Nota: Evaluatie beleid rollluiken | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Geformuleerd beleid In het kader van het binnenstad beleid is ook gekeken naar de ontsiering door rolluiken en rolhekken. Naar aanleiding van deze bevindingen is besloten een beleid te ontwikkelen voor de aanwezige en de nieuw aan te brengen rolluiken en rolhekken. Daartoe is beleid ter verbetering van de uiterlijke kwaliteit en veiligheidsbeleving op straat ontwikkeld. Er zijn criteria vastgesteld, waaraan nieuw aan te brengen rolhekken/rolluiken moeten voldoen, en er is getracht ondernemers van reeds aanwezige rolluiken/rolhekken in de binnenstad, die niet aan deze criteria voldoen, dusdanig te stimuleren dat deze overstappen naar een in dit kader beter passende veiligheidsvoorziening. 1.1. Werkwijze Allereerst zijn door de commissie van welstand en monumenten de welstandscriteria vastgesteld om nieuw aan te brengen rolluiken te kunnen beoordelen.
De criteria waaraan rolluiken dienen te voldoen zijn: 1. Alternatieve beveiligsvoorzienningen, die het aanzicht van het pand zo minimaal mogelijk verstoren, verdienen de voorkeur boven rolluiken en -hekken . Eerst als aangetoond is dat een dergelijke beveiliging niet mogelijk is, kan worden bezien of binnen onderstaande richtlijnen een aanvaardbare oplossing mogelijk is.2.Gesloten rolluiken en gesloten rolhekken zijn niet toegestaan . Indien rolluiken of rolhekken worden toegepast, dient een optimale doorzicht naar bijvoorbeeld de etalage of het portiek behouden te blijven. Er dient een doorzicht van minimaal 60% aanwezig te zijn. Een groter doorzicht dan 60% verdient de voorkeur. 3. Rolhekken en -luiken dienen op verantwoorde wijze in de gevel te worden ingepast. Met name de geleidingsrails en de rolkasten vragen daarbij bijzondere ontwerp- en uitvoeringsaandacht. Forse uitstekende rolkasten, als een interne oplossing mogelijk is, zijn op voorhand niet aanvaardbaar. Indien reeds een zware en ver uitstekende luifel *eventueel voorzien van een reclame-object) aanwezig is, wordt door het aanbrengen van een rolkast aan de buitenkant het aanzien veelal erg rommelig. 4. De kleur van het hek of rolluik dient te harmoniëren met de kleuren van de bestaande gevel. Donkere kleuren hebben de voorkeur i.v.m. de geringe lichtreflectie zodat de aangelichte etalage in de avondsituatie beter tot zijn recht kan komen. 5. Bij panden , waar in de gevel rondbogen of gekromde gevelopeningen aanwezig zijn, dient binnen een beveiligingsoplossing te worden gevonden. 6. De regels zijn niet van toepassing voor winkels , die gesitueerd zijn in een (overdekt) winkelcentrum, wat na sluitingstijd voor publiek is afgesloten. E.e.a. voor het niet aan de buitenzijde van het centrum betreft. Daarna is, in overleg met de belangenorganisaties, gekomen tot de nota rolluiken. Ook is een tijdelijke subsidieverordening gemaakt. Deze is gemaakt om het verwijderen van de bestaande rolluiken in de binnenstad door een passender veiligheidsvoorziening te stimuleren. Ook is een tijdelijke stimulering op het aanbrengen veiligheidsglas met subsidie in de gehele stad in het leven geroepen.
2. Juridische aspecten
In de woningwet 1991 is voor het aanbrengen van rolluiken volgens "besluit meldingplichtige bouwwerken" een melding nodig. Voor het aanbrengen van rolluiken aan een pand dat voorkomt op de lijst van beschermde rijks-, provinciale- of gemeentelijke monumenten is bouwvergunning nodig. De handhaving van deze en andere bouwregels wordt regulier gedaan door de sectie bouw- en woningtoezicht. Bij de behandeling van de meldingen c.q. vergunning aanvragen worden de vastgestelde welstandscriteria gevolgd. 2.2. Knelpunten In een beroep tegen de gemeente Den Haag (Bouwrecht 1997 nr. 24 pg 1024 t/m 1027) heeft de rechter geconcludeerd dat voor het aanbrengen van gesloten rolluiken aan de binnenzijde van een pand een bouwvergunning nodig is. In Delft is bij de aanpak van de bestaande rolluiken een ander standpunt ingenomen, namelijk dat er tegen gesloten rolluiken aan de binnenzijde van het kozijn niet op te treden is. De aanwezige gesloten rolluiken aan de binnenzijde zijn wel geïnventariseerd. Daarbij is de ondernemer actief benaderd om het rolluik - met subsidie - te vervangen.
3. Kwantitatieve gegevens 3.1. Bestaande rolluiken-rolhekken binnenstad Uit de inventarisatie bleek dat er 80 rolluiken-rolhekken in de binnenstad zijn toegepast. Deze rolluiken/rolhekken zijn, aan de hand van de vastgestelde welstandscriteria, aan een ambtelijke toets onderworpen. Daaruit bleek dat van deze rolluiken/ rolhekken er 54 niet of niet volledig voldeden aan de criteria. De eigenaren van deze rolluiken-rolhekken zijn hierover schriftelijk bericht. Hierbij is hen gevraagd mee te werken aan het verbeteren van de kwaliteit en de veiligheid van de binnenstad, door het rolluik-rolhek te verwijderen c.q. te vervangen conform de gestelde welstandscriteria. Als extra stimulans werd voor de vervanging een subsidie aangeboden van f 200,- per m2. Alle eigenaren/huurders zijn persoonlijk bezocht om het beleid toe te lichten en om ze eventueel te helpen bij de keuze van een andere veiligheidsvoorziening. Hierbij werd aan de ondernemer een informatiemap afgegeven met daarin folders van diverse specialistische bedrijven op het gebied van beveiliging en brochures van het Algemeen Verbond Verzekeringsmaatschappijen. Aan de hand van deze informatie kon de ondernemer de door de verzekering gewenste veiligheidsvoorziening bepalen.
Tijdens de bezoeken bleek dat juweliers en delftsblauw winkels zeer schade gevoelig zijn. Daardoor werden zeer specifieke en dure veiligheid voorzieningen noodzakelijk geacht. Na inventarisatie van deze problemen is geconstateerd dat de aangeboden subsidie regeling in deze gevallen geen oplossing bood. Dit en het feit dat de Raad bij de behandeling van de nota in de vergadering van 30-11-1995 extra aandacht heeft gevraagd voor met name de juweliers, heeft erin geresulteerd dat voor deze specifieke branches een subsidie van 75% van de werkelijke kosten is mogelijk gemaakt.
Aanbrengen veiligheidsglas in de gehele stad subsidie fl 100,- per m2. 10 - ondernemers hebben veiligheidsglas geplaatst met subsidie Verwijderen c.q. vervangen rolluiken-rolhekken binnenstad 11 - ondernemers doen niet mee 4 - ondernemers hebben een subsidietoekenning maar zijn nog niet tot uitvoering overgegaan. 34 - ondernemers hebben met subsidie het rolluik-rolhek aangepast c.q. verwijderd. 5 - ondernemers hebben zonder subsidie het rolluik-rolhek aangepast c.q. verwijderd.
4.1. Totaal budget Het volledige budget wat beschikbaar is gesteld door Burgemeester en wethouders is fl 360.000,-. Dit bedrag is als volgt verdeeld. - verwijderen vervangen rolluiken en aanbrengen
veiligheidsglas fl 330.000,- 4.2. Stand budget - voorlichting fl 23.000,- - verwijderen vervangen rolluiken en aanbrengen veiligheidsglas fl 280.281,-
5. Conclusies
6. Aanbevelingen 6.1. Winkelpuien Bij de behandeling van aanvragen om vergunning voor een winkelpui moet direct worden gevraagd naar de veiligheidsvoorzieningen. Indien men een rolhek-rolluik noodzakelijk acht dit integraal laten opnemen het totale gevelontwerp. 6.2. Lopende subsidie toekenningen De ondernemers die wel een toekenning hebben maar nog niet met de uitvoering zijn begonnen een uiterlijke termijn stellen bijvoorbeeld tot 1 juni 1999. Daarna is de subsidie toekenning niet meer geldig. 6.3. De nog aanwezige rolhekken-rolluiken Vanaf 1 juni 1999 de ondernemers van de dan nog aanwezige rolluiken-rolhekken, waarbij sprake is van ernstige ontsiering (toets door de commissie van welstand en monumenten) aangeschrijven tot de verwijdering. Zonodig zal bestuursdwang worden toegepast. 6.4.Toepassen bestuursdwang Allereerst door minnelijke schikking en in tweede instantie door middel van een dwangsom - beschikking. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert, zal daadwerkelijk moeten worden overgaan tot verwijdering van gemeentewege.
De verwijdering van een rolluik - rolhek onder dreiging van gemeentedwang heeft niet de eerste voorkeur. Om voor eventueel voorkomende gevallen dit traject toch duidelijk te hebben zal (juridisch) onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden daartoe. Er zijn tot op heden geen financiële middelen beschikbaar gesteld om over te gaan tot toepassen bestuursdwang.
Bijlagen - overzicht van panden met daarop de stand van zaken - overzicht toegekende en vastgestelde subsidies
OVERZICHT TOEGEKENDE SUBSIDIES T.B.V. ROLHEKKEN EN VEILIGHEIDSGLAS
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |