K O E R S N O T A

ten behoeve van de

S T A D S V I S I E

 

 

Delft, 26 mei 2008

 

Opsteller: Ronald de Groot

Reg.nr.: 360164

 

Ten geleide

 

Op 11 december 2007 is in de raadscommissie Bestuur en Werk het proces om tot een stadsvisie te komen besproken. Afgesproken is onder meer om zomer 2008 een koersnota uit te brengen met de volgende elementen:

·       Het proces ter totstandkoming van de stadsvisie, met daarin uitgewerkt de wijze waarop de maatschappelijke discussieronde gevoerd wordt;

·       De samenbindende elementen en het daaruit te destilleren profiel van Delft;

·       De vragen en discussiepunten die aan de samenleving kunnen worden voorgelegd over de betekenis van ontwikkelingen en trends voor de stad;

·       De samenvattingen van beleidskadernota’s en andere visiedocumenten.

 

Omdat de koersnota input zal zijn voor de maatschappelijk discussie zal deze als krant bij aanvang van de discussie gepubliceerd worden. Tevens zal op basis hiervan een onderdeel voor de gemeentelijke website worden opgemaakt.. De publicatie zal naar verwachting eind september zijn. Vooralsnog wordt gedacht aan een bijlage bij de Stadskrant. Dit betekent dat de nota is opgebouwd als pakket min of meer zelfstandig leesbare artikelen die onderling samenhang kennen. Het kan zijn dat de in deze nota opgenomen artikelen om reden van opmaak of leesbaarheid redactietechnisch nog aangepast worden. Inhoudelijk zal dit niet van invloed zijn. 

 

De verschillende onderdelen hebben voor de bestuurlijke besluitvorming verschillend gewicht. College en raad moeten instemmen met de wijze waarop de discussie gevoerd wordt. Dit betekent dat voor dit deel van de koersnota inhoudelijke politiek bestuurlijke besluitvorming gevraagd wordt.

De onderdelen samenbindende elementen en profiel van Delft en de vragen die aan de samenleving gesteld worden niet bestuurlijk vastgesteld. Zij zijn immers  input voor het  maatschappelijk debat dat vrij en open gevoerd moet kunnen worden. College en raad moeten wel instemmen met het vrijgeven van deze onderdelen voor discussie.

De samenvattingen behoeven geen enkele besluitvorming. De documenten waarop deze samenvattingen zijn gebaseerd zijn namelijk bestuurlijk al vastgesteld.

 

Dit laatste maakt overigens mogelijk om beleid dat binnenkort wordt vastgesteld een plaats te geven in het proces en de stadsvisie zelf. Dit is waarschijnlijk van toepassing op de nota ‘samenwerken in krachtige wijken’, de ‘afvalnota’ de ‘houtskoolschets met ruimtelijke keuzevarianten t.b.v. de ruimtelijke structuurvisie en de gezondheidsnota.

 

De samenvattingen zijn waar dit de helderheid en eenheid van beleid ten goede komt geclusterd. De samenvattingen komen naar verwachting  als losse kaders in ‘de krant’. De hier gehanteerde volgorde is willekeurig en heeft geen relatie met de opmaak van de krant.

 

Het openingartikel “Ons Delft in 2030” is een inleiding (als ware) afkomstig van de burgemeester. Immers de burgemeester kan naar buiten treden namens het gehele bestuur (college en raad) en zo namens zowel collega als raad ‘ambassadeur’ zijn van het idee en het proces tot opstellen van de stadsvisie.

Het in het openingartikel geschetste proces om de maatschappelijke discussie te voeren moet  technisch nog nader worden uitgewerkt. Deze uitwerking zal tevens in de krant worden opgenomen.

 

Naast de discussie over de stadsvisie vindt najaar 2008 tevens onder meer inspraak over de ruimtelijke structuurvisie plaats. Bij de inrichting van de maatschappelijke discussie is uitdrukkelijk rekening gehouden om deze (en mogelijk andere) inspraak goed te integreren.

 

 


De planning van het vervolgproces is indicatief omdat een aantal stappen nog concreet georganiseerd moeten worden en afhankelijk zijn van agenda’s van derden. Zo  moet het raadsdebat over de uitkomsten van de maatschappelijke discussie nog gepland en georganiseerd worden met het raadspresidium.

Ter indicatie is een planning opgemaakt waarin het gehele proces in principe in 2008 afgerond kan worden. De maand januari 2009 biedt mogelijkheid tot aanpassing  zonder dat dit het opstellen van de eigenlijke stadsvisie onder druk zet.

 

Behandeling in raadscommissie BestW

Week 25 2008 (Di 17 juni)

Besluitvorming gemeenteraad

Week 26 2008 (Do 26 juni)

Publicatie Koersnota als bijlage bij stadskrant

Week 38 2008 (Zo 21 sept)

DIP enquête en prijsvraag

Week 39 t/m 41

Debat met externen (experts)

Week 42

Vrije ruimte

Week 43 t/m 49

Opmaken bundel

Week 50

Raadsdebat over de uitkomsten

Week 51

Vaststelling stadsvisie in gemeente raad

Juni 2009

 

 


Onderdeel  maatschappelijke discussie

 

Dit deel van de koersnota behoeft bestuurlijke vaststelling

 

Ons Delft in 2030

De gemeente Delft gaat een stadsvisie opstellen.

 

Veranderende wereld, veranderende stad

De wereld om ons heen verandert snel en dat is voor Delft niet anders. Een generatie geleden was Delft nog een middelgrote industriestad met een technische hogeschool en een betrekkelijk homogene bevolking. Nu is Delft een innovatieve en internationaal georiënteerde stad met een naar opleidingsniveau en herkomst zeer gedifferentieerde bevolking.  Op veel manieren is zichtbaar dat burgers, bedrijven, instellingen en de gemeente hierop inspelen. De gemeente heeft delen of contouren van de toekomst van Delft zichtbaar gemaakt in  beleidsstukken (kader- en visiedocumenten). In deze krant zijn deze bouwstenen samengevat op een rijtje gezet. De gemeente wil graag het debat over onze toekomst op gang brengen. Welk totaalbeeld zien we ontstaan? Wat gebeurt er als we trends als internationalisering of informatisering op het beeld loslaten? En het belangrijkste: hoe willen we dat Delft er uit ziet?

 

Een stadsvisie voor iedereen

Met een stadsvisie maken we de ambities die we met de stad hebben en prioriteiten die we hierin stellen helder en voor iedereen kenbaar. Deze lange termijn visie geeft koers en richting aan ons korte termijn handelen. We starten bij wat we al hebben, omdat een stadsvisie die goed geworteld is in het heden kracht heeft. Onze ambitie is dat de stadsvisie van iedereen wordt. Het wordt een visie van de gemeente, van bedrijven en instellingen, van belangenorganisaties en vooral van de inwoners van Delft. Een breed gedragen stadsvisie lijkt een noodzakelijke voorwaarde voor de uitvoering ervan.

 

Delft in 2030

Een stadsvisie schetst enerzijds een verre horizon, maar geeft anderzijds ook een concreet beeld van hoe de stad eruit zou kunnen komen te zien. Voor de Stadsvisie is daarom het jaar 2030 als scope gekozen. Dit jaar ligt ver weg genoeg om los te komen van de huidige vraagstukken en planuitvoering en nabij genoeg om nog voorstelbaar te zijn.

 

Hoe ver reikt de invloed van de gemeente

De gemeente heeft op verschillende aspecten van de samenleving beperkte invloed. In de verschillende beleidsnota’s wordt duidelijk hoe ver de gemeentelijke invloed reikt. Bij het opstellen van de Stadsvisie houden we dan ook rekening met de reikwijdte van het gemeentelijk beleid.

 

Maatschappelijke discussie

Deze krant is het startschot voor de maatschappelijke discussie om tot de stadsvisie te komen. Namens zowel raad als college nodig ik u graag uit hieraan bij te dragen. In de discussie over de stadsvisie gaat het dus over de richting die we voor de toekomst inslaan. Een toekomst die door uw dagelijks handelen mede wordt bepaald. We zijn dus heel benieuwd hoe u tegen die toekomst aan kijkt en welke kansen en mogelijkheden u voor Delft ziet.

 

Waar gaat het in de discussie om

In de discussie gaat het om de kwaliteit van argumenten. Om goede ideeën. Om uw toekomstvisie. Het gaat dus niet om een meerderheid voor een idee, om gelijk krijgen of om meebeslissen. 


Een discussie in  fasen
Met het verschijnen van deze krant is de discussie over de stadsvisie begonnen en hij sluit einde van dit jaar. De discussie bestaat uit het voortraject, de meerdaagse, de vrije ronde en de afsluiting.
 
het voortraject

Voordat we de eigenlijke discussie gaan voeren willen we eerst uw visies en beelden over Delft in 2030 verzamelen. We doen dit door via het Delft Internet Panel een internet enquête te houden en door een prijsvraag uit te schrijven waar iedereen aan mee kan doen. In de prijsvraag vragen we om ons in maximaal 160 tekens “jouw gedroomde Delft” te sms’en of te mailen. De internetenquête moet inzicht bieden in wat er bij u leeft. De spelregels van de prijsvraag staan elders in deze krant. De resultaten van dit voortraject is input voor de stadsvisie meerdaagse.

 

De stadsvisie driedaagsemeerdaagse

De stadsvisie meerdaagsedriedaagse begint met het door een jury vaststellen van de 30 beste sms- inzendingen. Deze inzenders krijgen allen een cadeaubon van € 50,--. Vervolgens houden we een expertdebat dat live op lokale radio is te volgen. In dit debat geven spraakmakende deskundigen hun bespiegelingen op de toekomst van Delft, op de enquêteuitkomsten en op de sms’jes. Uiteraard reageren ze ook op elkaar. De debatuitkomsten, sms’jes /mailtjes en de internetuitkomsten worden door tekenaars verbeeld.

De tekeningen worden vervolgens gedurende zes weken tentoongesteld en iedereen kan op of aan de hand van de tekeningen reageren. Al deze reacties worden verzameld. Ook vragen we u om uit de 30 gekozen sms’jes de meest aansprekende te kiezen. Deze zal in een gedicht worden omgezet dat in de stadsvisie gepubliceerd zal worden. 

 

De vrije ronde

Na de meerdaagse drie daagse vindt de “de vrije ronde” plaats, die zes weken zal duren. Dit betekent dat we organisaties zoals scholen, belangengroepen, politieke partijen of instellingen actief ruimte geven om zelf op onderzoek uit te gaan, zelf stadsvisie debatten te organiseren en mensen uit te nodigen om mee te doen. De resultaten van de meerdaagsedriedaagse staan voor iedereen in deze vrije ronde ter beschikking. Iedereen die in deze vrije ronde iets wil doen kan via het stadsvisie contactpunt afspreken hoe wij de resultaten ontvangen.

Naast de stadsvisie zijn dit najaar ook nog andere inspraak momenten. Een belangrijk en spraakmakend voorbeeld hiervan is de inspraakprocedure rond de ruimtelijke structuurvisie (RSV). Deze discussies worden goed onderling afgestemd om dubbelingen te voorkomen.

 

Afsluiting

Aan het eind hebben we de uitkomsten van de internetenquête, de reacties op de prijsvraag, de resultaten van de meerdaagse, de reacties op of naar aanleiding van de tekeningen,  de uitkomsten uit de vrije ronde en resultaten uit andere inspraak momenten. Dit materiaal wordt gebundeld en aangeboden aan de gemeenteraad. De gemeenteraad gaat hierover in debat. Ook dit debat is live op de lokale radio te volgen. Na het raadsdebat zullen de bevindingen weer aan het college worden aangeboden die deze samen met de eerste genoemde bundel tot één geïntegreerde stadsvisie samenbrengt. Dit aanbieden gebeurt in een slotbijeenkomst waar alle deelnemers voor worden uitgenodigd.

 

Planning is dat het college de stadsvisie zomer 2009 aan de gemeenteraad zal aanbieden. Er zal dan ook verantwoording worden afgelegd over hoe de input in de stadsvisie is verwerkt.

 

Meedoen!

Delft is gemaakt door mensen. Uw inbreng is van belang is en we doen concreet een beroep op uw creativiteit, deskundigheid, betrokkenheid bij de stad, positiefkritische houding en visie. Het doel is immers een denkrichting, een stadvisie te ontwikkelen die van de stad is.

 


Onderdeel samenbindende elementen en profiel

 

Dit deel van de koersnota behoeft  bestuurlijk te worden vrijgegeven voor discussie

 

Delft divers en kansrijk

 

Bewoners maken een stad en dat is in Delft niet anders. Het zijn de bewoners die met  de universiteit, de werkers, het bedrijfsleven en de bezoekers de dragers zijn van de toekomstige ontwikkelingen. De gemeente speelt hierin een ondersteunende en activerende rol. Dit heeft ons opgeleverd dat Delft een prettige stad is met veel ruimte voor creativiteit en innovatie die volop in beweging en ontwikkeling is.

 

Delft is een stad met veel gezichten. Al deze gezichten maken samen het Delft profiel. Een profiel dat wortelt in het verleden en gericht is op de toekomst

 

Maatschappelijk is Delft een actieve, zorgzame stad

 

Delft actieve stad

Delft is een stad waar gewerkt wordt. Economisch actief zijn is en blijft belangrijk. De plek die arbeid in het leven inneemt zal waarschijnlijk veranderen. Het is aan de Delftse inwoners en bedrijven om daar klaar voor te zijn en aan de gemeente om daar voorwaarden voor te scheppen en in haar plannen goed rekening mee te houden. Verwachting is dat de scheiding tussen werk en privé verder zal vervagen als gevolg van toenemende flexibilisering, toename van thuiswerk en toename van de arbeidsparticipatie. Daarnaast zullen in de toekomst steeds meer mensen langer, dus na het 65e jaar, door willen (of moeten) gaan. Vanwege onze kenniseconomie zal in Delft het aantal (niet Nederlandse) kenniswerkers dat hier tijdelijk,voor een paar jaar, komt werken en wonen sterk toenemen. Permanent aandachtpunt blijft de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.   

 

Delft leefbare stad

Heel, schoon en veilig maken een stad leefbaar. In Delft wordt veel geïnvesteerd in het ‘stedelijk erf’. Dit investeren kent vele gezichten: variërend van het verzamelen van afval in ondergrondse containers tot acties als ‘Fleur op’. De Delftse wijken hebben een eigen wijkbudget, waar inwoners direct invloed hebben op de besteding. Met dit budget worden bijvoorbeeld extra auto of fiets parkeervoorzieningen aangelegd, wordt de verkeersveiligheid bij scholen verder verbeterd, het buurtwinkelcentrum opgeknapt of de straatverlichting verbeterd.  Ook wordt veel gedaan om de binding van bewoners met de buurt en met elkaar te verbeteren, bijvoorbeeld door het houden van straatfeesten. Bekend is de actie ‘de leukste straat’

 

Delft sociale stad

In Delft hoeft niemand in armoede te leven. In Delft vinden we het normaal om mensen die door omstandigheden –tijdelijk- niet deelnemen aan het arbeidsproces te helpen met een uitkering en vooral te ondersteunen bij het vinden van een betaalde baan. De match op de arbeidsmarkt gaat niet vanzelf: aan de ene kant mensen die moeilijk aan de slag komen en aan de andere kant moeilijk vervulbare vacatures. Een oorzaak van niet aan de slag komen is het onvoldoende gekwalificeerd zijn voor de beschikbare banen. In Delft doen we er dan ook alles aan om te zorgen dat iedereen zich voor de arbeidsmarkt kan kwalificeren. We leggen onze prioriteit dan ook bij bestrijden van schooluitval, het halen van een startkwalificatie en opheffen van taalachterstand.

Het betekent ook verwezenlijken van minder hooggekwalificeerde arbeid en scheppen van voorwaarden voor het combineren van werk en zorgtaken, zoals kinderopvang. Alles is dus gericht op de economische zelfstandigheid van de burger om zo een situatie van armoede te voorkomen of te beëindigen.  Dit maakt van Delft een ‘inclusieve’ stad! 

 

Delft zorgzame stad

Zorgen voor elkaar en meedoen zijn onze waarden. Zie bijvoorbeeld onze invulling van het   WMO beleid en onze al meer dan een decennium succesvolle brede wijkaanpak. Dit beleid voorkomt de vorming van probleemwijken. Reden genoeg om hier mee stevig mee door te gaan.

 

Delft culturele stad

Delft beschikt over een aantal krachtige culturele iconen zoals Vermeer en Delfts Blauw. Deze iconen zullen blijven en zijn de dragers van onze toeristische aantrekkelijkheid. Het maakt ons immers wereldwijd bekend.. De actieve (beoefenen) en passieve (kijken en luisteren) culturele participatie neemt toe. Dit is een gevolg van veranderende vrije tijd besteding. Delft is een stad die hier veel ruimte en mogelijkheid toe wil bieden.

 

Delft integratiestad

Delft is een heterogene stad. Zo heeft bijna 3 op de 10 inwoners heeft een niet Nederlandse etniciteit. Integratie is een vereiste om als heterogene bevolking prettig samen te kunnen leven. Delft doet er veel aan om deze integratie te bereiken. Tolerantie, dat al heel lang tot de kernwaarden van onze samenleving behoort, is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle integratie. 

 

Delft jonge stad

Als studentenstad kent Delft een relatieve jonge bevolking. Met name de groep 18 tot 25 jaar is hier relatief sterk vertegenwoordigd en dat zal in de toekomst zo blijven. Zo’n grote groep jong volwassenen kleurt de stad. Brengt levendigheid en vernieuwing en voorkomt gezapigheid. Het zijn van een jonge stad maakt dat in Delft nieuwe trends en ontwikkelingen relatief snel worden opgepakt. Dit is tot voordeel van iedereen.

 

Delft kindvriendelijke stad
Delft houdt uitdrukkelijk rekening met haar jongste inwoners. Delft investeert stevig in aanleg en verbetering van speelvoorzieningen in de wijken en houdt een goed op kinderen gericht voorzieningen niveau in stand, zoals een groot een aansprekend pakket aan brede school activiteiten, een laagdrempelige Vrije Academie, twee waterspeeltuinen en twee kinderboerderijen. Kinderen worden bij de stad betrokken met een kinderactieraad en jongeren door hen gericht advies te vragen. Zo hebben jongeren de gemeente geadviseerd bij de gebiedsvisie Delftse Hout.

 

Delft gezonde stad

Delft wil een gezonde stad zijn. Het hebben van een breed assortiment indoor en outdoor sportvoorzieningen, een goede en laagdrempelige gezondheidszorg en een goed bekend staand Reinier de Graaf streekziekenhuis is daartoe de basis. Maar het gaat verder. Door goed te handhaven dat alcohol en tabak aan jongeren wordt verkocht . Door voorzieningen op beperkte afstand van de woning beschikbaar te hebben, verbonden met een goede fiets en wandel paden pakken mensen sneller de fiets in plaats van de auto. Door veilige wijken met goede speelvoorzieningen te creëren, spelen kinderen meer buiten. Door een actief beleid te voeren op het tegengaan van fijn-stof helpen we luchtwegproblemen te beperken.

 

Delft sportieve stad

Delft beschikt over een ruim pakket aan sportfaciliteiten, waar een breed assortiment sporten op veel niveaus beoefend kan worden. Delft beschikt ook over een rijk sportverenigingsleven Omdat veel verenigingen drijven op een relatief kleine groep enthousiastelingen staat deze goede vereniging sportinfrastructuur wel onder druk. Voor de gemeente is dit een belangrijk punt van zorg en aandacht. 

 

Delft woonstad

Delft is een prettige stad om te wonen. Het woonaanbod biedt ruimte voor veel woonvormen. De sociale woningbouw is in Delft relatief oververtegenwoordigd. De sector koopwoningen, en dan met name die voor de midden en hogere inkomens en kenniswerkers aantrekkelijk is, is ondervertegenwoordigd. Opgave is om dit de komende jaren recht te trekken.  

 
Delft veilige stad

Delft is door de bank genomen een veilige stad. Dit wordt een stad niet vanzelf, maar vereist concrete aanpak van problemen. De gemeente is daarom sterk gericht op het tegengaan van overlast, van het ontstaan van achterstandswijken, van radicalisering en dat groepen buiten de samenleving terecht komen. Veiligheid is ook bestrijding van ongeluk en rampen. Delft beschikt over een goed functionerend en uitgerust brandweercorps en ambulancedienst, die regionaal opereren.

 

Economisch is Delft een ondernemende kennisstad
 
Delft kennisstad

Delft kennisstad is een zichtbaar en bepalend deel van ons imago. Delft koestert dit. Dit imago is immers magneet voor op techniek georiënteerde economische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen zijn bij uitstek toekomst gericht en borgen zo onze toekomstige plek onder de zon. Het aspect kennis maakt dat vanuit Delft belangrijke plekken  in de ontwikkeling van techniek en daarmee de Europese kenniseconomie worden ingenomen. Dit levert veel werkgelegenheid op en trekt koopkracht aan. Dit komt de Delftse samenleving als geheel ten goede, maar niet iedereen profiteert hier van zelf van mee. Nano-science, medische technologie en biotechnologie zijn voorbeelden van terreinen die in de toekomst waarschijnlijk een belangrijke rol zullen spelen in de economie en samenleving en waar op dit moment  mensen in Delft  met veel succes hun sporen verdienen. De verbinding tussen kennis en economie wordt ruimtelijk gelegd in de ontwikkeling van het Technologisch Innovatief Complex. We staan nu aan het begin van deze ruimtelijke ontwikkeling.

 

Delft internationale stad

Door de globalisering is het niet alleen belangrijk welke plek je in eigen land en regio inneemt, maar ook in de wereld. Delft heeft daartoe een goede uitgangspositie.’Delfts blauw’  is wereldwijd bekend en zorgt voor een verhoudingsgewijs grote naamsbekendheid.  Daarnaast is Delft internationaal een begrip op het gebied van techniek en ontwerp. De naamsbekendheid en de technische vermaardheid biedt kans om juist op het gebied van kenniseconomie en toerisme internationaal onze betekenis verder op te bouwen.  

 

Delft ondernemende stad

Delft heeft en houdt als studentenstad een relatief jonge goed opgeleide bevolking. Delft kent dan ook relatief veel startende ondernemers en ondernemingen. Het zijn de starters die per saldo de meeste nieuwe werkgelegenheid genereren en Delft wil dan ook een omgeving zijn waar deze starters goed tot ontwikkeling kunnen komen. Hierop wordt door de gemeente gericht beleid gevoerd. Delft profileert zich als bakermat van bedrijvigheid vooral in sectoren van de technisch georiënteerde creatieve economie, zoals architectuur en bouwkunde, design en nieuwe consumenten artikelen en ICT. De opgave voor de toekomst is om als stad kraamkamer voor nieuwe ondernemingen te kunnen blijven.

 
Delft digitale stad

De Delftse ICT sector neemt in Nederland een voorhoede positie in waar het ontwikkeling betreft. Het is zaak dat deze sector in Delft een omgeving blijft vinden  waarin zij volop kan experimenteren en floreren. Op deze wijze kan Delft de voorhoede positie vasthouden. Het belang hiervan kan niet overschat worden.    

 
Ruimtelijk is Delft een aantrekkelijke duurzame stad

 

Delft duurzame stad

De laatste vijf jaar is alom bekend dat het klimaat verandert. Dit zal op wereldniveau grote en vaak negatieve invloed hebben op zeer veel ontwikkelingen. Delft voert zeker de laatste tien jaar bewust en gericht beleid op duurzaamheid. Hiermee wordt voorkomen dat Delft in negatieve zin te zeer bijdraagt aan de klimaatverandering. Een ander effect is dat dit beleid  bijdraagt aan het creëren van een omgeving waarin Delftse technische kennis gericht wordt ingezet op het bijdagen aan oplossingen voor de vraagstukken die de klimaatverandering tot gevolg zal hebben. Hierin liggen tal van kansen voor de toekomstige Delftse samenleving  

 

Delft historische stad

Delft is een oude stad met een rijke geschiedenis: Prinsenstad, VOC stad, handelsstad; woonplaats van groten als Johannes Vermeer, Antonie van Leeuwenhoek, Hugo de Groot; laatste rustplaats van het Huis van de Oranje, Maarten Tromp en Piet Hein. Veel sporen van de geschiedenis zijn bewaard gebleven en het binnenstedelijk historisch decor is redelijk ongeschonden. Het besef van het belang hiervan voor onze identiteit groeit. We doen er veel aan om de historische uitstraling te behouden. Dit kost geld, maar levert per saldo, mede dankzij het toerisme, veel meer op. Het zijn van historische stad komt dus ook ons hedendaags economisch functioneren ten goede.

 

Delft ontsloten stad

Delft is een goed ontsloten stad. Delft beschikt over een goed fietswegennet en OV net, met tramlijn 1 als ruggengraat. Ook voor de auto is Delft met de A4 aan de westkant, de A13 aan de oostkant, de Kruithuisweg als verbinding hiertussen en de provinciale weg als binnenstedelijke noord-zuid verbinding goed bereikbaar. Er gebeurt veel om de binnenstedelijke mobiliteit op peil te houden en verder te verbeteren. Pronkstuk zal komend decennium het ondergronds brengen van het spoor zijn. Het parkeervraagstuk is de afgelopen 0 jaren stevig aangepakt, met de Zuidpoortgarage als ander ondergronds pronkstuk. De komende jaren hebben we met elkaar de grote uitdaging om Delft, ondanks de vele bouwprojecten goed bereikbaar te houden. Dit is een belang dat niet overschat kan worden. Goede mobiliteit is essentieel voor de economische ontwikkeling.   

 

Delft groene stad

Delft doet er veel aan om een groene stad te zijn. In de drukke en volle Zuidvleugel van de Randstad is dat best een opgave. Groen in de wijken en parken staat hoog op de agenda.  Midden Delfland en het Delftse Hout levert het meer robuust groen om Delft heen. Behoud hiervan is van essentieel belang voor de kwaliteit van de stad.   

 

Delft water stad

Het thema water zal in de toekomst tevens het gezicht van Delft mee gaan bepalen. Delft heeft potentie zich te ontwikkelen op het terrein van waterrecreatie en –toerisme. Daarnaast maakt de klimaatverandering watermanagement noodzakelijk en veel in Delft aanwezige technische en ontwerp kennis kan hierin een rol gaan spelen. Delft kan een hoofdrol verwerven in het verder ontwikkelen en verspreiden van deze kennis. Ander water aspect is waterbeheer en de ruimtelijke inpassing. Ook hierop valt veel kennis te ontwikkelen. Deze inzichten kunnen in eigen stad toegepast worden en zo Delft direct ten goede komen.

 

Bestuurlijk is Delft een op de burger gerichte betrouwbare stad met ambities

 

Delft betrouwbare stad

De gemeentelijke overheid wil voor de burger een betrouwbare partner zijn. Deze betrouwbaarheid willen we mede bereiken door een goede dienstverlening en heldere informatievoorziening. Landelijk gezien scoort de gemeente Delft op beide aspecten goed.  Maar het gaat om meer. Het gaat om het beleven van de dienstverlening door de burger, om de manier waarop de overheid contacten onderhoudt, over de wijkaanpak, over interactieve beleidsvorming of de ruimte voor burgerparticipatie zoals het burgerinitiatief en concrete aanpak van regeldruk vermindering. 

 
 
Delft samenwerkende stad

Delft is een gemeente die niet los gezien kan worden van zijn plek in de regio. Delft ligt midden in de Zuidvleugel Randstad met de steden Rotterdam en Den Haag in de nabijheid. Dit vereist enerzijds veel samenwerking en goede verstandhouding met ‘de buren’, maar wel met zelfvertrouwen omdat we veel unieks te bieden hebben en vanuit de kracht om onze welbegrepen belangen te behartigen. Dit betekent ook dat Delft zich goed moet positioneren op landelijk en Europees niveau en dat naast de samenwerking in de eigen regio samengewerkt moet worden met steden met een gelijk profiel elders in de wereld. Het risico is dat Delft op een positie tussen tafellaken en servet terechtkomt. Te groot om op de vleugels van anderen mee te vliegen, maar te klein om het allemaal zelf te kunnen doen. 

 

Delft interactieve stad

In Delft komt veel beleid tot stand in samenspraak met bewoners, belanghebbenden en belangstellenden; maar ook bedrijven, verenigingen,  belangengroepen en andere organisaties. Delft het uitdrukkelijke beleid om de invloed van inwoners en belanghebbenden op besluiten te vergroten, door hen in een vroeg stadium bij plannen of voornemens te betrekken. Om ieders rol en verantwoordelijkheid hierin helder te maken en het proces te stroomlijnen beschikt Delft over een inspraak en participatieverordening. Daarnaast experimenteert Delft actief met instrumenten als het wijkaandeelhouderschap, de toolkit interactief beleid kent Delft een relatief laagdrempelig instrument voor burgerinitiatief en beschikt Delft met het Internetpanel met ruim 2500 actieve deelnemers over een goed instrument om meningen te peilen.  

 
Kortom: Delft is een fijne veelzijdige stad.

Delft is een stad met een enorme diversiteit die volop in ontwikkeling is. Een stad vol sociale, culturele en economische dynamiek met een aantrekkelijk imago. Delft heeft dus een uitstekende uitgangspositie voor de toekomst. Een toekomst die we samen maken


Onderdeel  vragen voor de maatschappelijke discussie

 

Dit deel van de koersnota behoeft bestuurlijk te worden vrijgegeven voor discussie

 

Wat zijn onze waarden voor de toekomst?

 

Waar gaan we heen? Wat betekent dit voor ons? Willen we dat? Dit zijn vragen die aan de orde komen als je een lange termijn visie ontwikkelt. Kijken in de toekomst betekent dat we ons niet op vaststaande feiten kunnen baseren. De toekomst is immers onbekend. De meest objectieve gegevens over de toekomst zijn trends. Deze trends kan je onderkennen en redelijk objectief onderzoeken. Je kan er ook iets van vinden; een mening over vormen. Daarbij hebben veel mensen ook wensen voor de toekomst; de wil dat bepaalde dingen juist wel of juist niet gebeuren. Op basis van de trends kan je een koers uitzetten om zo dicht mogelijk bij je wens uit te komen of zo ver mogelijk van je schrikbeeld.

Er zijn , aldus professor Paul Schnabel, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau, vijf toekomstbepalende trends in maatschappelijke ontwikkeling: individualisering, internationalisering, informalisering, intensivering, informatisering. Als aanzet tot de discussie zoomen we in op de individualisering

 

Individualisering

De trend

Deze trend laat zien dat er een afname is van afhankelijkheid van individuen. Afname van afhankelijkheid van elkaar en van afhankelijkheid van de directe omgeving. Daarnaast verandert  de soort afhankelijkheid van directe afhankelijkheid, dat is het gebonden zijn aan een locatie en een sociaal systeem, naar functionele, situationele afhankelijkheid. Deze andere, nieuwe soort afhankelijkheid is naar tijd en situatie beperkt en dus per definitie niet totaal, maar partieel. Het effect is dat voor het individu het aandeel relaties gebaseerd op gelijkheid in het geheel aan relaties toeneemt; dat daardoor ook de emancipatie en de  keuzevrijheid toeneemt.

 

Waar blijkt dit uit en wat zijn de effecten?

We zien bijvoorbeeld dat de huishoudens kleiner worden, dus minder personen per gezin. We zien ook dat de leden van een gezin meer een eigen plek in dat gezin willen innemen. Het effect is meer woningen en meer individuele ruimte per woning. Kinderen hebben bijvoorbeeld tegenwoordig een eigen kamer, wat vroeger uitzondering was. Dit betekent dat er meer behoefte komt aan grotere woningen. Het effect hiervan is een stevige druk op de beperkt beschikbare ruimte. We zien ook dat meer mensen een eigen auto hebben, wat leidt tot meer auto’s, met wederom toename van druk op de wegcapaciteit en daardoor weer druk op de beperkt beschikbare ruimte. We zien dat steeds meer mensen zelf hun inkomen verwerven. Dit leidt tot meer inkomens en daarmee welvaartstoename en meer financiële onafhankelijkheid. Deze onafhankelijkheid bevordert op zich weer het individualisme.

We verschuivingen in vrije tijd besteding, zoals toename van individuele sportbeoefening ten koste van sportbeoefening in groepsverband, afname van langdurige betrokkenheid bij een vereniging, en verandering in de aard van het vrijwilligerswerk. 

 

Een Delfts antwoord op deze trend

Om goed in te spelen op vooral de negatieve effecten van de trend heeft de gemeente Delft circa tien jaar geleden bewust gekozen om de sociale dynamiek en de rol van buurten en wijken te versterken. Deze keuze betekent een dynamische stad te willen zijn van wijken en buurten waar iedereen kan meedoen aan arbeid, onderwijs en samenleving. Betekent ook onze maatschappelijke, economische en ruimtelijke structuur zo in te richten dat het mensen stimuleert maatschappelijk actief te zijn en zich te ontwikkelen. Betekent onderkennen van het belang van  een goed leefmilieu, een veilige leefomgeving en een herkenbare omgeving met identiteit.

De gemeente Delft stelt dat in wijk of buurt mensen elkaar moeten kunnen ontmoeten en actief moeten kunnen zijn. Dit willen we tot uiting brengen door voldoende speelruimte voor kinderen, voldoende ontmoetingsruimte en voldoende voorzieningen voor sport en recreatie te realiseren. Basisvoorzieningen zoals basisonderwijs, huisarts en kinderopvang houden we  in de wijk beschikbaar. Om veilig en leefbaar te zijn worden de buurten en wijken goed beheerd en onderhouden. Ook sociale veiligheid en een verkeersveilige omgeving dragen bij aan de leefbaarheid van de wijk. De kwaliteit van de leefomgeving is uiteindelijk bepalend voor de leefbaarheid in wijken.

 

Ten behoeve van de discussie zetten we ook de andere vier door Paul Schnabel onderkende trends kort uiteen, maar dan zonder ‘Delfts antwoord’.

 

Internationalisering

De trend

De trend hier is de opheffing van de betekenis van grenzen, van afstanden en van tijdzones. De beperking hiervan op het dagelijks leven neemt heel snel af.

 

Waar blijkt dit uit en wat betekent dit?

We zien een toename van belang van boven nationale instituten zoals de EU en vervaging van landsgrenzen. We zien een toename van multinationale bedrijven en van samenklontering van bedrijven, toename van globalisering, van marktdenken en vooral een  grote verandering in de rol, positie en het spel en (gebrek aan) regels op de financiële markten. We zien ook toenemend multiculturalisme, toename van verschillen in soorten en aantallen levensstijlen binnen een bepaald gebied en toename van toerisme. En tenslotte ook een verandering in de bevolkingssamenstelling: verkleuring en migratie.

Paradoxaal leidt dit juist ook weer toet een toename van regionalisering omdat mensen toch de vertrouwdheid van en verbondenheid met de eigen regio zoeken.

 

Tegelijkertijd kan niet iedereen dit bijhouden. Het vraagt nogal veel van je competenties, vaardigheden, gezondheid, incasseringsvermogen en tolerantie.

 

Deze trend heeft dus effect op gemeentelijk beleid, op het gebied van cultuur, van economie, toerisme, gezondheidszorg, welzijnszorg, onderwijs, internationale betrekkingen en vooral ook de positie Delft in de regio.

 

Informalisering

De trend

Deze trend is een gevolg van de trend individualisering. Het is het verdwijnen van  hiërarchie  in de samenleving en het verkrijgen van grotere gelijkheid in de menselijke verhoudingen. De trend wordt nu vooral zichtbaar in afname van de (vanzelfsprekende) macht en positie van organisaties die juist in de 19e en eerste helft 20e eeuw zijn gevormd, zoals de vakbeweging.

 

Waar blijkt dit uit?

Organisaties veranderen van hiërarchische organisaties in netwerkorganisaties, waarin niet het lidmaatschap of de fysieke aanwezigheid de ingangen zijn om mee te doen en te tellen, maar de communicatie. Organisaties veranderen ook van grondslag. Mensen binden zich aan organisaties op basis van hun persoonlijkheidskenmerken (vb. seksuele geaardheid), belangstelling of betrokkenheid (dieren, milieu, mensenrechten) en niet meer op basis van hun afkomst (klasse) of godsdienst.

Dit heeft tot gevolg dat ook de politieke organisatie van de samenleving en het gebruik van democratische rechten stevig zal veranderen. We zien al enkele decennia een afname van lidmaatschap van de  traditionele politieke partijen, regelmatig roep om andere politieke spelregels en andere kiesstelsels en toenemende belang van interactieve beleidsvorming.

 

Nog meer gevolgen

We zien ook dat de grens tussen privé en openbaar vervaagt. De privacy zoals we die nu kennen verdwijnt snel En ook de grens tussen werk en thuis vervaagt. Informele verhoudingen nemen steeds meer de plaats in van formele, wat weer leidt tot gezagsproblemen. Gezag leidt niet meer automatisch tot respect. Respect wordt meer en meer iets dat verdient moet worden. Andere effecten of kenmerken van deze trend zijn de verlaging van de frustratietolerantie (meer ‘korte lontjes’), toename van hulpzoekgedrag en toename van het toepassen van  geweld tussen mensen

 

Intensivering

De trend

Deze trend is de toename van de dynamiek en de betekenis van het ‘beleven’ in het leven van een mens. Mensen willen meer en moeten meer en dat moet op zich weer afwisselend en belonend zijn.

 

Waar zien we dit?

We zien dit in werk (men zoekt afwisseling en uitdaging), relaties (toename van seriële monogamie), het eigen leven (zoeken van sensaties en zingeving), eigen lichaam (lichaamscultus, versieringen, sporttraining gericht op het uiterlijk), sport (actieve en passieve sportbeoefening), vrije tijd (zoeken van spanning, uitdaging en zelfexpressie). Ook schaduwzijden als druggebruik en agressie als groepsgedrag zijn kenmerken van deze trend.  Kortom de behoefte aan beleving en ervaring neemt kwalitatief en kwantitatief toe.

 

Verdere gevolgen

De massamedia versterken de trend en maken de tred massaal. Intensivering betekent ook een sterke oriëntatie op het eigen gevoel, ten koste van oriëntatie op het (rationele) eigen belang, op maatschappelijke positie en op relatie tot anderen. Het gevoel wordt de  toetssteen voor het eigen leven (is het “leuk”) en de relaties tot anderen.

Tenslotte zien we ook een veranderende rol en positie van godsdienst ontstaan.

 

Informatisering

De trend

Deze trend staat aan het begin van zijn ontwikkeling en zal werk, privé, maatschappij, rol en positie van de overheid en de verhouding van mensen tot elkaar fundamenteel veranderen. Niet de beschikbaarheid van informatie, zoals in het verleden,  maar de selectie wordt belangrijk. Verwacht mag worden dat we de komende decennia een onvoorstelbare ICT ontwikkeling tegemoet zullen zien. Wikipedia bedenker Jim Wales stelt: als we de ontwikkelingen als gevolg van de ICT op 24 uur stellen, dan hebben we nu ongeveer het eerste half uur achter de rug.

 

Waar zien we dit?

We zien nu al een verandering in de rol van het onderwijs, van leren en van de waarde van kennis en kennistoepassing. We zien een toenemende integratie van functies. We zien

integratie en alom beschikbaarheid en aanwezigheid van communicatie, van  presentatie en van informatie. We zien dat informatisering de bron van innovatie zal zijn, die op zich weer innovaties uitlokken.

Een veel gehoorde angst is dat een informatietweedeling zal ontstaan. Zij die aanhaken bij de ICT ontwikkeling en zij die die boot missen. Onze verwachting is dat dit niet zal ontstaan  omdat de systemen integreren, goedkoper en steeds makkelijker bedienbaar worden.

In de toekomst zal niet meedoen een keuze zijn en geen onvermogen. Dit betekent dat een overheid zijn beleid dus moet richten op een volledig geïnformatiseerde samenleving en niet op een samenleving in teken van tweedeling hierin.


Suggesties voor debat

 

Om de maatschappelijke discussie op gang te brengen hebben we enkele vraagstukken geformuleerd. Uiteraard moet de discussie zich niet tot deze vraagstukken beperken. Dit lijstje levert immers zeker geen uitputtend beeld van alle vragen waar we voor staan.

#

Er bestaat een sterke samenhang tussen technologie, innovatie en creativiteit. De stelling is dat dit moet uitmonden in een zichtbare relatie tussen concrete innovatieve techniek en creatieve producten. Hoe realiseren we dat, welke kansen biedt dat en wat moeten we doen (of nalaten) om deze kansen te pakken. En hoe  betrekken we andere economische sectoren hierbij?

#

Delft is een oude middelgrote stad, gelegen in een krachtige dichtbevolkte regio nabij twee grote steden. De stad functioneert alleen in samenhang en samenwerking met haar buren in stadsgewest Haaglanden in de zuidvleugel Randstad. Wat bevordert deze samenwerking en wat staat de samenwerking in de weg. Hoe zorgen we er voor dat de samenwerking beter functioneert en dat Delft daarin beter acteert. 

#

Niet iedereen kan de snelheid in ontwikkeling goed bijbenen. Niet iedereen is even stevig voorbereid en gekwalificeerd voor een kennisintensieve samenleving. Hoe bevorderen we een samenleving waar voor iedereen vanzelfsprekend plaats is (de inclusieve samenleving) en wat moeten we doen om te voorkomen dat er in 2030 een tweedeling bestaat?

#

Het klimaat verandert. De zeespiegel stijgt. Twee goede redenen om te kiezen voor duurzaamheid. Hoe realiseren we een duurzaam Delft? Wat hebben we daar niet alleen financieel maar ook maatschappelijk en gedragsmatig voor over?

#

Overheidshandelen is alleen effectief voor de samenleving als het gelegitimeerd is. Deze legitimering moet niet alleen formeel juridisch kloppen, maar vooral ook door de samenleving zo beleefd worden. Dit is een aspect van vertrouwen. Hoe bereiken we dat als overheid en houden we dat vast.


KADERTJES, op te nemen in de krant (wordt verder uitgewerkt)

 

Delft in cijfers

·        Oppervlakte: 24,08 km2

·        Inwoners en etniciteit: 95.382 (hiervan hebben 26.382 een buitenlandse etniciteit)

·        Bevolkingsprognose en vergrijzing:

·        Wijken en woonruimten

·        Onderwijs

·        Beroepsbevolking (15-64 jaar is 69.099 personen) en participatiegraad

·        Aantal bedrijven: 3.116 met totaal 40.592 werkzame personen

·        Bezoekers bezienswaardigheden (cijfers 2006)

·        Horeca in Delft

·        Cursisten aan de Vrije Academie (totaal 3.924)

 

Delft heeft veel te bieden

·       Door de aanwezigheid van de TU Delft en Hogeschool Inholland beschikt Delft over een groot aanbod aan kenniswerkers en talentvolle jongeren. De Delftse bevolking is op de   Nijmeegse na het hoogst opgeleid in Nederland. Nadruk ligt hierbij op technische scholing

·       Er is een groot aanbod aan hoogwaardige technologische kennis, waaronder belangrijke niches in duurzame technologieën

·       Delft kent unieke woonmilieus, maar de grootte en diversiteit bedienen slechts mondjesmaat de midden en hoge inkomens en de behoeften van kenniswerkers in bijzonder

·       Delft kent een groot creatief aanbod. Een bovengemiddeld deel van de werkende bevolking kan tot de creatieve beroepsgroepen gerekend worden. Delft staat na Utrecht op de tweede plaats.

·       Delft heeft een heel mooi historisch centrum waar duidelijke sporen van de Nederlandse geschiedenis zichtbaar zijn. Oranje en Vermeer zijn twee belangrijke Delftse iconen.

·       Delft heeft een bevolking die vrijheid en flexibiliteit aan kan. Delft combineert de gezelligheid, geborgenheid en het comfort van een grote provinciestad met grootstedelijke eigenschappen waardoor mensen de ruimte krijgen om buiten gebaande paden te treden

·       Er is een sterke wereldberoemde traditie in Delfts Blauw, die ook heden ten dage uitwerkingen kent

·       Delft heeft een rijk maatschappelijk leven, met veel verenigingen, ontmoetingsplekken en evenementen. Hierdoor beschikt Delft een stevig sociaal vermogen om problemen aan te pakken en kansen te benutten

·       het Midden Delfland gebied geeft Delft een hoogwaardige groene omgeving met recreatiemogelijkheden.

 

Op welke kansen wordt nu ingezet

Het afgelopen decennium hebben de volgende ambities de politieke agenda bepaald

·       Inzetten op Delft als multiculturele stad met een solide sociale agenda

·       Inzetten op Delft kennisstad: de ontwikkeling van de TU Delft in relatie tot kennisintensieve bedrijvigheid als aanjager van de Delftse economische motor

·       Inzetten op de ondertunneling van het Spoor en ontwikkeling van de spoorzone

·       Inzetten op het bieden van ruimte en faciliteiten voor met name technische bedrijven. (Delftechpark  en Technopolis)

·       Inzetten op Delft als kraamkamer van duurzame technologie

·       Inzetten op het ontwikkelen van het creatief potentieel van Delft

·       Inzetten op herstel en ontwikkeling van de Binnenstad

 


 

Trends in Delft

Het huidig Delfts beleid, zoals dat in de vele nota’s en plannen geformuleerd is, bouwt voort op of is een reactie op trends en ontwikkelingen.

De volgende globale of nationale trends zijn herkenbaar in het huidig beleid:

·       Verdere welvaartstoename

·       Versterking kenniseconomie

·       Scheidslijn werken en wonen neemt af, meer thuiswerken

·       Huishoudenverdunning en toename ruimtebehoefte

·       Blijvende vraag koopwoningen, vermindering vraag sociale huur

·       Verkleuring maatschappij

·       Behoefte langer thuis blijven wonen voor ouderen en kwetsbaren

·       Klimaatverandering als gevolg van CO2-toename

Daarnaast zijn er meer lokale trends waar het huidig beleid antwoord op anticipeert:

·        Vergrijzing vanaf 2015

·       Ruimte in en rondom Delft toenemend onder druk

Toename verkeersdrukte

 

Op te nemen kaart en beeldmateriaal:

·       Basiskaart uit de regionale structuurvisie van Haaglanden

·       Economisch statistisch materiaal (grafieken en diagrammen)

·       Artist impressions uit de Spoorzone

·       ‘toekomstgerichte’ foto’s (bijv. de TU bibliotheek)


 

Onderdeel: samenvattingen

 

Dit deel betreft samenvattingen van reeds door de raad vastgestelde nota’s en behoeven geen nadere bestuurlijke vaststelling

 

INTEGRATIE

“Onze stad moet voor iedereen zijn thuis zijn”

Perspectief voor alle Delftenaren. Integratienota 2008-2011, 2007

 

Vraagstuk

De multiculturalisering van de bevolking in Nederland brengt veranderingen met zich mee. Ook Delft ondervindt deze veranderingen. Van de Delftse inwoners heeft 28,2% een buitenlandse etniciteit. Delft verwacht dat de veranderingen de komende decennia door zullen gaan. De gemeente wil daar dusdanig op voorbereid zijn dat ze de culturele variëteit en de toename aan potentiële arbeidskrachten maximaal kan benutten en nadelen die het met zich meebrengt kan erkennen en wegwerken.

 

Beleidsdoelen

De voornaamste beleidsdoelen op het gebied van integratie zijn:

·       de sociaaleconomische positie van nieuwe Nederlanders versterken

·       de acceptatie van het verschil èn de gemeenschappelijkheid versterken. Dit gebeurt op basis van drie visie-lijnen: (1) identiteit en burgerschap: beroep op individuele betrokkenheid en wederkerigheid van rechten –m.a.w. beroep op loyaliteit, (2) inzetten op algemeen beleid: geen specifiek doelgroepenbeleid meer, alléén als het in uitzonderlijke gevallen nodig blijkt, (3) Delft (mondiaal) betrokken: Delft wil Delftenaren met relaties in het buitenland stimuleren deze netwerken in te zetten en zo economische en kennisverbindingen tot stand te brengen.

·       de verschillen tussen autochtone en allochtone Delftenaren verkleinen in opleidingsniveau, kansen op de arbeidsmarkt, het aantal succesvolle bedrijfsstarts en de mate waarop men aangewezen is op uitkeringen.

·       de verschillen wegnemen tussen Nederlanders en nieuwe Nederlanders als het gaat om waardering van wonen en samenleven in de buurten.

·       de afstand verkleinen tussen autochtone jongeren en allochtone jongeren in onderwijsprestaties, sportdeelname, cultuurdeelname en participatie.

·       dat uit het inburgeringonderzoek van 2010 blijkt dat de positie van allochtone vrouwen in Delft sterker is dan in 2005.

·       het aantal contacten of samenwerkingsverbanden vergroten tussen burgers, bedrijven en instellingen over de grenzen heen.

·       dat het aantal meldingen van discriminatie in 2011 op een lager niveau ligt dan in 2008.

·       de verschillen in gezondheid en de toegang tot de zorg tussen allochtone en autochtone Delftenaren verkleinen.

·       actieve participatie bereiken van nieuwkomers in verschillende maatschappelijke sferen (betaald werk in een bedrijf, de buurt, de school, wijk, vrijwilligerswerk etc.) 

 

STADSMARKETING

“met technologie, historie, creativiteit en innovatie op de kaart”

Stadsmarketing 2008-2011 Gemeente Delft , november 2007

Naar een verhaal van Delft,  juli 2007

 

Vraagstuk

De positie van Delft is niet onbedreigd. Globalisering, suburbanisatie en vergrijzing worden daarbij als bedreigingen gezien.  Delft moet actief bedrijven, investeerders, ondernemers bewoners en bezoekers aan zich binden om haar sociaaleconomische vitaliteit te versterken.

De slogan Delft Kennisstad leeft buiten de gemeente onvoldoende. Ook wordt ‘kennisstad’ door meer steden gebruikt en is daarmee niet meer uniek / onderscheidend genoeg. Reden om de visie op de stadsmarketing aan te scherpen.

 

Beleidsdoelen

In de nota stadsmarketing wordt beschreven wat Delft is. Dit omvat de volgende elementen:

·       Wat zijn de kernwaarden van Delft. Deze kunnen als volgt worden omschreven : “Delft staat voor het talent om door samenwerking, onderzoek en experimenten nieuwe vondsten te doen. Dit gebeurt al eeuwen en de geschiedenis daarvan is nog altijd zichtbaar. Die rijke historie is de voedingsbodem voor het aandragen van oplossingen voor de maatschappelijke vraagstukken van de toekomst. Daarom is Delft altijd een stap verder. Delft is een vrije pionierende, levendige stad. Kernwaarden zijn: Technologie, Historie, Creativiteit en Innovatie.”(uit: Het verhaal van Delft).

·       Naast deze kernwaarden worden de volgende elementen genoemd: uitvinders mentaliteit / slim, knutselen, pionierend / toepassingsgericht, dynamisch / laboratorium voor de toekomst en gericht op oplossingen.

·       Het volgende citaat uit de nota Stadsmarketing geeft goed weer waar het om gaat. “Het talent om met behulp van analyse, intelligentie en experimenten nieuwe vondsten te doen, is bijvoorbeeld terug te zien in het feit dat Delft leidend is op het gebied van nanotechnologie, duurzame energievoorziening en oplossingen voor water in de derde wereld. Daarnaast heeft Delft, met alle kennis en ervaring op het gebied van architectuur, civiele techniek en industrieel ontwerpen een grote invloed op het ‘uiterlijk van Nederland’. Voorts noemt de nota nog de zonnewagens van de TU en maatschappelijk vernieuwende concepten uit Delft zoals DOK en de brede school.

·       Er zijn projecten benoemd om het merkbeeld in te vullen.

 

WONEN

“Een rijk palet aan woonmilieus dat past bij de behoefte van morgen”

Woonvisie Delft 2008-2020, februari 2008

 

Vraagstuk

In Delft zijn veel huurwoningen. Ongeveer 60% van de (zelfstandige) woningvoorraad bestaat uit huur. Daarvan is het grootste deel sociale huur. Er is vraag naar alle soorten woningen, huur en koop. Het tekort aan koopwoningen is het grootst. Omdat de mensen die op zoek zijn naar een koopwoning vaak niet terecht kunnen in Delft, gaan ze in andere gemeenten wonen. Dit zijn vooral midden- en hogere inkomens, vaak gezinnen. Het gaat ook om afgestudeerde starters die na hun studie geen geschikte woonruimte in Delft kunnen vinden.

Een deel van de sociale huurwoningen in Delft wordt bewoond door mensen met een wat hoger inkomen die in veel gevallen  best een duurdere huurwoning of een koopwoning zouden willen. Omdat echter het aanbod van duurdere huurwoningen en koopwoningen in hun prijsklasse beperkt is, blijven ze waar ze zitten.

Ouderen willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Vanwege de vergrijzing, die in Delft vanaf 2015 goed op gang komt, is meer behoefte aan woningen voor ouderen. De woningvraag van kwetsbare groepen neemt ook toe. De Delftse bevolkingsgroei de komende jaren wordt onder meer veroorzaakt  door studenten. De vraag naar studentenhuisvesting is nu al groter dan het aanbod

 

Beleidsdoelen

De belangrijkste doelen van het gemeentelijk woonbeleid zijn de volgende:

·       Delft wil een kennis- en innovatiestad zijn. Ten aanzien van het woonbeleid betekent dit dat kenniswerkers, studenten en (startende) ondernemers tot de doelgroepen behoren. Daarom worden wooneenheden gebouwd voor het groeiend aantal studenten, interessante woonmilieus gerealiseerd voor net afgestudeerde ondernemende starters en creatievelingen en centrumstedelijke en groenstedelijke woonmilieus gebouwd voor hoger opgeleide kenniswerkers. Zodoende worden meer woonmogelijkheden voor deze groepen in de stad geboden.

·       Delft wil een kwaliteitsstad zijn. De kwaliteit van de woningen wordt verbeterd door aanpak woningen in de bestaande voorraad, maar ook door meer woningen in het middeldure en duurdere woonsegment te bouwen met meer variatie aan gestapelde woonvormen, passend bij verschillende leefstijlen. Met oog op het milieu wordt de woon- en leefomgeving duurzamer gemaakt. Er wordt onder andere gestreefd naar een afname van energiegebruik van woningen met 20% in 2020 en een versteviging van het sociaal beheer.

·       Delft wil een kansenstad zijn. Inwoners moeten voldoende kans op woonruimte hebben: huishoudens met lage inkomens, middeninkomens en gezinnen en oudere en kwetsbare doelgroepen. Door het makkelijker te maken om vanuit een sociale huurwoning de overstap te maken naar een duurdere huurwoning of koopwoning wordt een brug geslagen tussen de sociale en de marktsector. Daarnaast wordt gestreefd naar meer functiemenging van wonen, leren en werken met het oog op het creëren van meer kansen voor sociale en economische stijging.

 

STEDELIJKE VERNIEUWING

“Delft  volop in beweging”

Delfts Ontwikkelingsprogramma Stedelijke Vernieuwing 2005-2015, januari - december 2004, aangevuld september 2005

 

Vraagstuk

Delft heeft een aantal sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen:

·       Sterke punten zijn onder andere de historische allure en gerealiseerde fysieke verbeteringen van de binnenstad, de redelijk goede voorzieningen in wijken, de goede bereikbaarheid van de stad, de populariteit als woonstad, de kennisinstituten, de succesvolle wijkaanpak, de koppeling tussen harde en zachte beleidsterreinen en het sterke imago.

·       Zwakke punten zijn onder andere de eenzijdige woningvoorraad, de barrière die gevormd wordt door het spoor, de slechte mix tussen verschillende inkomensgroepen in sommige wijken, achterblijvende voorzieningen voor studenten, gebrek aan kwaliteitsdetailhandel, sociale problemen in sommige buurten en tekortkomingen in de werkgelegenheid en economische structuur.

·       Kansen voor Delft zijn onder meer de mogelijkheden voor herontwikkeling op verschillende locaties, het feit dat stadsdelen niet ver uit elkaar liggen, de aanwezigheid van voorzieningen voor de bewoners, ook die van omliggende Vinex-locaties, betrokkenheid van bewoners bij hun woon- en leefomgeving in een aantal wijken, de kennisinstituten en -bedrijven als motor, enkele extra economische ontwikkelingen en woningdifferentiatie kan worden toegepast om sociale problemen te verminderen.

·       Bedreigingen worden gevormd door onder meer gebrek aan nieuwe woningbouwlocaties, milieugevolgen, kosten en ruimtelijke inpassing van toenemende (auto)mobiliteit, individualisering en gegroeide onveiligheidsgevoelens, negatieve sociale gevolgen van tekort aan opvang en werkgelegenheid voor bepaalde groepen, mogelijk dalend draagvlak voor Delftse winkelvoorzieningen, tekort aan voorzieningen voor kenniswerkers en problemen met het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid.

 

Beleidsdoelen

De gemeente Delft heeft zijn ambities voor 2015 onder drie noemers geschaard:

·       Kennis, economie en cultuur: Delft heeft een duidelijke positionering binnen het stedelijke netwerk in de regio, er is voldoende kleinschalige bedrijvigheid, de ‘weglek’ van bewoners en bedrijven is geminimaliseerd, Delft staat bekend als cultuur- en historische stad, de broedplaatsfunctie is uitgebouwd en de binnenstad leeft en bruist.

·       Duurzaamheid: Delft is een compacte stad met goede verbindingen, het klimaatplan is uitgevoerd, de cultuurhistorische waarden zijn vastgelegd en de ecologie, watersystemen en natuurkwaliteit zijn verbeterd en benut. Daarnaast zijn openbaar vervoer, fietspaden en parkeer- en stallingvoorzieningen voor auto en fiets in stand gebleven, verbeterd en, waar mogelijk, uitgebreid. Het bodemsaneringsprogramma is grotendeels uitgevoerd.

·       Wonen en samenleven: De variëteit aan woningaanbod en woonmilieus is verbreed, er zijn voldoende sport- en recreatiemogelijkheden, in buurten en wijken is voldoende omgevingskwaliteit gerealiseerd  en de wijkaanpak heeft een bijdrage geleverd aan een schone, hele, veilige, gevarieerde en duurzame stad. Er is voldoende omgevingskwaliteit in de stad gerealiseerd. Tenslotte zijn op wijkniveau goede voorzieningen op gebied van welzijn, zorg, onderwijs, kinderopvang en buurt-onderwijs-sport.

De beleidsdoelen zijn in het Ontwikkelingsprogramma verder uitgewerkt in een 13-tal per 31 december 2009 te bereiken effecten (prestaties) rond aantallen en soorten woningen, bodemsanering en kwaliteiten van de woon- en leefomgeving in de stad. Het bereiken van deze doelstellingen wordt gemeten via de in het programma voorgestelde ISV-monitor. Om de beleidsdoelen te bereiken, zijn een drietal themaprogramma’s en een vijftal gebiedsgerichte programma’s geformuleerd die de stad sinds 2005 samen met externe partijen uitvoert.

 

WMO

“Delft voor elkaar”

Nota Wmo 2008-2011

Nieuwe kansen door de Wmo – kaders nieuw beleid individuele verstrekkingen Wmo, juni 2007

 

Vraagstuk

Hoe zet de gemeente, gebruikmakend van optimale samenwerkingsverbanden tussen gemeente, burgers en partners, de sociale kwaliteit van de stad in beweging?

 

Beleidsdoelen

Onder de noemer ‘Delft voor elkaar’ wil de gemeente zeven beleidsdoelen realiseren:

1.     Goed wonen, ook voor mensen met een zorg- of ondersteuningsvraag.

2.     Kwetsbare groepen functioneren zo zelfstandig mogelijk en nemen zo veel mogelijk deel aan de samenleving.

3.     Voorkomen van vereenzaming bij mensen die minder goed uit de voeten kunnen en door omstandigheden minder kunnen deelnemen aan reguliere activiteiten.

4.     Vergroten van wederzijds begrip tussen jongeren en ouderen.

5.     Bieden van kansen voor allochtone doelgroepen en het stimuleren van contacten tussen verschillende allochtone en autochtone doelgroepen.

6.     Delftenaren zetten zich vrijwillig in voor de samenleving en voor elkaar en voelen zich voldoende ondersteund.

7.     Inwoners van Delft wonen prettig samen en zijn tevreden over hun contacten met andere bewoners. Ze helpen naar vermogen mee om de leefbaarheid en het samenleven in hun wijk/buurt te bevorderen.

Daarbij wil de gemeente samen optrekken met de burgers van de stad. De gemeente verwacht ook dat burgers eigen verantwoordelijkheid dragen.

 

VEILIGHEID

“We zijn een veilige stad en dat houden we zo”

Programma Veiligheid 2007-2011, oktober 2007

 

Vraagstuk

Uit diverse bronnen blijkt dat Delft een veilige stad is. De criminaliteit is in 2006 ten opzichte van 2002 met 21% gedaald. Bewoners voelen zich in toenemende mate veilig in hun wijk. De gemeente wil dit graag zo houden, aangezien een veilige stad goed is voor de (ontplooiing van) bewoners en voor het benutten van economische kansen. De conclusie uit een vergelijking met acht andere steden uit 2006 blijkt dat Delft, met een tweede plek, een veilige stad is, maar dat er inspanningen nodig zijn om dit zo te houden. Voor de Delftse situatie geldt dat er relatief veel jeugdoverlast is. De stad heeft een relatief jonge bevolking en is een uitgaansstad, en ze wil dit ook graag blijven. Ook wil de stad, als kennisstad, alert zijn op de relatie tussen innovatie en veiligheid en eventuele nadelige effecten bestrijden, maar tegelijkertijd ook kansen op gebied van criminaliteitsbestrijding benutten.

 

Beleidsdoelen

·       In 2010 voelt 80% van de bewoners zich veilig in eigen buurt.

·       In 2010 wordt gestreefd naar een 25% daling van de criminaliteit t.o.v. 2002.

·       Versterking regierol en verbetering kwaliteit van samenwerking op de keten; proactie, preventie, toezicht en zorg. Dit houdt o.a. in dat er in nauw overleg met betrokkenen intern en extern wordt gewerkt aan de uitvoering van het  programma Veiligheid wordt opgesteld, en dat er in projecten nauw wordt samengewerkt in het opstellen en uitvoeren van plannen. In het verlengde daarvan:

·       Meer aandacht voor de wijkaanpak en bewonersparticipatie: betrokkenheid van bewoners is in de ogen van de gemeente essentieel voor de leefbaarheid binnen wijken.

 

DIENSTVERLENING

“Gekende kwaliteit: snel, makkelijk en betrouwbaar tegen kostprijs”

Programmaplan Dienstverlening

Burger@Delft.nl  KIS 2: Digitale Dienstverlening, september 2002

Bedrijven@Delft.nl; nota digitale dienstverlening voor bedrijven, juni 2005

 

Vraagstuk

De dienstverlening van de gemeente moet verder verbeteren. De bevolking verdient een hoge klantgerichtheid. Een belangrijke invalshoek is de digitale dienstverlening. Veel Delftenaren zitten op de digitale snelweg en willen op elk gekozen moment van gemeentelijke diensten en informatie gebruik maken. Dit moet voor zowel burgers als voor bedrijven en instellingen

 

Beleidsdoelen

De nota beschrijft de visie op de verdere ontwikkeling van de digitale gemeentelijke dienstverlening en de stappen die daarvoor in de toekomst nodig zijn. De drie doelstellingen zijn:

·       Het verbeteren van de informatievoorziening door de beschikbare informatie beter toegankelijk te maken.

·       Het uitbreiden van het aantal digitale producten en diensten via internet en de wijkservicepunten.

·       Het verbeteren van de relatie tussen burger en bestuur door digitale ondersteuning bij interactieve beleidsontwikkeling.

·       Inrichting van een servicecentrum bedrijven

 

ECONOMIE

“Techniek heeft de toekomst en Delft heeft techniek”

Strategienota Economie Delft 2008-2030, November 2007

 

Vraagstuk

Delft ontwikkelt zich als kennisstad en heeft veel werkgelegenheid in research & development, een groot aantal kenniswerkers en enkele hoog aangeschreven kennisinstituten (zoals TU Delft, TNO, NEN).

Het aantal banen per hoofd van de bevolking is echter afgenomen en ook de prestaties van een aantal van oudsher goed draaiende Delftse bedrijven nemen af.

De Delftse economie zit in een transitiefase. In Delft maakt de industrie plaats voor hoogwaardige technologische activiteiten. Arbeid is niet meer de belangrijkste productiefactor maar kennis. Ongeveer een derde van de werkgelegenheid zit in de kennisintensieve sector.

Aangezien er regionaal en mondiaal veel concurrentie is in de kennisintensieve sector, zijn de economische vooruitzichten niet zonder meer onbedreigd. Het profiel van de Delftse kennisintensieve sector is belangrijk om te bepalen wat kansen en bedreigingen zijn. Over welke gebieden gaat het concreet? Dat is o.a.: water, technologie in life sciences, nieuwe materialen & aerospace en/of nanotechnologie. Kernwaarden van Delft zijn: Technologie, Historie, Creativiteit en Innovatie.

 

Beleidsdoelen

De Strategienota Economie beschrijft de ambitie om Delft meer onderscheidend te laten zijn en de mogelijkheden om de hele stad daarvan te laten profiteren. Dat gaat onder de noemer 'kennisstad, city of technology'. Er zijn zeven strategische beleidslijnen:

·       Versterken en benutten van de kennisbasis (zoals ondersteuning bij oprichting van een nieuw bedrijf en bijvoorbeeld bouwen van het TICD complex).

·       Verbeteren van de profilering van Delft en het beter vermarkten van Delft.

·       Het verbeteren van het woon- en leefklimaat.

·       Werken aan een meer solide structuur en performance van het bedrijfsleven (beter verknopen van MKB en kennisinstellingen).

·       Optimale benutting van het arbeidspotentieel (scholing, benutten talent, ook de uitvallers).

·       Investeren in de kwaliteit van de werkomgeving (onder andere duurzame en goed onderhouden bedrijventerreinen, maar ook nieuwe en innovatieve bedrijventerreinen).

·       Versterken van de organisatie (Economic Development Board / Platform EZ waaraan het meerjarenprogramma is gekoppeld).

Verder:

·       Delft Kennisstad maakt integraal onderdeel uit van regionaal EZ beleid van Haaglanden, provincie en de zuidvleugel van de Randstad.

·       De onderliggende vraag die speelt is: wat kan de gemeente bijdragen aan het realiseren van de economische doelen? Wat zorgt ervoor dat het op gang komt? Zijn het de juiste triggers?

 

NATUUR EN MILIEU

“de natuur en het milieu bepaalt de kwaliteit van je woon- en werkomgeving”

 3E: klimaatplan Delft, effectief, efficiënt energiegebruik 2003-2012, april 2003

Ecologieplan Delft 2004-2015: Een groen netwerk, de groene aders van Delft,  2004

 

Vraagstuk klimaat

In het Kyoto-akkoord zijn reducties in CO2-uitstoot afgesproken. Nederland heeft het akkoord ondertekend en zich daarmee verbonden aan een reductie met 6% in de periode 2008 – 2012 ten opzichte van 1990. Om de Nederlandse klimaatdoelstellingen voor elkaar te krijgen sloten het Rijk, het Interprovinciaal Overleg en de VNG een klimaatconvenant af. Het 3E Klimaatplan  is de Delftse vertaling: wat kan de gemeente doen om de CO2-uitstoot in Delft te verminderen.

Vraagstuk natuur

Ruimte zowel in als rondom Delft staat onder druk, dit gaat ten koste van het aanwezige groen en daardoor de leefbaarheid van mensen, dieren en planten. Grote wegen en watergangen vormen een barrière voor de verspreiding van diersoorten over het land. Een groot aantal bermen, oevers, watergangen is te smal, waardoor beheer en onderhoud bemoeilijkt wordt. De waterkwaliteit kan beteren de diverse groengebieden vragen om gebiedsgerichte inrichting en beheer, afgestemd op de specifieke eigenschappen van de locatie.
De kwaliteit van de natuur in de stad bepaalt voor een groot deel de leefbaarheid van de directe woon- en werkomgeving. Natuur speelt een rol in de klimaatbeheersing, en heeft een economische waarde.

 

 

Beleidsdoelen klimaat

Het doel van de gemeente is om in de periode 2003-2012 de CO2-uitstoot ten opzichte van 1999 met 33.500 ton te verminderen. Mochten de plannen rondom de Spoorzone, TU Zuid en de Harnaschpolder doorgaan dan wordt geen afname van CO2-uitstoot gerealiseerd, maar wel een vermindering van de toename (trendombuiging).

Het Klimaatplan biedt kansen om Delft als Kennisstad te versterken omdat innovatieve oplossingen vereist worden waarbij Delftse bedrijven en instellingen betrokken moeten worden.

Beleidsdoelen natuur

De belangrijkste beleidsdoelen van het ecologiebeleid zijn:

·       Realisatie en uitbouwen van een kwalitatief hoogwaardige ecologische structuur

·       Handhaven van een evenwichtige verhouding tussen natuur en bebouwing, rekening houdend met bereikbaarheid en natuurlijke kwaliteit van gebieden.

·       De groenblauwe structuur inclusief kerngebieden wordt versterkt en uitgebreid.

·       Afstemmen van beleid op duurzaamheid, ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid

·       Verhogen natuurwaarde

·       Bevorderen biodiversiteit

·       Vergroten maatschappelijk draagvlak

·       De ecologische structuur in Delft is gebaseerd op een netwerk van kerngebieden, de stepping stones, de robuuste verbindingen door de stad, de ecologische en de recreatieve verbindingen en relaties met het buitengebied en de potenties van wijken.

 

EVENEMENTEN

“evenementen binden en profileren”

Creatieve Meetlat, kadernota evenementenbeleid Delft, februari 2008

 

Vraagstuk

Delft heeft voor haar omvang relatief een grote hoeveelheid evenementen. Vaak zijn dit kleinschalige evenementen, die verspreid over het jaar worden georganiseerd. Het merendeel van deze evenementen is van culturele aard. De gemeente heeft maar één festival met echte landelijke en internationale uitstraling: het Delft Chamber Music Festival. Evenementen zijn een middel om kwaliteiten van Delft meer zichtbaar te maken. Evenementen zijn tevens een middel om Delftenaren iets te bieden wat hen bindt met de stad. De gemeente wil kansen op dit gebied benutten middels een evenementenbeleid, om de profilering van de stad in de toekomst vorm te geven.

 

Beleidsdoelen

De voornaamste doelstellingen op het gebied van evenementenbeleid zijn de volgende:

·       Delft wil het culturele, creatieve, innovatieve en technische profiel versterken.

·       De gemeente wil een actieve rol; samenwerking met het creatieve en culturele veld, de ateliers, de vele bedrijfjes, de cultuurinstellingen, de kennisinstituten, Stichting Delft Marketing en de evenementenorganisaties in de stad.

·       Delft wil twee bestaande en/of één of twee nieuwe evenementen stimuleren tot een bovenregionale en (inter)nationale uitstraling. Delft wil ook op het gebied van evenementen en experimenten een proeftuin zijn.

·       Delft wil de kwaliteit van de evenementen met een stedelijke uitstraling versterken, waardoor zowel vanuit de top als de breedte de kracht van Delft beter zichtbaar wordt.

·       Delft wil met deze kwaliteitsverbetering duidelijke keuzes maken, die moeten leiden tot meer samenhang en waar mogelijk en gewenst tot clustering van de vele tientallen kleine evenementen die de stad telt.

·       Delft wil haar bewoners actief betrekken bij haar evenementen, gebaseerd op het principe van aandeelhouderschap (zie ook Meer dan Blauw). Evenementen moeten burgers van Delft de gelegenheid bieden om te laten zien wat ze in huis hebben.

 

 

CULTUUR

“Delft onderscheidt zich”

Cultuurnota 'Delft: meer dan Blauw', langetermijnvisie 2017, November 2007

 

Vraagstuk

In landelijke onderzoeken staat Delft in de top drie als het gaat om aantrekkelijkheid van het cultureel toeristisch imago van de oude binnenstad. De stad profileert zich vanaf de jaren '90 als kennisstad. Uit onderzoeken blijkt echter dat het begrip kennisstad voor de inwoners van Delft niet echt is gaan leven. Bovengenoemde kwaliteiten van de stad blijven onzichtbaar voor de bewoners van Delft en voor de buitenwereld. Sterke punten worden te weinig uitgedragen en staan onvoldoende met elkaar in verbinding. Continueren en consolideren van de huidige situatie betekent dat de stad op termijn positie verliest. De gemeente wil Delft nu strategisch positioneren en de niche zoeken waarmee Delft zich onderscheidt van omliggende steden.

 

Beleidsdoelen

De belangrijkste doelen van het gemeentelijk cultuurbeleid zijn de volgende:

·       Delft wil zijn creatieve gezicht meer tonen en inzetten op vernieuwing om haar strategische positie op het terrein van cultuur in de Randstad (en internationaal) te versterken.

·       Delft wil gebruik maken van de kwaliteiten die de stad al in huis heeft. Delft wil zich vooral inzetten voor die kunstdisciplines waar de stad al sterk in is.

·       De gemeente heeft drie speerpunten geformuleerd: cultureel erfgoed, creatieve industrie en aandeelhouderschap. De gemeente wil deze speerpunten beter tot hun recht laten komen door ze onderling met elkaar te verbinden. Delft wil zich tevens onderscheiden door de manier waarop de inwoners van de stad bij de verdere ontwikkeling zijn betrokken (aandeelhouderschap).

·       Delft wil via festivalbeleid en stadsmarketing verder vormgeven aan de drie speerpunten en daarmee duidelijker keuzes maken.

·       De gemeente ziet haar rol als 'arms lenghts', door middel van subsidies op afstand ruimte bieden aan nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast wil de gemeente ook 'hands on' opereren, dat wil zeggen daar waar nodig duidelijk de regie voeren.

·       Delft ziet cultuur als middel om de bewoners van de stad met elkaar te verbinden. Cultuur moet een bijdrage leveren aan sociale cohesie, het realiseren van maatschappelijke doelstellingen, zodat mensen zich thuis voelen in hun stad.

·       Delft wil het verleden benutten als continue inspiratiebron voor het heden door als proeftuin te fungeren voor kunstenaars, vormgevers, creatieve ondernemers, architecten, jongeren en het creatieve technische potentieel van de TU Delft.

·       Delft wil dat de creatieve kennisstad een leidraad is voor de ruimtelijke ordening. De gemeente ziet daarbij de Schie als de nieuwe cultuuras die het Cultuurplein met het nieuwe stationsgebied verbindt.

 

INKOMEN EN ARBEIDSMARKT

“Iedereen actief en niemand langs de kant”

Nota arbeidsmarkt, inkomen en emancipatie 2007 – 2010, 2007

Nota Schuldhulpverlening 2007-2010, februari 2007

Nota ‘de financiële winkel van Delft’

Nota modernisering WSW

Meerjarenplan combiwerk

 

Inkomen en arbeidsmarkt:

 

Vraagstuk

Delft heeft de ambitie dat burgers van Delft, mannen en vrouwen, in zelfstandigheid kunnen leven; dat zij uitgaand van hun eigen kracht en kennis, de mogelijkheden hebben om mee te doen in de samenleving. Het hebben van werk wordt beschouwd als een heel belangrijk instrument voor economische zelfstandigheid en meedoen. Delft staat de komende jaren veel te wachten op dit terrein door veranderingen in wet- en regelgeving, zoals: de Wet Inburgering, de invoering van de Wmo. En door reorganisatie: intensievere ketensamenwerking met CWI, WV, Combiwerk en de organisatie van interne dienstverlening.

 

Beleidsdoelen

Hoofddoel van beleid van de gemeente Delft is om burgers optimaal te ondersteunen om werk te verwerven en/ of te behouden. Dit doet de gemeente door voorzieningen als kinderopvang en schudhulpverlening goed toegankelijk maken. De gemeente heeft de volgende doelstellingen geformuleerd:

·       het aantal uitkeringen in Delft daalt tenminste met de landelijk verwachte daling mee;

·       van alle uitkeringsgerechtigden is bekend wat hun mogelijkheden zijn;

·       verhogen van de kwaliteit en het rendement van ingekochte instrumenten;

·       alle Delftse jongeren voor wie dat haalbaar is hebben een startkwalificatie;

·       overzicht van de mogelijkheden die de gemeente heeft om ook niet-uitkeringsgerechtigden te ondersteunen bij het verwerven van economische zelfstandigheid;

·       minima die daar behoefte aan hebben krijgen ondersteuning bij het regelen van kinderopvang;

·       burgers van Delft die op dit moment geen werk hebben, of een zwakke positie hebben op de arbeidsmarkt kunnen gebruik maken van volwasseneneducatie;

·       uitkeringen worden tijdig verstrekt;

·       burgers in Delft met schulden kunnen ondersteuning krijgen bij het beheersbaar maken van schuldenproblematiek;

·       het gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen zoals bijzondere bijstand, Sportfonds, Tegemoetkoming woonlasten kamerbewoners (TWK) stijgt;

·       het bereik van de Delftpas wordt vergroot naar 7000 in 2007;

·       vooral werkgevers met een sociale visie gemeentelijke opdrachten gunnen;

·       intensiveren van de samenwerking tussen de ketenpartners CWI en UWV en tussen verschillende partijen binnen en buiten de gemeente;

·       inzet van Combiwerk als arbeidsontwikkelingsorganisatie voor mensen met een Wsw-indicatie, of anderszins met aan afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Schuldhulpverlening

 

Vraagstuk

Steeds meer inwoners van Delft hebben problematische schulden. Bij problematische schulden is vaak sprake van psychosociale en financiële oorzaken en gevolgen. Voor schuldhulpverlening is dan ook meestal een integrale benadering nodig waarbij zowel aandacht is voor financiën als voor de achterliggende problematiek.

 

Beleidsdoelen

Vanuit haar zorgplicht stelt de gemeente de instrumenten voor schuldhulpverlening open voor iedere burger van Delft. De prioriteit ligt bij mensen met een laag inkomen en bij jongeren.

De gemeente wil meer instrumenten inzetten om de schuldenproblematiek te verminderen. Daarnaast wil de gemeente in versterkte mate met externe hulporganisaties samenwerken. De gemeente zet drie soorten instrumenten in:

1.     Schuldhulpverlening. Dat kan zijn door hulp bij schuldsanering in financieel-technische zin, of door de mildere vorm van budgethulp en budgettraining.

2.     Preventieve instrumenten zoals inkomensondersteunende voorzieningen - uitkeringen tijdig en correct, bijzondere bijstand met draagkrachtgrens van 130% en regelingen voor bijv. school- en sportkosten en de Delftpas - signalering en budgetlessen.

3.     Nazorg, om te voorkomen dat mensen weer nieuwe schulden aangaan.

 

EMANCIPATIE

“gelijke rechten, gelijke kansen, gelijke verantwoordelijkheden”

Emancipatienota 2008-2010

Nota homo emancipatie, april 2008

 

Vraagstuk

De gemeente Delft richt zich op het bevorderen van gelijke rechten, kansen, vrijheden en (sociale) verantwoordelijkheden in de maatschappij voor vrouwen én mannen. De vier sleutelbegrippen hierbij zijn: economische zelfstandigheid, maatschappelijke participatie, bewustwording en empowerment voor alle Delftenaren.

 

Beleidsdoelen

Het emancipatiebeleid van de gemeente Delft is in beginsel gericht op iedereen. In het bijzonder richt het beleid zich op vrouwen uit etnische minderheidsgroepen en alleenstaande ouders (dit zijn met name ook vrouwen). Daarnaast is er zeker ook aandacht voor (allochtone) mannen.

De gemeente heeft de volgende beleidsdoelen geformuleerd:

                 Bevorderen van economische zelfstandigheid, dan wel de kansen om hieraan te werken.

                 Vrouwen en mannen ondersteunen om werk en zorgtaken (makkelijker) te kunnen combineren.

                 Bevorderen dat meer vrouwen in besluitvormende en bestuurlijke posities zitting hebben.

                 Naar buiten kunnen komen van vrouwen en meisjes in kwetsbare posities om anderen te ontmoeten en om actief deel te nemen in de samenleving.

                 Veiligheid en verdraagzaamheid creëren in en buitenshuis door geweld tegen vrouwen en meisjes en andere bedreigde burgers tegen te gaan.

                 Letterlijk en figuurlijk de ruimte creëren, zodat vrouwen, mannen, meisjes, jongens zich - ook creatief en sportief - kunnen ontplooien en zich lekker voelen in de stad, wáár zij oorspronkelijk ook vandaan komen.

                 Zichtbaar maken van de emancipatiedoelen en -activiteiten in Delft.

                 Bewuste omgang met beeldvorming over rollen en mogelijkheden van vrouwen en mannen.

In de emancipatienota wordt daarnaast de suggestie gedaan om gaan werken aan gendermainstreaming. Dit betekent het inbouwen van het idee van gendergelijkheid (gelijkheid in uitwerking voor mannen en vrouwen) in al het beleid op alle niveaus en in alle fasen door de actoren die normaal dat beleid maken. Gendermainstreaming is een lange termijn strategie.

 

MOBILITEIT

“Delft goed bereikbaar”

Lokaal Verkeer- en Vervoerplan Gemeente Delft 2005 – 2020 (LVVP), 2005

Nota parkeren en stallen, 2006

 

Vraagstuk LVVP

In 2005 is een nieuw Verkeers- en Vervoersplan (VVP) opgesteld. Het oude voldeed niet meer en was o.a. ingehaald door de landelijke discussie over luchtkwaliteit. Er moest een nieuw VVP komen dat moet leiden tot een gezonde leefomgeving, een bereikbare, economisch florerende en verkeersveilige stad. 

 

Beleidsdoelen LVVP

Het LVVP bevat een visie op de lange termijn (2020) voor het verkeers- en vervoersbeleid en een visie op het toekomstige verkeersnetwerk in samenhang met andere Delftse plannen. Het parool van de visie is een gezonde, bereikbare, economisch florerende en veilige stad. Belangrijke uitwerkingspunten zijn:

 

·       Delft wil een van de beste fietssteden van Nederland worden.

·       Het openbaar vervoer zal worden gestimuleerd.

·       Het autoverkeer in de TU wijk moet met 8% dalen.

·       Een wegencategoriseringsplan moet zorgen voor duurzaam veilig verkeer.

·       De capaciteit van een aantal gebiedsontsluitingswegen zal worden vergroot gezien de plannen m.b.t. woningbouwplannen en bedrijventerreinen (zoveel mogelijk in het bestaand stedelijk gebied).

·       Jaarlijks wordt gemonitord op luchtkwaliteit

 

Vraagstuk parkeren
Centraal staat  het voorkomen van een hoge parkeerdruk. Deze leidt immers tot langer zoeken, grote loopafstanden en illegaal parkeren, met gevolgen voor de leefbaarheid (hinderen voetgangers, beperken speelruimte), verkeersveiligheid (belemmeren uitzicht) en bereikbaarheid (o.a. hulpdiensten). Daarnaast moet er ook weer niet zo veel parkeerruimte aanwezig zijn dat auto's aangetrokken worden.
 
Beleidsdoelen parkeren
Bij nieuwbouw te zorgen voor voldoende parkeerruimte, zonder dat door te veel parkeerruimte auto’s worden aangetrokken

----

Daarnaast, niet in de nota genoemd, maar wel collegebeleid: bevorderen van het inpandig parkeren om een goede ruimtelijke kwaliteit te leveren in een situatie van verdichting 

 


MONUMENTEN

“cultuurhistorie van belang voor wonen, werken en economie”

Gezicht op gebouwd erfgoed Delft 2007-2017, December 2006

 

Vraagstuk

Delft staat met ruim 1400 beschermde monumenten in de top tien van monumentensteden van Nederland. Ook de naoorlogse architectuur staat landelijk in de belangstelling. Gebiedsgerichte monumentenzorg, bouwen in een historische context, het belang van (stedenbouwkundige) structuren, duurzaamheid en hergebruik van de bestaande gebouwenvoorraad zijn van belang voor de cultuurhistorie, maar ook voor de economie en het wonen en werken. Door nieuwe wetgeving, gewijzigde subsidie- en financieringsregelingen voor rijksmonumenten, een andere rolverdeling tussen rijk en gemeenten, en een beperkter gemeentelijk subsidiebudget voor monumentenzorg is een koerswijziging en prioriteitsstelling van het monumentenbeleid nodig. De gemeente krijgt een grotere verantwoordelijkheid en het rijk zal niet meer verplicht adviseren bij alle vergunningaanvragen voor rijksmonumenten. Daarom beraadt de gemeente zich nu op wat haar rol en strategie is in de komende tien jaar.

 

Beleidsdoelen

·       De gemeente Delft beoogt met de nota een meer integrale, gebiedsgerichte aanpak van de monumentenzorg waar kennisintensivering, kennisoverdracht en vroegtijdige inbreng van de aanwezige cultuurhistorische kennis van groot belang is bij (her)ontwikkelingen in de gehele stad en bij het bouwen in een historische context.

·       De gemeente wil met haar monumentenbeleid waar mogelijk aansluiten bij stadspromotie en ontwikkeling van de stad.

·       Delft wil in tien jaar tijd langs drie opeenvolgende scenario's de inzet van middelen voor monumentenbeleid verhogen om bovenstaande doelstellingen te bereiken; een nulscenario (Pas op de plaats), een middenscenario (Oog voor het geheel) en een topscenario (Delft, het gezicht in ontwikkeling). In de nota wordt dus feitelijk een groeimodel beoogd.

·       De scenario's berusten op de vier pijlers van monumentenzorg. De voorstellen voor nieuw beleid zijn per pijler gegroepeerd:

1.     Inventariseren: door inventariserend onderzoek de aanwezige bijzondere waarden van de stad in kaart brengen.

2.     Beschermen: met juridische instrumenten ervoor zorgen dat waardevolle objecten of gebieden beschermd worden en daarmee behouden blijven voor de stad.

3.     In stand houden: door de inzet van financieringsmogelijkheden, subsidies, adviezen, vergunningstelsel en handhaving zorgen dat beschermde en waardevolle objecten en gebieden in goede staat blijven om verval en aantastingen te voorkomen.

4.     Kennis delen: zorgen voor draagvlak en waardering van het gebouwde erfgoed in Delft door het te onderzoeken en de aanwezige kennis en onderzoeksresultaten uit te dragen en (digitaal) toegankelijk te maken.

 

JONGEREN EN RUIMTE

“Kinderen moeten buiten veilig hun spelavontuur kunnen beleven”

Ruimte voor Spelen 2007-2009

 

Vraagstuk

Het speelplekkenbeleid richt zich op de doelgroep van 0-24 jaar. De hoeveelheid buitenspeelruimte in Delft voldoet met 2,5% van de voor wonen bestemde gebieden bijna aan de landelijke norm van Jantje Beton en de NUSO (landelijke organisatie voor speeltuinwerk) van 3%. De bevolking geeft aan dat zij tevreden is met de huidige ruimte voor speelplekken. De buitenspeelruimte staat echter onder druk: zowel de informele als de formele speelruimte voor kinderen is de afgelopen decennia afgenomen, terwijl aan de formele speelruimte vanuit veiligheidsoogpunt steeds strengere eisen worden gesteld. Voor Delft geldt dat speelveldjes vooral ingericht zijn voor jeugd tot 10 jaar en vaak weinig avontuurlijk zijn. Verder zijn niet alle wijken gelijkelijk bedeeld met speelruimte, en ook de kwaliteit is wisselend. Veel buiten speelmogelijkheden als schoolpleinen en sportvelden zijn niet openbaar toegankelijk. Bij nieuwbouwontwikkelingen wordt te weinig aandacht geschonken aan de inrichting van speelplekken. De gemeente wil daarom een beleidsvisie ontwikkelen omtrent het speelruimtebeleid.

 

Beleidsdoelen

De belangrijkste in de nota geformuleerde doelstellingen zijn:

·       Delft ziet buitenspelen als basis voor jeugd en jongeren en biedt de doelgroep optimale mogelijkheden om veilig en verantwoord buiten te kunnen spelen. Onder optimale mogelijkheden wordt verstaan; bereikbaarheid, veiligheid, inrichting, ontmoetingsfunctie, aansluiting bij de leeftijd, samenhang met andere voorzieningen en interactie met andere leeftijdsgroepen.

·       Delft wil aandacht schenken aan het verbeteren van de informele speelruimte met kleine aanpassingen in de openbare ruimte.  Ook het ontwikkelen van innovatieve ideeën en ruimte aan kinderen bieden om te bedenken hoe, wat en waarmee ze spelen, in het kader van 'Delft, kennisstad' wordt gestimuleerd.

·       Delft wil de kwaliteit en veiligheid van de formele speelruimte vergroten door onderhoudsmaatregelen en hygiëne, diversiteit, creëren van ontmoetingsmogelijkheden (gericht op verschillende doelgroepen); de speelruimte moet avontuurlijk worden en toezicht is belangrijk.

·       Delft wil het gebruik van/ bezoek aan stedelijke speelvoorzieningen stimuleren, onder andere door afstemmen van de openingstijden aan de wensen van de doelgroep, toezicht en professionalisering van beheer en via het aanleggen van twee grote 'speeltuinen nieuwe stijl'.

 

SPOORZONE

“De trein onder de grond”

Masterplan Spoorzone Delft Oktober 2003

 

Vraagstuk

De spoorlijn van Delft loopt, deels op een viaduct, dicht langs de huizen in het centrum. Bewoners die langs het spoor wonen hebben daar veel last van. Er zijn drie nijpende problemen in het gebied:

·       Het spoor is een bron van hinder: geluidsoverlast, trillingen, sociale onveiligheid onder het viaduct, neerslag metaaldeeltjes, et cetera.

·       De spoorlijn is een ruimtelijke barrière in de stad: het spoor is slechts beperkt kruisbaar en de scheiding wordt ook zo gevoeld, mede door de onaantrekkelijkheid van de omgeving.

·       Het is de verwachting dat het aantal treinen door Delft nog zal toenemen, hetgeen spoorverdubbeling noodzakelijk maakt.

 

Beleidsdoelen

Het plan voor de Spoorzone Delft voorziet in de aanleg van een spoortunnel met daarin ruimte voor een verdubbeling naar vier sporen. Zowel de milieuhinder in het gebied als de barrièrewerking worden zo opgelost. Daarnaast geeft de aanleg van een spoortunnel bovengronds de mogelijkheid de Spoorzone opnieuw te ontwikkelen, tot een gebied met een hoogwaardige stedelijke uitstraling. In het plangebied wordt onder andere een langgerekt park aangelegd, water teruggebracht en cultuurhistorische elementen behouden of versterkt. Er komen parkeergarages, een compact knooppunt voor openbaar vervoer en circa 1500 woningen, enkele kantoren en een nieuw stadskantoor. Het plan draagt verder bij tot het creëren van een representatieve toegang tot de stad.

De plannen voor het gebied zijn vastgelegd in een bestemmingsplan, dat de gemeenteraad heeft vastgesteld in februari 2006. De uitvoering van het project – onder regie van de gemeente Delft en ProRail – staat gepland vanaf 2009.

 

WATER

“Delft, stad van land en water”

Water in Delft; Programma aanpak water Januari 2008

 

Vraagstuk

Delft en water. Ze zijn aan elkaar verbonden. Dat geldt voor het verleden (Delftshaven als VOC stad) maar ook voor het heden en de toekomst. “Delft wordt als het gaat om waterbeleid gezien als koplopergemeente”aldus de nota. Ontwikkelingen in de waterrecreatie en –toerisme zijn belangrijke ontwikkelingen. Daarvoor is beleid nodig.

 

Beleidsdoelen

Het programma kent drie zogenaamde waterthema’s:

·       Gebruik: toerisme, recreatie en vaarbeheer

·       Inpassen en functioneren: waterbeheer en ruimtelijke ordening

·       Kennis en economie: waterkennis en kenniseconomie.

Per onderdeel wordt een gedetailleerd uitvoeringsprogramma beschreven. De nota is niet (beleids)kaderstellend.

 

 

WELZIJN

“Door maatwerk langer zelfstandig”

Wonen, zorg en welzijn – de opgave voor Delft Juni 2007

 

Vraagstuk

De vraag naar zelfstandige woningen waarbij bewoners gebruik kunnen maken van voorzieningen op het gebied van zorg en welzijn neemt toe. Het gaat dan vooral om ouderen en mensen met een lichamelijke beperking. Zij willen zoveel mogelijk wonen in woningen die midden in een woonwijk staan. Deze ontwikkelingen worden ondersteund door het rijksbeleid, dat er op gericht is dat mensen zo lang zij wensen zelfstandig kunnen blijven wonen. Daarnaast is er een ontwikkeling richting extramuralisering: zorginstellingen gaan zorg buiten de deur leveren.

 

Beleidsdoelen

Het creëren van woonservicezones wordt door de gemeente Delft gezien als de beste manier om aan de groeiende behoefte aan zelfstandige woningen met zorg- en welzijnsondersteuning tegemoet te komen. Een woonservicezone is een gewone woonwijk met onder andere een hoger aantal aangepaste woningen, een goed toegankelijke openbare ruimte voor mensen die minder mobiel zijn, zorgdiensten op afroep en een multifunctioneel centrum waar zorg- en welzijnsvoorzieningen worden geboden. Een aantal van de belangrijkste actiepunten zijn:

·       Het gereedmaken van de plattegrond van Delft met woonservicezones.

·       Het realiseren van 954 extra woonzorgcombinaties.

·       Het realiseren van 612 extra woningen voor bijzondere doelgroepen.

·       Prestatieafspraken maken op het gebied van wonen, zorg en welzijn met corporaties, zorginstellingen en welzijnsorganisaties.

 

 

RUIMTE EN DE REGIO

“Een regio van internationale allure”

Regionaal structuurplan Haaglanden 2020. Sterk in internationale netwerken van bestuur, technologie, agrologistiek en toerisme.

Stadsgewest Haaglanden, 16 april 2008

 

Vraagstuk

De regio Haaglanden en de aangesloten gemeenten willen dat Haaglanden zich verder ontwikkelt als een regio van internationale allure, die een duurzame kwaliteit van leven biedt door een veilige, schone en aantrekkelijke woon- en leefomgeving en een sterke sociale structuur. De realisatie van deze ambities is niet vanzelfsprekend. Er is krachtig en stimulerend beleid nodig op alle overheidsniveaus. Ook private partijen en organisaties moeten worden gestimuleerd om hun bijdrage te leveren. Daarnaast moet de ruimtelijke kwaliteit in Haaglanden beter en duurzamer worden om ook op lange termijn een aantrekkelijk vestigingsklimaat en een aantrekkelijke woonomgeving te bieden.

Wat betreft het internationaal economisch profiel springt Delft er op één punt uit: de gemeente is een zwaartepunt in de regio wat betreft onderzoeksinstellingen en bedrijven in technologische specialismen. Deze kwaliteit moet worden uitgebouwd en beter benut. Daarnaast zijn investeringen nodig die een solide basis hiervoor bieden: een aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving en een sterke onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur.

Versterking van de regionale kennisstructuur moet zorgen dat Haaglanden zich, gedragen door het kenniscluster in Delft, ontwikkelt tot dé kennisregio in Nederland op gebied van (technologie voor) innovatief omgaan met water en stedelijk bouwen, nanotechnologie en duurzame energie. Een goed opgeleide beroepbevolking is een randvoorwaarde voor economische ontwikkeling. Hierin moet worden geïnvesteerd want de spanning tussen vraag naar en aanbod van hoogopgeleiden in Haaglanden neemt naar verwachting de komende periode toe. Tenslotte moet  Haaglanden, om de gewenste internationale concurrentiekracht te bereiken, functioneren als een goed stedelijk netwerk dat is voorbereid op de verwachte toekomstige demografische en economische groei, maar ook op veranderingen in het klimaat.

 

Beleidsdoelen

In het structuurplan is het Technologisch Innovatief Complex (TIC) van Delft genoemd als één van de drie gebiedsontwikkelingen die het ontwikkelingsbeeld voor Haaglanden moeten realiseren.

Het TIC is het grootste technologisch innovatief complex van Nederland en neemt toe in omvang van 200 naar 300 hectare in 2020. Door samenhang en clustering van het TIC te realiseren wordt innovatie en kennisontwikkeling bevordert en wordt gestimuleerd dat bedrijven en instituten zich daar vestigen en dat ruimte geboden wordt aan vooral technische innovatieve starters en 'incubators'. De ontwikkeling van het TIC bestaat onder meer uit het hoogwaardig kennisintensief bedrijventerrein Technopolis Delft, TNO, de TU Delft, Stedenbaanstation Delft-Zuid, DSM-complex, middelbaar en hoger (beroeps)onderwijs en het transformeren en revitaliseren van het bedrijventerrein Schieoevers. Investeringen in kwaliteit van het gebied, het versterken van samenhang en bereikbaarheid zijn belangrijke generatoren voor de ontwikkeling van het TIC.

Daarnaast doet het structuurplan een aantal andere richtinggevende uitspraken over kennis, innovatie en technologie die van invloed zijn op de ontwikkeling van het TIC:

·       Het fundamenteel en toegepast onderzoek in Haaglanden (TU Delft, TNO, bedrijven) en het hoger- en middelbaar onderwijs en beroepsonderwijs moeten sterker worden verankerd in een regionale kennis- en innovatiestructuur.

·       Haaglanden moet voldoende passende woonmilieus voor (inter)nationale kenniswerkers en de basisvoorzieningen voor een creatieve economie zoals cultuur, horeca en ruimte voor startende ondernemers bevatten.

·       De aanpak van de opgaven klimaatbestendigheid, klimaatneutraal Haaglanden en stedelijke ontwikkeling en herstructurering moet worden gekoppeld aan de kennisstructuur van Haaglanden.

Het regionaal structuurplan is richtinggevend voor het gemeentelijk beleid en de bestemmingsplannen. Via de goedkeuringsbevoegdheid van Gedeputeerde Staten werkt het plan door naar gemeentelijke ruimtelijke plannen. Het geldt als uitgangspunt voor de inbreng van het Stadsgewest Haaglanden bij de ontwikkeling en toetsing van bestemmingsplannen en ander gemeentelijk ruimtelijk beleid.

Het initiatief voor de uitvoering van het regionaal structuurplan ligt meestal bij de gemeente. Voor een aantal essentiële thema's en gebieden zoals de ontwikkeling van het TIC wordt aan gemeenten gevraagd dit samen met publieke en private partners verder uit te werken. De nadruk van de publieke investeringen in het TIC ligt op bereikbaarheid, gebiedskwaliteit en gebiedsontwikkeling.

 

 

De volgende nog niet vastgestelde nota’s zijn in zodanig gevorderd stadium van voorbereiding, dat opname in de krant  bij verschijnen realistisch is:

 

o        Nota Wijkgericht werken: “Samen werken aan krachtige wijken”

o        De ‘houtskoolschets’ met ruimtelijke keuzevarianten t.b.v. de ruimtelijke structuurvisie

o        De Jeugdnota

o        De Afvalnota

o        Nota gezondheidszorg