Raadsvoorstel                                                                 

 

Aan de gemeenteraad

 

Van                 : Presidium            

Datum              : 10 november 2008

Indiener            : Presidium                     

Steller              : Griffier                        

tel.nr.               : 219 2416

e-mail               : lvluyk@delft.nl[JMP1] 

Programma        : Bestuur en Organisatie[JMP2] Bestuur en  jefj               

Registratienr.      :

Stuk                 :               

 

Onderwerp         : Commissiestelsel en enige aanvullende voorstellen inzake de nieuwe werkwijze

 

 

Gevraagde beslissing:

1)     Het commissiestelsel conform het bestaande ‘Delftse’ model starten per 1 januari a.s. en voor het zomerreces 2009 te evalueren en kennis te nemen van het bijbehorende vergaderschema voor 2009;

2)     De commissie-indeling per 1 januari a.s. op drie onderdelen wijzigen;

3)     Benoemen vier commissievoorzitters en twee plv. voorzitters per 1 januari a.s.;

4)     Benoemen commissieleden/niet-raadsleden in de vier commissies per 1 januari a.s.

 

 

Ad 1) Commissiestelsel

Achtergrond

In de discussie over de nieuwe werkwijze heeft de raad begin dit jaar onder meer gekeken naar een aanpassing van het commissiestelsel – meer in het bijzonder het model dat de gemeenteraad van Amersfoort hanteert. De griffie heeft in het voorjaar ingebracht dat besluitvorming over een ander vergaderstelsel het sluitstuk zou moeten zijn van een herziening van de werkwijze. Voorafgaand zouden een aantal onderliggende knelpunten moeten zijn aangepakt.

De raad heeft vervolgens besloten om eerst de nieuwe werkprocessen en procedures in te voeren en vervolgens de discussie over het commissiestelsel af te ronden. Die keuze ligt nu voor.

 

Advies presidium

De kernvraag bij de keuze voor het commissiestelsel is of de gestelde doelstellingen afdoende worden bereikt met de nieuwe werkwijze die per 1 november a.s. is ingegaan:

- versterking van de agenderende rol van de raad;

- efficiënte afhandeling van de stukkenstroom;

- zorgvuldige en efficiënte besluitvorming;

- meer ruimte voor contacten met burgers, bedrijven en instellingen.

 

Met andere woorden, is een nieuw commissiestelsel nodig om de ‘puntjes op de i’ te zetten (Amersfoortse model), of zal door de nieuwe werkwijze voldoende verandering plaatsvinden waarmee de beoogde doelstellingen worden behaald (Delftse model). Beide modellen worden in een bijlage verder toegelicht.

 

Alles afwegende adviseert het presidium de raad om op 1 januari met het bestaande commissiestelsel van start te gaan, en volgens het bijvoegde vergaderschema 2009 te gaan vergaderen. Tevens adviseert zij de raad in de zomer van 2009 te bezien of er innovatieve werkwijzen uit andere gemeenten aanvullend in Delft kunnen worden geïntroduceerd. Daarbij kan onder meer worden gedacht aan de wijze van debatteren en de digitale ondersteuning van de vergaderingen.

 

Indien de raad dit voorstel volgt, is geen wijziging van de Commissieverordening nodig op dit punt.

 

 

Ad 2) De commissie-indeling per 1 januari op twee onderdelen wijzigen

Naar aanleiding van een gesprek tussen presidium en college worden nog twee kleine wijzigingen voorgesteld in de commissie-indeling.

a) Het college heeft aangegeven dat de term ‘wijkwerk ‘ niet meer wordt gebruikt. Inmiddels wordt in de programmabegroting de aanduiding ‘wijkzaken’ gebruikt. Het presidium stelt voor dit beleidsterrein toe te voegen aan de commissies Veiligheid, Stad en Milieu.
b) Het presidium stelt verder voor om de gemeenschappelijke regelingen op basis van inhoud toe te delen aan de verschillende commissies. Deze worden dus niet standaard ondergebracht bij de commissie Veiligheid, Stad en Milieu en kan in de taakverdeling worden geschrapt.

c) Tot slot stelt het presidium voor om een aantal projecten aan de commissie Ruimte en Verkeer toe te voegen. Het betreft: Technopolis, Harnaschpolder, Poptahof, Schie-oevers, Spoorzone en Bomenwijk.

 

De voorgestelde wijzigingen zijn in het raadsbesluit opgenomen.

 

 

Ad 3) Benoemen vier commissievoorzitters en twee plv. voorzitters per 1 januari a.s.

De voorzitters en plv. voorzitters worden door de raad benoemd. Het presidium stelt de raad op dit punt het volgende voor:

 

a. Voorzitter commissie Samenleving en Volkshuisvesting: de heer Meuleman.

 

b. Voorzitter de commissie Veiligheid, Stad en Milieu: mw. Steffen.

 

c. Voorzitter commissie Bestuur, Middelen en Economie: de heer Kiela.

 

d.  Voorzitter commissie Ruimte en Verkeer: de heer Van Doeveren.

 

De voorzitter voor de commissie Algemeen wisselt, afhankelijk van de onderwerpen die voor die vergadering op de agenda staan.

 

Het presidium stelt verder voor om de heer Damen en de heer Witsenboer als plaatsvervangend commissievoorzitter te benoemen zonder hen aan vaste commissies te koppelen.

 

De benoemingen zullen in de raad van 27 november plaatsvinden door middel van een voordracht.

 

 

Ad 4) Benoemen commissieleden/niet-raadsleden in de vier commissies

Op grond van de Commissieverordening kunnen fracties maximaal drie commissieleden/niet-raadsleden voordragen. De fracties hebben de in de bijlage genoemde commissieleden voorgedragen (wordt voor de raad van 27/11 nog ingevuld).

 

De benoemingen zullen in de raad van 27 november plaatsvinden door middel van een voordracht.

 

 

Hoogachtend,

het Presidium van de gemeenteraad van Delft

 

 

P. Kiela ,                                                                  R.H. van Luyk,

Voorzitter                                                                griffier

 


Bijlage

 

Variant 1: het Amersfoortse model

In Amersfoort is het commissiestelsel in 2004 afgeschaft en vindt sindsdien een tweewekelijkse vergadering plaats volgens het onderstaande stramien.

 

‘Het Plein”: vanaf 18.00 uur
Burgers, instellingen en de ambtelijke organisatie hebben de gelegenheid om iets tentoon te stellen of om informatie te geven over een onderwerp, bijvoorbeeld via panelen of kraampjes. Ook is er ruimte voor informele contacten en overleg met aanwezige raadsleden.

 

‘De Ronde’: 19.00 uur
Diverse onderwerpen worden tegelijkertijd geagendeerd; de raadsleden verdelen zich over verschillende vergaderruimtes. De onderwerpen kunnen op diverse manieren behandeld worden: als voorbereiding op de besluitvorming, meningspeiling (door college of raadsleden onderling) of als informatieve bijeenkomst (bijvoorbeeld een toelichting van de wethouder of hoorzitting).

 

‘Het Besluit’: 21.30 uur
Alle raadsleden gezamenlijk bijeen voor debat en besluitvorming.

 

Het voordeel is dat de vergaderingen tweewekelijks op een vast tijdstip plaatsvinden. De griffie in Amersfoort meldde wel dat de zgn. ‘rondes’ geregeld te weinig tijd bieden om onderwerpen in één keer uit te discussiëren. Hierdoor worden vrijwel standaard één of tweede rondes per maand extra uitgeschreven om het debat voort te zetten.

In de ‘ronde’ worden maximaal drie parallelle sessies georganiseerd, waarbij zo veel als mogelijk rekening wordt gehouden met overlappende thema’s/woordvoerders of portefeuillehouders.

 

In Delft zouden in deze variant twee commissies per ronde parallel vergaderen. De externe oriëntaties kunnen dan in de weken 2 of 4 worden gepland.

De vergadercyclus volgens deze variant zou er als volgt uitzien:

Week 1: parallelle sessies (commissie 1 en 2) + besluitvorming

Week 2: parallelle sessies (uitloop ad hoc) of externe oriëntatie

Week 3: parallelle sessies (commissies 3 en 4) + besluitvorming

Week 4: parallelle sessies (uitloop ad hoc) of externe oriëntatie

 

Voor kleinere fracties kan het betekenen dat er keuzes gemaakt moeten worden in het bijwonen van commissievergaderingen.

Voor raadsleden van grote fracties kan het betekenen dat degenen die één commissie in hun portefeuille hebben, naast één commissievergadering dan twee keer per maand naar een raadsvergadering moeten komen.

Verder moet het presidium twee keer per maand een agenda voor de raad vaststellen.

 

Een voorspelling over de animo van burgers om structureel deel te nemen aan ‘Het Plein’ is lastig te maken. De opzet oogt wel publieksvriendelijker dan inspreken bij een commissievergadering. De ervaringen, ook in andere steden, zijn qua opkomst en inbreng over het algemeen gematigd positief.

 

De mate van tevredenheid over de werkwijze loopt volgens de griffie in Amersfoort door kleine en grote fracties heen. Met andere woorden, niet zo zeer de grootte van de fracties was bepalend voor de tevredenheid, als wel de bereidheid om het politieke proces op een andere manier in te richten. Overigens kent Amersfoort net als Delft commissieleden/niet raadsleden (max. 3 per fractie, afhankelijk van de grootte).

 

Tot slot wordt opgemerkt dat  de organisatie een tweewekelijkse raadsvergadering wat meer inzet zal vragen vanuit de griffie. Dat kan naar verwachting binnen de huidige organisatie worden opgevangen.

 

 

Variant 2: Het Delftse model

In deze variant zijn de bestaande vijf vakcommissies naar vier teruggebracht. Door de logische combinatie van overlappende beleidsvelden zal, samen met een scherpere agendering, het commissiewerk in vier commissies gaan plaatsvinden.

 

Met het behoud van een vierwekelijkse vergadercyclus en twee commissievergaderingen per week, valt er één week vrij. Die kan dan onder meer worden gebruikt voor externe oriëntaties waarbij de vergadercyclus er als volgt uitziet:

Week 1: commissies 1 en 2

Week 2: twee commissies 3 en 4

Week 3: externe oriëntatie(s) -> tbv de volgende commissiecyclus

Week 4: raad

 

Deze variant sluit aan bij het huidige stelsel waarbij geen overlap optreedt tussen verschillende commissies.

Het aantal vaste vergaderdata is in dit model groter – afgezien van de uitloopvergaderingen die in Amersfoort ad hoc worden ingepland. Wat dit betekent voor het aantal vergaderuren is niet duidelijk.

 

De vraag of het ene model meer burgers naar het stadhuis trekt dan het andere zal mede afhangen van de onderwerpen die op de agenda staan. Feit is dat burgers de weg naar het stadhuis goed weten te vinden als er iets in hun omgeving staat te gebeuren. Zo trok het bestemmingsplan TU-noord bijvoorbeeld een aantal vergaderingen veel belangstelling.

Verder geldt dat de commissies bij actuele thema’s sowieso zelf meer de stad in kunnen gaan door middel van de externe oriëntaties

 

Raadsbesluit

 

De raad van de gemeente Delft,

 

Gelezen het voorstel van het Presidium van 10 november 2008 met betrekking tot het commissiestelsel en enkele andere wijzigingen inzake de nieuwe werkwijze;

 

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

 

Besluit:

 

De Verordening op de raadscommissies 2008 als volgt te wijzigen:

 

a. in artikel 2, tweede lid komt ‘en wijkwerk’ te vervallen.

 

b. in artikel 2, derde lid komt de term ‘gemeenschappelijke regelingen’ te vervallen, en wordt toegevoegd de term ‘en wijkzaken’.

 

c. aan artikel 2, vijfde lid wordt toegevoegd:

 ‘en de projecten Technopolis, Harnaschpolder, Poptahof, Schie-oevers, Spoorzone en Bomenwijk’.

 

De wijzigingen treden in werking op 1 januari 2009.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 november 2008.

 

 

                   , burgemeester

 

 

                   , griffier


Pagina: 1
 [JMP1] Het e-mail adres van de steller zodat een raadslid evt per mail contact op kan nemen.

Pagina: 1
 [JMP2]Hier komt de naam te staan van het betreffende programma uit de programmabegroting