Raadsvoorstel: stuk 142 Meerjaren Marketingplan Toerisme (MMT) M99005570 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() naar agenda |
Stuk 142 I Dienst Beheer en Milieu M99005570 Delft, 21 september 1999.
Aan de gemeenteraad. Geachte dames en heren,
Delft profiteert onvoldoende van de groei in de toeristische sector. Dit blijkt uit verschillende rapporten. Ook de meeste marktpartijen uit de toeristische sector vinden dat Delft kansen laat liggen, bleek bij de evaluatie van het Delfts Actieplan Toerisme. Momenteel worden allerlei promotie activiteiten onafhankelijk van elkaar ondernomen, de huidige promotieactiviteiten zijn dan ook erg versnipperd. Hierdoor en door het ontbreken van een concept, het beeld dat de toeristische sector gezamenlijk uitdraagt, wordt de stad Delft niet goed verkocht. De toeristische sector wordt steeds belangrijker. Delft moet hiervan mee profiteren door zich sterk te profileren, zo kan de stad meer bezoekers trekken, verdient de middenstand meer, neemt de werkgelegenheid toe. Om de kansen in de toeristische sector optimaal te benutten is een ambitieus en vernieuwend marketingbeleid uitgewerkt. Vernieuwend in drie opzichten: Er wordt een hele nieuwe organisatie opgezet. Zo wordt de buitenlandse promotie ondergebracht bij de Stichting Promotie Den Haag, deze stichting heeft veel ervaring op dit gebied. Bovendien kan Delft meeliften met de promotie van Den Haag. Het ankerpunt voor de binnenlandse promotie komt te liggen bij het Zuidhollands Bureau voor Toerisme, ook zij hebben een ruime ervaring op het gebied van promotie maar dan vooral gericht op de binnenlandse markt. Bovendien coördineren zij nu al "het geheim van Holland". De gemeente Delft maakt structureel geld vrij voor de toeristische promotie. Delft is hiermee een koploper in Nederland, veel gemeenten spelen wel met deze gedachte maar zijn nog lang niet zo ver dat ze samen met belanghebbenden tot een algemeen concept en tot een goede financiering kunnen komen. In het rapport worden hele duidelijke keuzen gemaakt, keuzen in doelgroepen maar ook in promotieconcept. Voor een sterke marketing zijn duidelijk keuzen noodzakelijk. Om alle invalshoeken bij het geheel te betrekken is een brede begeleidingscommissie samengesteld: M. Oosten (voorzitter); W.Eijkelenburg (EZ), C. Kruijff (B&M); P. van Uythoven (WOC/Cultuur); R. van Wijngaarde (Kamer van Koophandel); J. van Dalen (OFD); C. van Wagtendonk (BD/CCO); Thera Lafeber (WOC/Cultuur); J.W.Witteveen (hotelsectie KHN afd. Delft en Oostland) en R. de Groot (SO/Binnenstadsmanagement). De nieuwe marketing uitvoeringsorganisatie staat borg voor meer marketingkracht. Het hoge ambitieniveau kan worden waargemaakt door de extra middelen en door de duidelijke marketing keuzen die zijn gemaakt.
In deze paragraaf gaan wij in op aantal uitvoeringstechnische zaken. Voor de inhoud van het MMT verwijzen wij u naar het voor u ter inzage gelegde rapport. Het ankerpunt van de nieuwe marketing uitvoeringsorganisatie ligt bij het Zuidhollands Bureau voor Toerisme (ZHBT). Met het ZHBT is hierover overleg gevoerd. Het is de opzet dat het ZHBT de regie voert, het budget beheert en elk jaar het MMT vernieuwd. De afdeling Economische Zaken (EZ) is budgethouder. Het ZHBT rapporteert aan het DAT-overleg waar de wethouder van Economische Zaken voorzitter van is. City marketing: toeristische promotie en stadspromotie vragen elk een eigen marktbenadering. Om versnippering van marktinspanningen te voorkomen en zoveel mogelijk synergie effecten te boeken zal nauw worden samengewerkt met o.a. de sector Cultuur, Binnenstadsmanagement, Kennisstad en stadspromotie. De afdeling EZ en het ZHBT zullen participeren in het op te richten Platform Stadspromotie. De nieuwe gemeentelijke organisatie vergemakkelijkt een betere afstemming en samenwerking Het MMT is een voortschrijdend vijfjarenplan: elk jaar wordt een nieuw plan gemaakt voor de komende 5 jaar. Een vernieuwend en wervend communicatieconcept wordt in de 2e helft van 1999 uitgewerkt en gepresenteerd. Hier is eenmalig een bedrag van ongeveer 80.000,- mee gemoeid. Naast het structurele budget voor het MMT van ruim 400.000,-/jr. wordt er tevens structureel 250.000,-/jr. beschikbaar gesteld ten behoeve van evenementen. Met het ZHBT, de Stichting Promotie Den Haag en de VVV Delft worden uitvoerings- overeenkomsten gesloten. In januari 2002 zal worden geëvalueerd of
de strategische marketingdoelstellingen zoals aangeven in paragraaf 2.5. van het MMT zijn
bereikt. Als basis dient de nulmeting die is/wordt gehouden van het seizoen 1998/1999. Financiële dekking Precario tarieven voor terrassen, terrasboten en buitenreclame De toeristische sector profiteert van de inspanningen van de gemeente om de toeristische sector te stimuleren. Het bedrijfsleven is positief over de plannen. Dit blijkt uit het feit dat de Ondernemersfederatie Delft de Kamer van Koophandel en KHN Delft/Oostland positief staan tegenover het idee om de extra uitgaven te betalen door gericht de tarieven van enkele gemeentelijke belastingen te verhogen. Vrijwillige bijdragen blijken in de praktijk vaak niet te werken omdat wanneer enkele partijen niet mee doen dit een sterk afkalvend effect heeft op de bijdragen in de daarop volgende jaren van bedrijven die oorspronkelijk wèl meededen. Het gaat om de onderstaande tarieven: In 2000 (op te nemen in het raadsvoorstel tarieven oktober 1999) -verhogen met 10% van de precario voor
terrassen en terrasboten
15.000,- Totaal in 2000 75.000,-
Overzicht van de indicatieve budgetverdeling De bedragen die vermeld staan in onderstaande tabel zijn indicatief. Het bedrag van 406.000,- voor het MMT wijkt af van het bedrag genoemd in het rapport omdat wij het hier niet zinvol achten rekening te houden met een post onvoorzien van 25.000,- aan uitgaven. Zowel de uitgaven als de inkomsten kunnen mee- of tegenvallen. In het aanloopjaar van het MMT - het jaar 2000 - zal een budget van ca. 300.000,- vermoedelijk voldoende zijn. Tussentijds kan de indicatieve budgetverdeling worden aangepast. Voorop staat dat herschikking van de uitgaven moet passen binnen het totaal beschikbare budget. Begin 2002 zal bij de evaluatie worden bezien of er ruimte is om het totaal beschikbare budget aan te passen. Mogelijke verschillen tussen de inkomsten en uitgaven in de komende jaren worden opgevangen via de reserve van het toerismefonds (stand eind juni 1999: 214.000,-).
Communicatie De nieuwe aanpak, de kansen en mogelijkheden van het MMT zal met alle bedrijven en partijen uit de toeristische sector worden besproken. In het kader van het Delfts Actieplan Toerisme (DAT) zullen hiervoor speciale informatie bijeenkomsten worden georganiseerd.
Voorstel In overeenstemming met het advies van de commissie Cultuur, Kennis en Economie stellen wij voor: Akkoord te gaan met het Meerjaren Marketingplan Toerisme Delft 2000 - 2004. Akkoord te gaan met het verhogen van de tarieven in het jaar 2000 met 10% voor terrassen en terrasboten en een deel van de opbrengst ( 60.000,-) van de heffingen op buitenreclame te bestemmen voor het MMT. Akkoord te gaan met het verhogen van de tarieven in 2001 voor de toeristenbelasting naar 4,- voor hotelovernachtingen en 1,20 voor kampeerovernachtingen. Het jaarbudget van het toerismefonds vanaf 2001 structureel te verhogen met 100.000,- naar 400.000,- . Een vernieuwend en wervend communicatieconcept uit te werken en hiervoor een bedrag van maximaal 80.000,- ter beschikking te stellen uit het toerismefonds. In de gemeentebegrotingen voor de jaren 2000 en 2001 de inkomsten en uitgaven op te nemen zoals aangeven in paragraaf 4 van dit voorstel. In het 1e kwartaal van 2002 de nieuwe aanpak te evalueren. Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Delft, H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N.Roos ,secretaris.
Stuk 142 II Dienst Beheer en Milieu M99005570
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 september 1999;
akkoord te gaan met het Meerjaren Marketingplan Toerisme 2000-2004; akkoord te gaan met het verhogen van de tarieven in 2000 met 10% voor terrassen en terrasboten en een deel van de opbrengsten ( 60.000,-) van de heffingen op buitenreclame te bestemmen voor het MMT; akkoord te gaan met het verhogen van de tarieven in 2001 voor de toeristenbelasting naar 4,- per hotelovernachting en 1,20 per kampeerovernachting; het jaarbudget van het toerismefonds vanaf 2001 structureel te verhogen met 100.000,- naar 400.000,-; een vernieuwend en wervend communicatieconcept uit te werken en hiervoor een bedrag beschikbaar te stellen uit het toerismefonds van maximaal 80.000,-; in het eerste kwartaal van 2002 de nieuwe aanpak te evalueren; in de gemeentebegrotingen voor de jaren 2000 en 2001 de inkomsten op te nemen zoals vermeld in dit voorstel. Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 september 1999.
,secretaris |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |