‘Naar open en afgestemde communicatiekanalen' vormt de basis voor het

communicatiebeleid tot 2010. Dit communicatiekader is de opvolger van

‘Openheid en Openbaarheid’ uit 2002. Weliswaar gelden hieruit nog steeds veel van de uitgangspunten, maar deze is inmiddels behoorlijk gedateerd. Bovendien vraagt een aantal ontwikkelingen om versterking van de oude visie en op enkele punten om een nieuwe visie:

·       het vorige communicatiekader is verouderd (uit 2002)

·       nieuw college sinds 2006

·       exponentiële groei communicatieboodschappen en -middelen

·       maatschappij digitaliseert in rap tempo

 

Naar ‘open en afgestemde communicatiekanalen' sluit aan op het coalitieakkoord 2006-2010 'Ruimte zien en ruimte maken' en bevat de strategische uitgangspunten voor alle communicatieactiviteiten en –

middelen van de gemeente Delft. Het gaat om bewuste keuzes die het college maakt om de gemeentelijke communicatie zo effectief mogelijk te laten verlopen. Uitwerking van dit communicatiekader zorgt voor verbetering van de gemeentelijke communicatie op alle fronten en draagt bij aan grotere herkenbaarheid van de gemeente Delft.

Het communicatiekader hanteert drie doelstellingen:

 

1.      De gemeente Delft communiceert op een  herkenbare, betrokken, betrouwbare en toegankelijke wijze

2.      De gemeente Delft stemt de communicatiekanalen af op gebruik(er)

3.      De gemeente Delft bedient Delftenaren efficiënt door de organisatie communicatiever te maken

 

 

Ad 1 Herkenbaar, betrokken, betrouwbaar, toegankelijk

Herkenbaarheid en betrouwbaarheid zijn vooral het terrein van de identiteit. Deze bestaat in de kern uit de zelfrepresentatie van de organisatie (missie,

doelstellingen, cultuur, structuur, etcetera) en daaromheen drie belangrijke

schillen: gedrag van de organisatie (stijl, diensten, dienstverlening, gedrag

ambtenaren, etcetera), huisstijl en communicatie. Een herkenbaar en

betrouwbaar beeld van beleid en bestuur is basisvoorwaarde voor het

realiseren van gemeentelijke doelstellingen. Wanneer de gemeente

betrouwbaar en betrokken overkomt, zijn bewoners niet alleen eerder bereid moeite te doen informatie van de gemeente tot zich te nemen, maar zullen ze ook eerder hun meningen en ideeën over gemeentelijk beleid kenbaar maken.

Toegankelijkheid zorgt ervoor dat bewoners niet alleen eenvoudig toegang

hebben tot informatie, maar ook kanalen hebben om hun mening te uiten. Oude (papieren) media vervullen hiermee nog maar deels een functie. De nieuwe media rukken op, met name om tot interactie met burgers te komen.

Om dit te bereiken hanteren we de volgende uitgangspunten:

 

continue communicatie

Het communicatiekader gaat uit van communicatie van start (beleid) tot

finish (resultaten). Niet alleen communicatie bij aankondiging van bouw- en

herinrichtingsplannen om een voorbeeld te geven, maar ook tijdens deze

trajecten, wanneer ze het meest kwetsbaar zijn voor een negatief imago

door overlast. Tot slot communiceren als de metamorfose tot stand is

gebracht.

 

samenhangend communiceren

Het collegeprogramma stelt de bewoner centraal en vraagt een externe

focus van de gemeentelijke organisatie. Vertaald naar communicatie

betekent dit dat de ontvanger, de burger, vertrekpunt is. Dit maakt

samenhangend communiceren een logische keuze.

Onze communicatie gaat bij de programmering van communicatie daarom uit van hoe bewoners onderwerpen definiëren. Dit sluit aan op het coalitieakkoord dat uitgaat van de “logica van de burger”. Dat betekent dat we in al onze communicatie kiezen voor een goede invalshoek en het aanbrengen van samenhang. Hierdoor versterkt de boodschap naar bewoners en brengen we tegelijkertijd integraliteit aan.

 

schakelen tussen bestuur, organisatie en Delftse doelgroepen

 

Bestuurders zijn het logische aanspreekpunt voor bewoners, ondernemers en belangengroepen waar het beleid betreft, maar ook om in dialoog te komen. Hierbij past een professionele communicatieadvisering gekoppeld aan elke bestuurlijke portefeuille, zodat beter geschakeld kan wordentussen bestuur, organisatie en Delftse doelgroepen. Duidelijkere profilering van het beleid en het bestuur draagt bij aan zichtbaarheid van de gemeente in de lokale samenleving en aan vertrouwen en begrip onder doelgroepen van beleid. De gemeente Delft moet worden gezien als één gemeente, waar de bewoners meedenken en meedoen. Samenwerking tussen communicatieadviseurs die voor o.a. het college werken en de raadsadviseur communicatie is daarbij van belang[1], ieder vanuit de eigen verantwoordelijkheid en duale loyaliteit.

 

huisstijl stroomlijnen

Wil de gemeente haar rol als herkenbare, betrouwbare, toegankelijke,

organisatie waarmaken, is eenduidigheid van alle vormen van communicatie noodzakelijk. Een analyse van alle communicatie-uitingen

van de gemeente Delft leert dat er onvoldoende sprake van is dat de gemeente zich met één gezicht naar buiten presenteert. Er zijn veel communicatiemiddelen die behalve het logo vrijwel geen kenmerken

van de huisstijl dragen. Ook zijn er middelen waarbij het helemaal niet

duidelijk is dat de gemeente afzender is. Er is onvoldoende samenhang met

de website(s). Het versterken van de externe communicatie wordt teniet

gedaan wanneer er geen aanpassing van de huisstijl plaatsvindt.

 

B&W-panorama

B&W-berichten, korte berichtjes over alle openbare besluiten van het college werken tot tevredenheid van college en pers. Toch kunnen we de

pers nog beter bedienen door dit uit te breiden tot een B&W-panorama:

korte berichten over alle B&W-besluiten uitgebreid met de onderwerpen

waarover de gemeente een persbericht uitbrengt en een lijst met

belangrijkste (openbare) activiteiten van het college.

 

 

Ad 2  De gemeente Delft stemt de communicatiekanalen af op gebruik(er)

 

digitalisering communicatie

Communicatie anno 2008 wijzigt in rap tempo als gevolg van veranderingen

in het medialandschap en het veranderende gedrag van kijker, luisteraar en

lezer bij het gebruik van radio, tv en mobiele (interactieve) media.

Belangrijke trends zijn:

·     verschuiving van breed naar smal bereik

·     verschuiving van papier naar scherm

·     kijken, luisteren en lezen op elke tijd, plaats en in elk gewenst formaat

·     gebruikers van informatie participeren steeds vaker in het zelf verspreiden, bewerken of produceren van informatie (denk aan YouTube en Wikipedia)

·     communicatiemedia worden steeds multimedialer (denk aan iPhone)

·     information on demand wordt steeds belangrijker (van push naar pull)

Deze ontwikkelingen vragen om herijking van de huidige communicatiemiddelen die in belangrijke mate nog papieren producten zijn (brochures, jaarverslagen, flyers en Stadskrant). Ze zijn meestal massamediaal en zendergericht en zelden gesegmenteerd en ontvangergericht (information on demand). Waren deze keuzes logisch bij het vaststellen van het vorige kader, anno 2008 zijn bewoners gemakkelijker, gerichter en tegen lagere kosten te bereiken door multimediale en digitale middelen in te zetten. Dit betekent niet het einde van papier, maar dit kader pleit ervoor per geval, per doelgroep het optimale medium te kiezen waarbij bereik en kosten belangrijke criteria zijn. Daarom pleit dit kader voor heroverweging van de Stadskrant, introductie van digitale nieuwsbrieven (die we geschikt maken voor meerdere platforms en waar bewoners, belangenorganisaties en instellingen zich op kunnen abonneren), uitvoering van de raadsmotie over samenvoeging van de twee websites (delft.nl en gemeentedelft.info), het vaker inzetten van TV, etcetera. Bovendien moet er een sterkere koppeling komen tussen digitale en papieren media, waardoor ze elkaar wederzijds kunnen versterken. Een projectgroep gaat zich bezighouden met de inventarisatie van kansen op het gebied van digitale media.

 

 

Ad 3 Communicatiever maken organisatie

Het coalitieakkoord verwacht dat de gemeentelijke organisatie extern

georiënteerd is, behulpzaam, gericht op externe samenwerking en dus

communicatief. Deze ambities vraagt van beleidsmedewerkers dat zij in

staat zijn de factor communicatie optimaal in te zetten in het hart van

beleidsprocessen. Beleid maken ís communiceren. Zo vereisen beleidsprocessen helder zicht op wat er speelt in de samenleving. Beleidsmedewerkers moeten de juiste partijen betrekken in processen, nieuwe vormen van samenwerking en dialoog durven aangaan en de juiste

middelen inzetten om beleid uit te dragen. Opleidingsprogramma's, een

helpdesk communicatie, versterken van het gebruik van Intranet en een

portal die het mogelijk maakt op eenvoudige wijze zelf brochures en flyers

te maken in lijn met de huisstijl, zijn hierbij ondersteunend.

 

 

 



[1] De gemeenteraad heeft een eigen communicatiekader.