AAN: Burgemeester en Wethouders
NOTA EZHGELDEN NR.36 POPPODIUM EN
CULTUURPODIUM
of
Meer gelegenheid tot participatie en uitgaan voor jongeren in Delft
(behoort bij bvf 00/024291)
Inhoudsopgave
2. Voorstel
3. De Koornbeurs
4. Stichting
Programmering Speakers
5.
Jongeren en Cultuur, Actieplan
Cultuurbereik
6.
Vervolgacties en resultaten
Bijlage 2 Evaluatie Speakers 1998 - 2000
Het
EZHprojektnummer 36 -poppodium en cultuurpodium- is in de meningspeiling op de
27e plaats geëindigd. Het doel van de indieners is meer aandacht geven aan
jongerencultuur en uitgaansgelegenheden voor jongeren door het stimuleren van
een cultuurpodium in de Koornbeurs en een nationaal poppodium interactief
geprogrammeerd door Speakers.
Dit projectcluster is gebaseerd op drie ingediende projectvoorstellen:
voorstel |
Inhoud |
gewenst
bedrag |
78b.
Divers. |
Voor
jongeren zorgen voor goede uitgaansgelegenheden |
nvt |
146a.
Nationaal poppodium |
poppodium
met bekende Nederlandse bands en dj’s op het programma |
ƒ2,5
miljoen voor de periode 2000-2005 |
156a.
Steun voor Open Jongeren Vereniging de Koornbeurs |
cultuurpodium,
cabaret en ‘live’-muziek |
ƒ25.000,-.
op jaarbasis |
Het
voorgestelde budget voor de meningspeiling was ƒ2,5 miljoen. Door het
Gemeentebestuur is op 30 maart 2000 een bedrag van ƒ0,625 miljoen toegekend.
Met de
indieners is overeenstemming bereikt om een programmatisch samenwerkingsverband
tot stand te brengen tussen de jongerenpodia, het gebruik van de nieuwe media
en de wijken (wie en wat wordt nog nader bepaald) waar de jongeren het meest
vertoeven. Een samenwerkingsverband dat tot activiteiten en participatie moet
leiden en tegelijk een impuls is, die er zorg voor draagt dat er een blijvende
dynamiek ontstaat.
Deze vraaggerichte benadering is tevens een unieke kans voor de Delftse
deelname aan het landelijke Actieplan Cultuurbereik, omdat de ontwikkeling van
de samenhang tussen interactieve communicatiemiddelen als internetgebruik en
SMS-service ter ondersteuning van de programmering met als doel een grotere
cultuurparticipatie bij uitstek een voorbeeld is van een vraaggerichte
benadering, zoals het landelijke Actieplan ook eist. De Delftse benadering kan
hierbij mogelijk dienen als landelijk pilotprojekt voor het ministerie van
OCenW.
Hiervoor zullen de Koornbeurs en Speakers een samenwerkingsverband aangaan. Met
name Speakers als professionele organisatie zal daarbij de regie-functie op
zich nemen. Deze regiefunctie bestaat uit drie rollen:
·
Speakers
zal via haar interactieve communicatie-middelen internet en SMS-service de
behoefte onder jongeren peilen;
·
Speakers
zal samen met de Koornbeurs een op die behoefte afgestemde programmering
samenstellen met gebruik van haar eigen podia en de mogelijkheden in de wijken;
·
Speakers
zal optreden als uitvoerende projektorganisatie.
Uit de evaluatie van de stichting Programmering Speakers
blijkt hoe zij de afgelopen 2 jaar in het Delftse culturele uitgaansleven zijn
verankerd en een toegevoegde bijdrage aan het culturele klimaat in Delft hebben
geleverd.
Voor u ligt een voorstel tot verdeling van het
bedrag ad 625.000 gulden. Met als doel voor een periode van 4 jaar 2001
- 2004 het bevorderen van de
betrokkenheid van (Delftse) jongeren bij cultuur in het algemeen en in het
bijzonder bij popmuziek (in brede zin)
door de ondersteuning van een vraaggerichte (interactieve) programmering
bij de Koornbeurs, Speakers en in de wijken (via het Actieplan Cultuurbereik):
deelnemers |
Totaalbedrag 2001-2004 |
Bedrag op jaarbasis |
Koornbeurs OJV |
ƒ100.000,-- |
ƒ 25.000,-- |
St. Programmering Speakers |
ƒ405.000,-- |
ƒ101.250 |
Jongeren en Cultuur |
ƒ120.000,-- |
ƒ 15.000,-- (2001) |
De koornbeurs is reeds decennia lang een open jongeren
vereniging, die erin is geslaagd op eigen initiatief en uit eigen budget een
cultuurpodium te onderhouden. Op dit podium wordt cabaret en ‘live’-muziek van
hoge kwaliteit gebracht voor een lage prijs. Het podium is niet alleen populair
onder muzikanten en liefhebbers van serieuze muziek. Er wordt op professioneel
niveau gespeeld, dankzij de inzet van vele vrijwilligers.
Het beschikbaar maken van cultuur voor (jonge) Delftenaren
houdt in dat er in het algemeen geld op toegelegd moet worden. Een last die de
vereniging altijd zelf heeft gedragen en dat ook in de toekomst van plan is te
doen.
Ook de komende jaren staat de verhoging van kwaliteit
voorop. Bijvoorbeeld door een ‘bekendere’ band te programmeren als voortrekker
voor een aantal lokale bands. Deze sandwichformule geldt ook voor de
cabaretprogrammering. Door bekende cabaretiers te programmeren komen er meer
mogelijkheden voor optredens van beginnende of onbekende cabaretiers.
Met een bijdrage van ƒ 100.000,--. voor een periode van 4
jaar (jaarlijks ƒ25.000,--) kan de Koornbeurs haar positie als serieus
cultuurpodium versterken en kan het culturele programma in het bijzonder voor
het jonge publiek de podiumkunsten in Delft in het algemeen goed aanvullen.
Aanvullend op en afstemmend met Speakers en Theater de Veste wordt hiermee het
podiumkunstenklimaat in Delft versterkt.
4.Stichting Programmering Speakers
Om de ontwikkeling van Speakers tot een Nationaal Podium met een interactieve
programmering te kunnen starten heeft Stichting Programmering Speakers bij de
gemeente Delft een budget aangevraagd van ƒ2.500.000,--. De insteek van deze
subsidie-aanvraag was om het traject richting een Nationaal Poppodium in te
zetten o.m. door middel van de ontwikkeling van een internetsite, waarop
Delftenaren hun voorkeur voor bepaalde DJ’s en artiesten zouden kunnen
aangeven, die vervolgens in Speakers zouden worden uitgenodigd voor een optreden.
Speakers zou dan per optreden kaarten verloten onder diegenen die hun
favorieten hadden aangemeld. Een en ander voor een periode van vijf jaar.
Aangezien de Stichting Programmering Speakers met haar plan
niet bij de eerste twintig kandidaten is geëindigd is voor een andere insteek
gekozen dan oorspronkelijk beoogd. Het eenmalige karakter van de EZHgelden
geeft ruimte voor enkele investeringen
op korte termijn, waarvan de effecten gedurende langere periode een merkbare
kwaliteitsverbetering tot gevolg zullen hebben, zowel qua aanbod als qua vraag.
Door een programmatisch samenwerkingsverband op te zetten met de Koornbeurs kan
het podiumkunsten klimaat en met name de muziekbehoefte bij jongeren merkbaar
gestimuleerd worden.
Stichting Programmering Speakers kiest ervoor om in de
komende twee jaar:
(1) de concert-programmering in Speakers een impuls te geven, zodat met de EZH
gelden een groter (in absolute aantallen) concertpubliek in Delft gekweekt kan
worden met interesse voor artistiek
interessante populaire muziek.
(2) Om het interactieve karakter van de programmering van
Speakers te kunnen garanderen wordt analoog aan deze programmeringsimpuls
gewerkt aan verbetering van de reeds drukbezochte website, de mogelijkheid om
via SMS in contact te komen met onze doelgroepen, de ontwikkeling van
nieuwsbrieven voor specifieke doelgroepen en een vergroting van de
bereikbaarheid van de mensen die Speakers programmeren.
Dit zijn dan eenmalige investeringen, waar veel manuren mee gepaard gaan.
Stichting Programmering Speakers stelt zich tot doel over binnen 4 jaar een
actief concertpubliek aan zich gebonden te hebben en voor haar gehele
programmering zichzelf te bedienen van die middelen, waarmee zij in nauw
contact kan staan met haar publiek.
Om inzicht te geven in de kosten die gepaard gaan met
bovengenoemde ontwikkelingen waarin gezocht wordt naar enerzijds een artistiek
interessante programmering (met aandacht voor Delftse bands en
talentontwikkeling) en anderzijds aansluiten bij de behoefte van een jong en
breed publiek volgen hier enkele kostenindicaties met betrekking tot deze
ontwikkelingen:
·
grote
bands uit Nederland op het Speakers podium in combinatie met
talentontwikkeling. Een gemiddeld live-concert van een grote Nederlandse band
kost ongeveer ƒ 20.000,-- , inclusief huiskosten en personeelskosten terwijl de
opbrengsten ongeveer ƒ 7000,-- bedragen.
·
Speakers als podium waarop talent een kans krijgt .
De kosten van een avond met bijvoorbeeld twee relatief onbekende bands zijn ƒ
5.000,-- per concert. Opbrengsten ongeveer ƒ 500,--. Wanneer iedere maand een
avond waar onbekend talent een kans krijgt, georganiseerd wordt, zijn bijvoorbeeld de totale kosten over twee
jaar: ƒ 100.000,--.
Een dergelijke impuls van de concert-programmering zal zichzelf deels
terugbetalen, doordat bij het organiseren van meerdere concerten de
publieksaantallen zullen toenemen, waardoor de inkomsten structureel omhoog
zullen gaan. Ook kunnen EZH gelden aangewend worden om de huiskosten van Speakers
als poppodium structureel te verlagen, zodat het organiseren van concerten
goedkoper wordt.
Mede om het publiek meer te betrekken bij de programmering
van Speakers en zodoende ook te werken aan een grotere opkomst, wil de
Stichting Programmering Speakers de communicatie-kanalen richting de Delftse
bevolking verbeteren. Ideaal zou bijvoorbeeld zijn het uitzenden van
live-concerten via internet, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk de komende jaren
financieel onhaalbaar blijven. De geschatte eenmalige kosten om dit te
realiseren gaan ver uit boven de budgetten die hier nu eventueel voor
vrijgemaakt worden en op korte en middellange termijn zal het uitzenden van
deze concerten zeker geen inkomsten genereren.
Wat Stichting Programmering Speakers ook wil met de EZH gelden is haar
internetsite sterk uitbreiden. Er zal een gastenboek komen en een tipsite,
waarop Delftenaren aan kunnen geven welke bands of DJ’s zij graag in Speakers
zien optreden. Buiten de ontwikkeling van deze site gaan hier ook veel manuren
in zitten om het contact met de virtuele gemeenschap te onderhouden. Zeker
omdat het van groot belang is de verscheidenheid aan doelgroepen in de Delftse
samenleving ook specifiek te benaderen:
·
Geschatte
kosten zijn over een periode van twee jaar: ƒ 75.000.--. Daarna ƒ10.000,-. per
jaar.
Tevens wil Stichting Programmering Speakers meer samenwerken
met vertegenwoordigers uit de verschillende Delftse subculturen. Ook hier geld
dat dit vooral extra manuren zal gaan kosten:
·
Geschatte
kosten over twee jaar: ƒ 15.000,--.
Ten slotte wil Stichting Programmering Speakers nieuwe communicatiemiddelen als
SMS gaan gebruiken om interactief met de Delftse bevolking te communiceren:
·
hiervoor
is vrij geavanceerde apparatuur nodig, waarbij gedacht moet worden aan een
minimale eenmalige
investering van ongeveer ƒ 50.000,--.
Een evaluatie van de afgelopen twee jaren leert dat Speakers
haar bezoekers positief heeft weten te verbazen door een trendsettende en zo
breed mogelijke, interactieve programmering.
De stichting Programmering Speakers heeft met eigen inkomsten en met een
incidentele (gemeentelijke) subsidie over 2 jaar van respectievelijk ƒ60.000,--
(1998) en ƒ40.000,-- (1999) voor het bieden van een podium voor met name
optredens van locale bands met het “Ik
heb op hetzelfde podium gestaan als ...” effect, weliswaar een commercieel niet
de meest interessante weg ingeslagen ,maar voorziet hiermee wel in een
culturele behoefte (zie Bijlage 1 en Bijlage 2).
De stichting Programmering Speakers streeft de komende jaren
naar een hoogwaardig programma met een gezond evenwicht tussen commerciële en
een meer risicovolle programmering[1],
zoals de Concertprogrammering,
kindertheater, stand up comedy, Delftse bands, en enkele alternatieve
dansavonden als Jungle en R&B.
De conclusie is dat Speakers zich in de afgelopen twee jaar in het centrum van
het Delftse culturele uitgaansleven heeft verankerd en een toegevoegde bijdrage
aan het culturele klimaat heeft geleverd:
·
Een
goede heldere programmering (zie bijlage1). Veel verschillende doelgroepen
worden bereikt met uiteenlopende programma’s. De programmering is erg actief en
interactief door intensieve samenwerkingsverbanden met vertegenwoordigers van
de verschillende scene’s. Zoals daar zijn: R’nB, Jungle, Drum ’n Bass, Club,
Techno, Trance, maar ook Kindertheater, Salsa en populair wetenschappelijke
lezingen van Studium Generale.
·
Een
goed promotietraject. Er is een goede relatie opgebouwd met de lokale en
regionale pers, de flyers en folders vinden gretig aftrek (ca. 10.000 per maand)
en het aantal bezoekers van de internetsite groeit stevig door en kent
inmiddels een maandgemiddelde van 1.800.
·
Actief,
professioneel en gemotiveerd personeel. Speakers is een professionele
organisatie die zonder hulp van vrijwilligers functioneert. Veel van de
werknemers zijn al vanaf de opening werkzaam bij Speakers en het team heeft een
prettige uitstraling.
·
Een
veilige plek. Op een enkel incident na, heeft Speakers tot op heden dankzij de
inzet van een erkend beveiligingsbedrijf weinig hinder ondervonden van agressie
en drugsgebruik.
·
Speakers
bereikt een grote en brede groep bezoekers. In 1999 zijn er naar schatting
110.000 bezoekers geweest. De verwachting voor 2000 ligt mede door uitbreiding
van de programmering, op 125.000 bezoekers.
5.Jongeren en Cultuur,
Actieplan Cultuurbereik
In de periode 2001 – 2004 zal de gemeente Delft deelnemen
aan het landelijke Actieplan Cultuurbereik met diverse projekten als
Zuid-Hollandse Stadsgeschiedenis, X-change (wereldmuziek) en Jongeren en
Cultuur. Dit laatste projekt is ook het culturele onderdeel van de
gemeentelijke integrale Jongerennota.
Voor de invulling van dit onderdeel willen we vraaggericht
werken. Jongeren geven zelf aan wat hun culturele behoefte is en deze wordt
door henzelf ingevuld.
Jongeren wonen, spelen en brengen hun vrije tijd door in de
wijken. Juist de interactieve programmering van Speakers en het cultuurpodium
van de Koornbeurs kunnen die behoefte vertalen in een programmering die
aanslaat bij de jongeren in de wijken. Internetgebruik en SMS-service zijn
populaire communicatiemiddelen onder jongeren.
Op deze interactieve wijze kan een mogelijk een festival in de wijken[2]
(bijvoorbeeld een rijdend/reizend podium) door en voor jongeren tot standkomen,
ondersteund door de programmeurs van de Koornbeurs en Speakers.
De regie voor dit onderdeel ligt bij Speakers. Deze
regiefunctie bestaat uit drie rollen:
·
Speakers
zal via haar interactieve communicatie-middelen internet en SMS-service de
behoefte onder jongeren peilen;
·
Speakers
zal samen met de Koornbeurs een op die behoefte afgestemde programmering
samenstellen met gebruik van haar eigen podia en de mogelijkheden in de wijken;
·
Speakers
zal optreden als uitvoerende projekorganisatie.
De ontwikkeling van de samenhang tussen deze interactieve communicatiemiddelen
en jongeren met als doel een grotere cultuurparticipatie is bij uitstek een
voorbeeld van een vraaggerichte benadering, zoals het landelijke Actieplan ook
eist. De Delftse benadering kan hierbij mogelijk dienen als landelijk pilotprojekt
voor het ministerie van OCenW.
Jongeren en cultuur wordt voor het grootste deel reeds
gedekt in de Zomernota. Met ƒ 120.000--(ƒ15.000,-- als startbedrag in 2001 en
ƒ35.000,-- voor de periode 2002-2004) wordt ook voldaan aan de noodzakelijke
dekking van de matchtingsbedragen voor het Landelijk Actieplan Cultuurbereik.
·
een
interactieve wijze van behoeftepeiling van met name jongeren (vraaggericht);
·
een
vraaggerichte programmering die aanslaat bij jongeren in de wijken in het kader
van het landelijk Actieplan Cultuurbereik (met een mogelijke pilotprojekt met
landelijke publiciteit).
·
in het algemeen komt er meer gelegenheid tot
participatie van en uitgaan voor jongeren in Delft.
Het is tevens een kans om een programmatisch samenwerkingsverband tot stand te
brengen tussen de jongerenpodia, het gebruik van de nieuwe media en de invloed
van de wijken, waar de jongeren het meest vertoeven. Een samenwerkingsverband
dat tot activiteiten en participatie moet leiden en tegelijk een impuls is, die
er zorg voor draagt dat er een blijvende dynamiek ontstaat.
Wij stellen dan ook voor om accoord te gaan met de volgende verdeling voor een periode van 2001 – 2004:
Deelnemers |
Totaalbedrag 2001-2004 |
Bedrag op jaarbasis |
Koornbeurs OJV |
ƒ100.000,-- |
ƒ 25.000,-- |
St. Programmering Speakers |
ƒ405.000,-- |
ƒ101.250 |
Jongeren en Cultuur |
ƒ120.000,-- |
ƒ 15.000,-- (2001) |
Uit de evaluatie van de stichting Programmering Speakers
blijkt hoe zij de afgelopen 2 jaar in het Delftse culturele uitgaansleven zijn
verankerd en een toegevoegde bijdrage aan het culturele klimaat in Delft hebben
geleverd. De evaluatie van Speakers in de periode 1998 - 2000 voor kennisgeving
aan te nemen.
En accoord te gaan met het door de sector Kennisstad, vakgroep CKE, in overleg
met de
partners Koornbeurs ,Speakers en Actieplan Cultuurbereik nader uit werken van
de besteding van de beschikbare
bedragen binnen de gestelde aanbevelingen in een concreet programma.
P.van Uythoven
Sector kennisstad, vakteam CKE
Paraaf hoofd d.d.
Bijlage 1 programma speakers
(1) wekelijks
maandag
Studium Generale
Discussie avond rondom een thema, bijv. Het Oranje gevoel, Madonna of Freud.
Dinsdag
Videolab
Met elke maand 4/5 films
Woensdag
Night of comedy: stand up comedians
Wellicht in de toekomst Theatersport
Donderdag
Studentenavond Tune -Up:
Alternative, Dance Area (House), 4-Us (Nederpop), Hot & Juicy (funky
soul,etc).
Veel specials, bijv. Quetin Tarantino Party, Wild West
Party. Ook Live programmering:
Groepenpresentaties, Supertrio’s en enkele grotere bands als Caesar, Skik &
Abel
Vrijdag
Beatsclub
Seventies Party, R’nB Party’s, Jungle/Drum ‘n Bass, Eighties Dance Night
Zaterdag
Experience Speakers
Clubavond (Dance House met DJ’s Didier, Jozo en Robert) met een enkele keer
live programmering zoals de Nits of The Cage in de vooravond.
Zondag
Salsa Sunday
Salsa avond met in de middag danslessen
(2) Kinderprogramma
woensdag: poppenkast door het Sprookjespaleis
zaterdag: Kindertheater
zondag: Kinderkookcafé Piggelmee
(3) 1x per maand PopConnections: Pop Quiz
(4) Incidentele
Programmering:
In de vakanties: Schoolparties
4x per jaar Gay Party’s op zaterdag
1x per jaar: Popronde Delft met Speakers als hoofdpodium
1x per jaar: De Koninck Bluesfestival
Rookvrijparties
Bijlage 2
.Stichting Programmering Speakers 1998 - 2000: een korte evaluatie
1. Inleiding
Het is
eenvoudig en geheel correct om te stellen dat het goed gaat met Speakers. In
twee jaar tijd is er bij het personeel en bij de bezoekers een Speakersgevoel
ontstaan, dat tot buiten de stadsgrenzen een uniek karakter heeft. Het is in
Speakers zeven dagen per week druk, gezellig, verrassend en onvoorspelbaar wat
er te gebeuren staat en toch zal een ieder die Speakers bezocht heeft zeggen:
Het was weer een typisch avondje Speakers.
In deze evaluatie
zal eerst de doelstelling van de Stichting Programmering Speakers aan de orde
komen. Vervolgens zal een algemeen beeld gegeven worden van hetgeen Speakers de
afgelopen twee jaar bereikt heeft als cultureel uitgaanscentrum in Delft.
Daarna zal de concertprogrammering van Speakers behandeld worden, waarbij ook
ingegaan wordt op de eerder verstrekte gemeentelijke subsidie om lokale bands
te kunnen programmeren. Tenslotte zal apart de strategie van Stichting
Programmering Speakers met betrekking tot het interactief programmeren
geschetst worden.
Een
evaluatie die gedetailleerd ingaat op elk afzonderlijk programma onderdeel van
de Stichting Programmering Speakers zou een zwaarlijvig verslag worden dat hier
als bijlage zijn doel voorbij schiet. Daarom is ervoor gekozen om in algemene
termen een zo compleet mogelijk beeld te geven van de afgelopen twee jaar, hier
en daar toegelicht met een specifiek voorbeeld.
2. Doelstelling
van de Stichting Programmering Speakers
Kerndoelstelling
van Stichting Programmering Speakers is dat Speakers zich ontwikkelt tot een
Nationaal Poppodium met een programmering die zich kenmerkt door de volgende
aspecten:
Breedte.
Zeven dagen
per week een gevarieerde programmering voor een zo breed mogelijke doelgroep.
Trendsettend
en vooruitstrevend
Binnen elke
scene moet Speakers de plek zijn waar nieuw talent en nieuwe stromingen als
eerste in Delft ervaren kunnen worden.
Interactief.
Door
samenwerking met vertegenwoordigers van de verschillende scenes en door een
interactieve internetsite moet Speakers een plek zijn waar geprogrammeerd wordt
volgens de wensen van het Delftse publiek in al haar verschijningen.
3. Speakers 1998 - 2000
Speakers
heeft zich in de afgelopen twee jaar verankerd in het centrum van het Delftse
culturele uitgaansleven. Om een beeld te geven van het werkterrein van de
Stichting Programmering Speakers is gekozen voor de volgende onderverdeling in
de evaluatie.
3.1 Programmering
De
programmering van Speakers is op landelijk niveau uniek te noemen. In de afgelopen
twee jaar heeft de Stichting Programmering Speakers ernaar gestreefd om de
beschikbare ruimte zoveel mogelijk te benutten. Inmiddels kent Speakers een
dagelijkse programmering, met enkele middagactiviteiten toegespitst op
kinderen. De programmering kent een grote diversiteit en is desondanks toch
helder. Veel verschillende doelgroepen worden bereikt met sterk uiteenlopende
programma’s. Geprobeerd is om elk onderdeel toch een typisch Speakers karakter
mee te geven. Een karakter dat zich niet makkelijk laat omschrijven. Gedacht
moet worden aan trefwoorden als vriendelijk, trendy, klasse, eigenwijs,
interessant en altijd anders.
3.2 Promotie
De promotie
van Stichting Programmering Speakers heeft in de afgelopen twee jaar zijn vaste
vorm gekregen. Met de lokale pers is een goede relatie opgebouwd. Het
Speakersprogramma komt in bijna alle uitagenda’s aan de orde en met grote
regelmaat wordt er redactioneel aandacht besteed aan activiteiten van Speakers.
Stichting Programmering Speakers prijst zich gelukkig met deze relatie en doet
haar best de lokale media van goede achtergrond informatie te voorzien over de
highlights van haar programmering. Helaas is het financieel niet haalbaar om
met regelmaat te kunnen adverteren in lokale, regionale en landelijke pers.
De ‘nat en
droog’ verspreiding van flyers en posters kent inmiddels ook een vaste vorm. De
maandelijkse flyer vindt gretig aftrek bij het Delftse publiek. Per maand
worden er 8000 flyers gedrukt, waarvan er ruim duizend via direct mail worden
verstuurd en de rest in Speakers zelf en door onze flyergirls wordt verspreid,
samen met de flyers over specifieke programma onderdelen. Uit recentelijk
marketingonderzoek blijkt dat de maandelijkse poster van Speakers hoog scoort
qua publieksbereik. 20% van de bezoekers van Speakers wordt geïnformeerd door
middel van de poster. Met de gemeente Delft is een goed contact opgebouwd
betreffende het plakbeleid van Speakers.
Een steeds
belangrijker deel van de promotie van Speakers vindt plaats via internet. Een
algemene nieuwsbrief en specifieke nieuwsbrieven voor aparte
programma-onderdelen worden gewaardeerd door onze bezoekers en de internetsite
www.speakers.nl kent inmiddels 1800 maandelijkse bezoekers en groeit stevig
door. De trend van de laatste drie maanden leert dat de groei op dit moment
ongeveer stabiel is met 150 tot 200 extra sitebezoekers per maand. Een hoog
bezoekersaantal dat, gestimuleerd door het groeiende internetgebruik van de
Delftse studenten, voorlopig wel zal doorgroeien. Stichting Programmering
Speakers steekt veel tijd, geld en moeite in het onderhouden en continu verbeteren, uitbreiden en moderniseren van
haar site.
3.3 Personeelsbeleid
Speakers is
een professionele organisatie, die zonder hulp van vrijwilligers functioneert.
Het personeelsbestand van Speakers kent ongeveer 50 mensen, waarvan het
grootste deel werkzaam is in de horeca. Het team van Speakers heeft een
prettige uitstraling en de Stichting Programmering Speakers is trots op het
feit dat veel van haar werknemers al vanaf de opening van Speakers actief zijn.
3.4 Beveiliging
Een
uitgaanscentrum kan tegenwoordig niet meer zonder professionele security.
Speakers wordt vanaf de opening beveiligd door Trent Security. Deze
samenwerking loopt goed dankzij regelmatig overleg betreffende het
anti-drugsbeleid en het deurbeleid. Op enkele incidenten na heeft Speakers de
afgelopen jaren weinig hinder ondervonden van agressie en drugsgebruik. Met
tevredenheid wordt ook teruggekeken op de samenwerking met de Delftse politie.
Het maandelijkse overleg tussen politie, Speakers en de beveiligingsmedewerkers
van Speakers wordt door alle partijen als positief ervaren.
3.5 Bezoekers
De
bovenstaande werkterreinen van de Stichting Programmering Speakers hebben allen
tot doel het de bezoekers van Speakers naar hun zin te maken en ze te blijven
verrassen in een veilige ruimte. De Delftse bevolking heeft de afgelopen jaren
veelvuldig Speakers bezocht. In 1999 zijn er ongeveer 110.000 bezoekers
geweest. Voor 2000 liggen de verwachtingen, mede door uitbreiding van de
programmering op 125.000 bezoekers.
3.6 Exploitatie
Efficiëntie
en effectiviteit staan voorop bij de exploitatie van Speakers. Met relatief
weinig personele bezetting wordt veel bereikt. Dit heeft tot gevolg dat na de
aanloopverliezen in het eerste jaar Speakers een kostendekkende onderneming is,
met ruimte om waar nodig te kunnen investeren.
Wat betreft
de programmering van Speakers is er op dit moment een beheersbaar evenwicht
tussen de meer risicovolle programmering en de meer commerciële programmering.
De
Stichting Programmering Speakers kiest door haar programmering van vooral live
concerten, maar bijvoorbeeld ook bij die van stand-up comedy, kindertheater en
enkele alternatieve dansavonden als Jungle en R&B zeker niet voor de
commercieel meest interessante weg. De tekorten die door deze programmering
ontstaan, worden opgevuld met de winsten uit de commercieel wel interessante
programma’s. Investeringen om de commercieel interessante programmering op
concurrerend niveau te houden staan zodoende echter wel onder druk.
4.0 Concert
Programmering
Een
wezenlijk onderdeel van de programmering van Speakers vormt de
concertprogrammering. Binnen de concertprogrammering van Speakers wordt gezocht
naar een evenwicht tussen de rol van Speakers als Nationaal Podium en de rol
van Speakers als podium voor lokaal talent. De afgelopen jaren hebben diverse
middelgrote en grote Nederlandse bands als Bløf, de Nits, Osdorp Posse, Kane en
de Urban Dance Squad het podium van Speakers betreden. De verliezen die op deze
concerten werden gemaakt werden voor lief genomen en gezien als investering in
het imago van Speakers als Nationaal Poppodium. Voor lokale bands is deze
investering ook zeer zinvol geweest. Het podium heeft meer allure gekregen. Het
‘ik heb op hetzelfde podium gestaan als…….’ effect.
4.1 Talentontwikkeling
Met dank
aan de gemeentelijke subsidie, van in totaal f 100.000,--. verspreid over twee
jaar, is de rol van Speakers als talentontwikkelaar de laatste twee jaar sterk
neergezet.
De afgelopen
twee jaar hebben de volgende lokale en regionale bands in het kader van een
groepenpresentatie of supertrio in Speakers opgetreden.
Heavy
Mozart, Xynobyte, St. Elmo, Juffrouw Janny en de Borrelnootjes, Bouncing
Pebbles, Off Course, Meringue, Incense, Albuquerque, Cry Ugly, Hyperdrive,
Tulp, El Legamo, Voor Lief, Double Deuce, Adonisz, Illements, Lastpak, The
Apers, Wiseguy, Right back Edje, Mardigrah, Landfill, Venus Flytrap, Fervid,
Majestic Groove Dudes, D-Fungus, Kaas, Marvin Tion, Dutch Decibel, Unbread, Oi
can't croy en Spronkel.
De
bezoekersaantallen bij deze concerten waren zeer wisselend. Gemiddeld waren er
zo’n vijftig bezoekers. Opvallend is dat er wel een groei in het concertpubliek
te zien is. Hoewel hier moeilijk uitspraken over te doen zijn vanwege het
wisselende programma.
Een
uitvoerige evaluatie (vergezeld van een officiële accountantsverklaring) van de
besteding van de gemeentelijke subsidie volgt nog in een later stadium.
4.2 DJ’s
In het
nieuwe seizoen is de vaste zaterdagse clubavond uitgebreid met VJ’s en GJ’s,
gekoppeld aan een artistiek meer gedurfde draaistijl. Om onze vaste DJ’s,
waaronder de uit Delft afkomstige voormalig Nederlands studentenkampioen DJ
Didier, meer onder de aandacht te brengen zijn we voornemens nationaal bekende
DJ’s in Speakers te laten optreden. Op dit moment zijn er reeds toezeggingen
van Mark van Dale en de internationaal bekende DJ Jurgen.
Kosten Concert “bekende band”
Beschrijving |
Kosten (in guldens) |
PA +
bediening |
1.500 |
Lichttechnnicus |
300 |
Zaalsupport
en humper |
150 |
Security, 2 personen |
550 |
Catering |
350 |
Publiciteit |
1.750 |
Onvoorzien |
400 |
Gage band |
9.000 |
|
|
Totaal |
14.000 |
In het
meest gunstige geval (uitverkoop) bedragen de inkomsten bij de gehanteerde
entree van ƒ20,-:
450 * 18,87
(netto) = f 8491,50
Vooral bij
de concerten van relatief bekende bands variëren de gages enorm. Gerekend moet
worden op een bedrag tussen de f 5000,-. en f
30.000,-.
Kosten groepenpresentatie van 3
Delftse bands (3D)
Beschrijving |
Kosten (in guldens) |
PA + bediening |
1.500 |
Lichttechnnicus |
300 |
Zaalsupport
en humper |
150 |
Security, 2 personen |
550 |
Catering |
350 |
Publiciteit |
1.750 |
Onvoorzien |
400 |
Gage band |
1.500 |
Algemene
kosten* |
1.648 |
|
|
Totaal |
6.248 |
*
bureaukosten, kosten voor de programma medewerker en publiciteitsmedewerker,
overheadkosten, vaste lasten en personeelskosten buiten het technisch
personeel.
De
gemiddelde opkomst ligt tussen de 40 en 100 bezoekers. In het meest gunstige
geval zijn de opbrengsten bij de gehanteerde entree van f 6,-
100 * 5,66 (netto)
= f 566,-.
[1] Gelijk aan andere vergelijkbare poppodia zou een subsidie die om en nabij de 10% van de totale omzet bedraagt dit evenwicht kunnen realiseren. Met een omzet van ƒ3 miljoen zou dat op jaarbasis ƒ300.000 bedragen.
[2] Grotere investeringen als een rijdend/reizend podium dienen uit de wijkbudgetten gerealiseerd te worden.