Hierbij ontvangt u opmerkingen en aandachtspunten van de griffie bij de Najaarsrapportage 2008.

 

In de samenvatting van de Najaarsrapportage wordt aangegeven dat het een financieel stuk betreft. Ook bij een puur financiële rapportage is het echter van belang dat onderliggende oorzaken voor afwijkingen worden gegeven, om de raad goede afwegingen te kunnen laten maken bij de vaststelling van de rapportage.

 

Voorbeelden van afwijkingen waarbij geen nadere toelichtingen worden gegeven zijn onder andere de passages:

-        “de onderbesteding op de specifieke WMO-projecten en lagere uitputting op reeds lopende trajecten (€ 175.000)” (pag. 8);

-        de onttrekking aan de reserve WMO t.b.v. de HVZ en mantelzorg en vrijwilligers is niet nodig (€ 310.000)(pag. 9);

-        een lagere onttrekking als gevolg van lagere uitgaven voor woonservicezones ad € 60.000” (pag. 9);

-        “de onderbesteding van ongeveer € 235.000 in het programma Kennisstad en Economie wordt veroorzaakt door o.a. een onderbesteding in de reserve Grote projecten op het krediet wijkeconomie/buurtwinkelcentra (€85.000). Daarnaast is er een aantal afwijkingen in de reserve Economische Structuurfonds rondom agenda EZ (€ 30.000).”, technostarters (€ 100.000) en Icarus (€ 25.000)” (pag. 20);

-        “op het onderdeel parkeren wordt een voordeel geprognosticeerd van € 250.000” (pag. 24);

-        “begrotingstechnisch verschil a.g.v.ten onrechte geraamde baten van ongeveer € 300.000” (pag. 26);

 

De commissie kan op deze punten om een nadere toelichting vragen.

 

Daarnaast wordt niet altijd weergegeven of een afwijking incidenteel of  structureel van aard is en tot welke bijsturingen de constateringen leiden (bijvoorbeeld om herhaling van een overschrijding te voorkomen).

De commissie kan vragen in het vervolg deze toelichtingen op te nemen, welke immers een rol kunnen spelen bij de afwegingen om in te stemmen met de gevraagde besluiten.


In de paragraaf “Voortgang actielijst accountant en actielijst AO/IC” wordt een helder beeld geschetst van acties die gerealiseerd zijn en de acties die nog opgepakt dienen te worden. De commissie Bestuur en Werk wordt geadviseerd hier niet zelf een uitgebreide bespreking aan te wijden en daar in de toekomst de Rekening- & Auditcommissie een rol in te laten vervullen.

 

Bij de toelichting op pagina 41 inzake het investeringsbudget “Gezondheidscentra” kan de commissie een verheldering vragen op de passage: “Het project ligt op schema. Een deel van het budget zal waarschijnlijk doorschuiven naar 2009. Dit wordt nu ingeschat op € 150.000 à € 200.000.”

Wanneer de uitvoering op schema ligt, lijkt het voor de hand te liggen dat de in 2008 niet bestede middelen vervolgens niet meer nodig zijn en derhalve zouden kunnen vrijvallen.

 

Relatie met beleidsinhoudelijke verantwoording

In de Najaarsrapportage wordt gesteld dat de beleidsmatige verantwoording gedurende het jaar in de vakcommissies wordt afgelegd via de diverse beleidsnota’s. In de regel beschrijven beleidsnota’s echter met name beleidsplannen en hebben daardoor niet in het bijzonder het karakter van een beleidsinhoudelijke voortgangsrapportage. Overwogen kan worden het college te vragen de inbedding van de beleidsinhoudelijke verantwoording mee te nemen in haar - op dit moment lopende - Verbetertraject Beleidscyclus, waarover de Rekening- & Auditcommissie vervolgens een advies uitbrengt aan de raad.

 

 

 

= 0 =