Van :
College van burgemeester en wethouders
Datum :
19 februari 2008
Pfh. :
Bas Verkerk en Dick Rensen
Steller :
Ronald de Groot
tel.nr. : 015-2602299
e-mail : rdgroot@delft.nl[JMP1]
Programma :
algemeen
Registratie nr. :
338561
Stuk : 47 I
Onderwerp : begrotingwijziging
Gevraagde beslissing:
De financiële consequenties ten gevolge van
het opstellen van een stadsvisie te verwerken in de 29e
begrotingwijzinging van 2008
Het
college is bij aantreden overeengekomen een stadsvisie op te stellen. Het
totstandkomingproces is inmiddels uitgelijnd en begroot op totaal €
225.000. Deze uitgave kan gedekt worden
uit de reserve nutswinsten.
1. Aanleiding
Het college is bij aantreden overeengekomen dat een
stadsvisie wordt opgesteld. "Het college werkt de thema's in de
verschillende programma's uit samen met de partijen in de stad. Op basis van de
discussies over de afzonderlijke thema's stelt het college een stadsvisie op
voor de lange termijn. Het college bespreekt deze visie in één ronde met de
stad en legt deze in 2009 voor aan de gemeenteraad." [citaat
collegeakkoord]
Het college heeft op 2 november 2007
het document “inrichting proces stadsvisie” aan de raad overlegd. De raad heeft
op 11 december 2007 dit document, tezamen met een advies van het raadspresidium
in haar commissie bestuur en werk besproken en vastgesteld. Het presidiumadvies
is overgenomen. Inmiddels is het proces nader uitgelijnd en begroot. De kosten zijn geprognosticeerd op totaal €
225.000, waarvan € 155.000 ten laste van begrotingjaar 2008 en € 70.000 ten
laste van 2009 vallen.
2. Bevoegdheid
Autorisatie
tot gebruik van de dekkingbron ‘reserve nutswinsten’ is een bevoegdheid van
de gemeenteraad[JMP2]
3. Historie / relatie met eerdere besluiten/
proces
Voornoemde
beraadslaging in de raadscommissie Bestuur en werk de dato 11 december 2007
4. Wat willen we bereiken? (Beoogd effect)
Gevraagd
budget is bestemd voor het opstellen van de koersnota, de maatschappelijke
discussie en het opstellen van de stadsvisie
5. Wat gaan we daarvoor doen?
(Oplossingsrichtingen / kanttekeningen)
Ter
realisatie is ambtelijk een projectorganisatie ingericht. Het realisatieproces
is in drie fasen onderscheiden:
De eerste fase behelst het opstellen van een
op proces en inhoud kaderstellende koersnota.
Deze koernota bevat ondermeer samenvatting van de respectievelijke
visiedocumenten op diverse beleidsthema’s. Deze eerste fase bestaat dan ook
tevens uit afronding van de processen
die uitmonden in een visiedocument op een beleidsthema. Volgend hierop en deels
parallel hieraan, wordt de koersnota opgesteld, vastgesteld en vrijgegeven voor
de maatschappelijke discussie. De koersnota zal naar huidige verwachting medio
zomer 2008 aan de raad worden voorgelegd. Het proces van op- en vaststellen van
de visiedocumenten moet dan ten minste in de finale fase verkeren.
Fase twee is het bespreken van de
koersnota in één ronde met de stad. Onder voorbehoud vaststelling koersnota in
de zomer zal de koersnota najaar 2008 met de samenleving worden besproken. De
wijze waarop dit zal plaatsvinden zal in de koersnota worden beschreven.
De derde fase is de fase van de
totstandkoming van de eigenlijke stadsvisie. Op basis van de koersnota en de
resultaten van de bespreekronde met de stad, wordt deze stadsvisie concreet
opgesteld. Wanneer de koersnota uiterlijk november 2008 met de stad is
besproken, kan naar verwachting een stadsvisie in de loop van de eerste helft
van 2009 worden opgesteld en vervolgens aan de raad ter vaststelling worden
voorgelegd.
6. Wat mag het kosten? (Financiële paragraaf
)
Het
opstellen van de koersnota is begroot op totaal € 40.000; de maatschappelijke
discussie is begroot op € 115.000; en het opstellen en in druk uitgeven van de
stadsvisie is begroot op € 70.000. Voor deze begroting is uitgegaan van een
maatschappelijk discussieproces met een actieve rol voor college en raad en
weinig uitbesteding. Ter dekking van deze kosten wordt de reserve nutswinsten
voorgesteld.
7. Communicatie
[JMP3]De bevolking zal actief
geconsulteerd worden. Hierbij is uitgegaan van een duidelijke eigen inzet van
raad en college. De wijze waarop deze consultatie zal plaatsvinden zal worden
vastgelegd in de koersnota.
8. Verdere procedure
Zie
fasering genoemd onder 5. De daar genoemde data zijn streefdata.
Bijlagen:[JMP4]
geen
Datum :
27 maart 2008
Registratie nr. :
338561
Stuk :
47 II
Onderwerp
: 29e begrotingwijziging
De
raad van de gemeente Delft;
Gelezen
het voorstel van het college van 19 februari 2008;
BESLUIT:
De
financiële consequenties ten gevolge van het opstellen van een stadsvisie te
verwerken in de 29e wijziging van de gemeentebegroting voor het
dienstjaar 2008.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2008.
Pagina:
1
[JMP1] Het e-mail adres van
de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.
Pagina:
1
[JMP2]Hier wordt ingegaan op
de bevoegdheden. Welk orgaan is bevoegd een besluit te nemen of waarom gaat de
informatie naar de raad toe. Dit kan gaan om redenen van bijvoorbeeld:
q Kaderstelling
q Budgetrecht
q Actieve informatieplicht
q Anders………
Tevens dient aangegeven te worden waarop dat gebaseerd is, bijvoorbeeld voorvloeiend uit:
q Gemeentewet artikel….
q Verordening x
q …….
Pagina:
1
[JMP3]Ondervinden anderen
gevolgen van het besluit, op welke wijze wordt daarover gecommuniceerd. In
sommige gevallen is actieve communicatie of publicatie noodzakelijk voor het
verdere vervolg.
Pagina:
1
[JMP4] Stukken die relevant
zijn voor de bestuurlijke besluitvorming en tijdens de vergadering een
relevante rol kunnen spelen worden hier puntsgewijs benoemd. Op termijn is het
de bedoeling om alleen het raadsvoorstel nog fysiek te verzenden naar de raad.
Bijlagen worden allen via het RIS aangeboden. In een enkel geval kan een bijlage
ter inzage worden gelegd. Dit is als er geen digitaal exemplaar beschikbaar is
of indien er geheimhouding is opgelegd door het college. Voor dit laatste
gelden strenge eisen die in de wet zijn vastgelegd. Tussen haakje wordt achter
de titel van de bijlage gezet of het beschikbaar is via RIS, Ter inzage en of
onder geheimhouding valt.