Geachte commissieleden,
Op 27 april 2008 heeft
het college van B&W de rekening aangeboden aan de gemeenteraad. Ook Dde
accountantsverklaring / rapport van bevindingen en het raadsvoorstel heeft de
raad daarna ontvangen. De rekeningencommissie (RC) is vervolgens aan de slag
gegaan om zich een oordeel te vormen over de jaarrekening 2007. In dit advies
treft u een weergave van de bevindingen en de aanbevelingen aan.
De RC is driemaal in de
volgende samenstelling bijeen geweest:
· Martin
de Graaf (vz.)
· Johan
Buis
·
Stephan Brandligt
·
Lennart Harpe
· Bas
Bennebroek
· Martijn
Sipkema
De
opdracht voor de commissie komt voort uit de “Verordening Rekeningencommissie”. Conform de
opdracht heeft de commissie zich gericht op de financiële aspecten.
De RC beschouwt primair
alleen de jaarrekening tot het domein van onderzoek, waar nodig is het
jaarverslag hierbij betrokken.
Indien u voor de
behandeling in de commissie Bestuur en Werk nog (technische) vragen heeft over
ons advies zijn wij gaarne bereid deze te beantwoorden. Deze vragen kunnen
ingediend worden bij de secretaris van de RC dhr. Anne Post via apost@delft.nl of telefoon 015-260 2639.
Het
rekeningresultaat (in € * 1.000) ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:
Resultaat
voor bestemming -/- 2.904
Toevoegingen
aan reserves 24.502
Onttrekkingen
aan reserves 29.599
Resultaat
na bestemming 2.193
De RC constateert dat
leesbaarheid, consistentie en toegankelijkheid van de jaarrekening en het
jaarverslag verder zijn verbeterd, waaraan het opvolgen van de adviezen van
zowel accountant als rekeningencommissie van de afgelopen jaren zeker heeft
bijgedragen. Het werk van de RC heeft daarmee aan het gestelde doel bij instelling
beantwoord. Nu er sprake is van een goedkeurende accountantsverklaring voor
zowel getrouwheid als rechtmatigheid, en de jaarrekening en het jaarverslag
dermate goed toegankelijk zijn dat de politieke discussies gevoerd kunnen
worden zonder steeds in technische discussies te verzanden, is wat ons betreft
de tijd gekomen voor een verdere professionalisering van de financiële functie.
In afwachting van een evaluatie van het functioneren van de RC brengen wij
de mogelijke ‘omvorming’ van de RC tot een auditcommissie onder de
aandacht. Hiervoor ligt thans een separaat voorstel ter bespreking binnen
de commissie Bestuur en Werk.
In zijn algemeenheid
hebben we een drietal adviezen voor de opstelling van de volgende jaarrekening
over het jaar 2008.
Advies 2007-1:
Verbeter de consistentie in de jaarstukken op het gebied van budgetafwijkingen,
de volgorde van de programma’s, het nummeren van de programma’s.
Advies 2007-2:
Grote afwijkingen waarvan de plussen en minnen tegen elkaar wegvallen in het
vervolg ook van een toelichting (blijven) voorzien.
Advies 2007-3:
Om het bladeren tussen boeken en hoofdstukken van de rekening te vereenvoudigen
adviseert de RC een onderwerpenindex voor de belangrijkste onderwerpen zoals
Combiwerk en OBS op te nemen.
Afloop adviezen bij
rekening 2005 en 2006
De
RC constateert dat voor een groot deel invulling is gegeven aan de adviezen bij
de rekening 2005 en 2006 conform de toezeggingen van het college. De integrale
follow-up is opgenomen in bijlage 1 van dit advies.
Het proces
De rekening is op tijd
beschikbaar gesteld door het college. De accountantsverklaring en het
raadsvoorstel ontbraken op dat moment en zijn nagezonden. Het college heeft
aangegeven dat er op het gebied van informatieverstrekking tussen interne
organisatie en accountant (en vice versa) verbeteringen zijn aan te brengen.
Mogelijk dat een betere afstemming en onderlinge afstemming
over verwachtingen van elkaar er voor kan zorgen dat alle
documenten gelijktijdig beschikbaar zijnkomen. De RC wijst
in dit verband op de mogelijkheden van tussentijds afsluiten van de financiële
administratie.
Advies 2007-4:
Adviseer het college te zorgen voor een juiste afstemming tussen organisatie en
accountant en streef naar integrale aanbieding van alle noodzakelijke
documenten.
De
rekeningencommissie ziet ondanks de zichtbare verbeteringen van het document weldegelijk
kansen om de kwaliteit van het stuk verder te verbeteren. Soms is
het zelfs voor de financieel deskundigen vanuit de raad lastig sommige
onderdelen te doorgronden. Wij zullen daar in ons advies nadrukkelijk aandacht
aan besteden. Naast de kwaliteitsverbetering blijft de wens onverminderd hoog
om de besluitvorming over de rekening voorafgaand aan de behandeling van de
kadernota te laten plaatsvinden. Dit kan door de rekening nog eerder aan te
bieden. echter
oOm
geen onnodige druk op het rekeningproces uit te oefenen kan er ook voor worden
gekozen de kadernota later te behandelen. Dit advies ligt echter buiten het
domein van de rekeningencommissie. De RC adviseert via de nog eventueel in te
stellen auditcommissie de verbetering van de kwaliteit, planning en de
afstemming te bespreken.
Advies
2007-5: De RC adviseert in 2008 over te gaan tot de
instelling van een auditcommissie en hierin o.m. de volgende onderwerpen te
bespreken en de raad hierover kan adviseren
1.
Opbouw P&C-cyclus
2.
Inzichtelijkheid en leesbaarheid P&C-producten
(zoals rekening, kadernota, begroting)
3.
Kwaliteit en kwantiteit van tussentijdse
begrotingswijzigingen
4.
Verhogen van betrokkenheid van de vakcommissies bij
de inhoudelijke behandeling van de P&C documenten
5.
Positie van het MPG in het begrotingsproces.
1.
Inzichtelijkheid verbonden partijen.
6.
Het accountantsrapport
De RC heeft het
Rapport van Bevindingen van de accountant betrokken bij het opstellen van dit
advies en constateert dat er m.b.t. de rekening 2007 geen echte grote
(cijfermatige) zaken zijn gerapporteerd, dit i.t.t. eerdere jaren (zoals bijv.
het boekjaar 2005). Dit duidt erop dat de oplevering van de
concept-jaarrekening beter is geweest en ook dat de cijfers stabieler waren dan
in voorgaande jaren (minder correctievoorstellen).
Omdat het
accountantsrapport onderdeel uitmaakt van de behandeling in de raad, neemt de
RC de adviezen van de accountant hier niet over, wel moet er aandacht zijn voor
het opvolgen van de adviezen.
Advies
2007-6: Vraag het college twee maal per jaar met een
voortgangsrapportage te komen met betrekking tot de voortgang op de adviezen
van de accountant.
De accountant heeft een goedkeurende
verklaring afgegeven voor getrouw beeld en rechtmatigheid. Met name de laatste
is voor de gemeenteraad een belangrijke doelstelling geweest. De RC is verheugd
dat deze nu ook is afgegeven. Wel adviseert de RC de aandacht voor dit
onderwerp onverminderd hoog te laten zijn om ook de komende jaren deze
verklaring te mogen ontvangen.
In januari 2008 heeft de gemeenteraad
besloten (“Verbeteren inzicht in reserves”) over mutaties in de reserves. Na
controle door de accountant bleek dat ,dat, op basis van
de voorschriften (landelijke regelgeving), alleen besluiten tot 31 december van
het boekjaar in de rekening mochten worden verwerkt. Omdat het praktisch
ondoenlijk bleek dit weer te corrigeren is dat alleen gedaan voor de grootste
mutaties tot aan de grens van begrotingsrechtmatigheid. Hierdoor zit een aantal
boekingen in de rekening die er formeel niet in horen. Dit is niet expliciet
duidelijk gemaakt waardoor het soms enig uitzoeken vergt. De volgende mutaties
in de reserves zijn weer terug gedraaid en dienen in 2008 alsnog verwerkt te
worden:
a.
Reserve gemeentelijke huisvesting ad EUR 1,1 mlnmln.
b.
Reserve Delta ad EUR
0,3 mlnmln.
c.
Reserve Grote Projecten ad EUR 0,6 mlnmln.
d.
Reserve Werk en Inkomen ad EUR 1,3 mln.
Begrotingswijzigingen
Naast de RC constateert ook de accountant dat
de gemeente Delft in de loop van het jaar een fors aantal begrotingswijzigingen
opstelt. Ondanks de hoeveelheid wijzigingen valt op dat bij diverse programma’s
de gewijzigde begroting nog fors afwijkt van de realisatie. In enkele gevallen
sluit de primitieve begroting beter aan op de realisatie dan de gewijzigde
begroting. Dit relativeert het belang van exacte begrotingen en veel tussentijdse
wijzigingen.
De reden van de hoeveelheid
begrotingswijzigingen is, volgens de accountant, de mate van detaillering van
de administratie. Een oplossing zou kunnen liggen in het realistischer
begroten. Dit wordt bevestigd in het feit dat een behoorlijk aantal
projecten/dossiers zijn is getemporiseerd.
Omdat deze wijzigingen het beeld voor de
raad vertroebelen en de functie van de begroting als stuurinstrument daardoor
afneemt, adviseert de RC het college te verzoeken om voorstellen voor te
bereiden die leiden tot verbetering/vermindering van de begrotingswijzigingen.
De RC adviseert daarbij ook bij andere gemeenten na te gaan wat de systematiek
is van begrotingswijzigingen voor de raad. De RC is zich bewust dat dit
onderwerp een principiële discussie met zich mee kan brengen. Het verdient
aanbeveling deze op basis van een voorstel van het college in commissieverband te voeren.
Advies 2007-7:
adviseer het college bij de begroting 2009 kritisch naar de begrotingscijfers
te kijken opdat het aantal tussentijdse wijzigingen voor de raad wordt
verminderd.
Advies 2008-8:
voer in commissieverband een discussie over de begrotingswijzigingen en betrek
ook de werkwijze van andere gemeenten hierin.
Verbonden partijen
De RC heeft uitgebreid stil gestaan bij die
verbonden partijen die de nodige invloed (kunnen) hebben op de financiële
huishouding van de gemeente Delft. Dit kan zijn in exploitatietechnische zin
dan wel op het gebied van de risico’s. Gekeken is naar het OBS BV, Parking
Delft BV en Combiwerk/Combiservices BV. Voor een goed oordeel zijn (indien
beschikbaar) de jaarrekeningen van deze partijen separaat besproken in relatie
met de rekening 2007. DDeze
worden hieronder uitgewerkt.it leidt tot de volgende opmerkingen.
·
Algemeen
In zijn algemeenheid
constateert de RC dat voor een juist beeld van de verbonden partijen teveel
tussen de verschillende documenten en hoofdstukken gebladerd moet worden.
· OBS
BV
De RC heeft geen beschikking kunnen krijgen
over de jaarrekening 2007 van OBS BV (OBS). Wel heeft de RC begrepen dat deze
door de accountant is beoordeeld. OBS stelt zich op het standpunt dat deze pas
beschikbaar komt nadat de Raad van Commissarissen de jaarrekening heeft
vastgesteld. Uit de jaarrekening van de gemeente blijkt dat er tussen de
gemeente en OBS aanzienlijke verrekeningen nog moeten plaatsvinden met een
omvang van ca. € 32 miljoen. De RC heeft deze niet inhoudelijk kunnen
beoordelen.
Advies 2007-9:
De RC adviseert op het moment dat de jaarrekening OBS BV beschikbaar is deze te
agenderen in de meest relevante commissie.
Daarnaast heeft de rekeningencommissie stilgestaan
bij de risico's van het project Spoorzone. In de risicoparagraaf in het
jaarverslag is opgenomen dat deze kunnen worden opgevangen binnen de
"business case". De complexiteit en de financiële omvang van het
project vereisen voldoende inzage in de risico's van dit project en de weerstandscapaciteit
van de gemeente Delft. De RC adviseert beide onderwerpen nader uit te werken.
Advies 2007-10:
De RC adviseert de commissie Bestuur & Werk om hhet college te
vragen om in de halfjaarlijkse terugkoppeling in de meest relevante
commissie over de “voortgang svan het Spoorzone-project”, ook
nadrukkelijk een geactualiseerd overzicht van de risico’s op te nemen. eEn ook de (mogelijke)
gevolgen voor de weerstandscapaciteit van de gemeente (al dan niet middels een
niet-openbare bijlage)
inzichtelijk te maken.
·
Parking Delft BV
De gemeente Delft heeft
een aanzienlijke leningpositie in Parking Delft BV (Parking), die in 2008 nog
verder zal toenemen (conform de overeenkomst tussen gemeente Delft en Parking).
Deze is voor een groot deel voor de aankoop van de Koepoortgarage door Parking
en deels om de negatieve cashflow in de komende 20 jaar op te vangen. Parking
verwacht, cf planning, pas in 2026 een positief exploitatieresultaat. In dat
verband wijst de RC erop dat het ook relevant is om te weten wat dan de reservepositie
zal zijn.
De RC adviseert de raad
in die jaren zich goed te laten informeren over de ontwikkelingen binnen
Parking. Mogelijk dat met een (eenvoudige) grafiek in de rekening van de
gemeente de geraamde en gerealiseerde ontwikkeling van de cashflow-(incl.
leningen) en reservepositie (eigen vermogen) inzichtelijk gemaakt kan worden.
·Parking
Delft BV
De gemeente Delft heeft
een aanzienlijke leningpositie in Parking Delft BV (Parking), die in 2008 nog
verder zal toenemen (conform de overeenkomst tussen gemeente Delft en Parking).
Deze is voor een groot deel voor de aankoop van de Koepoortgarage door Parking
en deels om de negatieve cashflow in de komende 20 jaar op te vangen. Parking
verwacht, cf planning, pas in 2026
een positief exploitatieresultaat. Uit de rekening van Parking blijkt niet of
hier ook mee bedoeld wordt dat in 2026 de reservepositie tot 0 gereduceerd is.
De RC adviseert de raad in die jaren zich goed te laten informeren over de
ontwikkelingen binnen Parking. Mogelijk dat met een (eenvoudige) grafiek in de
rekening van de gemeente de geraamde en gerealiseerde ontwikkeling van de
cashflow-(incl. leningen) en reservepositie (eigen vermogen) inzichtelijk
gemaakt kan worden.
2007- 11:
Hoewel niet verplicht, zou het afzetten van de diverse resultaten ten opzichte
van de (meerjaren-)begroting de inzichtelijkheid voor de raad vergroten. De RC
adviseert de aandeelhouder dit te vragen aan Parking. Indien Parking hiertoe
niet in staat is, adviseert de RC het college te verzoeken met een oplegnotitie,
dan wel dit in
de rekening zelf inzichtelijk te maken.
· Combiwerk/Combiservices
BV
De exploitatierekening en balans van
Combiwerk (CW) is geconsolideerd opgenomen in de rekening van de gemeente
Delft. Verantwoording vindt dus via de eigen jaarrekening plaats. Het tekort
van Combiwerk bedraagt over 2007 € 1.342.000 exclusief de gemeentelijke
bijdrage van € 400.000. Dit is € 211.000 negatiever dan begroot. Daar tegenover
staat een iets beter resultaat van Combiservices BV (CS) van € 76.000 tot € 821.000.
De RC is van mening dat de aansluitingen
tussen
met CW
en CS in de rekening van de gemeente niet goed is terug te vinden.
·Algemeen
In zijn algemeenheid
constateert de RC dat voor een juist beeld van de verbonden partijen teveel
tussen de verschillende documenten en hoofdstukken gebladerd moet worden.
Reserves
Het
opnemen van de toelichting op de reserves heeft een absolute meerwaarde. Omdat
reserves door middel van begrotingswijzigingen door het jaar heen veelvuldig
muteren, zou een dergelijk overzicht regelmatig beschikbaar moeten komen.
Mogelijk dat een ontsluiting op het RIS hier uitkomst voor kan bieden zodat de
raad bij de voorbereiding van besluitvorming deze informatie kan raadplegen. En
mogelijk dat in dat overzicht tevens de toekomstige uitputting van/besteding
van de reserves opgenomen kunnen worden.
Advies
2007-1312: adviseer het
college de actuele standen van de reserves regelmatig, zo mogelijk via het RIS,
beschikbaar te laten zijnstellen aan voor de
gemeenteraad.
Algemene
dekkingsmiddelen
Onder
algemene dekkingsmiddelen is o.a. de categorie “Overige algemene
dekkingsmiddelen” opgenomen (pag. 26 rekening). Deze restpost bedroeg in de
primitieve begroting € 11,4 mlnmln., na wijziging € 2,3 mlnmln. en in de
rekening € 3,2 mln. In de toelichting staan de afwijkingen tussen de gewijzigde
begroting en de realisatie opgenomen. Gezien de omvang van de afwijking zou ook
een toelichting op de begrotingswijziging de nodige meerwaarde bieden. Deze is
thans niet opgenomen.
Advies
2007-134:
adviseer om in het vervolg iedere grote afwijking (bijv. groter dan € 100.000)
duidelijk toe te lichten voor de raad.
MPG
/ MPV
In
het MPG zijn diverse verbeteringen doorgevoerd, het MPG is consistent en biedt
voldoende informatie. De RC vraagt zich wel af of de gedetailleerdheid van het
MPG zich verhoudt tot het openbare karakter van het stuk. Mogelijk dat bepaalde
onderdelen beter (tijdelijk) in een geheime bijlage opgenomen kunnen worden.
In
art. 18 lid 1 van de Financiële Verordening ex 212 GW is opgenomen dat
“Het
college biedt telkens bij de jaarrekening een geactualiseerd Meerjarenprogramma
Grondontwikkeling (MPG) en Meerjarenprogramma Vastgoed (MPV) aan.”
Het
MPV is nog niet beschikbaar. Het is de RC niet duidelijk of er hiervoor alsnog
een aparte rapportage wordt ontvangen.
Voor het eerst zijn de
budgetoverhevelingen integraal in de jaarrekening opgenomen.
Budgetoverhevelingen zijn budgetten die in het boekjaar niet zijn benut.
Feitelijk hebben deze dus bijgedragen aan het rekeningresultaat. In een
overhevelingsvoorstel wordt de raad gevraagd een deel van het resultaat van de
rekening opnieuw te bestemmen voor projecten die in 2008 wel tot uitvoering
komen c.q. nog doorlopen in 2008 (en dan tot afronding komen). De raad kan bij
dit voorstel kiezen of dat deze budgetten opnieuw worden
bestemd voor die projecten. In de afgelopen jaren kwam dit voorstel als
separaat voorstel naar de raad. Nu dat integraal in de jaarrekening is
opgenomen, is het lastig voor de raad een ander besluit te nemen. Een besluit
tegen een overhevelingsvoorstel lijkt impliciet een besluit tegen de rekening
terwijl dat niet wordt beoogd. De RC adviseert in het vervolg het
overhevelingsvoorstel separaat aan te bieden.
De
overhevelingsvoorstellen bedragen in totaal ca. € 8,5 miljoen waarvan € 6,5
miljoen tlvten laste van (bestemmings)reserves wordt
gebracht. Het totaal wordt middels een begrotingswijziging aan de budgetten
toegevoegd.
Het is voor de raad, om
een aantal redenen, mogelijk lastig te beoordelen of met dit voorstel ingestemd
moet
kan worden:
· Inzicht
in het verschil tussen overhevelingen “ten laste van de reserves” en “ten laste
van de exploitatie” (zie raadsvoorstel) vereist financiële kennis. Geadviseerd
wordt dit verschil in een heldere aanvullende notitie, zo mogelijk voor de raad
van 26 juni, uiteen te zetten.
· Het
ontbreekt de raad aan criteria waar de overhevelingsvoorstellen aan moeten
voldoen. Het verdient aanbeveling deze in het voorstel op te nemen, zodat de
raad deze kan toetsen.
· De
afloop van de overheveling van het voorgaande jaar is niet traceerbaar. Het zou
kunnen dat voorstellen al meerdere jaren worden overgeheveld.
· Er
wordt niet duidelijk gemaakt wat de uitvoerbaarheid in 2008 is van de budgetten
in relatie tot het feit dat ze in 2007 ook niet tot uitvoering zijn gekomen.
· Er
staat een aantal zeer kleine bedragen in, niet duidelijk wordt gemaakt waarom
deze niet binnen de bestaande budgetten opgevangen kunnen worden. De RC pleit
voor een ondergrens ter hoogte van de rapportageverplichting te weten €
100.000; en
· De
naamgeving van voorstellen is soms gelijk terwijl het om verschillende
voorstellen gaat. Zo komt de overheveling met de naam “Grote projecten” acht
keer voor.
Advies 2007-174:
De RC adviseert het overhevelingvoorstel in het vervolg transparanter op te
stellen.
In de totstandkoming van
het advies van de RC heeft de RC geadviseerd het concept-raadsbesluit aan te
passen. Het college heeft hiermee ingestemd en dit is in het gewijzigde
raadsvoorstel/besluit opgenomen. Deze versie is gelijktijdig met dit advies aan
u verzonden.
Bijlage 1 Navolging adviezen RC bij rekening 2005 en 2006
Een
aantal adviezen brengt de RC nogmaals onder de aandacht aangezien de commissie
van mening is dat deze onvoldoende zijn uitgewerkt door het college. Deze
worden in het laatste hoofdstuk toegevoegd aan de integrale lijst van adviezen.
Advies
2005-2:
actuele follow-up/plan van aanpak van de adviezen van de accountant over de
vorige jaarrekening:
Bij de jaarrekening 2005
was een overzicht meegestuurd. Bij de 2e beheersrapportage 2006 is een
hernieuwde rapportage opgesteld. Bij de jaarrekening 2006 en 2007 was geen
inzicht in de actuele stand van zaken over de gevolgde adviezen van de
accountant. Het verdient aanbeveling om in/bij de rekening een overzicht op te
nemen over de afloop van de uitgezette acties.
Advies
2005-5:
risicobeheersing:
De RC is van mening dat
de risicobeheersing continu aandacht vraagt. In tussentijdse beleidsvoorstellen
verdient het opnemen van risico’s een prominentere plaats in te nemen.
Nog op
te volgen adviezen rekening 2006.
Advies 2006-4:
(o.a.) streef naar raadsbehandeling van rekening in mei:
De uitwerking heeft een
plek gekregen in het ordevoorstel beleidscyclus. Met de raad is afgesproken om
geen schriftelijke vragenronde meer te houden. Er is “tafeltjesavond”
georganiseerd waar de vragen gesteld konden worden. De indruk van de RC is dat
dit aan een behoefte heeft voorzien.
De jaarrekening is een
maand eerder aangeboden dan vorig jaar. Opgemerkt wordt dat de rekening 2006
een vertraging van drie weken had opgelopen. Het gewenste effect om de rekening
al in de raad vooruitlopend op de kadernota te behandelen is nog niet bereikt.
Advies 2006-5:
integrale levering van alle relevante stukken zoals rekening,
accountantsrapportage en raadsvoorstel:
De
stukken zijn gescheiden aangeleverd. Een week nadat de rekening is ontvangen,
kwam het accountantsrapport beschikbaar. Het raadsvoorstel is drie weken later
pas beschikbaar gekomen. De exacte redenen hiervan zijn niet medegedeeld. Dit
advies blijft daarmee overeind voor de rekening over 2008.
Advies 2006-6:
Werkwijze begrotingswijzigingen:
Er wordt in de praktijk
strenger op toegezien en voorstellen zijn in de meeste gevallen voorzien van
een begrotingswijziging. Zie verder ook de opmerkingen over
begrotingswijzigingen in het voorliggende advies.
Jaarrekening 2006:
Hieronder zijn de
adviezen opgenomen die door de RC bij de jaarrekening 2006 zijn uitgebracht met daarbij de actuele
stand van zaken.
Advies 2006-1:
Adviseer het college een
centrale coördinator te benoemen voor de programmarekening en -begroting die
zorgt dat stijl- en kwaliteitsverschillen tussen de programma’s verminderen.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
Uitwerking:
De
RC constateert dat de stijlverschillen absoluut zijn afgenomen. Er is
begrepenVoor
zover bekend zijn de dat de teksten zijn opgesteld door middel van
interviews met de verantwoordelijke managers. Dit heeft tot dit positieve resultaat
geleid.
Advies 2006-2:
Adviseer het college om
de classificatie van de budgetafwijkingen wel te handhaven maar te
vereenvoudigen en betrek de RC en/of de commissie Bestuur en Werk bij het
uitwerken van deze nieuwe indeling.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
Uitwerking:
De
classificatie is gewijzigd en vereenvoudigd. Per programma is aangegeven of
afwijkingen op het budget rechtmatig zijn of niet. Op hoofdlijnen is nog één
tabel opgenomen met de 8 categorieën. De RC heeft op dit onderdeel een erratum
gevraagd aangezien de aansluiting met de tabel ontbreekt.
Advies 2006-3:
Adviseer het college om
in de inleiding van het programmaverslag een hoofdstuk op te nemen dat ingaat
op de hoofdlijnen van de financiële resultaten, zelfstandig leesbaar is, een
samenvatting vormt en afgesloten wordt met een leeswijzer.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
Uitwerking:
Het
jaarverslag begint met een analyse op hoofdlijnen. Dit vereenvoudigt de
leesbaarheid van de rekening.
Advies 2006-4:
Het college verzoeken een
plan van aanpak op te stellen om het proces van de jaarrekening beter te
stroomlijnen. De beschikbare tijd voor het stellen en beantwoorden van vragen
beter in verhouding met elkaar te brengen en er naar te streven de jaarrekening
een maand eerder aan de raad aan te bieden. Tevens kan hier in worden gegaan op
de vraag wat het college hiervoor nodig acht.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
De
uitwerking heeft een plek gekregen in het ordevoorstel beleidscyclus. Met de
raad is afgesproken om geen schriftelijke vragenronde meer te houden. Er is
“tafeltjesavond” georganiseerd waar de vragen gesteld konden worden. De indruk
van de RC is dat dit aan in een behoefte heeft voorzien.
De
jaarrekening is een maand eerder aangeboden dan vorig jaar. Opgemerkt wordt dat
de rekening 2006 een vertraging van drie weken had opgelopen. Het gewenste doel
om de rekening al in de raad van mei, vooruitlopend op de kadernota, te
behandelen is nog niet bereikt.
De jaarrekening is een
maand eerder aangeboden dan vorig jaar. Opgemerkt wordt dat de rekening 2006
een vertraging van drie weken had opgelopen. Het gewenste effect om de rekening
al in de raad vooruitlopend op de kadernota te behandelen is nog niet bereikt.
Advies
2006-5:
Het college te verzoeken
in het vervolg de jaarrekening pas aan te bieden aan de gemeenteraad indien ook
alle aanverwante stukken (m.n. raadsvoorstel, accountantsverklaring en rapport
van bevindingen) beschikbaar zijn. Indien de planning niet wordt gehaald wordt
geadviseerd dit tijdig, met redenen omkleed, te melden aan de gemeenteraad en
de behandeling van de rekening een maand uit te stellen.
UitwerkingStand van zaken bij de rekening 2007:
De stukken zijn gescheiden aangeleverd. Een week nadat de rekening is
ontvangen kwam het accountantsrapport beschikbaar. Het raadsvoorstel is drie
weken later pas beschikbaar gekomen. De exacte redenen hiervan zijn niet
medegedeeld. Dit advies blijft daarmee overeind voor de rekening over 2008.
Advies 2006-6:
Begrotingswijzigingen
dienen niet meer via verzamelwijziging te gaan. Voorstellen met budgettaire
consequenties dienen alleen nog goedgekeurd te worden door de raad indien er
een begrotingswijziging is bijgesloten. Er kan worden nagedacht of dit ook
noodzakelijk is voor begrotingswijzigingen beneden een bepaald bedrag. Deze
kunnen eventueel alsnog bij verzamelwijziging doorgevoerd worden, zoals
bijvoorbeeld bij een bestuursrapportage.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
Uitwerking:
Er
wordt in de praktijk strenger op toegezien en voorstellen zijn in de meeste
gevallen voorzien van een begrotingswijziging. Zie verder ook de opmerkingen
over begrotingswijzigingen in het voorliggende advies.
Advies 2006-7:
Maak in het MPV (heet inmiddels MPG) én de jaarrekening
inzichtelijk voor welke risico’s een voorziening wordt gecreëerd en welke
overwegingen daarbij een rol hebben gespeeld.
Stand van zaken bij de
rekening 2007:
Dit is tot uitvoering
gebracht
Advies 2006-8:
Maak voor het college duidelijk welke informatie de
Raad noodzakelijk acht over grote projecten en deelnemingen.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
Dit tot uitvoering
gekomen door vaststelling van het deelnemingenbeleid.
Advies 2006-9:
De accountant doet in zijn rapportage diverse
aanbevelingen. De RC ondersteunt deze adviezen en adviseert het college te
verzoeken om een plan van aanpak waarin wordt aangegeven op welke wijze het
college daar (inclusief voortgang rechtmatigheid) invulling aan geeft en tevens
per kwartaal te rapporteren over de voortgang van de acties.
Stand van zaken bij de
rekening 2007:
Dit vraagt continu
aandacht. Zie ook de opmerkingen in voorliggend advies over de jaarrekening
2007.
Jaarrekening 2005:
Hieronder zijn de
adviezen opgenomen die door de RC bij de jaarrekening 2005 zijn uitgebracht en
bij het advies over de jaarrekening 2006 De onderstaande
uitwerking is een uitwerking die conform het advies van de RC over de rekening
2005 nogmaals
extra
onder de aandacht zijn gebracht.
Verzoek het college om
een plan van aanpak met betrekking tot de aanbevelingen van de accountant
.accountant.
UitwerkingStand van zaken bij de rekening 2006:
De
aanbevelingen van de accountant zijn in een overzicht opgenomen dat naar de
commissie Bestuur en Werk is gezonden voor de behandeling van de jaarrekening
2005. Bij de 2e beheersrapportage 2006 is een hernieuwde rapportage opgesteld.
Inmiddels is er voor de raad geen inzicht in de actuele stand van zaken. Het
verdient aanbeveling om in/bij de rekening een overzicht op te nemen over de
afloop van de uitgezette acties.
Stand van zaken
bij rekening 2007:
Deze
actie verdient nog steeds aandacht. Het overzicht is (nog) niet aan de
commissie beschikbaar gesteld.
Spreek een realistisch
ambitieniveau uit over rechtmatigheid en houdt voeling met de voortgang door
het uitbrengen van
“voortgangsrapportages rechtmatigheid” (bijvoorbeeld 2 keer per jaar).
UitwerkingStand van zaken bij de rekening 2006:
In
november 2006 is een voortgangsrapportage besproken. Zowel de raad als het
college heeft zich uitgesproken over de ambitie tot het behalen van een
goedkeurende rechtmatigheidsverklaring over 2006 dan wel 2007. De accountant
constateert dat er in 2006 een belangrijke stap is gezet naar een goedkeurende
rechtmatigheidsverklaring over 2007 maar dat daarvoor wel (en op korte termijn)
de nodige acties door het college dienen te worden uitgezet.
Stand van zaken
bij de
rekening 2007:
Over
de rekening 2007 is een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring ontvangen.
Advies 2005-5: risicobeheersing:
De RC is van mening dat
de risicobeheersing continu aandacht vraagt. In tussentijdse beleidsvoorstellen
verdient het opnemen van risico’s een prominentere plaats in te nemen.
Breng bij tussentijdse
besluitvorming risico’s nadrukkelijk in beeld.
UitwerkingStand van zaken bij de rekening 2006:
Hierop
zijn nog geen maatregelen genomen. Gedacht zou kunnen worden aan een vaste
structuur van de raadsvoorstellen waar van het kopje "risico's"
standaard onderdeel uit maakt. De griffie werkt op dit moment aan een pilot
omtrent een vaste indeling van raadsvoorstellen. Hoewel het kopje “risico's”
niet is opgenomen, wordt hier in de financiële paragraaf "wat mag het
kosten" ruimte voor geboden.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
De
RC is van mening dat de risicobeheersing continu aandacht vraagt. In
tussentijdse beleidsvoorstellen verdient het opnemen van risico’s van de
voorstellen nog steeds aandacht.
Herzie jaarlijks alle
grondexploitaties rondom de begrotingsbehandeling.
UitwerkingStand van zaken bij de rekening 2006:
In
de commissie RO van oktober is een presentatie gegeven over de toepassing van
grondexploitaties. Het tussentijdse MPV (t-MPV) is behandeld in de commissie RO
van november 2006. De raad van november heeft kennisgenomen van het t-MPV.
Hierin zijn geen herziene grondexploitaties opgenomen, wel een nadere analyse
van de afwijkingen op de diverse grondexploitaties.
Stand van zaken bij de rekening 2007:
Deze
aanbeveling verdient nog steeds aandacht. Door in het t-MPV / MPG herziene
grondexploitaties op te nemen kan belangrijke stuurinformatie voor de raad
beschikbaar komen ter voorbereiding op de begrotingsbehandeling.