Jaarverslag Griffie Delft 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mei 2008

Inhoudsopgave

 

Inhoudsopgave                                      2                     

1 Inleiding                                                        3

2.Activiteiten

Ontwikkelingen in 2007                          3                                                        

            2.1 Raad en Commissies                      6

            2.2 Informatievoorziening                       6

            2.3 Advies en Ondersteuning                  8

            2.4 Voorzieningen raadsleden                8

            2.5 Management griffie                          9

 

 


Jaarverslag griffie mei 2007- april 2008

 

1. Inleiding

De griffie heeft als taak de gemeenteraad te ondersteunen. De ondersteuning kan secretarieel, inhoudelijk, strategisch of organisatorisch van aard zijn.

 

In mei 2007 heeft de griffier een werkplan 2007-2008 aangeboden aan de raad. Het werkplan loopt vanaf de maand mei en heeft de looptijd van een jaar.

Vanaf volgend jaar zal het jaarplan en – verslag parallel gaan lopen aan het begrotingsjaar. Voor het restant 2008 zal na het zomerreces nog een beknopt activiteitenoverzicht aan het presidium worden voorgelegd. Veel tijd zal naar verwachting worden besteed aan de invoering van een nieuwe werkwijze.

 

 

2. Activiteiten

 

Ontwikkelingen in 2007

Vanaf begin 2007 is er in het presidium gesproken over de versterking van de regie op de eigen agenda van de raad. Sinds begin 2007 werkt de raad met een langetermijnagenda zodat fracties kunnen anticiperen over de onderwerpen die aan de orde komen. Tevens kunnen fracties zelf onderwerpen aandragen voor de langetermijnagenda. Het presidium heeft in 2007 uitgesproken deze regiefunctie sterker te willen vervullen, o.a. door het meer gebruik maken van het instrument c-discussies. Tevens is een discussie gestart over wijziging van de vergadercyclus zodat de regierol van de raad ook beter gefaciliteerd kan worden. In het najaar van 2007 hebben diverse bezoeken plaatsgevonden aan andere gemeenten, w.o. Gorinchem en Amersfoort, om andere vergadermodellen te bekijken en om een inventarisatie te maken van de mogelijkheden tot herinrichting van de raadzaal in Delft. De indeling van de raadzaal moet het debat beter ondersteunen. Na de bezoeken zijn 3 proefopstellingen neergezet in de raadzaal, waarbij de ovalen opstelling en de ‘Lagerhuis’ opstelling de voorkeur hadden.

 

Door een aantal incidenten blijkt het noodzakelijk om vanaf begin 2007 bij commissie- en raadsvergaderingen een beveiliger in te zetten.

 

De Delftse Rekenkamer levert in het voorjaar de onderzoeken naar subsidiebeleid en armoedebeleid op.

 

In maart 2007 heeft de raad een eigen communicatiemedewerker gekregen in de persoon van Rens Elst (0,5 fte). Rens Elst is de webmaster van de site www.delft.nl/gemeenteraad en verzorgt de verslaggeving van commissies en raad. In november werd het communicatieplan voor de raad vastgesteld in de raad.

 

In april 2007 wordt de nieuwe website van de gemeenteraad gelanceerd: www.delft.nl/gemeenteraad waarop allerlei populaire informatie over de raad te vinden is, met een link naar de vergaderstukken in het RIS.

 

In het voorjaar van 2007 is het project vervanging RIS gestart met een quick scan om de juiste technische oplossing te kiezen. In het najaar van 2007 is de opdracht verleend tot bouwen en leveren van een nieuw systeem, waarbij wordt aangesloten bij ICT-ontwikkelingen binnen de gemeente Delft (Mid-office).

 

In september 2007 heeft op uitnodiging van Delft een bijeenkomst plaatsgevonden tussen commissievoorzitters en griffiers uit de hele regio waarbij kennis werd uitgewisseld over de manier van werken van de verschillende gemeenteraden.

 

Op 7 september bezocht de raad Breda voor het jaarlijkse werkbezoek. Tijdens deze uitstap werkte de raad het volgende programma af:

- chassétheater

- stadsontwikkeling: bezoek gerestaureerde en herbestemde barakken KMA

- stadsontwikkeling: open graven van een gedempte gracht, projectbureau/infocentrum was ter plaatse van de werkzaamheden

- lezing stedelijke ontwikkeling Breda

 

Op 27 september werd de heer Van Pagee tijdelijk beedigd als raadslid ter ziektevervanging van raadslid Dekker.

Op 1 november splitste de fractie van Leefbaar Delft zich in Leefbaar Delft en Onafhankelijk Delft waardoor het totaal aantal fracties in de Delftse raad op 11 kwam.

 

In november 2007 heeft de griffier haar vertrek aangekondigd per 1 april 2008. In december is de werving voor een nieuwe griffier gestart.

 


2.1 Raad en Commissies

De volgende concrete ‘producten’ heeft de griffie in 2007 opgeleverd:

 

Het voorbereiden, verzorgen en afhandelen van:

12 reguliere raadsvergaderingen

1 commissie extern

1 politieke markt

1 commissievergadering Algemene Commissie

10 commissievergaderingen Ruimtelijke Ordening

10 commissievergaderingen Wijken, Verkeer en Beheer

10 commissievergaderingen Wonen, Integratie, Jeugd, Zorg en Onderwijs

11 commissievergaderingen Economie, Cultuur, Milieu en Recreatie

13 commissievergaderingen Bestuur en werk

25 werkbezoeken

10 presidiumvergaderingen

12 fractievoorzittersoverleggen

 

Daarnaast heeft de griffie de afhandeling verzorgd van:

58 schriftelijke vragen van raadsleden

223 raadsbesluiten

4 raadsinitiatiefvoorstelllen (Alcohol en Jongeren, Uitbreiding Trouwlocaties en Delft maakt werk van water, Verordening actieve informatieplicht)

12 benoemingsbesluiten

3 interpellaties

 

 

Commissie Extern

Op 25 september vond een commissie Extern plaats over de Referendumverordening naar aanleiding van de evaluatie van het Delftse referendum over uitbreiding van de Delftse Hout. 

 

Dit komt overeen met de prestaties zoals neergezet in het werkplan 2007-2008. Door de griffie is sterk gestuurd om de regierol van de commissiegriffiers in het verkeer tussen raad en college te verbeteren. Er is ingezet op het scheiden van hoofdlijnen en uitvoering, waarbij de commissiegriffiers onderling afstemmen over inhoud en procedures.

 

2.2. Informatievoorziening

De griffie informeert raad, college, ambtelijke organisatie en burgers tijdig en helder over alle zaken met betrekking tot de raad, raadscommissies en het complete besluitvormingsproces. Daarin speelt het RIS een zeer belangrijke rol. Het actueel houden van het RIS is een belangrijke taak van de griffie in de informatievoorziening.

 

Een speerpunt van de griffie in 2007-2008 is de externe communicatie van de raad. In het werkplan is aangegeven de griffie wil inzetten op het vergroten van de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de raad; het vergroten van de kennis bij burgers en belanghebbenden over beïnvloedingsmogelijkheden van de raad; het betrekken van burgers en belanghebbenden bij beleidsvoorbereiding en planontwikkeling door de raad en het versterken van het imago van het bestuur.

 

In 2007 ging de raadsportal www.delft.nl/gemeenteraad de lucht in  Deze site is bedoeld als ‘poort’ waardoor de burgers binnen kunnen stappen in  begrijpelijke informatie over de raad: Wie zitten er in de raad?; Waar praten ze over?; Hoe kan ik laten weten wat ik van een plan vind? 

 

De griffier speelt een rol in de structurele verbetering van de kwaliteit van raadsvoorstellen die door het college en ambtelijke organisatie worden voorbereid. Iedere leidinggevende in de gemeente Delft volgt een traject van Management Development Modules waarin diverse vaardigheden worden getraind. De griffier organiseert i.s.m. de adjunct-secretaris en met ondersteuning vanuit GITP twee keer per jaar de 3-daagse module Bestuurlijke Agenda. Tijdens deze module krijgen de deelnemers meer inzicht in de theorie en praktijk van politiek en besluitvorming en wordt er tevens aandacht besteed aan hoe een goed raadsvoorstel eruit zou moeten zien. Bij iedere module worden twee raadsleden uitgenodigd om vragen van ambtenaren te beantwoorden.

 

 

2.3 Advies en Ondersteuning

De griffie ondersteunt en adviseert raadsleden op gebied van inhoud en procedures. In 2007 heeft de griffie de volgende conceptraadsvoorstellen opgesteld:

- Diverse wijzigingsvoorstellen voor het Reglement van Orde

-Raadsvoorstel aanwijzing vice-voorzitter van de raad inzake art. 77 lid 2 Gemeentewet

-Ordevoorstel Behandeling Programmabegroting 2008

-Voorstel benoeming nieuwe leden Delftse Rekenkamer
-Voorstel inzake besluit informatiebeheer Griffie

-Voorstel wijziging verordening voorzieningen politieke ambtsdragers

-Voorstel aanschaf nieuwe RIS-module

-Raadsvoorstel verantwoording fractievergoedingen 2006
-Raadsvoorstel aanpak controle jaarrekening 2007                             

-Redactiestatuut website gemeenteraad

-Raadsvoorstel communicatieplan raad

 

Overige reguliere werkzaamheden:

-Secretariaat rekeningencommissie

-Ondersteuning bij het opstellen van moties en amendementen en agendasetting (dit is lastig in cijfers uit te drukken)

-Ondersteuning werkgroep rekenkamer

-Werkplan 2007-2008

-Jaarverslag 2006

- Vergaderplanningen

- Evaluatie proces van de behandeling van de begroting

- Project vervanging RIS

- memo planning jaarrekening

- Notitie Verordening 212 GW

- Jaarrekeningen via de rekeningencommissie

- Nota reserves en voorzieningen

- 1e beheersrapportage/kadernota

- Begroting

 

Overige éénmalige werkzaamheden:

-format raadsvoorstel

-Notitie inzake tegemoetkoming ziektekosten raadsleden

-Diverse notities inzake geheimhouding

-notitie nieuw meubilair

evaluatie begrotingsbehandeling

-Opstellen protocol incidenten

-Deelname Taskforce referendum

-memo webcams raadzaal 

-Advies presidium bij verordening subcommissie HNK

-Brief over de opzet van de Stadsvisie

-Advisering bij notitie beveiliging stadhuis

- evenementecommissie

- geheimhouding

- nieuwe wet RO en Bestuurlijke Boete

 

 

2.4 Voorzieningen raadsleden

De griffie zorgt dat raadsleden hun raadsvergoedingen, secundaire vergoedingen, fractieondersteuning en RIS-bijdragen krijgen.

 

 

2.5 Management griffie

De griffier heeft functie- en competentieprofielen van alle functies bij de griffie opgesteld. Daarbij zijn alle medewerkers in dienst van de griffie per 1 januari 2007 ook daadwerkelijk bij de griffie in dienst. Voorheen werden twee medewerkers gedetacheerd vanuit de afdeling Bestuurlijke Processturing (BPS). De Centrale Waarderingscommissie (CWC) van de gemeente heeft een advies over de waardering van de verschillende functies opgesteld.

 

De griffier heeft met nieuwe medewerkers elke 3 maanden voortgangsgesprekken en een functioneringsgesprek gehouden. Met alle overige medewerkers hebben een maal per jaar een ontwikkelings-/ voortgangsgesprek gehouden. In 2007 zijn de volgende opleidingen gevolgd:

- Masterclass Griffier

- Leergang griffiemedewerker

- Leergang raadsadviseur

 

Ook is de griffie op bezoek geweest in de gemeente Alphen aan de Rijn waar onder meer een toelichting is gegeven op het raadsinformatiesysteem.

 

De griffier heeft tevens als taak de ontwikkelingen bij andere gemeenten te volgen. De kennisuitwisseling met andere gemeenten gebeurt door actieve participatie van de griffier in de griffierskring Haaglanden en door lidmaatschap van de commissie Openbaar Bestuur van de Vereniging van Griffiers.

 

Personele bezetting in 2006

De griffie kent een bezetting van 4,8 fte*.

 

Griffier, Yvonne van Delft                        1,0 fte

Plv. griffier, Corrie van der Rest   0,4 fte

Financieel raadsadviseur Anne Post        1,0 fte

Commissiegriffier, Erwin Geldorp             1,0 fte

Medewerker raad, Helma Horree 0,9 fte

 

* De ambtelijk secretaris is voor 8 uur per week werkzaam als ondersteuning bij de Delftse Rekenkamer. Zij is administratief ondergebracht bij de griffie. Functioneel wordt zij door de leden van de Delftse Rekenkamer aangestuurd en is dus niet meegeteld als beschikbare capaciteit voor de griffie.

 

De griffie heeft in 2007 meer tijd besteed aan de raads- en raadscommissies en advies en ondersteuning, ten koste van de functie informatievoorziening. Dit kan verklaard worden door een scherpere definitie van de verschillende categorieën; er heeft geen inhoudelijke verschuiving plaats gevonden.

De medewerkers van de griffie hielden hun werkzaamheden vrijwillig bij in het tijdschrijfprogramma van de gemeente. Echter, de mogelijkheid om vrijwillig tijd te schrijven is niet meer beschikbaar. Alleen afdelingen die uren aan projecten en budget kunnen toeschrijven kunnen nog deelnemen aan het tijdschrijfprogramma.