Kadernota 2009-2012
Inleiding
Voor u
ligt de Kadernota 2009-2012 die wij als onderdeel van de budgetcyclus ter
vaststelling aanbieden aan uw raad. Hiermee geven wij een beeld van wat er in
de eerste helft van deze raadsperiode is bereikt voor en in Delft.
Delft is
actief. Veel zaken in Delft staan op stapel of zijn in uitvoering. Deze
kadernota biedt inzicht hierin. Daarnaast schetst deze onze ambities voor de
komende jaren. Hiermee vormt deze nota tevens de opmaat naar de begroting
2009-2012, waarin wij plannen voor het komende jaar verder uitwerken.
Met de
voorliggende kadernota lopen we op onderdelen vooruit op discussies die wij in
het kader van de stadsvisie met elkaar en met de stad voeren.
Delft is
een stad met vele gezichten. Stad van technologie, historie, monumenten én
wonen. Het is de kunst deze stadsgezichten en de daaraan gekoppelde
Delftenaren, blijvend met elkaar te verbinden tot één krachtig geheel. Dat
gebeurt op vele niveaus. Bijvoorbeeld met behulp van citymarketing en de
daaruit voortvloeiende stadsstijl. De verbindende kernwaarden zijn:
technologie, historie, creativiteit en innovatie. Maar ook letterlijk, in
fysiek opzicht is er verbinding. Met de ruimtelijke ontwikkeling van de
Spoorzone, Schieoevers, TU-Campus en Hovengebied. Door infrastructuur en
bruggen. Maar ook in sociaal opzicht. Delft is ook de stad waar jonge moslims
straks kunnen bidden in de fraaie nieuwe moskee, maar ook de nieuwe
HBO-opleiding mechatronica kunnen volgen. Het onderdak verschaffen aan daklozen
hoort ook bij verbinden. Net zoals huisvesten van studenten en kenniswerkers.
De
discussie over de stadsvisie 2025 kan ons helpen deze verbindingen uit te
werken tot één sterk gezicht voor Delft.
Ambitie
Twee jaar
geleden vonden PvdA, VVD, GroenLinks en STIP elkaar in een coalitieakkoord
onder het motto ‘Ruimte zien en ruimte maken’. Twee jaar later kijken we terug
op een intensieve periode. Veel van de afspraken uit het coalitieakkoord zijn
gerealiseerd. Op talrijke plaatsen in de stad zijn projecten gestart, vaak in
nauwe samenwerking met burgers en bedrijven. Op sociaal-economisch terrein doet
Delft het goed. Op andere terreinen is beleid ontwikkeld waarvan we de komende
periode de vruchten kunnen plukken.
Tegelijkertijd
komt er de komende jaren veel op Delft af. Het Rijk draagt steeds meer taken
over aan de gemeente. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is daar een
voorbeeld van. In 2008 komen in dat kader nieuwe onderdelen naar ons toe. En
terwijl de Delftse economie groeit, zien we dat de landelijke economie
haperingen vertoont. Dit kan grote consequenties hebben voor de inkomsten die
Delft in de komende jaren uit het gemeentefonds mag verwachten.
In deze
kadernota leggen wij onze ambities neer. Integraliteit en samenwerking met de
stad vormen daarbij uitgangspunt. We kijken niet alleen naar de korte termijn,
maar ook naar leefbaarheid op langere termijn. Wij willen dat Delft een leuke
stad is en blijft. Dat vraagt om oplossingen over de grenzen van de diverse
beleidsvelden heen. Delft wil ruimte geven aan zijn burgers. Ruimte vraagt om
integrale oplossingen. De gemeente doet dat niet zomaar, maar in nauwe
samenwerking met de stad. De wijkaanpak is zo’n voorbeeld van een succesvolle
Delftse oplossing, die wij in de komende periode gaan uitbouwen.
De volgende
paragrafen verhelderen onze ambities aan de hand van de vijf thema’s uit de
kadernota van vorig jaar: Meedoen in Delft, Openbare ruimte en duurzaamheid,
Economie, arbeidsmarkt en inkomen, Kinderen en jongeren en De creatieve stad.
Extra
toevoeging is het thema Samen aan de Slag! Met deze zes thema’s maken wij de
verbinding met de stand van zaken in de uitvoering van het
coalitieakkoord.
Het is
goed toeven in Delft. Er is altijd wel wat te doen. De autoluwe binnenstad
zorgt ervoor dat deze een ontmoetingsplaats is van mensen en niet van blik
zoals in zoveel andere steden. Wegen worden opgeknapt en verbeterd, waarbij
veel aandacht is voor fietsers, kinderen en een groene inrichting. Bij
bouwontwikkelingen hebben we oog voor het nog mooier maken van de stad. Daar
gebruiken we beeldkwaliteitsplannen voor.
Delft
bruist op cultureel gebied met spannende cross-overs tussen sterk uiteenlopende
gebieden (bijvoorbeeld cultuur en techniek). Ons cultureel erfgoed, de
stedelijke culturele instellingen, de TU-campus etcetera, liggen overzichtelijk
en handig bij elkaar. Wij benaderen jongeren op een positieve manier en zij
krijgen de ruimte om zich in hun stad en in hun wijk te ontplooien en te tonen.
Delft is gewoon een leuke stad.
Er bestaan
vele initiatieven, waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een
grote bijdrage aan het woon- en leefklimaat leveren, zoals bijvoorbeeld het
opruimen van zwerfafval door dak- en thuislozen, het werk in restaurant De
Wereldzaak, het groenonderhoud in de stad door mensen van Combiwerk en het
onderbrengen van weesfietsen bij de Kringloopwinkel.
Voor de
innovatieve wijze waarop de Ruys de Beerebroeckstraat is ingericht kreeg de
gemeente Delft de tweede prijs bij uitreiking van de prominente provinciale Ted
Jansen award.
Dat het
goed toeven is in Delft, blijkt ook uit diverse cijfers en ervaringsfeiten:
·
Het aantal
overnachtingen in Delft steeg van 96.000 in 2001 naar 159.000 in 2005 en
175.000 in 2006
·
Het aantal
arbeidsplaatsen nam in minder dan tien jaar tijd met 10 % toe en groeit
jaarlijks met zo’n achthonderd
·
De
participatiegraad van de Delftse beroepsbevolking is met 73 % hoog te noemen
·
Terwijl het
Werkplein Delft nog maar nauwelijks een half jaar open is, dient het
werkgeversloket nu al als voorbeeld voor andere steden
·
Ook delen van
het anti-armoedebeleid worden door diverse andere gemeenten gekopieerd
·
Delft is een
relatief veilige stad en wordt goed gewaardeerd op leefbaarheid
·
Het
onderwijsaanbod is breed en divers, van voorschool tot universiteit. De
kwaliteit van het secundair onderwijs wordt over de periode 2001-2005 tot de
beste van het land gerekend.
·
Het
cultuuraanbod is breed en divers
·
Veel
deelnemers aan de cursussen Inburgeren Andersom tonen interesse voor andere
talen en culturen.
Gewoon Delft
Delft is van oudsher waterstad. De gemeente werkt nauw samen met
omringende gemeenten en twee hoogheemraadschappen in het Regionaal
Samenwerkingsverband Water-Stad-Land. Delft speelde een belangrijke rol bij de
totstandkoming hiervan. Doel is waterrecreatie en -toerisme te bevorderen in
het westelijk deel van Zuid-Holland.
Met dit
soort tekstkadertjes verspreid over de gehele kadernota geven wij voorbeelden
van al die ‘gewone’ ( en soms ongewone) zaken, die Delft bijzonder maken. En de
gemeente werkt hard om het nog leuker te maken.
Samen aan de slag!
Er gebeurt
veel in Delft. Dat zie je terug op straat. Op verschillende plaatsen in de stad
zijn bouwprojecten in volle gang en krijgen de komende jaren een voltooiing.
Werk in
uitvoering betreft niet enkel bouwprojecten. Neem bijvoorbeeld evenementen.
Delft is de enige Nederlandse gemeente met een integraal evenementenbeleid. Dit
vormt de Delftse basis voor een goede kwaliteit en spreiding van evenementen
die gericht zijn om het innovatieve, creatieve en technologische potentieel van
de stad zichtbaarder te maken.
In de
wijken is er al heel lang sprake van samenwerking, samen aan de slag.
Tegelijkertijd liggen er nog altijd kansen om het samenwerken aan sterke wijken
te verbreden en te verdiepen. We werken nog steeds aan het versterken van groen
in de wijken, alsmede het vergroten van kindvriendelijkheid en het stimuleren
van zorgzaamheid en onderlinge betrokkenheid.
Samen aan
de slag is ook niet altijd vol in het voetlicht. Soms is het werk in uitvoering
achter de schermen. In de service naar burgers, bijvoorbeeld, loopt Delft
voorop als het gaat om elektronische dienstverlening. Dat is meer dan alleen de
website. Het gaat hierbij ook om het integraal doorvoeren van veranderingen in
de organisatie, systemen en procedures die samenhangen met de dienstverlening.
Ook zijn
we samen aan de slag om de gemeentelijke organisatie optimaler te laten
functioneren ten dienste van stad, burger en bestuur. Vereenvoudiging van de
beleidscyclus om maar iets te noemen (minder papier, meer sturingsinformatie).
Introductie van een integrale beleidsmonitor die garant staat voor
samenhangende doelstellingen met meetbare indicatoren, die de komende periode
zichtbare resultaten moeten opleveren.
Er bestaat
veel aandacht voor het interactief maken van beleid. Nota’s, prioriteiten en
doelstellingen volgen elkaar snel op. De kunst is steeds meer om in discussies
een helder onderscheid te maken tussen 'wat willen we bereiken' en 'hoe
bereiken we dat'.
En dus ook
tussen sturing aan de voorkant van beleidsprocessen en de monitoring en
evaluatie achteraf.
De burger
vraagt om in politiek-bestuurlijke discussies serieus met de problemen van de
stad om te gaan. Blijvende nadruk op participatie van burgers, ruimte voor
uitvoering, een positief kritische houding tegenover professionals, maar vooral
ook het consequent werken vanuit een goed georganiseerde beleidscyclus kunnen
bijdragen aan een beter resultaat van beleid en een betere verantwoording van
resultaten naar raad en burgers.
Gewoon Delft
Onder de noemer ‘Werk in uitvoering’ streeft Delft ernaar overlast van
grote projecten zoveel mogelijk te beperken. Eén van de maatregelen in dit
kader is de aanstelling van een stremmingscoördinator. Deze zorgt voor
afstemming van verschillende verkeersstromen bij alle bouwactiviteiten. Delft
blijft daardoor open en bereikbaar.
Meedoen in Delft
Delft wil
ruimte bieden aan alle Delftenaren. Alle burgers moeten de ruimte krijgen om
mee te doen, te werken en zich te ontwikkelen. Wij constateren dat er steeds
meer gebeurt in de stad. Er zijn steeds meer activiteiten en ontmoetingen
mogelijk in de stad. Het gaat dan om de burger als partner. De gemeente
ondersteunt initiatieven uit de stad. Alle portefeuilles leveren hierbij een
bijdrage. We kijken steeds integraler, zonder daarbij het belang van niches uit
het oog te verliezen. Wij komen hier op terug bij het thema De creatieve
stad.
Ook het
WMO-Beleidsplan 2008-2011 en de Nota Wonen, Zorg, Welzijn 2008-2011 gaan over
verbinden en meedoen. Delft kiest voor participatie; vraagt burgers naar elkaar
te kijken; kiest vooral voor een inclusieve samenleving. Dit beleid houdt een
forse verandering in. Waar eerder bijzondere mensen nogal snel in een eigen
hokje terecht kwamen, proberen we nu met behulp van rugzakmiddelen, passend
onderwijs, werk en met behulp van kleinschalige woonzorg-arrangementen mensen
in een reguliere omgeving goed en prettig te laten leven. Dat betekent dat
iedereen in de eigen omgeving mensen gaat ontmoeten, die wat extra hulp en
begrip kunnen gebruiken. Het is belangrijk deze ontwikkeling te ondersteunen.
Het welzijnswerk heeft daarom de opdracht ook voor die andere doelgroepen te
gaan werken. Er ontstaan burenhulpcentrales en rond woonvormen voor mensen met
een GGZ- of verslavingsproblematiek komen gerichte buurtprojecten. De gemeente
werkt nauw samen met schoolbesturen, corporaties, kinderopvang en
sportverenigingen om ook daar ‘inclusief denken en werken’ te bevorderen.
De
wijkaanpak is succesvol. De rode draad in de nota Samen aan sterke wijken is
dat we hierop doorpakken. Naast heel, schoon en veilig gaat het daarbij steeds
meer over sociale stijging.
Gewoon Delft
Om de leefbaarheid in de wijken te verbeteren werkt Delft samen met
politie en corporaties in het project Buurtbemiddeling en Mediation. Hierbij
lost een mediator conflicten op tussen buren of personen in dezelfde wijk. De
resultaten zijn zeer positief; reden om dit project ook in de komende periode
voort te zetten.
Hiermee
samenhangt de tendens dat de gemeente de komende jaren steeds meer ‘achter de
voordeur’ komt. De burgemeester krijgt extra bevoegdheden, en ook vanuit de
Financiële Winkel van Delft en zorg en welzijn worden initiatieven ontplooid.
De gemeente staat daar niet alleen in: instellingen in Delft zijn momenteel bezig
met het opzetten van een project onder de naam ‘Van straat tot straat’, waarin
ook zij verder gaan in de benadering van kun klanten dan tot nu toe.
In het
verlengde hiervan is de rode draad in de Gezondheidsnota (in voorbereiding),
kwaliteit van leven. Dit helpt ziekte te voorkomen en blijft belangrijk voor
mensen met een (chronische) ziekte of handicap. Het hebben van werk, sociale
contacten en schone lucht is voor veel mensen niet vanzelfsprekend en het
ontbreken ervan is vaak letterlijk ziekmakend. Ziek of verslaafd zijn is op
zich zelf al erg genoeg, maar het zet het sociaal(-economisch) functioneren ook
nog eens zwaar onder druk. Gezondheidsbeleid is daarom niet alleen een kwestie
van bewegen, gezonde voeding en voorlichting, maar richt zich ook sterk op
welbevinden in de dagelijkse leefsituatie en op blijven meedoen en meetellen.
Goede voorbeelden zijn ruim voorhanden; denk aan het werk van het inloophuis
Deborah, buddyzorg en het maatschappelijk rehabiliteren van verslaafden en
daklozen via de stichting PerspeKtief. Interessant is ook de groeiende
samenwerking tussen Combiwerk, GGZ-Delfland en begeleid wonen bij het activeren
van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gewoon Delft
De onderwijsmonitor loopt nu enige jaren. Het betreft met name taal- en
rekengegevens en doorstroom primair onderwijs naar voortgezet onderwijs.
Verzamelen van de gegevens geschiedt jaarlijkse, een keer per twee jaar
verschijnt een rapportage. In 2008 is dat het geval. Twee jaar
geleden heeft de gemeente het Kohnstamm instituut gevraagd een nadere analyse
te verrichten op beide modules die vervolgens met succes
zijn gepresenteerd en bediscussieerd
met raadcommissie en schoolbesturen.
Openbare ruimte en duurzaamheid
De
openbare ruimte van Delft is in beweging. Er wordt veel gebouwd, en
tegelijkertijd worden steeds hogere eisen gesteld aan de kwaliteit van de
openbare ruimte in termen van veiligheid, onderhoud, gebruik en beleving. Om
dit alles in een samenhangend kader te plaatsen komen wij binnenkort met een
nieuwe visie op de openbare ruimte.
De
kwaliteit van de openbare ruimte bepaalt voor een belangrijk deel de
leefbaarheid van Delft. Samenwerken in de wijken levert daaraan een goede
bijdrage. Delft is landelijk bekend om zijn wijkaanpak. Naast de wijkaanpak
gaat het ook om thema’s als veiligheid, bomenbeleid en een kindvriendelijke
stad.De woonvisie is vastgesteld, en vraagt nu om uitvoering. Een belangrijke
link wordt gelegd met gezondheid en sport. In de komende twee jaar is er in
Delft meer aandacht voor bomen. Naast thema-activiteiten op dit thema zoekt het
College ook naar meer stelselmatige mogelijkheden om ‘vrije ruimte’ in de stad
groen te maken. Bereikbaarheid met tram en fiets staan hoog in het vaandel van
de gemeente.
Vanuit het
oogpunt van veiligheid is er een roep om sterkere handhaving, bijvoorbeeld in
de vorm van handhavingsteams en de aanpak van graffiti en wildplakken.
Tegelijkertijd heeft Delft de ambitie om ruimte geven aan creativiteit en
ontmoetingen in de stad. Dit vraagt om een integrale bestuurlijke afweging.
Welke regels zijn nodig, maar ook: wat is de mogelijkheid tot het maken van
uitzonderingen. Hierbij hoort ook een beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel
van bewoners en gebruikers van onze stad.
Op
preventiegebied liggen we goed op schema, onder meer door de komst van een
veelplegeraanpak. Bewustwording van eerwraak en huiselijk geweld is een
onderwerp, dat zowel vanuit veiligheid, als ook vanuit integratie en
emancipatie is opgepakt. Hier toont zich de meerwaarde van de integrale aanpak
samen met de relevante partners.
Samen met
vijf andere gemeenten in en om het recreatiegebied Midden-Delfland werkt Delft
aan een landschapsontwikkelingsplan. Recreërende Delftenaren genieten van
koeien in de wei. Als een groene vinger in de stad zullen aan de rand van de
Tanthof koeien in de wei worden neergezet. Voor de stadsbewoner is een vitale
agrarische sector in hun buitengebied van belang.
Delft
heeft vele natuurvriendelijke oevers. Het aanleggen daarvan draagt bij aan het
verbeteren van ecologische structuren. Het is onze doelstelling om ten minste
één op vijf oevers natuurvriendelijk in te richten.
Gewoon Delft
Fijn stof is in toenemende mate een gezondheidsprobleem. Auto's, vooral
die met dieselmotoren, zijn de boosdoeners. De TU Delft ontwikkelde samen met
bouwbedrijf BAM een soort fijnstofmagneet die fijn stofdeeltjes effectief
afvangt. Het systeem is inmiddels wereldwijd gepatenteerd. De kans is groot dat
de eerste proef met het systeem in Delft plaatsvindt.
Delft
heeft hoge ambities als het gaat om duurzaamheid. De discussie over de
oprichting van een warmtebedrijf wordt momenteel gevoerd. Vanuit haar
maatschappelijke verantwoordelijkheid op langere termijn zal Delft preventief
moeten investeren in de inrichting van de stad. Zij zal haar natuur- en
milieucommunicatie verstevigen. De eerste stap is gezet om de ‘Gemeenten voor
Duurzame Ontwikkeling’ op te richten samen met de gemeenten Zoetermeer en
Dordrecht. Hierdoor nemen wij een landelijke positie in op dit gebied.
Ook het waterbeleid
blijft vanuit het oogpunt van duurzaamheid een belangrijk thema. Hier verbinden
zich duurzaamheid en economische doelstellingen. Dit speelt ook bij herijking
van de duurzaamheidsvisie. Zo is de gedachte horeca- en MKB-ondernemers te
ondersteunen met verduurzamen van hun bedrijf. De gemeente gaat actief op zoek
naar koplopers.
Gewoon Delft
De gemeente Delft vindt kwaliteit belangrijk als het gaat om
bouwprojecten. Daarom krijgen grote projecten een beeldkwaliteitsplan dat naast
de kwaliteit van de openbare ruimte, de architectonische kwaliteit van het
project beschrijft. In de afgelopen periode zagen onder meer
beeldkwaliteitsplannen het licht voor Harnaschpolder en Poptahof.
Economie, arbeidsmarkt, en inkomen
De diverse grote projecten in de
stad leveren een belangrijke impuls aan het economische klimaat. Zo biedt
ontwikkeling van bijvoorbeeld Technopolis en herontwikkeling van Schieoevers
interessante mogelijkheden voor de Delftse economie. Het College wil lopende
projecten dan ook voortvarend uitvoeren zonder daarbij kwaliteit uit het oog te
verliezen.
In economisch opzicht mag de
stadsmarketing niet onvermeld blijven. Ontwikkeling hiervan, en als afgeleide
de komst van een stadsstijl, zorgt voor een grotere herkenbaarheid, promotie
van en een sterkere binding met de stad, wat uiteindelijk leidt tot een
positieve impuls voor de economie en de arbeidsmarkt.
De ICT-sector begint in Delft een
kritische massa te bereiken die gunstige perspectieven biedt voor zowel de
economie als de arbeidsmarkt.
Daarnaast biedt het smeden van
verbanden tussen wonen en werken kansen. Uitdaging is om deze twee, meer dan nu
het geval is, te vermengen. Goede voorbeelden daarvan zijn te vinden in de
Poptahof, waar ‘in de plinten’ van gebouwen zich winkeltjes vestigen. Ook voor
nieuwe wijken als de Harnaschpolder zijn dit mogelijk kansrijke oplossingen.
Het sociaal beleid van Delft op het
gebied van arbeidsmarkt en inkomen is succesvol. Minder mensen hoeven een
beroep te doen op de Wet Werk en Bijstand. In de afgelopen twee jaar zijn
behoorlijke omvormingen tot stand gekomen. Denk daarbij onder meer aan de
verhuizing van WIZ, UWV en CWI naar het Werkplein aan de Westlandseweg, het
dienstverleningsconcept en de ketenaanpak die deze organisaties samen
uitwerken.
Op het gebied van inkomen is de
draagkrachtgrens voor bijzondere bijstand verhoogd van 110% via 120% naar 130%
van de geldende bijstandsnorm. De 130% geldt ook als inkomensgrens voor overige
gemeentelijke ondersteunende voorzieningen zoals de sportregeling, de
Delftpas en de 'nieuwe' schoolkostenregeling. In gesprekken met de
rijksoverheid besteedt de gemeente veel aandacht aan de lage inkomenspositie
van een groot aantal mensen met een zelfstandige onderneming en andere werkende
mensen. De gemeente vindt het onverteerbaar als kinderen in armoede moeten
opgroeien. Nog erger is dat, indien de armoede zich van generatie op generatie
doorzet.
De projecten uit de vierjarenaanpak
schuldhulpverlening lopen; we noemen hier in het bijzonder de Financiële
Winkel van Delft. We zijn gestart met bestaande personele capaciteit en moeten
al werkend gaan beoordelen in hoeverre deze toereikend blijft. Eerste
ervaringen wijzen uit dat meer mensen met grote schulden de weg naar de
gemeente vinden.
Combiwerk zet momenteel grote
stappen op weg naar een echte
arbeidsontwikkelingsorganisatie. De focus komt te liggen op uitstroom
door middel van individuele detacheringen, groepsdetacheringen, of begeleid
werken. Van de nieuwe instroom van mensen met een indicatie voor de sociale
werkvoorziening wordt ongeveer de helft rechtstreeks begeleid naar de
arbeidsmarkt. Ook voor mensen die nu op een beschutte plek werken wordt gekeken
of zij zich kunnen ontwikkelen naar een externe plaats. De gemeente heeft eind
vorig jaar extra geld ingezet voor de verkorting van de wachtlijst. Gebleken is
dat nieuwe mensen die instromen vaker dan vroeger te maken hebben met
meervoudige problematieken. Ook dit heeft gevolgen voor de wijze waarop
Combiwerk zich verder ontwikkelt en op welke locaties dit zal gebeuren.
Een integrale benadering van
economie, arbeidsmarkt en inkomen komt steeds meer van de grond. Zo wordt de
kwaliteitsimpuls op het gebied van reïntegratie gecombineerd met acties rondom
het werkgeversloket. Alfabetisering is een speerpunt.
Op de langere termijn zal Delft haar
economische strategie moeten bepalen: hoe verdient de Delftenaar in de verre
toekomst zijn geld? Op dit moment ligt de nadruk op Delft kennisstad. De
ontwikkeling van Technopolis brengt met zich mee dat buitenlandse inwoners zich
voor korte tijd in Delft vestigen. Wat is de sociale impact daarvan voor
Delft?
Gewoon Delft
September 2007 organiseerde Delft de Week tegen de
Armoede. Onderdeel van het programma was het sluiten van een Pact tegen
Armoede. Hierin spreekt Delft met zestig partners in de stad af intensief te
gaan samenwerken in het bestrijden van armoede en sociale uitsluiting.
Kinderen en jongeren
Delft kiest
voor een jeugdbeleid, waarbij jeugdigen een positief benadering krijgen en de
ruimte om zich in hun stad te ontplooien en te tonen. De discussie rond de
rapgroep Scheme 015 toont aan dat dit ook dilemma’s oplevert. Waar liggen
grenzen? Is fouten maken toegestaan? Maken we bondgenoten van deze jongens of
juist niet? Een positieve keuze voor de jeugd maakt wel dat klein én groot
zichtbaar en hoorbaar in de stad aanwezig zijn. Daarin zitten bedreigingen,
maar ook kansen. Graffiti in de Irene-tunnel is voor de een aanstootgevend
geklieder en voor de ander hét teken dat Delft iets met jeugd wil. Ergens met
een groep jongeren ‘hangen’ is voor sommige omwonenden overlast, maar voor de
jongeren even chillen na een dag in het gareel op school.
Gewoon Delft
De Kinderacademie is een 'school' waar jongeren
(11-13 jaar) uit onderwijsachterstandssituaties meer leren over uiteenlopende
beroepen en vakgebieden. Ze krijgen iedere zondag les van professionals die
vertellen over hun beroep, maar ook opdrachten geven om op een speelse manier
meer over het vak te leren. Door jongeren met verschillende vakgebieden kennis te
laten maken, verbreden zij hun horizon. Uiteindelijke doel is om het
zelfvertrouwen en het toekomstperspectief te vergroten.
Wij vragen
van jeugd én volwassenen burgerschap, wat zoiets betekent als iets van elkaar
kunnen hebben én op tijd op weten te houden. Net als in het integratiebeleid,
geldt hier onbekend maakt onbemind. Het
is daarom zaak dat jongeren en kinderen zich laten kennen en daar ook de ruimte
voor krijgen. Het gaat om speelplekken, podia voor jeugdcultuur en meer
uitgaansmogelijkheden. Net zo als het ook gaat
om goede schoolresultaten, helpen in de zorg via maatschappelijke stages
en het zelf organiseren van acties of evenementen.
Burgerschap
gaat niet altijd automatisch. Preventie en hulpverlening blijven hard nodig in
het jeugdbeleid. Hoewel de Centra voor Jeugd en Gezin in Delft al draaien zijn
we er nog lang niet. Graag willen we alle risicogezinnen daadwerkelijk kennen
en ondersteunen, we willen het elektronisch kinddossier en de verwijsindex
operationeel hebben in 2009. Op gebieden als alcoholgebruik en overgewicht
streven we naar daadwerkelijk gedragsveranderingen.
Een ander
belangrijk aandachtspunt is kinderen en veiligheid. Het project Kinderen veilig
door Delft kent vele tastbare resultaten. Realisatie van fietsenstallingen bij
scholen bijvoorbeeld en de inzet van verkeersouders om veiligheid in de directe
schoolomgeving te vergroten. Binnenkort komen er twee kindlinten
(Voordijkshoorn en Buitenhof), routes waarlangs kinderen zelfstandig, veilig en
prettig kunnen lopen en fietsen. Deze combineren ruimtelijke inrichting,
verkeersveiligheid en verkeerseducatie met gedifferentieerde
speelvoorzieningen.
Gewoon Delft
In 2007 is een nota Ruimte voor Spelen vastgesteld. Via een inloopmiddag
hebben kinderen, ouders en wijkpartners meegepraat over het speelplekkenbeleid.
Ook zijn kinderen betrokken bij de daadwerkelijke inrichting van
speelpleintjes. Deze aanpak leidde tot een succesvol speelplekkenbeleid.
De creatieve stad
Cultuur en
bewoners van de stad zijn in Delft onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het
huidig cultureel aanbod is breed en biedt een stevige voedingsbodem voor
verdere ontwikkeling. Vanuit deze kracht en vanuit het besef dat kunst en
cultuur in belangrijke mate bijdragen aan het halen van maatschappelijke doeleinden,
willen we verder bouwen aan de deelname, de integratie, de cultuureducatie, de
amateurkunst en het jeugdbeleid en deze verbinden met de nieuwe creatieve
ontwikkelingen van de stad. 2009 is uitgeroepen tot Delfts Cultuurjaar.
Delft
onderscheidt zich niet alleen door de unieke combinatie van erfgoed, techniek
en creatieve industrie, maar ook door de manier waarop inwoners van de stad bij
de verdere ontwikkeling zijn betrokken. Met de cultuurvisie hebben we om dit te
faciliteren een stevige basis gelegd. Het sociale erfgoed van de stad en het
maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel van direct betrokkenen worden
aangesproken. We betrekken jongeren op een aantrekkelijke en onorthodoxe wijze
bij deze creatieve en/of technische ontwikkelingen. Doel
is om inwoners van Delft inspiratie geven om de komende jaren op een energieke
en creatieve wijze invloed uit te oefenen op hun directe (leef-)omgeving.
Gewoon Delft
Cross-overs leveren verrassingen op. Het recycled art project van de
Stichting World Art Delft is daar zo'n voorbeeld van. Onder het motto ‘Afval is een ontwerpfout’ besteedt World
Art Delft aandacht aan het
hergebruiken van afgedankt afval tot kunst. Een cross-over van
milieu (duurzaamheid) en kunst.
Om de
toegankelijkheid van cultuur zo groot mogelijk te maken, houdt de gemeente
grote instellingen als de VAK en DOK in stand. Daarnaast vindt de gemeente amateurkunst belangrijk voor Delft, omdat
het een belangrijke bron van creativiteit en activiteit in de stad is. Daarom
streven wij naar bieden van ruimte voor een ieder om zich te uiten of om te
oefenen. In de komende periode brengen we de diverse subsidiestromen met elkaar
in verband.
Financieel beeld
In
overeenstemming met het verzoek van de gemeenteraad zal de traditionele lijst
van financiële mee- en tegenvallers worden opgenomen in de programmabegroting.
De financiële positie van Delft is nog steeds gezond. De meerjarenbegroting is
in evenwicht. Om de Delftse financiële huishouding op orde te houden zullen
echter wel duidelijke prioriteiten moeten worden gesteld.
De
bezuinigingstaakstelling moet deels nog worden ingevuld. Op het totaal van
circa € 4,4 miljoen over 2008 moet nog € 0,3 miljoen worden ingevuld. De
taakstellende verhoging van precario staat onder druk, omdat de nutsbedrijven
deze rechtstreeks dreigen te verhalen op de burgers via hun tarieven. In 2008
wordt het niet verhogen van de inkomsten uit precario gecompenseerd door extra
dividend van Evides. Voor de jaren daarna moet een alternatief worden gezocht.
In het
coalitieakkoord staat dat de gemiddelde lasten voor bewoners en ondernemers
(OZB, reiniging en riolering) als geheel zullen worden beperkt tot het
inflatieniveau. De gemeenteraad heeft deze lijn bij de discussies over de
bezuinigingen nogmaals bevestigd. Het effect hiervan is dat de gemeente Delft
is gezakt van de gedeelde 4e plaats naar de 8e plaats op
de lijst van de 35 grootste gemeenten. Ander effect is dat we nog moeten
doorzoeken naar een andere bezuinigingsmogelijkheid vanaf 2009.
Intussen
laten landelijke ontwikkelingen een niet al te rooskleurig beeld zien. De
internationale kredietcrisis heeft ook gevolgen voor de Nederlandse economie.
Daarnaast loopt de inflatie op.
De
structurele ruimte voor nieuw beleid (€ 1 miljoen) lijkt hierdoor niet helemaal
te kunnen worden gedekt uit het reële accres van het gemeentefonds.
De overige
algemene dekkingsmiddelen bieden op dit moment geen nieuw perspectief. Het
saldo van rentebaten en –lasten laat vanaf 2009 een duidelijke verslechtering
zien ten opzichte van de huidige meerjarenraming. Dit komt voornamelijk door
een stijging van het investeringsvolume. Daarvoor moet meer vreemd vermogen
worden aangetrokken.
In de
meerjarenbegroting moet rekening worden gehouden met de tegenvaller in verband
met de Sebastiaansbrug (€ 7,3 miljoen).
Voor
tramlijn 19 geldt momenteel het volgende: In december hebben wij de Raad
gemeld, dat de tramlijn, zoals door het Stadsgewest Haaglanden gepland, net
binnen € 130 miljoen kan worden aangelegd. Dat betekent dat de garantstelling
van Delft zal worden aangesproken. De gemeente heeft besloten de tramlijn door
te trekken naar het hart van Technopolis. Het ziet er naar uit, dat de
budgetten voor de tramlijn in zijn geheel ontoereikend zijn. Dit komt door
kostenindexatie, prijsstijgingen, te lage onderhoudsbudgetten voor wegen en
planvorming. Over verdeling van de kosten wordt nog onderhandeld.
Uit het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) zijn vanaf 2000 veel fysieke
verbeteringen in de stad gefinancierd. Het ISV is onderdeel van het
Grotestedenbeleid (GSB). De regering wil het GSB voortzetten na 2009. Delft
doet er alles aan om als bijna 100.000+-gemeente eveneens voldoende
ISV-middelen te krijgen na 2009. Immers, de gemeentelijke investeringsopgave
uit onder andere de Strategienota Economie en de Woonvisie is ambitieus. De
race met het Rijk is nog niet helemaal gelopen.
Gelet op de
bovengeschetste ontwikkeling achten wij in het begrotingsproces voorzichtigheid
geboden.