AAN:  Burgemeester en Wethouders

 

 

NOTA                           EZHGELDEN NR.36 POPPODIUM EN CULTUURPODIUM

of
Meer gelegenheid tot participatie en uitgaan voor jongeren in Delft


(behoort bij bvf 00/024291)

 

 

 

 


Inhoudsopgave                                                                                            

1.       Inleiding


2.        Voorstel


3.        De Koornbeurs


4.        Stichting Programmering Speakers


5.         Jongeren en Cultuur, Actieplan Cultuurbereik


6.          Vervolgacties en resultaten


7.         Aanbevelingen en voorstel


Bijlage 1 Programma Speakers


Bijlage 2  Evaluatie Speakers 1998 - 2000








1.Inleiding

Het EZHprojektnummer 36 -poppodium en cultuurpodium- is in de meningspeiling op de 27e plaats geëindigd. Het doel van de indieners is meer aandacht geven aan jongerencultuur en uitgaansgelegenheden voor jongeren door het stimuleren van een cultuurpodium in de Koornbeurs en een nationaal poppodium interactief geprogrammeerd door Speakers.


Dit projectcluster is gebaseerd op drie ingediende projectvoorstellen:

voorstel

Inhoud

gewenst bedrag

78b. Divers.
Mevr. Starras-Verkade

Voor jongeren zorgen voor goede uitgaansgelegenheden

nvt

146a. Nationaal poppodium

 

poppodium met bekende Nederlandse bands en dj’s op het programma

ƒ2,5 miljoen voor de periode 2000-2005

156a. Steun voor Open Jongeren Vereniging de Koornbeurs

cultuurpodium, cabaret en ‘live’-muziek

ƒ25.000,-. op jaarbasis

 

 

Het voorgestelde budget voor de meningspeiling was ƒ2,5 miljoen. Door het Gemeentebestuur is op 30 maart 2000 een bedrag van ƒ0,625 miljoen toegekend.

2.Voorstel

 

Met de indieners is overeenstemming bereikt om een programmatisch samenwerkingsverband tot stand te brengen tussen de jongerenpodia, het gebruik van de nieuwe media en de wijken (wie en wat wordt nog nader bepaald) waar de jongeren het meest vertoeven. Een samenwerkingsverband dat tot activiteiten en participatie moet leiden en tegelijk een impuls is, die er zorg voor draagt dat er een blijvende dynamiek ontstaat.

Deze vraaggerichte benadering is tevens een unieke kans voor de Delftse deelname aan het landelijke Actieplan Cultuurbereik, omdat de ontwikkeling van de samenhang tussen interactieve communicatiemiddelen als internetgebruik en SMS-service ter ondersteuning van de programmering met als doel een grotere cultuurparticipatie bij uitstek een voorbeeld is van een vraaggerichte benadering, zoals het landelijke Actieplan ook eist. De Delftse benadering kan hierbij mogelijk dienen als landelijk pilotprojekt voor het ministerie van OCenW.
Hiervoor zullen de Koornbeurs en Speakers een samenwerkingsverband aangaan. Met name Speakers als professionele organisatie zal daarbij de regie-functie op zich nemen. Deze regiefunctie bestaat uit drie rollen:

·       Speakers zal via haar interactieve communicatie-middelen internet en SMS-service de behoefte onder jongeren peilen;

·       Speakers zal samen met de Koornbeurs een op die behoefte afgestemde programmering samenstellen met gebruik van haar eigen podia en de mogelijkheden in de wijken;

·       Speakers zal optreden als uitvoerende projektorganisatie.

Uit de evaluatie van de stichting Programmering Speakers blijkt hoe zij de afgelopen 2 jaar in het Delftse culturele uitgaansleven zijn verankerd en een toegevoegde bijdrage aan het culturele klimaat in Delft hebben geleverd.

Voor u ligt een voorstel tot verdeling van het  bedrag ad 625.000 gulden. Met als doel voor een periode van 4 jaar 2001 - 2004  het bevorderen van de betrokkenheid van (Delftse) jongeren bij cultuur in het algemeen en in het bijzonder bij popmuziek (in brede zin)  door de ondersteuning van een vraaggerichte (interactieve) programmering bij de Koornbeurs, Speakers en in de wijken (via het Actieplan Cultuurbereik):


deelnemers

Totaalbedrag 2001-2004

Bedrag op jaarbasis

Koornbeurs OJV

ƒ100.000,--

ƒ 25.000,--

St. Programmering Speakers

ƒ405.000,--

ƒ101.250

Jongeren en Cultuur
(Actieplan Cultuurbereik)

ƒ120.000,--

ƒ  15.000,-- (2001)
ƒ  35.000,-- (2002-2004)




3.De Koornbeurs

 

De koornbeurs is reeds decennia lang een open jongeren vereniging, die erin is geslaagd op eigen initiatief en uit eigen budget een cultuurpodium te onderhouden. Op dit podium wordt cabaret en ‘live’-muziek van hoge kwaliteit gebracht voor een lage prijs. Het podium is niet alleen populair onder muzikanten en liefhebbers van serieuze muziek. Er wordt op professioneel niveau gespeeld, dankzij de inzet van vele vrijwilligers.

 

Het beschikbaar maken van cultuur voor (jonge) Delftenaren houdt in dat er in het algemeen geld op toegelegd moet worden. Een last die de vereniging altijd zelf heeft gedragen en dat ook in de toekomst van plan is te doen.

 

Ook de komende jaren staat de verhoging van kwaliteit voorop. Bijvoorbeeld door een ‘bekendere’ band te programmeren als voortrekker voor een aantal lokale bands. Deze sandwichformule geldt ook voor de cabaretprogrammering. Door bekende cabaretiers te programmeren komen er meer mogelijkheden voor optredens van beginnende of onbekende cabaretiers.

 

Met een bijdrage van ƒ 100.000,--. voor een periode van 4 jaar (jaarlijks ƒ25.000,--) kan de Koornbeurs haar positie als serieus cultuurpodium versterken en kan het culturele programma in het bijzonder voor het jonge publiek de podiumkunsten in Delft in het algemeen goed aanvullen. Aanvullend op en afstemmend met Speakers en Theater de Veste wordt hiermee het podiumkunstenklimaat in Delft versterkt.
4.Stichting Programmering Speakers


Om de ontwikkeling van Speakers tot een Nationaal Podium met een interactieve programmering te kunnen starten heeft Stichting Programmering Speakers bij de gemeente Delft een budget aangevraagd van ƒ2.500.000,--. De insteek van deze subsidie-aanvraag was om het traject richting een Nationaal Poppodium in te zetten o.m. door middel van de ontwikkeling van een internetsite, waarop Delftenaren hun voorkeur voor bepaalde DJ’s en artiesten zouden kunnen aangeven, die vervolgens in Speakers zouden worden uitgenodigd voor een optreden. Speakers zou dan per optreden kaarten verloten onder diegenen die hun favorieten hadden aangemeld. Een en ander voor een periode van vijf jaar.

 

Aangezien de Stichting Programmering Speakers met haar plan niet bij de eerste twintig kandidaten is geëindigd is voor een andere insteek gekozen dan oorspronkelijk beoogd. Het eenmalige karakter van de EZHgelden geeft ruimte voor  enkele investeringen op korte termijn, waarvan de effecten gedurende langere periode een merkbare kwaliteitsverbetering tot gevolg zullen hebben, zowel qua aanbod als qua vraag. Door een programmatisch samenwerkingsverband op te zetten met de Koornbeurs kan het podiumkunsten klimaat en met name de muziekbehoefte bij jongeren merkbaar gestimuleerd worden.

 

Stichting Programmering Speakers kiest ervoor om in de komende twee jaar:


(1) de concert-programmering in Speakers een impuls te geven, zodat met de EZH gelden een groter (in absolute aantallen) concertpubliek in Delft gekweekt kan worden met interesse voor artistiek interessante populaire muziek.

(2) Om het interactieve karakter van de programmering van Speakers te kunnen garanderen wordt analoog aan deze programmeringsimpuls gewerkt aan verbetering van de reeds drukbezochte website, de mogelijkheid om via SMS in contact te komen met onze doelgroepen, de ontwikkeling van nieuwsbrieven voor specifieke doelgroepen en een vergroting van de bereikbaarheid van de mensen die Speakers programmeren.
Dit zijn dan eenmalige investeringen, waar veel manuren mee gepaard gaan. Stichting Programmering Speakers stelt zich tot doel over binnen 4 jaar een actief concertpubliek aan zich gebonden te hebben en voor haar gehele programmering zichzelf te bedienen van die middelen, waarmee zij in nauw contact kan staan met haar publiek.

 

Een indicatie van de uitgaven

 

Om inzicht te geven in de kosten die gepaard gaan met bovengenoemde ontwikkelingen waarin gezocht wordt naar enerzijds een artistiek interessante programmering (met aandacht voor Delftse bands en talentontwikkeling) en anderzijds aansluiten bij de behoefte van een jong en breed publiek volgen hier enkele kostenindicaties met betrekking tot deze ontwikkelingen:

 

·       grote bands uit Nederland op het Speakers podium in combinatie met talentontwikkeling. Een gemiddeld live-concert van een grote Nederlandse band kost ongeveer ƒ 20.000,-- , inclusief huiskosten en personeelskosten terwijl de opbrengsten ongeveer ƒ 7000,-- bedragen.

·       Speakers  als podium waarop talent een kans krijgt . De kosten van een avond met bijvoorbeeld twee relatief onbekende bands zijn ƒ 5.000,-- per concert. Opbrengsten ongeveer ƒ 500,--. Wanneer iedere maand een avond waar onbekend talent een kans krijgt, georganiseerd wordt,  zijn bijvoorbeeld de totale kosten over twee jaar: ƒ 100.000,--.


Een dergelijke impuls van de concert-programmering zal zichzelf deels terugbetalen, doordat bij het organiseren van meerdere concerten de publieksaantallen zullen toenemen, waardoor de inkomsten structureel omhoog zullen gaan. Ook kunnen EZH gelden aangewend worden om de huiskosten van Speakers als poppodium structureel te verlagen, zodat het organiseren van concerten goedkoper wordt.

 

Mede om het publiek meer te betrekken bij de programmering van Speakers en zodoende ook te werken aan een grotere opkomst, wil de Stichting Programmering Speakers de communicatie-kanalen richting de Delftse bevolking verbeteren. Ideaal zou bijvoorbeeld zijn het uitzenden van live-concerten via internet, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk de komende jaren financieel onhaalbaar blijven. De geschatte eenmalige kosten om dit te realiseren gaan ver uit boven de budgetten die hier nu eventueel voor vrijgemaakt worden en op korte en middellange termijn zal het uitzenden van deze concerten zeker geen inkomsten genereren.

Wat Stichting Programmering Speakers ook wil met de EZH gelden is haar internetsite sterk uitbreiden. Er zal een gastenboek komen en een tipsite, waarop Delftenaren aan kunnen geven welke bands of DJ’s zij graag in Speakers zien optreden. Buiten de ontwikkeling van deze site gaan hier ook veel manuren in zitten om het contact met de virtuele gemeenschap te onderhouden. Zeker omdat het van groot belang is de verscheidenheid aan doelgroepen in de Delftse samenleving ook specifiek te benaderen:

·       Geschatte kosten zijn over een periode van twee jaar: ƒ 75.000.--. Daarna ƒ10.000,-. per jaar.

Tevens wil Stichting Programmering Speakers meer samenwerken met vertegenwoordigers uit de verschillende Delftse subculturen. Ook hier geld dat dit vooral extra manuren zal gaan kosten:

·       Geschatte kosten over twee jaar: ƒ  15.000,--.


Ten slotte wil Stichting Programmering Speakers nieuwe communicatiemiddelen als SMS gaan gebruiken om interactief met de Delftse bevolking te communiceren:

·       hiervoor is vrij geavanceerde apparatuur nodig, waarbij gedacht moet worden aan een minimale eenmalige
investering van ongeveer ƒ 50.000,--.

Een evaluatie van de afgelopen twee jaren leert dat Speakers haar bezoekers positief heeft weten te verbazen door een trendsettende en zo breed mogelijke, interactieve programmering.
De stichting Programmering Speakers heeft met eigen inkomsten en met een incidentele (gemeentelijke) subsidie over 2 jaar van respectievelijk ƒ60.000,-- (1998) en ƒ40.000,-- (1999) voor het bieden van een podium voor met name optredens van locale bands met het  “Ik heb op hetzelfde podium gestaan als ...” effect, weliswaar een commercieel niet de meest interessante weg ingeslagen ,maar voorziet hiermee wel in een culturele behoefte (zie Bijlage 1 en Bijlage 2).

 

De stichting Programmering Speakers streeft de komende jaren naar een hoogwaardig programma met een gezond evenwicht tussen commerciële en een meer risicovolle programmering[1], zoals de Concertprogrammering,  kindertheater, stand up comedy, Delftse bands, en enkele alternatieve dansavonden als Jungle en R&B.

De conclusie is dat Speakers zich in de afgelopen twee jaar in het centrum van het Delftse culturele uitgaansleven heeft verankerd en een toegevoegde bijdrage aan het culturele klimaat heeft geleverd:

 

·       Een goede heldere programmering (zie bijlage1). Veel verschillende doelgroepen worden bereikt met uiteenlopende programma’s. De programmering is erg actief en interactief door intensieve samenwerkingsverbanden met vertegenwoordigers van de verschillende scene’s. Zoals daar zijn: R’nB, Jungle, Drum ’n Bass, Club, Techno, Trance, maar ook Kindertheater, Salsa en populair wetenschappelijke lezingen van Studium Generale.

·       Een goed promotietraject. Er is een goede relatie opgebouwd met de lokale en regionale pers, de flyers en folders vinden gretig aftrek (ca. 10.000 per maand) en het aantal bezoekers van de internetsite groeit stevig door en kent inmiddels een maandgemiddelde van 1.800.

·       Actief, professioneel en gemotiveerd personeel. Speakers is een professionele organisatie die zonder hulp van vrijwilligers functioneert. Veel van de werknemers zijn al vanaf de opening werkzaam bij Speakers en het team heeft een prettige uitstraling.

·       Een veilige plek. Op een enkel incident na, heeft Speakers tot op heden dankzij de inzet van een erkend beveiligingsbedrijf weinig hinder ondervonden van agressie en drugsgebruik.

·       Speakers bereikt een grote en brede groep bezoekers. In 1999 zijn er naar schatting 110.000 bezoekers geweest. De verwachting voor 2000 ligt mede door uitbreiding van de programmering, op 125.000 bezoekers.



5.Jongeren en Cultuur, Actieplan Cultuurbereik

In de periode 2001 – 2004 zal de gemeente Delft deelnemen aan het landelijke Actieplan Cultuurbereik met diverse projekten als Zuid-Hollandse Stadsgeschiedenis, X-change (wereldmuziek) en Jongeren en Cultuur. Dit laatste projekt is ook het culturele onderdeel van de gemeentelijke integrale Jongerennota.

 

Voor de invulling van dit onderdeel willen we vraaggericht werken. Jongeren geven zelf aan wat hun culturele behoefte is en deze wordt door henzelf ingevuld.

 

Jongeren wonen, spelen en brengen hun vrije tijd door in de wijken. Juist de interactieve programmering van Speakers en het cultuurpodium van de Koornbeurs kunnen die behoefte vertalen in een programmering die aanslaat bij de jongeren in de wijken. Internetgebruik en SMS-service zijn populaire communicatiemiddelen onder jongeren.

Op deze interactieve wijze kan een mogelijk een festival in de wijken[2] (bijvoorbeeld een rijdend/reizend podium) door en voor jongeren tot standkomen, ondersteund door de programmeurs van de Koornbeurs en Speakers.

De regie voor dit onderdeel ligt bij Speakers. Deze regiefunctie bestaat uit drie rollen:

·       Speakers zal via haar interactieve communicatie-middelen internet en SMS-service de behoefte onder jongeren peilen;

·       Speakers zal samen met de Koornbeurs een op die behoefte afgestemde programmering samenstellen met gebruik van haar eigen podia en de mogelijkheden in de wijken;

·       Speakers zal optreden als uitvoerende projekorganisatie.


De ontwikkeling van de samenhang tussen deze interactieve communicatiemiddelen en jongeren met als doel een grotere cultuurparticipatie is bij uitstek een voorbeeld van een vraaggerichte benadering, zoals het landelijke Actieplan ook eist. De Delftse benadering kan hierbij mogelijk dienen als landelijk pilotprojekt voor het ministerie van OCenW.

 

Jongeren en cultuur wordt voor het grootste deel reeds gedekt in de Zomernota. Met ƒ 120.000--(ƒ15.000,-- als startbedrag in 2001 en ƒ35.000,-- voor de periode 2002-2004) wordt ook voldaan aan de noodzakelijke dekking van de matchtingsbedragen voor het Landelijk Actieplan Cultuurbereik.

 

6. Vervolgacties en resultaten

In overleg met de partners Koornbeurs en Speakers zal het vakteam Cultuur, Kennis en Economie van de gemeente Delft in het laatste kwartaal van 2000 een concrete invulling geven aan het uit werken van de besteding van de beschikbare bedragen in relatie tot een aanvullende en op elkaar afgestemde  programmering van de Koornbeurs, Speakers en het Actieplan Cultuurbereik (incl.kostenspecificering).


Het Programma voor zover het betrekking heeft op het gebruik van de podia Koornbeurs en Speakers zal van start gaan met ingang van het nieuwe culturele seizoen (september 2001 - juni 2002). De aanvang van het projekt Jongeren en Cultuur uit het Actieplan Cultuurbereik zal in 2002 plaatsvinden (voorbereidingen vinden plaats in 2001).

 

De beoogde effekten zijn:

·       een meetbare participatie van jongeren aan cultuur, in het bijzonder aan popmuziek;

·       een versterking van de pop- en cultuurpodia Speakers en de Koornbeurs binnen het stedelijke klimaat van Delft op het gebied van het popmuziekaanbod;

·       een interactieve wijze van behoeftepeiling van met name jongeren (vraaggericht);

·       een vraaggerichte programmering die aanslaat bij jongeren in de wijken in het kader van het landelijk Actieplan Cultuurbereik (met een mogelijke pilotprojekt met landelijke publiciteit).

·        in het algemeen komt er meer gelegenheid tot participatie van en uitgaan voor jongeren in Delft.

 

 

 

7. Aanbevelingen en voorstel.

De besteding van de EZHgelden ad ƒ 0,625 miljoen is een unieke kans om het podiumkunstenklimaat in Delft te versterken, in het bijzonder het aanbod waaraan jongeren behoefte hebben.


Het is tevens een kans om een programmatisch samenwerkingsverband tot stand te brengen tussen de jongerenpodia, het gebruik van de nieuwe media en de invloed van de wijken, waar de jongeren het meest vertoeven. Een samenwerkingsverband dat tot activiteiten en participatie moet leiden en tegelijk een impuls is, die er zorg voor draagt dat er een blijvende dynamiek ontstaat.

 

 

 

 

Wij stellen dan ook voor om accoord te gaan met  de volgende verdeling voor een periode van 2001 – 2004:

 

Deelnemers

Totaalbedrag 2001-2004

Bedrag op jaarbasis

Koornbeurs OJV

ƒ100.000,--

ƒ 25.000,--

St. Programmering Speakers

ƒ405.000,--

ƒ101.250

Jongeren en Cultuur
(Actieplan Cultuurbereik)

ƒ120.000,--

ƒ  15.000,-- (2001)
ƒ  35.000,-- (2002-2004)

 

Uit de evaluatie van de stichting Programmering Speakers blijkt hoe zij de afgelopen 2 jaar in het Delftse culturele uitgaansleven zijn verankerd en een toegevoegde bijdrage aan het culturele klimaat in Delft hebben geleverd. De evaluatie van Speakers in de periode 1998 - 2000 voor kennisgeving aan te nemen.

En accoord te gaan met het door de sector Kennisstad, vakgroep CKE, in overleg met de
partners Koornbeurs ,Speakers en Actieplan Cultuurbereik nader uit werken van de  besteding van de beschikbare bedragen binnen de gestelde aanbevelingen in een concreet programma.

 

 

 

P.van Uythoven

Sector kennisstad, vakteam CKE

 

 

 

 

Paraaf hoofd                             d.d.
Bijlage 1  programma speakers


(1) wekelijks
maandag
Studium Generale
Discussie avond rondom een thema, bijv. Het Oranje gevoel, Madonna of Freud.

Dinsdag
Videolab
Met elke maand 4/5 films

Woensdag
Night of comedy: stand up comedians
Wellicht in de toekomst Theatersport

Donderdag

Studentenavond Tune -Up:
Alternative, Dance Area (House), 4-Us (Nederpop), Hot & Juicy (funky soul,etc).
Veel specials, bijv. Quetin Tarantino Party, Wild West Party. Ook Live programmering:
Groepenpresentaties, Supertrio’s en enkele grotere bands als Caesar, Skik & Abel

Vrijdag

Beatsclub
Seventies Party, R’nB Party’s, Jungle/Drum ‘n Bass, Eighties Dance Night

Zaterdag
Experience Speakers
Clubavond (Dance House met DJ’s Didier, Jozo en Robert) met een enkele keer live programmering zoals de Nits of The Cage in de vooravond.

Zondag

Salsa Sunday
Salsa avond met in de middag danslessen

(2) Kinderprogramma
woensdag: poppenkast door het Sprookjespaleis
zaterdag: Kindertheater
zondag: Kinderkookcafé Piggelmee

(3) 1x per maand PopConnections: Pop Quiz

(4) Incidentele Programmering:
In de vakanties: Schoolparties
4x per jaar Gay Party’s op zaterdag
1x per jaar: Popronde Delft met Speakers als hoofdpodium
1x per jaar: De Koninck Bluesfestival
Rookvrijparties

 

 

 

 

 

Bijlage 2 .Stichting Programmering Speakers 1998 - 2000: een korte evaluatie

1.         Inleiding

 

Het is eenvoudig en geheel correct om te stellen dat het goed gaat met Speakers. In twee jaar tijd is er bij het personeel en bij de bezoekers een Speakersgevoel ontstaan, dat tot buiten de stadsgrenzen een uniek karakter heeft. Het is in Speakers zeven dagen per week druk, gezellig, verrassend en onvoorspelbaar wat er te gebeuren staat en toch zal een ieder die Speakers bezocht heeft zeggen: Het was weer een typisch avondje Speakers.

 

In deze evaluatie zal eerst de doelstelling van de Stichting Programmering Speakers aan de orde komen. Vervolgens zal een algemeen beeld gegeven worden van hetgeen Speakers de afgelopen twee jaar bereikt heeft als cultureel uitgaanscentrum in Delft. Daarna zal de concertprogrammering van Speakers behandeld worden, waarbij ook ingegaan wordt op de eerder verstrekte gemeentelijke subsidie om lokale bands te kunnen programmeren. Tenslotte zal apart de strategie van Stichting Programmering Speakers met betrekking tot het interactief programmeren geschetst worden.

 

Een evaluatie die gedetailleerd ingaat op elk afzonderlijk programma onderdeel van de Stichting Programmering Speakers zou een zwaarlijvig verslag worden dat hier als bijlage zijn doel voorbij schiet. Daarom is ervoor gekozen om in algemene termen een zo compleet mogelijk beeld te geven van de afgelopen twee jaar, hier en daar toegelicht met een specifiek voorbeeld.

 

2.         Doelstelling van de Stichting Programmering Speakers

 

Kerndoelstelling van Stichting Programmering Speakers is dat Speakers zich ontwikkelt tot een Nationaal Poppodium met een programmering die zich kenmerkt door de volgende aspecten:

 

Breedte.

Zeven dagen per week een gevarieerde programmering voor een zo breed mogelijke doelgroep.

 

Trendsettend en vooruitstrevend

Binnen elke scene moet Speakers de plek zijn waar nieuw talent en nieuwe stromingen als eerste in Delft ervaren kunnen worden.

 

Interactief.

Door samenwerking met vertegenwoordigers van de verschillende scenes en door een interactieve internetsite moet Speakers een plek zijn waar geprogrammeerd wordt volgens de wensen van het Delftse publiek in al haar verschijningen.

 

3.   Speakers 1998 - 2000

 

Speakers heeft zich in de afgelopen twee jaar verankerd in het centrum van het Delftse culturele uitgaansleven. Om een beeld te geven van het werkterrein van de Stichting Programmering Speakers is gekozen voor de volgende onderverdeling in de evaluatie.

 


3.1       Programmering

 

De programmering van Speakers is op landelijk niveau uniek te noemen. In de afgelopen twee jaar heeft de Stichting Programmering Speakers ernaar gestreefd om de beschikbare ruimte zoveel mogelijk te benutten. Inmiddels kent Speakers een dagelijkse programmering, met enkele middagactiviteiten toegespitst op kinderen. De programmering kent een grote diversiteit en is desondanks toch helder. Veel verschillende doelgroepen worden bereikt met sterk uiteenlopende programma’s. Geprobeerd is om elk onderdeel toch een typisch Speakers karakter mee te geven. Een karakter dat zich niet makkelijk laat omschrijven. Gedacht moet worden aan trefwoorden als vriendelijk, trendy, klasse, eigenwijs, interessant en altijd anders.

 

3.2       Promotie

 

De promotie van Stichting Programmering Speakers heeft in de afgelopen twee jaar zijn vaste vorm gekregen. Met de lokale pers is een goede relatie opgebouwd. Het Speakersprogramma komt in bijna alle uitagenda’s aan de orde en met grote regelmaat wordt er redactioneel aandacht besteed aan activiteiten van Speakers. Stichting Programmering Speakers prijst zich gelukkig met deze relatie en doet haar best de lokale media van goede achtergrond informatie te voorzien over de highlights van haar programmering. Helaas is het financieel niet haalbaar om met regelmaat te kunnen adverteren in lokale, regionale en landelijke pers.

 

De ‘nat en droog’ verspreiding van flyers en posters kent inmiddels ook een vaste vorm. De maandelijkse flyer vindt gretig aftrek bij het Delftse publiek. Per maand worden er 8000 flyers gedrukt, waarvan er ruim duizend via direct mail worden verstuurd en de rest in Speakers zelf en door onze flyergirls wordt verspreid, samen met de flyers over specifieke programma onderdelen. Uit recentelijk marketingonderzoek blijkt dat de maandelijkse poster van Speakers hoog scoort qua publieksbereik. 20% van de bezoekers van Speakers wordt geïnformeerd door middel van de poster. Met de gemeente Delft is een goed contact opgebouwd betreffende het plakbeleid van Speakers.

 

Een steeds belangrijker deel van de promotie van Speakers vindt plaats via internet. Een algemene nieuwsbrief en specifieke nieuwsbrieven voor aparte programma-onderdelen worden gewaardeerd door onze bezoekers en de internetsite www.speakers.nl kent inmiddels 1800 maandelijkse bezoekers en groeit stevig door. De trend van de laatste drie maanden leert dat de groei op dit moment ongeveer stabiel is met 150 tot 200 extra sitebezoekers per maand. Een hoog bezoekersaantal dat, gestimuleerd door het groeiende internetgebruik van de Delftse studenten, voorlopig wel zal doorgroeien. Stichting Programmering Speakers steekt veel tijd, geld en moeite in het onderhouden en continu  verbeteren, uitbreiden en moderniseren van haar site.

 

3.3       Personeelsbeleid

 

Speakers is een professionele organisatie, die zonder hulp van vrijwilligers functioneert. Het personeelsbestand van Speakers kent ongeveer 50 mensen, waarvan het grootste deel werkzaam is in de horeca. Het team van Speakers heeft een prettige uitstraling en de Stichting Programmering Speakers is trots op het feit dat veel van haar werknemers al vanaf de opening van Speakers actief zijn.

 

 

 

 

3.4       Beveiliging

 

Een uitgaanscentrum kan tegenwoordig niet meer zonder professionele security. Speakers wordt vanaf de opening beveiligd door Trent Security. Deze samenwerking loopt goed dankzij regelmatig overleg betreffende het anti-drugsbeleid en het deurbeleid. Op enkele incidenten na heeft Speakers de afgelopen jaren weinig hinder ondervonden van agressie en drugsgebruik. Met tevredenheid wordt ook teruggekeken op de samenwerking met de Delftse politie. Het maandelijkse overleg tussen politie, Speakers en de beveiligingsmedewerkers van Speakers wordt door alle partijen als positief ervaren.

 

3.5       Bezoekers

 

De bovenstaande werkterreinen van de Stichting Programmering Speakers hebben allen tot doel het de bezoekers van Speakers naar hun zin te maken en ze te blijven verrassen in een veilige ruimte. De Delftse bevolking heeft de afgelopen jaren veelvuldig Speakers bezocht. In 1999 zijn er ongeveer 110.000 bezoekers geweest. Voor 2000 liggen de verwachtingen, mede door uitbreiding van de programmering op 125.000 bezoekers.

 

3.6       Exploitatie

 

Efficiëntie en effectiviteit staan voorop bij de exploitatie van Speakers. Met relatief weinig personele bezetting wordt veel bereikt. Dit heeft tot gevolg dat na de aanloopverliezen in het eerste jaar Speakers een kostendekkende onderneming is, met ruimte om waar nodig te kunnen investeren.

 

Wat betreft de programmering van Speakers is er op dit moment een beheersbaar evenwicht tussen de meer risicovolle programmering en de meer commerciële programmering.

De Stichting Programmering Speakers kiest door haar programmering van vooral live concerten, maar bijvoorbeeld ook bij die van stand-up comedy, kindertheater en enkele alternatieve dansavonden als Jungle en R&B zeker niet voor de commercieel meest interessante weg. De tekorten die door deze programmering ontstaan, worden opgevuld met de winsten uit de commercieel wel interessante programma’s. Investeringen om de commercieel interessante programmering op concurrerend niveau te houden staan zodoende echter wel onder druk.

 

4.0       Concert Programmering

 

Een wezenlijk onderdeel van de programmering van Speakers vormt de concertprogrammering. Binnen de concertprogrammering van Speakers wordt gezocht naar een evenwicht tussen de rol van Speakers als Nationaal Podium en de rol van Speakers als podium voor lokaal talent. De afgelopen jaren hebben diverse middelgrote en grote Nederlandse bands als Bløf, de Nits, Osdorp Posse, Kane en de Urban Dance Squad het podium van Speakers betreden. De verliezen die op deze concerten werden gemaakt werden voor lief genomen en gezien als investering in het imago van Speakers als Nationaal Poppodium. Voor lokale bands is deze investering ook zeer zinvol geweest. Het podium heeft meer allure gekregen. Het ‘ik heb op hetzelfde podium gestaan als…….’ effect.

 

4.1       Talentontwikkeling

 

Met dank aan de gemeentelijke subsidie, van in totaal f 100.000,--. verspreid over twee jaar, is de rol van Speakers als talentontwikkelaar de laatste twee jaar sterk neergezet.

De afgelopen twee jaar hebben de volgende lokale en regionale bands in het kader van een groepenpresentatie of supertrio in Speakers opgetreden.

Heavy Mozart, Xynobyte, St. Elmo, Juffrouw Janny en de Borrelnootjes, Bouncing Pebbles, Off Course, Meringue, Incense, Albuquerque, Cry Ugly, Hyperdrive, Tulp, El Legamo, Voor Lief, Double Deuce, Adonisz, Illements, Lastpak, The Apers, Wiseguy, Right back Edje, Mardigrah, Landfill, Venus Flytrap, Fervid, Majestic Groove Dudes, D-Fungus, Kaas, Marvin Tion, Dutch Decibel, Unbread, Oi can't croy en Spronkel.

 

De bezoekersaantallen bij deze concerten waren zeer wisselend. Gemiddeld waren er zo’n vijftig bezoekers. Opvallend is dat er wel een groei in het concertpubliek te zien is. Hoewel hier moeilijk uitspraken over te doen zijn vanwege het wisselende programma.

 

Een uitvoerige evaluatie (vergezeld van een officiële accountantsverklaring) van de besteding van de gemeentelijke subsidie volgt nog in een later stadium.

 

4.2       DJ’s

 

In het nieuwe seizoen is de vaste zaterdagse clubavond uitgebreid met VJ’s en GJ’s, gekoppeld aan een artistiek meer gedurfde draaistijl. Om onze vaste DJ’s, waaronder de uit Delft afkomstige voormalig Nederlands studentenkampioen DJ Didier, meer onder de aandacht te brengen zijn we voornemens nationaal bekende DJ’s in Speakers te laten optreden. Op dit moment zijn er reeds toezeggingen van Mark van Dale en de internationaal bekende DJ Jurgen.


Bijlage

 

Kosten Concert “bekende band”

 

Beschrijving

Kosten (in guldens)

PA + bediening

1.500

Lichttechnnicus

300

Zaalsupport en humper

150

Security, 2 personen

550

Catering

350

Publiciteit

1.750

Onvoorzien

400

Gage band

9.000

 

 

Totaal

14.000

 

In het meest gunstige geval (uitverkoop) bedragen de inkomsten bij de gehanteerde entree van ƒ20,-:

450 * 18,87 (netto) = f 8491,50

 

Vooral bij de concerten van relatief bekende bands variëren de gages enorm. Gerekend moet worden op een bedrag tussen de f 5000,-. en f  30.000,-.

 

 

Kosten groepenpresentatie van 3 Delftse bands (3D)

 

Beschrijving

Kosten (in guldens)

PA + bediening

1.500

Lichttechnnicus

300

Zaalsupport en humper

150

Security, 2 personen

550

Catering

350

Publiciteit

1.750

Onvoorzien

400

Gage band

1.500

Algemene kosten*

1.648

 

 

Totaal

6.248

 

* bureaukosten, kosten voor de programma medewerker en publiciteitsmedewerker, overheadkosten, vaste lasten en personeelskosten buiten het technisch personeel.

 

De gemiddelde opkomst ligt tussen de 40 en 100 bezoekers. In het meest gunstige geval zijn de opbrengsten bij de gehanteerde entree van f 6,-

100 * 5,66 (netto) = f 566,-.

 

 



[1] Gelijk aan andere vergelijkbare poppodia zou een subsidie die om en nabij de 10% van de totale omzet  bedraagt dit evenwicht kunnen realiseren. Met een omzet van ƒ3 miljoen zou dat op jaarbasis ƒ300.000 bedragen.

[2] Grotere investeringen als een rijdend/reizend podium dienen uit de wijkbudgetten gerealiseerd te worden.