Van :
Presidium
Datum :
8 september 2008
Indiener :
Presidium
Steller :
Griffier
tel.nr. : 219 7952
e-mail : lvluyk@delft.nl[JMP1]
Programma :
Bestuur en Organisatie[JMP2]
Registratienr. :
Stuk :
Onderwerp : Reglement van Orde van de gemeenteraad
en Verordening op de
Raadscommissies, nieuwe commissie-indeling
Gevraagde beslissingen:
Raadsbesluit A
1.
Vaststellen
van het Reglement van Orde van de gemeenteraad 2008;
2.
Intrekken
van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de
gemeenteraad van Delft.
3.
Vaststellen
van de Verordening op de raadscommissies 2008 (Commissieverordening 2008);
4.
Intrekken
de Verordening op de raadscommissies 2002.
Op
voorstel van het Presidium heeft de raad op 10 juli 2008 ingestemd met de
nieuwe werkwijze van de raad en de raadscommissies. De nieuwe werkwijze maakt
een aantal wijzigingen noodzakelijk in het Reglement van Orde van de raad (RvO)
en de Verordening op de raadscommissies 2002. Met dit raadsvoorstel worden de
benodigde aanpassingen geregeld. Tevens wordt een aantal aanvullende
wijzigingen voorgesteld die of meer technisch van aard zijn danwel voortkomen
uit eerdere discussies.
Na
vaststelling door de raad zullen het nieuwe RvO en de commissieverordening op 1
november a.s. van kracht worden.
Als
bijlage is de notitie ‘nieuwe werkwijze raad’ bijgevoegd alsmede de collegereactie
d.d. 4 juni 2008 en de aanvullende brief daarop van het presidium.
De
raad heeft in het kader van de nieuwe werkwijze verder uitgesproken om het
aantal vaste raadscommissies per 1 januari 2009 terug te brengen naar vier. Om
planningtechnische redenen heeft het presidium in dit raadsvoorstel al een
voorstel voor de nieuwe commissie-indeling opgenomen zodat commissieleden en
collegeleden hier voor 2009 rekening mee kunnen houden.
De
raad zal dit najaar nog een keuze maken in het gewenste commissiemodel (het
zgn. ‘Amersfoortse’ model of handhaving van het huidige commissiestelsel). Het
aantal commissies zal in beide varianten vier bedragen.
In
het raadsvoorstel zijn alle wijzigingsvoorstellen opgenomen. In drie
afzonderlijke raadsbesluiten zijn opgenomen:
-
het
(geconsolideerde) Reglement van orde gemeenteraad 2008 (raadsbesluit A)
-
de
(geconsolideerde) Verordening op de raadscommissies 2008 (raadsbesluit B)
-
de
nieuwe commissie-indeling per 1 januari 2009 (raadsbesluit C).
Het
nieuwe Reglement van Orde wordt in het kader van de nieuwe werkwijze
inhoudelijk niet ingrijpend gewijzigd. Wel doet het presidium een aantal
aanvullende voorstellen met betrekking tot de organisatie, redactie en
toelichting.
Het
aantal toelichtingen is uitgebreid, onder meer met de tekst van relevante
artikelen in de Gemeentewet. Voor de leesbaarheid zijn deze direct na de
desbetreffende artikelen cursief in het reglement opgenomen.
Het
presidium stelt de raad de navolgende wijzigingen voor. [1]
De
inhoudsopgave wordt vervangen door een index die na vaststelling aan het RvO
zal worden toegevoegd. Dat maakt het eenvoudiger de relevante bepalingen op te
zoeken.
De
definities van raad en college zij
toegevoegd.
Aan
het eerste lid wordt voor de goede orde toegevoegd dat de voorzitter van de
raad tevens belast is met het formuleren van de door de vergadering te
beslissen vraagpunten en conclusies.
Artikel
3 (griffier, 3)
Voorgesteld
wordt om in dit artikel de recent ingevoerde praktijk op te nemen dat de
griffier de integriteitsverklaring tekent in een raadsvergadering alvorens deze
zijn ambt aanvaardt. Deze verklaring wordt ten overstaan van de gemeenteraad
door de voorzitter van de raad voorgelezen en ter vergadering ondertekend door
de voorzitter van de raad en de griffier.
In
lijn met de bepalingen in de Gemeentewet geldt hetzelfde voor de
plaatsvervangend griffier.
Artikel
3a (secretaris, vervalt)
Dit
artikel vervalt. Het is niet nodig een bepaling op te nemen dat de raad de
gemeentesecretaris kan uitnodigen aan de beraadslagingen deel te laten nemen.
Het staat de raad vrij derden uit te nodigen om aan de beraadslaging deel te
nemen.
-
In het artikel betreffende het presidium wordt opgenomen dat de stukken en
besluitenlijsten van het presidium niet openbaar zijn. Deze
vergaderingen hebben immers een sterk intern en huishoudelijk karakter. De
stukken worden aan de presidiumleden en de fractievoorzitters toegezonden zodat
elke fractie is geïnformeerd.
Zaken die eventueel besluitvorming behoeven worden in een
openbare commissie- of raadsvergadering besproken.
Indien
nodig vindt terugkoppeling vanuit de presidiumvergadering in de richting van
het college plaats via de griffier.
-
Verder wordt de beschrijving van de samenstelling van het presidium aangepast
zodat het presidium bestaat uit: de commissievoorzitters, de plaatsvervangers
en de burgemeester. Hij is als voorzitter van de raad een reguliere deelnemer
van het presidium.
-
Aan het vierde lid wordt toegevoegd dat het presidium jaarlijks de vergaderdata
voor de raad en commissies vaststelt. Commissies kunnen immers zelf in
voorkomende gevallen aanvullende vergaderdata bepalen zonder dat tussenkomst
van het presidium nodig is.
-
Tevens wordt de passage geschrapt dat het presidium de gemeentesecretaris of
leden van het college in de vergadering kan uitnodigen. De reden is dezelfde
als bij artikel 3a.
-
Daarnaast zal het presidium als regel niet meer hoeven bepalen in welke
raadscommissie onderwerpen worden behandeld. Dit wordt via de doorlopende lijst
geregeld door de griffie en de commissievoorzitters en uiteindelijk
geaccordeerd door de raad die elke maand de doorlopende lijst formeel
vaststelt. Indien de commissies er onderling niet uit zouden komen, komt het
presidium uiteraard in beeld. Hiermee komt het huidige negende lid te
vervallen.
-
Tot slot wordt voorgesteld een bepaling toe te voegen dat voorstellen die
uitgaan van het presidium en die kunnen leiden tot besluitvorming in de raad,
door het presidium tijdig ter kennis worden gebracht van het college. Hierdoor
wordt het college in de gelegenheid gesteld om desgewenst vóór de
raadsbehandeling met een reactie te komen.
-
In lijn met het presidium wordt in dit artikel opgenomen dat de stukken en
besluitenlijsten van het fractievoorzitteroverleg niet openbaar zijn. Deze vergaderingen hebben evenals de presidiumvergaderingen
immers een sterk intern en huishoudelijk karakter. De stukken worden aan
alle fractievoorzitters toegezonden zodat elke fractie is geïnformeerd. Zaken die eventueel besluitvorming behoeven worden in een
openbare commissie- of raadsvergadering besproken.
Indien
nodig vindt terugkoppeling vanuit de presidiumvergadering in de richting van
het college plaats via de griffier.
-
Ook in dit artikel wordt de passage geschrapt dat de gemeentesecretaris of
leden van het college kunnen worden uitgenodigd. De reden is dezelfde als bij
artikel 3a.
-
Tevens wordt de taakomschrijving van het fractievoorzittersoverleg
vereenvoudigd in die zin dat dit overleg alle zaken behandelt die niet binnen
de omschreven taak van het presidium vallen.
Aan
dit artikel wordt aan de term geloofsbrieven de passage toegevoegd ‘en de
daarop betrekking hebbende stukken’. Die stukken kunnen immers informatie
bevatten die relevant zijn voor het onderzoek van de geloofsbrieven.
Verder
is de toelichting uitgebreid met de praktische gang van zaken tijdens
tussentijdse installatie van raadsleden en is de benoeming van wethouders -
ongewijzigd - in een apart artikel opgenomen.
Voorgesteld
wordt om aan dit artikel toe te voegen dat afgesplitste fracties worden aangeduid
met de naam (namen) van degenen die de fractie vormt (vormen). Dit voorkomt
discussies over onduidelijke namen of de vraag wie als afgesplitste fractie de
oorspronkelijke naam mag voeren.
Dit
geldt uiteraard alleen voor toekomstige afsplitsingen.
Aan
dit artikel wordt gewijzigd dat de verzending van de raadsagenda en stukken een
week voor de vergadering plaatsvindt. Dit zal het aantal nazendingen sterk
verminderen.
Dit
artikel kan worden geschrapt. Het
uitnodigen van collegeleden (art. 8a) is al geregeld in de Gemeentewet (artikel
21). Het recht van collegeleden om aanwezig te mogen zijn kan niet worden
aangevuld met een ‘kan’-bepaling.
Dit
artikel wordt ondergebracht bij artikel 19 over de volgorde van de sprekers.
De
passage in het tweede lid ‘en heft hij de vergadering op’ wordt geredigeerd
tot: ‘Vervolgens deelt de voorzitter mee dat de vergadering niet kan worden
gehouden’.
Artikel
16 (notulen, 18)
-
Het is niet nodig de naam van de gemeentesecretaris expliciet in de notulen te
noemen aangezien deze geen formele rol heeft in de vergadering.
-
De term ‘wethouder’ wordt in het vierde lid gewijzigd in ‘collegelid’ aangezien
de burgemeester ook als portefeuillehouder het woord kan voeren.
Aan
dit artikel wordt het volgende tweede lid toegevoegd:
2.
‘In geval van een burgerinitiatief verleent de voorzitter de indiener(s) als
eerste het woord.’
Hiermee
wordt het huidige artikel 8b logisch ondergebracht bij dit artikel.
In
lijn met eerdere artikelen kan de secretaris worden geschrapt in dit artikel.
Artikel
28 (Stemming over amendementen en moties, 30)
-
Aan dit artikel wordt een lid toegevoegd: ‘De voorzitter bepaalt tevens de
volgorde van stemming over de ingediende moties’. Immers, ook moties kunnen
verschillen in verstrekkendheid.
-
Aan het vierde lid wordt toegevoegd: ‘De raad kan de volgorde wijzigen’. Het
kan immers voorkomen dat de uitslag van een motie van invloed is op het
stemgedrag over het voorstel. Deze aanvulling biedt de raad de ruimte om in dat
geval eerst over de motie te stemmen.
Artikel
29 (stemming over personen, 31)
De
toelichting bij het artikel betreffende stemmen over personen (nieuw artikel
31) is aangepast. In geval van voordrachten kan de raad niet op alternatieve
personen stemmen; men kan allen voor of tegen stemmen.. Dat betekent dat er
voor de raad geen mogelijkheid tot afwijken is. Dit is wel het geval bij een
aanbeveling.
Indien
een benoemingsvoorstel op de agenda van de raad wordt opgenomen, zal duidelijk
worden gemaakt of het gaat om een voordracht dan wel een aanbeveling.
Artikel
32 (amendementen, 34)
Toegevoegd
wordt dat amendementen voor de goede orde niet alleen schriftelijk maar ook
‘ondertekend’ moeten worden ingediend.
Artikel
33 (moties, 35)
-
Toegevoegd wordt dat moties voor de goede orde niet alleen schriftelijk maar
ook ‘ondertekend’ moeten worden ingediend.
-
Verder wordt voorgesteld een lid toe te voegen dat regelt dat het college
schriftelijk rapporteert aan de raad hoe zij een aangenomen motie heeft
afgedaan. Dat gebeurt nu niet uniform en voor de transparantie is het gewenst,
dat helder is terug te vinden, hoe de raadsuitspraak is uitgevoerd.
Artikel
36 (schriftelijke vragen, 39)
-
In het artikel is een onderscheid gemaakt tussen vragen aan het bestuursorgaan
college en aan de burgemeester.
-
Aan het tweede lid wordt in lijn met de bestaande praktijk toegevoegd dat
ingediende vragen tevens direct op de website van de gemeenteraad worden
geplaatst.
Artikel
37 (interpellatie, 40)
-
Het vijfde lid bevat voor interpellaties nu een ‘ja, tenzij-bepaling’. De
uitzonderingsgronden lijken limitatief maar zijn dat niet. Immers, de raad zou
bijvoorbeeld ook een interpellatieverzoek kunnen weigeren over een zaak waar
hij geen bevoegdheid heeft. Uiteindelijk is het al dan niet toestaan van een
interpellatie een politieke afweging. Aangezien de interpellatie een zwaar
instrument is dat kan leiden tot een motie van afkeuring, zou uitdrukkelijke
toestemming van de raad (‘ het verlof vragen’, artikel 155, Gemeentewet) meer
voor de hand liggen.
De
nu genoemde uitzonderingsgronden zouden daarbij in de toelichting als toetsingscriteria
kunnen worden opgenomen.
-
Verder wordt in tegenstelling tot de huidige verordening, in dit artikel de
orde tijdens een interpellatie in de toelichting opgenomen in plaats van in een bij de verordening gevoegde
bijlage.
Artikel
38a en 38b) (procedure begroting en verantwoording, 42)
De
twee artikelen zijn ongewijzigd in één artikel samengevoegd.
Artikel
39 (verantwoording lidmaatschap andere organisaties, vervalt)
Voorgesteld
wordt het huidige artikel 39 te laten vervallen. De Delftse inbreng in
gemeenschappelijke regelingen zal via de desbetreffende raadscommissies worden
behandeld. Hierover wordt in oktober nog een aanvullend voorstel door de
griffie voorgelegd.
Ook
de terugkoppeling dan wel verantwoording vanuit de gemeenschappelijke
regelingen zal via de raadscommissies plaatsvinden.
Het
staat leden of commissies vrij bepaalde onderwerpen in de raad te agenderen
zonder dat dit tot in detail wordt gereglementeerd. Uiteindelijk kan de raad
eventuele onvrede over de inbreng van een bepaald raadslid in een
gemeenschappelijke regeling laten volgen door ontslag van de raadslid als lid
van het algemeen bestuur.
Artikel
40 (algemene bepalingen geheime vergadering, 43)
Aan
dit artikel wordt een lid toegevoegd dat bepaalt wie er naast de raadsleden en
collegeleden aanwezig mogen zijn als het voorstel tot een geheime vergadering
wordt besproken.
Artikel
41 (Notulen, 44)
-
Het tweede lid wordt aangepast aan de Gemeentewet. De nu opgenomen unanimiteit
voor het openbaar maken van geheime notulen is namelijk wettelijk niet
voorgeschreven. De Gemeentewet bepaalt dat het geheime verslag niet openbaar
wordt gemaakt, tenzij de raad anders beslist.
-
Tevens is het tweede lid geredigeerd zodat helder is, dat de notulen uit een
besloten raadsvergadering geheim blijven, totdat de raad de geheimhouding
opheft.
Artikel
44 (toehoorder en pers, 47)
Het
derde lid wordt geschrapt. Gelet op het wettelijke verbod is het overbodig op
te nemen dat roken tijdens de vergadering niet is toegestaan.
Verder
wordt voorgesteld een kort, nieuw artikel op te nemen over het enquêterecht van
de raad. Dat recht wordt verder uitgewerkt in de Gemeentewet, maar verdient
logischerwijs een plek in het RvO. Daarmee bevat dit een compleet overzicht van
alle instrumenten die de raad tot zijn beschikking heeft voor zijn
controlerende taak.
3.
Wijzigingen ten opzichte van de bestaande Verordening op de raadscommissies
(Raadsbesluit B)
De
(nieuwe) Verordening op de raadscommissies 2008 wordt vergezeld van een
toelichting.
Het
presidium stelt de navolgende wijzigingen voor ten opzichte van de huidige
verordening op de raadscommissies.[2]
Artikel
1 (begripsbepalingen, 1)
In
artikel 1 zijn enkele begripsbepalingen geschrapt of toegevoegd. Zo vervalt in
verband met de nieuwe werkwijze het onderscheid tussen een bespreekagenda en
een lijst niet te bespreken stukken.
Artikel
2 (instelling commissies, 2)
-
In artikel 2 betreffende de instelling raadscommissies vervalt de “algemene
commissie” (lid 7). Elke commissievoorzitter kan, indien nodig, een vergadering
van zijn commissie uitschrijven. Het is niet nodig om een speciale commissie in
te stellen die slechts bijeenkomt in een bepaalde specifieke situatie, het ligt
dan meer voor de hand dat de commissie Bestuur en Werk in dat
geval vergadert.
-
Ook vervalt de “commissie extern” (lid 10). De raadscommissies worden zelf
verantwoordelijk om op basis van de politieke agenda externe oriëntaties te
gaan plannen. Daar is geen aparte commissie voor nodig.
Artikel
3 (taken, 3)
Dit
artikel is redactioneel aangepast en vereenvoudigd.
Artikelen
4 en 5 (samenstelling en voorzitter, 4)
-
Artikel 4 betreffende de samenstelling en 5 betreffende de voorzitter zijn
samengevoegd (in een nieuw artikel 4). Alle raadsleden zijn automatisch lid van
alle raadscommissies.
-
Een voorzitter is geen lid van de commissie die hij voorzit. De commissieleden
/ niet-raadsleden zijn slechts lid van de commissie tot welke zij door de raad
zijn benoemd. De fracties kunnen aan de griffie doorgeven welke leden op de
zogenoemde verzendlijsten van de commissie komen te staan. Alleen deze leden
ontvangen de (vergader)stukken van de desbetreffende commissie.
-
Voorgesteld wordt dat ook van de commissieleden/niet-raadsleden de
geloofsbrieven worden onderzocht, net als bij de raadsleden. Het onderzoeken
van de geloofsbrieven wordt gerechtvaardigd, omdat de
commissieleden/niet-raadsleden in commissievergaderingen doorgaans gelijke
bevoegdheden en rechten hebben als raadsleden. Ook hebben zij het recht op
schriftelijke vragen te stellen. Dergelijke bevoegdheden rechtvaardigen een
meer formele benoeming van commissieleden/niet-raadsleden.
NB
Dit wijzigingsvoorstel is nog niet verwerkt in het raadsbesluit.
Artikel
6 (zittingsduur en vacatures, 5)
In
dit artikel is de figuur van plv. voorzitter opgenomen en verder redactioneel
aangepast.
Artikel
6 nieuw (werkwijze commissies)
-
Er wordt een nieuw artikel ingevoerd betreffende de werkwijze van de commissies.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen een procedurevergadering en een
overlegvergadering, die aansluitend aan elkaar plaatsvinden.
In
de procedurevergaderingen bepaalt de commissie op welke wijze stukken worden
afgehandeld. In de aansluitende overlegvergadering (vergelijk in de huidige
commissievergadering het gedeelte “bespreekagenda”) worden onderwerpen
inhoudelijk (met leden van het college) besproken. Voor de procedurevergadering
worden collegeleden niet uitgenodigd. De vergaderingen zijn wel openbaar.
-
Verder heeft de raad een aantal aanvullende procedurele spelregels vastgesteld
die in de toelichting bij dit artikel is opgenomen. Het betreft:
-
Mededelingen van het college dienen kort, feitelijk en niet-beleidsmatig van
aard te zijn en zijn niet bedoeld om op dat moment een discussie te starten.
Het agendapunt mededelingen verschuift naar het einde van de agenda en het
collegelid zal vooraf aan de commissievoorzitter of commissiegriffier melden
dat hij/zij een mededeling wil doen.
-
De rondvraag in de overlegvergadering wordt beperkt gebruikt. Uitgangspunt is
dat urgente zaken aan het begin van de overlegvergadering aan de agenda kunnen
worden toegevoegd. Minder urgente zaken kunnen via de procedurevergadering
worden geagendeerd.
-
Raadsvoorstellen met een ontwerpbesluit worden alleen gebruikt als er een
bevoegdheid is van de raad en er formele besluitvorming nodig is. Overige
voorstellen kunnen verder in de vorm van een brief, nota, notitie,
actieprogramma etc. worden aangeboden zonder ontwerpbesluit. Deze stukken
behoeven niet per sé een raadsbehandeling, tenzij fracties bv. moties willen
indienen. Het is aan de commissievoorzitter om dat vast te stellen aan het
einde van het debat.
-
In de wensen en bedenkingenprocedure wordt een stuk zonder ontwerpbesluit door
het college aan de raad aangeboden. Op basis van een commissieadvies worden
eventuele wensen en bedenkingen door de raad vastgesteld.
Artikel
7 en 8 (griffier en commissiegriffier, burgemeester en wethouders, 7 en 8)
De
artikelen zijn redactioneel aangepast.
Verder
is een artikel opgenomen dat commissies door tussenkomst van de
verantwoordelijke portefeuillehouder, ambtenaren kunnen uitnodigen voor het
verstrekken van feitelijke informatie tijdens de commsisievergadering.
In
dit artikel is opgenomen dat de commissies doorgaans vergaderen aan de hand van
een jaarlijks door het presidium op te stellen vergaderschema. Commissies zijn
hiernaast zelf ook bevoegd vergaderingen uit te schrijve.
Artikel
10 (oproep, 10)
Omdat
alle bij de griffie ingekomen stukken eerder dan nu het geval is, via de
digitaal doorlopende lijst beschikbaar worden gesteld, wordt de agenda plus
bijbehorende stukken een week van te voren naar de commissie toegezonden. Omdat
stukken als regel eerst via de procedurevergadering aan de orde komen, is er
voldoende voorbereidingstijd. Ook zal hiermee het aantal nazendingen worden
teruggebracht.
Artikel
11 (de agenda, 11)
Artikel
11 is aangepast. De griffie zal met de commsisievoorzitters zorgen voor een
uniforme agendaopzet voor de commissies. Het is niet nodig om dat en detail in
een verordening te regelen.
Artikel
12 en 13 (ter inzage leggen van stukken en informatievoorziening, 12 en 13)
Deze
artikelen zijn redactioneel aangepast.
Artikel
14 (presentielijst)
Dit
artikel is overbodig en kan komen te vervallen. De commissiegriffier houdt
immers de aanwezigheid van de leden bij en neemt deze op in de besluitenlijst.
Artikel
15 (opening en quorum)
Dit
artikel vervalt. Het is voor commissievergaderingen niet noodzakelijk dat er
een quorum is. Er worden immers geen formele besluiten genomen. Het kan aan de
voorzitter worden overgelaten om te beoordelen of een vergadering kan worden
geopend.
Artikel
16 (spreekrecht burgers,14)
-
Artikel 16 is aangepast. Ten eerste wordt aan insprekers gevraagd zich 48 uur
voor aanvang van de vergadering aan te melden bij de griffie. De griffie zal
vragen of het mogelijk is dat vooruitlopend op het inspreken de commissie een
schriftelijke inbreng ontvangt. Dat maakt een ordentelijke voorbereiding
mogelijk. De leden van de commissie kunnen zich dan voorbereiden op de
insprekers. Tevens heeft de griffie de tijd om de zaken logistiek in goede
banen te leiden, bv. bij meerdere insprekers.
-
Inspreken gaat in beginsel over onderwerpen die op de agenda van de commissie
staan, tenzij de voorzitter anders voorstelt. Om het inspreken laagdrempelig te
houden, is het niet wenselijk op voorhand onderwerpen uit te sluiten.
-
De spreektijd wordt niet meer van te voren aan een tijdslimiet gekoppeld. Het
is aan de voorzitter om de duur van het inspreken en een eventuele korte
vragenronde te bepalen.
Artikel
17 (vastlegging van de openbare vergaderingen,15)
Artikel
17 is aangepast. In het eerste lid is opgenomen dat de adviezen van de
commissie schriftelijke aan de raad worden gericht. Dit gebeurt door de al
bestaande adviesbrief die zo spoedig mogelijk na de commissievergadering aan de
leden van de raad en in afschrift aan het college wordt verzonden.
Artikel
18 en 19 en 21 (spreekregels en volgorde sprekers en spreektijd, 17)
De
artikelen 18 en 19 komen te vervallen. Het is niet nodig om exact te regelen op
welke wijze een debat in een commissievergadering plaatsvindt. De vorm en aard
van het debat zijn afhankelijk van het type onderwerp dat op de agenda staat.
Dat is een verantwoordelijkheid van de voorzitter.
Tevens
moet hij het initiatief kunnen nemen een maximale spreektijd vast te stellen.
Dit
artikel is redactioneel aangepast.
Artikel
22 en 23 (voorstellen van orde en handhaving orde; schorsing, 18 en 19)
Deze
artikelen zijn redactioneel aangepast.
Artikelen
24, 25 en 26 (beraadslaging, deelname aan de beraadslaging door anderen,
advies)
De
artikelen 24, 25 en 26 vervallen. Deze artikelen zijn opgenomen in en/of
samengevoegd met andere artikelen. Zie hiervoor de artikelen (nieuw) 6, 8 en 18
en de toelichting daarop.
Artikel
27 en 28 (besloten vergadering algemeen en besluitenlijst)
De
artikelen 27 en 28 zijn samengevoegd in artikel 20.
-
De artikelen 29, 29a en 30 vervallen. In de gemeentewet is voldoende geregeld
met betrekking tot geheimhouding en de relatie met commissievergaderingen. De
bepalingen in de wet zijn uitgewerkt in een beslisschema, dat, indien aan de
orde, door de voorzitter wordt toegepast. Dit schema is als bijlage bij de
toelichting opgenomen.
-
In de verordening is expliciet een artikel opgenomen betreffende de schending
van de geheimhouding en het aangifte doen bij de politie daarvan (artikel 21
nieuw).
Artikelen
31, 32 en 33 (toehoorders en pers, geluid- en beeldregistraties, verbod gebruik
mobiele telefoons, 22)
De
artikelen 32 en 33 zijn vanwege de samenhang samengevoegd met artikel 31.
-
Artikel 35 vervalt, het is niet nodig om een overgangsbepaling op te nemen in
de nieuwe verordening.
-
In een nieuw artikel 24 is de citeertitel van de verordening
opgenomen(Commissieverordening 2008).
4.
Voorstel voor de nieuwe commissie-indeling (raadsbesluit C).
In
het kader van de nieuwe werkwijze van de raad en raadscommissies zal de raad
per 1 januari a.s. met vier raadscommissies gaan werken. Dit impliceert dat de
huidige commissie-indeling wordt herzien. Bij het voorstel van de nieuwe
commissie-indeling (opgenomen in raadsbesluit C) is met name rekening gehouden
met de navolgende uitgangspunten.
-
zoveel mogelijk inhoudelijke samenhang van
onderwerpen;
-
evenwichtige werkverdeling tussen commissies;
Verder
wordt voorgesteld om uit de bestaande zes commissievoorzitters vier
commissievoorzitters aan te wijzen en twee vaste plaatsvervangers. Zowel de
commissievoorzitters als de plaatsvervangers blijven lid van het presidium. De
(plv.) voorzitters) zullen door de raad worden benoemd . De samenstelling van
het presidium is verder in het gewijzigde reglement van orde van de raad
geregeld.
Overigens is het voorzitterschap van de ‘Rekeningencommissie
nieuwe stijl’, dat dit najaar zal worden besproken, hier buiten beschouwing
gelaten.
Voorgesteld
wordt de volgende commissies in te stellen:
a.
de commissie Ruimte en Verkeer
b. de commissie Middelen
en Economie
c. de commissie
Samenleving en Volkshuisvesting
d. de commissie Bestuur,
Veiligheid en Stad
De commissie
Ruimte en Verkeer adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
Ruimtelijke Ordening; Verkeer en Vervoer.
Portefeuillehouders: Koning
Tijdstip: eerste dinsdag van de maand
De commissie Middelen en Economie adviseert en
overlegt over de volgende onderwerpen: Financiën, Vastgoed, Grondzaken,
Economie en Kennis, Dienstverlening en Communicatie, Toerisme en Recreatie.
Portefeuillehouders: Bolten, Vuijk, Merkx
Tijdstip: eerste donderdag van de maand
De commissie Samenleving en Volkshuisvesting
adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: Integratie, Inburgering en
Emancipatie, Jeugd en jongerenbeleid, Welzijn, Zorg en Onderwijs, Werk en
Inkomen, Sport en Wijkwerk, Cultuur, Wonen en Volkshuisvesting.
Portefeuillehouders: Rensen, Bolten, Merkx,
Tijdstip: tweede dinsdag van de maand
De commissie Bestuur, Veiligheid en Stad adviseert en
overlegt over de volgende onderwerpen; Bestuur en Organisatie,
Gemeenschappelijke regelingen, Stadsbeheer, Veiligheid en Openbare Orde, milieu
en duurzame ontwikkeling.
Portefeuillehouders: Verkerk, Koning, Merkx
Tijdstip: tweede donderdag van de maand
5.
Voorstel
Het
raadsvoorstel is besproken in de commissie Bestuur en Werk van 16 september
2008. Het college heeft een reactie gegeven op [pm].
Beide
reacties hebben geleid tot de volgende aanpassingen:
De
raad wordt voorgesteld akkoord te gaan met bovenstaande wijzingen en vast te
stellen de navolgende raadsbesluiten:
Raadsbesluit
A
1.
Vaststellen van het Reglement van Orde van de gemeenteraad 2008;
2.
Intrekken van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere
werkzaamheden van de gemeenteraad van Delft.
Raadsbesluit
B
3.
Vaststellen van de Verordening op de raadscommissies 2008 (Commissieverordening
2008);
4.
Intrekken de Verordening op de raadscommissies 2002.
Raadsbesluit
C
5.
Instemmen met de nieuwe commissie-indeling [JMP5][JMP6]per 1 januari 2009
Hoogachtend,
Het
Presidium van de gemeenteraad van Delft,
P.
Kiela , R.H.
van Luyk,
Voorzitter griffier
[1] NB de genoemde artikelen verwijzen naar het huidige RvO, tussen haakjes staat het nieuwe artikelnummer. In het raadsbesluit is die nieuwe nummering opgenomen.
[2] NB de genoemde artikelen verwijzen naar de huidige Verordening op de raadscommissies, tussen haakjes staat het nieuwe artikelnummer. In het raadsbesluit is de nieuwe nummering opgenomen.
Pagina:
1
[JMP1] Het e-mail adres van
de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.
Pagina:
1
[JMP2]Hier komt de naam te
staan van het betreffende programma uit de programmabegroting
Pagina:
1
[JMP3]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.
Pagina:
1
[JMP4]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het vaststellen
van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.
Pagina:
1
[JMP5]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.
Pagina:
1
[JMP6]Hier komen puntsgewijs
te staan waar de gemeenteraad een besluit over dient te nemen in de vorm van
beslispunten. Feitelijk gaat het hier om de afronding/conclusie van het
voorstel. Alle besluiten die de raad moet nemen worden hier opgenomen. Het gaat
alleen om die beslispunten waar de raad toe bevoegd is, bijvoorbeeld het
vaststellen van kaders (nieuw beleid) of begrotingswijzigingen.
Deze beslispunten komen ook in het Raadsbesluit te staan die separaat wordt bijgevoegd.