Rapportage Haaglanden delegatie,  2008

 

Algemeen

De huidige Haaglanden delegatie is door de gemeenteraad in mei 2006 gekozen en bestaat uit de volgende personen:

1)     Pauljan Kuijper, D66 (per april 2008 opvolger van Lucas Vokurka)

2)     Annette van der Poel STIP (per december 2007 opvolgster van Pieter Guldemond)

3)     Sjaak Keuvelaar, CDA

4)     Peter Kiela, delegatieleider, PvdA

5)     Ronald Vuijk, VVD

6)     Bas Verkerk, VVD, lid van het Dagelijks Bestuur Haaglanden

 

Ted van der Klaauw van het vakteam RO coördineert de ambtelijke ondersteuning van de delegatie. Hij verzorgt agendering en verslaglegging van de vooroverleggen van de delegatie.

 

In de regio Haaglanden zijn 2 commissies actief: resp. Verkeer, vervoer en economische zaken (VVEZ) en Ruimtelijke Ordening, Grondbedrijf, Volkshuisvesting en Milieu (RGVM). Pauljan Kuijper en Annette van der Poel hebben zitting inde cie. VVEZ. Sjaak Keuvelaar en Peter Kiela hebben zitting in de cie. RGVM. Zaken uit de financiële commissie en de commissie sociale zaken worden meteen in het Algemeen Bestuur behandeld.  Voor de regio is Peter Kiela ook lid van de bezwaarschriftencommissie.

 

De position paper ‘Delft en Haaglanden: met elkaar verbonden’ van de delegatie (vastgesteld door de Raad, sept. 2007) vormt het inhoudelijk kader, waarbinnen zij opereert en de Delftse belangen waarborgt. 

 

Rapportage

In voorliggende rapportage komen de volgende onderwerpen aan de orde:

1.     RSP Haaglanden

2.     BTR Regiotaxi

3.     Aanbesteding busvervoer Haaglanden

4.     Onderzoek Randstadrail

5.     Evaluatie AB Haaglanden door cie. van der Tak

 

Ad 1.   RSP Haaglanden

Op 16 april jl. is het RSP Haaglanden vastgesteld in het AB. Het RSP is een zeer wezenlijk beleidsdocument en zet de lijnen uit voor de regionale ruimtelijke ontwikkeling in Haaglanden en bepaalt daarmee ook de kaders voor de Delftse ontwikkeling, o.a. op het gebied van ruimtelijke ordening, maar ook op het gebied van groen, verkeer en vervoer en economie in randvoorwaardelijke zin. In het RSP is het Technologisch Innovatief Complex (TIC) Delft opgenomen als één van de drie cruciale gebiedsontwikkelingen voor een sterke Randstad en daarmee als ‘Investeringsprioriteit Kennisstad’.

Bij de vaststelling van het RSP heeft de Delftse delegatie een motie ingediend over het haast maken met het oprichten van een Groenfonds Haaglanden. Deze motie is aangenomen. De delegatie heeft helaas niet kunnen voorkomen dat er bij de vaststelling ook een motie is aangenomen over ‘watergebonden bedrijvigheid’. Deze motie behelst het oprekken van het zoekgebied voor uit te plaatsen milieuhinderlijke bedrijvigheid uit de Binckhorst tot en met de noordzijde van Delft. Inmiddels is door Den Haag, in samenwerking met het Stadsgewest, gestart met het invulling geven aan de motie door het uitvoeren van een aantal onderzoeken. De delegatie zal de voortgang en de inhoud van de diverse onderzoeken kritisch blijven volgen en zet zich in de Delftse belangen hierin optimaal te behartigen.

 

Ad 2.   BTR Regiotaxi

De delegatie is de gang van zaken rond de BTR Regiotaxi kritisch blijven volgen en heeft hiervoor aandacht gevraagd in zowel het AB als de commissie VVEZ. BTR is al in twee maal in gebreke gesteld. Na het faillissement van BTR is Connexxion de tijdelijke aanbieder tot de nieuwe aanbesteding. In voorbereiding op de nieuwe aanbesteding die plaats zal vinden in het najaar wordt een onderzoek ingesteld naar de kwaliteitsvraag en de wenselijkheid van de WMO-functie van de regiotaxi. De delegatie steunt alle maatregelen die genomen kunnen worden om de kwaliteit van de diensten van BTR te verbeteren.

 

Ad 3.   Aanbesteding busvervoer Haaglanden

Aanvankelijk zou de regiokavel (Delft en Zoetermeer) en de stadskavel (Den Haag) van het busvervoer gecombineerd worden aanbesteed. Bij de aanbesteding is het stadskavel uiteindelijk niet openbaar aanbesteed. De door Delft gesteunde eis van aardgasbussen is opgenomen in de aanbesteding. Veolia heeft de aanbesteding (regiokavel bus) verkregen.

Bij de vaststelling van de aanbesteding is op initiatief van de Delftse delegatie een motie aangenomen door het AB, inzake het belang van OV in de hele regio. De motivatie van de motie is het creëren van meer steun en draagvlak van gemeente Den Haag voor toekomstige regionale OV-projecten.

 

Ad 4.   Onderzoek Randstadrail

Pieter Guldemond van de delegatie had zitting in een commissie die de gang van zaken rondom het project RandstadRail heeft onderzocht, met als doel lering te trekken voor toekomstige grote infraprojcten in Delft, zoals de spoorzone en lijn 19. Het onderzoek is uitgevoerd door de TU Delft en de begeleiding heeft plaatsgevonden door een commissie bestaande uit vijf vertegenwoordigers uit het AB. Het eindrapport is in februari 2008 aan het DB Haaglanden gepresenteerd. In april is er in het AB over het rapport gediscussieerd. Haaglanden heeft veel geleerd van het RandstadRail-proces. Anderen zullen ook hun

voordeel kunnen doen met dit onderzoek. Conclusie is dat Haaglanden in het vervolg bij grootschalige en complexe processen een aantal lessen in acht zal nemen met betrekking tot risicoanalyse, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en informatievoorziening.

 

Ad 5.   Evaluatie AB Haaglanden door cie. van der Tak

Lucas Vokurka van de delegatie had zitting in de werkgroep Evaluatie AB Haaglanden. De werkgroep heeft een op 16 april het rapport ‘Met gevoel voor draagvlak, evaluatie van de werkwijze van het Stadsgewest Haaglanden’ gepresenteerd. Het stuk staat geagendeerd voor een oriënterende discussie in het AB van september. De delegatie heeft de commissie Bestuur en Werk geadviseerd in te stemmen met de aanbevelingen van de werkgroep Van der Tak en  een voorstel gedaan om de interactie tussen de delegatie en de raadscommissies te versterken.

 

Tenslotte

In algemene zin blijft de delegatie zich proactief inzetten voor de regionale belangen in randstedelijk verband en de Delftse belangen in het regionale beleid. Zo heeft de delegatie in het kader van de discussie over het Urgentieprogramma Randstad een motie ingediend die het belang van viersporigheid tussen Den Haag en Rotterdam kracht bijzet. Ook heeft de delegatie zich mede ingezet in de bestuurlijke lobby om de 380 kV-hoogspanningsverbinding op het grondgebied van Haaglanden ondergronds aan te leggen.

Daarnaast blijft de delegatie zich steeds meer inspannen om samen met andere gemeenten en andere delegaties coalities te vormen om het beleid van het DB te beïnvloeden. Dat is het afgelopen jaar goed gelukt en bv. bij de aanbesteding van het busnet Haaglanden is intensief samengewerkt met de buurgemeenten. Het is van groot belang dat gemeenten ook over hun grenzen kunnen en willen blijven kijken.

 

Namens de Delftse delegatie,

Ted van der Klaauw, ambtelijk coördinator, 20080916