01/004496

Convenant Gemeente Delft en de Stichting Openbare Bibliotheek Delft

periode: van 1999 tot en met 2002.

 

 

A.  Preambule

 

B.  Looptijd convenant

1.   Looptijd

2.   Overleg nieuw convenant

 

C. Bibliotheekbeleid

1.   Kerntaken

2.   Beleidsdoelen

 

D. Bestaande afspraken, bijgesteld als gevolg van “EZH-gelden”

1.   De bezuiniging, de invulling en de bijstelling hiervan als gevolg van “EZH-gelden”

2.   Centralisatie; afspraken worden geëffectueerd in de periode na 31 december 2002

3.   Flankerend beleid

4.   Versterking en vernieuwing informatiefunctie

5.   “EZH-gelden”

 

E.  Nieuwe afspraken

1.   Subsidiebedrag, -betaling en -voorwaarden

2.   Prestatieafspraken

3.   Producten en diensten

4.   Leveringsvoorwaarden

5.   Ontwikkeling budgetsubsidiëring met prestatiemeting

 

F.  Rapportage

 

G. Ondertekening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Convenant Gemeente Delft en de Stichting Openbare Bibliotheek Delft

periode: van 1999 tot en met 2002.

 

Ondergetekenden,

 

de Gemeente Delft, ten deze vertegenwoordigd door de heer M. Mahler, wethouder,

hierna te noemen “Gemeente”,

en

 

de Stichting Openbare Bibliotheek Delft, ten deze vertegenwoordigd door de heer ir. L.J. Pieterse en de heer mr. J.A. Wagner, respectievelijk voorzitter en secretaris van het stichtingsbestuur,

hierna te noemen “Bibliotheek”

 

komen op grond van de in de preambule genoemde overwegingen de onderdelen B t/m F overeen:

 

 

A.  Preambule

 

Gemeente en Bibliotheek hebben ooit eerder een overeenkomst afgesloten en wel voor het jaar 1991.

In de jaren 1992 – 1998 zijn de afspraken vastgelegd in beschikkingen en het Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten (JMA).

 

De laatste jaren zijn de volgende veranderingen ingezet:

 

a)    bezuinigingstaakstelling van ƒ 150.000 per jaar sinds 1999.

b)    in de toekomst nieuwe huisvesting in Zuidpoortgebied, op het Cultuurplein;

c)    ontwikkeling naar prestatieafspraken en budgetsubsidiëring;

d)    eind maart 2000 is door de Gemeenteraad besloten middels de EZH-gelden ƒ2.000.000 te investeren in de functie van de bibliotheek. Hierdoor is de bezuinigingstaakstelling van punt a. tijdelijk opgeschort, nl. tot juni 2003.

 

De afspraken over de veranderingen zijn in de volgende documenten vastgelegd:

 

a)    het subsidiebedrag per jaar in het Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten (JMA);

b)    gemeentelijke nota “Toekomstvisie Bibliotheek”; d.d. 23 februari 1999;

c)    gemeentelijke nota “Realisatie culturele voorzieningen Zuidpoort”; d.d. 30 maart 1999;

d)    intentieverklaring Bibliotheekbeleid; d.d. 25 maart 1999;

e)    brief wethouder A.P.A.M. Janssen aan het college; kenmerk 2395; d.d. 22 april 1999;

f)      EZH-bestedingsvoorstellen  “Investeren in de openbare bibliotheek” en “Stimuleren van gebruik computer en internet”; najaar 2000;

g)    Plan van aanpak voor de biblioservice op wijkniveau; d.d. 5 september 2000.

 

 

Inhoud convenant

Deze verschillende veranderingen zijn de aanleiding om deze afspraken en daaruit voortvloeiende ontwikkelingen samen te brengen in dit convenant. Onderdeel B bevat de looptijd van het convenant, en onderdeel C geeft  het bibliotheekbeleid weer. De inhoud van de “bestaande” afspraken uit de bovengenoemde documenten en de bijstelling hiervan als gevolg van de “EZH-gelden” zijn in onderdeel D van dit convenant opgenomen. In de onderdelen E en F zijn nieuwe afspraken weergegeven. Het convenant eindigt met onderdeel G, de ondertekening.

B.  Looptijd convenant

 

1.       Looptijd

Het convenant wordt gerekend te zijn aangevangen op 1 januari 1999 en zal eindigen op 31 december 2002.

2.       Overleg nieuw convenant

In het najaar van 2001 zullen het gemeentelijk vakteam Cultuur, Kennis en Economie (CKE) en de directie van de Bibliotheek starten met het overleg over een nieuw convenant na 31 december 2002.

 

C.  Bibliotheekbeleid

 

1. Kerntaken

 

De Bibliotheek voert de volgende kerntaken uit:

 

a)    Media-aanbod: het presenteren en uitlenen van materialen,

b)    Raadpleegfaciliteiten: het beschikbaar stellen van documentaire informatie,

c)    Informatiebemiddeling: het beantwoorden van informatievragen, signalering, voorlichting en advisering, reservering van materialen, verwijzing naar derden,

d)    Aanbod aan onderwijs- en andere instellingen: het leveren van wissel- en projectcollecties, gericht op groepen, inrichting en beheer van schoolbibliotheken en gebruik van media in het onderwijs,

e)    Leesbevordering: het organiseren van leesbevorderende activiteiten voor jeugd, volwassenen, onderwijs- en andere instellingen,

f)      Bibliotheekeducatie: het verzorgen van groepsinstructies in bibliotheek- en bronnengebruik, organisatie van themabijeenkomsten, beschikbaar stellen van informatie over eigen producten en diensten.

 

2.       Beleidsdoelen

 

De beleidsdoelen van de Bibliotheek, zijn vastgelegd in haar nota “De Bibliotheek van de toekomst, strategische keuzen 1998-2002”.

 

 

D. Bestaande afspraken, bijgesteld als gevolg van “EZH-gelden”

 

1.   De bezuiniging, de invulling en de bijstelling als gevolg van “EZH-gelden”

 

De jaarlijkse subsidie is met ingang van 1999 ten opzichte van 1998 structureel met ƒ 150.000,= verminderd.

Op basis daarvan is de Bibliotheek met de Gemeente, middels de intentieverklaring, het volgende overeen gekomen:

 

a)    Het filiaal Tanthof is (per 1 september 1999) omgevormd tot jeugdfiliaal en servicepunt volwassenen. Gedurende de convenantperiode is verder geen  aanpassing te verwachten van de dienstverlening in de filialen Tanthof en Voorhof/Buitenhof.

b)    Het economisch rendement van de dienstverlening aan scholen wordt verhoogd door een tariefstijging van ƒ0,50 per leerling.

c)    De incidentele kosten 1999 (ƒ95.000) en de niet te realiseren bezuiniging in de periode 1999 - 2002 (4 maal ƒ35.000), totaal ƒ235.000, worden  in de eerstvolgende convenantperiode door de Gemeente op het subsidiebedrag gekort.

 

Deze verlaging van de structurele subsidie wordt ten laste van de ƒ 2.000.000 “EZH-gelden” opgeschort tot en met de maand van het jaar waarin de centralisatie, genoemd in punt D.2., is geëffectueerd. Hiermee vervallen de onder D 1a tot en met D 1c genoemde afspraken en zijn de onder D 1a genoemde reeds uitgevoerde maatregelen per 1 juli 2000 teruggedraaid.

 

2. Centralisatie; afspraken worden geëffectueerd in de periode na 31 december 2002.

In de intentieverklaring Bibliotheekbeleid is het volgende overeengekomen:

 

a)    De Gemeente werkt positief mee aan de centralisatie van het bibliotheekwerk in Delft.

b)    De Bibliotheek verhuist naar het Cultuurplein in het Zuidpoortgebied, met als eerste optie het pand aan de Zuiderstraat.

c)    Het ruimtebeslag van het bibliotheekwerk in Delft, inclusief de CD-uitleen en exclusief de servicepunten, wordt 3900 m2.

d)    De Gemeente draagt de investeringskosten, inclusief (her)inrichtings- en verhuiskosten, van de nieuwe centrale Bibliotheek.

e)    De Gemeente zorgt dat de huurkosten voor de Bibliotheek worden gemaximaliseerd op het huidige niveau (ƒ660.000  met indexering).

f)      De Bibliotheek draagt -na realisatie van de centralisatie en de servicepunten- filiaal Voorhof/Buitenhof om niet over aan de Gemeente.

g)    De Bibliotheek verlaat filiaal Tanthof, na realisatie van de centralisatie en de servicepunten.

h)    De Gemeente draagt zorg dat het Bibliotheekbestuur nauw betrokken wordt bij de keuze en aansturing van de architect inzake de herhuisvesting aan de Zuiderstraat.

i)      Productdefiniëring: Bij realisatie van één centrale vestiging van de Bibliotheek en servicepunten in de Gemeente wordt uitgegaan van tenminste 800.000 en gestreefd naar 900.000 uitleningen per jaar bij een ondergrens van 18.000 leden en een bovengrens van 19.000 leden en budgettair neutrale condities. Hierbij zij opgemerkt dat bij servicepunten wellicht andere vormen van lidmaatschap aan de orde kunnen zijn.

 

3. Flankerend beleid

 

a)    Flankerend beleid wordt ingevuld door het ontwikkelen en realiseren van biblio-servicepunten in de wijken.

b)    De Bibliotheek neemt flankerend beleid op in de exploitatiebegroting. Hiervoor wordt met ingang van het jaar van de centralisatie op jaarbasis minimaal ƒ250.000,= gereserveerd.

 

In 2001 start de pilot biblioservice in de Wippolder. Deze pilot is een gezamenlijk project van de Bibliotheek en de Gemeente met als doel de dienstverlening van de Bibliotheek dichterbij de gebruikers te brengen en de wijkbewoners te ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen. De gezamenlijke verantwoordelijkheid uit zich in de volgende  gezamenlijke taken: het maken van een invoeringsdraaiboek, het bijhouden en communiceren van de voortgang en het resultaat van de pilot, het ondersteunen van wijkbewoners bij het gebruik van internet, en het maken van de tussenrapportages, evaluatie en conclusies van de pilot, die gevolgen heeft voor de invoering op de andere wijkpunten.

De Bibliotheek heeft als specifieke taken:

1.    het regelen en doen van de logistieke afhandeling in de centrale Bibliotheek, op locatie en naar de mensen toe (de zgn. internetbezorgdienst; het uitlenen en innemen van internetbestellingen);

2.    het beschikbaar stellen van een (decentraal) bestelsysteem, mede via de site van de Bibliotheek;

3.    het verschaffen van digitale/electronische informatie over de collectie op decentrale punten, mede via de site van de Bibliotheek;

4.    het opzetten van een gebruikersvolgsysteem;

5.    het actueel houden van de leestafel;

6.    het zorgdragen voor de sprinter-service.

 

 

De te behalen resultaten van de pilot biblioservice Wippolder zijn:

·       van de geregistreerde gebruikers (Bibliotheekleden) gaat op jaarbasis 10 % meer gebruik maken van internettransacties;

·       door het toenemend aanbod van informatievoorziening vindt 2 % toename van het bibliotheekbezoek plaats (zowel uitleenfunctie als informatiefunctie). Dit geldt in de pilot voor het percentage bezoeken in het wijkcentrum;

·       de zelfredzaamheid van de bezoeker/gebruiker neemt toe; thans heeft 80 % van de bezoekers geen hulp nodig; analoog aan punt 1 zou dat moeten groeien naar 88 %;

·       de tevredenheid van de bezoeker neemt toe.

De huidige cijfers zijn via de nulmeting biblioservice berekend.

De evaluatie door de Gemeente en de Bibliotheek van de pilot biblioservice vindt plaats in het voorjaar van 2002. Dit gebeurt op basis van een nieuwe meting. De looptijd van de pilot is 1 jaar.

 

4. Versterking en vernieuwing informatiefunctie

 

De Gemeente wil de Bibliotheek ondersteunen in het ontwikkelen van de informatiefunctie. De Gemeente subsidieert deze informatiefunctie via Delft Kennisstad met een éénmalig bedrag van ƒ150.000,=, die de Bibliotheek in twee gelijke delen ontvangt in 1999 en 2000.

 

5. “EZH-gelden”

 

De “EZH”-gelden voor de Bibliotheek bedragen ƒ 2.000.000. Voor de structurele jaarlijkse subsidievermindering van ƒ 150.000 per ingang van 1999 is ƒ 605.000 van de “EZH-gelden” gereserveerd tot 1 juli 2003. Indien er sprake is van een overbruggingsperiode tussen het daadwerkelijk plaatsvinden van de centralisatie en 1 juli 2003 (de geplande datum van centralisatie), moeten er hierover in het volgende convenant tussen de Bibliotheek en de Gemeente nadere afspraken gemaakt worden over de financiële en personele consequenties hiervan voor de Bibliotheek en de Gemeente.

 

Voor het inrichten van de biblioservice op zes wijkpunten in de verschillende Delftse wijken heeft de Bibliotheek een bedrag van ƒ 750.000 nodig. Hiervan is ƒ 110.000 bestemd voor de pilot Wippolder.

ƒ 90.000 van de EZH-gelden is uitgetrokken voor het inrichten van thematische informatiepunten in de Centrale Bibliotheek.

De gelden worden gefaseerd door de Gemeente aan de Bibliotheek overgemaakt. Dit wordt geregeld middels beschikkingen.

Het resterende bedrag van de EZH-gelden (ƒ 555.000) valt buiten dit convenant. Dit bedrag is bedoeld voor de overige -door de Gemeente gecoördineerde- activiteiten, gekoppeld aan de biblioservice.

 

E. Nieuwe afspraken

 

1.       Subsidiebedrag, -betaling en -voorwaarden

 

a)    De reguliere subsidie aan de Bibliotheek bedraagt met ingang van 1999 ƒ 3.198.930,=, hierin is de subsidievermindering genoemd in paragraaf D1 verrekend. Vanaf 1 Juli 2000 is deze verlaging van de structurele subsidie opgeschort tot en met de maand van het jaar waarin de centralisatie is geëffectueerd.

b)    Jaarlijks past de Gemeente het regulier subsidie voor loon- en prijsstijgingen aan met het subsidieaccrès, dat de Gemeenteraad bij de begrotingsbehandeling voor het nieuwe jaar vaststelt.

c)    De Gemeente bevoorschot aan het begin van ieder kwartaal een vierde deel van de subsidie.

d)    De Bibliotheek dient jaarlijks een begroting met subsidieaanvraag in vóór 1 mei van  het  jaar voorafgaand aan het jaar, waarop de begroting en de subsidieaanvraag betrekking hebben.

e)    De Bibliotheek legt jaarlijks een financieel verslag met accountantsverklaring alsmede een activiteiten-verslag over vóór 1 mei van het jaar volgend op het jaar waarop het financieel verslag betrekking heeft.

f)      De Bibliotheek en de Gemeente laten -ten gevolge van de invoering van de budgetsubsidie gerelateerd aan prestatieafspraken- een fiscale toetsing uitvoeren.

 

 

2.       Prestatieafspraken

 

Gedurende de convenantperiode  wordt voorlopig de mate van gebruik van de Bibliotheek als uitgangspunt genomen voor de prestatieafspraken. Die mate van gebruik wordt vooralsnog gerepresenteerd door het aantal uitleningen en het aantal ingeschreven leden.

 

 

 

Aantal leden

Aantal uitleningen

Jaar

Jeugd t/m 15 jaar

Volwassenen

Totaal

Jeugd t/m 15 jaar

Volwassenen

Totaal

1999

8.442

14.550

22.992

309.981

498.391

808.372

2000

8.464

14.590

23.054

304.925

477.174

782.099

2001

8.500

14.700

23.200

310.000

473.000

783.000

2002

8.500

14.900

23.400

310.000

465.000

775.000

 

De aantallen zijn geactualiseerd voor de jaren 1999 en 2000. De aantallen wijken af van de verwachte aantallen voor de situatie na 2002, zoals aangegeven in paragraaf D2 (gebaseerd op ontwikkelingen tot 1998) en de afspraken in het JMA 2000. De verwachting is nu dat het aantal uitleningen in de convenantperiode afneemt vanwege de toename in keuzemogelijkheden van vrijetijdsbesteding (een landelijke trend vanaf 1997). Het aantal gebruikers neemt enigszins toe omdat de nieuwe media nieuwe bibliotheekbezoekers aantrekken.

3.       Producten en diensten

 

De producten en diensten die de Bibliotheek in de convenantperiode levert staan vermeld in de bibliotheeknota ‘De Bibliotheek van de toekomst, strategische keuzen 1998 - 2002”.

4.       Leveringsvoorwaarden

 

a)    Het aantal openingsuren per week van de vestigingen bedraagt sinds 1 oktober 1999; Centrale Bibliotheek 36 uur, filiaal Voorhof/Buitenhof 24 uur en filiaal Tanthof 18 uur - alle vestigingen samen 78 uur. Vanaf 1 Juli 2000 is het aantal openingsuren voor het filiaal Tanthof  teruggebracht naar het aantal van voor oktober 1999: 24,5 uur per week.

b)    De Bibliotheek stemt binnen dit aantal, de openingstijden zo goed mogelijk af op de wensen van de gebruikers. Uitbreiding van uren geschiedt alleen indien daarvoor binnen de begroting middelen beschikbaar zijn.

 

5.       Ontwikkeling budgetsubsidiëring met prestatiemeting

 

a)    In samenwerking met het gemeentelijk vakteam CKE doet de Bibliotheek onderzoek naar het na 2002 in te voeren (gedeeltelijk) budgetsubsidie met prestatiemeting en de wijze waarop hiermee en met de mogelijke afrekening van de budgetsubsidie omgegaan wordt in het convenant na 2002. 

b)    In het onderzoek wordt nagegaan op basis waarvan prestatieafspraken gemaakt kunnen worden en op welke wijze de resultaten van de beleidskeuzen van de Bibliotheek effectief gemeten en gevolgd kunnen worden. Hierin worden meegenomen de onderzoeksresultaten naar aanleiding van de pilot Biblioservice.

c)    Onderdeel van het onderzoek is tevens de wijze waarop de kwaliteit van de dienstverlening vastgesteld kan worden en/of op welke wijze het oordeel van de klanten over de dienstverlening van de Bibliotheek betrokken kan worden in de prestatiemeting.

d)    Uiterlijk in het najaar 2001 worden de resultaten van dit onderzoek in een gezamenlijk advies van het vakteam CKE en de Bibliotheek voorgelegd aan degenen die het convenant voor de periode na 2002 voorbereiden.

 

F. Rapportage


De Bibliotheek neemt het verloop van de prestatieafspraken en de vorderingen in het onderzoek naar de invoering van outputgerichte budgetfinanciering op in haar jaarverslag.

 

G. Ondertekening

 

Aldus overeengekomen en in drievoud getekend,

 

 

 

Delft, 30 maart 2001

 

 

Namens de Gemeente Delft,                                         namens de Bibliotheek,

 

 

 

 

De heer M. Mahler                                                        De heer ir. L.J. Pieterse

wethouder van cultuur, jongerenbeleid en ICT.     voorzitter stichtingsbestuur

 

 

 

 

                                                                                  De heer mr. J.A. Wagner

                                                                                  secretaris stichtingsbestuur.