01/024156
De markt is van iedereen. Dit is het uitgangspunt voor de
communicatie van de markt. Daarom worden niet alleen de direct belanghebbenden
bij het proces betrokken. Op belangrijke beslismomenten zal de hele Delftse
bevolking en meer in het bijzonder de bewoners en ondernemers van de binnenstad
de gelegenheid hebben een mening te geven.De herinrichting van de markt gebeurt
binnen het kader van eerder vastgesteld beleid, met name binnenstad autoluw en
onder voorbehoud van functionele randvoorwaarden. De markt is immers een
multifunctionele locatie voor evenementen, de weekmarkt, horeca en het
historische centrum van Delft.
Tot het moment dat gestart wordt met het maken van het
definitief ontwerp is de communicatie gericht op interactieve beleidsvorming.
Daarna zal het accent komen te liggen op informatieoverdracht en het zichtbaar
maken van het eindproduct, een heringerichte markt.
In de planvoorbereidingsfase wordt door middel van een
persbericht en een artikel in het stadsblad aangekondigd dat de markt
heringericht gaat worden en hoe dit
proces verder verloopt.
In deze fase staat de interactie met belanghebbenden en
andere gebruikers van de markt centraal. Dit is immers de fase waarin in grote
lijnen beslist wordt hoe de markt er uiteindelijk uit komt te zien. In het
eerste deel van deze fase ontwikkelt
het ontwerpbureau mede op basis van ideeën van de gebruikers en belanghebbenden
een aantal varianten. Deze varianten worden vervolgens voorgelegd aan de direct
belanghebbenden voor verdere uitwerking. Door middel van een brede
meningspeiling kunnen alle betrokken Delftenaren en bezoekers van de markt hun
mening kenbaar maken over de verschillende varianten. De resultaten worden
vervolgens teruggekoppeld aan de direct belanghebbenden. Tenslotte kiest het gemeentebestuur een van de
varianten.
In het tweede deel van de ontwerpfase wordt vervolgens de
keuzevariant verder uitgewerkt.
Bijgaand schema geeft weer hoe dit interactieve proces
verloopt en wat de inzet van communicatie is. Het gaat in de eerste fase van de
ontwerpfase om drie voorlichtingsbijeenkomsten:
Om de interactie te verbreden start in deze fase een serie
publicaties . In het eerste deel van de voorontwerpfase verschijnen drie
publicaties:
1. De
eerste publicatie verschijnt in november en bevat een aankondiging van de
inloopavond en interviews met betrokkenen.
2. publicatie 2 verschijnt in december en bevat de meningspeiling. Deze meningspeiling wordt
daarnaast uitgedeeld aan bezoekers van de markt en huis-aan-huis verspreid in
de binnenstad.
3. Publicatie
3 verschijnt in januari en bevat de
resultaten van de meningspeiling en presentatie en toelichting op de gekozen
variant.
In het tweede deel van de ontwerpfase werkt het
ontwerpbureau de gekozen variant verder uit. Medio februari 2001 krijgen belanghebbenden en geďnteresseerden nog de mogelijkheid om te reageren in een
openbaar debat. Met de input van dit debat kan de projectgroep komen tot een
voorlopig ontwerp. Dit ontwerp wordt
vervolgens gepresenteerd in de 4e
publicatie.
Nu duidelijk is hoe de markt er uiteindelijk uit komt te
zien, kan dit ook getoond worden. Dit gebeurt door middel van een
tentoonstelling, bij voorkeur in het stadhuis op de markt. De tentoonstelling
bevat schetsen en impressies van de uiteindelijke markt en monsters van de
materialen die gebruikt gaan worden.
4. Aanbestedings- en uitvoeringsdraaiboekfase
In de loop van deze fase wordt duidelijk hoe de
herinrichting uitgevoerd gaat worden. De communicatie is er in deze fase op
gericht om de gevolgen voor mensen die daar hinder van gaan ondervinden zo goed
mogelijk bekend te maken . Daartoe
verschijnt in november 2002 een vijfde Publicatie.
5. Uitvoeringsfase
Als alles volgens planning verloopt kan in januari 2003 de uitvoering beginnen. Dit
moment wordt gemarkeerd door middel van een persbericht en een officiële
handeling.
Daar waar stappen in het interactieve proces worden gezet
wordt de pers geďnformeerd. In bijlage 1 zijn een aantal persberichten die nu
al te voorzien zijn, aangegeven. In de praktijk is het mogelijk om vaker dan in
het schema staat, de pers te informeren.
FL €
Interactieve
bijeenkomsten (4) 10.000 4.537,80
Publicatie 1 5.000 2.268,90
Publicatie 2 10.000 4.537,80
Publicatie 3 12.000 5.445,36
Publicatie
4 12.000 5.445,36
Publicatie
5 5.000 2.268,90
Tentoonstelling 2.500 1.134,45
Ontwikkeling
meningspeiling PM PM
h-a-h
bezorging meningspeiling PM PM
Persvoorlichting PM PM
Markering
start uitvoering 1.000 453,78