1e fase Amateurkunstbeleid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vakteam CKE,

4 oktober 2001

 

 

 

 

 


AANLEIDING                                                                                                  3

 

 

FASE 1                                                                                               4

 

Inleiding                                                                                                            4                               

 

1.1       Amateurkunstplatform                                                                4

                       

1.2       Promotie Amateurkunst                                                              5

1.2.1     Amateurkunstgids en –website                                       5

1.2.2     Uitladder                                                                                   6

1.2.3     Prijsvraag                                                                                  6

1.2.4          Amateurkunst Manifestatie                                                        6

1.2.5          Startschot promotie amateurkunst                                              6

 

1.3       De Nieuwe Amateur                                                                              7

 

1.4       Subsidiemethodiek Amateurkunst                                                          7

            1.4.1     Van exploitatie- naar projectsubsidie                                7

            1.4.2     Culturele Verhuringen                                                     8

 

1.5       Inzet financiële middelen                                                                        9

 

 

 

FASE 2                                                                                               10

 

Korte beschrijving van de inhoud van de 2e fase

van het Amateurkunstbeleid in 2002                                                                  10

 

 

VOORSTEL                                                                                                    11
Aanleiding

 

 

Het college ondersteunt het initiatief tot oprichting van een organisatie die bemiddelt tussen de vraag naar en het aanbod van repetitie en opvoeringruimtes voor amateurkunstgezelschappen. Het bevorderen van cultuurdeelname is een belangrijk onderdeel van het cultuurbeleid. Het college wil actieve en passieve cultuurparticipatie bevorderen door een gevarieerd en dynamisch aanbod van culturele voorzieningen, goede marketing en drempelverlaging. Deze drempelverlaging zal bereikt moeten worden door onder andere tegemoetkoming in de kosten voor actieve cultuurparticipatie.” (Bron: Collegeprogramma 1998-2002)

 

In het collegeprogramma staan de doelen op het gebied van amateurkunst verwoord. Enerzijds is dat het vergroten van cultuurdeelname. Daarin staat het stimuleren van participatie, in actieve en passieve zin centraal. Instrumenten daarvoor zijn onder andere een cultuur- of amateurkunstprijs en een actievere marketing van het aanbod. Om de participatie te vergroten en beter tegemoet te komen aan gemaakte kosten voor het beoefenen van amateurkunst, wordt voorgesteld het subsidiebudget voor amateurkunst te verhogen.

Anderzijds wordt de accommodatieproblematiek op dit moment onder handen genomen. Een belangrijk probleem blijkt te zijn het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod van verschillende soorten oefenruimtes. Om deze afstemming te ondersteunen is onder meer een interactieve website nodig die ook als marketinginstrument gebruikt gaat worden. In 2002 wordt een plan geschreven waarin de ruimteproblematiek, initiatieven als De Nieuwe Amateur en de Amateurkunstmanifestatie zijn verwerkt.”

(Bron: Zomernota 2002-2005)

 

Het college richt zich met haar uitspraken in het collegeprogramma en de zomernota op het bevorderen van de amateurkunst. Inmiddels is onderzocht hoe die bevordering tot stand kan komen. Een en ander heeft geleid tot een aanpak in twee fasen, waarvan deze nota de eerste is.

Fase 1 geeft uitwerkingen van instrumenten ter bevordering van de amateurkunst, die door het college in de Zomernota 2002-2005 opgenomen zijn. Allereerst wordt in deze nota het amateurkunstplatform beschreven.

Ter promotie van de amateurkunst wordt een viertal instrumenten uitgewerkt: de amateurkunstgids, de uitladder, het amateurkunstfestival en de prijsvraag. Deze instrumenten zullen op korte termijn gereed zijn. Deze instrumenten worden het komende jaar tevens benut om de vermeende ruimteproblematiek binnen de amateurkunst (kwantitatief en kwalitatief) in beeld te krijgen. In fase 2 (in 2002) zal vervolgens een oplossing ter besluitvorming worden voorgelegd.

 

Met het voorstel beschreven in paragraaf 1.4 Subsidiemethodiek Amateurkunst, wordt tegemoetgekomen aan een nieuwe, meer op het heden toegespitste subsidiemethodiek. Daarnaast wordt een voorstel gedaan over de besteding van de beschikbare middelen voor culturele verhuringen. Verdere uitwerking vindt plaats in fase 2.

 

Verder wordt de stand van zaken met betrekking tot De Nieuwe Amateur (DNA) in deze nota beschreven. In fase 2 worden de afspraken voor de aankomende jaren met DNA opgenomen. De financiële paragraaf sluit deze nota voor wat betreft de 1e fase van het amateurkunstbeleid af.

 

De tweede fase van het amateurkunstbeleid is gereed in 2002 (verspreid). In deze voorliggende nota treft u alvast een korte beschrijving van de inhoud van die tweede fase aan:

-          Verdere uitwerking van de nieuwe subsidiemethodiek (februari);

-          Verdere uitwerking van de beschikbare middelen voor culturele verhuringen (februari);

-          Bevoegdheden Amateurkunstplatform (februari);

-          Nieuwe afspraken met DNA (februari);

-          Oplossing voor ruimteproblematiek (september).

Ten tijde van de bespreking van de zomernota was deze nota reeds in gevorderd stadium. Het inventariseren van de gebruiksmogelijkheden van het LIDL-pand is nog niet gereed. De terugkoppeling daarvan zal seperaat plaatsvinden, uiterlijk in januari.

 

 

 

 

 

FASE 1

 

 

 

Inleiding

 

In Delft zijn naar schatting zo’n 80 amateurkunstgroepen. Er zijn show-, jazz- en volksdansgroepen, symfonieorkesten, popgroepen, toneel- en musicalgezelschappen en koren in alle soorten en maten. Daarnaast is er een groot aantal individuele amateurkunstbeoefenaars. Een aantal van deze groepen en individuen timmert flink aan de weg. De Delftse amateurkunstbeoefenaar heeft echter ook te maken met een gebrek aan betaalbare en kwalitatief goede oefen- en presentatiefaciliteiten, onvoldoende promotie en versnippering. Daarom zijn hieronder een aantal instrumenten uitgewerkt die voorzien in de behoeften die er op deze gebieden bestaan.

 

 

1.1       Amateurkunstplatform

 

Aangezien er met betrekking tot het amateurkunstveld in de afgelopen periode en in de aankomende tijd nieuwe plannen zijn/worden voorbereid, is een platform met vertegenwoordigers van de diverse amateurkunstkunstdisciplines momenteel in oprichting. Dit fungeert enerzijds als klankbord op de huidige plannen van de gemeente (een amateurkunstgids, een uitladder, een website, een prijsvraag en een amateurkunstmanifestatie). Anderzijds kan het platform invloed uitoefenen op de inrichting van en betrokken worden bij de uitvoering van de prijsvraag en het festival. Deze initiatieven krijgen zo draagvlak in het veld. De eventueel aanwezige accommodatieproblematiek is hierdoor bijvoorbeeld gemakkelijker in kaart te brengen en te bespreken met vertegenwoordigers van de verschillende disciplines. Met betrekking tot het ontwikkelen en uitvoeren van nieuw beleid kan de groep haar invloed aanwenden om gemeente en politiek te informeren en te overtuigen. Het kan tevens een belangrijke rol vervullen in de gewenste verschuiving van individuele amateurkunstuitoefening naar de uitvoering in groepsverband en van incidentele presentaties naar een meer projectmatige aanpak.

 

Dit platform zal tenminste driemaal per jaar bijeenkomen. Het initiatief hiervoor ligt bij de gemeente Delft en wordt genomen door het vakteam CKE.

 

Als blijkt dat verdere of structurele bundeling van de krachten binnen het amateurkunstveld noodzakelijk is, zal dat in fase 2 worden uitgewerkt.

 

 

 

1.2       Promotie amateurkunst

 

 

1.2.1     Amateurkunstgids en -website

 

De amateurkunstwereld in Delft is gebaat bij het uitbrengen van een zogenaamde amateurkunstgids Delft. De gemeente Delft brengt hierdoor het Amateurkunstlandschap in kaart. Ook wordt er hierdoor samenhang gebracht tussen de diverse amateurkunstdisciplines, de groepen en verenigingen, de cursusinstituten en de ondersteunende instanties.

 

De amateurkunstgids zal via twee media uitgebracht worden; in boekvorm en op het internet. In het boekje wordt verwezen naar de interactieve internetsite, waarop dezelfde gegevens worden aangeboden. Deze website wordt telkens geactualiseerd, het boekje verschijnt om de vijf jaar. Overigens bevat de website een interactief gedeelte waarin de gebruikers de vraag en aanbod van repetitie- en uitvoeringruimte op elkaar kunnen afstemmen.

 

1.   Een handzame amateurkunstgids, met:

·         Informatie over alle amateurkunstinstellingen,  centra kunsteducatie en individuele beoefenaars (schrijvers, DJ’s etc.) en ondersteunende instanties: naam, adresgegevens, webadres, bestuursvorm, lidmaatschap/aanmelding, aantal leden, korte beschrijving activiteiten, repetitieruimte, doelstelling vereniging etc.;

·         Informatie over repetitie- en presentatieruimtes: inventarisatie van de verschillende ruimtes, met afmetingen, indicatie prijzen, contactpersonen,

·         Informatie over subsidieverstrekkers (VSB Fonds Den Haag en Omstreken, Stichting Hulp aan Delftse Jongeren, Gemeente Delft, Anjerfonds, Landelijk Fonds Amateurkunst etc.);

·         Verwijzing naar de Delftse uitladder;

 

 

  1. Een interactieve website, met daarop:

·         Dezelfde informatie als amateurkunstgids;

·         Mogelijkheid voor de verschillende amateurkunstgroepen om de vraag en aanbod van ruimtes en dergelijke zelf op elkaar af te stemmen ;

·         Uitladder en magazine voor de Delftse amateurkunst of een verwijzing naar de uitladder die door de afdeling communicatie wordt voorbereid;

 

Signalen vanuit het amateurkunstveld duiden op een ruimtetekort. Dit tekort zal gekwantificeerd en gekwalificeerd moeten worden, alvorens oplossingen kunnen worden aangeboden. Daarnaast bestaat de indruk dat in eerste instantie een efficiënter gebruik van de huidige ruimtes in de behoefte kan voorzien.

In het voorjaar 2002 zal in de 2e fase van het amateurkunstbeleid inzicht worden geboden in de eventueel aanwezige ruimteproblematiek en een oplossing ter besluitvorming worden aangeboden.

 

 

 

 

 

1.2.2     Uitladder

 

Op dit moment zijn er te veel communicatiemiddelen waar de Delftse (culturele) evenementen in voorkomen. Inwoners van Delft en omgeving ervaren het aantal agenda’s en uitladders als onoverzichtelijk. Het vakteam Communicatie is momenteel vergevorderd in het bundelen van partijen, met als doel een gezamenlijke uitgave (1 op papier (waarschijnlijk tweewekelijks) en 1 op het internet). Het programma aanbod van de amateurkunst wordt hier in opgenomen.

 

 

1.2.3     Prijsvraag

 

De Delftse amateurkunstgroepen worden uitgenodigd om, aan de hand van een aantal richtlijnen, een projectplan in te dienen voor hun multidisciplinaire presentatie. Delftse amateurkunstgroepen worden uitgedaagd een project voor te bereiden waarbij tenminste drie kunstdisciplines worden gebruikt, dus waarbij samenwerking gezocht wordt met andere Delftse groepen. Uit de inzendingen worden drie projecten geselecteerd die voldoen aan de van tevoren gestelde criteria (multidisciplinair/Delfts/vernieuwend etc). Inzendingen worden door een onafhankelijke jury beoordeeld en de drie geselecteerde projecten krijgen de gelegenheid om met subsidie van de gemeente een presentatie te maken. Samenwerking is hierbij een voorwaarde. Aangezien het erg moeilijk is om verschillende kunstdisciplines te vergelijken, wordt een project in plaats van een groep gehonoreerd. De winnaar van deze prijsvraag is dus ook een samenwerking, en niet een afzonderlijke vereniging of groep. Het amateurkunstklimaat krijgt hierdoor een positieve impuls. De start van de prijsvraag zal plaatsvinden in het voorjaar 2002, tijdens de Amateurkunstmanifestatie.

 

 

1.2.4     Amateurkunstmanifestatie

 

‘Een jaarlijkse manifestatie om amateurkunstbeoefenaars en nieuw publiek te bereiken is in de maak. Een van de onderdelen is het voorstel om jaarlijks een weekend in Theater de Veste een culturele amateur-manifestatie te organiseren, zodat amateurverenigingen zich op het podium kunnen presenteren aan hun leden en aan nieuw publiek. Wij willen hiervoor Fl. 20.000,- structureel beschikbaar stellen.’

(Bron: Zomernota 2001-2004)

 

In het kader van de promotie van amateurkunst in Delft, wil de gemeente een jaarlijks terugkerende amateurkunstmanifestatie in de stad. De manifestatie is zowel gericht op publiek als (potentiële) deelnemers. De amateurkunst kan zich hiermee meer manifesteren dan nu het geval is. Zodoende kunnen de Delftse amateurkunstgroepen zich informeren over elkaars activiteiten en kan de Delftse bewoner kennismaken met de diverse amateurkunstdisciplines. De amateurkunstmanifestatie had in het verleden de vorm van een informatiemarkt die tijdens Delftdag  werd gehouden op het Sint Agathaplein. Deze werd georganiseerd door de thans niet meer actieve stichting Cultuur Dichterbij. Oorspronkelijk was gepland dit najaar de nieuw Amateurkunst manifestatie te organiseren, maar door de algehele vertraging schuift dit op naar de winter. De amateurkunstmanifestatie voor het aankomend jaar zal in de hieronder beschreven vorm voor het eerst gehouden worden.

 

 

1.2.5     Startschot promotie amateurkunst

 

Een eerste amateurkunstmanifestatie zal in het begin van het voorjaar van 2002 gehouden worden in Theater de Veste en is bedoeld als startschot voor de promotie van amateurkunst.

Deze gratis toegankelijke avond, waarvoor alle amateurkunstgroepen in Delft worden uitgenodigd bevat een aantal onderdelen in het kader van promotie van amateurkunst. Allereerst zal een groep Delftse amateurkunstbeoefenaars een korte, heftige en wervelende presentatie geven. In opdracht van gemeente Delft wordt van te voren een presentatie gemaakt waarin twee of drie verschillende amateurkunstdisciplines verweven worden. De Delftse groepen krijgen hierdoor een indruk van waar samenwerking met andere amateurkunstdisciplines toe kan leiden. Met deze ‘pilot’ presentatie wordt tijdens deze avond het startsein gegeven voor de in paragraaf 1.2.3 beschreven prijsvraag. Ook vindt de uitreiking van de Delftse amateurkunstgids aan alle aanwezige amateurkunstbeoefenaars plaats.

 

 

1.3       De Nieuwe Amateur (DNA)

 

De Nieuwe Amateur heeft als doelstelling het realiseren van een bloeiende en vernieuwende amateurkunstnetwerkorganisatie. Daarnaast streeft DNA naar vergroting van de deelname van allochtone en autochtone jongeren tussen de 12 en 24 jaar en naar uitbreiding van het aanbod en mogelijkheden tot het beoefenen van amateurkunst. DNA organiseert open avonden die worden voorbereid in workshops onder leiding van vakmensen.Tevens organiseert DNA activiteiten in het kader van wijkgericht werken en Culturele en Kunstzinnige Vorming in het voortgezet onderwijs. Per jaar worden twee theateractiviteiten in het Flora Theater en twee activiteiten op een verrassende locatie in de stad georganiseerd.

In de Zomernota 2002-2005 wordt verwezen naar nieuw te maken afspraken met De Nieuwe Amateur voor de periode tot en met 2004. In november 2001 zal er een evaluatie over het afgelopen jaar met DNA plaatsvinden. De criteria die daarbij gesteld zijn worden bij de beoordeling gehanteerd. Verder zal gekeken worden naar de sterkte van de organisatie van DNA. Voor de komende jaren zullen productafspraken met de organisatie gemaakt worden, die vanaf 2003 in de subsidiebundel Maatschappelijke Activiteiten opgenomen worden.In de programma’s en activiteiten van DNA speelt ICT een grote rol. Zij gebruikt het internet dan ook voor werving, informatievoorziening en presentatie. Om te voorkomen dat straks twee AK sites in delft operationeel zijn die een sterke overlap vertonen, zal met DNA overleg plaatsvinden over de digitale ontwikkelingen.

 

 

1.4     Subsidiemethodiek Amateurkunst

 

1.4.1   Van exploitatie- naar projectsubsidie

 

De gemeente Delft wil de deelname aan verschillende vormen van amateurkunst onder alle bewoners van de stad bevorderen. Hierdoor moet een dynamisch aanbod tot stand komen. Ook wil de gemeente meer dan nu het geval is, inzicht krijgen in de activiteiten die de verschillende instellingen in Delft organiseren.

 

De praktijk wijst uit dat er behoefte is aan een vernieuwde subsidiemethodiek voor amateurkunstinstellingen en –groepen. Het aantal aanvragen voor openbare presentaties in de laatste jaren sterk gestegen. Het aantal aanvragen in het jaar 1999 was bijvoorbeeld 33% hoger dan in het jaar ervoor. Het aantal aanvragen in 2000 was zelfs 52% hoger. De verwachting is dat dit percentage alleen zal toenemen. De praktijk in Delft onderschrijft de landelijke trend om, in plaats van met instandhoudingsubsidies te werken, meer op basis van projecten subsidies te verlenen en meer druk te leggen op de bijdrage aan het culturele klimaat van een stad. Gebleken is dat dankzij een bijdrage in het exploitatietekort van de verenigingen, de kosten van deelname (contributie) redelijk blijven.

 

In de subsidiebundel Maatschappelijke Activiteiten is het totale subsidiebudget voor amateurkunst verdeeld over drie soorten subsidies. Ongeveer 25 % van het totale budget voor amateurkunst wordt besteed aan structurele subsidie voor huisvesting; hetzelfde percentage wordt besteed aan structurele subsidie voor overige exploitatie en activiteiten. De resterende 50% bestaat uit incidentele subsidies voor openbare presentaties.

 

Voor de ontwikkeling van de nieuwe methodiek zal de structurele exploitatiesubsidie in de huidige vorm tegen het licht worden gehouden. De doelstelling dient echter gehandhaafd te blijven: het invulling kunnen blijven geven door de instellingen aan hun culturele en sociale doelstellingen. Daarnaast zal een voorstel worden uitgewerkt om de aan deze subsidie verbonden jaarlijkse administratieve handelingen te reduceren door deze exploitatiesubsidie voor huisvesting steeds voor vier jaar vast te leggen.

In de praktijk blijkt namelijk dat deze kosten aan weinig veranderingen onderhevig zijn.

 

De structurele subsidies voor overige exploitatie en activiteiten en incidentele subsidies voor openbare presentaties zullen samengevoegd worden onder de noemer ‘projectsubsidies’. Daarnaast is in de Zomernota 2002-2005 een bedrag gereserveerd ter verhoging van deze projectsubsidies.

 

Binnen de huidige methodiek krijgt men eenmaal per jaar de gelegenheid een verzoek in te dienen voor openbare presentaties. Projectsubsidies zullen in de toekomst tweemaal per jaar kunnen worden aangevraagd. Voor de openbare presentaties 2002 is dit, als voorschot op de nieuwe subsidiemethodiek al veranderd in tweemaal.

 

 

1.4.2     Culturele Verhuringen

 

Vanuit het amateurkunstveld is het signaal meermalen afgegeven dat er behoefte is aan betaalbare, kwalitatief goede opvoeringsruimtes voor amateurkunstpresentaties. Zowel de VSB zaal en de DSM Zaal in Theater de Veste als het Flora Theater hanteren een dagtarief van tenminste € 455,-.  Voor veel groepen is deze prijs binnen de huidige omstandigheden te hoog.

Ter stimulering van culturele verhuringen staat in het in de subsidiebundel Maatschappelijke Activiteiten onder de noemer Amateurkunst een bedrag van € 7.025,- per jaar genoemd. Dit bedrag is structureel beschikbaar gemaakt in de Zomernota 2000.

 

Dit budget zal worden toegevoegd aan het flexibele deel van het Amateurkunst budget; maar wel gelabeld. Zo zal dit budget geheel worden ingezet voor het geindiceerde doel. Gedacht wordt hierbij aan een maximale toekenning van € 700,- per groep per jaar. De gemeente Delft wil hiermee de groepen de mogelijkheid bieden zich in een Delfts theater te presenteren. De theaters kunnen zich zodoende meer profileren als amateurkunstpodium.

 

De definitieve uitwerking van dit voorstel vindt plaats in fase 2 (voorjaar 2002). Het ligt in de bedoeling de uitvoeringsregeling met ingang van juli 2002 in werking te laten treden.

 

 

 


1.5       Inzet financiële middelen

 

 

Financiële middelen voor de uitvoering van de instrumenten in deze nota:

 

 

Culturele verhuringen (JMA)                                                                                          € 7.025,-

Amateurkunstmanifestatie (Zomernota 2001-2004)                                                         € 9.076,-

Promotie Amateurkunst, incl. extra projectsubsidies (Zomernota 2002-2005)                    € 45.000,-*

                                                                                                                                 -------------

Totaal                                                                                                                       € 61.101,-

 

* t/m 2004. Daarna € 29.000,- structureel i.v.m eindigheid financiering De Nieuwe Amateur.

 

 

 

 

Besteding in Euro’s:

 

                                               2002**              2003                 2004                 2005                 2006 e.v.

Amateurkunstmanifestatie         €   9.076,-           9.076,-              9.076,-              9.076,-              9.076

De Nieuwe Amateur                  € 16.000,-         16.000,-            16.000,-              --                      --

Amateurkunstgids/site               € 21.275,-           3.000,-            3.000,-                3.000,-              3.000,-

Culturele verhuringen                    7.025,-           7.027,-            7.025,-                7.025,-              7.025,-

Extra projectsubsidies                                       19.275,-            19.275,-            19.275,-            19.275,-

Uitladder                                  €   4.500,-           4.500,-            4.500,-               4.500,-              4.500,-

Amateurkunstprijs                     €   2.225,-           2.225,-            2.225,-                2.225,-              2.225,-

Totaal                                     € 61.101,-         61.101,-            61.101,-            45.101,-            45.101,-

 

 

** De, naar verhouding met latere jaren, hoge kosten voor de Amateurkunstgids en site in 2002 houden verband met de opstartkosten (ontwerp- en drukkosten e.d.). Hierdoor zijn er pas vanaf 2003 financiële middelen beschikbaar voor de extra projectsubsidies.


 

FASE 2

 

De uitwerking van deze fase is afhankelijk van de resultaten van fase 1. In 2002 zal het vakteam CKE invulling geven aan de 2e fase van het Amateurkunstbeleid op de volgende wijze.

 

Januari 2002:

 

Tijdens de behandeling van de Zomernota 2002 is toegezegd dat de mogelijkheden van het ontwikkelen van een Amateurkunstcentrum in het door Lidl te verlaten pand onderzocht zullen worden. In januari zal daarover terugkoppeling plaatsvinden.

Februari 2002:

 

Aanpassing Subsidiemethodiek Amateurkunst.

De voorstellen ten aanzien van de wijziging van de subsidiemethodiek zoals gedaan in paragraaf 1.4, zullen in het voorjaar 2002 nader uitgewerkt ter besluitvorming worden aangeboden.

 

Amateurkunstplatform.

In de eerste fase is een platform amateurkunst ingesteld. In het komende half jaar zal duidelijk worden of dit platform een aantal taken en bevoegdheden met betrekking tot amateurkunst in Delft op zich zal kunnen nemen. De Delftse amateurkunstbeoefenaars (groepen en individuen) kunnen zich er bij aansluiten. Deze organisatie kan hen helpen bij het vinden van of bemiddelen  in geschikte repetitie- of opvoeringruimte, hulp bieden bij het zoeken van materiaal, schrijven van subsidieaanvragen of het vinden van vrijwilligers. Het amateurkunstplatform kan zodoende het voortouw nemen om meer synergie teweeg te brengen in het amateurkunstveld.

Het spreekt voor zich dat de Vrije Akademie Delft als grootste kunsteducatie-instelling in Delft nauw betrokken zal worden bij de verdere uitwerking hiervan in fase 2.

 

De Nieuwe Amateur (DNA).

In de Zomernota 2002-2005 wordt verwezen naar nieuw te maken afspraken met De Nieuwe Amateur voor de periode tot en met 2004. In november 2001 zal er een evaluatie over het afgelopen jaar met DNA plaatsvinden. De criteria die daarbij gesteld zijn worden bij de beoordeling gehanteerd. Verder zal gekeken worden naar de sterkte van de organisatie van DNA. Voor de komende jaren zullen productafspraken met de organisatie gemaakt worden, die vanaf 2003 in de subsidiebundel Maatschappelijke Activiteiten opgenomen worden.

 

September 2002

 

Keuze maken voor oplossing ruimte probleem

De werkelijke behoefte met betrekking tot accommodatie ligt aanvankelijk in de informatie die het veld heeft. De amateurkunstgids en website (zie paragraaf 1.2.1) geven handreikingen voor een efficiënter gebruik van de bestaande repetitie- en opvoeringruimtes voor de amateurkunst.

Aan de hand van de uitkomsten die deze gids en website geven, kan worden vastgesteld in welke hoek de grootste gaten zitten en wat de mogelijkheden zijn om die te dichten. Tevens zal dan inzicht onstaan in welke financiële consequenties dit heeft.

 

Bij het beschikbaar komen van evt. geschikte panden in Delft, zal het komende half jaar steeds de evt. ruimtebehoefte vanuit de amateurkunst worden betrokken.

VOORSTEL:

 

Voorgesteld wordt om in te stemmen met:

-          de voorgestelde aanpak in twee fasen van het Amateurkunstbeleid;

 

-          de in paragraaf 1.4 gedane voorstellen om de subsidiemethodiek van de amateurkunst meer te richten op het verlenen van projectsubsidies en om een subsidiemethodiek uit te werken voor culturele verhuringen. Deze voorstellen worden in fase 2 verder uitgewerkt;

 

-          de in deze nota in paragraaf 1.5  aangegeven besteding van de in de Zomernota’s 2001-2004 en 2002-2005 beschikbaar gestelde extra middelen voor de stimulering van de participatie in de amateurkunst;

 

-          het ter bespreking aanbieden van deze 1e fase van het amateurkunstbeleid aan de leden van de commissie CKE.