwoners en belanghebbenden op
besluiten te vergroten, door hen in een vroeg stadium bij plannen of voornemens
te betrekken. Om ieders rol en verantwoordelijkheid hierin helder te maken en
het proces te stroomlijnen beschikt Delft over een inspraak en
participatieverordening. Daarnaast experimenteert Delft actief met instrumenten
als het wijkaandeelhouderschap, de toolkit interactief beleid kent Delft een
relatief laagdrempelig instrument voor burgerinitiatief en beschikt Delft met
het Internetpanel met ruim 2500 actieve deelnemers over een goed instrument om
meningen te peilen.
Delft is een stad met een enorme diversiteit die volop in
ontwikkeling is. Een stad vol sociale, culturele en economische dynamiek met
een aantrekkelijk imago. Delft heeft dus een uitstekende uitgangspositie voor
de toekomst. Een toekomst die we samen maken
Onderdeel vragen
voor de maatschappelijke discussie
Dit deel van de koersnota behoeft bestuurlijk te
worden vrijgegeven voor discussie |
Wat zijn onze waarden voor de toekomst?
Waar gaan we heen? Wat betekent dit voor ons? Willen we dat?
Dit zijn vragen die aan de orde komen als je een lange termijn visie
ontwikkelt. Kijken in de toekomst betekent dat we ons niet op vaststaande
feiten kunnen baseren. De toekomst is immers onbekend. De meest objectieve
gegevens over de toekomst zijn trends. Deze trends kan je onderkennen en
redelijk objectief onderzoeken. Je kan er ook iets van vinden; een mening over
vormen. Daarbij hebben veel mensen ook wensen voor de toekomst; de wil dat
bepaalde dingen juist wel of juist niet gebeuren. Op basis van de trends kan je
een koers uitzetten om zo dicht mogelijk bij je wens uit te komen of zo ver
mogelijk van je schrikbeeld.
Er zijn , aldus professor Paul Schnabel, directeur van het
Sociaal Cultureel Planbureau, vijf toekomstbepalende trends in maatschappelijke
ontwikkeling: individualisering, internationalisering, informalisering,
intensivering, informatisering. Als aanzet tot de discussie zoomen we in op de
individualisering
De trend
Deze
trend laat zien dat er een afname is van afhankelijkheid van individuen. Afname
van afhankelijkheid van elkaar en van afhankelijkheid van de directe omgeving.
Daarnaast verandert de soort
afhankelijkheid van directe afhankelijkheid, dat is het gebonden zijn aan een
locatie en een sociaal systeem, naar functionele, situationele afhankelijkheid.
Deze andere, nieuwe soort afhankelijkheid is naar tijd en situatie beperkt en
dus per definitie niet totaal, maar partieel. Het effect is dat voor het
individu het aandeel relaties gebaseerd op gelijkheid in het geheel aan
relaties toeneemt; dat daardoor ook de emancipatie en de keuzevrijheid toeneemt.
Waar
blijkt dit uit en wat zijn de effecten?
We zien bijvoorbeeld dat de huishoudens kleiner worden, dus
minder personen per gezin. We zien ook dat de leden van een gezin meer een
eigen plek in dat gezin willen innemen. Het effect is meer woningen en meer
individuele ruimte per woning. Kinderen hebben bijvoorbeeld tegenwoordig een
eigen kamer, wat vroeger uitzondering was. Dit betekent dat er meer behoefte
komt aan grotere woningen. Het effect hiervan is een stevige druk op de beperkt
beschikbare ruimte. We zien ook dat meer mensen een eigen auto hebben, wat
leidt tot meer auto’s, met wederom toename van druk op de wegcapaciteit en
daardoor weer druk op de beperkt beschikbare ruimte. We zien dat steeds meer
mensen zelf hun inkomen verwerven. Dit leidt tot meer inkomens en daarmee
welvaartstoename en meer financiële onafhankelijkheid. Deze onafhankelijkheid
bevordert op zich weer het individualisme.
We verschuivingen in vrije tijd besteding, zoals toename van
individuele sportbeoefening ten koste van sportbeoefening in groepsverband,
afname van langdurige betrokkenheid bij een vereniging, en verandering in de
aard van het vrijwilligerswerk.
Een Delfts antwoord op deze trend
Om goed in te spelen
op vooral de negatieve effecten van de trend heeft de gemeente Delft circa tien
jaar geleden bewust gekozen om de sociale dynamiek en de rol van buurten en
wijken te versterken. Deze keuze betekent een dynamische stad
te willen zijn van wijken en buurten waar iedereen kan meedoen aan arbeid,
onderwijs en samenleving. Betekent ook onze maatschappelijke, economische en
ruimtelijke structuur zo in te richten dat het mensen stimuleert maatschappelijk
actief te zijn en zich te ontwikkelen. Betekent onderkennen van het belang
van een goed leefmilieu, een veilige
leefomgeving en een herkenbare omgeving met identiteit.
De gemeente Delft stelt dat in wijk of buurt
mensen elkaar moeten kunnen ontmoeten en actief moeten kunnen zijn. Dit willen
we tot uiting brengen door voldoende speelruimte voor kinderen, voldoende
ontmoetingsruimte en voldoende voorzieningen voor sport en recreatie te
realiseren. Basisvoorzieningen zoals basisonderwijs, huisarts en kinderopvang
houden we in de wijk beschikbaar. Om
veilig en leefbaar te zijn worden de buurten en wijken goed beheerd en
onderhouden. Ook sociale veiligheid en een verkeersveilige omgeving dragen bij
aan de leefbaarheid van de wijk. De kwaliteit van de leefomgeving is
uiteindelijk bepalend voor de leefbaarheid in wijken.
Ten behoeve van de discussie zetten we ook de andere vier
door Paul Schnabel onderkende trends kort uiteen, maar dan zonder ‘Delfts
antwoord’.
De trend
De trend hier is de opheffing van de betekenis van grenzen,
van afstanden en van tijdzones. De beperking hiervan op het dagelijks leven
neemt heel snel af.
Waar
blijkt dit uit en wat betekent dit?
We zien een toename van belang van boven nationale
instituten zoals de EU en vervaging van landsgrenzen. We zien een toename van
multinationale bedrijven en van samenklontering van bedrijven, toename van
globalisering, van marktdenken en vooral een
grote verandering in de rol, positie en het spel en (gebrek aan) regels op
de financiële markten. We zien ook toenemend multiculturalisme, toename van
verschillen in soorten en aantallen levensstijlen binnen een bepaald gebied en
toename van toerisme. En tenslotte ook een verandering in de
bevolkingssamenstelling: verkleuring en migratie.
Paradoxaal leidt dit juist ook weer toet een toename van
regionalisering omdat mensen toch de vertrouwdheid van en verbondenheid met de
eigen regio zoeken.
Tegelijkertijd kan niet iedereen dit bijhouden. Het vraagt
nogal veel van je competenties, vaardigheden, gezondheid, incasseringsvermogen
en tolerantie.
Deze trend heeft dus effect op gemeentelijk beleid, op het
gebied van cultuur, van economie, toerisme, gezondheidszorg, welzijnszorg,
onderwijs, internationale betrekkingen en vooral ook de positie Delft in de
regio.
De trend
Deze trend is een gevolg van de trend individualisering. Het
is het verdwijnen van hiërarchie in de samenleving en het verkrijgen van
grotere gelijkheid in de menselijke verhoudingen. De trend wordt nu vooral
zichtbaar in afname van de (vanzelfsprekende) macht en positie van organisaties
die juist in de 19e en eerste helft 20e eeuw zijn
gevormd, zoals de vakbeweging.
Waar
blijkt dit uit?
Organisaties veranderen van hiërarchische organisaties in netwerkorganisaties,
waarin niet het lidmaatschap of de fysieke aanwezigheid de ingangen zijn om mee
te doen en te tellen, maar de communicatie. Organisaties veranderen ook van
grondslag. Mensen binden zich aan organisaties op basis van hun persoonlijkheidskenmerken
(vb. seksuele geaardheid), belangstelling of betrokkenheid (dieren, milieu,
mensenrechten) en niet meer op basis van hun afkomst (klasse) of godsdienst.
Dit heeft tot gevolg dat ook de politieke organisatie van de
samenleving en het gebruik van democratische rechten stevig zal veranderen. We
zien al enkele decennia een afname van lidmaatschap van de traditionele politieke partijen, regelmatig
roep om andere politieke spelregels en andere kiesstelsels en toenemende belang
van interactieve beleidsvorming.
Nog meer
gevolgen
We zien ook dat de grens tussen privé en openbaar vervaagt.
De privacy zoals we die nu kennen verdwijnt snel En ook de grens tussen werk en
thuis vervaagt. Informele verhoudingen nemen steeds meer de plaats in van
formele, wat weer leidt tot gezagsproblemen. Gezag leidt niet meer automatisch
tot respect. Respect wordt meer en meer iets dat verdient moet worden. Andere
effecten of kenmerken van deze trend zijn de verlaging van de
frustratietolerantie (meer ‘korte lontjes’), toename van hulpzoekgedrag en
toename van het toepassen van geweld
tussen mensen
De trend
Deze trend is de toename van de dynamiek en de betekenis van
het ‘beleven’ in het leven van een mens. Mensen willen meer en moeten meer en
dat moet op zich weer afwisselend en belonend zijn.
Waar zien
we dit?
We zien dit in werk (men zoekt afwisseling en uitdaging),
relaties (toename van seriële monogamie), het eigen leven (zoeken van sensaties
en zingeving), eigen lichaam (lichaamscultus, versieringen, sporttraining
gericht op het uiterlijk), sport (actieve en passieve sportbeoefening), vrije
tijd (zoeken van spanning, uitdaging en zelfexpressie). Ook schaduwzijden als
druggebruik en agressie als groepsgedrag zijn kenmerken van deze trend. Kortom de behoefte aan beleving en ervaring
neemt kwalitatief en kwantitatief toe.
Verdere
gevolgen
De massamedia versterken de trend en maken de tred massaal.
Intensivering betekent ook een sterke oriëntatie op het eigen gevoel, ten koste
van oriëntatie op het (rationele) eigen belang, op maatschappelijke positie en
op relatie tot anderen. Het gevoel wordt de
toetssteen voor het eigen leven (is het “leuk”) en de relaties tot
anderen.
Tenslotte zien we ook een veranderende rol en positie van
godsdienst ontstaan.
De trend
Deze trend staat aan het begin van zijn ontwikkeling en zal
werk, privé, maatschappij, rol en positie van de overheid en de verhouding van
mensen tot elkaar fundamenteel veranderen. Niet de beschikbaarheid van
informatie, zoals in het verleden, maar
de selectie wordt belangrijk. Verwacht mag worden dat we de komende decennia een
onvoorstelbare ICT ontwikkeling tegemoet zullen zien. Wikipedia bedenker Jim
Wales stelt: als we de ontwikkelingen als gevolg van de ICT op 24 uur stellen,
dan hebben we nu ongeveer het eerste half uur achter de rug.
Waar zien
we dit?
We zien nu al een verandering in de rol van het onderwijs,
van leren en van de waarde van kennis en kennistoepassing. We zien een
toenemende integratie van functies. We zien
integratie en alom beschikbaarheid en aanwezigheid van
communicatie, van presentatie en van
informatie. We zien dat informatisering de bron van innovatie zal zijn, die op
zich weer innovaties uitlokken.
Een veel gehoorde angst is dat een informatietweedeling zal ontstaan.
Zij die aanhaken bij de ICT ontwikkeling en zij die die boot missen. Onze
verwachting is dat dit niet zal ontstaan
omdat de systemen integreren, goedkoper en steeds makkelijker bedienbaar
worden.
In de toekomst zal niet meedoen een keuze zijn en geen
onvermogen. Dit betekent dat een overheid zijn beleid dus moet richten op een
volledig geïnformatiseerde samenleving en niet op een samenleving in teken van
tweedeling hierin.
Suggesties
voor debat
Om de maatschappelijke discussie op gang te brengen hebben
we enkele vraagstukken geformuleerd. Uiteraard moet de discussie zich niet tot
deze vraagstukken beperken. Dit lijstje levert immers zeker geen uitputtend
beeld van alle vragen waar we voor staan.
#
Er bestaat een sterke samenhang tussen technologie,
innovatie en creativiteit. De stelling is dat dit moet uitmonden in een
zichtbare relatie tussen concrete innovatieve techniek en creatieve producten.
Hoe realiseren we dat, welke kansen biedt dat en wat moeten we doen (of
nalaten) om deze kansen te pakken. En hoe
betrekken we andere economische sectoren hierbij?
#
Delft is een oude middelgrote stad, gelegen in een krachtige
dichtbevolkte regio nabij twee grote steden. De stad functioneert alleen in
samenhang en samenwerking met haar buren in stadsgewest Haaglanden in de
zuidvleugel Randstad. Wat bevordert deze samenwerking en wat staat de
samenwerking in de weg. Hoe zorgen we er voor dat de samenwerking beter
functioneert en dat Delft daarin beter acteert.
#
Niet iedereen kan de snelheid in ontwikkeling goed bijbenen.
Niet iedereen is even stevig voorbereid en gekwalificeerd voor een
kennisintensieve samenleving. Hoe bevorderen we een samenleving waar voor
iedereen vanzelfsprekend plaats is (de inclusieve samenleving) en wat moeten we
doen om te voorkomen dat er in 2030 een tweedeling bestaat?
#
Het klimaat verandert. De zeespiegel stijgt. Twee goede
redenen om te kiezen voor duurzaamheid. Hoe realiseren we een duurzaam Delft?
Wat hebben we daar niet alleen financieel maar ook maatschappelijk en gedragsmatig
voor over?
#
Overheidshandelen is alleen effectief voor de samenleving
als het gelegitimeerd is. Deze legitimering moet niet alleen formeel juridisch
kloppen, maar vooral ook door de samenleving zo beleefd worden. Dit is een
aspect van vertrouwen. Hoe bereiken we dat als overheid en houden we dat vast.
KADERTJES,
op te nemen in de krant (wordt verder uitgewerkt)
Delft
in cijfers ·
Oppervlakte:
24,08 km2 ·
Inwoners
en etniciteit: 95.382 (hiervan hebben 26.382 een buitenlandse etniciteit) ·
Bevolkingsprognose
en vergrijzing: ·
Wijken
en woonruimten ·
Onderwijs ·
Beroepsbevolking
(15-64 jaar is 69.099 personen) en participatiegraad ·
Aantal
bedrijven: 3.116 met totaal 40.592 werkzame personen ·
Bezoekers
bezienswaardigheden (cijfers 2006) ·
Horeca
in Delft ·
Cursisten
aan de Vrije Academie (totaal 3.924) |
Delft heeft veel te bieden · Door de
aanwezigheid van de TU Delft en Hogeschool Inholland beschikt Delft over een
groot aanbod aan kenniswerkers en talentvolle jongeren. De Delftse bevolking
is op de Nijmeegse na het hoogst
opgeleid in Nederland. Nadruk ligt hierbij op technische scholing · Er is
een groot aanbod aan hoogwaardige technologische kennis, waaronder
belangrijke niches in duurzame technologieën · Delft
kent unieke woonmilieus, maar de grootte en diversiteit bedienen slechts
mondjesmaat de midden en hoge inkomens en de behoeften van kenniswerkers in
bijzonder · Delft
kent een groot creatief aanbod. Een bovengemiddeld deel van de werkende
bevolking kan tot de creatieve beroepsgroepen gerekend worden. Delft staat na
Utrecht op de tweede plaats. · Delft
heeft een heel mooi historisch centrum waar duidelijke sporen van de
Nederlandse geschiedenis zichtbaar zijn. Oranje en Vermeer zijn twee
belangrijke Delftse iconen. · Delft
heeft een bevolking die vrijheid en flexibiliteit aan kan. Delft combineert
de gezelligheid, geborgenheid en het comfort van een grote provinciestad met
grootstedelijke eigenschappen waardoor mensen de ruimte krijgen om buiten
gebaande paden te treden · Er is
een sterke wereldberoemde traditie in Delfts Blauw, die ook heden ten dage
uitwerkingen kent · Delft
heeft een rijk maatschappelijk leven, met veel verenigingen,
ontmoetingsplekken en evenementen. Hierdoor beschikt Delft een stevig sociaal
vermogen om problemen aan te pakken en kansen te benutten ·
het Midden Delfland gebied geeft Delft een
hoogwaardige groene omgeving met recreatiemogelijkheden. |
Op welke kansen wordt nu
ingezet Het afgelopen decennium hebben de volgende ambities de
politieke agenda bepaald · Inzetten
op Delft als multiculturele stad met een solide sociale agenda · Inzetten
op Delft kennisstad: de ontwikkeling van de TU Delft in relatie tot
kennisintensieve bedrijvigheid als aanjager van de Delftse economische motor · Inzetten
op de ondertunneling van het Spoor en ontwikkeling van de spoorzone · Inzetten
op het bieden van ruimte en faciliteiten voor met name technische bedrijven.
(Delftechpark en Technopolis) · Inzetten
op Delft als kraamkamer van duurzame technologie · Inzetten
op het ontwikkelen van het creatief potentieel van Delft · Inzetten
op herstel en ontwikkeling van de Binnenstad |
Trends in Delft Het
huidig Delfts beleid, zoals dat in de vele nota’s en plannen geformuleerd is,
bouwt voort op of is een reactie op trends en ontwikkelingen. De
volgende globale of nationale trends zijn herkenbaar in het huidig beleid: ·
Verdere
welvaartstoename ·
Versterking
kenniseconomie ·
Scheidslijn
werken en wonen neemt af, meer thuiswerken ·
Huishoudenverdunning
en toename ruimtebehoefte ·
Blijvende
vraag koopwoningen, vermindering vraag sociale huur ·
Verkleuring
maatschappij ·
Behoefte
langer thuis blijven wonen voor ouderen en kwetsbaren ·
Klimaatverandering
als gevolg van CO2-toename Daarnaast
zijn er meer lokale trends waar het huidig beleid antwoord op anticipeert: ·
Vergrijzing vanaf 2015 ·
Ruimte
in en rondom Delft toenemend onder druk Toename
verkeersdrukte |
Op te nemen kaart en beeldmateriaal:
·
Basiskaart uit de regionale structuurvisie van Haaglanden
·
Economisch statistisch materiaal (grafieken en diagrammen)
·
Artist impressions uit de Spoorzone
·
‘toekomstgerichte’ foto’s (bijv. de TU bibliotheek)
Onderdeel: samenvattingen
Dit deel betreft samenvattingen van reeds door de
raad vastgestelde nota’s en behoeven geen nadere bestuurlijke vaststelling |
INTEGRATIE
“Onze stad moet voor iedereen zijn thuis zijn”
Perspectief voor alle Delftenaren. Integratienota
2008-2011, 2007
Vraagstuk
De
multiculturalisering van de bevolking in Nederland brengt veranderingen met
zich mee. Ook Delft ondervindt deze veranderingen. Van de Delftse inwoners
heeft 28,2% een buitenlandse etniciteit. Delft verwacht dat de veranderingen de
komende decennia door zullen gaan. De gemeente wil daar dusdanig op voorbereid
zijn dat ze de culturele variëteit en de toename aan potentiële arbeidskrachten
maximaal kan benutten en nadelen die het met zich meebrengt kan erkennen en
wegwerken.
Beleidsdoelen
De
voornaamste beleidsdoelen op het gebied van integratie zijn:
· de sociaaleconomische positie van
nieuwe Nederlanders versterken
· de acceptatie van het verschil èn de
gemeenschappelijkheid versterken. Dit gebeurt op basis van drie visie-lijnen:
(1) identiteit en burgerschap: beroep op individuele betrokkenheid en
wederkerigheid van rechten –m.a.w. beroep op loyaliteit, (2) inzetten op
algemeen beleid: geen specifiek doelgroepenbeleid meer, alléén als het in
uitzonderlijke gevallen nodig blijkt, (3) Delft (mondiaal) betrokken: Delft wil
Delftenaren met relaties in het buitenland stimuleren deze netwerken in te
zetten en zo economische en kennisverbindingen tot stand te brengen.
· de verschillen tussen autochtone en
allochtone Delftenaren verkleinen in opleidingsniveau, kansen op de
arbeidsmarkt, het aantal succesvolle bedrijfsstarts en de mate waarop men
aangewezen is op uitkeringen.
· de verschillen wegnemen tussen
Nederlanders en nieuwe Nederlanders als het gaat om waardering van wonen en
samenleven in de buurten.
· de afstand verkleinen tussen
autochtone jongeren en allochtone jongeren in onderwijsprestaties,
sportdeelname, cultuurdeelname en participatie.
· dat uit het inburgeringonderzoek van
2010 blijkt dat de positie van allochtone vrouwen in Delft sterker is dan in
2005.
· het aantal contacten of
samenwerkingsverbanden vergroten tussen burgers, bedrijven en instellingen over
de grenzen heen.
· dat het aantal meldingen van
discriminatie in 2011 op een lager niveau ligt dan in 2008.
· de verschillen in gezondheid en de
toegang tot de zorg tussen allochtone en autochtone Delftenaren verkleinen.
· actieve participatie bereiken van
nieuwkomers in verschillende maatschappelijke sferen (betaald werk in een
bedrijf, de buurt, de school, wijk, vrijwilligerswerk etc.)
STADSMARKETING
“met technologie, historie,
creativiteit en innovatie op de kaart”
Stadsmarketing 2008-2011 Gemeente Delft , november
2007
Naar een verhaal van Delft, juli 2007
Vraagstuk
De positie
van Delft is niet onbedreigd. Globalisering, suburbanisatie en vergrijzing
worden daarbij als bedreigingen gezien.
Delft moet actief bedrijven, investeerders, ondernemers bewoners en
bezoekers aan zich binden om haar sociaaleconomische vitaliteit te versterken.
De slogan
Delft Kennisstad leeft buiten de gemeente onvoldoende. Ook wordt ‘kennisstad’
door meer steden gebruikt en is daarmee niet meer uniek / onderscheidend
genoeg. Reden om de visie op de stadsmarketing aan te scherpen.
Beleidsdoelen
In de nota
stadsmarketing wordt beschreven wat Delft is. Dit omvat de volgende elementen:
·
Wat zijn de kernwaarden van Delft. Deze kunnen als volgt worden
omschreven : “Delft staat voor het talent om door samenwerking, onderzoek en
experimenten nieuwe vondsten te doen. Dit gebeurt al eeuwen en de geschiedenis
daarvan is nog altijd zichtbaar. Die rijke historie is de voedingsbodem voor
het aandragen van oplossingen voor de maatschappelijke vraagstukken van de
toekomst. Daarom is Delft altijd een stap verder. Delft is een vrije
pionierende, levendige stad. Kernwaarden zijn: Technologie, Historie,
Creativiteit en Innovatie.”(uit: Het verhaal van Delft).
·
Naast deze kernwaarden worden de volgende elementen genoemd: uitvinders
mentaliteit / slim, knutselen, pionierend / toepassingsgericht, dynamisch /
laboratorium voor de toekomst en gericht op oplossingen.
·
Het volgende citaat uit de nota Stadsmarketing geeft goed weer waar het
om gaat. “Het talent om met behulp van analyse, intelligentie en experimenten
nieuwe vondsten te doen, is bijvoorbeeld terug te zien in het feit dat Delft
leidend is op het gebied van nanotechnologie, duurzame energievoorziening en
oplossingen voor water in de derde wereld. Daarnaast heeft Delft, met alle
kennis en ervaring op het gebied van architectuur, civiele techniek en
industrieel ontwerpen een grote invloed op het ‘uiterlijk van Nederland’.
Voorts noemt de nota nog de zonnewagens van de TU en maatschappelijk
vernieuwende concepten uit Delft zoals DOK en de brede school.
·
Er zijn projecten benoemd om het merkbeeld in te vullen.
WONEN
“Een rijk palet aan woonmilieus dat
past bij de behoefte van morgen”
Woonvisie Delft 2008-2020, februari 2008
Vraagstuk
In Delft
zijn veel huurwoningen. Ongeveer 60% van de (zelfstandige) woningvoorraad
bestaat uit huur. Daarvan is het grootste deel sociale huur. Er is vraag naar
alle soorten woningen, huur en koop. Het tekort aan koopwoningen is het
grootst. Omdat de mensen die op zoek zijn naar een koopwoning vaak niet terecht
kunnen in Delft, gaan ze in andere gemeenten wonen. Dit zijn vooral midden- en
hogere inkomens, vaak gezinnen. Het gaat ook om afgestudeerde starters die na
hun studie geen geschikte woonruimte in Delft kunnen vinden.
Een deel
van de sociale huurwoningen in Delft wordt bewoond door mensen met een wat
hoger inkomen die in veel gevallen best
een duurdere huurwoning of een koopwoning zouden willen. Omdat echter het
aanbod van duurdere huurwoningen en koopwoningen in hun prijsklasse beperkt is,
blijven ze waar ze zitten.
Ouderen
willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Vanwege de vergrijzing, die
in Delft vanaf 2015 goed op gang komt, is meer behoefte aan woningen voor
ouderen. De woningvraag van kwetsbare groepen neemt ook toe. De Delftse
bevolkingsgroei de komende jaren wordt onder meer veroorzaakt door studenten. De vraag naar
studentenhuisvesting is nu al groter dan het aanbod
Beleidsdoelen
De
belangrijkste doelen van het gemeentelijk woonbeleid zijn de volgende:
·
Delft wil een kennis- en innovatiestad zijn. Ten aanzien van het
woonbeleid betekent dit dat kenniswerkers, studenten en (startende) ondernemers
tot de doelgroepen behoren. Daarom worden wooneenheden gebouwd voor het
groeiend aantal studenten, interessante woonmilieus gerealiseerd voor net
afgestudeerde ondernemende starters en creatievelingen en centrumstedelijke en
groenstedelijke woonmilieus gebouwd voor hoger opgeleide kenniswerkers.
Zodoende worden meer woonmogelijkheden voor deze groepen in de stad geboden.
·
Delft wil een kwaliteitsstad zijn. De kwaliteit van de woningen wordt
verbeterd door aanpak woningen in de bestaande voorraad, maar ook door meer
woningen in het middeldure en duurdere woonsegment te bouwen met meer variatie
aan gestapelde woonvormen, passend bij verschillende leefstijlen. Met oog op
het milieu wordt de woon- en leefomgeving duurzamer gemaakt. Er wordt onder
andere gestreefd naar een afname van energiegebruik van woningen met 20% in
2020 en een versteviging van het sociaal beheer.
·
Delft wil een kansenstad zijn. Inwoners moeten voldoende kans op
woonruimte hebben: huishoudens met lage inkomens, middeninkomens en gezinnen en
oudere en kwetsbare doelgroepen. Door het makkelijker te maken om vanuit een
sociale huurwoning de overstap te maken naar een duurdere huurwoning of
koopwoning wordt een brug geslagen tussen de sociale en de marktsector.
Daarnaast wordt gestreefd naar meer functiemenging van wonen, leren en werken
met het oog op het creëren van meer kansen voor sociale en economische
stijging.
STEDELIJKE
VERNIEUWING
“Delft volop in beweging”
Delfts
Ontwikkelingsprogramma Stedelijke Vernieuwing 2005-2015, januari - december
2004, aangevuld september 2005
Vraagstuk
Delft heeft een aantal sterke en
zwakke punten, kansen en bedreigingen:
· Sterke punten zijn onder andere de
historische allure en gerealiseerde fysieke verbeteringen van de binnenstad, de
redelijk goede voorzieningen in wijken, de goede bereikbaarheid van de stad, de
populariteit als woonstad, de kennisinstituten, de succesvolle wijkaanpak, de
koppeling tussen harde en zachte beleidsterreinen en het sterke imago.
· Zwakke punten zijn onder andere de
eenzijdige woningvoorraad, de barrière die gevormd wordt door het spoor, de
slechte mix tussen verschillende inkomensgroepen in sommige wijken,
achterblijvende voorzieningen voor studenten, gebrek aan kwaliteitsdetailhandel,
sociale problemen in sommige buurten en tekortkomingen in de werkgelegenheid en
economische structuur.
· Kansen voor Delft zijn onder meer de
mogelijkheden voor herontwikkeling op verschillende locaties, het feit dat
stadsdelen niet ver uit elkaar liggen, de aanwezigheid van voorzieningen voor
de bewoners, ook die van omliggende Vinex-locaties, betrokkenheid van bewoners
bij hun woon- en leefomgeving in een aantal wijken, de kennisinstituten en
-bedrijven als motor, enkele extra economische ontwikkelingen en
woningdifferentiatie kan worden toegepast om sociale problemen te verminderen.
· Bedreigingen worden gevormd door
onder meer gebrek aan nieuwe woningbouwlocaties, milieugevolgen, kosten en
ruimtelijke inpassing van toenemende (auto)mobiliteit, individualisering en
gegroeide onveiligheidsgevoelens, negatieve sociale gevolgen van tekort aan
opvang en werkgelegenheid voor bepaalde groepen, mogelijk dalend draagvlak voor
Delftse winkelvoorzieningen, tekort aan voorzieningen voor kenniswerkers en
problemen met het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid.
De gemeente
Delft heeft zijn ambities voor 2015 onder drie noemers geschaard:
· Kennis, economie en cultuur: Delft
heeft een duidelijke positionering binnen het stedelijke netwerk in de regio,
er is voldoende kleinschalige bedrijvigheid, de ‘weglek’ van bewoners en
bedrijven is geminimaliseerd, Delft staat bekend als cultuur- en historische
stad, de broedplaatsfunctie is uitgebouwd en de binnenstad leeft en bruist.
· Duurzaamheid: Delft is een compacte
stad met goede verbindingen, het klimaatplan is uitgevoerd, de
cultuurhistorische waarden zijn vastgelegd en de ecologie, watersystemen en
natuurkwaliteit zijn verbeterd en benut. Daarnaast zijn openbaar vervoer,
fietspaden en parkeer- en stallingvoorzieningen voor auto en fiets in stand
gebleven, verbeterd en, waar mogelijk, uitgebreid. Het bodemsaneringsprogramma
is grotendeels uitgevoerd.
· Wonen en samenleven: De variëteit
aan woningaanbod en woonmilieus is verbreed, er zijn voldoende sport- en
recreatiemogelijkheden, in buurten en wijken is voldoende omgevingskwaliteit
gerealiseerd en de wijkaanpak heeft een
bijdrage geleverd aan een schone, hele, veilige, gevarieerde en duurzame stad.
Er is voldoende omgevingskwaliteit in de stad gerealiseerd. Tenslotte zijn op
wijkniveau goede voorzieningen op gebied van welzijn, zorg, onderwijs,
kinderopvang en buurt-onderwijs-sport.
De
beleidsdoelen zijn in het Ontwikkelingsprogramma verder uitgewerkt in een
13-tal per 31 december 2009 te bereiken effecten (prestaties) rond aantallen en
soorten woningen, bodemsanering en kwaliteiten van de woon- en leefomgeving in
de stad. Het bereiken van deze doelstellingen wordt gemeten via de in het
programma voorgestelde ISV-monitor. Om de beleidsdoelen te bereiken, zijn een
drietal themaprogramma’s en een vijftal gebiedsgerichte programma’s
geformuleerd die de stad sinds 2005 samen met externe partijen uitvoert.
WMO
“Delft voor elkaar”
Nota Wmo 2008-2011
Nieuwe kansen door de Wmo – kaders nieuw beleid
individuele verstrekkingen Wmo, juni 2007
Vraagstuk
Hoe zet de
gemeente, gebruikmakend van optimale samenwerkingsverbanden tussen gemeente,
burgers en partners, de sociale kwaliteit van de stad in beweging?
Beleidsdoelen
Onder de noemer ‘Delft voor elkaar’ wil de gemeente
zeven beleidsdoelen realiseren:
1.
Goed wonen, ook voor mensen met een zorg- of ondersteuningsvraag.
2.
Kwetsbare groepen functioneren zo zelfstandig mogelijk en nemen zo veel
mogelijk deel aan de samenleving.
3.
Voorkomen van vereenzaming bij mensen die minder goed uit de voeten
kunnen en door omstandigheden minder kunnen deelnemen aan reguliere
activiteiten.
4.
Vergroten van wederzijds begrip tussen jongeren en ouderen.
5.
Bieden van kansen voor allochtone doelgroepen en het stimuleren van
contacten tussen verschillende allochtone en autochtone doelgroepen.
6.
Delftenaren zetten zich vrijwillig in voor de samenleving en voor elkaar
en voelen zich voldoende ondersteund.
7.
Inwoners van Delft wonen prettig samen en zijn tevreden over hun
contacten met andere bewoners. Ze helpen naar vermogen mee om de leefbaarheid
en het samenleven in hun wijk/buurt te bevorderen.
Daarbij wil de gemeente samen optrekken met de
burgers van de stad. De gemeente verwacht ook dat burgers eigen
verantwoordelijkheid dragen.
VEILIGHEID
“We zijn een veilige stad en dat
houden we zo”
Programma Veiligheid 2007-2011, oktober 2007
Vraagstuk
Uit diverse bronnen blijkt dat Delft een veilige
stad is. De criminaliteit is in 2006 ten opzichte van 2002 met 21% gedaald.
Bewoners voelen zich in toenemende mate veilig in hun wijk. De gemeente wil dit
graag zo houden, aangezien een veilige stad goed is voor de (ontplooiing van)
bewoners en voor het benutten van economische kansen. De conclusie uit een
vergelijking met acht andere steden uit 2006 blijkt dat Delft, met een tweede
plek, een veilige stad is, maar dat er inspanningen nodig zijn om dit zo te
houden. Voor de Delftse situatie geldt dat er relatief veel jeugdoverlast is.
De stad heeft een relatief jonge bevolking en is een uitgaansstad, en ze wil
dit ook graag blijven. Ook wil de stad, als kennisstad, alert zijn op de
relatie tussen innovatie en veiligheid en eventuele nadelige effecten
bestrijden, maar tegelijkertijd ook kansen op gebied van
criminaliteitsbestrijding benutten.
Beleidsdoelen
·
In 2010 voelt 80% van de bewoners zich veilig in eigen buurt.
·
In 2010 wordt gestreefd naar een 25% daling van de criminaliteit t.o.v.
2002.
·
Versterking regierol en verbetering kwaliteit van samenwerking op de
keten; proactie, preventie, toezicht en zorg. Dit houdt o.a. in dat er in nauw
overleg met betrokkenen intern en extern wordt gewerkt aan de uitvoering van
het programma Veiligheid wordt
opgesteld, en dat er in projecten nauw wordt samengewerkt in het opstellen en
uitvoeren van plannen. In het verlengde daarvan:
·
Meer aandacht voor de wijkaanpak en bewonersparticipatie: betrokkenheid
van bewoners is in de ogen van de gemeente essentieel voor de leefbaarheid
binnen wijken.
DIENSTVERLENING
“Gekende kwaliteit: snel, makkelijk en betrouwbaar tegen
kostprijs”
Programmaplan Dienstverlening
Burger@Delft.nl
KIS 2: Digitale Dienstverlening, september 2002
Bedrijven@Delft.nl; nota digitale dienstverlening
voor bedrijven, juni 2005
Vraagstuk
De
dienstverlening van de gemeente moet verder verbeteren. De bevolking verdient
een hoge klantgerichtheid. Een belangrijke invalshoek is de digitale
dienstverlening. Veel Delftenaren zitten op de digitale snelweg en willen op
elk gekozen moment van gemeentelijke diensten en informatie gebruik maken. Dit
moet voor zowel burgers als voor bedrijven en instellingen
Beleidsdoelen
De nota
beschrijft de visie op de verdere ontwikkeling van de digitale gemeentelijke
dienstverlening en de stappen die daarvoor in de toekomst nodig zijn. De drie
doelstellingen zijn:
·
Het verbeteren van de informatievoorziening door de beschikbare
informatie beter toegankelijk te maken.
·
Het uitbreiden van het aantal digitale producten en diensten via
internet en de wijkservicepunten.
·
Het verbeteren van de relatie tussen burger en bestuur door digitale
ondersteuning bij interactieve beleidsontwikkeling.
·
Inrichting van een servicecentrum bedrijven
ECONOMIE
“Techniek heeft de toekomst en Delft heeft techniek”
Strategienota Economie Delft 2008-2030, November 2007
Vraagstuk
Delft
ontwikkelt zich als kennisstad en heeft veel werkgelegenheid in research &
development, een groot aantal kenniswerkers en enkele hoog aangeschreven
kennisinstituten (zoals TU Delft, TNO, NEN).
Het aantal
banen per hoofd van de bevolking is echter afgenomen en ook de prestaties van
een aantal van oudsher goed draaiende Delftse bedrijven nemen af.
De Delftse
economie zit in een transitiefase. In Delft maakt de industrie plaats voor
hoogwaardige technologische activiteiten. Arbeid is niet meer de belangrijkste
productiefactor maar kennis. Ongeveer een derde van de werkgelegenheid zit in
de kennisintensieve sector.
Aangezien
er regionaal en mondiaal veel concurrentie is in de kennisintensieve sector,
zijn de economische vooruitzichten niet zonder meer onbedreigd. Het profiel van
de Delftse kennisintensieve sector is belangrijk om te bepalen wat kansen en
bedreigingen zijn. Over welke gebieden gaat het concreet? Dat is o.a.: water,
technologie in life sciences, nieuwe materialen & aerospace en/of
nanotechnologie. Kernwaarden van Delft zijn: Technologie, Historie,
Creativiteit en Innovatie.
Beleidsdoelen
De
Strategienota Economie beschrijft de ambitie om Delft meer onderscheidend te
laten zijn en de mogelijkheden om de hele stad daarvan te laten profiteren. Dat
gaat onder de noemer 'kennisstad, city of technology'. Er zijn zeven
strategische beleidslijnen:
·
Versterken en benutten van de kennisbasis (zoals ondersteuning bij
oprichting van een nieuw bedrijf en bijvoorbeeld bouwen van het TICD complex).
·
Verbeteren van de profilering van Delft en het beter vermarkten van
Delft.
·
Het verbeteren van het woon- en leefklimaat.
·
Werken aan een meer solide structuur en performance van het
bedrijfsleven (beter verknopen van MKB en kennisinstellingen).
·
Optimale benutting van het arbeidspotentieel (scholing, benutten talent,
ook de uitvallers).
·
Investeren in de kwaliteit van de werkomgeving (onder andere duurzame en
goed onderhouden bedrijventerreinen, maar ook nieuwe en innovatieve
bedrijventerreinen).
·
Versterken van de organisatie (Economic Development Board / Platform EZ
waaraan het meerjarenprogramma is gekoppeld).
Verder:
·
Delft Kennisstad maakt integraal onderdeel uit van regionaal EZ beleid
van Haaglanden, provincie en de zuidvleugel van de Randstad.
·
De onderliggende vraag die speelt is: wat kan de gemeente bijdragen aan
het realiseren van de economische doelen? Wat zorgt ervoor dat het op gang
komt? Zijn het de juiste triggers?
NATUUR EN MILIEU
“de natuur en het milieu bepaalt de kwaliteit van je woon-
en werkomgeving”
3E:
klimaatplan Delft, effectief, efficiënt energiegebruik 2003-2012, april 2003
Ecologieplan Delft 2004-2015: Een groen netwerk, de
groene aders van Delft, 2004
Vraagstuk klimaat
In het
Kyoto-akkoord zijn reducties in CO2-uitstoot afgesproken. Nederland heeft het
akkoord ondertekend en zich daarmee verbonden aan een reductie met 6% in de
periode 2008 – 2012 ten opzichte van 1990. Om de Nederlandse
klimaatdoelstellingen voor elkaar te krijgen sloten het Rijk, het
Interprovinciaal Overleg en de VNG een klimaatconvenant af. Het 3E Klimaatplan is de Delftse vertaling: wat kan de gemeente
doen om de CO2-uitstoot in Delft te verminderen.
Vraagstuk natuur
Ruimte
zowel in als rondom Delft staat onder druk, dit gaat ten koste van het
aanwezige groen en daardoor de leefbaarheid van mensen, dieren en planten.
Grote wegen en watergangen vormen een barrière voor de verspreiding van
diersoorten over het land. Een groot aantal bermen, oevers, watergangen is te
smal, waardoor beheer en onderhoud bemoeilijkt wordt. De waterkwaliteit kan
beteren de diverse groengebieden vragen om gebiedsgerichte inrichting en
beheer, afgestemd op de specifieke eigenschappen van de locatie.
De kwaliteit van de natuur in de stad bepaalt voor een groot deel de
leefbaarheid van de directe woon- en werkomgeving. Natuur speelt een rol in de
klimaatbeheersing, en heeft een economische waarde.
Beleidsdoelen klimaat
Het doel
van de gemeente is om in de periode 2003-2012 de CO2-uitstoot ten opzichte van
1999 met 33.500 ton te verminderen. Mochten de plannen rondom de Spoorzone, TU
Zuid en de Harnaschpolder doorgaan dan wordt geen afname van CO2-uitstoot
gerealiseerd, maar wel een vermindering van de toename (trendombuiging).
Het
Klimaatplan biedt kansen om Delft als Kennisstad te versterken omdat
innovatieve oplossingen vereist worden waarbij Delftse bedrijven en
instellingen betrokken moeten worden.
Beleidsdoelen natuur
De
belangrijkste beleidsdoelen van het ecologiebeleid zijn:
· Realisatie en uitbouwen van een
kwalitatief hoogwaardige ecologische structuur
· Handhaven van een evenwichtige verhouding
tussen natuur en bebouwing, rekening houdend met bereikbaarheid en natuurlijke
kwaliteit van gebieden.
· De groenblauwe structuur inclusief
kerngebieden wordt versterkt en uitgebreid.
· Afstemmen van beleid op
duurzaamheid, ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid
· Verhogen natuurwaarde
· Bevorderen biodiversiteit
· Vergroten maatschappelijk draagvlak
· De ecologische structuur in Delft is
gebaseerd op een netwerk van kerngebieden, de stepping stones, de robuuste verbindingen door de stad, de
ecologische en de recreatieve verbindingen en relaties met het buitengebied en
de potenties van wijken.
EVENEMENTEN
“evenementen binden en profileren”
Creatieve Meetlat, kadernota evenementenbeleid Delft,
februari 2008
Vraagstuk
Delft heeft
voor haar omvang relatief een grote hoeveelheid evenementen. Vaak zijn dit
kleinschalige evenementen, die verspreid over het jaar worden georganiseerd.
Het merendeel van deze evenementen is van culturele aard. De gemeente heeft
maar één festival met echte landelijke en internationale uitstraling: het Delft
Chamber Music Festival. Evenementen zijn een middel om kwaliteiten van Delft
meer zichtbaar te maken. Evenementen zijn tevens een middel om Delftenaren iets
te bieden wat hen bindt met de stad. De gemeente wil kansen op dit gebied benutten
middels een evenementenbeleid, om de profilering van de stad in de toekomst
vorm te geven.
Beleidsdoelen
De
voornaamste doelstellingen op het gebied van evenementenbeleid zijn de
volgende:
· Delft wil het culturele, creatieve,
innovatieve en technische profiel versterken.
· De gemeente wil een actieve rol;
samenwerking met het creatieve en culturele veld, de ateliers, de vele
bedrijfjes, de cultuurinstellingen, de kennisinstituten, Stichting Delft
Marketing en de evenementenorganisaties in de stad.
· Delft wil twee bestaande en/of één
of twee nieuwe evenementen stimuleren tot een bovenregionale en
(inter)nationale uitstraling. Delft wil ook op het gebied van evenementen en
experimenten een proeftuin zijn.
· Delft wil de kwaliteit van de
evenementen met een stedelijke uitstraling versterken, waardoor zowel vanuit de
top als de breedte de kracht van Delft beter zichtbaar wordt.
· Delft wil met deze
kwaliteitsverbetering duidelijke keuzes maken, die moeten leiden tot meer
samenhang en waar mogelijk en gewenst tot clustering van de vele tientallen
kleine evenementen die de stad telt.
· Delft wil haar bewoners actief
betrekken bij haar evenementen, gebaseerd op het principe van
aandeelhouderschap (zie ook Meer dan Blauw). Evenementen moeten burgers van
Delft de gelegenheid bieden om te laten zien wat ze in huis hebben.
CULTUUR
“Delft onderscheidt zich”
Cultuurnota
'Delft: meer dan Blauw', langetermijnvisie 2017, November 2007
Vraagstuk
In landelijke onderzoeken staat
Delft in de top drie als het gaat om aantrekkelijkheid van het cultureel
toeristisch imago van de oude binnenstad. De stad profileert zich vanaf de
jaren '90 als kennisstad. Uit onderzoeken blijkt echter dat het begrip
kennisstad voor de inwoners van Delft niet echt is gaan leven. Bovengenoemde
kwaliteiten van de stad blijven onzichtbaar voor de bewoners van Delft en voor
de buitenwereld. Sterke punten worden te weinig uitgedragen en staan
onvoldoende met elkaar in verbinding. Continueren en consolideren van de
huidige situatie betekent dat de stad op termijn positie verliest. De gemeente
wil Delft nu strategisch positioneren en de niche zoeken waarmee Delft zich
onderscheidt van omliggende steden.
Beleidsdoelen
De
belangrijkste doelen van het gemeentelijk cultuurbeleid zijn de volgende:
· Delft wil zijn creatieve gezicht
meer tonen en inzetten op vernieuwing om haar strategische positie op het
terrein van cultuur in de Randstad (en internationaal) te versterken.
· Delft wil gebruik maken van de
kwaliteiten die de stad al in huis heeft. Delft wil zich vooral inzetten voor
die kunstdisciplines waar de stad al sterk in is.
· De gemeente heeft drie speerpunten
geformuleerd: cultureel erfgoed, creatieve industrie en aandeelhouderschap. De
gemeente wil deze speerpunten beter tot hun recht laten komen door ze onderling
met elkaar te verbinden. Delft wil zich tevens onderscheiden door de manier
waarop de inwoners van de stad bij de verdere ontwikkeling zijn betrokken
(aandeelhouderschap).
· Delft wil via festivalbeleid en
stadsmarketing verder vormgeven aan de drie speerpunten en daarmee duidelijker
keuzes maken.
· De gemeente ziet haar rol als 'arms lenghts', door middel van
subsidies op afstand ruimte bieden aan nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast wil de
gemeente ook 'hands on' opereren, dat
wil zeggen daar waar nodig duidelijk de regie voeren.
· Delft ziet cultuur als middel om de
bewoners van de stad met elkaar te verbinden. Cultuur moet een bijdrage leveren
aan sociale cohesie, het realiseren van maatschappelijke doelstellingen, zodat
mensen zich thuis voelen in hun stad.
· Delft wil het verleden benutten als
continue inspiratiebron voor het heden door als proeftuin te fungeren voor
kunstenaars, vormgevers, creatieve ondernemers, architecten, jongeren en het
creatieve technische potentieel van de TU Delft.
· Delft wil dat de creatieve
kennisstad een leidraad is voor de ruimtelijke ordening. De gemeente ziet
daarbij de Schie als de nieuwe cultuuras die het Cultuurplein met het nieuwe
stationsgebied verbindt.
INKOMEN EN
ARBEIDSMARKT
“Iedereen actief en niemand langs de kant”
Nota arbeidsmarkt, inkomen en emancipatie 2007 –
2010, 2007
Nota Schuldhulpverlening 2007-2010, februari 2007
Nota ‘de financiële winkel van Delft’
Nota modernisering WSW
Meerjarenplan combiwerk
Inkomen en arbeidsmarkt:
Vraagstuk
Delft heeft de ambitie dat burgers
van Delft, mannen en vrouwen, in zelfstandigheid kunnen leven; dat zij uitgaand
van hun eigen kracht en kennis, de mogelijkheden hebben om mee te doen in de
samenleving. Het hebben van werk wordt beschouwd als een heel belangrijk
instrument voor economische zelfstandigheid en meedoen. Delft staat de komende
jaren veel te wachten op dit terrein door veranderingen in wet- en regelgeving,
zoals: de Wet Inburgering, de invoering van de Wmo. En door reorganisatie:
intensievere ketensamenwerking met CWI, WV, Combiwerk en de organisatie van
interne dienstverlening.
Beleidsdoelen
Hoofddoel
van beleid van de gemeente Delft is om burgers optimaal te ondersteunen om werk
te verwerven en/ of te behouden. Dit doet de gemeente door voorzieningen als
kinderopvang en schudhulpverlening goed toegankelijk maken. De gemeente heeft
de volgende doelstellingen geformuleerd:
· het aantal uitkeringen in Delft daalt tenminste met de landelijk verwachte daling mee;
· van alle uitkeringsgerechtigden is bekend wat hun mogelijkheden zijn;
· verhogen van de kwaliteit en het rendement van ingekochte instrumenten;
· alle Delftse jongeren voor wie dat haalbaar is hebben een startkwalificatie;
· overzicht van de mogelijkheden die de gemeente heeft om ook niet-uitkeringsgerechtigden te ondersteunen bij het verwerven van economische zelfstandigheid;
· minima die daar behoefte aan hebben krijgen ondersteuning bij het regelen van kinderopvang;
· burgers van Delft die op dit moment geen werk hebben, of een zwakke positie hebben op de arbeidsmarkt kunnen gebruik maken van volwasseneneducatie;
· uitkeringen worden tijdig verstrekt;
· burgers in Delft met schulden kunnen ondersteuning krijgen bij het beheersbaar maken van schuldenproblematiek;
· het gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen zoals bijzondere bijstand, Sportfonds, Tegemoetkoming woonlasten kamerbewoners (TWK) stijgt;
· het bereik van de Delftpas wordt vergroot naar 7000 in 2007;
· vooral werkgevers met een sociale visie gemeentelijke opdrachten gunnen;
· intensiveren van de samenwerking tussen de ketenpartners CWI en UWV en tussen verschillende partijen binnen en buiten de gemeente;
· inzet van Combiwerk als arbeidsontwikkelingsorganisatie voor mensen met een Wsw-indicatie, of anderszins met aan afstand tot de arbeidsmarkt.
Schuldhulpverlening
Vraagstuk
Steeds
meer inwoners van Delft hebben problematische schulden. Bij problematische
schulden is vaak sprake van psychosociale en financiële oorzaken en gevolgen.
Voor schuldhulpverlening is dan ook meestal een integrale benadering nodig
waarbij zowel aandacht is voor financiën als voor de achterliggende
problematiek.
Beleidsdoelen
Vanuit
haar zorgplicht stelt de gemeente de instrumenten voor schuldhulpverlening open
voor iedere burger van Delft. De prioriteit ligt bij mensen met een laag
inkomen en bij jongeren.
De
gemeente wil meer instrumenten inzetten om de schuldenproblematiek te
verminderen. Daarnaast wil de gemeente in versterkte mate met externe
hulporganisaties samenwerken. De gemeente zet drie soorten instrumenten in:
1. Schuldhulpverlening. Dat
kan zijn door hulp bij schuldsanering in financieel-technische zin, of door de
mildere vorm van budgethulp en budgettraining.
2. Preventieve instrumenten
zoals inkomensondersteunende voorzieningen - uitkeringen tijdig en correct,
bijzondere bijstand met draagkrachtgrens van 130% en regelingen voor bijv.
school- en sportkosten en de Delftpas - signalering en budgetlessen.
3. Nazorg, om te voorkomen
dat mensen weer nieuwe schulden aangaan.
EMANCIPATIE “gelijke rechten,
gelijke kansen, gelijke verantwoordelijkheden” Emancipatienota
2008-2010 Nota homo
emancipatie, april 2008 |
Vraagstuk
De gemeente
Delft richt zich op het bevorderen van gelijke rechten, kansen, vrijheden en
(sociale) verantwoordelijkheden in de maatschappij voor vrouwen én mannen. De
vier sleutelbegrippen hierbij zijn: economische zelfstandigheid,
maatschappelijke participatie, bewustwording en empowerment voor alle
Delftenaren.
Beleidsdoelen
Het emancipatiebeleid van
de gemeente Delft is in beginsel gericht op iedereen. In het bijzonder richt
het beleid zich op vrouwen uit etnische minderheidsgroepen en alleenstaande
ouders (dit zijn met name ook vrouwen). Daarnaast is er zeker ook aandacht voor
(allochtone) mannen.
De gemeente
heeft de volgende beleidsdoelen geformuleerd:
•
Bevorderen
van economische zelfstandigheid, dan wel de kansen om hieraan te werken.
•
Vrouwen
en mannen ondersteunen om werk en zorgtaken (makkelijker) te kunnen combineren.
•
Bevorderen
dat meer vrouwen in besluitvormende en bestuurlijke posities zitting hebben.
•
Naar
buiten kunnen komen van vrouwen en meisjes in kwetsbare posities om anderen te
ontmoeten en om actief deel te nemen in de samenleving.
•
Veiligheid
en verdraagzaamheid creëren in en buitenshuis door geweld tegen vrouwen en
meisjes en andere bedreigde burgers tegen te gaan.
•
Letterlijk
en figuurlijk de ruimte creëren, zodat vrouwen, mannen, meisjes, jongens zich -
ook creatief en sportief - kunnen ontplooien en zich lekker voelen in de stad,
wáár zij oorspronkelijk ook vandaan komen.
•
Zichtbaar
maken van de emancipatiedoelen en -activiteiten in Delft.
•
Bewuste
omgang met beeldvorming over rollen en mogelijkheden van vrouwen en mannen.
In de emancipatienota wordt
daarnaast de suggestie gedaan om gaan werken aan gendermainstreaming. Dit
betekent het inbouwen van het idee van gendergelijkheid (gelijkheid in
uitwerking voor mannen en vrouwen) in al het beleid op alle niveaus en in alle
fasen door de actoren die normaal dat beleid maken. Gendermainstreaming is een
lange termijn strategie.
MOBILITEIT
“Delft goed bereikbaar”
Lokaal Verkeer- en Vervoerplan Gemeente Delft 2005 –
2020 (LVVP), 2005
Nota parkeren en stallen, 2006
Vraagstuk LVVP
In 2005 is
een nieuw Verkeers- en Vervoersplan (VVP) opgesteld. Het oude voldeed niet meer
en was o.a. ingehaald door de landelijke discussie over luchtkwaliteit. Er
moest een nieuw VVP komen dat moet leiden tot een gezonde leefomgeving, een
bereikbare, economisch florerende en verkeersveilige stad.
Beleidsdoelen LVVP
Het LVVP
bevat een visie op de lange termijn (2020) voor het verkeers- en vervoersbeleid
en een visie op het toekomstige verkeersnetwerk in samenhang met andere Delftse
plannen. Het parool van de visie is een gezonde, bereikbare, economisch
florerende en veilige stad. Belangrijke uitwerkingspunten zijn:
·
Delft wil een van de beste fietssteden van Nederland worden.
·
Het openbaar vervoer zal worden gestimuleerd.
·
Het autoverkeer in de TU wijk moet met 8% dalen.
·
Een wegencategoriseringsplan moet zorgen voor duurzaam veilig verkeer.
·
De capaciteit van een aantal gebiedsontsluitingswegen zal worden
vergroot gezien de plannen m.b.t. woningbouwplannen en bedrijventerreinen
(zoveel mogelijk in het bestaand stedelijk gebied).
·
Jaarlijks wordt gemonitord op luchtkwaliteit
----
Daarnaast, niet in de nota genoemd, maar wel collegebeleid:
bevorderen van het inpandig parkeren om een goede ruimtelijke kwaliteit te
leveren in een situatie van verdichting
MONUMENTEN “cultuurhistorie van belang voor wonen,
werken en economie” Gezicht
op gebouwd erfgoed Delft 2007-2017, December 2006 |
Vraagstuk
Delft staat met ruim 1400 beschermde
monumenten in de top tien van monumentensteden van Nederland. Ook de naoorlogse
architectuur staat landelijk in de belangstelling. Gebiedsgerichte
monumentenzorg, bouwen in een historische context, het belang van
(stedenbouwkundige) structuren, duurzaamheid en hergebruik van de bestaande
gebouwenvoorraad zijn van belang voor de cultuurhistorie, maar ook voor de
economie en het wonen en werken. Door nieuwe wetgeving, gewijzigde subsidie- en
financieringsregelingen voor rijksmonumenten, een andere rolverdeling tussen
rijk en gemeenten, en een beperkter gemeentelijk subsidiebudget voor
monumentenzorg is een koerswijziging en prioriteitsstelling van het
monumentenbeleid nodig. De gemeente krijgt een grotere verantwoordelijkheid en het rijk zal niet
meer verplicht adviseren bij alle vergunningaanvragen voor rijksmonumenten.
Daarom beraadt de gemeente zich nu op wat haar rol en strategie is in de
komende tien jaar.
Beleidsdoelen
· De gemeente Delft beoogt met de nota
een meer integrale, gebiedsgerichte aanpak van de monumentenzorg waar
kennisintensivering, kennisoverdracht en vroegtijdige inbreng van de aanwezige
cultuurhistorische kennis van groot belang is bij (her)ontwikkelingen in de
gehele stad en bij het bouwen in een historische context.
· De gemeente wil met haar
monumentenbeleid waar mogelijk aansluiten bij stadspromotie en ontwikkeling van
de stad.
· Delft wil in tien jaar tijd langs
drie opeenvolgende scenario's de inzet van middelen voor monumentenbeleid
verhogen om bovenstaande doelstellingen te bereiken; een nulscenario (Pas op de
plaats), een middenscenario (Oog voor het geheel) en een topscenario (Delft,
het gezicht in ontwikkeling). In de nota wordt dus feitelijk een groeimodel beoogd.
· De scenario's berusten op de vier
pijlers van monumentenzorg. De voorstellen voor nieuw beleid zijn per pijler
gegroepeerd:
1.
Inventariseren:
door inventariserend onderzoek de
aanwezige bijzondere waarden van de stad in kaart brengen.
2.
Beschermen: met juridische instrumenten ervoor zorgen
dat waardevolle objecten of gebieden beschermd worden en daarmee behouden
blijven voor de stad.
3.
In
stand houden: door de inzet van
financieringsmogelijkheden, subsidies, adviezen, vergunningstelsel en
handhaving zorgen dat beschermde en waardevolle objecten en gebieden in goede
staat blijven om verval en aantastingen te voorkomen.
4.
Kennis
delen: zorgen voor draagvlak en
waardering van het gebouwde erfgoed in Delft door het te onderzoeken en de
aanwezige kennis en onderzoeksresultaten uit te dragen en (digitaal)
toegankelijk te maken.
JONGEREN EN RUIMTE
“Kinderen moeten buiten veilig hun
spelavontuur kunnen beleven”
Ruimte voor Spelen 2007-2009
Vraagstuk
Het
speelplekkenbeleid richt zich op de doelgroep van 0-24 jaar. De hoeveelheid
buitenspeelruimte in Delft voldoet met 2,5% van de voor wonen bestemde gebieden
bijna aan de landelijke norm van Jantje Beton en de NUSO (landelijke
organisatie voor speeltuinwerk) van 3%. De bevolking geeft aan dat zij tevreden
is met de huidige ruimte voor speelplekken. De buitenspeelruimte staat echter
onder druk: zowel de informele als de formele speelruimte voor kinderen is de
afgelopen decennia afgenomen, terwijl aan de formele speelruimte vanuit
veiligheidsoogpunt steeds strengere eisen worden gesteld. Voor Delft geldt dat
speelveldjes vooral ingericht zijn voor jeugd tot 10 jaar en vaak weinig
avontuurlijk zijn. Verder zijn niet alle wijken gelijkelijk bedeeld met
speelruimte, en ook de kwaliteit is wisselend. Veel buiten speelmogelijkheden als
schoolpleinen en sportvelden zijn niet openbaar toegankelijk. Bij
nieuwbouwontwikkelingen wordt te weinig aandacht geschonken aan de inrichting
van speelplekken. De gemeente wil daarom een beleidsvisie ontwikkelen omtrent
het speelruimtebeleid.
Beleidsdoelen
De
belangrijkste in de nota geformuleerde doelstellingen zijn:
· Delft ziet buitenspelen als basis
voor jeugd en jongeren en biedt de doelgroep optimale mogelijkheden om veilig
en verantwoord buiten te kunnen spelen. Onder optimale mogelijkheden wordt
verstaan; bereikbaarheid, veiligheid, inrichting, ontmoetingsfunctie,
aansluiting bij de leeftijd, samenhang met andere voorzieningen en interactie
met andere leeftijdsgroepen.
· Delft wil aandacht schenken aan het
verbeteren van de informele speelruimte met kleine aanpassingen in de openbare
ruimte. Ook het ontwikkelen van
innovatieve ideeën en ruimte aan kinderen bieden om te bedenken hoe, wat en
waarmee ze spelen, in het kader van 'Delft, kennisstad' wordt gestimuleerd.
· Delft wil de kwaliteit en veiligheid
van de formele speelruimte vergroten door onderhoudsmaatregelen en hygiëne,
diversiteit, creëren van ontmoetingsmogelijkheden (gericht op verschillende
doelgroepen); de speelruimte moet avontuurlijk worden en toezicht is
belangrijk.
· Delft wil het gebruik van/ bezoek
aan stedelijke speelvoorzieningen stimuleren, onder andere door afstemmen van
de openingstijden aan de wensen van de doelgroep, toezicht en
professionalisering van beheer en via het aanleggen van twee grote 'speeltuinen
nieuwe stijl'.
SPOORZONE
“De trein onder de grond”
Masterplan Spoorzone Delft Oktober 2003
Vraagstuk
De
spoorlijn van Delft loopt, deels op een viaduct, dicht langs de huizen in het
centrum. Bewoners die langs het spoor wonen hebben daar veel last van. Er zijn
drie nijpende problemen in het gebied:
· Het spoor is een bron van hinder:
geluidsoverlast, trillingen, sociale onveiligheid onder het viaduct, neerslag
metaaldeeltjes, et cetera.
· De spoorlijn is een ruimtelijke
barrière in de stad: het spoor is slechts beperkt kruisbaar en de scheiding
wordt ook zo gevoeld, mede door de onaantrekkelijkheid van de omgeving.
· Het is de verwachting dat het aantal
treinen door Delft nog zal toenemen, hetgeen spoorverdubbeling noodzakelijk
maakt.
Beleidsdoelen
Het plan
voor de Spoorzone Delft voorziet in de aanleg van een spoortunnel met daarin
ruimte voor een verdubbeling naar vier sporen. Zowel de milieuhinder in het
gebied als de barrièrewerking worden zo opgelost. Daarnaast geeft de aanleg van
een spoortunnel bovengronds de mogelijkheid de Spoorzone opnieuw te
ontwikkelen, tot een gebied met een hoogwaardige stedelijke uitstraling. In het
plangebied wordt onder andere een langgerekt park aangelegd, water
teruggebracht en cultuurhistorische elementen behouden of versterkt. Er komen
parkeergarages, een compact knooppunt voor openbaar vervoer en circa 1500
woningen, enkele kantoren en een nieuw stadskantoor. Het plan draagt verder bij
tot het creëren van een representatieve toegang tot de stad.
De plannen
voor het gebied zijn vastgelegd in een bestemmingsplan, dat de gemeenteraad
heeft vastgesteld in februari 2006. De uitvoering van het project – onder regie
van de gemeente Delft en ProRail – staat gepland vanaf 2009.
WATER
“Delft, stad van land en water”
Water in Delft; Programma aanpak water Januari 2008
Delft en
water. Ze zijn aan elkaar verbonden. Dat geldt voor het verleden (Delftshaven
als VOC stad) maar ook voor het heden en de toekomst. “Delft wordt als het gaat
om waterbeleid gezien als koplopergemeente”aldus de nota. Ontwikkelingen in de
waterrecreatie en –toerisme zijn belangrijke ontwikkelingen. Daarvoor is beleid
nodig.
Beleidsdoelen
Het
programma kent drie zogenaamde waterthema’s:
·
Gebruik: toerisme, recreatie en vaarbeheer
·
Inpassen en functioneren: waterbeheer en ruimtelijke ordening
·
Kennis en economie: waterkennis en kenniseconomie.
Per onderdeel wordt een gedetailleerd
uitvoeringsprogramma beschreven. De nota is niet (beleids)kaderstellend.
WELZIJN
“Door maatwerk langer zelfstandig”
Wonen, zorg en welzijn – de opgave voor Delft Juni
2007
Vraagstuk
De vraag
naar zelfstandige woningen waarbij bewoners gebruik kunnen maken van
voorzieningen op het gebied van zorg en welzijn neemt toe. Het gaat dan vooral
om ouderen en mensen met een lichamelijke beperking. Zij willen zoveel mogelijk
wonen in woningen die midden in een woonwijk staan. Deze ontwikkelingen worden
ondersteund door het rijksbeleid, dat er op gericht is dat mensen zo lang zij
wensen zelfstandig kunnen blijven wonen. Daarnaast is er een ontwikkeling
richting extramuralisering: zorginstellingen gaan zorg buiten de deur leveren.
Beleidsdoelen
Het creëren
van woonservicezones wordt door de gemeente Delft gezien als de beste manier om
aan de groeiende behoefte aan zelfstandige woningen met zorg- en welzijnsondersteuning
tegemoet te komen. Een woonservicezone is een gewone woonwijk met onder andere
een hoger aantal aangepaste woningen, een goed toegankelijke openbare ruimte
voor mensen die minder mobiel zijn, zorgdiensten op afroep en een
multifunctioneel centrum waar zorg- en welzijnsvoorzieningen worden geboden.
Een aantal van de belangrijkste actiepunten zijn:
· Het gereedmaken van de plattegrond
van Delft met woonservicezones.
· Het realiseren van 954 extra
woonzorgcombinaties.
· Het realiseren van 612 extra
woningen voor bijzondere doelgroepen.
· Prestatieafspraken maken op het
gebied van wonen, zorg en welzijn met corporaties, zorginstellingen en
welzijnsorganisaties.
RUIMTE EN DE REGIO
“Een regio van internationale
allure”
Regionaal structuurplan Haaglanden 2020. Sterk in
internationale netwerken van bestuur, technologie, agrologistiek en toerisme.
Stadsgewest Haaglanden, 16 april 2008
Vraagstuk
De regio
Haaglanden en de aangesloten gemeenten willen dat Haaglanden zich verder
ontwikkelt als een regio van internationale allure, die een duurzame kwaliteit
van leven biedt door een veilige, schone en aantrekkelijke woon- en
leefomgeving en een sterke sociale structuur. De realisatie van deze ambities
is niet vanzelfsprekend. Er is krachtig en stimulerend beleid nodig op alle
overheidsniveaus. Ook private partijen en organisaties moeten worden
gestimuleerd om hun bijdrage te leveren. Daarnaast moet de ruimtelijke
kwaliteit in Haaglanden beter en duurzamer worden om ook op lange termijn een
aantrekkelijk vestigingsklimaat en een aantrekkelijke woonomgeving te bieden.
Wat betreft
het internationaal economisch profiel springt Delft er op één punt uit: de
gemeente is een zwaartepunt in de regio wat betreft onderzoeksinstellingen en
bedrijven in technologische specialismen. Deze kwaliteit moet worden uitgebouwd
en beter benut. Daarnaast zijn investeringen nodig die een solide basis
hiervoor bieden: een aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving en een sterke
onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur.
Versterking
van de regionale kennisstructuur moet zorgen dat Haaglanden zich, gedragen door
het kenniscluster in Delft, ontwikkelt tot dé kennisregio in Nederland op
gebied van (technologie voor) innovatief omgaan met water en stedelijk bouwen,
nanotechnologie en duurzame energie. Een goed opgeleide beroepbevolking is een
randvoorwaarde voor economische ontwikkeling. Hierin moet worden geïnvesteerd
want de spanning tussen vraag naar en aanbod van hoogopgeleiden in Haaglanden
neemt naar verwachting de komende periode toe. Tenslotte moet Haaglanden, om de gewenste internationale
concurrentiekracht te bereiken, functioneren als een goed stedelijk netwerk dat
is voorbereid op de verwachte toekomstige demografische en economische groei,
maar ook op veranderingen in het klimaat.
Beleidsdoelen
In het
structuurplan is het Technologisch Innovatief Complex (TIC) van Delft genoemd
als één van de drie gebiedsontwikkelingen die het ontwikkelingsbeeld voor
Haaglanden moeten realiseren.
Het TIC is het grootste
technologisch innovatief complex van Nederland en neemt toe in omvang van 200
naar 300 hectare in 2020. Door samenhang en clustering van het TIC te
realiseren wordt innovatie en kennisontwikkeling bevordert en wordt
gestimuleerd dat bedrijven en instituten zich daar vestigen en dat ruimte geboden
wordt aan vooral technische innovatieve starters en 'incubators'. De
ontwikkeling van het TIC bestaat onder meer uit het hoogwaardig kennisintensief
bedrijventerrein Technopolis Delft, TNO, de TU Delft, Stedenbaanstation
Delft-Zuid, DSM-complex, middelbaar en hoger (beroeps)onderwijs en het
transformeren en revitaliseren van het bedrijventerrein Schieoevers.
Investeringen in kwaliteit van het gebied, het versterken van samenhang en
bereikbaarheid zijn belangrijke generatoren voor de ontwikkeling van het TIC.
Daarnaast
doet het structuurplan een aantal andere richtinggevende uitspraken over
kennis, innovatie en technologie die van invloed zijn op de ontwikkeling van
het TIC:
· Het fundamenteel en toegepast
onderzoek in Haaglanden (TU Delft, TNO, bedrijven) en het hoger- en middelbaar
onderwijs en beroepsonderwijs moeten sterker worden verankerd in een regionale
kennis- en innovatiestructuur.
· Haaglanden moet voldoende passende
woonmilieus voor (inter)nationale kenniswerkers en de basisvoorzieningen voor
een creatieve economie zoals cultuur, horeca en ruimte voor startende
ondernemers bevatten.
· De aanpak van de opgaven
klimaatbestendigheid, klimaatneutraal Haaglanden en stedelijke ontwikkeling en
herstructurering moet worden gekoppeld aan de kennisstructuur van Haaglanden.
Het
regionaal structuurplan is richtinggevend voor het gemeentelijk beleid en de
bestemmingsplannen. Via de goedkeuringsbevoegdheid van Gedeputeerde Staten
werkt het plan door naar gemeentelijke ruimtelijke plannen. Het geldt als
uitgangspunt voor de inbreng van het Stadsgewest Haaglanden bij de ontwikkeling
en toetsing van bestemmingsplannen en ander gemeentelijk ruimtelijk beleid.
Het
initiatief voor de uitvoering van het regionaal structuurplan ligt meestal bij
de gemeente. Voor een aantal essentiële thema's en gebieden zoals de
ontwikkeling van het TIC wordt aan gemeenten gevraagd dit samen met publieke en
private partners verder uit te werken. De nadruk van de publieke investeringen
in het TIC ligt op bereikbaarheid, gebiedskwaliteit en gebiedsontwikkeling.
De volgende nog niet
vastgestelde nota’s zijn in zodanig gevorderd stadium van voorbereiding, dat
opname in de krant bij verschijnen
realistisch is:
o
Nota Wijkgericht werken: “Samen
werken aan krachtige wijken”
o
De ‘houtskoolschets’ met ruimtelijke keuzevarianten t.b.v. de ruimtelijke
structuurvisie
o
De Jeugdnota
o
De Afvalnota
o
Nota gezondheidszorg