Nota

 

Datum

24-11-2000

Ons Kenmerk

00/029222

Opsteller

J.P. van den Berg

Bijlagen

1        

Onderwerp

Evaluatiecriteria pilot biblioservice Wippolder

 

 


Het evaluatiekader

 

Op 1 januari 2001 gaat de pilot van start en duurt 1 jaar. In dit stuk wordt duidelijk gemaakt wat de evaluatiecriteria zijn.

 

Hoofddoelstelling van de pilot:

n   Dienstverlening dichterbij de gebruikers brengen (boeken lenen, tijdschriften lezen).

n   Wijkbewoners ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen.

 

De pilot heeft het volgende basispakket:

 

Biblioservice:

·     Digitaal bestellen van boeken vanuit het wijkcentrum (voor bibliotheekleden uit Wippolder), en - zodra technisch en organisatorisch mogelijk - voor de deelnemers aan de pilot ook vanuit huis.

·     Gratis bezorg- en ophaaldienst naar en van het wijkcentrum Wippolder; indien aan-huis bezorging wordt aangeboden gebeurt dit tegen kostprijs.

·     Een goede leestafel met periodieken en nieuwe boeken, in het wijkcentrum.
Het startpakket periodieken bestaat uit: Algemeen Dagblad, Volkskrant, Consumentengids, Doe het zelf, Knipmode, Libelle of Margriet, Nieuwe Revu (of Panorama), Voetbal International, Vraag & Aanbod (regio West).

·     Digitaal gebruiken van informatiebronnen (cd-roms). Het startpakket bestaat uit Volkskrant Artikelenarchief ‘96-‘99, NBLC-uittrekselbank, Nygsys Zorg en Welzijn , adressenwijzer patienteninformatie, Encarta Winkler Prins Encyclopedie, Carbase (auto-informatie), Edudrive (ANWB verkeerstheorie), ADW (Juridische informatie), CD-foon gids.

Webopbouwwerk:

·     Een venstertafel met meerdere computers, geschikt voor computercursussen aan groepen.

·     Gebruikersgroepen samenstellen.

·     Gebruikers begeleiden en ondersteunen.

 

De evaluatiepunten

 

I.    Algemeen.

 

Wanneer vinden we de pilot succesvol? Daarvoor hebben we gekeken naar algemene ontwikkelingen binnen het bibliotheekwerk; bijvoorbeeld bibliotheek Rotterdam heeft de volgende streefcijfers gehanteerd bij het uitbreiden van de informatievoorziening:

·     Van de geregistreerde gebruikers (bibliotheekleden) gaat op jaarbasis 10% meer gebruik maken van internettransacties.

·     Door het toenemend aanbod van informatievoorziening vindt 2% toename van het bibliotheekbezoek plaats (zowel uitleenfunctie als informatiefunctie). Dit geldt in de pilot voor het percentage bezoeken in het wijkcentrum.

·     De zelfredzaamheid van de bezoeker/gebruiker neemt toe. Thans heeft 80% van bibliotheekbezoekers geen hulp nodig. We streven naar een percentage zelfredzame bezoekers/gebruikers van de biblioservice van 90.

·     Het bereik van de pilot wordt gesteld op 10% van de bibliotheekleden in Wippolder. De tevredenheid van de gebruikers wordt gemeten door te kijken naar het aantal afhakers per maand; dit moet afnemen. Ook wordt het effect van de pilot op het ledenbestand van de bibliotheek gemeten: thans is het verloop van leden gelijk aan de aanwas van nieuwe leden. Als de aanwas groter wordt heeft de pilot een aantrekkende werking.

 

Deze streefcijfers worden vertaald naar de pilot, nadat de noodzakelijke nulmetingen hebben plaatsgevonden.

 

 

II.   Specifiek.

 

De nulmeting.

In overleg met het gemeentelijk Onderzoek en Statistiek is het inderzoeksbureau GfK Nederland ingeschakeld om een nulmeting te verrichten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de landelijke GfK Web*Scope, aangevuld met voor de pilot relevante vragen. Het veldwerk is inmiddels gestart (vragenlijst in bijlage). De rapportage vindt omstreeks februari/maart 2001 plaats. Na de pilot wordt de meting herhaald.

Samengevat worden de volgende punten gemeten via deze schriftelijke enquête, waarmee Wippolder kan worden vergeleken met heel Delft en met landelijke cijfers:

·     bibliotheekbezoek en waarvoor (verschuiving, toename)

·     buurthuisbezoek en waarvoor (verschuiving, toename)

·     bezit en gebruik computer, waarvoor gebruik (verschuiving, toename)

·     gebruik van internet, waar en waarvoor (verschuiving, toename)

·     leesgedrag

 


Registratie

Los van de nulmeting kunnen sommige gegevens alleen achterhaald worden door registratie. De Stichting Openbare bibliotheek Delft verricht deze registratie vanaf het moment dat de pilot in de praktijk start en gedurende de gehele looptijd.

De volgende punten over het bestellen van boeken worden gemeten via registratie door de bibliotheek:

·     aantal gebruikers

·     kenmerken van de gebruiker

·     wijze van bestellen (via catalogus of op basis van profiel)

·     frequentie

·     waarvandaan

·     afleverplek

·     soorten informatiebronnen: bladmuziek, cdroms, romans, informatie, evt. cd’s

·     aantallen uitleveringen

 

Gebruikersonderzoek

De volgende punten worden gedurende de pilot via gebruikerspanels achterhaald:

·     leengedrag (romans of informatie)

·     bezoekverschuiving (van centrale naar wijkcentrum)

·     tevredenheid over het product, de openingstijden

·     verbeterpunten

·     oordeel de prijs van het afleveren aan huis.

Er moet nog worden bepaald in welke frequentie en omvang de gebruikerspanels worden ingeschakeld.

 

 

 

 

Voorgesteld wordt deze evaluatiepunten voor kennisgeving aan te nemen.

 

 


   

 

 

 

 

J.P. van den Berg

hoofd sector leefbaarheid