Raadsvoorstel                                                                 

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                 : college van B&W[JMP1] 

Datum              : 22-4-2008[JMP2] 

Pfh.                 : Wethouder Bolten[JMP3] 

Steller              : Michel Noordermeer, Cherry Prins[JMP4] /Cherry Prins

tel.nr.               : 2195323[JMP5] 

e-mail               : mnoordermeer@delft.nl[JMP6] 

Programma        : Arbeidsmarkt, Inkomen en Emancipatie[JMP7] 

Registratie nr.     : 352489[JMP8] 

Stuk                 : [JMP9] 84 I

 

Onderwerp     : Stichting Urgente Noden Delft[JMP10] 

 

Gevraagde beslissing:

 

Eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het conceptbesluit van het college d.d. 22 april 2008 zoals dat in het raadsvoorstel is voorgelegd op grond van artikel 160 lid 2 van de Gemeentewet.

 

 

 

Samenvatting

Ondanks alle regelingen op het terrein van inkomen en bestaanszekerheid kunnen individuele burgers van Delft toch worden geconfronteerd met financiële problemen en daarmee in (ernstige) nood komen. Problemen waarvoor de geldende wet- en regelgeving, zoals de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) en overige voorzieningen in het kader van het gemeentelijke beleid niet of niet tijdig in een oplossing kunnen voorzien.

Het is gewenst voor die situaties een brede, gelijkwaardige samenwerking op te richten van lokale overheid, het brede veld van hulpverlening, maatschappelijke organisaties en financiers/(nood)fondsen in de vorm van een stichting (een zogenaamde publiek-private samenwerking). 

 

1.       Aanleiding

Ondanks alle regelingen op het terrein van inkomen en bestaanszekerheid kunnen individuele burgers van Delft toch worden geconfronteerd met financiële problemen en daarmee in (ernstige) nood komen. Problemen waarvoor de geldende wet- en regelgeving, zoals de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) en overige voorzieningen in het kader van het gemeentelijke beleid niet of onvoldoende in een oplossing kunnen voorzien. Daarnaast kunnen de procedures die moeten worden gevolgd om voor een bepaalde voorziening in aanmerking te komen er toe leiden dat niet op tijd geholpen kan worden.

 

2.       Bevoegdheid

Op grond van artikel 160 lid 2 van de Gemeenteraad.

 


Stuk 84 I                                                                           pag. 2.

 

 

3.       Historie / relatie met eerdere besluiten/ proces

In de nota ‘minder armoede, meer kansen’, inkomensondersteunende voorzieningen  (kenmerk 20343266)  is de oprichting van een noodfonds aangekondigd. Dit noodfonds is bedoeld voor Delftenaren die tussen wal en schip vallen en niet voldoen aan de voorwaarden van voorzieningen maar wel urgent eenmalig financiële hulp nodig hebben.

 

4.       Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)

Meer Delftenaren die buiten de boot vallen, financiële hulp bieden, zodat zij (opnieuw) zelfredzaam en economisch zelfstandig kunnen leven;

 

5.     Wat gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)

Het tot stand brengen van een stichting met als doelstelling:

Het voorzien in materiele noden van personen, indien en voor zover in deze noden niet tijdig en of adequaat kan worden voorzien op grond van de Wet Werk en Bijstand of van enig andere wettelijke regeling.

De beoordeling hiervan is aan het bestuur van de stichting. Het betreft in principe eenmalige hulp.

 

De stichting heeft als taak:

 

6.       Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf )

 

In de nota Eenmalige Rijksbijdrage Bijzondere Bijstand (kenmerk 20162496, 2006) is een bedrag van € 175.000,- vastgesteld voor het oplossen van knelpunten welke tijdens de anti-armoedeconferentie 2006 zijn geconstateerd. Als belangrijkste knelpunt kwam naar voren dat mensen met een laag inkomen kosten moeten maken voor voorzieningen die zij pas later vergoed krijgen (bijvoorbeeld gehoortoestel of aanschaf computer). Door het ontbreken van de mogelijkheid het geld voor te schieten zien zij van een aanvraag af. Met een ‘startkapitaal’ binnen de bijzondere bijstand kunnen deze bedragen voor aanvragers worden voorgeschoten.

De bijzondere bijstand en hieraan gekoppelde regelingen kennen echter de mogelijkheid klanten een voorschot te verstrekken. In de nota Inkomensondersteunende Voorzieningen (kenmerk 20343266) is, in het kader van pro-actief armoedebeleid, vastgesteld deze mogelijkheid optimaal te benutten. Het is daarom niet nodig als gemeente een startkapitaal te reserveren zoals in de nota Eenmalige Rijksbijdrage Bijzondere Bijstand is vastgesteld.

 


Stuk 84 I                                                                  pag. 3.

 


Voorgesteld wordt dit geld te herbestemmen en te gebruiken voor de kosten van de oprichting van Stichting Urgente Noden Delft (circa € 30.000,-), de benodigde 0,5 fte (circa  € 35.000,-) voor het eerste en tweede jaar en het restant (circa € 75.000,-.) als bijdrage aan de stichting voor het bieden van noodhulp. 

In het kader van de jaarrekening is het budget  van € 175.000,- inmiddels overgeheveld naar 2008/2010.

Eerste helft  2010 vindt een evaluatie van het functioneren van de stichting plaats

(doel, bereik,  resultaat, samenwerking etc). Op basis van deze resultaten kan het vervolg worden bepaald.

 

De bijdrage van de gemeente aan de oprichtingskosten kan lager uitvallen door bijdragen van fondsen o.a. Fonds 1818 waardoor het bedrag voor de noodhulp hoger wordt.

 

7.       Communicatie

Er zijn geen specifieke acties nodig wat betreft communicatie.

 

8.       Verdere procedure

Voor de operationalisering en oprichting van de Stichting Urgente Noden Delft wordt de directeur van Stichting Samenwerking voor Urgente Noden ingehuurd. Deze stichting heeft ervaring met het oprichten van dit soort stichtingen in diverse steden. De directeur gaat op zoek naar partners (zoals fondsen, bedrijven, maatschappelijke organisaties)  en zorgt voor de daadwerkelijke oprichting van de stichting (inclusief opstellen convenant, statuten, voorbereiden website, aanvraagformulieren, folders etc).

De oprichting van de stichting staat op 9 juni 2008 gepland. Op dezelfde datum werd in 1936 in Delft  het Comité  Bijzondere Noden opgericht.

 

Bijlagen:

·        geen

 

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeesters.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps                  ,secretaris.

 

 


Raadsbesluit                                                                                      

 

 

Datum              : 29-05-2008[JMP11] 

Registratie nr.     : [JMP12] 352489

Stuk                 : 84 II

 

Onderwerp         : Stichting Urgente Noden Delft. [JMP13] 

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van het college van 22 april 2008;

 

BESLUIT:

 

·        Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het conceptbesluit van het college d.d. 22 april 2008 zoals dat in het raadsvoorstel is voorgelegd op grond van artikel 160 lid 2 van de Gemeentewet.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 mei 2008.

 

 

 

                   ,burgemeester.

 

 

 

                   ,griffier.

 

 

 


Pagina: 1
 [JMP1]In de meeste gevallen betreft dit het college van B&W, In sommige gevallen kan een voorstel ook afkomstig zijn van het presidium

Pagina: 1
 [JMP2]Dit betreft de datum van de vergadering van het Presidium, in principe de derde maandag voorafgaand aan de raad. (zie RIS) evt kan dit opengelaten worden dan vult de griffie dit in.

Pagina: 1
 [JMP3]Hier komen de initialen en achternaam van de betreffende portefeuillehouder te staan

Pagina: 1
 [JMP4] Hier vul je de naam van de steller van het stuk in. Raadsleden kunnen contact opnemen met deze persoon over (technisch) inhoudelijke vragen.

Pagina: 1
 [JMP5]Hier staat het telefoonnummer van de steller van het voorstel.

Pagina: 1
 [JMP6] Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.

Pagina: 1
 [JMP7]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting

Pagina: 1
 [JMP8]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP9]Dit betreft het raadsstuknummer, de griffie vult dit nummer in.

Pagina: 1
 [JMP10]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.

Pagina: 1
 [JMP11]Dit betreft de datum van de vergadering de gemeenteraad.

Pagina: 1
 [JMP12]Het registratienummer dat ook op het besluitvormingsformulier wordt gezet.

Pagina: 1
 [JMP13]Hier komt in zeer korte bewoordingen (max. 3 –4 woorden)het onderwerp te staan. Het gaat om het onderwerp en niet om de procedure, omdat soms slechts onderdelen die voorliggen bij het college doorgeleid worden naar de raad  Dus niet “evaluatie en vaststellen nieuwe legesverordening” maar “vaststellen legesverordening” Dit is in principe de titel die ook op het besluitvormingsformulier staat.