Van : Presidium[JMP1]
Datum : 9 juni 2008
Pfh. : nvt
Steller : J.M. Post
tel.nr. : 260 2639
e-mail : apost@delft.nl
Programma : Bestuur en Organisatie
Registratie nr. : 361944[JMP2]
Stuk :
Onderwerp :
Verantwoording vergoeding raadsfracties 2007
Gevraagde
beslissing:
1.
Kennisnemen van het accountantsrapport “rekening en
verantwoording vergoeding raadsfracties 2007”[JMP3]
2.
Het vaststellen van de bedragen van de uitgaven van
fracties in 2007, de reservering van de fracties voor 2008 en de daaraan
verbonden verrekening van de bedragen die niet binnen de verordening vallen.
Deloitte accountants heeft over de verantwoordingen
van de fracties over de besteding van de fractiebudgetten 2007 een rapport van
bevindingen opgesteld. De raad dient bij verordening de diverse bedragen vast
te stellen. Het rapport van de accountant dient daarbij als input.
1. Aanleiding
Overeenkomstig de verordening dienen fracties voor
1 maart hun verantwoording in te dienen over het voorgaande boekjaar. Dit is na
behoren verlopen. Vervolgens zijn de verantwoordingen overhandigd aan de
accountant. Op 21 mei is, na een hoor- en wederhoor procedure, het definitieve
rapport van bevindingen van de accountant ontvangen.
2. Bevoegdheid
Artikel 30 van de verordening fracties, raads- en
commissieleden is daarbij van toepassing:
Artikel 30 Verantwoording
1. Elke fractie legt, binnen twee maanden
na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de
besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van het
verantwoordingsmodel (inclusief onderbouwing) zoals opgenomen in bijlage 2
behorende bij deze verordening.
2. Controle van de verslagen vindt plaats
door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant
brengt zijn “Rapport van Bevindingen” uit aan de raad.
3. Fracties die na 1 maart hun, in lid 1
van dit artikel bedoelde, verantwoording inleveren kunnen verantwoordelijk
gesteld worden voor aanvullende accountantskosten.
4. De
raad stelt na ontvangst van het rapport van de accountant de bedragen vast van
de:
a. uitgaven van een fractie die in het
vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;
b. wijziging van de reserve
c. resterende reserve
d. verrekening tussen de in onderdeel a.
genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en voorzover nodig, de hoogte van
de terugvordering van ontvangen voorschotten.
Op basis van dit artikel dient de raad een besluit
te nemen over de fractieverantwoordingen.
3. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
Jaarlijks leggen de fracties verantwoording af over
de uitgaven van de fractievergoeding. Met de nieuwe verordening, die dit jaar
voor het eerst van toepassing is, werd beoogd het proces te verduidelijken en
versnellen. Overeenkomstig de verordening dient de raad in de vergadering van
het vaststellen van de jaarrekening tevens deze verantwoording vast te stellen.
4. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
Het waarborgen van een democratisch bestuur dat
effectief, doelmatig, transparant en betrouwbaar functioneert.
(programmabegroting 2007)
5. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Nadat alle verantwoordingen waren ontvangen zijn in
de tweede week van maart alle verantwoordingen overhandigd aan de accountant
die is belast met de controle van de jaarrekening. De controle is gelijktijdig
verlopen met de controle van de jaarrekening.
De accountant heeft zijn bevindingen over de
verantwoorde uitgaven voor hoor-en wederhoor voorgelegd aan de betreffende
fracties, voordat het definitieve rapport is verschenen. Van enkele
verantwoorde kosten heeft de accountant niet kunnen vaststellen dat deze
conform de verordening zijn verantwoord. Deze vraag wordt aan de raad
voorgelegd. Voorgesteld wordt deze bedragen conform de verordening te
verrekenen met de desbetreffende fractie. De opmerkingen van de accountant per
fractie:
Omdat de maximale reservering volgens de
verordening niet hoger mag zijn dan de ontvangen bijdrage en de fractie van de
ChristenUnie/SGP dit jaar nauwelijks middelen heeft besteed, dient deze fractie
een bedrag van € 3.433,85 te restitueren.
Voor de verdere inhoud wordt verwezen naar het
rapport van bevindingen.
6. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf )
nvt
7. Communicatie
nvt
8. Verdere
procedure
Raadsvergadering 26 juni met de jaarrekening 2007
Bijlagen:
·
Rapport van bevindingen Deloitte accountants
Stuk
De raad der gemeente
Delft,
gelezen het voorstel van
het presidium van 9 juni 2008;
gelet op artikel 198 van
de gemeentewet;
b e s l u i t :
1. Kennisnemen van het accountantsrapport
“rekening en verantwoording vergoeding raadsfracties 2007”
2. Het vaststellen van de bedragen van de
uitgaven van fracties in 2007, de reservering van de fracties voor 2008 en de
daaraan verbonden verrekening van de bedragen die niet binnen de verordening
vallen.
Aldus vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van 26 juni 2008.
,burgemeester.
,griffier.
Pagina:
1
[JMP1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium
Pagina:
1
[JMP2]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP3]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.