Door
het algemeen bestuur (AB) is eind vorig jaar de Werkgroep Evaluatie Algemeen
Bestuur Haaglanden ingesteld (commissie Van der Tak).
De
instelling van deze werkgroep was het gevolg van een initiatiefvoorstel van de
zijde van de Westlandse delegatie. De door het algemeen bestuur ingestelde
werkgroep heeft inmiddels het rapport “met gevoel voor draagvlak” uitgebracht.
Dit rapport is bijgevoegd. Het dagelijkse bestuur is voornemens het rapport ten
behoeve van een oriënterende discussie in de AB vergadering van 25 juni 2008
aan de orde te stellen.
In
deze notitie wordt een reactie gegeven op de aanbevelingen. Daarnaast is in de
notitie een aanvullend voorstel opgenomen om de interactie tussen de Delftse
(raads)delegatie en raadscommissies te versterken.
2)
Advies
a)
De raadsleden van de Delftse delegatie adviseren de commissie Bestuur en Werk
om in te stemmen met de aanbevelingen van de werkgroep Van der Tak met vier
opmerkingen inzake:
-
Opheffen
adviescommissies
-
Periodieke
publicaties
-
Periodieke
bezoeken
-
Aanlevertermijnen
b)
Verder wordt voorgesteld om de agenda’s van het algemeen bestuur en
adviescommissies standaard te agenderen voor één van de raadscommissies
3)
Toelichting
-
Opheffen adviescommissies
De
commissie Van der Tak stelt voor om een proef te doen zonder commissies en
alleen informatieve bijeenkomsten te houden voorafgaande aan de vergadering van
het algemeen bestuur.
Advies: Bij het AB inbrengen dat er nu enige tijd zit
tussen de vergaderingen van de commissies en het algemeen bestuur. Bij
belangrijke onderwerpen die in een informatieve bijeenkomst worden besproken,
zou er ruimte voor interne afstemming (binnen de deelnemende gemeenten) moeten
blijven, en zou in de aansluitende AB-vergadering niet direct tot
besluitvorming over moeten worden gegaan.
-
Periodieke publicaties in huis-aan-huisbladen
-
Periodieke bezoeken
De
periodieke bezoeken van het dagelijkse bestuur zijn bedoeld om een toelichting
te geven op voorstellen en het werk van het Stadsgewest
Advies: Bij het AB inbrengen dat
de bezoeken ook worden gebruikt om ideeën en suggesties te ‘halen’.
-
Aanlevertermijnen
Advies: Bij het AB inbrengen om
nog eens kritisch te kijken naar de aanlevertermijnen in verband met de interne
beraadslaging binnen een gemeente, en te bezien of verdere digitalisering kan
bijdragen aan snellere verzending van agenda’s en stukken.
Verder
wordt voorgesteld het DB te verzoeken, een digitale ‘abonnementservice’ te
organiseren voor alle raadsleden zodat de attendering van agenda’s en stukken
sneller kan verlopen.
In
aanvulling op het rapport wordt voorgesteld om de communicatie tussen de
raadsdelegatie en de gemeenteraad verder te versterken. Momenteel maken de
raadsleden Kiela, Kuijper, Van der Poel en Keuvelaar deel uit van de Delftse
delegatie. Deze bestaat verder uit wethouder Vuijk en de burgemeester (tevens
DB-lid). Conform afspraak worden de AB-vergaderingen vanuit de ambtelijke
(college)organisatie voorbereid.
In
aanvulling hierop kan de griffie in het vervolg de agenda’s voor de
stadsgewestcommissies en het AB standaard agenderen voor de
raadscommissie die daarvoor – gelet op de agendapunten - het meest voor in
aanmerking komt. De commissie kan zich dan – desgewenst – uitspreken over een
standpunt ten behoeve van de Delftse delegatie.
Ook
kan informatie worden uitgewisseld naar aanleiding van eerdere besluitvorming
in het AB.
Mocht
agendering in de meest betrokken raadscommissie qua planning niet haalbaar
zijn, kan het ook in een andere raadscommissie worden geagendeerd. In elke
raadscommissie zit minimaal één delegatielid
vanuit de raad. Op deze wijze kan meer aandacht voor het werk van de
stadsgewest worden geregeld.
De
jaarlijkse terugkoppeling van de delegatie naar de commissie Bestuur en Werk
blijft verder gewoon bestaan.
- o -