12 januari 2001

Conceptnota - van wijziging op de nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)”

 


naar agenda

 

Inleiding.

Een eerste concept van de nota "Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)" is besproken in het binnestadsforum. De opmerkingen uit deze overlegsituatie zijn zoveel mogelijk verwerkt waarna de nota in de vorm van het concept van 19 april van van 28 april tot 30 mei ter inzage heeft gelegen. In deze periode zijn twee inspraakavonden gehouden. Gelijktijdig is in opdracht van het SCMD een contraexpertice uitgevoerd door het adviesburo BRO. Tevens zijn op de nota schriftelijk zienswijzen ontvangen. De indieners van deze zienswijzen zullen voor 20 juni schriftelijk antwoord ontvangen.

Verloop van de procedure

Op basis van de mondelinge reacties, verwoord tijdens de inspraakavonden, de behandeling van de nota in het SCMD van 26 mei jl. en het rapport van BRO is de voorliggende conceptnota van wijziging opgesteld. Na uw akkoord, wordt dient dit concept als randvoorwaarde voor de beantwoording van de zienswijzen. De zienswijzen kunnen echter eveneens tot wijziging van de nota leiden. Dit betekent dat op 13 juni aan u een uiteindelijke nota van wijziging zal worden voorgelegd, waarin de antwoorden op de zienswijzen zijn verwerkt. Deze nota zal in ieder geval, voorzover u daar mee akkoord bent gegaan, deze wijzigingen bevatten.

Op 13 juni aanstaande vindt beantwoording plaats van de uit de gecoimbineerde raadscommissie CKE/ Duurzaamheid voorkomende vragen. Op 20 juni worden de nota en de uiteindelijke nota van wijziging gezamenlijk aan deze gecombineerde commissie voor advies voorgelegd. De raadsbehandeling vindt op 29 juni plaats.

Wijzigingsvoorstellen

In juni wordt de nota voorgelegd voor politiek bestuurlijke besluitvorming. De raad zal verzocht worden een principebesluit te nemen op de nota aangevuld met deze wijzigingsvoorstellen. Tevens zal de raad verzocht worden definitief te besluiten tot implementatie van fase één. In concreto betekent dit dat het herziene vergunninghoudersstelsel en - gebied per 1 januari 2001 wordt ingevoerd. De start van de implementatie van het autoluw-plus vindt plaats vanaf het moment van oplevering van de Phoenixgarage. De voorstellen inzake het parkeerbeleid voor de schil worden tweede helft 2000 gebiedsgewijs aan u voorgelegd.

Iedere fase wordt gemonitord tijdens het proces en afgesloten met een evaluatie van de resultaten. De raad zal bij haar besluit tot het starten van een volgende fase verzocht worden de uitkomsten van de evaluatie in haar overwegingen en besluitvorming te betrekken. Voor aanvang van fase één zal een monitorplan worden opgesteld. In ieder geval wordt geëvalueerd: nut van de runshopplaatsen, functioneren en gebruik van de parkeergarages, functioneren van het vergunningensysteem, functioneren van het ontheffingsysteem, functioneren van de P&R voorziening en vervoerskeuze van de bezoeker, effect van het beleid op het economisch functioneren van de binnenstad.

De inspraakperiode is verlengd tot 30 mei 12.00 uur als uiterste inlevermoment en Barbarasteeg 2 als inleverplaats van schriftelijke zienswijzen. Achtergrond hiervan is dat een aantal personen had aangegeven dat de reactietijd tussen de tweede informatieavond en de uiterste inlever-termijn van zienswijzen als kort werd ervaren. Om hieraan tegemoet te komen is de reactietermijn zover als, gezien het proces van bestuurlijke besluitvorming, mogelijk is, op te rekken.

Inzake het aantal te realiseren bezoekersplaatsen wordt terzake de Koepoortgarage er in de planvoorbereiding van uitgegaan het voorgestelde aantal van 200 te verhogen met 120 plaatsen tot 320. Dit aantal van 120 plaatsen is ontleend aan de uitkomsten van het BRO onderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat de toekomstige parkeerpiekbehoefte op zaterdag, bij gebleken succes van de gemeentelijke maatregelen ter versterking van het gebruik van OV en fiets, totaal 2174 plaatsen bedraagt. Hiervan worden echter 483 plaatsen ingenomen door cultuur-historische toeristen en stadstoeristen met een parkeer bezettingsduur van 3 uur of langer. Dit is bij uitstek de doelgroep voor gebruik van de pendelvoorziening. De overige 1691 plaatsen worden gebruikt door de lokale- en regionale consument en door kooptoeristen. In de nota is voorgesteld in fase 4 1577 bezoekersplaatsen te realiseren. Ten opzichte deze BRO gegevens is dit een verschil van 114 (1691 - 1577) plaatsen. Dit aantal is vervolgens afgerond op 120. Op het moment van besluitvorming tot feitelijke realisatie van de Koepoortgarage wordt op basis van de in het vorige punt genoemde evaluaties en de dan bekende mogelijkheden inzake technische uitvoerbaarheid de definitieve omvang bepaald. De start van de planvoorbereiding tot realisatie van de Koepoortgarage vindt plaats vanaf het moment dat de eerste paal voor de Zuidpoortgarage is geslagen.

De reguliere jaar abonnementen voor de werkdagen maandag t/m vrijdag kunnen gebruikt worden voor de oplossing van het tekort aan woonwerk plaatsen. De eindtijd van deze abonnementen moet voor de vrijdag wel beperkt worden tot 18.00 uur, in verband met de avondverkoop. Op deze jaarabonnementen kan een korting worden verleend van 30% indien het abonnement wordt aangevraagd door een in de binnenstad gevestigd bedrijf. Het totaal maximaal aantal abonnementen dat van maandag t/m vrijdag kan worden uitgegeven wordt thans geschat op 50% van de beschikbare capaciteit van de garage. Op basis van de evaluaties en beheersgegevens kan dit percentage zowel naar boven als naar beneden worden bijgesteld. Uitgangspunt is dat de garage voldoende capaciteit behoudt voor de parkerende bezoeker. Een aangepaste tarieven/tijdentabel is als bijlage bij deze nota gevoegd.

Vanaf het moment van openstelling van de Phoenixgarage wordt begonnen met onderzoek naar belangstelling voor de garage als parkeermogelijkheid op zondag, afhankelijk van de uiteindelijke besluitvorming inzake de zondagopenstelling, en in de avonduren.

In overleg met het kerkbestuur van de Oude - en Nieuwe Kerk, alsmede op hun verzoek met andere kerkbesturen, vindt overleg plaats over de mogelijkheid van enige vorm van openstelling van de garages op de zondagochtend ten behoeve van bezoek aan de kerk.

Ondernemers wordt de faciliteit geboden om gezamenlijk met de beheerder van de garages een loyalty programma op te zetten. Dit programma moet er toe leiden dat zowel het bezoek aan de detailhandel als het gebruik van de garage op maandag t/m woensdag wordt verhoogd. Een mogelijkheid van een loyalty programma is om bij besteding van een bepaald bedrag een ‘parkeerpunt’ te verstrekken dat recht geeft om op maandag t/m woensdag een bepaalde periode gratis of tegen sterk gereduceerd tarief te parkeren in de garages.

De maatregelen uit het fietsactieplan die de binnenstad betreffen worden versneld uitgevoerd.

Onderzocht wordt of het haalbaar is om op vrijdagavond en zaterdagmiddag vanuit Ypenburg een ‘piekbus’ te laten rijden. De buslijn vervalt op moment dat de beoogde tramlijn tussen de betreffende wijk en de binnenstad is gerealiseerd. Deze is naar verwachting medio 2005 operationeel.

Bij de ontwikkeling van nieuwbouwlocaties in de binnenstad, zoals de Gasthuisplaats, wordt de mogelijkheid bestudeerd meer parkeerplaatsen ten behoeve van bewoners uit de omgeving van de te ontwikkelen locatie te bouwen dan noodzakelijk is ten behoeve van de te realiseren woningbouw.

Naast de voorgestelde runshopplaatsen worden nog de navolgende runshopplaatsen gecreëerd: Fase 2: 6 runshopplaatsen op de Brabantse Turfmarkt ter hoogte van de Molslaan en 4 runshopplaatsen op de Oude Langedijk ter hoogte van de keerlus. Afhankelijk van de evaluatie na fase twee kan dit in fase 3 worden uitgebreid met 4 à 5 plaatsen aan één kant van de weg, in de bocht van de Burgwal. Na fase 4 wordt geëvalueerd of de runshopplaatsen op Oude Langedijk en Burgwal behouden moeten blijven, of dat dit deel alsnog toegevoegd kan worden aan het autoluw-plus gebied.

Op de Burgwal ter hoogte van de Beestenmarkt en op de Oude Langedijk ter hoogte van de keerlus wordt een taxistandplaats gecreëerd.

Er wordt een kaartje opgesteld met de locaties van de algemene invalidenparkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen worden zo dicht mogelijk tegen het autoluw-plus gebeid gesitueerd. Uitgangspunt bij de keuze van de locaties is dat potentiële bestemmingen binnen 100 meter in principe bereikbaar zijn.

Aan deze concept nota van wijziging wordt een overzicht toegevoegd met de regelgeving betreffende de toelating van autoverkeer tot het autoluw-plus gebied. Er wordt uitgegaan van drie regelingen: één voor bewoners; één voor vaste leveranciers en laad-los/haal-breng activiteiten en één voor incidentele laad-los/ haal-breng activiteiten.

De aanvangsperiode dat behoudens specifieke gevallen géén ontheffing wordt verleend wordt voor de donderdag en vrijdag gewijzigd van 11.00 uur in 14.00 uur. Tevens wordt het niet verlenen van ontheffing tijdens warenmarkten en evenementen duidelijk beperkt tot de plaats en de directe omgeving waar deze activiteit zich afspeelt.

Bedrijven krijgen de mogelijkheid hun een recht op een vaste vergunning in te ruilen voor een variabele vergunning. De variabele vergunning is niet kentekengebonden en waardeert alleen af bij feitelijk gebruik. De vergunning bestaat uit een in gebruik gesteld Belparkeer of TPS-systeem of een hierop gelijkend systeem. Het systeem is te gebruiken op vergunninghoudersplaatsen in het autoluw gebied. Het afwaarderen geschiedt tegen het gangbare straatparkeertarief.

De Gasthuislaan tussen Paradijspoort en Kruisstraat wordt in fase drie autoluw-plus.

Het aantal bezoekersparkeerplaatsen op het grasveld aan de Van Renswoudestraat wordt niet groter dan het noodzakelijk aantal van 40. Er wordt een bijgesteld herinrichtingsvoorstel opgesteld waarin voorzien wordt in een ruimere speelvoorziening.

Buiten het toeristenseizoen wordt busparkeerterrein Koepoortplaats, behoudens twee plaatsen die permanent voor bussen ter beschikking gehouden worden, beschikbaar gesteld als bezoekersparkeerterrein. Zo mogelijk wordt het terrein hiertoe op het systeem van dynamische parkeerverwijzing aangesloten.

De geplande vaste afsluiting bij de brug bij Vrouw Juttenland WZ / Voldersgracht wordt gewijzigd in een uitgang.

Tabel 1 blijkt bij een aantal lezers onduidelijk over te komen en vragen op te roepen. Bij de uiteindelijke nota van wijziging zal een anders vormgegeven tabel als bijlage worden opgenomen.

ter handhaving van het autoluw-plus regime blijft voorkeur bestaan voor het camerasysteem. Tegen de achtergrond van de aanpassingen op de voorstellen wordt in overleg met de politie nader geanalyseerd of het camerasysteem nog steeds het meest geïndiceerd is. In september zal aan u verslag van deze nadere afweging worden gedaan.

De Oude Delft tussen Mauritiusbrug en Oude Kerk blijft conform de voorstellen autoluw-plus. Voorafgaand aan de invoering van het autoluw-plus regime vindt met de bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden een workshop plaats met als onderwerp: inrichting en gebruik van de openbare ruimte.

Voorstellen instemmen met:

Voorgesteld wordt in te stemmen met de 24 wijzigingen op de nota "Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)".

terug naar boven