Nota - Voortgangsrapportage binnenstadsmanagement | ||
Geachte dames en heren, Op 1 juni jl. heeft mevrouw Koop van uw raad mij in de commissie Duurzaamheid gevraagd naar een voortgangsrapportage van het project binnenstadsmanagement. Ik heb haar toegezegd de commissie Cultuur, Kennis en Economie over de voortgang van het project te rapporteren. Bij deze. In de rapportage wordt verslag gedaan over de stand van zaken per 1 september 1999. Algemeen Voortgang: De realisatie van de geformuleerde deelprojecten ligt op schema, zoals gepresenteerd in het plan van aanpak. Participatie: De onderwerpen parkeerbeleid en autoluw-beleid zijn in maatschappelijke discussie geweest. Het aantal geschreven reacties naar aanleiding van de start van de discussie in de binnenstadskrant was matig. De discussies in de stichting centrummanagement Delft (SCMD) en in het binnenstadsforum waren opbouwend. De eerste workshops over de herinrichting van het noordelijk winkelgebied hebben plaatsgehad. Zij zijn in prettige sfeer verlopen en zijn voor de medewerkers, belast met de planvoorbereiding een goede informatiebron geweest. Voortgang per project Onderzoek naar gebouwde parkeervoorziening: Door adviesbureau Kolpron is vastgesteld dat een parkeergarage aan de Koepoortbrug een gunstig effect heeft op het economisch functioneren van de binnenstad en dat een garage aldaar financieel verantwoord is te exploiteren. De locatie is mede in beschouwing genomen in de maatschappelijke discussie over parkeren en autoluw-beleid en overwegend gunstig ontvangen. Op 20 september heeft overleg plaats gehad met de bewoners van de Van Renswoudestraat. Pilotproject herinrichting Kromstraat: De straat is samen met bewoners en ondernemers heringericht. Voorlichting over mogelijkheden om tot gevelverbetering te komen vindt thans gericht plaats. Locatieonderzoek aardewerkcentrum: Onderzoek maakt deel uit van een door adviesbureau Lagroup op te stellen ontwikkelingsplan. Dit plan is in concept gereed. Dynamische parkeerverwijzing: De technische mogelijkheden om tot een dynamisch systeem te komen zijn in beeld en de kostenramingen zijn opgesteld. Thans wordt de afweging techniek <-> kosten voorbereid. Planning is het systeem operationeel te hebben bij de opening van de Phoenixgarage. Onderzoek naar organisatie en financiering strategische aankopen onroerend goed: Sterkte-zwakte analyses van verschillende modellen zijn in de SCMD besproken. Het eindrapport met advies is naar verwachting 1 oktober concept gereed. Onderzoek cityline/pendelbus: Onderzoek is afgerond en subsidie voor voorbereidingskosten en meerkosten wegens het rijden met elektrische voertuigen is aangevraagd bij het ministerie van V&W. De voorbereiding en realisatie is thans in volle gang. Als gevolg van de noodzakelijke Europese aanbesteding is realisatie van een pilot per 1 november niet haalbaar. Uitgegaan wordt van de startdatum 1 april 2000. Autoluwe binnenstad en parkeerbeleid: Vanwege grote samenhang zijn beide projecten samengevoegd en wordt de output één nota. De maatschappelijke discussie is geweest. Planning is de nota per 1 november in concept gereed te hebben. In de nota worden de suggesties uit de maatschappelijke discussie zo veel mogelijk verwerkt. De nota zal de reguliere besluitvormingsprocedure doorlopen. Ontwikkelen stimuleringsregeling gevelverbetering: Voorstel vooor een regeling is half oktober in concept gereed. Herinrichting Noordelijk winkelgebied: De eerste workshops, waarin ideeën en wensen geïnventariseerd zijn, zijn in juni gehouden voor de Nieuwstraat, Boterbrug, Wijnhaven, Hippolytusbuurt en Camaretten. De conceptplannen voor deze straten worden half oktober in een tweede workshop gepresenteerd. In oktober vindt ook de eerste workshop plaats voor Oude Kerkstraat en Heilige Geestkerkhof. De eerste workshops voor de Choorstraat, Vrouw Juttenland, Voldersgracht, de Vlouw en de Papenstraat staan gepland in november. Beleidskader evenementen op de Markt: De twee jaar geleden opgestelde regeling wordt thans geëvalueerd. Beeldkwaliteitsplan: Notitie waarin de juridische mogelijkheden van een beeldkwaliteitsplan inzichtelijk worden gemaakt wordt opgesteld. Branchering: In samenwerking met vertegenwoordigers van OFD en RND en met advies van het hoofd bedrijfsschap detailhandel (HBD) wordt een uitvoeringswijzer voor de branchering opgesteld. Deze zal door de SCMD worden vastgesteld. Onderzoek versterking toeristische promotie: Het Meerjaren Marketingplan Toerisme doorloopt thans het proces van bestuurlijke besluitvorming. Onderzoek wijziging lijnvoering OV-bussen Markt: Overleg hierover met Connexxion en gebruikers heeft inmiddels plaatsgevonden. Een beperkte lijnennetstudie is noodzakelijk en dient beschikbaar te zijn voordat met de planvorming herinrichting Markt kan worden begonnen. Startnotitie Bestemmingsplan: Aanvang werkzaamheden staat gepland per januari 2000. Invoering 30 km zone: Voorbereiding is gestart. Naar verwachting is het voorstel per 1 november concept gereed. Uitvoering van de maatregelen in de noordelijke binnenstad vindt plaats in combinatie met de autoluwe herinrichting. Onderhoud, beheer en handhaving: De organisatie van deze onderwerpen loopt parallel met de gemeentelijke reorganisatie. Uitwerken plan herinrichting Markt: De uitwerking is afhankelijk van de uitkomsten van de lijnennetstudie, de evenementenplanning en de verbetering van de opstelling en uitstraling van de weekmarkt. Verbetering opstelling en uitstraling weekmarkt: Start van de uitwerking van dit project is per 1 oktober 1999. Vervoermogelijkheden over water: Vervoer over water in historische urbane omgeving vindt thans plaats in Amsterdam en Utrecht. Teneinde met uitvoerbare en economische haalbare voorstellen te komen vindt de studie naar de mogelijkheden plaats op basis van evaluaties van goederenvervoer over water in deze gemeenten. Deze evaluaties zijn nog niet beschikbaar. De HTM heeft een initiatief genomen voor transport van toeristen over water van Den Haag naar Delft. Distributiekeurmerk: Marktpartijen worden geïnteresseerd om op commerciële basis schakels in een stadsdistributiesysteem te verzorgen. Afhankeliijk hiervan wordt bezien of en in welke vorm een systeem van stadsdistributie logistiek, organisatorisch en economisch haalbaar is. Naast voorgaande onderwerpen, die alle in het plan van aanpak genoemd staan, zijn de volgende onderwerpen aan binnenstadsmanagement toegevoegd: Interne bereikbaarheid: Dit behelst het opstellen van een verbeterplan voor de verwijzing van bezoekers in de binnenstad. Verwijzing is alle communicatie om bezoekers op de juiste wijze door de stad te loodsen bij het realiseren van hun bezoekdoel. Dit gaat dus verder dan bewegwijzering. Per 1 september is met dit onderwerp gestart. Het plan moet gereed zijn per 1 april 2000. De deelprojectleiding berust bij Wim Eijkelenburg/EZ. Prostitutiebeleid: In de loop van 2000 wordt (waarschijnlijk) het bordeelverbod geschrapt uit het wetboek van strafrechten. Sedert 1 juni is een werkgroep actief om een juridisch kader te formuleren om na opheffing van het verbod ongewenste effecten en excessen in de prostitutiebranche tegen te kunnen gaan. De deelprojectleiding berust bij Willem Innemee/OOV. Akkoord afdelingschef d.d.
|
||
![]() |
![]() |