Van :
het college van Burgemeester en Wethouders[JMP1]
Datum :
4 maart 2008[JMP2]
Pfh. :
S.C.C.M. Bolten[JMP3]
Steller :
H.R. Diemers[JMP4]
tel.nr. : 2195326[JMP5]
e-mail : rdiemers@delft.nl[JMP6]
Programma :
Werk, inkomen en emancipatie[JMP7]
Registratie nr. :
338676[JMP8]
Stuk : 50 I
Onderwerp : Een nieuwe opzet voor het panel werk en
inkomen[JMP9]
Gevraagde beslissing:
1.
akkoord
gaan met de nieuwe Verordening Inspraak Werk en Inkomen 2008
2.
akkoord
gaan met het intrekken van de huidige Verordening Inspraak Werk en Inkomen.[JMP10]
Het panel werk en inkomen adviseert het college en
de Raad over het gemeentelijk beleid op het gebied van werk en inkomen. Het
panel wordt gevormd door vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties
die zich bezig houden met diverse activiteiten op het gebied van werk en
inkomen, zoals belangenbehartiging en voorlichting.
Sinds
de oprichting van het panel is de ervaringsdeskundigheid binnen het panel
verminderd. De deelnemende organisaties hebben moeite om nieuwe vertegenwoordigers
voor het panel te werven. De doorstroming binnen het panel is dan ook gering.
Om de deskundigheid binnen het panel te vergroten wordt voorgesteld een aantal
niet aan een organisatie verbonden leden te werven, de deelnemende organisaties
middels inspanningsverplichting te
vragen regelmatig nieuwe vertegenwoordigers te werven. Dit impliceert dat de
huidige verordening moet worden aangepast.
1. Aanleiding
Het
feit dat de samenstelling van het panel wordt gewijzigd betekent dat de
verordening moet worden aangepast. Een nieuwe verordening wordt u hierbij
aangeboden. Met het van kracht worden van deze verordening komt de oude
verordening te vervallen.[JMP11]
2. Bevoegdheid
Het
vaststellen van een verordening, alsmede het intrekken van een bestaande verordening
is een bevoegdheid van de Raad.[[JMP12]
3. Historie / relatie met eerdere besluiten/
proces
De
oude verordening is van kracht geworden met het van kracht worden van de Wet
werk en bijstand. Sindsdien is de ervaringsdeskundigheid binnen het Panel
afgenomen.[JMP13]
4. Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)
Het
beoogde effect is, door het benoemen van enkele niet aan een organisatie
verbonden leden, dat de ervaringsdeskundigheid binnen het Panel Werk en Inkomen
wordt vergroot.[JMP14]
5. Wat gaan we daarvoor doen?
(Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Na
het van kracht worden van deze verordening zal gestart worden met een campagne
om deze onafhankelijke leden te werven.
6. Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf
)
De
kosten hiervan passen binnen de eigen begroting van het Panel Werk en Inkomen[JMP15].
7. Communicatie
Wervingscampagne
en het publiceren van het van kracht worden van de aangeboden verordening[JMP16].
8. Verdere procedure
Campagne,
en het vaststellen van een huishoudelijk reglement.
Bijlagen:
·
Verordening
Inspraak Werk en Inkomen 2008[JMP17].
Hoogachtend,
Het college van burgemeester
en wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk 50 II
338676[JMP18]
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 4 maart
2008;
b e s l u i t :
vast te stellen de Verordening Inspraak Werk en
Inkomen 2008 onder gelijktijdige intrekking van de huidige Verordening Inspraak
Werk en Inkomen.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 27 maart 2008.
,burgemeester.
,griffier.
Pagina:
1
[JMP1]In de meeste gevallen
betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook
afkomstig zijn van het presidium
Pagina:
1
[JMP2]Dit betreft de datum
van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand
aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit
in.
Pagina:
1
[JMP3]Hier komen de
initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan
Pagina:
1
[JMP4] Hier vul je de naam
van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze
persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.
Pagina:
1
[JMP5]Hier staat het
telefoonnummer van de steller van het voorstel.
Pagina:
1
[JMP6] Het e-mail adres van
de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.
Pagina:
1
[JMP7]Hier komt de naam te
staan van het betreffende programma uit de programmabegroting
Pagina:
1
[JMP8]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.
Pagina:
1
[JMP9]Hier komt in zeer
korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het
onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen
bij het college doorgeleid worden naar de raad
Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar
“vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het
besluitvormingsformulier staat.
Pagina:
1
[JMP10]Hier komen
puntsgewijs te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de
vorm van beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van
het voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het
gaat alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.
Pagina:
1
[JMP11]Hier wordt de
aanleiding weergegeven waarom het voorstel wordt aangeboden aan de raad.
a. er doet zich een probleem voor
b. het betreft een cyclisch document
c. op verzoek van de raad
d. …..
Pagina:
1
[JMP12]Hier wordt ingegaan
op de bevoegdheden. Welk orgaan is bevoegd een besluit te nemen of waarom gaat
de informatie naar de raad toe. Dit kan gaan om redenen van bijvoorbeeld:
q Kaderstelling
q Budgetrecht
q Actieve informatieplicht
q Anders………
Tevens dient aangegeven te worden waarop dat gebaseerd is, bijvoorbeeld voorvloeiend uit:
q Gemeentewet artikel….
q Verordening x
q …….
Pagina:
1
[JMP13]Hier wordt kort
ingegaan op de historie van het dossier en de eerdere besluiten genomen.
Bovendien wordt, indien relevant, aangegeven welke stap in het proces met het
voorliggende besluit wordt genomen.
Pagina:
1
[JMP14]Wat wordt er beoogd
met het voorstel, wanneer is de uitvoering van het voorstel succesvol. Er wordt
een relatie gelegd met de beoogde effecten die zijn opgenomen in de
programmabegroting. In de meeste gevallen gaat het om een bijdrage die het
voorstel levert om het beoogde effect (uit de programmabegroting) te bereiken.
Het gaat daarbij om zoveel mogelijk SMART-geformuleerde output informatie.
Pagina:
1
[JMP15]In dit deel worden de
financiële consequenties beschreven. Het gaat hier om de dekking van het
raadsvoorstel. Zijn er extra (structurele/incidentele) middelen voor nodig en
waar wordt dat uit gedekt. Financiële afwijkingen ten opzichte van de
programmabegroting vergen te allen tijde een beslispunt in het voorstel. Zie
bijlage voor verdere specificering.
Pagina:
1
[JMP16]Ondervinden anderen
gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In
sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het
verdere vervolg.
Pagina:
1
[JMP17] Stukken die relevant
zijn voor de bestuurlijke besluitvorming en tijdens de vergadering een
relevante rol kunnen spelen worden hier puntsgewijs benoemd. Op termijn is het
de bedoeling om alleen het raadsvoorstel nog fysiek te verzenden naar de raad.
Bijlagen worden allen via het RIS aangeboden. In een enkel geval kan een
bijlage ter inzage worden gelegd. Dit is als er geen digitaal exemplaar
beschikbaar is of indien er geheimhouding is opgelegd door het college. Voor
dit laatste gelden strenge eisen die in de wet zijn vastgelegd. Tussen haakje
wordt achter de titel van de bijlage gezet of het beschikbaar is via RIS, Ter
inzage en of onder geheimhouding valt.
Pagina:
1
[JMP18]Het registratienummer
dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.