Wij leggen u hierbij ter kennisneming onze
beleidsreactie op de inhoud van het jaarverslag 2007 van de Adviescommissie
bezwaarschriften (verder: ACB) voor. In de bijlage treft u, eveneens ter
kennisneming, onze reactie op de specifieke aandachtspunten van de kamers van
de ACB aan.
Samenvatting
De Adviescommissie bezwaarschriften (verder: ACB) geeft in haar
jaarverslag over 2007 informatie over
de in het verslagjaar door haar behandelde bezwaarschriften. Op basis van de in
het jaarverslag gepresenteerde gegevens kunnen wij, met de ACB, constateren,
dat er in 2007 minder bezwaarschriften zijn ingediend dan in 2006 (2007: 673 en
2006: 809). Er zijn bewegingen in de aantallen bezwaarschriften die in een jaar
binnenstromen. Er is zowel een relatie met het aantal primaire besluiten als
met de aard van deze besluiten (vooral als de ingrijpendheid ervan voor
derden-belanghebbenden groot is). In 2007 was er, evenals in 2006, geen sprake
van een besluit waartegen een groot aantal bezwaarschriften werd ingediend.
1.
Aanleiding
Aanleiding
voor deze nota is het uitgebrachte jaarverslag over 2007 van de ACB.
2.
Bevoegdheid
Het college is als dagelijks
bestuur in deze bevoegd (art. 160, tweede lid, Gemeentewet). De burgemeester
ziet, overigens, toe op de zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften (art.
170, eerste lid, aanhef en onder d, Gemeentewet).
3.
Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces
Jaarlijks
wordt het jaarverslag van de ACB met een beleidsreactie ter kennisneming aan de
raad voorgelegd.
4.
Wat willen we bereiken? (beoogd effect)
Het college wil 1) een cyclisch
proces, 2) leren van bezwaarschriften, en 3) bijsturen waar nodig.
5.
Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Het college wil het ingezette
beleid bij de behandeling van bezwaarschriften voortzetten.
6.
Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )
Er
zijn geen financiële veranderingen aan de orde als gevolg van het jaarverslag
7.
Communicatie
Geen
bijzonderheden.
8.
Verdere procedure
Er is geen andere
procedure dan dat het college de volgende reactie op het jaarverslag over 2007
aan de raad voorlegt.
Op basis van de in het
jaarverslag gepresenteerde gegevens kunnen wij, met de ACB, constateren, dat er
in 2007 minder bezwaarschriften zijn ingediend dan in 2006 (2007: 673 en 2006:
809). Hierbij moet opgemerkt worden, dat er bewegingen zijn in de aantallen
bezwaarschriften die in een jaar binnenstromen. Er is zowel een relatie met het
aantal primaire besluiten als met de aard van deze besluiten (vooral als de
ingrijpendheid ervan voor derden-belanghebbenden groot is). In 2007 was er,
evenals in 2006, geen sprake van een besluit waartegen een groot aantal
bezwaarschriften werd ingediend.
Er is een lichte stijging
van de gegrondverklaringen van bezwaarschriften. In 2007 werd in 26% van de
adviezen geadviseerd tot gegrondverklaring. In 2006 was dat bij 21% van de
uitgebrachte adviezen het geval. Wij vinden het jammer, dat het voor de ACB
ieder jaar lastig blijft om een volledig overzicht te geven van de oorzaken van
de gehele of gedeeltelijke gegrondverklaringen van bezwaarschriften (in de
gegeven adviezen), ook al is er meer dan eens geen sprake van een enkele
oorzaak maar van een combinatie van redenen. Het beeld van de gegrondverklaringen
houdt zodoende een diffuus karakter. Wij hebben reeds in onze beleidsreactie op
het jaarverslag over 2005 de ACB in overweging gegeven te komen -eventueel per
kamer- tot een methode voor een verbeterd inzicht in de oorzaken van de
gegrondverklaringen. In onze beleidsreactie over het verslagjaar 2006 hebben
wij dat herhaald. Wij hechten eraan om in een jaarverslag te kunnen lezen wat
er mankeert aan besluiten. Een goed inzicht in wat er mis is gegaan, biedt een
belangrijke aanzet tot de verbetering van de kwaliteit van primaire besluiten.
Het verheugt ons, dat de
ACB er in het verslagjaar 2007 in is geslaagd haar aandeel in het tijdig
beslissen op bezwaarschriften te vergroten en dat de positieve effecten die in
de jaren 2005 en 2006 zijn ingezet, zich hebben doorgezet in 2007. Dat de ACB
er in 2008 naar zal streven haar aandeel in het tijdig beslissen op
bezwaarschriften te vergroten waarderen wij zeer. Terecht wijst de ACB erop,
dat er in dit verband van een ketenproces gesproken moet worden en dat er
blijvende aandacht moet bestaan voor de termijn waarbinnen een verweerschrift
moet worden ingediend en de termijn waarin, na een uitgebrachte advies, op
bezwaarschriften moet worden beslist.
Op het algemene
aandachtspunt feedback dat de ACB naar voren brengt reageren wij als
volgt:
Ook wij hechten groot
belang aan de terugkoppeling door de gemeentelijke bestuursorganen van wat is
gedaan met de aanbevelingen die de ACB heeft gegeven. Ons college zal deze
terugkoppeling monitoren. Voorts zien wij in dat de ACB het van belang acht in
alle gevallen een gedateerde en ondertekende beslissing op het bezwaarschrift
(heroverwegingsbesluit) te ontvangen. Ons college zal de toezending van de
heroverwegingsbesluiten in kopie (doen) effectueren.
Tot
slot merken wij op, dat wij met de ACB van mening zijn dat de Wet dwangsom
en beroep bij niet tijdig beslissen, welke naar huidige verwachting op 1
januari 2010 in werking zal treden, scherp in de gaten gehouden moet worden.
Deze wet maakt het mogelijk, dat de burger de gemeente in gebreke stelt bij een
niet tijdig genomen besluit en vervolgens een oplopende dwangsom kan innen.
Daarnaast wordt nog de mogelijkheid van beroep op de rechter geboden om een
beslistermijn af te dwingen.
Hoogachtend,
Het
college van burgemeester en wethouders van Delft,
mr.
drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
bijlage 1
reactie op de aandachtspunten van de kamers
In het jaarverslag worden per kamer van de ACB
aandachtspunten genoemd. In onderstaande matrix worden deze punten weergegeven
en voorzien van te bieden acties en voorstellen voor de organisatieonderdelen
die gevolg zouden moeten geven aan deze acties
Aandachtspunten
Kamer I
|
Beleidsreactie
|
Eventuele
bijzonderheden
|
Kamer I vraagt blijvende aandacht
voor de toezending van heroverwegingsbesluiten, zodat de commissie kan
beschikken over (het aantal van) de ‘contraire besluiten’ van het college. |
Het college zal de toezending van de
heroverwegingsbesluiten in kopie (doen) effectueren. |
Dit aandachtspunt is ook algemeen in
het jaarverslag gepresenteerd. |
Aandachtspunten
Kamer II
|
Beleidsreactie
|
Eventuele
bijzonderheden
|
Kamer II heeft in 2007 18
signaleringen of aanbevelingen opgenomen in het verslag van de zitting. Ook
werden deze signaleringen ieder kwartaal gebundeld gepresenteerd aan WIZ. |
Met deze werkwijze wordt een meer
directe vorm van terugkoppeling bereikt. |
|
Aandachtspunten
Kamer III
|
Beleidsreactie
|
Eventuele
bijzonderheden
|
1. De motivering van de bestreden
besluiten laat (zoals ook in voorgaande jaren) in veel gevallen te wensen
over. Met name op het gebied van subsidies
zijn in dit verband aanbevelingen gedaan. |
Het adequaat (voldoende en deugdelijk) motiveren van
primaire besluiten verdient permanente aandacht. Voor subsidies loopt een
ingezet verbeteringsproject . |
|
2. Het strekt tot aanbeveling om bij
subsidiezaken na te gaan in hoeverre er bij de subsidieregelen op een aantal
terreinen sprake is van zodanig ‘sluitende’ bijzondere (speciale)
subsidieverordeningen, dat er op die beleidsterreinen geen ruimte meer
aanwezig moet worden geacht om als college ‘buiten die speciale subsidie-regelen om’ en zonder besluit van
de gemeenteraad daartoe financiële bijdragen te verstrekken. |
Het college verwijst naar het nieuwe
subsidiekader, waardoor geen sprake meer is van bijzondere beleidskaders. |
|
3. Het strekt tot aanbeveling om een
schriftelijke en naar behoren ingediende aanvraag ten grondslag te leggen in
het kader van een subsidieverstrekking. |
Deze aanbeveling heeft al, en wel in
het verband van de verbeteringen als gevolg van vernieuwd subsidiebeleid,
gestalte gekregen. |
|
4. Een belanghebbende dient in de
gelegenheid te worden gesteld om zijn aanvraag aan te vullen in het geval dat
wordt besloten om zijn aanvraag niet in behandeling te nemen. |
Het college zal erop
toezien dat het bestuursrecht op dit punt juist wordt toegepast. |
|
5. De commissie beveelt aan om zorg
te dragen voor een behoorlijke dossiervorming, met name in het geval dat er
sprake is geweest van mondelinge en telefonische contacten tussen gemeente en
belanghebbende. |
Het college neemt deze
aanbeveling over. |
|
Aandachtspunten
Kamer IV
|
Beleidsreactie
|
Eventuele
bijzonderheden
|
Geen aanbevelingen. |
|
|