Op
1 januari 2001 gaat de pilot van start en duurt 1 jaar. In dit stuk wordt
duidelijk gemaakt wat de evaluatiecriteria zijn.
Hoofddoelstelling
van de pilot:
n
Dienstverlening dichterbij de gebruikers brengen (boeken lenen,
tijdschriften lezen).
n
Wijkbewoners ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen.
De pilot heeft het volgende basispakket:
Biblioservice:
·
Digitaal bestellen van boeken vanuit het wijkcentrum (voor
bibliotheekleden uit Wippolder), en - zodra technisch en organisatorisch
mogelijk - voor de deelnemers aan de pilot ook vanuit huis.
·
Gratis bezorg- en ophaaldienst naar en van het wijkcentrum Wippolder;
indien aan-huis bezorging wordt aangeboden gebeurt dit tegen kostprijs.
·
Een goede leestafel met periodieken en nieuwe boeken, in het
wijkcentrum.
Het startpakket periodieken bestaat uit: Algemeen Dagblad, Volkskrant,
Consumentengids, Doe het zelf, Knipmode, Libelle of Margriet, Nieuwe Revu (of
Panorama), Voetbal International, Vraag & Aanbod (regio West).
·
Digitaal gebruiken van informatiebronnen (cd-roms). Het startpakket
bestaat uit Volkskrant Artikelenarchief ‘96-‘99, NBLC-uittrekselbank, Nygsys
Zorg en Welzijn , adressenwijzer patienteninformatie, Encarta Winkler Prins
Encyclopedie, Carbase (auto-informatie), Edudrive (ANWB verkeerstheorie), ADW
(Juridische informatie), CD-foon gids.
Webopbouwwerk:
·
Een venstertafel met meerdere computers, geschikt voor computercursussen
aan groepen.
·
Gebruikersgroepen samenstellen.
·
Gebruikers begeleiden en ondersteunen.
De evaluatiepunten
I.
Algemeen.
Wanneer
vinden we de pilot succesvol? Daarvoor hebben we gekeken naar algemene
ontwikkelingen binnen het bibliotheekwerk; bijvoorbeeld bibliotheek Rotterdam
heeft de volgende streefcijfers gehanteerd bij het uitbreiden van de
informatievoorziening:
·
Van de geregistreerde gebruikers (bibliotheekleden) gaat op jaarbasis
10% meer gebruik maken van internettransacties.
·
Door het toenemend aanbod van informatievoorziening vindt 2% toename van
het bibliotheekbezoek plaats (zowel uitleenfunctie als informatiefunctie). Dit
geldt in de pilot voor het percentage bezoeken in het wijkcentrum.
·
De zelfredzaamheid van de bezoeker/gebruiker neemt toe. Thans heeft 80%
van bibliotheekbezoekers geen hulp nodig. We streven naar een percentage
zelfredzame bezoekers/gebruikers van de biblioservice van 90.
·
Het bereik van de pilot wordt gesteld op 10% van de bibliotheekleden in
Wippolder. De tevredenheid van de gebruikers wordt gemeten door te kijken naar
het aantal afhakers per maand; dit moet afnemen. Ook wordt het effect van de
pilot op het ledenbestand van de bibliotheek gemeten: thans is het verloop van
leden gelijk aan de aanwas van nieuwe leden. Als de aanwas groter wordt heeft
de pilot een aantrekkende werking.
Deze
streefcijfers worden vertaald naar de pilot, nadat de noodzakelijke nulmetingen
hebben plaatsgevonden.
II.
Specifiek.
De
nulmeting.
In
overleg met het gemeentelijk Onderzoek en Statistiek is het inderzoeksbureau
GfK Nederland ingeschakeld om een nulmeting te verrichten. Daarbij wordt
gebruik gemaakt van de landelijke GfK Web*Scope, aangevuld met voor de pilot
relevante vragen. Het veldwerk is inmiddels gestart (vragenlijst in bijlage).
De rapportage vindt omstreeks februari/maart 2001 plaats. Na de pilot wordt de
meting herhaald.
Samengevat
worden de volgende punten gemeten via deze schriftelijke enquête, waarmee
Wippolder kan worden vergeleken met heel Delft en met landelijke cijfers:
·
bibliotheekbezoek en waarvoor (verschuiving, toename)
·
buurthuisbezoek en waarvoor (verschuiving, toename)
·
bezit en gebruik computer, waarvoor gebruik (verschuiving, toename)
·
gebruik van internet, waar en waarvoor (verschuiving, toename)
·
leesgedrag
Registratie
Los van de nulmeting kunnen sommige gegevens alleen
achterhaald worden door registratie. De Stichting Openbare bibliotheek Delft
verricht deze registratie vanaf het moment dat de pilot in de praktijk start en
gedurende de gehele looptijd.
De volgende punten over het bestellen van boeken
worden gemeten via registratie door de bibliotheek:
·
aantal gebruikers
·
kenmerken van de gebruiker
·
wijze van bestellen (via catalogus of op basis van profiel)
·
frequentie
·
waarvandaan
·
afleverplek
·
soorten informatiebronnen: bladmuziek, cdroms, romans, informatie, evt.
cd’s
·
aantallen uitleveringen
Gebruikersonderzoek
De volgende punten worden gedurende de pilot via
gebruikerspanels achterhaald:
·
leengedrag (romans of informatie)
·
bezoekverschuiving (van centrale naar wijkcentrum)
·
tevredenheid over het product, de openingstijden
·
verbeterpunten
·
oordeel de prijs van het afleveren aan huis.
Er
moet nog worden bepaald in welke frequentie en omvang de gebruikerspanels
worden ingeschakeld.
Voorgesteld
wordt deze evaluatiepunten voor kennisgeving aan te nemen.