Stuk 173                                                                                                        Bijlage 1

01/024156

 

Communicatieparagraaf herinrichting Markt

 

De markt is van iedereen. Dit is het uitgangspunt voor de communicatie van de markt. Daarom worden niet alleen de direct belanghebbenden bij het proces betrokken. Op belangrijke beslismomenten zal de hele Delftse bevolking en meer in het bijzonder de bewoners en ondernemers van de binnenstad de gelegenheid hebben een mening te geven.De herinrichting van de markt gebeurt binnen het kader van eerder vastgesteld beleid, met name binnenstad autoluw en onder voorbehoud van functionele randvoorwaarden. De markt is immers een multifunctionele locatie voor evenementen, de weekmarkt, horeca en het historische centrum van Delft.

 

Tot het moment dat gestart wordt met het maken van het definitief ontwerp is de communicatie gericht op interactieve beleidsvorming. Daarna zal het accent komen te liggen op informatieoverdracht en het zichtbaar maken van het eindproduct, een heringerichte markt.

 

  1. De planvoorbereidingsfase (heden – november 2001)

In de planvoorbereidingsfase wordt door middel van een persbericht en een artikel in het stadsblad aangekondigd dat de markt heringericht gaat worden en hoe dit  proces verder verloopt. 

 

  1. De ontwerpfase (november 2001 – april 2002)

In deze fase staat de interactie met belanghebbenden en andere gebruikers van de markt centraal. Dit is immers de fase waarin in grote lijnen beslist wordt hoe de markt er uiteindelijk uit komt te zien. In het eerste deel van deze fase  ontwikkelt het ontwerpbureau mede op basis van ideeën van de gebruikers en belanghebbenden een aantal varianten. Deze varianten worden vervolgens voorgelegd aan de direct belanghebbenden voor verdere uitwerking. Door middel van een brede meningspeiling kunnen alle betrokken Delftenaren en bezoekers van de markt hun mening kenbaar maken over de verschillende varianten. De resultaten worden vervolgens teruggekoppeld aan de direct belanghebbenden. Tenslotte  kiest het gemeentebestuur een van de varianten.

In het tweede deel van de ontwerpfase wordt vervolgens de keuzevariant verder uitgewerkt.

 

Bijgaand schema geeft weer hoe dit interactieve proces verloopt en wat de inzet van communicatie is. Het gaat in de eerste fase van de ontwerpfase om drie voorlichtingsbijeenkomsten:

  1. medio november 2001 vindt een inloopbijeenkomst plaats voor alle geďnteresseerden.
  2. december 2001 volgt een meer besloten bijeenkomst voor direct betrokkenen en hun vertegenwoordigers, waarin de belanghebbenden debatteren over de varianten. Op basis van de uitkomst van deze bijeenkomst kunnen de varianten uitgewerkt worden voor de brede meningspeiling.
  1. Medio januari 2002 volgt een tweede bijeenkomst voor direct belanghebbenden waarin het resultaat van de meningspeiling teruggekoppeld wordt.

 

Om de interactie te verbreden start in deze fase een serie publicaties . In het eerste deel van de voorontwerpfase verschijnen drie publicaties:

 

1.       De eerste  publicatie verschijnt  in november en bevat een aankondiging van de inloopavond en interviews met betrokkenen.

2.       publicatie  2 verschijnt  in december en bevat de meningspeiling. Deze meningspeiling wordt daarnaast uitgedeeld aan bezoekers van de markt en huis-aan-huis verspreid in de binnenstad.

3.       Publicatie 3 verschijnt  in januari en bevat de resultaten van de meningspeiling en presentatie en toelichting op de gekozen variant.

 

In het tweede deel van de ontwerpfase werkt het ontwerpbureau de gekozen variant verder uit. Medio februari 2001 krijgen  belanghebbenden en geďnteresseerden nog  de mogelijkheid om te reageren in een openbaar debat. Met de input van dit debat kan de projectgroep komen tot een voorlopig  ontwerp. Dit ontwerp wordt vervolgens gepresenteerd in  de 4e publicatie.

 

3. Definitief ontwerpfase (mei – juli 2002)

Nu duidelijk is hoe de markt er uiteindelijk uit komt te zien, kan dit ook getoond worden. Dit gebeurt door middel van een tentoonstelling, bij voorkeur in het stadhuis op de markt. De tentoonstelling bevat schetsen en impressies van de uiteindelijke markt en monsters van de materialen die gebruikt gaan worden.

 

4. Aanbestedings- en uitvoeringsdraaiboekfase

In de loop van deze fase wordt duidelijk hoe de herinrichting uitgevoerd gaat worden. De communicatie is er in deze fase op gericht om de gevolgen voor mensen die daar hinder van gaan ondervinden zo goed mogelijk  bekend te maken . Daartoe verschijnt in november 2002 een vijfde Publicatie.

 

5. Uitvoeringsfase

Als alles volgens planning verloopt kan  in januari 2003 de uitvoering beginnen. Dit moment wordt gemarkeerd door middel van een persbericht en een officiële handeling.

 

Markt en Media

Daar waar stappen in het interactieve proces worden gezet wordt de pers geďnformeerd. In bijlage 1 zijn een aantal persberichten die nu al te voorzien zijn, aangegeven. In de praktijk is het mogelijk om vaker dan in het schema staat, de pers te informeren.


Globaal Budget

                                                                    FL                        

Interactieve bijeenkomsten (4)                   10.000               4.537,80        

Publicatie 1                                               5.000               2.268,90

Publicatie 2                                             10.000               4.537,80

Publicatie 3                                             12.000               5.445,36

Publicatie 4                                             12.000               5.445,36

Publicatie 5                                               5.000               2.268,90

Tentoonstelling                                          2.500               1.134,45

Ontwikkeling meningspeiling                          PM                      PM

h-a-h bezorging meningspeiling                      PM                      PM

Persvoorlichting                                            PM                      PM

Markering start uitvoering                            1.000                 453,78

Totaal                                            FL 57.500,--         € 26.092,36