Raadsvoorstel Stuk 13 (W99007742) Evenementen | ||
Stuk 13 I Dienst Welzijn, Onderwijs & Cultuur W99007742 Delft, 11 januari 2000. Onderwerp: Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie stedelijke evenementen.
Aan de gemeenteraad
Geachte dames en heren, In september 1999 heeft de commissie Cultuur, Kennis en Economie haar fiat gegeven om de startnotitie Stedelijke Evenementen Delft verder uit te werken. Met deze nota werd beoogd een duidelijk cultureel evenementenbeleid neer te zetten voor zowel de gemeente als de burger. Dit wordt bereikt door het voeren van een eenduidig beleid, het creëren van een aanspreekpunt en het creëren van een evenementenfonds. Op 11 januari 2000 behandelt de raadscommissie een uitwerkingsnota voor het evenementenbeleid. Hieraan is gekoppeld een uitvoeringsregeling. Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Cultuur, Kennis & Economie stellen wij u voor deze uitvoeringsregeling vast te stellen. In bijgaand raadsbesluit is de uitvoeringsregeling integraal opgenomen.
Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Delft, H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
UITVOERINGSREGELING ACTIVITEITENSUBSIDIE STEDELIJKE EVENEMENTEN gebaseerd op de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten De raad en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft, ieder voor zover hun bevoegdheden betreft: overwegende dat:
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 december 1999; gelet op de artikelen 82 e.v. en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 2.2, 3.1, 3.3, 4.3 en 5.3 van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten alsmede gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht; b e s l u i t en : vast te stellen de navolgende Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie stedelijke evenementen. Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen Voor de toepassing van de verordening wordt verstaan onder:
Artikel 1.2 Doel, aard en reikwijdte van de uitvoeringsregeling Ter uitvoering van het stedelijk evenementenbeleid, vastgelegd in de startnota "Stedelijke evenementen in Delft 2000-2004", waarin ondermeer doelstellingen en te bereiken effecten zijn geformuleerd, kunnen burgemeester en wethouders activiteitensubsidies verstrekken ten behoeve van stedelijke evenementen, met inachtneming van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten en het bepaalde in deze uitvoeringsregeling. Deze uitvoeringsregeling geeft de voorwaarden aan:
Artikel 1. 3 Onderscheid in categorie A- en B- evenementen Er wordt een onderscheid gemaakt tussen categorie A - evenementen en categorie B - evenementen. Ten behoeve van een categorie B- evenement kunnen burgemeester en wethouders een intentieverklaring afgeven om dit evenement voor een tijdvak van maximaal 4 achtereenvolgende jaren te subsidiëren. Het na afloop van een tijdvak opnieuw afgeven van een intentieverklaring als hiervoor bedoeld ten behoeve van hetzelfde evenement is niet uitgesloten. Ten behoeve van een categorie A-evenement kunnen burgemeester en wethouders per aanvraag incidenteel een subsidie verstrekken.
Artikel 1.4 Adviescommissie Stedelijke Evenementen Er is een Adviescommissie Stedelijke Evenementen. De adviescommissie bestaat uit drie tot vijf onafhankelijke deskundigen op het gebied van stedelijke evenementen. De voorzitter wordt op voordracht van burgemeester en wethouders benoemd door de raad. De overige leden worden benoemd door burgemeester en wethouders. De zittingsduur van een lid is maximaal drie jaar, de leden kunnen worden herbenoemd. De commissie adviseert burgemeester en wethouders omtrent de subsidieverstrekking ten behoeve van categorie A -evenementen, de commissie geeft advies over de prioritering alsmede de hoogte van het te verlenen subsidiebedrag. Zij beoordeelt aan de hand van de gestelde criteria welke categorie A-evenementen in aanmerking komen voor een activiteitensubsidie. De leden van de commissie genieten een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie krachtens de in art. 96 van de Gemeentewet vastgestelde regeling. Artikel 1.5 Financiën De gemeenteraad stelt jaarlijks bij de begroting een bedrag vast voor een storting in het evenementenfonds. Het evenementenfonds mag geen negatief saldo hebben. Wel kunnen reserveringen gemaakt worden (voor maximaal 3 jaar in de toekomst). Burgemeester en wethouders kunnen besluiten omtrent de bestemming van de reserveringen als bedoeld in lid 2. Het totale budget ten behoeve van categorie A- evenementen bedraagt jaarlijks ten minste 50% van de jaarlijkse storting in het evenementenfonds. Voor beide categorieën evenementen wordt een maximum gesteld aan de subsidiebijdrage; het subsidiebedrag is maximaal de helft van de totale begroting van het evenement; bij het verzoek om vaststelling (afrekening en verantwoording) zal de ingediende begroting medecriterium kunnen zijn voor de vaststelling van de subsidie. Artikel 1.6 Subsidieplafond Burgemeester en wethouders kunnen een
subsidieplafond vaststellen als bedoeld in artikel 4:25 van de Algemene
wet bestuursrecht:
Artikel 1.7 Promotie De gemeente behoudt zich het recht voor eisen te stellen aan de promotie van een evenement.
Artikel 2. Algemene regels subsidieverstrekking Burgemeester en wethouders beslissen omtrent de subsidieverstrekking met inachtneming van het bepaalde in deze uitvoeringsregeling en de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten. Burgemeester en Wethouders stellen driemaal per jaar het evenementenprogramma vast. Daarbij kunnen zij een maximum aantal te subsidiëren evenementen per periode vaststellen. Artikel 3 Nadere regels procedure subsidieverstrekking categorie A - evenementen Artikel 3.1 Het aanvragen van subsidies voor categorie A evenementen Een aanvraag om subsidie voor een categorie A evenement kan vier maal per jaar worden ingediend, te weten:
Een aanvraag om subsidie boven de 5.000,= ten behoeve van een categorie A-evenement wordt jaarlijks vóór 1 oktober ingediend. De aanvraag dient betrekking te hebben op een evenement dat plaats vindt binnen de twee daarop volgende kalenderjaren. Burgemeester en wethouders maken ten minste 6 weken voor de uiterste indieningsdata als bedoeld in de leden 1. en 2. de criteria en het subsidieplafond voor de betreffende perioden bekend. Bij de aanvraag dienen in ieder geval gegevens te worden vertrekt omtrent:
1. De adviescommissie adviseert vier maal per jaar omtrent de subsidieverstrekking, te weten:
2. Burgemeester en wethouders beslissen vier maal per jaar op de aanvragen, telkens binnen acht weken na de dag waarop de uiterste termijn van indiening van een aanvraag is verstreken. Deze beslistermijn kan eenmaal voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. 3. Burgemeester en wethouders beslissen met inachtneming van het advies van de adviescommissie. Afwijking van het advies is mogelijk indien burgemeester en wethouders hiervoor gegronde redenen hebben. De raad en de adviescommissie worden op de hoogte gebracht van een van het advies afwijkend besluit. Artikel 3.3 Criteria Categorie A-evenementen I. Om voor subsidie in aanmerking te komen, gelden met betrekking tot de A - evenementen in ieder geval de volgende vereisten: De uitstraling dient minimaal stedelijk te zijn
II. Aan de volgende criteria moet voorts in voldoende mate worden voldaan:
De adviescommissie selecteert aan de hand van de hiervoor onder I. en II. genoemde criteria en brengt een prioritering aan, gebaseerd op het door burgemeester en wethouders vastgestelde maximum aantal te subsidiëren categorie A-evenementen, met inachtneming van spreiding in tijd, spreiding in soort/ diversiteit en spreiding in doelgroep. De adviescommissie maakt bij de beoordeling gebruik van een door burgemeester en wethouders vast te stellen formulier.
Artikel 4. Nadere regels procedure subsidieverstrekking categorie B - evenementen Artikel 4.1 Intentieverklaring De gemeente en de organisatie van het B- evenement ondertekenen een intentieverklaring waarin staat welke subsidiebijdrage en andere ondersteunende handelingen het evenement van de gemeente kan verwachten. Tevens staat in de intentieverklaring welke tegenprestaties de gemeente verwacht voor de subsidie. Wanneer het B- evenement niet voldoet aan de afgesproken prestaties of wanneer de organisatie rondom het evenement te kort schiet op grond van financiële en of organisatorische deugdelijkheid kan de intentieverklaring worden ingetrokken. De aanvrager van een aangewezen categorie B-evenement dient jaarlijks vóór 31 december voorafgaande aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, bij burgemeester en wethouders formeel een aanvraag om subsidie voor het evenement in. Artikel 4.2 Vaststelling en criteria categorie B- evenementen De raad bepaalt op voorstel van burgemeester en wethouders welke evenementen in aanmerking komen voor de categorie B-status. Hiervoor komen maximaal 3 evenementen gelijktijdig in aanmerking. Burgemeester en wethouders selecteren uit het reeds bestaande evenementenaanbod na openbare inschrijving welke evenementen in aanmerking komen voor een B-status. Categorie B- evenementen worden op de volgende criteria beoordeeld:
Artikel 5 Overgangs- en slotbepalingen. 5.1 Inwerkingtreding en citeertitel. Deze uitvoeringsregeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2000. Deze uitvoeringsregeling kan aangehaald worden als "Uitvoeringsregeling Activiteitensubsidie stedelijke Evenementen". Overgangsrecht. Aanvragen voor evenementen welke plaatsvinden in het jaar 2000 worden behandeld met inachtneming van het bepaalde in deze uitvoeringsregeling. 5.3. Onvoorziene omstandigheden. In gevallen waarin de wet, de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten en de Uitvoeringsregeling niet voorzien beslissen burgemeester en wethouders. Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 21 december 1999.
, burgemeester
, secretaris Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Delft op 27 januari 2000.
, burgemeester
, secretaris |
||
![]() |
![]() |