De gemeente wil het plaatsen en aanbrengen
van reclame in de openbare ruimte op elkaar afstemmen en in zijn totaal
regelen. Daarmee brengt zij lijn in de wirwar van eisen en verordeningen
die met reclame in de stad verband houden. Overheid en ondernemer weten
daardoor voortaan precies wat wel en wat niet mag.
Het gemeentelijk beleid voor reclame in de
openbare ruimte is de laatste jaren sterk onderbelicht geweest. Weliswaar
bestond er al beleid voor reclames op gebouwen, panden en terrassen, maar
een totaal beeld van reclamebeleid ontbrak. De nu verschenen nota brengt
daar verandering in.
Het reclamebeleid is tot nu toe verspreid
over een aantal beleidsnotas en de Algemene Plaatselijke Verordening
voor Delft. Door die versnippering is vaak niet duidelijk wanneer men
precariobelasting en/of leges moet betalen en wanneer niet. Daarbij komt
dat de hoeveelheid reclames te groot is en het aanbrengen van vlaggen en
wimpels en het ophangen van kleding en dergelijke aan de gevels niet
duidelijk zijn geregeld. Omdat aan sandwich- en driehoeksborden op dit
moment weinig eisen worden gesteld laat de kwaliteit daarvan meestal te
wensen over.
Al met al werkt het huidige reclamebeleid,
of juist het ontbreken daarvan, verwarrend. Dat verandert nu. Er komt meer
uniformiteit en de controle op handhaving van de regels wordt versterkt.
Voor elke vorm van reclame moet voortaan belasting worden betaald. En als
er een reclamevergunning is vereist, betaalt men daarvoor leges.
De kwaliteit van de stad is belangrijk. Een
te grote hoeveelheid aan reclames of reclames die niet voldoet aan
welstandseisen mogen daar geen afbreuk aan doen. De gemeente gaat daarom
ondernemers stimuleren om lelijke of te grote reclame te laten
verwijderen. Zij stelt daarvoor subsidie beschikbaar. Om de kwaliteit van
driehoeksborden te bevorderen, wil de gemeente een overeenkomst met een
reclamebureau aangaan.
Het totale reclamebeleid biedt nieuwe
kwaliteitsimpulsen voor de stad.
|