Geachte dames en heren,
Op 1 juni jl. heeft mevrouw Koop van uw
raad mij in de commissie Duurzaamheid gevraagd naar een
voortgangsrapportage van het project binnenstadsmanagement. Ik heb haar
toegezegd de commissie Cultuur, Kennis en Economie over de voortgang van
het project te rapporteren. Bij deze. In de rapportage wordt verslag
gedaan over de stand van zaken per 1 september 1999.
Algemeen
Voortgang:
De realisatie van de geformuleerde
deelprojecten ligt op schema, zoals gepresenteerd in het plan van aanpak.
Participatie:
De onderwerpen parkeerbeleid en
autoluw-beleid zijn in maatschappelijke discussie geweest. Het aantal
geschreven reacties naar aanleiding van de start van de discussie in de
binnenstadskrant was matig. De discussies in de stichting
centrummanagement Delft (SCMD) en in het binnenstadsforum waren opbouwend.
De eerste workshops over de herinrichting van het noordelijk winkelgebied
hebben plaatsgehad. Zij zijn in prettige sfeer verlopen en zijn voor de
medewerkers, belast met de planvoorbereiding een goede informatiebron
geweest.
Voortgang per project
Onderzoek naar gebouwde parkeervoorziening:
Door adviesbureau Kolpron is vastgesteld
dat een parkeergarage aan de Koepoortbrug een gunstig effect heeft op het
economisch functioneren van de binnenstad en dat een garage aldaar
financieel verantwoord is te exploiteren. De locatie is mede in
beschouwing genomen in de maatschappelijke discussie over parkeren en
autoluw-beleid en overwegend gunstig ontvangen. Op 20 september heeft
overleg plaats gehad met de bewoners van de Van Renswoudestraat.
Pilotproject herinrichting Kromstraat:
De straat is samen met bewoners en
ondernemers heringericht. Voorlichting over mogelijkheden om tot
gevelverbetering te komen vindt thans gericht plaats.
Locatieonderzoek aardewerkcentrum:
Onderzoek maakt deel uit van een door
adviesbureau Lagroup op te stellen ontwikkelingsplan. Dit plan is in
concept gereed.
Dynamische parkeerverwijzing:
De technische mogelijkheden om tot een
dynamisch systeem te komen zijn in beeld en de kostenramingen zijn
opgesteld. Thans wordt de afweging techniek <-> kosten voorbereid.
Planning is het systeem operationeel te hebben bij de opening van de
Phoenixgarage.
Onderzoek naar organisatie en financiering
strategische aankopen onroerend goed:
Sterkte-zwakte analyses van verschillende
modellen zijn in de SCMD besproken. Het eindrapport met advies is naar
verwachting 1 oktober concept gereed.
Onderzoek cityline/pendelbus:
Onderzoek is afgerond en subsidie voor
voorbereidingskosten en meerkosten wegens het rijden met elektrische
voertuigen is aangevraagd bij het ministerie van V&W. De voorbereiding
en realisatie is thans in volle gang. Als gevolg van de noodzakelijke
Europese aanbesteding is realisatie van een pilot per 1 november niet
haalbaar. Uitgegaan wordt van de startdatum 1 april 2000.
Autoluwe binnenstad en parkeerbeleid:
Vanwege grote samenhang zijn beide
projecten samengevoegd en wordt de output één nota. De maatschappelijke
discussie is geweest. Planning is de nota per 1 november in concept gereed
te hebben. In de nota worden de suggesties uit de maatschappelijke
discussie zo veel mogelijk verwerkt. De nota zal de reguliere
besluitvormingsprocedure doorlopen.
Ontwikkelen stimuleringsregeling
gevelverbetering:
Voorstel vooor een regeling is half oktober
in concept gereed.
Herinrichting Noordelijk winkelgebied:
De eerste workshops, waarin ideeën en
wensen geïnventariseerd zijn, zijn in juni gehouden voor de Nieuwstraat,
Boterbrug, Wijnhaven, Hippolytusbuurt en Camaretten. De conceptplannen
voor deze straten worden half oktober in een tweede workshop
gepresenteerd. In oktober vindt ook de eerste workshop plaats voor Oude
Kerkstraat en Heilige Geestkerkhof. De eerste workshops voor de
Choorstraat, Vrouw Juttenland, Voldersgracht, de Vlouw en de Papenstraat
staan gepland in november.
Beleidskader evenementen op de Markt:
De twee jaar geleden opgestelde regeling
wordt thans geëvalueerd.
Beeldkwaliteitsplan:
Notitie waarin de juridische mogelijkheden
van een beeldkwaliteitsplan inzichtelijk worden gemaakt wordt opgesteld.
Branchering:
In samenwerking met vertegenwoordigers van
OFD en RND en met advies van het hoofd bedrijfsschap detailhandel (HBD)
wordt een uitvoeringswijzer voor de branchering opgesteld. Deze zal door
de SCMD worden vastgesteld.
Onderzoek versterking toeristische
promotie:
Het Meerjaren Marketingplan Toerisme
doorloopt thans het proces van bestuurlijke besluitvorming.
Onderzoek wijziging lijnvoering OV-bussen
Markt:
Overleg hierover met Connexxion en
gebruikers heeft inmiddels plaatsgevonden. Een beperkte lijnennetstudie is
noodzakelijk en dient beschikbaar te zijn voordat met de planvorming
herinrichting Markt kan worden begonnen.
Startnotitie Bestemmingsplan:
Aanvang werkzaamheden staat gepland per
januari 2000.
Invoering 30 km zone:
Voorbereiding is gestart. Naar verwachting
is het voorstel per 1 november concept gereed. Uitvoering van de
maatregelen in de noordelijke binnenstad vindt plaats in combinatie met de
autoluwe herinrichting.
Onderhoud, beheer en handhaving:
De organisatie van deze onderwerpen loopt
parallel met de gemeentelijke reorganisatie.
Uitwerken plan herinrichting Markt:
De uitwerking is afhankelijk van de
uitkomsten van de lijnennetstudie, de evenementenplanning en de
verbetering van de opstelling en uitstraling van de weekmarkt.
Verbetering opstelling en uitstraling
weekmarkt:
Start van de uitwerking van dit project is
per 1 oktober 1999.
Vervoermogelijkheden over water:
Vervoer over water in historische urbane
omgeving vindt thans plaats in Amsterdam en Utrecht. Teneinde met
uitvoerbare en economische haalbare voorstellen te komen vindt de studie
naar de mogelijkheden plaats op basis van evaluaties van goederenvervoer
over water in deze gemeenten. Deze evaluaties zijn nog niet beschikbaar.
De HTM heeft een initiatief genomen voor
transport van toeristen over water van Den Haag naar Delft.
Distributiekeurmerk:
Marktpartijen worden geïnteresseerd om op
commerciële basis schakels in een stadsdistributiesysteem te verzorgen.
Afhankeliijk hiervan wordt bezien of en in welke vorm een systeem van
stadsdistributie logistiek, organisatorisch en economisch haalbaar is.
Naast voorgaande onderwerpen, die alle in
het plan van aanpak genoemd staan, zijn de volgende onderwerpen aan
binnenstadsmanagement toegevoegd:
Interne bereikbaarheid:
Dit behelst het opstellen van een
verbeterplan voor de verwijzing van bezoekers in de binnenstad. Verwijzing
is alle communicatie om bezoekers op de juiste wijze door de stad te
loodsen bij het realiseren van hun bezoekdoel. Dit gaat dus verder dan
bewegwijzering.
Per 1 september is met dit onderwerp
gestart. Het plan moet gereed zijn per 1 april 2000. De deelprojectleiding
berust bij Wim Eijkelenburg/EZ.
Prostitutiebeleid:
In de loop van 2000 wordt (waarschijnlijk)
het bordeelverbod geschrapt uit het wetboek van strafrechten. Sedert 1
juni is een werkgroep actief om een juridisch kader te formuleren om na
opheffing van het verbod ongewenste effecten en excessen in de
prostitutiebranche tegen te kunnen gaan. De deelprojectleiding berust bij
Willem Innemee/OOV.
Akkoord afdelingschef d.d. |