In de nota ‘minder armoede, meer kansen’, inkomensondersteunende voorzieningen (kenmerk 20343266) is de oprichting van een noodfonds aangekondigd. Dit noodfonds is
bedoeld voor Delftenaren die tussen wal en schip vallen en niet voldoen aan de
voorwaarden van voorzieningen maar wel urgent eenmalig financiële hulp nodig
hebben. In deze nota treft u de uitwerking hiervan aan. Over de concrete
invulling (o.a. deelnemers, giften, statuten, convenant etc) van de stichting
wordt u (en de raadscommissie) later geďnformeerd.
Ondanks alle regelingen op het terrein van inkomen
en bestaanszekerheid kunnen individuele burgers van Delft toch worden
geconfronteerd met financiële problemen en daarmee in (ernstige) nood komen.
Problemen waarvoor de geldende wet- en regelgeving, zoals de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet schuldsanering
natuurlijke personen (WSNP) en overige voorzieningen in het kader van het
gemeentelijke beleid niet of onvoldoende in een oplossing kunnen voorzien.
Daarnaast kunnen de procedures die moeten worden gevolgd om voor een bepaalde
voorziening in aanmerking te komen er toe leiden dat niet op tijd geholpen kan
worden.
Het is gewenst voor die situaties een brede,
gelijkwaardige samenwerking op te richten van lokale overheid, het brede veld
van hulpverlening, maatschappelijke organisaties en financiers/(nood)fondsen in
de vorm van een stichting (een zogenaamde publiek-private samenwerking).
1. Doelstelling stichting
De op te richten stichting heeft als doelstelling:
Het voorzien in materiele noden van personen,
indien en voor zover in deze noden niet tijdig en of adequaat kan worden
voorzien op grond van de Wet Werk en Bijstand of van enig andere wettelijke
regeling.
De beoordeling hiervan is aan het bestuur van de
stichting. Het betreft in principe eenmalige hulp.
De stichting heeft als taak:
2. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de stichting wordt
gevormd door vertegenwoordigers op
persoonlijke
titel (zonder last en ruggespraak) uit de kring van:
Het daadwerkelijk bieden van de financiële noodhulp
vindt niet door het bestuur zelf plaats. Voorgesteld wordt de uitvoering
(daadwerkelijk verstrekken van de noodhulp) bij de gemeente (WIZ) onder te
brengen. De gemeente neemt hiermee de personeels- en bureaukosten voor haar
rekening. Kijkend naar ervaringen in andere gemeenten kost dit ongeveer een
halve fte op jaarbasis (circa € 35.000,-) Hierdoor kan 100% van de verleende
bijdragen van fondsen en particulieren besteed worden aan de kernactiviteit:
hulpverlenen aan mensen in nood.
Volgens de nota deelnemingenbeleid moeten gemeentelijke deelnemingen getoetst worden aan de volgende vragen:
Is er sprake van een publiek belang?
Door middel van het noodfonds kunnen Delftse
burgers die tussen wal en schip dreigen te vallen, toch tijdig financiele hulp
krijgen waar dit niet (tijdig) kan op grond van de bestaande wet- en
regelgeving.
Is volledige eigen interne behartiging van het
publieke belang noodzakelijk?: nee, door het oprichten van een stichting
wordt samenwerking met ketenpartners en
aanvullende fondsvorming mogelijk.
Kan de gemeente het publieke belang als opdracht-,
subsidie- of als regelgever voldoende behartigen?
nee, er is nu nog geen "opdrachtnemer".
Kan de ontbrekende, maar noodzakelijke, invloed
door middel van zeggenschap in een rechtspersoon worden ingevuld?
Ja
Wat is de meest geschikte vorm van
zeggenschap?
Een stichting omdat deze rechtsvorm geen
winstoogmerk heeft en gericht is op het maatschappelijk doel.
3. Kernfuncties partners
Om te kunnen functioneren heeft de stichting
partners nodig. Voor 4 groepen partners in de stad zijn kernfuncties weggelegd:
4. Oprichting
Voor de operationalisering en oprichting van de
Stichting Urgente Noden Delft wordt de directeur van Stichting Samenwerking
voor Urgente Noden ingehuurd. Deze stichting heeft ervaring met het oprichten
van dit soort stichtingen in diverse steden. De directeur gaat op zoek naar
partners (zoals fondsen, bedrijven, maatschappelijke organisaties) en zorgt voor de daadwerkelijke oprichting
van de stichting (inclusief opstellen convenant, statuten, voorbereiden
website, aanvraagformulieren, folders etc).
De oprichting van de stichting staat op 9 juni 2008
gepland. Op dezelfde datum werd in 1936 in Delft het Comité Bijzondere
Noden opgericht.
5. Relatie tussen de stichting en de gemeente Delft
De op te richten stichting zal een onafhankelijke
stichting zijn.
De
samenwerking met de gemeente wordt vastgelegd in een convenant.
Deze structuur wordt ook gebruikt in reeds
bestaande stichtingen voor noodhulp elders in het land.
De gemeente draagt zorg voor de uitvoeringskosten
en de uitvoering in de vorm van een financiële bijdrage (uitvoeringskosten) en een bijdrage in
natura (een plaats op het Werkplein Delft).
6.
Financiën
In de nota
Eenmalige Rijksbijdrage Bijzondere Bijstand (kenmerk 20162496, 2006) is een
bedrag van € 175.000,- vastgesteld voor het oplossen van knelpunten welke
tijdens de anti-armoedeconferentie 2006 zijn geconstateerd. Als belangrijkste
knelpunt kwam naar voren dat mensen met een laag inkomen kosten moeten maken
voor voorzieningen die zij pas later vergoed krijgen (bijvoorbeeld
gehoortoestel of aanschaf computer). Door het ontbreken van de mogelijkheid het
geld voor te schieten zien zij van een aanvraag af. Met een ‘startkapitaal’
binnen de bijzondere bijstand kunnen deze bedragen voor aanvragers worden
voorgeschoten.
De bijzondere bijstand en hieraan gekoppelde
regelingen kennen echter de mogelijkheid klanten een voorschot te verstrekken.
In de nota Inkomensondersteunende Voorzieningen (kenmerk 20343266) is, in het
kader van pro-actief armoedebeleid, vastgesteld deze mogelijkheid optimaal te
benutten. Het is daarom niet nodig als gemeente een startkapitaal te reserveren
zoals in de nota Eenmalige Rijksbijdrage Bijzondere Bijstand is vastgesteld.
Voorgesteld wordt dit geld te herbestemmen en te
gebruiken voor de kosten van de oprichting van Stichting Urgente Noden Delft
(circa € 30.000,-), de benodigde 0,5 fte
(circa € 35.000,-) voor het eerste en
tweede jaar en het restant (circa € 75.000,-.) als bijdrage aan de stichting
voor het bieden van noodhulp.
In het kader van de jaarrekening is het budget van € 175.000,- inmiddels overgeheveld naar
2008/2010.
Eind 2009 een evaluatie van het functioneren van de
stichting plaats
(doel, bereik,
resultaat, samenwerking etc). Op basis van deze resultaten kan het
vervolg worden bepaald.
De bijdrage van de gemeente aan de oprichtingskosten
kan lager uitvallen door bijdragen van fondsen o.a. Fonds 1818 waardoor het
bedrag voor de noodhulp hoger wordt.
7. Beslispunten
Gevraagd te besluiten:
1.
akkoord te gaan met het oprichten van Stichting
Urgente Noden Delft en hiermee invulling geven aan het noodfonds;
2.
onderbrengen van de uitvoering, daadwerkelijk
verstrekken van de noodhulp, bij de gemeente Delft (WIZ);
3.
het bij de jaarrekening overgehevelde budget ad €
175.000 als volgt in te zetten:
2008 €
122.500,-
2009
€
35.000,-
2010
€ 17.500,-
4.
het evalueren van het functioneren van de stichting
eerste helft 2010 (doel,bereik, resultaatsamenwerking etc) en afhankelijk van
de resultaten van deze evaluatie het vervolg voor 2010 en volgende jaren te
bepalen.
5.
aan de gemeenteraad het ontwerpbesluit voorleggen
voor wensen en bedenkingen conform artikel 160 lid 2 van de Gemeentewet.