Notitie herinrichting
raadszaal
Op 23 juni heeft het presidium gesproken over de
herinrichting van de raadszaal. In deze vergadering heeft het presidium
besloten de inrichting van de raadszaal en het niveau van digitalisering van
elkaar los te koppelen. Weliswaar hangen de twee zaken met elkaar samen maar
kunnen elk voor zich worden uitgewerkt. Bij de herinrichting van de raadszaal
zal uiteraard rekening worden gehouden met eventuele aanpassingen in de
(digitale) techniek.
Tevens heeft het presidium de notitie inzake
herinrichting van de raadszaal (bijlage 1) aangeboden voor bespreking in de
commissie BestWe. In deze notitie zijn ambtelijk de scenario’s I en II
uitgewerkt. Mw. Steffen heeft nog drie scenario’s uitgewerkt. Deze zijn bijgevoegd
en genummerd als variant III, IV en V.
Tevens heeft het presidium besloten om een
inventarisatie te houden onder de raadsleden naar de wensen van de digitale
raadszaal. Deze uitkomsten komen na de zomer terug in het presidium.
De commissie wordt gevraagd een uitspraak te doen
over de gewenste voorkeursvariant.
Tenslotte meld ik u dat het presidium na bespreking
positief is over uitzendingen van de raads- en commissievergaderingen. Daarbij
zal worden bezien of het gebruik van de cameravoorziening door derden, een deel
van de kosten kan dekken. Het college zal worden gevraagd om met een advies te
komen over de wijze van financiering van de faciliteit.
Bijlage 1: Notitie herinrichting raadszaal
1. Aanleiding
Naar aanleiding van een discussie binnen de raad,
vraagt het presidium aan het college, de opdracht aan te nemen tot het
uitwerken van een voorstel voor de herinrichting van de raadszaal. Ook wil de
raad een eventuele uitbreiding naar een digitale raadszaal onderzocht hebben.
De raad benoemd voorts de volgende aandachtspunten:
Onderhavige notitie geeft een uitwerking van de
aandachtspunten door middel van verschillende scenario’s.
In eerste instantie is het gewenst een nieuwe
opstelling te bepalen. Daarbij is het belangrijk is dat alle aanwezigen elkaar
kunnen zien, dat er tussentijds onderling overlegd kan worden en dat er rekening
gehouden wordt met het rondlopen van de
bodes tussen de opstellingen door. Ook is aangegeven dat de vergaderplaatsen
een minimale maatvoering mogen krijgen teneinde ruimte te creëren. Een minimale
maatvoering voor twee vergaderplaatsen is 160 bij 60 cm, inclusief de
microfoons. De huidige vergaderplekken
per twee is 160 bij 70 cm.
Bij de keuze voor een nieuwe inrichting moet de
volgende overweging meegenomen worden:
-
is de vorm en stijl van de zaal het uitgangspunt of
is de opstelling op zich het uitgangspunt?
-
ook moet de waarde (functioneel en cosmetisch) van
het karpet en het wapen erin, in de beslissing meegenomen worden.
De prijzen zoals genoemd bij de verschillende
scenario’s, zijn gebaseerd op ramingen. Er dient rekening gehouden te worden met
een mogelijke afwijking van 20% hoger of lager.
De voorkeur van het Presidium voor een opstelling
gaat uit naar:
-
Lagerhuis opstelling met daarbij de voorzitter en
griffier apart en waarbij de achterste rijen op een verhoging worden geplaatst.
Uit de eerste indelingstekening blijkt dat deze
opstelling in de breedte van de zaal erg veel ruimte vraagt waardoor de
loopruimte tussen en achter de rijen tafels minimaal is. Wanneer de tafels in
de lengte per twee uit elkaar worden getrokken om tussendoor loopruimte te
creëren dan wordt deze loopruimte zeer smal, teneinde de toegangsdeuren van de
zaal niet te blokkeren. De opstelling centraal in de zaal zal mogelijk
propperig en rommelig ogen, omdat de volledige lengte van de ruimte niet wordt
benut.
Het karpet kan in deze opstelling blijven liggen
maar de onderste rijen tafels en stoelen worden geheel op het karpet geplaatst
waardoor het wapen nauwelijks nog zichtbaar zal zijn.
De maten op de concepttekening geven meer
duidelijkheid over de totale situatie (100 cm achter de vergaderplaatsen langs
en 54 cm tussen de vergaderplaatsen door).
De
inrichtingskosten voor dit scenario worden geraamd op € 190.000,-
Een tweede mogelijkheid voor een indeling is:
-
een ovale opstelling met het college, voorzitter en
griffier aan de kopse kant.
Met deze opstelling kan de lengte van de zaal beter
benut worden doordat ter hoogte van de toegangsdeuren van de zaal de
vergaderplaatsen naar binnen trekken. Er kan achter en ruim voor de
vergaderplaatsen langsgelopen worden voor overleg en catering waarbij er ook
geen rekening gehouden hoeft te worden met verhogingen, zoals bij scenario I.
Het karpet moet in deze situatie een stukje uit het midden van de zaal
verschoven worden, om te voorkomen dat een aantal werkplekken in de ronding
half op het karpet komen te staan en half op de parket. Suggestie is dan om het
college geheel op het karpet te laten zitten. In deze situatie blijft het wapen
sowieso vrij.
De
inrichtingskosten voor dit scenario worden geraamd op circa € 158.000,-
NB:
Enkel bij een rechthoekige opstelling zal het
karpet volledig vrij blijven omdat de opstelling er dan geheel omheen geplaatst
kan worden.
-
indien er wordt gekozen voor een lagerhuis
opstelling, dan zullen de achterste rijen op een verhoging worden geplaatst om
het overzicht te behouden. Een podiumbouwer doet hiervoor een voorstel.
-
de stoelen op de tribunes zullen tevens vervangen
worden voor nieuwe, om eenheid in de stijl van de zaal te creëren.
-
afdeling monumentenzorg zal mogelijke aanpassingen
van de zaal moeten goedkeuren.
-
een architect zal, nadat de keuze voor een
opstelling gemaakt is, één of twee voorstellen uitwerken voor het nieuwe
meubilair inclusief soort materiaal en kleurstelling.
4. Kostenramingen
De lagerhuis opstelling is niet geschikt voor
digitaal werken in verband met het bekabelingprobleem. Bij de keuze voor een
lagerhuis opstelling kan er wel gewerkt worden met een centraal
presentatiesysteem. De meerkosten van dit systeem bedraagt circa € 30.000.**
|
Scenario I Lagerhuis |
Scenario II Ovaal |
Vergaderopstelling |
€ 130.000.-- |
€ 130.000.-- |
Stoelen tribune* |
€ 30.000,-- |
€ 30.000,-- |
Verhogingen** |
€ 30.000,-- |
|
Binnenhuisarchitect** |
€ 5.000,-- |
€ 5.000,-- |
Totaal |
€ 195.00,-- |
€ 165.000,-- |
* =
voor publiek, ambtenaren en de pers.
** =
prijzen zijn nog niet onderbouwd a.d.h.v. offertes.
In de begroting 2008 is rekening gehouden met een
budget voor herinrichting raadszaal van € 160.000,-. Dit bedrag is gebaseerd op
de aanschaf van nieuw meubilair en is op basis van de geraamde kosten
toereikend.
Scenario
III
Scenario
IV
Scenario
V