Stuk
219 I
00/029192 Delft, 5 december 2000.
Onderwerp:
uitvoeringsorganisatie Meerjaren
Marketingplan
Toerisme (MMT) 2000-2004.
Aan
de gemeenteraad
Geachte
dames en heren,
1.
Inleiding
De
gemeenteraad heeft 30 september 1999
het MMT en de daarbij horende uitvoeringsorganisatie goedgekeurd.
Voor
de MMT uitvoeringsorganisatie worden er naast de 2 besluiten tot
subsidieverlening van de gemeente de volgende werkovereenkomsten gesloten voor
de periode van 2001 t/m 2004:
1. Uitvoeringsovereenkomst
ZHBT - gemeente;
2. Uitvoeringsovereenkomst VVV
- gemeente;
3. Dienstverleningsovereenkomst
ZHBT - Stichting Promotie Den Haag;
4. Dienstverleningsovereenkomst
ZHBT - VVV Delft.
De
besluiten tot subsidieverlening geven het kader aan waarbinnen wordt gewerkt en
worden alleen door de gemeente ondertekend.
In
de bijbehorende uitvoeringsovereenkomsten worden de zaken gedetailleerder en
concreter uitgewerkt. De uitvoeringsovereenkomsten worden ondertekend door
subsidiegever en subsidieontvanger.
Het
jaar 2000 is een overgangsjaar, waarbij
we vooruitlopend op de te sluiten overeenkomsten op projectbasis aan de slag
zijn gegaan met het ZHBT en de Stichting Promotie Den Haag
Delft
verkeert in de gelukkige omstandigheid dat in de regio enkele sterke
toeristische organisaties werkzaam zijn zoals het ZHBT met een omzet van ruim 5 miljoen gulden en 17 medewerkers, de VVV Delft met een netto
omzet van ongeveer 1,5 miljoen gulden en 12
medewerkers en de Stichting Promotie Den Haag met een omzet van 30
miljoen en ongeveer 70 medewerkers. Dit biedt kansen om samen te werken en van
elkaars aanwezigheid te profiteren. Onze voorstellen spelen hierop in.
Op
de volgende pagina is het organigram opgenomen van de MMT
uitvoeringsorganisatie zoals vastgesteld in de raad van september 1999.
Met
het ZHBT is er overeenstemming over de subsidieverlening en de
uitvoeringsovereenkomst (punt 4 van dit voorstel). Tevens kan de ZHBT zich
vinden in onze voorstellen m.b.t. de VVV subsidiebeschikking en VVV
uitvoeringsovereenkomst.
Met de VVV Delft is na een lang
onderhandelingsproces, op een paar minieme punten na, overeenstemming bereikt
(punt 5 van dit voorstel).
Stuk 219 I pag.
2
organigram
uitvoeringsorganisatie MMT
Het
overleg van het Delfts Aktieplan Toerisme adviseert positief over het
voorliggende voorstel en heeft hieraan ook een waardevolle bijdrage geleverd.
2.
Herstructurering van de
VVV-organisatie in Nederland.
Met
de directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van VVV’s (ANVV) is overleg
geweest over de opzet van het MMT. De conclusie van dit gesprek was dat de
aanpak van het MMT de omvorming van de VVV Delft naar een Regio-VVV niet in de
weg hoeft te staan. Het streven van het ANVV is om alle lokale VVV’s in
Nederland voor 1 juli 2001 om te vormen tot Regio-VVV’s. Door bundeling van de lokale VVV’s en
samenwerking met provinciale VVV’s wil
de Algemene Nederlandse Vereniging van VVV’s (ANVV) de benodigde deskundigheid,
het bedrijfsmatig werken en slagvaardig optreden van de VVV’s bevorderen. Per
regio kan de herstructurering verschillend worden ingevuld.
De
herstructurering houdt in dat 295 VVV’s worden samengevoegd tot ca. 75
Regio-VVV’s (die elk meerdere lokale vestigingen kunnen hebben) met ieder een
omzet van minimaal ca. 1,5 miljoen gulden. Hierdoor krijgen Regio VVV’s
voldoende draagvlak voor de administratie, het management en de winkelfunctie.
Een harde eis hierbij is, dat de Regio VVV’s met de provinciale VVV’s goede
afspraken maken over de concrete invulling van de marketing - en promotieactiviteiten.
Stuk 219 I pag.
3
Door
deel uit te maken van de MMT uitvoeringsorganisatie kan VVV Delft voldoen aan
de eisen van ANVV voor z.g. ‘Regio-VVV’s’. Het primaat voor de promotie en marketing ligt in de nieuwe ANVV
- opzet bij de PVVV’s. De regionale VVV’s
hebben vooral een taak met betrekking tot de gastheer rol, de
winkelfunctie en de informatievoorziening. De PVVV’s en de Regio-VVV’s leggen
hun samenwerking vast in een overeenkomst en verplichten zich wederzijds tot
loyale uitvoering.
3.
Afstemming toeristische
promotie en algemene stadspromotie
Bij
de toeristische promotie en de stadspromotie is high tech en high touch het leidend beginsel. De vakteams
Communicatie en Cultuur, Kennis en Economie (CKE) stemmen hun activiteiten op elkaar
af.
Voor
de uitvoering van de MMT marketing en - promotieprogramma’s is er overleg met
bedrijven en instellingen in de toeristische sector in het Toeristisch Platform
Delft dat eenmaal per zes weken bij elkaar komt. De afstemming en planning van
de promotieactiviteiten van Delft en het MMT op de korte en lange termijn vindt
plaats in het maandelijks promotie- overleg bij het ZHBT.
De
promotie en marketing op het gebied van toerisme in binnen- en buitenland
concentreert zich op drie hoofdthema’s, namelijk Delfts Blauw, de Gouden Eeuw
en Oranje. Op lokaal en regionaal niveau worden toeristen, Delvenaren, regiobewoners en zakenmensen gewezen op
het complete scala aan activiteiten en voorzieningen op het gebied van
evenementen, Kennisstad, kooptoerisme, recreatie, horeca-arrangementen,
etc.
4.
De overeenkomst met ZHBT
·
Het ZHBT vervult in opdracht van de gemeente de centrale regiefunctie.
De aansturing van de ZHBT gebeurt in het overleg van het Delfts Aktieplan
Toerisme. Dit betekent niet dat ZHBT ook alles zelf uitvoert. ZHBT fungeert als
hoofdaannemer die onderaannemers inschakelt als de Stichting Promotie Den Haag
kan voor de buitenlandpromotie en de VVV Delft voor de gastheerrol.
De inschakeling van de
Stichting Promotie Den Haag en de VVV Delft door de ZHBT is geregeld in aparte
werkovereenkomsten. Deze werkovereenkomsten
zijn als bijlage bij de uitvoeringsovereenkomst van ZHBT gevoegd.
·
Jaarlijks presenteert ZHBT voor 1 juli een conceptbegroting en planning
voor de marketing- en promotieactiviteiten van het komende jaar in het
DAT-overleg.
·
Voor 1 november stelt de gemeente jaarlijks het budget vast voor het
komende jaar.
·
De einddeclaratie over het voorafgaande jaar dient door ZHBT uiterlijk
voor 1 april van het lopende jaar te worden ingediend.
·
Het ZHBT vervult voor Delft ook de rol van lokale coördinator van het
Geheim van Holland. Afstemming van MMT- en Geheim programma’s is hierdoor
makkelijker.
Stuk
219 I pag.
4
5.
De overeenkomst met VVV
Delft
Met
de invulling van de nieuwe rol van VVV Delft worden de sterke punten van VVV
Delft optimaal benut. De nadruk ligt op de rol van gastheer, het verstrekken
van informatie aan (potentiële) bezoekers van Delft en de follow-up
activiteiten samenhangende met de MMT programma’s.
Het
basissubsidiebedrag bedraagt ƒ 200.000,- per jaar. Voor 2001 en 2002 wordt een
aanvullende subsidie verstrekt van resp. ƒ 112.500,- en ƒ 85.000,-. Op
projectbasis kunnen extra vergoedingen worden afgesproken voor de uitvoering
van specifieke projecten of activiteiten.
De
subsidieovereenkomst betreft dus een basissubsidie voor 4 jaar, van 2001 t/m
2004 en een aanvullende subsidie voor 2 jaar, 2001 en 2002. Over eventuele
aanvullende subsidie voor de jaren 2003 en 2004 zullen in 2002 afspraken worden
gemaakt.
Na
de besluitvorming over de zomernota is er in de MMT begroting jaarlijks fl.
250.000,- beschikbaar voor de subsidieverlening aan de VVV. Wij stellen voor het nog niet gedekte deel
van de aanvullende subsidie voor de jaren 2001 en 2002 (groot
respectievelijk ƒ 62.500,- en ƒ 35.000,-) te dekken
uit de reserve ‘nutswinsten’.
Geen
overeenstemming is bereikt over de volgende punten:
·
de uitgangspunten van de gemeente voor het berekenen (schema “opbouw
subsidie” punt 5 van dit voorstel) en verlenen van de subsidie. De VVV wijst
deze af.
·
de termijn waar binnen de VVV een aanvraag kan doen voor definitieve
vaststelling van de subsidie (zie de voor u ter inzage gelegde
subsidiebeschikking, punt V).
·
het opzeggen en aanpassen van de uitvoeringsovereenkomst (zie de voor u
ter inzage gelegde uitvoeringsovereenkomst, punt 1.2 en punt 1.9.).
Voor
de VVV leidt deze overeenkomst (op basis van haar bijgestelde begroting) tot
een begrotingstekort van ƒ 106.500,- voor de komende 2 jaren.
De
VVV ziet zich de komende jaren geconfronteerd met onzekerheden, zoals invoering
van de Euro, de vorming van de Regio-VVV’s (zie punt 2 van dit voorstel) en het
opdrogen van de eigen reorganisatievoorziening, waarvan de (financiële)
gevolgen voor de VVV Delft in 2002 beter zichtbaar zullen zijn. Het is derhalve
logisch om gesprekken over eventuele aanvullende subsidies voor de jaren 2003
en 3004 op dat moment te hervatten en hierover afspraken te maken.
In
2002 zal de gemeente dus wederom in gesprek raken met de VVV, waarbij we er
vanuit gaan dat deze gesprekken op dezelfde respectvolle maar kritische wijze
gevoerd zullen worden als het afgelopen half jaar het geval is geweest.
Aan
de overeenkomst liggen de volgende gemeentelijke uitgangspunten ten grondslag:
1.
De documentatie- en informatietaak is een niet te ontkoppelen
activiteit. Voor de uitvoering stelt de gemeente jaarlijks f. 170.000, -
beschikbaar.
1.
De advisering en PR van ‘eigen’ VVV producten betreft geen “Delft
Promotie”. De gemeente wenst deze activiteit met +/- 50% te subsidiëren met een
maximum van
ƒ 30.000,-.
Stuk 219 I pag.
5
1.
De VVV opereert als ware zij een zelfstandig ondernemer met een sterk
maatschappelijk engagement. Een aantal door de VVV gesignaleerde
kostenstijgingen valt derhalve buiten de scope van de subsidiebeschikking. De
gemeente komt de VVV tegemoet door het basissubsidiebedrag jaarlijks te laten
toenemen met ƒ10.000,-.
1.
De reserveringsactiviteiten dienen kostendekkend te zijn. De subsidie
daarvoor wordt in 4 jaar afgebouwd; in 2001 en 2002 stelt de gemeente hiervoor
ƒ 112.500,- en ƒ 75.000,- ter beschikking.
1.
De begroting van de VVV vertoont een oplopend tekort; de subsidie van de
gemeente is een dalende reeks. Om de subsidie te kunnen bepalen voor de jaren
na 2002 zal een evaluatie van het functioneren van VVV in het kader van het MMT
plaatsvinden over de jaren 2001 en 2002.
In de evaluatie zullen onder meer de volgende
punten worden opgenomen
a)
De mate waarin de VVV een pro-actieve houding etaleert in het belang van
de Delftse toeristische sector.
b)
De mate waarin de VVV met succes maatregelen heeft genomen voor het
kostendekkend maken van de reserveringsactiviteiten.
c)
De wijze van uitvoering van de uitvoeringsovereenkomst en de jaarlijks
op te stellen werkplannen VVV-ZHBT.
d)
De participatie van VVV in het DAT-overleg en het Toeristisch Platform
Delft.
e)
De mate van tevredenheid van klanten/opdrachtgevers van de VVV.
f)
De ontwikkeling van het aantal informatieverstrekkingen en het aantal
toeristen.
1.
Op basis van het af te sluiten werkplan VVV-ZHBT kan de VVV participeren
in projecten. Hiervoor zullen per project afspraken gemaakt wordt over de
noodzakelijke vergoedingen.
Op
basis van deze uitgangspunten heeft de gemeente de VVV het volgende subsidie
voorstel gedaan.
Opbouw
subsidie (voorstel gemeente):
|
2001 |
2002 |
Basissubsidie |
|
|
winkel
en doc.& info |
170.000 |
170.000 |
advies
en PR |
30.000 |
30.000 |
Indexering |
0 |
10.000 |
Aanvullende subsidie |
|
|
Reserveringen |
112.500 |
75.000 |
aanvullende
subsidie |
0 |
0 |
Projectbudgetten |
pm |
pm |
|
|
|
totaal subsidie |
312.500 |
285.000 |
Stuk
219 I pag.
6
De
VVV Delft gaat niet akkoord met deze uitgangspunten en opbouw maar accepteert
gegeven de tijdsdruk wel de hoogte van de subsidiebedragen.
6.
Toeristenbelasting
De
gemeenteraad is 30 september 1999 akkoord gegaan met de verhoging van de
tarieven van de toeristenbelasting van ƒ 3,- naar ƒ 4,- per hotelovernachting
en van ƒ 0,90 naar
ƒ 1,20 per kampeerovernachting. Op verzoek van het overleg van het Delfts
Actieplan Toerisme (DAT) stellen wij voor hier uit te spreken dat de verhoogde
tarieven van 2001 tot 2004 op hetzelfde niveau blijven.
7.
Voorstel
Onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie Cultuur, Kennis & Economie
stellen wij u voor:
·
akkoord te gaan met de bijgevoegde besluiten tot subsidieverlening van ZHBT
en VVV Delft voor de periode van 1 januari 2001 t/m 31 december 2004. De
subsidieverlening aan de VVV betreft een basissubsidie voor 4 jaar voor de
periode 2001 t/m 2004 en een aanvullende subsidie voor 2 jaar voor de periode
2001 t/m 2002;
·
akkoord te gaan het dekken (van het nog ongedekte deel) van de
aanvullende subsidie voor de jaren 2001 en 2002 (groot respectievelijk ƒ 62.500
en ƒ 35.000) uit de reserve ‘nutswinsten’;
·
akkoord te gaan met de uitvoering van een evaluatie van het functioneren
van de VVV, na 2 jaar;
·
akkoord te gaan met de bijgevoegde uitvoeringsovereenkomsten met ZHBT en
VVV Delft;
·
de verhoogde tarieven van de toeristenbelasting voor 2001, tot 2004 op
het niveau van 2001 te houden;
·
vast te stellen de 10e wijziging van de gemeentebegroting
voor het dienstjaar 2001;
·
akkoord te gaan met het
bijgevoegde concept raadsbesluit.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 219 II
00/029192
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders
van 5 december 2000;
b e s l u i t:
·
akkoord te gaan met de bijgevoegde besluiten tot subsidieverlening van
ZHBT en VVV Delft voor de periode van 1 januari 2001 t/m 31 december 2004. De
subsidieverlening aan de VVV betreft een basissubsidie voor 4 jaar voor de
periode 2001 t/m 2004 en een aanvullende subsidie voor 2 jaar voor de periode
2001 t/m 2002;
·
akkoord te gaan het dekken (van het nog ongedekte deel) van de
aanvullende subsidie voor de jaren 2001 en 2002 (groot respectievelijk ƒ 62.500
en ƒ 35.000) uit de reserve ‘nutswinsten’;
·
akkoord te gaan met de uitvoering van een evaluatie van het functioneren
van de VVV, na 2 jaar;
·
akkoord te gaan met de bijgevoegde uitvoeringsovereenkomsten met ZHBT en
VVV Delft;
·
vast te stellen de 10e wijziging voor het dienstjaar 2001;
·
de verhoogde tarieven van de toeristenbelasting voor 2001 tot 2004 op
het niveau van 2001 te houden;
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2000.
,burgemeester
,secretaris