Van : college van B&W[JMP1]
Datum : 27 mei 2008
Pfh. : Saskia Bolten[JMP2]
Steller : Guido Bindels
tel.nr. : [JMP3]2151422
e-mail : [JMP4]gbindels@combiwerk.nl
Programma : [JMP5]Arbeidsmarkt,
Inkomen en Emancipatie
Registratie
nr. : 358512
Stuk : 96 I
Onderwerp : Modernisering Wet sociale werkvoorziening
Gevraagde
beslissing:
·
In te
stemmen met de nota ‘Modernisering WSW’ en de bijbehorende uitgangspunten en
voorstellen.
·
In te
stemmen met de verordening Wachtlijstbeheer.
·
In te
stemmen met de verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken.
·
In te
stemmen met de verordening Cliëntparticipatie.
In de Tweede Kamer is op 6
november jl. de Wet Modernisering Wet Sociale Werkvoorziening aangenomen. Per 1
januari 2008 is de wet van kracht. De verordeningen moeten voor 1 juli 2008
vastgesteld zijn in de Gemeenteraad. Deze nota en de bijbehorende verordeningen
worden aangeboden in de gemeenten van het bedieningsgebied van de uitvoerder
van Wet Sociale Werkvoorziening Combiwerk. Deze vier gemeenten zijn Delft,
Midden-Delfland, Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp. In de kern betekent deze
wet: beleidsregie bij de gemeenten, bevorderen werken bij reguliere werkgever
als de sociale opgave en meer rechten voor de SW-geïndiceerden. In deze nota
wordt de lokale beleidsruimte ingevuld, met name ten aanzien van
wachtlijstbeheer, persoonsgebonden budget begeleid werken en
cliëntparticipatie. De sw-raad in oprichting heeft in de vergadering van 14 mei
2008 unaniem positief geadviseerd over de stukken.
1. Aanleiding
Landelijk en lokaal bestaat de
wens om meer mensen met een Sw-indicatie zo regulier mogelijk te laten werken.
Dit is gekoppeld aan het idee om die ambitie zo veel mogelijk lokaal
beleidsmatig vorm te geven en uit te voeren. Om die wens en ambitie vorm te
geven is landelijk de Wet sociale werkvoorziening gemoderniseerd. Per 1 januari
2008 is de gemoderniseerde wet van kracht. Binnen die wet is er lokale
beleidsruimte aanwezig, die ingevuld moeten worden, bv in verordeningen
wachtlijstbeheer, PGB begeleid werken en cliëntparticipatie. De verordeningen
moeten voor 1 juli 2008 vastgesteld zijn in de Gemeenteraad.
2. Historie
/ relatie met eerdere besluiten/ proces
College en raad zijn in de maanden
december 2007 en januari 2008, middels een informatiememo (kenmerk 20361628) geïnformeerd over de
kernpunten en het proces van de nieuwe wetgeving. Daarnaast is in eerdere
meerjarenplannen van Combiwerk gerefereerd aan de wetswijziging.
3. Wat
willen we bereiken? (Beoogd effect)
Een kwaliteitsvolle beleidsmatige
en uitvoeringsgewijze implementatie van de Modernisering van de Wsw. Het
beoogde effect daarbij is:
-
zoveel mogelijk mensen met een Sw-indicatie zo regulier
mogelijk aan het werk gaan.
-
mensen met een sw-indicatie gebruik maken van hun rechten,
bv. In de vorm van een PGB of hun stem laten horen in een cliëntenraad.
-
Gemeente de doelstellingen regisseert.
4. Wat
gaan we daarvoor doen? (Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
-
Regie; Combiwerk verzorgt het beleid en de uitvoering voor
de Sociale werkvoorziening. Regionaal
is er overleg op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Daarmee ontstaat in
gemeenschappelijk overleg regie op de sociale werkvoorziening. Daarbij wordt
uniformiteit nagestreefd voor de vier gemeenten. Combiwerk borduurt in de
strategische plannen voort op de lijnen van het beleid van de gemeente Delft.
Contract-gemeenten worden gebonden middels meerjarige
samenwerkingsovereenkomsten.
-
Financiën; De rijkssubsidie gaat via gemeenten één-op-één
over naar Combiwerk.
-
Wachtlijstbeheer; De gemeente heeft de beleidsvrijheid om
beleid op te stellen voor criteria wachtlijstbeleid, intrekken indicatie en
benoemen prioritaire doelgroepen. Lokale poortwachter en zuiver
wachtlijstbeleid is daarbij de filosofie. ‘Vervuiling’ van de wachtlijst wordt
tegengegaan. Bij de instroom van de wachtlijst is het uitgangspunt om mensen
naar een zo regulier mogelijke functie toe te leiden. Dat wil zeggen dat mensen
vanuit de wachtlijst bij voorkeur aan de slag gaan in een functie in de vorm
van een begeleid werken, detachering of werken op locatie. De volgende
prioritaire doelgroepen komen in aanmerking om met voorrang in te stromen van
de wachtlijst: 1. Jongeren tot 23 jaar met een SW-indicatie, 2. Mensen die direct
via de Begeleid werken-regeling aan de slag kunnen, 3. Begeleid werken door
middel van een PGB. Dit is vastgelegd in de verordening.
-
Persoonsgebonden Budget begeleid werken. In feite is de
nieuw voorgestelde regeling van het PGB een mogelijkheid voor de cliënt om zelf
initiatief te nemen een begeleid werken plek te organiseren. Indien een Sw’er
gebruik wil maken van zijn PGB-recht, schakelt hij een andere
begeleidingsorganisatie in dan Combiwerk. De rechten, plichten, vergoedingen en
procedurele bepalingen zijn vastgelegd in een verordening.
-
Cliëntparticipatie. Via Cliëntenparticipatie krijgen
Wsw-geïndiceerden meer recht van inspraak op het beleid over de Wsw.
Belangrijkste kenmerken van cliëntparticipatie:
·
Alle beleidszaken, niet zijnde
OR-verantwoordelijkheden zijn bespreekbaar en adviesbaar.
·
Deelnemers zowel werkzaam alswel van de wachtlijst.
·
Adviseert aan College van Burgemeester en Wethouders en
Gemeenteraad. Directe gesprekspartner is de wethouder Combiwerk. Bij de
ondernemingsraad is bijvoorbeeld de algemeen directeur gesprekspartner.
In het bedieningsgebied van Combiwerk is de keuze gemaakt
voor de vorming van één SW-raad om cliëntenparticipatie een goede plek te
geven. Iedereen woonachtig in Delft, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland en Midden-Delfland
en in bezit van een SW-indicatie mag deelnemen aan de SW-raad. Inmiddels is er
een sw-raad in oprichting actief. De sw-raad in oprichting heeft unaniem
positief geadviseerd over deze nota en bijbehorende verordeningen. Het voorstel
is om de leden van de sw-raad in oprichting te benoemen. Er is tevens een
voorstel voor de benoeming van een voorzitter en secretaris. De rechten,
plichten enz staan vermeld in de bijgevoegde verordening en huishoudelijk
reglement.
5. Wat
mag het kosten? (Financiële paragraaf )
Deze modernisering van de Wet
sociale werkvoorziening heeft geen financiële consequenties voor de Gemeente
Delft. Dit vanwege de constructie van gemeentelijke uitvoeringsorganisatie in
de vorm van Combiwerk.
6. Verdere
procedure
Na besluitvorming in college en
raad zal in 2008 het beleid verder worden uitgevoerd door de
uitvoeringsorganisatie Combiwerk. Middels het meerjarenplan Combiwerk en
kwartaalrapportages kan college en raad de voortgang en de effecten van dit beleid
monitoren.
Bijlagen:
-
Datum : 26 juni 2008
Registratie
nr. : 346060
Stuk : 96 II
Onderwerp : Modernisering Wet sociale werkvoorziening
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het
college van 27 mei 2008;
BESLUIT:
·
In te
stemmen met de nota ‘Modernisering WSW’ en de bijbehorende uitgangspunten en
voorstellen.
·
In te
stemmen met de verordening Wachtlijstbeheer.
·
In te
stemmen met de verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken.
·
In te
stemmen met de verordening Cliëntparticipatie.
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 26 juni 2008.