Hierbij ontvangt u opmerkingen en aandachtspunten
van de griffie bij de Najaarsrapportage 2008.
In de samenvatting van de Najaarsrapportage wordt
aangegeven dat het een financieel stuk betreft. Ook bij een puur financiële
rapportage is het echter van belang dat onderliggende oorzaken
voor afwijkingen worden gegeven, om de raad goede afwegingen te kunnen laten
maken bij de vaststelling van de rapportage.
Voorbeelden van afwijkingen waarbij geen nadere
toelichtingen worden gegeven zijn onder andere de passages:
-
“de onderbesteding op de specifieke WMO-projecten en lagere uitputting
op reeds lopende trajecten (€ 175.000)” (pag. 8);
-
“de
onttrekking aan de reserve WMO t.b.v. de HVZ en mantelzorg en vrijwilligers is
niet nodig (€ 310.000)” (pag. 9);
-
“een
lagere onttrekking als gevolg van lagere uitgaven voor woonservicezones ad €
60.000” (pag. 9);
-
“de onderbesteding van ongeveer € 235.000 in het programma Kennisstad
en Economie wordt veroorzaakt door o.a. een onderbesteding in de reserve Grote
projecten op het krediet wijkeconomie/buurtwinkelcentra (€85.000). Daarnaast is
er een aantal afwijkingen in de reserve Economische Structuurfonds rondom
agenda EZ (€ 30.000).”, technostarters (€ 100.000) en Icarus (€ 25.000)” (pag.
20);
-
“op het onderdeel parkeren wordt een voordeel geprognosticeerd van €
250.000” (pag. 24);
-
“begrotingstechnisch verschil a.g.v.ten onrechte geraamde baten van
ongeveer € 300.000” (pag. 26);
De commissie kan op deze punten om een nadere
toelichting vragen.
Daarnaast wordt niet altijd weergegeven of een
afwijking incidenteel of structureel
van aard is en tot welke bijsturingen de constateringen leiden (bijvoorbeeld om
herhaling van een overschrijding te voorkomen).
De commissie kan vragen in het vervolg deze
toelichtingen op te nemen, welke immers een rol kunnen spelen bij de afwegingen
om in te stemmen met de gevraagde besluiten.
In de paragraaf “Voortgang actielijst accountant en
actielijst AO/IC” wordt een helder beeld geschetst van acties die gerealiseerd
zijn en de acties die nog opgepakt dienen te worden. De commissie Bestuur en
Werk wordt geadviseerd hier niet zelf een uitgebreide bespreking aan te wijden
en daar in de toekomst de Rekening- & Auditcommissie een rol in te laten
vervullen.
Bij de toelichting op pagina 41 inzake het
investeringsbudget “Gezondheidscentra” kan de commissie een verheldering vragen
op de passage: “Het project ligt op schema. Een deel van het budget zal
waarschijnlijk doorschuiven naar 2009. Dit wordt nu ingeschat op € 150.000 à €
200.000.”
Wanneer de uitvoering op schema ligt, lijkt het voor
de hand te liggen dat de in 2008 niet bestede middelen vervolgens niet meer
nodig zijn en derhalve zouden kunnen vrijvallen.
Relatie met beleidsinhoudelijke verantwoording
In
de Najaarsrapportage wordt gesteld dat de beleidsmatige verantwoording
gedurende het jaar in de vakcommissies wordt afgelegd via de diverse
beleidsnota’s. In de regel beschrijven beleidsnota’s echter met name beleidsplannen
en hebben daardoor niet in het bijzonder het karakter van een
beleidsinhoudelijke voortgangsrapportage. Overwogen kan worden het
college te vragen de inbedding van de beleidsinhoudelijke verantwoording mee te
nemen in haar - op dit moment lopende - Verbetertraject Beleidscyclus, waarover
de Rekening- & Auditcommissie vervolgens een advies uitbrengt aan de raad.
=
0 =