Raadsvoorstel                                                                 

 

 

Van                 : het college van Burgemeester en Wethouders[JMP1]                 

Datum              : 4 maart 2008[JMP2] 

Pfh.                 : S.C.C.M. Bolten[JMP3]                         

Steller              : H.R. Diemers[JMP4]                            

tel.nr.               : 2195326[JMP5] 

e-mail               : rdiemers@delft.nl[JMP6] 

Programma        : Werk, inkomen en emancipatie[JMP7]                 

Registratie nr.     : 338676[JMP8] 

Stuk                 : 50 I

 

Onderwerp     : Een nieuwe opzet voor het panel werk en inkomen[JMP9] 

 

Gevraagde beslissing:

1.               akkoord gaan met de nieuwe Verordening Inspraak Werk en Inkomen 2008

2.               akkoord gaan met het intrekken van de huidige Verordening Inspraak Werk en Inkomen.[JMP10] 

 

 

Samenvatting

Het panel werk en inkomen adviseert het college en de Raad over het gemeentelijk beleid op het gebied van werk en inkomen. Het panel wordt gevormd door vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties die zich bezig houden met diverse activiteiten op het gebied van werk en inkomen, zoals belangenbehartiging en voorlichting.

Sinds de oprichting van het panel is de ervaringsdeskundigheid binnen het panel verminderd. De deelnemende organisaties hebben moeite om nieuwe vertegenwoordigers voor het panel te werven. De doorstroming binnen het panel is dan ook gering. Om de deskundigheid binnen het panel te vergroten wordt voorgesteld een aantal niet aan een organisatie verbonden leden te werven, de deelnemende organisaties middels  inspanningsverplichting te vragen regelmatig nieuwe vertegenwoordigers te werven. Dit impliceert dat de huidige verordening moet worden aangepast.

 

1.       Aanleiding

Het feit dat de samenstelling van het panel wordt gewijzigd betekent dat de verordening moet worden aangepast. Een nieuwe verordening wordt u hierbij aangeboden. Met het van kracht worden van deze verordening komt de oude verordening te vervallen.[JMP11] 

 

2.       Bevoegdheid

Het vaststellen van een verordening, alsmede het intrekken van een bestaande verordening is een bevoegdheid van de Raad.[[JMP12] 

 

3.       Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

De oude verordening is van kracht geworden met het van kracht worden van de Wet werk en bijstand. Sindsdien is de ervaringsdeskundigheid binnen het Panel afgenomen.[JMP13] 

 

4.       Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

Het beoogde effect is, door het benoemen van enkele niet aan een organisatie verbonden leden, dat de ervaringsdeskundigheid binnen het Panel Werk en Inkomen wordt vergroot.[JMP14] 

 

5.       Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

Na het van kracht worden van deze verordening zal gestart worden met een campagne om deze onafhankelijke leden te werven.

 

6.       Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

De kosten hiervan passen binnen de eigen begroting van het Panel Werk en Inkomen[JMP15] .

 

7.       Communicatie

Wervingscampagne en het publiceren van het van kracht worden van de aangeboden verordening[JMP16] .

 

8.       Verdere procedure

Campagne, en het vaststellen van een huishoudelijk reglement.

 

 

Bijlagen:

·        Verordening Inspraak Werk en Inkomen 2008[JMP17] .

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                  ,secretaris.




Stuk 50 II

338676[JMP18] 

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 4 maart 2008;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de Verordening Inspraak Werk en Inkomen 2008 onder gelijktijdige intrekking van de huidige Verordening Inspraak Werk en Inkomen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2008.

 

 

 

                                                ,burgemeester.

 

 

 

                                                ,griffier.

 

 


Pagina: 1
 [JMP1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium

Pagina: 1
 [JMP2]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP3]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan

Pagina: 1
 [JMP4] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.

Pagina: 1
 [JMP5]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel.

Pagina: 1
 [JMP6] Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.

Pagina: 1
 [JMP7]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting

Pagina: 1
 [JMP8]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP9]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.

Pagina: 1
 [JMP10]Hier komen puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.

Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.

 

Pagina: 1
 [JMP11]Hier wordt de aanleiding weergegeven waarom het voorstel wordt aangeboden aan de raad.

a.      er doet zich een probleem voor

b.      het betreft een cyclisch document

c.      op verzoek van de raad

d.      …..

 

Pagina: 1
 [JMP12]Hier wordt ingegaan op de bevoegdheden. Welk orgaan is bevoegd een besluit te nemen of waarom gaat de informatie naar de raad toe. Dit kan gaan om redenen van bijvoorbeeld:

q    Kaderstelling

q    Budgetrecht

q    Actieve informatieplicht

q    Anders………

Tevens dient aangegeven te worden waarop dat gebaseerd is, bijvoorbeeld voorvloeiend uit:

q    Gemeentewet artikel….

q    Verordening x

q    …….

 

Pagina: 1
 [JMP13]Hier wordt kort ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen. Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het voorliggende besluit wordt genomen.

Pagina: 1
 [JMP14]Wat wordt er beoogd met het voorstel, wanneer is de uitvoering van het voorstel succesvol. Er wordt een relatie gelegd met de beoogde effecten die zijn opgenomen in de programmabegroting. In de meeste gevallen gaat het om een bijdrage die het voorstel levert om het beoogde effect (uit de programmabegroting) te bereiken. Het gaat daarbij om zoveel mogelijk SMART-geformuleerde output informatie.

Pagina: 1
 [JMP15]In dit deel worden de financiële consequenties beschreven. Het gaat hier om de dekking van het raadsvoorstel. Zijn er extra (structurele/incidentele) middelen voor nodig en waar wordt dat uit gedekt. Financiële afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting vergen te allen tijde een beslispunt in het voorstel. Zie bijlage voor verdere specificering.

Pagina: 1
 [JMP16]Ondervinden anderen gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het verdere vervolg.

Pagina: 1
 [JMP17] Stukken die relevant zijn voor de bestuurlijke besluitvorming en tijdens de vergadering een relevante rol kunnen spelen worden hier puntsgewijs benoemd. Op termijn is het de bedoeling om alleen het raadsvoorstel nog fysiek te verzenden naar de raad. Bijlagen worden allen via het RIS aangeboden. In een enkel geval kan een bijlage ter inzage worden gelegd. Dit is als er geen digitaal exemplaar beschikbaar is of indien er geheimhouding is opgelegd door het college. Voor dit laatste gelden strenge eisen die in de wet zijn vastgelegd. Tussen haakje wordt achter de titel van de bijlage gezet of het beschikbaar is via RIS, Ter inzage en of onder geheimhouding valt.

Pagina: 1
 [JMP18]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.